Näytä tavallinen näkymä : Apple Watch ja sen hyödyntäminen harjoittelussa
Uusi topic tuli avattua, tämäkin laite ehkä ansaitsee omansa. Muutama keskustelu löytyi, joissa otsikoitu omenakellon spesifi ominaisuus. Ja tietenkin tämä yleinen älykello -keskustelu.
Kellon osalta tuli vaihettua omena-ekosysteemiin, kun kyllästyin Garminin Venu 2 tapaan arpoa sykettä. Parhaimmillaan / pahimmillaan oli treenin aikana sykepannan kautta mitatun sykkeen kanssa eroa jopa 100 lyöntiä. Jos Marco (hrv4training) on validoinut omenakellon, niin ehkäpä tarkkuus on riittävä. Näin saan myös huomattavasti kätevämmin hoidettua ko. apin aamumittauksen.
Noin muuten vielä tutustumisvaiheessa Series 9 kellon kanssa. Sport Loop -ranneke on hyvä ja näin silikoni-herkkänä oikeastaan ainoa vaihtoehto, koska kaikenlaisten metallisten kanssa on sitten säätöhumppa tiedossa. Akunkesto huono verrattuna Garmin kelloihin.
Mutta miten tätä sitten hyödyttäisi harjoittelussa? Applen kuntoilu ja terveys apit ovat ... no sanotaan aika bulkkituotteita. Nyt alkuun hankin AutoSleep ja HeartWatch -kombon sekä Gentler Streakin terveyden ja harjoitusvalmiuden seurantaan - siis hrv4trainingin rinnalle. Mitään harjoittelutoimintoja en ole kokeillut. Oikeastaan kuntosalilla olisi kiva laittaa treeni päälle ja tallentamaan.
navajokoira
23.01.2024, 14.12
Mielenkiintoista tosiaan kuulla mitä näille kuuluu nykyään. Käytin ihan tyytyväisenä pari vuotta series 3 kelloa ja se oli monin tavoin parempi kokonaisuus kuin Garmin vaikka paperilla paljon ominaisuuksia puuttuukin. Pois vaihdoin siinä vaiheessa kun kelloa piti alkaa latailla kesken pitkien pyörälenkkien.
Minun ranteeni luusto on sen muotoinen, ettei kellot oikein saa siitä kunnollista sykelukemaa pyöräillessä. Ei myöskään/etenkään Apple Watch (series 5), jota muutoin pidän kyllä itselleni sopivana kapistuksena.
maalinni
23.01.2024, 20.26
Mielenkiintoista tosiaan kuulla mitä näille kuuluu nykyään. Käytin ihan tyytyväisenä pari vuotta series 3 kelloa ja se oli monin tavoin parempi kokonaisuus kuin Garmin vaikka paperilla paljon ominaisuuksia puuttuukin. Pois vaihdoin siinä vaiheessa kun kelloa piti alkaa latailla kesken pitkien pyörälenkkien.
Avaisitko hieman, että miten aw on parempi kuin garmin. Pitkään mietin näiden välillä, mutta päädyin tuttuun garminiin.
Steve Baggy
23.01.2024, 22.45
Apple Watch on älykello jossa urheiluominaisuuksia.
Garminit jne. on urheilukelloja, joissa älyominaisuuksia.
Pitää valita kumpaa haluaa painottaa.
Tuo ranneaykemittauksen toimivuus on ilmeisen yksilöllistä. Omassa kädessä garminit (vivoactive 3 ja 4. Nyk epix vaikuttaa yhtä tarkalta mutta ei ole mittausdataa) ovat tasaisessa kuormituksessa pyöräergometritestissä ja valokänistestissä näyttäneet +/- 1bps tarkkuudella samaa kuin sykevyö, käytännössä läpi testin. Itse valitsin garminin paremman akkukeston ja urheiluominaisuuksien vuoksi. Lähimaksu kellossa on kiva, harmillisesti oma nykyinen pankki ei leiki garminin kanssa.
Applella on myös pitkä kokemus ekg-toiminnosta, jos sellaista arvottaa.
sori pieni offtopic.
Apple Watch on älykello jossa urheiluominaisuuksia.
Garminit jne. on urheilukelloja, joissa älyominaisuuksia.
Pitää valita kumpaa haluaa painottaa.
Näin periaatteessa. Applen kohdalla joutuu käyttämään kolmannen osapuolen sovelluksia, joilla ilmeisesti pystyisi tasaamaan eroa.
Tämän päivän testinä puoli tuntia kevyttä sisäpyöräilyä (garminin sykevyö ja Zwift), Garminin venu 2 oikeassa kädessä ja aw vasemmassa. Sykevyö ja aw linjassa, venu 2 aivan omassa maailmassa. Sitten 45 min kuntosalilla jalkoja (maksimivoima) kellojen kanssa. Venu näytti käytännössä puolet ajasta leposykkeitä ja sitten heräsi … hetkeksi. Aw ja oma tuntuma linjassa. Ainakin minulla aw tuntuu huomattavasti tarkemmalta ja uskaltaa siis käyttää aamulla hrv4training mittausvälineenä.
navajokoira
24.01.2024, 01.10
Avaisitko hieman, että miten aw on parempi kuin garmin. Pitkään mietin näiden välillä, mutta päädyin tuttuun garminiin.
Mun kokemukset Applesta on siis 6 sukupolvea vanhentuneita, joten ei ole välttämättä kovin relevantteja juttuja nykyään. Pari painallusta vähemmän kun haluaa aloittaa liikunnan tallentamisen ja oikeastaan mihin vain mitä haluaa tehdä. Maksaessa ei tarvitse näpytellä miljoonaa painallusta suojakoodin valintaan. Käyttökelpoinen kuukausinäkymä oman aktiivisuuden seurantaan.
Garminin systeemeissä on paljon hyviä ominaisuuksia, muutakin kuin akunkesto, mutta niiden käyttökokemus voi olla aika hirveä. Jouduin juuri googlaamaan miten erään tällaisen ominaisuuden saa päälle, vaikka käytin sitä ihan yhtenään kesällä. Se valikkopolku mitä olin aiemmin käyttänyt ei toiminutkaan nyt kun ”widget glances” oli päällä.
Steve Baggy
24.01.2024, 08.35
Garmin on tosiaan käytettävyydeltään melkoisen karmiva. Valikkoja on järkyttävä määrä ja ne ei ole kaikki kovin selkeitä. Garmin Connect mobiilissa on kunnon insinööriunelma miljoonine valikkoineen ja käyrineen.
Omassa ranteessa FR955 näyttää sykkeet ihan järkevästi satunnaisia häröjä lukuunottamatta ja piikit toki tulee vähän jälkijunassa, kuten pulssimittaukselle tyypillistä, mutta AVG on kohdallaan ja se riittää minulle niissä lajeissa missä rannemittausta käytän.
Toki sekin pitää muistaa, että Apple Watchilla ei tee juuri mitään, jos puhelimena ei ole iPhone.
Apple Watchin sporttifeatureissa on kai vähän sanomista. Esim. jos lajiksi on valittu maastohiihto niin se ei mittaa matkaa tai jotain vastaavia.
mehukatti
24.01.2024, 11.01
Yksi kiva Apple Watchin kanssa on se, että RideWithGPS nappaa sykkeet sitä kautta eikä tarvi enää pitää sykevyötä ajaessa.
Steve Baggy
24.01.2024, 11.14
^no kyllä aika monessa Garminissa tms. sporttikellossa on nykyään broadcast mode sykkeelle, josta sen voi sitten parittaa puhelimeen. Vaatii toki enemmän säätöä kuin Applessa, mutta sellaista se on kun ei ole saman ekosysteemin laitteet.
navajokoira
24.01.2024, 12.03
Silloin kun vielä käytin Apple Watchia, siinä ei ollut valmiiksi mitään tukea murtsikalle. Latasin jonkun erillisen sovelluksen siihen sitä varten, joka sitten mittasi mitä mittasi. Ihan samanlaista säätöä on myös Garminilla, jos haluaa tallentaa jotain sellaista lajia johon ei valmiiksi löydy profiilia. Esim. Forerunnereista puuttuu ratsastus kokonaan, ja Fenixissäkin on vain ratsastus yleensä, mutta ei erikseen profiileja maastossa ratsasteluun vs. koulu- tai esteratsastustreenit maneesissa...
Mun muistaakseni AW osasi ihan hyvin kyllä tallentaa ne lajit mitkä oli Kaliforniassa osattu miettiä. Uinnissa tunnistaa uintityylin jne., tiedot uivat automaattisesti Stravaan jne. Se oli aivan hyvä aktiivisen elämäntavan seurantaan mihin sitä käytin. Tosissaan treenaamiseen liittyviä juttuja en testannut, muttamielikuvani on että siinä voisi äkkiä tulla rajat vastaan.
Tuo RideWithGps integraatio on minulle uutta. Mielestäni silloin kun käytin AW:ta, sen sykettä ei voinut käyttää yhtään missään muualla. Mutta siinä ehkä on hyvä esimerkki siitä miten erilailla Garminin ja Applen tuotteet toimivat. Jos olisi olemassa Applen kello ja Applen ajotietokone, niin aivan varmasti se kello alkaisi automaattisesti toimimaan sykeanturina jos se on kädessä kun käynnistää ajotietokoneelta harjoituksen. Garminilla on ollut vuosia aikaa keksiä tehdä tämä omien kellojensa ja ajotietokoneidensa kanssa, mutta niin vaan edelleen pitää käyttäjän käydä läpi kellon valikkosekamelskaa ennen joka harjoitusta, jotta tämä toimisi.
Steve Baggy
24.01.2024, 12.29
https://hopeinenomena.fi/viewtopic.php?t=279798
Onhan tuokin jo vanhaa tietoa. Mikä lie näiden uusien kellojen tilanne? watchOS on kehittynyt urheiluominaisuuksien suhteen varsin nopeaa.
Taitaa olla nykyaikaa että on käytössä useampia laitteita joiden tiedot olisi kätevä kerätä yhteen palveluun esim. Strava / TrainingPeaks vaikka sitten välipalvelujen (laitevalmistajien palvelut) kautta.
AW on varmasti arjessa kätevä ja monipuolinen härveli mutta esim. pidemmät ajot taitaa olla kätevämpi suunnitella ja ajaessa seurata karttaa ja tallentaa vaikka Garminin Edge:llä tms.
Goomikko
24.01.2024, 13.11
Ei tuosta Applen kellosta oikein urheilukelloksi ole (minun mielipide). Kun lähden pyörä tai kävelylenkille likkaan treenin käyntiin. Ei tuosta tule katsottua kuin kuljettu matka ja aika. Poljen pyörällä kesäisin 50-150km lenkkejä ja kävelen päivittäin noin tunnin lenkin ja kuljen työmatkat pyörällä Applen terveys appi kertoo että airobinen kunto on alle keskiarvon. Miten lie se minun kunnosta antaa arvion. Tuleeko tulos syke, matka ja aika sillä perusteella osaa kertoa ihmisen kunnon.
Apple Watch mittaa aerobista kuntoa (käytännössä VO2max-arvo) kävely- ja juoksulenkeillä. Kävelylenkin tulee olla vähän reippaampi, jotta lukema tulee. Miten mittaus tehdään, sitä en tarkalleen tiedä, mutta luulisin sen olevan ainakin suuntaa antava, ainakin omalla kohdallani. Voi toki olla että joillain se ei kerro totuutta mittaus- tai laskentatavasta johtuen. Omalla kohdallani lukemat ovat ainakin olleet säännönmukaisia, ts. selkeä trendi on havaittavissa eivätkä peräkkäiset lukemat heittele paljoa. Jos olen tulossa kipeäksi, tippuvat arvot yleensä jo hieman ennen sitä. Samoin esimerkiksi viimeisen vuoden aikana kun on ehtinyt liikkumaan aiempaa vähemmän, on tuo lukema laskenut, ja nyt taas lähtenyt hieman nousuun kun olen ehtinyt liikkumaan enemmän.
Garmin Epix odottaa jo käyttöönottoa, katsotaan kun siitä tulee kokemuksia niin pystyy hieman vertailemaan noita. Suurin syy vaihtoon itselläni on akunkesto, mutta jos Garminin käytettävyyteen tai suurempaan kokoon ranteessa menee hermo, saatan vaihtaa myöhemmin takaisin Appleen. Toivoisin vain että saisivat edes tuplattua akunkeston ilman että tarvitsee vaihtaa Ultraan.
PS. Applen Terveys-appi listaa aika pitkän listan terveyteen liittyviä lukuja, en tiedä onko niistä apua treenaamiseen, mutta muuten terveyden ja kunnon (ei pelkästään aerobisen) seurantaan niistä voisi olla hyötyä jos jaksaa perehtyä.
maalinni
24.01.2024, 14.05
Taitaa Garminilla on sama eli tietyt asiat mitataan vain juoksusta(?) Akun kestoon se aw hankinta itsellä kanssa kaatui. Mutta kyllä se aw ultra olisi muuten houkutteleva. Epixin hommasin mustana perjantaina eli kyllä tällä 2-3 vuotta menee ennen uutta kelloa. Itsellä on kriittinen ominaisuus se, että voi tallentaa treenin sykepantaan, kun kello on laukussa. En tiedä onnistuuko applella ollenkaan?
En ole tuollaisesta ominaisuudesta kuullut Applella. Ei taida Applella olla omaa sykevyötä, eli tuskin... Milläs vyöllä tämä toimii Garminilla? Ei varmaan Garminin perusvyöllä? Aika harvoin toki tuollaista tarvetta itsellä tulee, ehkä joskus jos innostuu kahvakuulailemaan.
Steve Baggy
24.01.2024, 18.10
Niin tuohan on sen sykenappulan ominaisuus, ei kellon. Garminin HRM Pro tukee tuota ja sitä ei-reaaliaikadataa ei taida osata mikään muu kuin Garminin omat härvelit siitä lukea.
Saako Apple Watchista sykkeen Garmin Edgen näytölle, kuten Garminin omista kelloista?
Goomikko
25.01.2024, 05.37
^Ei saa……..
Steve Baggy
25.01.2024, 09.47
^kyllä saa...
Mulla on Garminin VO2-max arvio osunut +/-1 samaan Vierumäellä tehtyjen kuntotestien kanssa. Nuo tavisten kuntotestitkään ei ole aivan tarkkoja, kun ei vedetä maskin kanssa eikä loppuun saakka. Eli kun mulla tuntuu tuo sykkeen mittauskin onnistuvan yhtä tarkasti, menee tuokin arvio samaan haarukkaan. Veikkaisin että apple laskee tuon samoilla kaavoilla ja jos sykkeen mittaus heittää niin silloin heittää tuo arviokin.
navajokoira
25.01.2024, 10.38
Onko tuosta tuoretta käytännön kokemusta päivittäisessä käytössä? Heartcastia ei näköjään ole päivitetty vuoteen, toimiiko se oikeasti?
Goomikko
26.01.2024, 04.26
^kyllä saa...
Kerro toki miten
Steve Baggy
26.01.2024, 08.51
Esim näin https://www.youtube.com/watch?v=0x7xz2Byxkk
Goomikko
26.01.2024, 20.05
Näyttää olevan mahdollista. Videosta ei oikein saanut selvää miten ja mitä tehdään. Pitää tutkia asiaa......
HRM asennettu kelloon ja puhelimeen. Tunnistin lisätty Edge 530:n. Pariliitos vaan kellottaa eikä syke näy Edgessä. Puhelimen HRM ilmoittaa ettei bluetooth laitetta ole yhdistetty. Ei taida onnistua…..
Oottekos watchin käyttäjät koittanut navigoida kellolla esim. Hiekkateillä tai jopa poluilla.
liikenteessä kellohan suristaa ranteessa kun on aika kääntyä, se on näppärää.
Ilmeisesti komootilla olisi jonkunlainen tuki tähän mutta vain maksullisessa versiossa, ja
mitenkäs sport -trackkerissä… onko muita sovelluksia?
käytössä mulla on ollu lezynen pieni gps ja sillä homma ei oikeen onnistu.
Ihan Applen kartta-sovelluksella oon käyttänyt kävelyohjeita jos olen sattunut pyörällä tarvitsemaan opastusta. Pyöräilynavigointia ei ole Suomessa saatavilla niin ehdottelee kaikkia mahdollisia kävelyteitä, mutta osaa reitittää uudestaan lennosta niin voi hyvin pysytellä pyörille sallituilla teillä. Maastopoluista mulla ei ole kokemusta, siihen varmaan tarvitsee jonkun kolmannen osapuolensovelluksen.
Sport trackeri ilmeisest pystyy, eikä olisi pahan hintainen.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240317/c19d29bf730c8db6248e2a528d2d8423.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nyt itse itselleni vastaten, Komoot sovellus rupesikin yhtäÄkkiä toimimaan siten että kello opastaa käännökset ranteessa suristen ja matkan käännökseen näyttäen. Aika hyvä. Liekkö tullu joku päivitys tai sitten on laskua tulossa perään vaikka en mielestäni mitään maksuja ole hyväksynyt :)
Eikö ihmiset enää itse tiedä minne ne on menossa tai missä pitää kääntyä ilman että ranteessa surisee? :seko:
maalinni
23.08.2024, 07.29
Eikö ihmiset enää itse tiedä minne ne on menossa tai missä pitää kääntyä ilman että ranteessa surisee? :seko:
:D
Goomikko
25.08.2024, 20.29
^Ei ihmiset tiedä. Autoa ajetaan myös navigaattorin opastaessa.
JohnnyBuzz
26.08.2024, 08.19
Varmaan vähän riippuu ajaako tuttua reittiä vai itselle uutta? Kyllä ajaminen on aika paljon kivempaa, kun tietää minne on menossa. Kello tosin on navigointiin aika huono laite etenkin maastossa. Pieni näyttö ja maastonmuodoista tärisevä pyörä tekee kartan tihrustamisesta aika vaikeaa. Polkujuoksussa kello kyllä toimii ja varmaan myös maantiepyöräilyssä.
Tänään tuli testattua tätä sillai että komootista pistin jokun randomi hemmon reitin navigoitavaksi ja eikun menoksi. Tutussa paikassa ajelua. Karttahan kellossa ei tosiaa näy, ilmeisesti siinä maksullisessa se olisi tarjolla. Nyt siis mentiin välillä maastoon ja systeemi ei pysy ihan mukana progressiivisessa ajussa eli kun huomaat vaikka polun minne piti kääntyä niin ilmoittelu alkaa vasta sen jälkeen. Rerouoting oli pois käytöstä. Puhelimesta piti muutaman kerran kattoa missa meni pieleen, reitille löytäminen on helppoa. Värinä tuntuu ihan hyvin esim. hiekkatiellä, juurakossa se kyllä häviää. Muttamutta, ehkä seon joku nykyaikanen gps hommattava.
Ihan kiva on välillähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20240902/c74014496037a9119ceff41254779d8f.jpg
ajaa jokun muun suunnittelemia lenkkejä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mä ainakin harrastan paljon sitä, että lataan garminiin jonkun tekemän reitin alueelta missä en ole aikaisemmin ajellut. Saa ajeltua rengasreittejä, eikä tartte joka polun risteyksessä kattoa karttaa.
Mulla näkyy tosin vaan viiva mitä seuraan. Tuollaiset sak:n kellon näyttämät "käänny 20m päästä vasemmalle" saatta olla maastossa hankalia, kun siinä saattaa mennä vasemmalle useampi polku :)
Niillä alueilla, missä meikäläinen on asustellut maastopyörien markkinoille tulon jälkeen ei ole oikein ollut kauhean laajoja erämaita, joten maastofillarointi on ollut melko vanhakantaista menoa. Ajoa tuttuja polkuja pitkin jonnekin ja jotakin kautta takaisin. Tuntemattomilla alueilla ajoa jonnekin ja kun on tie / vts. tullut vastaan, niin tietä pitkin johonkin suuntaan ja jossakin pisteessä on pitänyt alkaa selvittelemään miten pääsee kotiin/lähtöpisteeseen. Kartta on ollut repussa, jos on tarvinnut selvitellä missä ollaan ja minne pitäisi päästä. Uudet alueet on tulleet tutuiksi, kun tarpeeksi niillä ajelee päämäärättömästi "ristiin-rastiin".
En ole noita opastavia laitteita käyttänyt, niin en toisaalta tiedä miten paljon kivempaa niiden opastamana on ajella. Yleensä lähtiessä uusille alueille olen karttaa katsonut ja yleisajatus alueesta on. Ajaessa on vähän suuntia mielessä minne voisi yrittää suunnata, mutta ei tuo ole ollut niin tarkaa että missä pitää kääntyä. Tietenkin kun on aika suunnata kotia kohti / pois niin silloin on tullut tarkemmin valittua suuntia minne päin pitäisi mennä.
JohnnyBuzz
03.09.2024, 12.08
Toisaalta jos aikaa on rajallisesti, niin mieluummin sen käyttää ajamalla laadukasta reittiä vs. päämäärätön haahuilu. Hieman kärjistäen siis. Metsään mahtuu niin paljon polkua ja olis kiva ajaa niistä parhaita. :) Mutta toki ihmiset on erilaisia ja hakevat maastopyöräilyltä eri asioita.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.