Näytä tavallinen näkymä : Shimano Di2 akun pakkasen kestävyys
Tuli yllätyksenä vastaan Shimanon Di2 akun pakkasen kestävyys kovemmilla pakkasilla. Meillä oli viikko sitten 28-32 astetta viikon verran. Vaimoni kanssa pyöräilimme samaa työmatkaa. Molemmilla kuoli akku noin 10min jälkeen joka päivä mennen tullen. Lämpimässä akku heräsi eloon. Akun lataus ei romahtanut. Nyt 20-23 asteen pakkasessa akku kestää ainakin yli 2 tuntia! Onko muut huomanneet saman? Miten Sram AXS pärjää pakkasilla? Meillä Shimanon Di2 Graveleissa, mutta maantiellä Sramin AXS käytössä.
Tuli yllätyksenä vastaan Shimanon Di2 akun pakkasen kestävyys kovemmilla pakkasilla. Meillä oli viikko sitten 28-32 astetta viikon verran. Vaimoni kanssa pyöräilimme samaa työmatkaa. Molemmilla kuoli akku noin 10min jälkeen joka päivä mennen tullen. Lämpimässä akku heräsi eloon. Akun lataus ei romahtanut. Nyt 20-23 asteen pakkasessa akku kestää ainakin yli 2 tuntia! Onko muut huomanneet saman? Miten Sram AXS pärjää pakkasilla? Meillä Shimanon Di2 Graveleissa, mutta maantiellä Sramin AXS käytössä.
AXS pelittää erinomaisesti ja todistetusti myös samoissa olosuhteissa, joissa tämän keskustelun aloittaja ajaa ;) ei ole ollut mitään ongelmia edes -30 asteessa.
maalinni
13.01.2024, 11.13
Miten vanha klemolan akku on?
Klemoloiden akut on muutaman vuoden vanhoja... Ei siis uusia. Moukarilta odotinkin kommentteja, kun ajoreitit on lähellä meitä :). Tässä yksi motiivi siirtyä Sramiin myös Graveleissa. Kaluston yhtenäistäminen tulee vain aina kalliiksi kun on perheessä kaksi kuskia ja molemmilla kolme pyörää...
Uutena AXS-käyttäjänä akusta ei vielä kokemuksia mutta vasta 400 kertaa naksautetun kahvan patteri hyytyi oltuaan työpäivän ajan pihalla vajaan 10 asteen pakkasessa. Onko CR2032 -paristoissa eroja vai onko tuollainen kahdeksan tunnin jäähdyttely joka tapauksessa liikaa?
Olisko Shimanon akussa ihan suojaus eli tarkoituksella tietyissä miinusasteissa menee kiinni? Ainakin lämpöasteikon toisessa päässä näin on. Kun mustarunkoisen pyörän jättää kuumaan aurinkoon niin lakkaa pelaamasta, mutta kun on hetken ajanut ja ilma vaihtunut niin alkaa taas toimia. Tämä tullut todettua pariinkin otteeseen.
Uutena AXS-käyttäjänä akusta ei vielä kokemuksia mutta vasta 400 kertaa naksautetun kahvan patteri hyytyi oltuaan työpäivän ajan pihalla vajaan 10 asteen pakkasessa. Onko CR2032 -paristoissa eroja vai onko tuollainen kahdeksan tunnin jäähdyttely joka tapauksessa liikaa?
Pystyn ottamaan vain CR2032 paristoon. Minulla on auton avaimessa tuo paristo. Rainbow (4 kpl 0,79€), 1 kpl kestää noin 3 kk. Duracell (4 kpl noin 5€), 1 kpl kestää noin vuoden. Eli eroja on.
Googlailtuani hieman lisää, löysin viestin jossa viitattiin Shimanon manuaalissa lämpötilan toiminta alueeksi -10 - +50 celsiusta. Lisäksi toinen samanlainen havainto, joka sivuaa omaa kokemustani:
I can share observational data:
- it works at -20C
- at around -25C, it works for a few minutes as it cools off
- at and below -25C don't expect it to work for long, you just freeze off in a certain gear.
There doesn't appear to be any damage or issues with the derailleur. When the battery warms up again, it works again. I can't comment on how much lifespan reduction or capacity reduction the freezing is responsible for long term with the battery. Thus far, it doesn't seem notable.
Eli tuo taitaa olla ominaisuus, eikä vika..
maalinni
14.01.2024, 21.34
Pystyn ottamaan vain CR2032 paristoon. Minulla on auton avaimessa tuo paristo. Rainbow (4 kpl 0,79€), 1 kpl kestää noin 3 kk. Duracell (4 kpl noin 5€), 1 kpl kestää noin vuoden. Eli eroja on.
Saman huomannut, kun yritin säästää.
Pystyn ottamaan vain CR2032 paristoon. Minulla on auton avaimessa tuo paristo. Rainbow (4 kpl 0,79€), 1 kpl kestää noin 3 kk. Duracell (4 kpl noin 5€), 1 kpl kestää noin vuoden. Eli eroja on.
Olisiko muutenkin ollut mikälie ensiasennusparisto, AXS Web näytti voltteja olevan jäljellä n. 2,5. Vaihdoin nyt Energizer Ultimate -patterit, AXS:n ilmoituksen mukaan 3,18V näin alussa. Seurataan ja raportoidaan, ensi viikolle näyttäisi olevan hyviä testikelejä tiedossa...
Pystyn ottamaan vain CR2032 paristoon. Minulla on auton avaimessa tuo paristo. Rainbow (4 kpl 0,79€), 1 kpl kestää noin 3 kk. Duracell (4 kpl noin 5€), 1 kpl kestää noin vuoden. Eli eroja on.Ja sykevöistä vastaavia kokemuksia. Rainbow hyytyy murto-osassa siinä missä kestävin Energizer. Ja mutuna talvi tekee lisää eroa.
Eli kunnon patteria tilanne tärkeisiin laitteisiin.
Sotanorsu666
15.01.2024, 11.27
Pattereiden kanssa kannattaa muistaa myös, että niissäkin on parasta ennen päiväys. Itellä kesti auton kaukosäätimessä päiväysvanha duracell superparisto kuukauden ja nyt on ollut useamman kuukauden tuore täällä parjattu rainbown 2032 ja homma toimii.
Graveliin on pohdinnassa Shimanon 12 vaihteinen Di2. Mitä on raati mieltä, pitäisikö vetää kahvat piuhalla kanssa, tuleeko sen CR2032 pariston kanssa ongelmia pakkasella? Miten Sram käyttäjät, onko kahvat toimineet ok kylmemmässä? Toki käsi lämmittää kahvaa jonkun verran, tai ainakin oletan näin.
Graveliin on pohdinnassa Shimanon 12 vaihteinen Di2. Mitä on raati mieltä, pitäisikö vetää kahvat piuhalla kanssa, tuleeko sen CR2032 pariston kanssa ongelmia pakkasella? Miten Sram käyttäjät, onko kahvat toimineet ok kylmemmässä. Toki käsi lämmittää kahvaa jonkun verran, tai ainakin oletan näin.
-33 oli kylmin lenkki tänä talvena eikä mitään ongelmia AXS maantiekahvojen kanssa, SRAM toimii hienosti.
Graveliin on pohdinnassa Shimanon 12 vaihteinen Di2. Mitä on raati mieltä, pitäisikö vetää kahvat piuhalla kanssa, tuleeko sen CR2032 pariston kanssa ongelmia pakkasella? Miten Sram käyttäjät, onko kahvat toimineet ok kylmemmässä? Toki käsi lämmittää kahvaa jonkun verran, tai ainakin oletan näin.
Laittaisin heti johdot, kun ohjaamo on lukittu lopulliseksi. Olen käsittänyt, että se isokin akku kestää paremmin johdoilla. Nuohan ovat ohuet ja tosi helpot vetää.
Langattomuus syö ihan turhaan akkua.
Laittaisin heti johdot, kun ohjaamo on lukittu lopulliseksi. Olen käsittänyt, että se isokin akku kestää paremmin johdoilla. Nuohan ovat ohuet ja tosi helpot vetää.
Langattomuus syö ihan turhaan akkua.
Laitan varmaankin heti, stemmi on sellaista mallia mitä voi vaihtaa ilman piuhojen irrotusta. On vaan kalliit piuhat, 60€ + se jakoboksi 20€. Saapahan sitten kahvat päivitettyä ilman mitään ylimääräistä operaatiota.
Ai siihen tarvitaan jakoboksikin. Luulin, että piuhat tulee suoraan akulle.
On kyllä melkoista ryöstöä johdoista.
Privileged
13.03.2024, 16.44
Esteettisistä syistä asentaisin langattomasti jos johdot jää näkyviin. Itse ajanut nyt kaksi talvea samoilla paristoilla ja vielä näyttää liki täysiltä. -16 kylläkin vain kylmin missä lenkin ajanut.
Langattomuus syö ihan turhaan akkua.
Millälailla se syö turhaan akkua? Rautalankaa pliis.
Esteettisistä syistä asentaisin langattomasti jos johdot jää näkyviin. Itse ajanut nyt kaksi talvea samoilla paristoilla ja vielä näyttää liki täysiltä. -16 kylläkin vain kylmin missä lenkin ajanut.
Ajattelin laittaa kutistesukalla jarruletkun kanssa samaan, menee stemmin alla piilossa. Pitää nyt miettiä vähän asiaa, voihan niitä pattereitakin toki vaihtaa eikä paljoa maksa.
Joo siis toki langattomana, jos piuhat jää näkyviin. Ajattelin ilman muuta, että kaikki on piilossa.
Ei ne kahvan patterit siis kulu, mutta itse olen siinä käsityksessä, että di2 akku kuluu nopeammin, mikäli johtoja ei kahvoille vedä. Joku voi tuon korjata jos ei pidä paikkaansa.
Millälailla se syö turhaan akkua? Rautalankaa pliis.
No jos kaikki johdot saa stemmin/rungon sisään piiloon ja akku kuluu nopeammin langattomana, niin itse en kyllä nää mitään syytä olla vetämättä kahvoille johtoja.
Miksi se kuluu nopeammin jos ne kahvat on nappiparistoilla? Kahvat paristoilla ei kyllä kuluta sitä akkua. Vaikken shimanosta kyllä sitäkään ihmettelisi. Tuohan olisi maailman paskin systeemi jos noin.
Eipä ole tuttu Shimanon langaton vielä, mutta kuunteleeko se vastaanotin eli takavaihtaja jatkuvasti, koska kahvoilta tulee signaalia, ja sen vuoksi syö pääakkua hiukan? Noinhan sen on tehtävä vai onko siinä joku tapa kertoa systeemille, että nyt muuten lähetään ajamaan, ala kuunteleen radioliikennettä?
Noin 50 % tulisi pääakun kestoaikaa/latausväliin lisää jos kaikki menisi piuhoja pitkin. Tämä on annettu tieto, mutta perustetta en muista nähneeni.
Täysin alaa tietämättömänä ja jonkin pyörätorikahvikeskustelun perusteella veikkaisin että ne nappiparistot ei sinällään kuluta;
- vaihtoehtoina voisi olla että takavaihtaja toimiessaan signaalin vastaanottimena ja lähettäjänä kuluttaa akkua (ollessaan koko ajan valmiustilassa). Järjestelmä on muutoin koko ajan vireillä, paitsi tuo takavaihtaja menee lepotilaan jos vaihteita ei käytetä 30 minuuttiin. Se herää kun jotain nappia painaa, mutta siinä on pieni viive. Tämä vaihtoehto edellyttäisi myös että takavaihtaja on automaattisesti "ulkoisen signaalin lepotilassa" jos johdot kytketään
-toisena vaihtoehtona voisi olla että signaalin tullessa ilmojen teitä niin sen "muuttaminen" johtojärjestelmään kuluttaa pääakkua enemmän kuin se olisi kulkenut koko ajan johtoja pitkin
-tai sitten molemmat tai ei kumpikaan
^Veikkaan ensimmäistä, eli vaihtajat menee heti lepoon vaihdon jälkeen eikä pidä jäädä kuuntelemaan tuleeko langattomasti uutta käskyä.
No tuo olisikin fiksua. Sran menee uinumaan nopeammin.
Mutta älytöntä on että jos et piuhoita kokonaan niin syö akkua. Nilkkaan voi ampua niin monella tavalla.
Toki tässä puhutaan siitä erosta pitääkö akkua ladata joka kuukausi vai joka toinen.
No tuo olisikin fiksua. Sran menee uinumaan nopeammin.
Mutta älytöntä on että jos et piuhoita kokonaan niin syö akkua. Nilkkaan voi ampua niin monella tavalla.
Srami miehet miettii asiaa noin päin ja vaihtelevat akkuja tiheään. Shimano miehet funtsivat niin, jotta voivat tehdä itse valinnan laitetaako johdon vai ei. Säästää akkua ja aiheuttaa puolen tunnin kerta työn.
Toki tässä puhutaan siitä erosta pitääkö akkua ladata joka kuukausi vai joka toinen.
Justiinsa noin. Akku kestää aina pidempään kuin sramin langattomalla. Johtojen kanssa lataamistarvetta voi vaan vähentää entisestään. Oma valintahan se on.
En ole itsekkään vielä laittanut johtoja roadiin, kun ei tuo ohjaamo näytä pysyvän kovinkaan pitkään paikallaan.
^Langattomassa helppo ottaa akku mukaan verrattuna langalliseen. Ja lienee lataaminenkin helpompaa vaikka joutuu useamminkin tekemään?
Sellaiselta sivustolta kuin https://bettershifting.com/dura-ace-r9250-ultegra-r8150-wireless-di2/ löytyi vahvistusta tuohon akun kestoon.
Eli silloin kun semi-langaton käytössä, niin jatkuva (30 min) BluetoothLE yhteys syö akkua vs että täysin langallinen.
DURA-ACE R9270 and Ultegra R8170 utilise a semi-wireless system, offering you the best of both worlds. Ease of installation and a battery charge that'll last for about 1000km between charges.
The shift levers both feature a wireless transmitter and a CR1632 coincell battery each to power them. Each coincell battery should last for 1.5 - 2 years of use.
The levers send shift commands to the other wireless transmitter/receiver - the rear derailleur.
If a front derailleur is installed, it'll receive its shift signals from the rear derailleur. Both derailleurs are connected to a single battery - the BT-DN300 Internal Battery (https://bettershifting.com/component/internal-battery-bt-dn300/).
Battery life
Shimano's tests have shown that, when shifting wirelessly, the new BT-DN300 battery can go about 1000km between charges.
This is less than the 2500-3000km I'm used to from the previous generation BT-DN100 and the difference is caused by the new wireless system and improved shifting performance.
The new derailleur has its BluetoothLE connection 'always' open, listening for shifting signals from the shift levers. It makes sense for this to impact battery life and 1000km is still good enough for me.[
Personally I have no issues at all running a Di2 system wired - and you still get the 12th sprocket! Perhaps even better, running a Di2 system wired increases battery performance by up to 50%!
Langatonta Shimanoa ei kovin montaa kertaa vuodessa tarvitse ladata. Voisin lähinnä ajatella kahvojen piuhoittamista, jos ajaisin ultrapitkiä lenkkejä, mutta nykyisellään ei hyöty ole kummoinen. Se ja sama pääseekö yhdellä latauksella 1000 km vai 2000 km. Nyt talven jäljiltä latasin varavirtalähteestä akkua puoli tuntia ennen maantielenkkiä ja sillä pääsee taas suunnilleen seuraavan kuukauden.
Tuo riippuu ihan miten niitä vaihteita käyttää. Mulla kuluu 12sp akku aika nopeasti, mutta niin menee vaijeritkin vs moni muu. Muistaakseni en kovin montaa sekunttia ajanut samalla vaihteella.
Ride Stats
Title Untitled Morning_Ride (2).fit
Start Date 2023-09-10 09:29:06 EEST
Finish Date 2023-09-10 14:45:00 EEST
# Total shifts 2041
# Front shifts 4
# Rear shifts 2037
Time b/t shifts 8.4 seconds
Moving time 4:47:12
Elapsed time 5:15:54
Distance 150.12 km
Ascent 1246 m
Descent 1216 m
Climbing ratio 12.04
Climbing rate 260 m/hr
Avg/max speed 31.11 / 57.13 kph
Avg/norm/max power 163 / 181 / 665 watts
Avg/max HR 127 / 156 bpm
Avg/max cadence 78 / 115 rpm
Notes n/a
No tuo olisikin fiksua. Sran menee uinumaan nopeammin.
Mutta älytöntä on että jos et piuhoita kokonaan niin syö akkua. Nilkkaan voi ampua niin monella tavalla.
Akkukestojen vertailu valmistajien välillä on jossain määrin tulkintakysymys, joka riippuu sekä omista ajotarpeista / -tottumuksista että niiden sopivuudesta tiettyyn valmistajaan.
Kuten edellä on jo käyty läpi, langattoman järjestelmän haaste on radiokuuntelu ja miten se toteutetaan. Kaikkia akku- / paristokäyttöisiä laitteita nukutetaan jokin tietty aikaväli ja sillä säästetään akkua. "Nukkuminen" ei kuitenkaan ole vain yksioikoinen "nyt se on pois päältä" päätös vaan valintoja suunnittelussa on huomattavasti enemmän. Ohjaamiseen käyttettävät prosessorit / mikrokonttollerit koostuvat lohkoista ja toiminnoista, joita voi erikseen kytkeä päälle tai pois. Mitä enemmän toimintoja sammuttaa, sitä vähemmän virtaa kuluu, mutta toisaalta herättäminen takaisin toimintaan kestää kauemmin ja joitain toimintoja tarvitaan herättämiseen. Laite voi siis olla puolittain valveilla ("idle") tai lähes kokonaan sammutettu ("deep sleep") ja ero noiden kahden välillä voi olla virrankulutuksessa tuhatkertainen. Tai jos radiopiiri on oma lohkonsa tai moduulinsa, radio voi olla jatkuvasti päällä, mutta vaihteen servoa ohjaava prosessori sammuksissa. Myös se mitä tarkoittaa "kauan" on käyttäjän kannalta suhteellista, koska uniajat lasketaan yleensä millisekunneissa. Esim sykli, jossa laite on unessa 40ms ja hereillä 10ms tarkoittaa, että unisyli on 5 sekunnin sadasosaa, joka on aika, jota ihminen ei edes havaitse, mutta akkua säästetään silti 80% ajasta.
Noiden syklien synkronointi lähettimen ja vastaanottimen välillä vaatii tarkkaa ohjelmointia ja niitä siis säädetään softalla. Siksi jos joltain valmistajalta tulee vaihtajaan firmware-päivitys, jonka jälkeen akkukesto paranee, se todennäköisesti tarkoittaa, että uudessa versiossa uniaikoja on säädetty paremmin.
Tuo haaste koskee siis aina vaihtajaa, joka on vastaanotin. Langattomissa kahvoissa design on triviaali. Laite laitetaan pysyvästi niin syvään uneen kuin mahdollista kuuntelemaan signaalia (ns keskeytys) vaihtajan painikkeelta ja annetaan olla kunnes signaali saapuu. Siinä tilassa kulutus on käytännössä nolla. Sen jälkeen radio päälle, viestin lähetys ja uudelleen nukkumaan. Vaikka vaihteita rämpyttäisi ajojen aikana miten tiheään tahansa, kokonaisajasta kahva on nukkumassa 99,99% ajasta ja pariston kulutus on minimaalinen. Siis siitäkin huolimatta, että lähettävä radio syö selvästi enemmän virtaa kuin vastaanottava.
SRAM vs Shimano riippuu siis paljolti siitä miten noissa softa on rakennettu ja mihin herätteisiin se voi reagoida. Shimanon 12v langallinen tunnetaan siitä, että kun pyörällä lähtee ajamaan, vaihtajasta pitää painaa ensin kerran ja vasta seuraava kerta vaihtaa vaihdetta. Vaihtaja menee siis "puoliuneen" ja ensimmäinen radiosignaali on heräte, joka toimii vaikka pyörä olisi paikoillaan. SRAMin AXS:n taas saa hereille vaihtajan painikkeesta tai liikuttamalla pyörää. Vaihtaja on siis syvässä unessa kun pyörää ei aja, mutta siinä on pieni liikesensori, joka antaa herätteen ja kytkee lopun osan vaihtajan logiikasta päälle. Liikesensorin virrankulutus on paljon pienempi kuin radion, joten sitä voi pitää päällä jatkuvasti kuluttamatta kauheasti akkua.
Eroa tulee myös yksinkertaisesti siitä, että Shimanon akku on isompi. BT-DB300 on kapasiteetiltaan 3,7Wh, lähes kaksinkertainen verrattuna SRAMin AXS:ään (2,2Wh). Jos käyttää pelkkää takavaihtajaa (joko 1x tai muuten vaan ei tarvitse etuvaihtajaa), koko kapasiteetti on takavaihtajan käytössä ja akku kestää kauemmin. Toisaalta, jos käytössä on SRAMin etuvaihtaja ja siihen oma akku, akkukapasiteettia on 4,4Wh. Mikä on hyvä homma jos etuvaihtaja on ahkerassa käytössä, mutta täysin hyödytön jos ei.
Langallinen on joka tapauksessa aina langatonta energiatehokkaampi kahdesta syystä
1) Kun radiota ei ole lainkaan, ei ole myöskään radion virrankulutusta mihinkään suuntaan (lähetys tai vastaanotto)
2) Uniaikojen säätö on triviaalia: laite on yksinkertaisesti aina virransäästöllä ja herää ainoastaan silloin, kun johdossa havaitaan jännite (eli joku painaa vaihtajan nappia).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.