Näytä tavallinen näkymä : Talvirenkaat laatikkopyörään / renkaiden sopivuus
Tilasin vastikään HNF Nicolai CD2 -pyörän. Se saapuu varmaan joskus helmikuussa. Sitä ennen pitäisi laittaa tilaten joitakin varusteita mukaan lukien jonkinlaiset talvirenkaat. Koska pyörä on kolmipyöräinen, uskoisin selviäväni pelkällä takarenkaan vaihtamisella karkeammaksi. Alkuperäinen rengas on kokoa 27,5" 2.35 (60-584). Mietin tilalle kokoa 2.40, eli hieman leveämpää rengasta, koska siinä kokoluokassa on paljon enemmän vaihtoehtoja. Kuvista päätellen toleranssit kuitenkin alkuperäisen kumin ja lokasuojan välillä ovat tiiviit. Olen miettinyt vaihtoehtona joko Schwalben Ice Spikereita tai Magic Marya. Mahtaako tuollaiset karkeat renkaat erota koossa kuinka paljon tuollaisesta "sileästä renkaasta"? Alkuperäinen rengas on Schwalbe Super Moto-X. Lähinnä mietin, että ottaako tuo nastarengas tai nappularengas kiinni lokariin tai jonnekin muualle? Lopullisen vastauksen toki saan sitten kun pyörä saapuu ja viimeistään testaamalla, mutta tekisi mieli hommata kumi jo valmiiksi, kun tuollainen 70 kg laatikkopyörä Jyväskylän erittäin mäkisessä maastossa todennäköisesti tarvitsee jonkun pitävämmän renkaan talvella.
ISP on mielestäni loistava rengas ja lienee tuo 2.3" ihan riittävä leveydeltä. Renkaan sopivuutta vaikea ennustaa näkemättä ellei valmistaja ole niin fiksu että ilmoittaa maksimi koon. Mitenkäs ohjattavuus jos eteen laitat normaalit maastorenkaat tai Super Motot?
Aika naftilta näyttää mitoitus leveämmälle ispille. 2.25 saattaisi mennä. Eteen ei vastaavaa saa, mutta routa voisi toimia.
Istumatyöläinen
04.01.2024, 09.30
Entäpä 45NRTH Kahva? Koko on 27.5 x 2,1''. On hyvä rengas urbaaniin ympäristöön, eikä pitoero nastattoman etupään kanssa tulisi niin suureksi, kuin ISP:n kanssa. i30 mm vanteella leveys on n. 54 mm.
Kahva on kyllä aika arvokas tuollaiseen käyttöön, sen hinnalla saisi varmaan kolme Routaa / Black Iceä ym
Hidastuvuus kyllä tippuu jos edessä ei ole nastoja.. kaksipyöräisillä nastaton rengas laitetaan yleensä taakse mutta tuo on toki vähän poikkeuksellinen kulkupeli.
Marsusram
04.01.2024, 15.23
Laatikkopyörä on sen verran erilainen vehje painoltaan ja ajodynamiikaltaan että meidän muusta käytöstä tulleet kokemukset eivät välttämättä päde.
Massa lisää pitoa ja kuormittaa nastoja, rengaspaineet ovat kovemmat..
travelleroftime
04.01.2024, 16.02
Valmistajalla ja jälleenmyyjällä voisi olla kykyä kertoa rengastilavuudesta.
Kiitoksia vinkeistä! Tuo Kahva-rengas on ihan uusi tuttavuus. Eipä tässä varmaan auta kuin odottaa pyörän saapumista ja mittailla itse, mikä voi sopia ja mikä ei. Eturenkaita en ajatellut ainakaan tässä kohtaa vaihtaa, koska pyörän keula on suht raskas ja kaksipyöräinen sekä 20" koko rajoittaa aika paljon vaihtoehtoja talvirenkaaksi. Toisaalta minulla ei ole tässä ollut isoa huolta jarruttamisen kannalta, vaan enemmänkin huonon etenemiskyvyn osalta, kun paino kohdistuu etuakselille ja pyörä on raskas, mutta vetävä pyörä on takana. Jyväskylän mäkisessä maastossa on jo muillakin pyörillä kokemuksia, miten tuollaisen laatikkopyörän etenemiskyky on kesäolosuhteisiin nähden jotain ihan muuta.
Myyjä ei osaa ottaa asiaan mitään kantaa, tämä oli heillekin ensimmäinen tällainen pyörä tilaus ja muita ei ole ainakaan heidän toimestaan aiemmin Suomeen myyty. Valmistajaan en ole ollut suoraan yhteyksissä, ehkä vaan helpompaa odottaa pyörän saapumista ja tsekata asia itse. Lähtökohtaisesti vaan olisi ollut mukava olla kumi heti valmiina, niin olisi voinut pyöräyttää heti alle, eikä liukastella kesärenkaalla.
Istumatyöläinen
04.01.2024, 19.58
Kahva on kyllä aika arvokas tuollaiseen käyttöön, sen hinnalla saisi varmaan kolme Routaa / Black Iceä ym
Hidastuvuus kyllä tippuu jos edessä ei ole nastoja.. kaksipyöräisillä nastaton rengas laitetaan yleensä taakse mutta tuo on toki vähän poikkeuksellinen kulkupeli.
Juu, onhan Kahva hinnakas renkula, mutta vilkaisin tuon laatikkopyörän hintalappua ja ajattelin, että ehkä muutaman kympin säästöllä ei tässä tapauksessa ole niin väliä.
^ Totta ja loppupeleissä hinnan määrittää se että paljonko renkaille tulee kilometrejä. Keula aika pitkä ja ainakin jäisillä keleillä nastat edessäkin voi luoda turvallisuutta.
Santtu75
04.01.2024, 20.57
Tuohon rengas asiaan ei oli itselläni kauheasti lisää annettavaa, mutta tuo kyseinen pyörä mihin rengastusta hakemassa, vaikuttaa teknisesti sen verran mielenkiintoiselta laitteelta (siis vaikka en ole yhtään pyörän kohderyhmää, enkä vastaavaa itse edes ajattelisi hankkivani), että olisi hauskaa jos Ramzez tekee pienen esittelyjutun palstalle kun hieman kokemusta pyörästä kertynyt.
Juu, onhan Kahva hinnakas renkula, mutta vilkaisin tuon laatikkopyörän hintalappua ja ajattelin, että ehkä muutaman kympin säästöllä ei tässä tapauksessa ole niin väliä.
Taitaa se hintaero olla lähempänä satkua kuin muutamaa kymppiä ja tuollaisen pyörän alla sepeli/asvaltilla oletettu elinikä aika lyhyt. Kahvan hienot ominaisuudet menee hukkaan kun ei tuolla ole samanlaista ajotuntumaa kuin jollain kevyellä/herkällä fillarilla. Ehkä :) Tiedä sitten onko tuohon kokoon muutenkaan paljoa valikoimaa mutta Roudasta taisi olla e-bike versio muinoin, tosin varmaan vaan normikokoihin mutta ehkä kestävämpi. Vai lähtiköhän niistä nastat Suomi-tyres tyyliin? :)
Takamisakari
05.01.2024, 11.30
HNF:iin mahtuu kyllä normaalisti taakse Ice Spiker 584, eteen vaikka Mara Winter+ 406 jos kokee tarvitsevansa. Itse ainakin laittaisin nastat sekä eteen että taakse kun lasti on kuitenkin arvokas ja pyörässä hyvin tehoa eli vierintävastuksella ei ole niin kauheasti merkitystä.
Taitaa se hintaero olla lähempänä satkua kuin muutamaa kymppiä ja tuollaisen pyörän alla sepeli/asvaltilla oletettu elinikä aika lyhyt. Kahvan hienot ominaisuudet menee hukkaan kun ei tuolla ole samanlaista ajotuntumaa kuin jollain kevyellä/herkällä fillarilla. Ehkä :) Tiedä sitten onko tuohon kokoon muutenkaan paljoa valikoimaa mutta Roudasta taisi olla e-bike versio muinoin, tosin varmaan vaan normikokoihin mutta ehkä kestävämpi. Vai lähtiköhän niistä nastat Suomi-tyres tyyliin? :)
CD2 FAMILY hinnat alkaen € 8,490, eli lienee talvikumin hinta aika merkityksetön. Suomi Tyreksen fat freddyistä eikä Roudista ole kyllä ainakaan itseltä lähtenyt muistaakseni yhtäkään nastaa. Sisuskumin kanssa oivallisia renkaita.
Tuohon rengas asiaan ei oli itselläni kauheasti lisää annettavaa, mutta tuo kyseinen pyörä mihin rengastusta hakemassa, vaikuttaa teknisesti sen verran mielenkiintoiselta laitteelta (siis vaikka en ole yhtään pyörän kohderyhmää, enkä vastaavaa itse edes ajattelisi hankkivani), että olisi hauskaa jos Ramzez tekee pienen esittelyjutun palstalle kun hieman kokemusta pyörästä kertynyt.
Katsotaan miten ennätän tuohon, mutta laitetaan nyt vähän taustoitusta.
Perheessämme on siis kolme alle kouluikäistä lasta ja nyt tuli ajankohtaiseksi löytää laatikkopyörä, joka on A) kasattu laadukkaista osista, B) palvelee kolmen lapsen kuljettamista n. 4 km matkan suuntaansa ympäri vuoden päiväkotiin ja takaisin Jyväskylän mäkisessä maastossa ja C) on vakaa ajettava myös talvisissa olosuhteissa.
Meillä on taloudessa ennestään ollut Riese & Mullerin pyöriä ja tähän asti lasten kuljettamisessa on selvitty Multichargerilla, johon menee näppärästi tarakalle kaksi lasta ja tarvittaessa voi vetää pyöräkärryäkin. Mutta nyt tarvittiin tosiaan ratkaisu, että kolme lasta menee vaivattomasti kaikkine kamppeineen päiväkotiin ja aikanaan alakouluun ilman sen suurempaa säätämistä. Laatikkopyörä tuli siis kyseeseen ja kokemuksieni perusteella ns. Long John -mallit, eli kaksipyöräiset vaihtoehdot olivat pitkälti poissuljettuja. Joo, niillä pääsee hyvin tasaisessa ja hyvin auratulla pyörätiellä, mutta mäessä ja höttölumessa eteneminen on vähän niin ja näin. Muuten oltaisiin varmaan mietitty R&M:n Packsteria vaihtoehdoksi.
Vaihtoehdot olivat kuitenkin loppupeleissä hyvin rajalliset ja kalkkiviivalle etenivät tämä Nicolai sekä Cuben uusi Trike Hybrid. Cubea pääsi ihan katsomaan Pirkkalassa paikan päällä liikkeessä ja se oli kyllä tosi hieno ja laadukkaan oloinen pyörä, mutta liian isoksi kompromissiksi siinä tuli se tosiasia, ettei siihen saa kolmea lasta kulkemaan ilman isompaa temppuilua. Käytännössä ylimääräisen lastenistuimen olisi siihen saanut fyysisesti mahtumaan, mutta laatikon kuomu olisi pitänyt irrottaa ja ylimääräinen istuin olisi tullut vähän turhan lähelle laatikkomatkustajia. Lisäksi jäin hieman epävarmaksi tulevaisuuden kannalta, miten huolto-osia saa siihen voimansiirtoon, joka Nicolaissa on kuitenkin aivan perinteinen, vaikkakin hihnavedolla ja napavaihteistolla, josta meillä on jo ennestään paljon kokemusta ja itseltäni löytyy myös erikoistyökalut niiden huoltamiseksi.
Ohessa linkki Cubeen, jos jotakuta kiinnostaa tutustua siihen. Siinä oli muuten erittäin isona plussana se, että se on ns. takaveto, jossa molemmat takapyörät vetävät. Ei toki mitään lukkoperää, mutta kun siinä liikkeen pihassa sellaisessa irtonaisessa höttölumessa kokeilin pyörää, niin sillä ei kyllä tullut mitään haasteita päästä kulkemaan auraamattomassa ja osin poljetussa lumessa. Lisäksi kun lapset ovat kyydissä, pito vain parani, kun paino kohdistui vetävälle akselille. Harmillisesti vaan nuo em. seikat saivat kallistumaan Nicolain suuntaan.
Ja tosiaan miksi ylipäätään hommattiin näin arvokas pyörä, niin osasyynä siihen oli, ettemme halua, emmekä onneksi välttämättä tarvitse kahta autoa, joten pärjäämme yhdellä autolla ja tällä pyörällä. Toisen auton hankkiminen kaikkine juoksevine kustannuksineen olisi tullut paljon arvokkaammaksi. Tämä pyörä siis toimii ikään kuin "kakkosautonamme".
https://www.cube.eu/fi-en/cube-trike-family-hybrid-750-swampgrey-n-reflex/a3f79fe0734d872697df1aa3c34a2a98
Jos edessä ei oo nastoja, niin kääntyyköhän tuo kääntäessä liukkaalla vai puskeeko vaan suoraan?
^Tuo ohjautuvuus kävi mielessä, näemmä tuo on kallistuva pyörä, mielenkiintoista. Itsellä takanapamoottorisessa 26" maasturista tehdyssä satunnaisesti käytetyssä kulkineessa ollut 20v vanha Nokian Extreme edessä ja
saman ikäinen pistosuojattu Vertical pistosuojattu nappula takana joka on pitänyt riittävästi kun on painoa renkaan päällä. Mutta erittäin harvoin tällä liikkunut ellei jossain projektissa ollut.
CD2 FAMILY hinnat alkaen € 8,490, eli lienee talvikumin hinta aika merkityksetön. Suomi Tyreksen fat freddyistä eikä Roudista ole kyllä ainakaan itseltä lähtenyt muistaakseni yhtäkään nastaa. Sisuskumin kanssa oivallisia renkaita.
Ei se hinta vaan käyttötarkoitus. Tosin Kahvat ja varmaan roudatkin taitaa olla enemmän kommuutterioptimoitu kuin Ice Spikerit ja kestävämmät. Mutta jos minulla olis tuollainen hauska vehje toivoisin että pyörä olisi
jollain lailla tasapainossa.
Marsusram
05.01.2024, 16.12
Levarit ovat edessä sen verran järeät, että voi keulapainosta huolimatta lähteä luisuun kun jarruttaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.