Näytä tavallinen näkymä : Vaihteet hyppää takarattaalla yli
xs2jammu
27.12.2023, 18.38
Mulla jo pidemmän aikaa on vaivanut se että isommalta takaraattaalta kun lähtee vaihtamaan pienemmille niin ensimmäinen vaihto sujuu ihan hyvin, mutta kolmas vaihto vie ketjun jo sitten kuudennelle tai seitsemännelle rattaalle eli hyppää useamman rattaan yli, tekee joka kerta sen. Takaisin isompaan suuntaan tullessa menee joka rattaan kautta kyllä. Oon miettinyt että mistä johtuu, onko vika edessä vaihde-jarrukahvassa vai takavaihtajassa? Lisäksi oon aina säätänyt pyörää niin että se on ylösalaisin maassa kun ei ole pukkia ja joku kertoi että vaihteet tulis säätää pyörä oikeassa asennossa. Onko suillä oikeasti merkitystä ?
Syitä voi olla monia, mutta nyt ekana tulee mieleen vääntynyt vaihtajan korvake
Yksi seikka mikä tulee mieleen että liikkuuko vaijeri hyvin kuoressa, alas mennessä voi antaa tietyssä pisteessä periksi mutta luultavasti ylöspäin vetäessä toimii...
Jos takavaihtaja on vanha niin sen jousikin saattaa olla väsynyt, itse aloittaisin puhdistuksella ja voitelulla, tarvittaessa vaijerit ja kuoret vaihtaen JOS vaihtavankorva on suora.
Vääntynyt korvake yleensä oireillut juuri noin. Kannattaa tarkistaa myös B-ruuvin säätö että ylempi rissapyörä on muutaman millin päässä isoimmasta rattaasta.
Marsusram
27.12.2023, 20.01
Syitä voi tosiaan olla monia. Kuntotarkastus ekana.
Toiseen suuntaan vaihtaessa isommalle rattaalle eli pienemmälle vaihteelle on joillakin ketju/pakka yhdistelmillä esiintynyt sitä että ketju nousee rampista liian jyrkästi ja yli seuraavan rattaan. B-ruuvin säätö auttaa joskus kun rissan etäisyys muuttuu. Joskus pitää vaihtaa pakka/ketju.
^ & ^^ Just niin, usein kannattaa alkaa perushommista. Paljon kertoisi myös se että mikä on voimansiirron ikä ja kuluneisuus.
xs2jammu
27.12.2023, 21.37
Yksi seikka mikä tulee mieleen että liikkuuko vaijeri hyvin kuoressa, alas mennessä voi antaa tietyssä pisteessä periksi mutta luultavasti ylöspäin vetäessä toimii...
Jos takavaihtaja on vanha niin sen jousikin saattaa olla väsynyt, itse aloittaisin puhdistuksella ja voitelulla, tarvittaessa vaijerit ja kuoret vaihtaen JOS vaihtavankorva on suora.
Takavaihtaja on alkuperäinen ja pyörä on vuodelta 2008. Pyörällä ajettu ympäri vuoden useammmankin vuoden ja onhan sillä parit lipatkin tehty. Nyt en tarkkaan muista koska vaihdoin takapakan ja ketjut, mutta en usko niillä ajetun paria tonnia enempää yhteensä. Vaijerit oon vaihtanut toissa vuonna ja kuoret on rasvattu syksyllä. Vaihtajan korvan suoruudesta en osaa sanoa oikein mitään kun en osaa sitä silmämääräisesti tarkistaa.
katselin että uusi Shimanon 105 vaihtaja ei nyt ihan järkyttävästi maksa, joten poljen talven näin ja sitten laitan varmaan uuden vaihtajan, pakan ja vaijerit sekä hommaan toisen fillarin pelkästään kesäkäyttöön.
xs2jammu
27.12.2023, 21.45
Tässä linkki pyörään ja siinä on videopätkä josta näkyy kuinka se ketju menee
https://pd.kuvat.fi/kuvat/Valokuvia+-+Bilder/Fillarihommia/
Mulla oli vastaava vika 105 vaihde kahvassa, vaihtoon meni.
Nuo pyykkinarukahvat voi olla uransa päässä myös. Laita kuva suoraa sivusta mistä näkee vaihtajan takapakkaan nähden.
Fillarijeti
28.12.2023, 06.38
Mulla jo pidemmän aikaa on vaivanut se että isommalta takaraattaalta kun lähtee vaihtamaan pienemmille niin ensimmäinen vaihto sujuu ihan hyvin, mutta kolmas vaihto vie ketjun jo sitten kuudennelle tai seitsemännelle rattaalle eli hyppää useamman rattaan yli, tekee joka kerta sen. Takaisin isompaan suuntaan tullessa menee joka rattaan kautta kyllä. Oon miettinyt että mistä johtuu, onko vika edessä vaihde-jarrukahvassa vai takavaihtajassa? Lisäksi oon aina säätänyt pyörää niin että se on ylösalaisin maassa kun ei ole pukkia ja joku kertoi että vaihteet tulis säätää pyörä oikeassa asennossa. Onko suillä oikeasti merkitystä ?
Edellä on lueteltu jo aika monta tarkistettavaa asiaa. Ketjulinja voi muuttua vaihtajan vääntymisestä, mutta myös vinosta rengaslinjasta. Istuuko taka-akseli kunnolla? Vaijerin liikkuvuuden tarkistus on edellä jo mainittu. Vaijerikuoren vesi ei tee yleensä jatkuvaa kiusaa, jos ollaan pysyvästi pakkasella, mutta lika voi tehdä. Vaihtajien vaijerit ovat kulutustavaraa. Minulla yksi Shimanon alkuperäisvaijeri kesti vain 4000 km. Vaijerin tuhoutuminen alkaa usein säikeiden katkeamisella vaihtajan sisällä. Takerteleva katkennut säie voi aiheuttaa monenlaisia vaihtamisongelmia.
Viimeistelen vaihteiden säädön yleensä koeajossa säätämällä tarvittaessa seuraavan lenkin aikana.
Marsusram
28.12.2023, 11.51
Mulla oli vastaava vika 105 vaihde kahvassa, vaihtoon meni.
Videon perusteella olen samaa mieltä että kahvassa vika kun päästää vaijeria yli useamman pykälän.
Kahvan voi yrittää saada kuntoon tai hankkia uuden.
Jos pyörä jo 15vuotta vanha ja muuten mieleinen niin ansaitsee (mielestäni) uuden voimansiirron.
Voipi se olla vaan rispaantunut vaijeri siellä kahvan päässä.
xs2jammu
28.12.2023, 18.12
Jos pyörä jo 15vuotta vanha ja muuten mieleinen niin ansaitsee (mielestäni) uuden voimansiirron.
On se kertaalleen uusittu jo kokonaan , myös kampisarja. Kyllä mä keväällä sille taidan isomman rempan tehdä joka tapauksessa, että uskaltais vaikka lähteä reissun päälle saaristoon vaihteeksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.