Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilyuutiset mediassa
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
[
8]
Pyöräilijät aiheuttavat eroosion, eikä kävelijät. Liikun itse tuolla paljon (laillisesti) enkä ole kyllä nähnyt metsässä sallittujen reittien ulkopuolella pyöräilijöitä. Se ei toki tarkoita, etteikö niitä olisi, mutta tuskin ovat merkittävä eroosion aiheuttaja. Varsinaisesti tuolla on muuten kielletty vain "maastopyöräily". Gravel lienee siis ok :)
Lisäksi on vähän erikoista, että maastossa ei ole kylttejä, joissa pyöräilykiellosta kerrottaisiin. Pari luonnonsuojelualueen merkkiä on siellä täällä, mutta nekin enimmäkseen Pispalan puolella.
luonnonsuojelualueen merkitkään ei automaattisesti tarkoita, että pyöräily olisi kielletty.
Se riippuu ihan siitä, mitä alueen perustamispäätöksessä on pyöräilystä sanottu. Jos ei ole sanottu mitään, saa pyöräillä. Jos on kielletty, ei saa pyöräillä.
Voi olla myös maininta, että sallittu olemassaolevilla poluilla tai vaikka erikseen merkityillä reiteillä.
Moniko kaivaa perustamispäätöksen kun näkee suojelualueen kyltin?
Oletushan on, että pitää kaivaa. Ei voi vedota tietämättömyyteen jos tietää olevansa suojelualueella.
Kulumista on ollut poluilla ilman pyöräilyäkin kyseisellä alueella.
luonnonsuojelualueen merkitkään ei automaattisesti tarkoita, että pyöräily olisi kielletty.
Se riippuu ihan siitä, mitä alueen perustamispäätöksessä on pyöräilystä sanottu. Jos ei ole sanottu mitään, saa pyöräillä. Jos on kielletty, ei saa pyöräillä.
Voi olla myös maininta, että sallittu olemassaolevilla poluilla tai vaikka erikseen merkityillä reiteillä.
Moniko kaivaa perustamispäätöksen kun näkee suojelualueen kyltin?
Oletushan on, että pitää kaivaa. Ei voi vedota tietämättömyyteen jos tietää olevansa suojelualueella.
Näinhän se on. Pyynikillä asiasta lukee, että erikseen kielletty on "kilpasuunnistus, maastopyöräily ja muut maastoa rasittavat toiminnot".
Kulumista on ollut poluilla ilman pyöräilyäkin kyseisellä alueella.
Sitä yritin tuossa viestissäni (sarkasmilla) sanoa. Tuollaisessa kangasmaastossa on niin vähän kasvillisuutta että polkujenkin ulkopuolella on helppo liikkua, ja kun liikkujia on paljon niin maasto kuluu. Jos olisi tiheämpää pensaikkoa niin liikkujat pysyisivät paremmin olemassa olevilla poluilla. Ja toki tuolla olisi varmasti enemmän pyöräilijöitä jos se olisi sallittua. Alue on toisaalta sen verran pieni että ei se houkuttele pyöräilyn kannalta kuin ajamaan läpi.
luonnonsuojelualueen merkitkään ei automaattisesti tarkoita, että pyöräily olisi kielletty.
Se riippuu ihan siitä, mitä alueen perustamispäätöksessä on pyöräilystä sanottu. Jos ei ole sanottu mitään, saa pyöräillä. Jos on kielletty, ei saa pyöräillä.
Voi olla myös maininta, että sallittu olemassaolevilla poluilla tai vaikka erikseen merkityillä reiteillä.
Moniko kaivaa perustamispäätöksen kun näkee suojelualueen kyltin?
Oletushan on, että pitää kaivaa. Ei voi vedota tietämättömyyteen jos tietää olevansa suojelualueella.
Joskus kirjoittanut, että hieman sama, jos ajoratojen nopeusrajoitukset olisi mainittu ko. väylän urakkasopimuksessa. Ja ei voisi vedota tietämättömyyteen…
Normaalista poikkeavista kielloista pitäisi olla merkintä siinä ls-alueen merkissä.
usko juntunen
25.11.2025, 19.00
Taas yksi pyöräliike nurin.
https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/9026947
Maksumuurin takana. Oheinen lainaus Savon Sanomien sivuilta:
"Puijon Pyöräpistettä Kuopiossa operoinut yhtiö Bikesport Oy on asetettu konkurssiin.
Vuonna 1992 perustettu yhtiö jätti konkurssihakemuksensa käräjäoikeuteen perjantaina. Hakemuksessa todetaan, että yritys oli ylivelkaantunut ja maksukyvytön."
Jutussa mainittiin myös työsuhdepolkupyörien veroedun poistuminen:
"Pyöräpiste ei ollut poikkeus, sillä liikkeen myymistä pyöristä lähes puolet oli työsuhdepyöriä. Inkeroisen mukaan kaupan varastot oli ehditty täyttää uusilla pyörillä, mutta hallituksen ilmoitus sai ihmiset perumaan jo sovittuja toimituksia ja työsuhdepyörien kysyntä käytännössä loppui."
Veikkaan että ei oo viimeinen ennen kun kevätaurinko lumet sulattaa..
Perinteinen Campa taitaa olla melko pahassa pulassa. https://www.bikeradar.com/news/campagnolo-job-cuts-2025
Niinköhän on konkurssi edessä.
^onkos Campalla muuta kuin maantiesarjoja? Shimano ja SRAM puskee volyymillä. Esimerkiksi Shimanon GRX on käytännössä badge-tuunattu mtb-sarja.
"Mitä ihmettä? Selvitimme, miksi polkupyörä on sujahtanut kallion sisälle"
https://yle.fi/a/74-20195906
^ Minäkin huomasin tuon pyörän kerran ohi ajaessani, vaikka harvoin mitään nään.
Marsusram
01.12.2025, 20.03
^Oli Helsingin kuvarasti 2534 (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42895-Helsingin-kuvarastit&p=3304008#post3304008)
Tampere parantaa ja huonontaa pyöräilyreittejä:
https://www.tampere.fi/liikenne-kadut-ja-kunnossapito/katujen-suunnittelu/nahtavilla-olevat-katu-ja-yleisen-alueen-suunnitelmat-312-17122025
Minä huomasin heti yhden ongelmakohdan Lahdenperänkadun suunnitelmassa: kadun eteläpuolen yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä muutetaan jalkakäytäväksi. Ja tämähän tarkoittaa, että siitä tulee hyvin suosittu jalkakäytäväpyöräilyn harrastuspaikka... On suunnitelmassa onneksi merkitty, että risteyksiin tulee jalkakäytävän osoittava liikennemerkki eli tyhminkin pyöräilijä tietää ajavansa jalkakäytävällä, kai...
Takamisakari
03.12.2025, 14.53
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/9045857
Hallitukselta shokkihoitoa Vantaan pyöräliikkeille: ”Varmasti tulee konkurssimyyntejä”
.. mahtaisiko kukaan olla tilaaja että näkisi millaisia kommentteja on tullut yrittäjiltä?
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/9045857
Hallitukselta shokkihoitoa Vantaan pyöräliikkeille: ”Varmasti tulee konkurssimyyntejä”
.. mahtaisiko kukaan olla tilaaja että näkisi millaisia kommentteja on tullut yrittäjiltä?
Jos jotain hyvää tuossa hallituksen päätöksessä on ollut niin tämä että nämä kiinalaista paskaa myyvät liikkeet kaatuu. Kaikki voittaa.
Takamisakari
03.12.2025, 15.57
Jos jotain hyvää tuossa hallituksen päätöksessä on ollut niin tämä että nämä kiinalaista paskaa myyvät liikkeet kaatuu. Kaikki voittaa.
Kyllä, mutta menee "monta lasta pesuveden mukana"..
Santtu75
03.12.2025, 15.58
Jos jotain hyvää tuossa hallituksen päätöksessä on ollut niin tämä että nämä kiinalaista paskaa myyvät liikkeet kaatuu. Kaikki voittaa.
Tuon Kuntokaupan taustayhtiö Nordic Sports Brans Oy on ollut yrityssaneerauksessa jo syksystä 2023 asti, että ihan putkeen ei ole tuolla mennyt ennen hallituksen päätöstäkään.
DeCadence
03.12.2025, 17.04
https://tekniikanmaailma.fi/ala-naura-32-tuumaiset-maastopyorat-voivat-pian-olla-standardi/https://tekniikanmaailma.fi/ala-naura-32-tuumaiset-maastopyorat-voivat-pian-olla-standardi/
Tähänkään pakotukseen en ole menossa mukaan. En ostanut 29" kiekollista pyörää enkä tule ostaman 32" pyörääkään. Ja jää se 2 vuoden päästä pakotettu 36" tuumaisilla kiekoilla olevakin kauppaan, kuten jäi 12s takapakatkin.
Saattaapi olla melkoinen limusiini 32" vanteilla XL kokoinen täpäri. Onko se sitten enää maastopyöräilyä jos mennään perse penkissä 40cm kivien yli kuin tyhjää on sitten jokaisen ostajan päätettävissä. Mielestäni jo 29" muutti maastopyöräilyä liian helppoon suuntaan.
Mielestäni jo 29" muutti maastopyöräilyä liian helppoon suuntaan.
Eikö tuolla perustelulla pitäisi ohittaa myös täpärit?
Tähänkään pakotukseen en ole menossa mukaan. En ostanut 29" kiekollista pyörää enkä tule ostaman 32" pyörääkään. Ja jää se 2 vuoden päästä pakotettu 36" tuumaisilla kiekoilla olevakin kauppaan, kuten jäi 12s takapakatkin.
Saattaapi olla melkoinen limusiini 32" vanteilla XL kokoinen täpäri. Onko se sitten enää maastopyöräilyä jos mennään perse penkissä 40cm kivien yli kuin tyhjää on sitten jokaisen ostajan päätettävissä. Mielestäni jo 29" muutti maastopyöräilyä liian helppoon suuntaan.
Kannattaa ajaa sit vaan 26”:lla kolmella etuleivällä, ilman dropperia, sisureilla ja vannejarruilla jos tuntuu liian helpolta. Tulee halvemmaksikin kun nykyajan hömpötykset.
Tähänkään pakotukseen en ole menossa mukaan. En ostanut 29" kiekollista pyörää enkä tule ostaman 32" pyörääkään. Ja jää se 2 vuoden päästä pakotettu 36" tuumaisilla kiekoilla olevakin kauppaan, kuten jäi 12s takapakatkin.
Saattaapi olla melkoinen limusiini 32" vanteilla XL kokoinen täpäri. Onko se sitten enää maastopyöräilyä jos mennään perse penkissä 40cm kivien yli kuin tyhjää on sitten jokaisen ostajan päätettävissä. Mielestäni jo 29" muutti maastopyöräilyä liian helppoon suuntaan.
Sähköläski. Muuta ei ihminen tarvitse koskaan.
DeCadence
05.12.2025, 09.41
Kannattaa ajaa sit vaan 26”:lla kolmella etuleivällä, ilman dropperia, sisureilla ja vannejarruilla jos tuntuu liian helpolta. Tulee halvemmaksikin kun nykyajan hömpötykset.
.. Ja turha etuiskari :D
T: GT Avalanche vm. ~95 (Kaikki yllämainitut hyvät ominaisuudet)
https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/9045857
Hallitukselta shokkihoitoa Vantaan pyöräliikkeille: ”Varmasti tulee konkurssimyyntejä”
.. mahtaisiko kukaan olla tilaaja että näkisi millaisia kommentteja on tullut yrittäjiltä?
Tässä yksi Hesarin juttu, mikä ei ole maksumuurin takana.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011632971.html
.. Ja turha etuiskari :D
T: GT Avalanche vm. ~95 (Kaikki yllämainitut hyvät ominaisuudet)
Mulla oli M800 Cannondale samoilla ominaisuuksilla, fyrkat ei riittänyt etuiskarimalliin [emoji16] Oli kyllä hieno pyörä, muistelin sitä lämmöllä pari vuotta sitten kun kävin Mustavuoressa ajamassa samoja polkuja Cyclocrossarilla [emoji16]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tässä yksi Hesarin juttu, mikä ei ole maksumuurin takana.
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011632971.html
Sieltä löytyi kommenteista kaikki. Sähköpyörä, eikä edes poljeta töihin vaan käytetään vapaa-ajalla, joudun maksamaan muiden pyörät ja se klassinen oma pyörä on torista ja alle 200e. Sitten samaan tyypit vaativat korotusta kotitalousvähennykseen...
Spessu, Aliexpress ja kiinalaiset viranomaiset ovat tehneet iskun laittomien kopioiden myyjiin.
https://www.pinkbike.com/news/specialized-works-with-aliexpress-and-chinese-law-enforcement-to-seize-over-16-million-in-counterfeit-goods.html
Sieltä löytyi kommenteista kaikki. Sähköpyörä, eikä edes poljeta töihin vaan käytetään vapaa-ajalla, joudun maksamaan muiden pyörät ja se klassinen oma pyörä on torista ja alle 200e. Sitten samaan tyypit vaativat korotusta kotitalousvähennykseen...
Toki sieltä löytyy nuo vakiokommentit, jotka löytyvät jokaisen pyöräilyaiheisen uutisen perästä. Itseäni on mietityttänyt että jos nyt suureen ääneen huudetaan pyöräliikkeiden konkursseista koska valtion tuki lakkaa, niin miten ihmeessä ne pärjäsivät ennen vuotta 2021 kun mitään pyöräetua ei ollut olemassakaan? Kyllä silloinkin pyöräliikkeitä oli, joskin veroedun myötä syntyi uusia, vanhat laajensivat ja syntyi uusia liiketoimintamalleja (nämä pyöräliising-firmat, jotka imuroivat tuosta veroedusta osan itselleen). Liiketoiminta, joka perustuu vain ja ainoastaan valtion tukeen, on epäterveellä pohjalla ja joutaakin lakata.
Toisaalta, valtio tukee edelleen sähköisiä työsuhdeautoja merkittävällä veroedulla, miksi ei sitten myös polkupyöriä? Samalla tavalla niitä autoja ei ole pakko käyttää vain työajoihin eli siinä mielessä täysin rinnasteisia toisiinsa.
Minun mielestä tuollainen tuki, joka tuo veroeuroja laariin ja jolla on positiivisia vaikutuksia kansalaisten terveyteen ja hyvinvointiin, on erittäin fiksua ja toivottavaa ohjausta valtiolta.
Jonkun mielestä tietty väärin ja kommunismia, mutta näin ne asiat koetaan.
Marsusram
08.12.2025, 11.57
Pyöräliikkeille jäi politiikan äkkimuutoksen takia keväällä varastot täyteen ja rajut tappiot. Jos tuo päätös olisi tehty syksyllä, olisivat voineet reagoida ja selvitä paremmin.
Tuskin oli siis asiantuntijoita käytetty vaikutusten arviointiin.
Pyöräliikkeille jäi politiikan äkkimuutoksen takia keväällä varastot täyteen ja rajut tappiot. Jos tuo päätös olisi tehty syksyllä, olisivat voineet reagoida ja selvitä paremmin.
Tuskin oli siis asiantuntijoita käytetty vaikutusten arviointiin.
Päätös tehtiin syksyllä. Muutos esiteltiin keväällä.
Joo, ajoitus muutokselle oli varmasti pahin mahdollinen. Ja kun alalla on takana muutenkin haastavia vuosia kysynnän, saatavuuden ja varastojen takia, niin osa yrityksistä oli heikossa hapessa jo valmiiksi, nyt sitten tämä vielä päälle.
Noita laskelmia positiivisista nettovaikutuksista verotukseen on nähty, mutta itse kun noita lukuja pyörittelin, niin ei se absoluuttisesti aivan niin ole että jokainen myyty työsuhdepyörä tuottaa valtion kassaan enemmän kuin alennetun verotuksen kautta kansalaiselta jää saamatta. No en toki ole veroasiantuntija, voi noissa laskelmissa olla vääriä lähtötietojakin. Terveyden ja hyvinvoinnin vaikutuksetkin edellyttäisivät sitä että pyörällä oikeasti ajetaan, eikä sitä vain hillota tallin nurkassa. Nythän se sitten nähdään, romahtaako kansanterveys ensi vuonna muutoksen takia.
Tuon parinvuoden aikana ihan varmasti lähes kaikki joilla oli mahdollisuus hommasivat jo työsuhdepyörän. Niitä on nyt ihmisten tallit täynnä käyttämättöminä ja samat ihmiset tuskin uutta työsuhdepyörää olisivat hommanneet seuraavaan 20 vuoteen. Fillareiden vaihtelua parin vuoden välein tekee lopulta aika marginaalinen ihmisryhmä, kuten me täällä forumilla roikkuvat.
Ei ole vaikea arvata että pyöräkaupat olettivat kysynnän pysyvän kuplan huipputasolla jatkossakin ja täyttivät varastot tämän oletuksen mukaan. Sitten kun skeida iski tuulettimeen niin on helppo syyttää hallitusta tästä.
Markkinoille ei vain mahdu tiettyä määrää enempää pyöriä ja pyörän käyttöikä on aika pitkä. Jossain vaiheessa se kysyntä olisi joka tapauksessa hyytynyt vaikka mitä tukia olisi jatkettu.
Pyöräilijät ja Wolt-kuskit aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita Keskuspuistossa
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9060504
Mut onneksi Heini on muuttamassa rauhallisempiin ympäristöihin.
Päätös tehtiin syksyllä. Muutos esiteltiin keväällä.
Ymmärrät varmaan että nimenomaan se ilmoitus tappoi pyöräkaupan. Ihan samalla tavalla kun Timo Soinin ilmoitus aikoinaan että "Juppiskoottereihin" eli moottoripyöriin ja veneisiin pitää saada samanlainen vuosittainen vero kun autoihin. Pelkät populistisiset puheet aiheuttivat häiriöitä markkinoihin, mutta onneksi tämä urpo lausunto tuli kesän jälkeen ja sehän ehti iskeäpahasti jo Timoa takaisin ennen seuraava kesää ja koko paska idea kuopattiin. Aina ei tarvita päätöksiä vaan pelkät puheet riittää.
Santtu75
09.12.2025, 14.49
Ymmärrät varmaan että nimenomaan se ilmoitus tappoi pyöräkaupan. Ihan samalla tavalla kun Timo Soinin ilmoitus aikoinaan että "Juppiskoottereihin" eli moottoripyöriin ja veneisiin pitää saada samanlainen vuosittainen vero kun autoihin. Pelkät populistisiset puheet aiheuttivat häiriöitä markkinoihin, mutta onneksi tämä urpo lausunto tuli kesän jälkeen ja sehän ehti iskeäpahasti jo Timoa takaisin ennen seuraava kesää ja koko paska idea kuopattiin. Aina ei tarvita päätöksiä vaan pelkät puheet riittää.'
Niin, hallituksen kehysriihen päätökset esiteltiin 23.4.2025 ja vedenjakajaksi tuli tuo seuraava päivä eli 24.4.2025 joka tuli, eteenpäin tehtyjen työsuhdepyörien sopimusten verovapaus poistuu vuoden 2026 alusta. Ennen tuota päivämäärä tehtyjen sopimusten verovapaus jatkuu sopimuskauden loppuun. Eli hyvin selkeä asia että tuo kyseinen ilmoituspäivä "tappoi" tuon työsuhdepyöräkaupan (vaikka yksityiskohdat oli silloin vielä epäselvät).
Monasti tälläiset muutokset esitellään niin että ne astuvat voimaan "välittömästi".
Pyöräilijät ja Wolt-kuskit aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita Keskuspuistossa
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9060504
Mut onneksi Heini on muuttamassa rauhallisempiin ympäristöihin.
Minäkin olen monta vuotta yrittänyt ajaa niin Heinin kuin muidenkin koiraulkoiluttajien ja heidän lemmikkiensä päälle siinä kuitenkaan onnistumatta. Toisaalta en myöskään ole onnistunut löytämään Keskuspuistosta ainuttakaan tietä, joka olisi ollut sallittuja vain meille pyöräilijöille.
Mutta sitäkin tutumpia ovat koiranulkoilijat, joille "stressittömyys" tarkoittaa sitä että vallataan tie koko sen leveydeltä, pidetään itsestäänselvyytenä että muiden liikkujien on heitä väistettävä ja kiistattomana oikeutena että koiraa saa ulkoiluttaa pitkän hihnan päässä huolehtimatta siitä ettei aiheuteta haittaa ja vaaraa muille liikkujille.
PS Sori! En jaksanut rekisteröityä ja kommentoida, mutten sitten kuitenkaan kyennyt olemaan kommentoimatta. Olisi pitänyt hyvin tietää, ettei kannata lukea kyseistä kirjoitusta...
Se on tosiaan jännä, että missä sitä pitäisi pyöräilijän ajaa, jottei olisi muille haitaksi? Ei tule mieleen kuin velodromi, mutta siellä olisin haitaksi muille kuskeille. Hiihtolatujakin koittanut aina joskus, mutta ei sekään kai ole kovin suositeltavaa.
Metsässä ei saa ajaa, eikä ajoradalla. Pientareella ehkä. Mutta sekin vain, jos kelviä ei ole kilometrin säteellä, vaikkei se menisikään oikeaan suuntaan. Baanoilla saa ajaa, mutta ne vievät autoilta tilat ja kävelijöiltä rahat.
Olen yhden ystävän kanssa kävellyt kepussa syksyisin ja keväisin. Osa välistä on niin leveitä että voi kävellä rinnakkain ja pyöräilijöille jää hyvin tilaa ohittaa. Kapeimmilla pitää kulkea peräkkäin/limittäin tai olla tietoinen mitä selän takana tapahtuu.
Osa pyöräilijöistä ohittaa liian läheltä mutta suurin osa näistä valittajista voisi katsoa ensin peiliin ennenkuin alkaa kirjoittamaan.
Sittenhän on niinkin että jalankulkijasta voi aidosti tuntua siltä että pyöräilijä ohitti aivan liian läheltä ja ajoi aivan liian kovaa, vaikka tosiasiassa ja reaalimaailmassa pyöräilijän vauhti ei ylittänyt sitä kuuluisaa oikeaa tilannenopeutta ja vaikka turvaväli oli riittävä ottaen huomioon senkin että kuvassa oli mukana koira tai lapsi.
Tämmöistä subjektiivista tunnetta vastaan vain on turha puhua ihmiselle, joka ei halua kuunnella - ja joskus on vaikea olla ajattelematta että ihminen on siinä määrin ennakkoasenteidensa vanki ettei kykene ohitustilanteita muunlaisina kokemaankaan. Eli kokee tilanteen vaaralliseksi - ja nimenomaan pyöräilijän ajokäytöksen takia - jo pelkästä periaatteesta.
Näinhän se on. Olen itsekin joskus hieman hätkähtänyt, kun pyöräilijä on päässyt yllättämään takaa. Liskoaivot reagoivat ensimmäisenä raivolla, kunnes pyöräilijän aivot toteavat, ettei tilanteessa ollut mitään.
Ja onhan tuolla myös oikeasti ihan kusipää pyöräilijöitäkin joita ei muut tielläliikkujat kiinnosta.
Sittenhän on niinkin että jalankulkijasta voi aidosti tuntua siltä että pyöräilijä ohitti aivan liian läheltä ja ajoi aivan liian kovaa, vaikka tosiasiassa ja reaalimaailmassa pyöräilijän vauhti ei ylittänyt sitä kuuluisaa oikeaa tilannenopeutta ja vaikka turvaväli oli riittävä ottaen huomioon senkin että kuvassa oli mukana koira tai lapsi.
Tämmöistä subjektiivista tunnetta vastaan vain on turha puhua ihmiselle, joka ei halua kuunnella - ja joskus on vaikea olla ajattelematta että ihminen on siinä määrin ennakkoasenteidensa vanki ettei kykene ohitustilanteita muunlaisina kokemaankaan. Eli kokee tilanteen vaaralliseksi - ja nimenomaan pyöräilijän ajokäytöksen takia - jo pelkästä periaatteesta.
Niinhän se voi pyöräilijästäkin tuntua, että auto ohitti liian läheltä ja samat jaarittelut päälle.
^^näinhän se. Joka ihmisryhmästä löytyy koko kirjo.
Pyöräilijät ja Wolt-kuskit aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita Keskuspuistossa
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/9060504
Mut onneksi Heini on muuttamassa rauhallisempiin ympäristöihin.
Onneksi en alueella vaikuttaessani koskaan ajellut tuon vaarallisen Itä-Pasilan Keskuspuiston risteyksen kautta. Kuvaa muistuttavan risteyksen kautta tuli kuljettua monta kertaa mutten meinannut koskaan ajaa kenenkään yli, en tiedä muiden aikeista, että meinasivatko jäädä minun alle.
Ja noin ylipäätään jos kokee jonkun kohdan kepussa erityisen vaaralliseksi, niin pakkoko sinne on koiran kanssa tunkea.
Mites jos ihan kaikkialla tuntee olonsa erityisen vaaralliseksi? Eiko silloin pitäisi muiden, valtion, tai vähintään Hannu Karpon tulla apuun?
Ei nyt ole pyöräilyuutinen, mutta tästä joku voi saada innoitusta omaan pyöräreittiin.
Espoolaismies käveli 120 kilometriä pääkaupunkiseudun rantaviivaa
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011678699.html
Mä olen ajanut useammankin kerran Vuokista Kivenlahteen, mutta vain n. 60 km edestä. En ole jaksanut kiertää Laajasaloa, Kulikkaa, Krunikkaa, enkä Espoon puolelta Suvisaaristoa. Ehkä ensi kesänä?
Ei tämäkään ole varsinaisesti pyöräilyuutinen, mutta…
Helsingin keskustan liikennevaloista poistetaan painonapit
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011697147.html
Poliisi epäilee törkeää kavallusta Oulun Bike’s Patrullen -yhdistyksessä – yksi vangittu https://yle.fi/a/74-20200001
Ja sama Kalevassa https://www.kaleva.fi/oululaisen-bikes-patrullenin-keulakuva-vangittiin/12454491
Ei tämäkään ole varsinaisesti pyöräilyuutinen, mutta…
Helsingin keskustan liikennevaloista poistetaan painonapit
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011697147.html
Kuinka nopeasti näissä saa vuoron, verrattuna napillisiin valoihin noin yleensä?
Varmaan joissain tilanteissa voittaa aikaa ja toisissa häviää.
Öisin valo vaihtuu napista usein heti. Jossain taas nappia pitää ehtiä painamaan puoli minuuttia ennen kuin syklissä tulee se hetki, kun vihreät syttyisivät, jos syttyisivät. Myöhästyt, niin odotat puolitoista sykliä, kääntyvien autojen kaistalla on nuolivalot ja suojatiellä punaiset. Seuraavalla kerralla vihreät syttyvät ja joku kääntyvä autoilija yrittää ajaa päälle, koska on tottunut, että risteyksessä on nuolivalo.
Saisi poistaa Tampereellakin varsinkin, kun niillä ei ole monissa risteyksissä merkittävää vaikutusta; aamuyölläkin saa odotella napin painamisesta huolimatta, että olemattomat autot pääsevät sujuvasti risteyksestä.
Varmaan joissain tilanteissa voittaa aikaa ja toisissa häviää.
Öisin valo vaihtuu napista usein heti. Jossain taas nappia pitää ehtiä painamaan puoli minuuttia ennen kuin syklissä tulee se hetki, kun vihreät syttyisivät, jos syttyisivät. Myöhästyt, niin odotat puolitoista sykliä, kääntyvien autojen kaistalla on nuolivalot ja suojatiellä punaiset. Seuraavalla kerralla vihreät syttyvät ja joku kääntyvä autoilija yrittää ajaa päälle, koska on tottunut, että risteyksessä on nuolivalo.
Jossain painonappipaikoissa pitää odottaa koko valokierto jos tuut siihen silloin kun autoilla on vihreä menosuuntaan
Eilen Hesarin ja Mäntyniementien risteyksessä tuntui menevän ikuisuus ennen kuin tuli vihreät.
Ehkä olen tottunut liikaa Uliviantien valoihin Professorintien kohdalla, kun ne vaihtuvat melkein välittömästi vihreäksi.
Muistelisin että joskus oli lehtijuttu jossa kysyttiin liikennesuunnittelijoilta noista painonapeista. Myönsivät että osa niistä on vain nappeja joilla ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Voisin kuvitella että varsinkin aikaohjatuissa risteyksissä tuolaiset napit eivät edes olisi mahdollisia ilman kaaosta. Ne nyt on vain sinne lisätty syystä x.
Marsusram
20.12.2025, 23.46
Jossain taas nappia pitää ehtiä painamaan puoli minuuttia ennen kuin syklissä tulee se hetki, kun vihreät syttyisivät, jos syttyisivät. Myöhästyt, niin odotat puolitoista sykliä, kääntyvien autojen kaistalla on nuolivalot ja suojatiellä punaiset. Seuraavalla kerralla vihreät syttyvät ja joku kääntyvä autoilija yrittää ajaa päälle, koska on tottunut, että risteyksessä on nuolivalo.
Vihdintiellä oli tuollainen jossa kääntyvien autokaistalle ennen ehtivä sai nuolivihreän ja napilta myöhästyvä kevyt liikenne sai odottaa toisenkin syklin.
Välttelen paikkaa, joten en tiedä nykytilannetta. Välttelyyn vaikuttaa liikennevalot ja se että mersu tuli kerran päin punaisia ja meinasi ajaa päälle.
"Himopyöräilijä Paavo, 89, kuntouttaa itseään rajun yliajon vammoista: "Lähes 8 000 kilometriä tänä vuonna""
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/himopyorailija-paavo-89-kuntouttaa-itseaan-rajun-yliajon-vammoista-lahes-8-000-kilometria-tana-vuonna/9268936?utm_source=copy_url&utm_medium=copy_url&utm_campaign=share&utm_term=production,mtvuutiset
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.