Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : sqlab satulat

very heavy
25.12.2023, 17.17
onko näissä satuloissa mitään erityistä taikaa vai onko vaan satula muiden joukossa,hakusessa olis satula +100km mtb karkeloihin ja nykyinen fizikin hiilikuituliuska on turhan askeettinen

very heavy
25.12.2023, 19.35
näinhän se taitaa olla..lähtökohta vois olla mittaa vanha ja osta 1-2cm leveämpi

nure
25.12.2023, 19.56
Satulat täysin perskohtaisia, itse vannon askeettisen nimeen, nykyisin kummassakin S-works Romin Evot ja hyvältä tuntuu.

miz
25.12.2023, 22.19
Mä vaihdoin kahteen pyörään SQlabin 612 satulat. Loistavia kamppeita omalle hanurille.

justus6969
26.12.2023, 02.46
ite oon flitellä ajanut 20v. Välillä harhautunut viikon ajaksi muihin ja sitten takaisin. Trial&error

SBIAN
26.12.2023, 09.03
SQlab on yksi niistä harvoista satula valmistajista joka on perehtynyt satuloissaan ergonomiaan ja juuri niihin ergonomian ongelmiin jotka aiheuttaa monelle ongelmia. Satula mallistosta voi löytää ongelmaan ratkaisun. Satuloissa on oikeasti toimivia innovaatioita ja niiden suunnittelussa on käytetty ihmisen ergonomian asiantuntioita, siksi ne muotoilultaan poikkeaa valtavirran satuloista monesti täysin ja voi siten herättää jopa epäluuloa, mutta tosiasiassa ne ovat loistavia kun perehtyy valikoimaan huolella löytää omille vaatimuksilleen sen sopivimman.

El-Carpaso
26.12.2023, 10.05
SQlabin tyypeillä voi olla perehtyneisyyttä anatomiaan, mutta ei ne oikein tunnu pyöräilystä ymmärtävän. Tai ehkä ennemmin, niillä on sama ongelma kuin kaikilla pyöräilymaailman valmistajilla, jotka ovat saaneet hyvän idean. Otetaan yksi konsepti, joka toimii joillain ja tehdään siitä tuote, jonka oletetaan toimivan kaikilla.

SQlabin satulat nojaavat siihen oletukseen, että satulassa istutaan istuinluilla tai tarkemmin istuinkyhmyillä ja häpyluut tulisi pitää satulasta irti. Joillain tuo istumatyyli toimii. Ongelmia tulee, jos sattuu olemaan kuski, joka ei istu tuollai ns. takapainoisesti vaan lantiota käännetään eteenpäin ja painoa otetaan myös häpyluille. Tällöin SQlabin penkki on kuin mikä tahansa kapeanokkainen satula, mutta vähän erikoisella sivuprofiililla höystettynä.

Oli vielä pakko vilkaista nikden nykyinen mallisto, niin näemmä sivuprofiilia on järkevöitetty, eivätkä SQlabit ole enää niin järkyttävän T-mallisia kuin mitä ne olivat silloin kun ostin omani. Oppimista on näemmä tapahtunut. Pisteet siitä SQlabille.

Kyllä nuo nykyisin näyttävät ihan kokeilemisen arvoisilta. Olisin itse syventänyt keskikanavaa vielä merkittävästi enemmän, mutta makukysymyksiä.

nure
26.12.2023, 12.12
^^Silti usein unohdetaan ihminen yksilönä johon vaikuttaa fyysisten ominaisuuksien lisäksi myös tottumukset.

Olen vahvasti sitä mieltä että sopivan satulan löytää parhaiden kokeilemalla. Kaksi merkkiä jotka eivät itsellä toimineet on juuri tuo SQ ja toinen on Brooks... Mutta siis puhtaasti maku/perstuntumaan perustuva mielipide.

Marsusram
26.12.2023, 12.35
Aiemmin kokeiluja tehdessäni koin esim. satulat joissa on nouseva takaräystäs liian rajoittaviksi maastossa.
Sqlabissa näyttää myös usein olevan vain yksi oikea istumapaikka, eikä voi liu'uttaa maaston mukaan painoa eteen/taakse. Täytynee katsoa uudet mallit, onko parantuneet tässä suhteessa.

SBIAN
26.12.2023, 15.36
Joskus voi käydä myös niin että se sopivuus vaatii hiukan totuttelua eli ei satula kannata hyljätä heti muutaman lenkin jälkeen ja ei uudella satulalla kannata heti tehdä sitä kaikkein pisintälenkkiä alkuun. Sellaista satulaa joka on oikesti sopiva heti ei ole olemassakkaan paitsi silloin jos ei paremmasta tiedä tai hyväksyy ne ongelmat mitä satula oikesti aiheuttaa tai ei ole niistä tietoinen. Myös se missäkohtaan istuita istuu on ratkaiseva jos alunperin istuu väärällä kohtaa joko pyörä on väärän kokoinen tai säädetty väärin. Eli kyllä noissa SQlabin satuloissa on on todella perehdytty aiheeseen ja jos ongelmia ei ole niin tuskin nuo satulat mieleen tulee mutta ei nuo ainakaan ihmisen ergonomiset ominaisuudet huomioiden ole huuhaata ja se joka noista on sopivan löytänyt on varmaankin tyytyväisempi kuin moni muu.

zort
26.12.2023, 20.20
Mulla on kolme mallia niitä satuloita joita ei ole olemassakaan eli sellaisia jotka ovat sopineet persukselle alusta lähtien ja sen jälkeen jatkaneet edelleenkin sopimista tuhansia kilometrejä myöhemmin. Maastofillarissa WTB silverado (lisäksi myös ysärillä WTB SST joka kaiketi on näiden WTB:n nykysatuloiden kantaisä tai -äiti jos näin voidaan sanoa) sekä SDG Bel-Airin pari ekaa sukupolvea (uudemmista ei kokemusta). Maantiepyörässä on ensiasennussatula Bontrager Verse joka yllätti totaalisesti. Olin ihan varma että se on osa joka menee vaihtoon mutta en sitten tullut kertaakaan pidemmilläkään lenkeillä miettineeksi satulaa lainkaan.
Jos on vuosien saatossa parkkiintunut takapuoli niin kyllä se hyvinkin saattaa heti tottua uuteen satulaan kun sellainen oikean muotoinen kohdalle osuu.

nure
26.12.2023, 22.49
^WTB SST oli aikoinaan työmatka ajon suosikki. Fizikin joku satula myös ei toivottujen listalla. Turbo taisi olla eka "kunnon" satula jonka jälkeen tuli pitkä Flite putki. Speedneedle ja Saevid myös mieleisiä mutta kummankin painoraja hieman rajoittaa.
Satuloita hankkiessa en ole mielipiteitä pahemmin kuunnellut ja oma persus toiminut makutuomarina. Hienoja löytynyt mutta on niitä hutejakin tullut...

SBIAN, sellaista about viittäsataa pitänyt maksimina jos ei tunnu toimivan, ei tosiaan kannata heti hyljätä.

nure
26.12.2023, 23.18
^WTB SST oli aikoinaan työmatka ajon suosikki. Fizikin joku satula myös ei toivottujen listalla. Turbo taisi olla eka "kunnon" satula jonka jälkeen tuli pitkä Flite putki. Speedneedle ja Saevid myös mieleisiä mutta kummankin painoraja hieman rajoittaa.
Satuloita hankkiessa en ole mielipiteitä pahemmin kuunnellut ja oma persus toiminut makutuomarina. Hienoja löytynyt mutta on niitä hutejakin tullut...

SBIAN, sellaista about viittäsataa pitänyt maksimina jos ei tunnu toimivan, ei tosiaan kannata heti hyljätä.

maalinni
27.12.2023, 09.14
Eikä kannata myös unohtaa sopivia pyöräilyhousuja, yhdet halvat Craftit oli sellaiset, että kaikki satulat tuntui huonoilta, ennen kuin tajusin mikä persettä hiertää.

nure
27.12.2023, 11.48
^ Täysin huomioitava seikka, kannattaa panostaa laatuun. Toisaaltaan yhdet omista parhaista olleet Lidlin pitkät ajohousut, noin 20€, melkein 10x hintaisten Löfflerien veroiset pehmusteiden kannalta.

Takamisakari
09.01.2024, 14.16
Mulla sähkömaasturissa 611 ja olen tykännyt kovasti. Muissa pyörissä SMP:tä joista tykkään myös mutta ainakin tähän pyörään tuntuu sopivan passelisti. Tuo keinuva rakenne hirvitti asennushetkellä melkoisesti mutta kiva huomata edes joskus olevansa väärässä.