Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : alamäki/enduro pyörän kampien pituus?



Akseli.
25.12.2023, 00.46
Alkanut mietityttää mitä hyötyjä lyhyistä kammista on, videoilla näin sanottu että hyötyjä olisi mutta mitkä päällimmäiset? Ajoni keskittyy suurimmaksi osaksi alamäkeen, joten mitä hyötyjä on lyhyemmistä kammista. Nykyiset 170mm, onko kannattavaa ostaa esim. 160mm.

MRe
25.12.2023, 09.40
Vähemmän pohjakosketuksia. Lonkan kulma pysyy avoimempana ajaessa, mutta tällä ei alamäessä liene merkitystä.

Sambolo
25.12.2023, 18.48
Jep kolisee vähemmän, haittapuolia taas ei maastoajossa oikein ole.

M A
29.12.2023, 11.23
Jo 5mm auttaa yllättävän paljon maavaraan. Voisin kokeilla lyhyempiäkin, mutta niitä ei kauheasti ole markkinoilla.

zort
29.12.2023, 15.12
Jep kolisee vähemmän, haittapuolia taas ei maastoajossa oikein ole.

Pitkäjalkaisena sanoisin että lyhyet kammet saattaa myös tuntua lasten malleilta. Semmoisessa hidasvauhtisessa teknisemmässä polkumöyrinnässä ja oikein jyrkissä ylämäissä saattaa kaivata enemmän vipua ettei eteneminen ala tuntua tökkivältä. Näin tapahtui itselleni vaikka nyt onkin muodikasta sanoa että kammet voi olla vaikka kuinka lyhyet eikä silti huomaa mitään haittapuolia. Toki myönnän että lyhyet kammet lisäävät maavaraa ja ei varmaan haittaa alaki/enduropyörässä.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MRe
29.12.2023, 18.21
^tuotahan voi kompensoida etulimppua pienentämällä.

zort
29.12.2023, 20.58
Ei houkuta lyhyiden kampien lisäksi vielä pienentää eturatastakin. Mutta joo, en ole DH tai enskakuskeja niin olen hiukka väärässä ketjussa kommentoimassa.
Jatkakaa.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jukka4130
30.12.2023, 16.27
165 mm on enimmäismitta mihin tahansa maastopyörään. Normaaliksi miellettyjä lyhyempien kampiin tottumisen jälkeen paluuta vanhaan ei ole. Seuraavaan kokoonpanoon on suunniteltuna 160 mm veivit.

Lisää aiheesta. 4130.fi – Kampien pituus: perusteltu mitta vai tiukassa oleva myytti? (https://www.4130.fi/avopolkimet/kampien-pituus-perusteltu-mitta-vai-tiukassa-oleva-myytti/)

pturunen
30.12.2023, 18.43
Otsikossa kysyttiin alamäkiajoa, mutta vastaan ylläolevaan. Ajoinpa huvikseni vanhalla varapyörällä, jossa on 175 kammet. Kiipeäminen helpompaa, polviin sattui vähemmän, painopiste alempana, kun satulaa ei tartte nostaa. Ei tuo yksiselitteisesti ole lyhyempi parempi.

Benny
30.12.2023, 20.21
^

Ei ole ja muutaman millin muutoksen kampien pituudessa huomaa heti....ainakin itse huomaan.

zort
31.12.2023, 02.17
Maastopyöriä alettiin rakentaa matalammalla keskiöllä jotta saataisiin painopistettä mahdollisimman alas. Seurauksena polkimet alkoi ottamaan enemmän maakosketuksia. Sitten alettiin lyhentää kampia jolloin satulaa joudutaan vastaavasti nostamaan mikä taas nostaa sitä painopistettä. Ehkä ei haittaa jos jatkuvasti polkee tangolta mutta kun en itse aja DH:ta tai enskaa ja ajan voittopuolisesti satulassa istuen niin mieluummin ottaisin hiukan korkeamman keskiön kuin lyhyet kammet. Lonkkien liikkuvuuden kanssakaan minulla ei ole ongelmia joten pyörittäminen sujuu 175 mm kammilla.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bndit
31.12.2023, 10.00
Otsikossa kysyttiin alamäkiajoa, mutta vastaan ylläolevaan. Ajoinpa huvikseni vanhalla varapyörällä, jossa on 175 kammet. Kiipeäminen helpompaa, polviin sattui vähemmän, painopiste alempana, kun satulaa ei tartte nostaa. Ei tuo yksiselitteisesti ole lyhyempi parempi.
Yksilöllisiä asioita, mutta ainakin MTB-media on yhtä mieltä siitä että lyhyempi on parempi. Ja itse komppaan. Itselläni on sähkömaasturissa 155mm kammet (vakiot 165mm) ja huomattavasti parempi polkea kivikossa ja etenkin juurakkoiset ja kivikkoiset tekniset ylämäet. Toki penkkiä joutui nostamaan eli istuvilteen ajoasento muuttui, mutta eipä tuo haittaa. Vaihdoin myös parkkipyörään 165mm kammet 170mm tilalle kun siinä on niin matala keskiö ja heti osumat polkimiin väheni. Viidellä millillä on iso vaikutus, sen huomasi myös selvästi kun ajoi sillä parkkia ekan kerran, tuntui ajoasento todella oudolta ekalla laskulla, mutta nopeasti kroppa tottuu. Penkkiä ei tarvinnut nostaa :D

zort
31.12.2023, 10.46
Muutama vuosi (n. 5-10) sitten mtb-media oli yhtä mieltä siitä että rungon emäputkien (head tube) tulee olla mahdollisimman matalat että saadaan tanko alemmas. Se oli pitkälle ajajalle aivan karmea muoti ja sehän onneksi on jo historiaa. Esimerkkinä itsellänikin ollut Yeti SB66 jossa stack oli yhtä matala L ja XL rungoissa.

PS. Ehkä teknisten ylämäkien polkeminen sähköavustuksella tai ilman ovat hieman eri asia.
Mutta kaiken kaikkiaan onhan se hyvä asia että kokeillaan eri asioita eikä tehdä tavan vuoksi sitä mitä on aina tehty. Sillä tavalla maastopyörät ovat kehittyneet huimasti esim. siitä kun itse 31 vuotta sitten aloitin. Nyt tuntuu siltä että liian lyhyitä kampia ei olekaan mutta eiköhän se raja tule jossain kohtaa eteen. Viimeistään kun lähestytään nollaa millimetriä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

pturunen
03.01.2024, 16.11
Yksilöllisiä asioita, mutta ainakin MTB-media on yhtä mieltä siitä että...

Tässäpä yleisin virhe, että median mukaan mennään. media väitti myös, että isompi runko on parempi. Ajettuani pari kautta XL:llä ja vaihdettuani takaisin L-kokoon, voin sanoa, että ei todellakaan ole parempi kuin muutamissa asioissa. Media hokee sitä, mitä media hokee. Joskus kannattaa pohtia sitäkin, mihin media jonkin väittää olevan parempi. Minusta tuo on nyt trendi, joka on ainoa oikea totuus ja löytyy joka pyörästä. Kokeilemalla selviää, onko näin oman kropan kannalta.

Bndit
03.01.2024, 17.59
Tässäpä yleisin virhe, että median mukaan mennään. media väitti myös, että isompi runko on parempi. Ajettuani pari kautta XL:llä ja vaihdettuani takaisin L-kokoon, voin sanoa, että ei todellakaan ole parempi kuin muutamissa asioissa. Media hokee sitä, mitä media hokee. Joskus kannattaa pohtia sitäkin, mihin media jonkin väittää olevan parempi. Minusta tuo on nyt trendi, joka on ainoa oikea totuus ja löytyy joka pyörästä. Kokeilemalla selviää, onko näin oman kropan kannalta.
Kyllä sä oot jotain väärin ymmärtänyt jos olet lukenut että isompi on parempi, päinvastoin nykyään voi monella pyörävalmistajalla valita joko pienemmän tai isomman rungon, omien mieltymyksien tai ajotyylin mukaan. Ja nimenomaan ei välttämättä käytetä vanhaa L/M/S merkintää. Itsekin valitsin jäykkäperään lyhyemmän reachin kun alamäkipyörään koska käyttö on erilaista. Ainoa totuus on että valmistajat laittavat joka pyörään ja joka kokoon samanmittaiset kammet koska se on halvempaa. Ja Lyhyistä kammista on iloa tietyissä tilanteissa, se on fakta, ei mielipide. Ja kukaan ei sano että sun pitää ajaa muilla kun 175mm kammilla, itse en aja.