Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano autoshift retrofit/pyörämallit



rmake
18.12.2023, 23.59
Mahtaisiko täällä kukaan olla selvittänyt onko Shimano autoshift mahdollista jälkiasentaa pyörään jossa ep 801moottori. Sehän vaatisi 11lehtisen pakan, XT di2 vaihtajan ja XT sähköiset vivut ja ketjun. Ja ohjelmoinnin tietysti. Mutta onnistuuko se jälkikäteen? Yksi netissä sanoo ettei onnistu ja toinen että onnistuu. Täytynee huomenna vielä kysellä pyöräliikkeestä, ja mahdollisia hintoja myös.
Ja jos ei onnistu, niin mistäpä löytyisi lista jossa olisi kerrottu missä pyörissä tuo sitten on vakiona, itse en tiedä yhtään pyörää.
SRAM eagle powertrain tai Pinion mgu kun laittaa hakuun, niin hetkessä tärähtää näyttöön pyörämallit joista löytyy.

Chat GPT
19.12.2023, 09.29
Muistelen että jossakin Canyonissa olisi tuo ollut vakiona..?

Kuminauha
20.12.2023, 17.53
Mahtaisiko täällä kukaan olla selvittänyt onko Shimano autoshift mahdollista jälkiasentaa pyörään jossa ep 801moottori. Sehän vaatisi 11lehtisen pakan, XT di2 vaihtajan ja XT sähköiset vivut ja ketjun. Ja ohjelmoinnin tietysti. Mutta onnistuuko se jälkikäteen? Yksi netissä sanoo ettei onnistu ja toinen että onnistuu. Täytynee huomenna vielä kysellä pyöräliikkeestä, ja mahdollisia hintoja myös.
Ja jos ei onnistu, niin mistäpä löytyisi lista jossa olisi kerrottu missä pyörissä tuo sitten on vakiona, itse en tiedä yhtään pyörää.
SRAM eagle powertrain tai Pinion mgu kun laittaa hakuun, niin hetkessä tärähtää näyttöön pyörämallit joista löytyy.

Shimano RD-M8150 ainakin on tarkoitettu juurin tähän autoshift/freeshift käyttöön. 12 lehtiseen voimansiirtoon. Sen pariksi SW-M8150 vaihaja pannalla tai i-spec ev jarruvipuun integroituna sekä SD300 kaapelit noiden kytkemiseksi.

Esim https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Di2-Shadow-Plus-RD-M8150-12-12-speed-E-bike-Rear-Derailleur-p92142/ + https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Di2-Linkglide-E-bike-Shifter-SW-M8150-I-I-Spec-EV-10-11-12-speed-p91323/ tai https://www.bike-components.de/en/Shimano/XT-Di2-SW-M8150-Linkglide-E-bike-Shifter-W-Clamp-10-11-12-speed-p90939/ + https://www.bike-components.de/en/Shimano/EW-SD300-I-Power-Cable-for-Di2-p84819/

Shimanon yhteensopivuustaulukon mukaan myös SW-EN600-R toimii noiden kanssa vaihteen valitsimena https://bike.shimano.com/en-US/product/component/ep6-ep600/SW-EN600-R.html

Valmiiksi tulee Orbea Rise M-Team mallissa muistaakseni. Nämä maastopuolen 12s di2 toimii vain ja ainoastaan EP801 ja EP600 sähköpyörissä.

Johdotus kaavio: https://si.shimano.com/en/dm/DUE001/overall_wiring_diagram

En oo varma myöskään vaatiko nää muuta kuin kiinni laittamisen ja toimintojen määrittämisen e-tube apilla. Eli että vaatiiko jotain liikkeessä tehtävää ohjelmointia.

rmake
20.12.2023, 22.39
Selvittelin kanssa tätä, ja on mahdollista jälkiasentaa. Vaatii koodauksen Shimanon kautta, eli pyörä pitää viedä merkkiliikkeeseen josta ottavat yhteyden Shimanoon. Auto shift toimii vain 11 lehtisen linkglide pakan kanssa. Jos haluaa 12 vaihdetta pitää tyytyä freeshiftiin ilman auto shift ominaisuutta. Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu, SRAM eagle powertrain on niin harvassa pyörässä verrattuna ep801 moottoriin, että tuo retrofit olisi kyllä kiinnostava. Osat maksaa n. 600€ jos vielä kiekon joutuu vaihtamaan niin se vielä päälle. Tuo johdotuskaavio oli hyvä linkki, kiitos!

rmake
23.12.2023, 17.27
Tämä ratkesi ainakin puoliksi, YT:llä on kova tarjous pyöristä, joten laitoin core 5:n tilaukseen. Hiukan erikoinen ratkaisu siinä, hyperglide± ja freeshift. Luulen että riittää, sähkönapilla kuitenkin vaihteet niin mukava käyttää, ja on kuitenkin freeshift. Helppo tarvittaessa päivittää jos siltä tuntuu. Menikin tammikuun odottelu mielenkiintoiseksi.