Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Integrated headset -ratkaisut ja huoltaminen

jeter
13.12.2023, 11.26
Mulla on hakusessa gravel-käyttöön pyörä ja löysin hyvän diilin Focus Atlas 6.8 (https://www.focus-bikes.com/at_en/1152801-atlas-6-8):sta. Vähän jäi kuitenkin huolettamaan, kun itselläni ei ole ollut pyörää, jossa olisi ihan tuonlainen kaapelien vienti eli luvassa aloittelijan kysymyksiä. Bear with me.

Eli siis sekä vaihdekaapelit että hydraulijarrujen putket menevät runkoon jo emäputken päältä ja siitä ohjainlaakerin keskeltä. Tämähän nyt käytännössä tarkoittaa sitä, että jos ja kun ohjainlaakeria joutuu joskus vaihtamaan, niin kaapelit ja jarruputket on irrotettava, ja luonnollisesti myös sitä, että jos jarruputket joutuisi joskus vaihtamaan, niin niiden reitittäminen rungon läpi olisi varmaan mielenkiintoista. Molempien kohdalla omat taidot loppunevat kesken, vaikka muuten olen pyörän huollot pitkälti itse aina hoitanut. Tähän liittyen olisi muutamia kysymyksiä, jos jollakulla on kokemusta.

1) Kuinka usein noita ohjainlaakereita tulisi/tarvitsee vaihtaa eli kuinkahan iso ongelma tämä on? Itsellä on pyörien vaihtuvuus ollut sen verran suurta, että olen päätynyt tähän hommaan tasan kerran.

2) Saako hydraulisten jarrujen putket irrotettua STI-vaihdevivuista ja liitettyä takaisin ilman, että niitä tarvitsee leikellä? Eli toisin sanoen olisikohan tuo homma hoidettavissa itse jarrut vain jälkikäteen ilmaamalla.

3) Onko jollain ylipäänsä kokemuksia tällaisten integrated headset -ratkaisujen kanssa toimimisesta ja niiden huollattamisesta? Lähinnä sillä, että paljonko pitää varata huoltobudjettia, jos ja kun joutuu jättämään homman ammattilaisen päänsäryksi.

4) Kuinka näissä integroiduissa yleisesti menee rungon sisäinen kaapeliohjaus? Meneekö se ihan kalasteluksi, jos esim. noita jarruputkia joutuu joskus vaihtamaan, vai onko niissä joku sisäinen ohjaus? Mulla on sisäinen kaapelointi vain sähköpyörässä ja siellä niihin pääsee akun poistamalla käsiksi myös rungon sisällä.

Steve Baggy
13.12.2023, 11.40
1) En tiedä. Yhdessä pyörässä (maastopyörä) on 8v vanha ohjainlaakeri joka on edelleen smoothi. Toisesta pyörästä (maastopyörä) vaihdoin kesällä 2500km ajetun laakerin, joka oli ihan loppu. Näissä nämä oli ihan merkkilaakereita. Kolmannessa pyörässä (gravel) no-name kinukki kesti 5000km. Oli se varmaan vielä mennyt, mutta kun oli jo vähän karhea niin vaihdoin pois, kun sattui hyllyssä olemaan uusi.
2) Periaatteessa joo. Oliivi olisi kai hyvä vaihtaa ja sen nakertaminen irti letkusta vaatii vähän vaivaa. Hirveästi lyhennysvaraahan noissa letkuissa ei tuossa ratkaisussa ole.
3) Ei tietoa. Veikkaisin että menee äkkiä pari sataa.
4) Taitaa vaihdella pyörästä riippuen onko siellä ohjurit vai ei. Tuosta Focusista en osaa sanoa.

MTB Engineer
13.12.2023, 11.54
Ottaisin heti uutena auki ja kunnon sitkovaseliinit laakereiden päälle. Todennäköisesti kestää monta kautta ja tuhansia kilometrejä ellet nyt pelkästään mudassa aja. Suurempana huolena pitäisi vaihdevaijerin vaihtotarvetta ellet speksaa pyörää AXS:lla.

Jos runko ei ole putkitettu kaapeleille, kuten mun edellinen Focus ei ollut niin tämä on kyllä melkoinen huoltajan unelma.

nure
13.12.2023, 19.43
Taitaa parhaalla laakerilla, eka XTR ajettu vuosikymmeniä parilla voitelulla, ei kannata olla kovin huolissaan kunhan jotain rasvaa on, pyörän kestävämpiä osia jos säätö kohdillaan.

Leikellä ei jos ei tarvetta, oliivi menee uusiksi, helppo homma, kannattaa opetella jos vierasta...

Letkujen/kuorien kulku rungossa täysin runkokohtaista, esim. Cinellissä jarruletku taakse putkitettu täysin ja vaihtavan kuoret vaati hieman näpertelyä. Ihmisessä vaati kyllä näpertelyä ja olutta.

maalinni
13.12.2023, 21.18
Perseestähän noi sisäiset on. Mutta en sen takia jättäisi ostamatta, kun sellaisia ne tuppaa olemaan melkein kaikissa uusissa. Talvisin on aikaa niitä sitten väkerrellä ja opetella.

kauris
13.12.2023, 22.46
Pinkbiken forumilla tuli jonkun kirjoittaman kirjoitusvirheen myötä luotua lentoon lähtenyt termi "cable tourism" tälle ohjainlaakerin/emäputken vaijerien läpiviennille. Yksi helvetinkeksintö kyllä. Tekee huolloista hitosti hankalampia ja jos et väsää itse niin huoltoliikkeet joutuu laskuttamaan aika paljon (koska työlästä).

Hyvät ohjainlaakerit pari kertaa vuodessa rasvattuna (tai jopa huoltamatta) voivat kestää vuosia. Huonot menee vaihtokuntoon tai ainakin alkavat ärsyttävästi naksua huonolla tuurilla vain parissa kuukaudessa. Esim monissa pyörissä olevat Acros-merkkiset ovat aiheuttaneet murheita. Vaihto CaneCreekkiin ongelmien alkaessa (vaikka perus 40-sarjalaiseen) kannattaa. Tai bling bling Chrish Kingiin jos ei rahasta väliä.

nure
13.12.2023, 23.55
Usea pilaa laakerin kiristämällä liikaa mutta pienellä huollolla ja oikealla säädöllä kestävät vuosia kuten Kauris mainitsikin. CaneCreekin laakerit olleet luotettavia ja edullisiakin vaikka onhan nuo Kingit hienoja...

Steve Baggy
14.12.2023, 09.04
Hyvät ohjainlaakerit pari kertaa vuodessa rasvattuna (tai jopa huoltamatta) voivat kestää vuosia. Huonot menee vaihtokuntoon tai ainakin alkavat ärsyttävästi naksua huonolla tuurilla vain parissa kuukaudessa. Esim monissa pyörissä olevat Acros-merkkiset ovat aiheuttaneet murheita. Vaihto CaneCreekkiin ongelmien alkaessa (vaikka perus 40-sarjalaiseen) kannattaa.
Jep, nuo Acrosit on vielä prässätty kuppiin eli niitä laakereita ei ole suunniteltu vaihdettaviksi vaan koko kuppi laakereineen vaihtoon. Ei noita hirveästi voi huoltaakaan verrattuna johonkin CaneCreekin, joka tipahtaa käteen kun ottaa keulan irti. CaneCreekin rosterinen Hellbender:kään ei kamalan kallis ole niin laitoin viimeksi sellaisen, että jos kestäisi. Tuo mainitsemani 8v vanha laakeri on CaneCreekin 40-sarjalainen.

Paljonhan se on kiinni käytöstäkin miten kestää. Kauniina kesäpäivänä kun ajelee ja muuten pyörä vaan näytillä niin kestäähän se ikuisuuden. Kelillä kuin kelillä ja maastokäytössä sitten rasitukset kovempia.