jeter
13.12.2023, 11.26
Mulla on hakusessa gravel-käyttöön pyörä ja löysin hyvän diilin Focus Atlas 6.8 (https://www.focus-bikes.com/at_en/1152801-atlas-6-8):sta. Vähän jäi kuitenkin huolettamaan, kun itselläni ei ole ollut pyörää, jossa olisi ihan tuonlainen kaapelien vienti eli luvassa aloittelijan kysymyksiä. Bear with me.
Eli siis sekä vaihdekaapelit että hydraulijarrujen putket menevät runkoon jo emäputken päältä ja siitä ohjainlaakerin keskeltä. Tämähän nyt käytännössä tarkoittaa sitä, että jos ja kun ohjainlaakeria joutuu joskus vaihtamaan, niin kaapelit ja jarruputket on irrotettava, ja luonnollisesti myös sitä, että jos jarruputket joutuisi joskus vaihtamaan, niin niiden reitittäminen rungon läpi olisi varmaan mielenkiintoista. Molempien kohdalla omat taidot loppunevat kesken, vaikka muuten olen pyörän huollot pitkälti itse aina hoitanut. Tähän liittyen olisi muutamia kysymyksiä, jos jollakulla on kokemusta.
1) Kuinka usein noita ohjainlaakereita tulisi/tarvitsee vaihtaa eli kuinkahan iso ongelma tämä on? Itsellä on pyörien vaihtuvuus ollut sen verran suurta, että olen päätynyt tähän hommaan tasan kerran.
2) Saako hydraulisten jarrujen putket irrotettua STI-vaihdevivuista ja liitettyä takaisin ilman, että niitä tarvitsee leikellä? Eli toisin sanoen olisikohan tuo homma hoidettavissa itse jarrut vain jälkikäteen ilmaamalla.
3) Onko jollain ylipäänsä kokemuksia tällaisten integrated headset -ratkaisujen kanssa toimimisesta ja niiden huollattamisesta? Lähinnä sillä, että paljonko pitää varata huoltobudjettia, jos ja kun joutuu jättämään homman ammattilaisen päänsäryksi.
4) Kuinka näissä integroiduissa yleisesti menee rungon sisäinen kaapeliohjaus? Meneekö se ihan kalasteluksi, jos esim. noita jarruputkia joutuu joskus vaihtamaan, vai onko niissä joku sisäinen ohjaus? Mulla on sisäinen kaapelointi vain sähköpyörässä ja siellä niihin pääsee akun poistamalla käsiksi myös rungon sisällä.
Eli siis sekä vaihdekaapelit että hydraulijarrujen putket menevät runkoon jo emäputken päältä ja siitä ohjainlaakerin keskeltä. Tämähän nyt käytännössä tarkoittaa sitä, että jos ja kun ohjainlaakeria joutuu joskus vaihtamaan, niin kaapelit ja jarruputket on irrotettava, ja luonnollisesti myös sitä, että jos jarruputket joutuisi joskus vaihtamaan, niin niiden reitittäminen rungon läpi olisi varmaan mielenkiintoista. Molempien kohdalla omat taidot loppunevat kesken, vaikka muuten olen pyörän huollot pitkälti itse aina hoitanut. Tähän liittyen olisi muutamia kysymyksiä, jos jollakulla on kokemusta.
1) Kuinka usein noita ohjainlaakereita tulisi/tarvitsee vaihtaa eli kuinkahan iso ongelma tämä on? Itsellä on pyörien vaihtuvuus ollut sen verran suurta, että olen päätynyt tähän hommaan tasan kerran.
2) Saako hydraulisten jarrujen putket irrotettua STI-vaihdevivuista ja liitettyä takaisin ilman, että niitä tarvitsee leikellä? Eli toisin sanoen olisikohan tuo homma hoidettavissa itse jarrut vain jälkikäteen ilmaamalla.
3) Onko jollain ylipäänsä kokemuksia tällaisten integrated headset -ratkaisujen kanssa toimimisesta ja niiden huollattamisesta? Lähinnä sillä, että paljonko pitää varata huoltobudjettia, jos ja kun joutuu jättämään homman ammattilaisen päänsäryksi.
4) Kuinka näissä integroiduissa yleisesti menee rungon sisäinen kaapeliohjaus? Meneekö se ihan kalasteluksi, jos esim. noita jarruputkia joutuu joskus vaihtamaan, vai onko niissä joku sisäinen ohjaus? Mulla on sisäinen kaapelointi vain sähköpyörässä ja siellä niihin pääsee akun poistamalla käsiksi myös rungon sisällä.