Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vanhan maastopyörän voimansiirron muuntaminen 1x8 : helppo juttu?



Nikolas Ojala
05.12.2023, 15.02
Tällä asialla ei nyt ole mikään kiire, varsinkin kun katsoo ikkunasta ulos. Mutta jos vaikka ensi kesää ajatellen.

Vanhassa maastopyörässä on Shimano XT osat vuodelta 1998. Edessä rattaat 42-32-22 ja takana pakassa muistaakseni pienin ehkä 12 ja suurin oisko 32 tjsp.

Yleisesti ottaen 3x8 vaihteisto ei ole ollut aivan minun makuuni. Löysinkin jo netistä nykyisiin kampiin sopivia narrow-wide eturattaita. Päättelin että jos oikein hyvin käy, voisin yksinkertaisesti riisua pyörästä ylimääräiset osat ja laittaa uuden mieluiten 42- tai 40-hampaisen rattaan nykyisen keskirattaan tilalle. Mahtaisiko tuossa käydä niin että tarvitsen vähän tavallista pitemmän ketjun?

Uskon että monet muut ovat käyneet nämä samat pohdinnat läpi, joten ajattelin vähän tiedustella: Onko jotain muuta erityistä mitä tulisi ottaa huomioon?

JackOja
05.12.2023, 15.14
...Edessä rattaat 42-32-22 ja takana pakassa muistaakseni pienin ehkä 12 ja suurin oisko 32 tjsp.

...laittaa uuden mieluiten 42- tai 40-hampaisen rattaan nykyisen keskirattaan tilalle. Mahtaisiko tuossa käydä niin että tarvitsen vähän tavallista pitemmän ketjun?


Et tarvitse rattaan takia. Muuten kyllä voit tarvita uuden ketjun ja pakan.

Marsusram
05.12.2023, 16.51
Bashring ison eturattaan tilalle, niin voi käyttää vanhoja pitkiä rattaanpultteja.
Pois jättämällä täytyy vaihtaa pultit lyhyempiin.
Takapakkaa isommalla skaalalla tekee microSHIFT. Täytyy kuitenkin tarkistaa mihin asti riittää siirtäjän nousu.

Nikolas Ojala
05.12.2023, 17.08
Bashring ison eturattaan tilalle, niin voi käyttää vanhoja pitkiä rattaanpultteja.

Sellainen onneksi on jo nyt, enkä olisikaan siitä luopumassa.


Takapakkaa isommalla skaalalla tekee microSHIFT. Täytyy kuitenkin tarkistaa mihin asti riittää siirtäjän nousu.

Luulenpa että en tarvitse suurempaa skaalaa takapakkaan. Muuten tuo microSHIFT tuotevalikoima näyttää mielenkiintoiselta.

nure
05.12.2023, 22.36
Aikoinaan ekasta 1x projektista isosta rattaasta hampaat rälläkällä pois. Helppo projekti, muistaakseni 11-32 takana ja eteen jäi 34 hampainen.

laattamaa
06.12.2023, 02.41
Bashring ison eturattaan tilalle, niin voi käyttää vanhoja pitkiä rattaanpultteja.
Pois jättämällä täytyy vaihtaa pultit lyhyempiin.
Takapakkaa isommalla skaalalla tekee microSHIFT. Täytyy kuitenkin tarkistaa mihin asti riittää siirtäjän nousu.Itte kertaalleen viilasin pultit lyhyemmäksi, ei tarvinu loppuunsa paljoa ottaa tavaraa pois että rokkasi.

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla

Nikolas Ojala
06.12.2023, 11.43
Rataspakan uusiminen on mielenkiintoinen aihe sinänsä. Mutta kyllähän se tähän ketjuun sopii.

Ajattelen asiaa vähän samaan tapaan kuin yksivaihteisia: Silloin kun ketjun linja etu- ja takarattaan välissä on suora, ketjun ja rattaiden kitka ja kuluminen on vähäisintä. Tämä on siis yksivaihteisen kohdalla selvä asia. Mutta sitten kun takana onkin rataspakka, asia mutkistuu. Ketjun linja voi olla suora enintään yhden takarattaan kohdalla. Muiden rattaiden kohdalla linja on väistämättä enemmän tai vähemmän vinossa. Tässä tulee lisää rinnastusta yksivaihteiseen: Ketjun linjan tulisi olla mahdollisimman suora eniten käytetyn takarattaan kohdalla. Kun kyseessä on 8-rattainen pakka, oletettavasti se eniten käytetty ratas löytyisi jostain sieltä keskivaiheilta, neljännen tai viidennen rattaan kohdalta. Pitäisi etukäteen tietää tai arvata minkäkokoinen se eniten käytetty ratas olisi. Tähän on tietysti olemassa myös käänteinen ratkaisumenetelmä: Otetaan jokin rataspakka, ja haetaan välityssuhteet sopiviksi valitsemalla oikeankokoinen eturatas. Mutta sama kumpaa menetelmää käyttää, lopputuloksen kannattaisi olla sellainen että ketjun linja on (lähes) suora eniten käytetyn vaihteen kohdalla.

nure
06.12.2023, 13.31
Veikkaan että kun keskimmäisellä rattaalla edessä niin ketjulinja suht optimaalinen mutta toisaaltaan on aina parempi kuin kolmerattaisella pienellä tai isolla ajaessa.
Loppupeleissä ketjulinja heitot aika pieniä katastrofeja monen muuhun verrattuna...

Nikolas Ojala
06.12.2023, 23.31
Tämmöinen kysymys putkahti mieleeni. Tavallinen 8-vaihteisen ketju tietenkin lankeaa narrow-wide eturattaan hampaisiin aivan helposti, ei siitä ole epäilystäkään. Mutta mahtaako se mennä liiankin helposti?

NW-ratas pelastaa päivän siten että rattaan leveämpi hammas asettuu sopivasti ketjun leveämpään rakoon, ja näin hammas pitelee ketjun lenkkiä oikeassa asennossa, jotta rattaan seuraavakin hammas asettuu ketjun lenkkiin eikä vahingossa kampea ketjua pois rattaan päältä. Havaitsin että hyvin tavallisesti NW-rattaiden mainostetaan olevan yhteensopivia uusien kapeiden ketjujen kanssa.

Onko 8-vaihteisen ketju liian väljästi NW-rattaan hampaissa, vai toimiiko se käytännössä ihan hyvin?

Kanuuna
07.12.2023, 08.56
”Multi speed chains, from 5 to 8 have inner width of 3/32” (2.38 mm).
Multi speed chains from 9 to 12 speeds have inner width of 11/128” (2.18 mm).”

Ulkomitta muuttuu sitten enemmän.

https://bike.bikegremlin.com/3555/bicycle-drive-chain-dimension-standards/

Steve Baggy
07.12.2023, 09.09
Onko 8-vaihteisen ketju liian väljästi NW-rattaan hampaissa, vai toimiiko se käytännössä ihan hyvin?
Oman kokemuksen mukaan toimii. Toki se pyörä oli pääsääntöisesti työmatka-ajossa eikä kovassa maastopaukutuksessa.

Nikolas Ojala
07.12.2023, 10.14
Yritän selventää asiaa. Kanuunan linkin (https://bike.bikegremlin.com/3555/bicycle-drive-chain-dimension-standards/) kautta lainaukset:



Inner chain width is the spacing between a pair of inner plates.



Tuo siis määrittelee NW-rattaan kapeiden hampaiden maksimileveyden.




Chains for one and multiple speeds differ from each other by the outer width. The more “speeds” a chain is designed for, the thinner the outer plates and shorter the pins are (and they protrude less) – so the outer chain width is smaller (i.e. chain is narrower).



Selityksen alapuolella on myös kuva. Kuvasta nopeasti katsomalla käy selväksi että ketjuissa sekä uloimmat että sisimmät sivulevyt ohenevat sitä mukaa kun siirrytään enemmän rattaita sisältäviin rataspakkoihin. Se asia jota tässä nyt haluan tuoda esille: Myös ne sisimmät levyt ohenevat.

Jos otetaan NW-ratas, joka on optimoitu vaikka 10-rattaiseen pakkaan sopivalle ketjulle. Rattaan leveämmät hampaat voivat ulottua vasemmalle ja oikealle korkeintaan sivulevyjen paksuuden verran. Jos nuo hampaat olisivat leveämpiä, ketju takertuisi hampaisiin kiinni.

Kuvasta ilmenee kuinka sivulevyt ovat samanpaksuisia samassa ketjussa, joten niiden mitat on mahdollista saada selville pienellä vähennys- ja jakolaskulla.



Ketju
Sisäleveys
Ulkoleveys
Sivulevyn paksuus
Suurempi sisäleveys

[ mm ][ mm ][ mm ][ mm ]

82,387,01,1554,69
92,186,51,084,34
102,185,840,9154,01
112,185,460,823,82
122,185,250,76753,715
Taulukossa "suurempi sisäleveys" on se mitta, jota NW-rattaan leveämpien hampaiden täytyy noudattaa. Toisin sanottuna: Jos hammas on leveämpi, se ei välttämättä mahdu.

No mitäs myyjät ja valmistajat sitten ilmoittavat? Ne eivät kerro hampaiden leveyksistä mitään. Joillain on omia mainintoja yhteensopivuuksista joillekin ketjuille.

Joku noheva valmistaja saattaisi ajatella että teenpäs universaalisti yhteensopivan NW-rattaan, jossa kapeat hampaat ovat alle 2,18 mm leveitä ja leveät hampaat alle 3,715 mm leveitä, sitten käy kaikkien ketjujen kanssa, eikä juutu. Oleellista tässä onkin se että 4,69 mm - 3,715 mm = 0,975 mm. Tuollainen ratas, joka toimii oletetusti hyvin 12-rattaiseen pakkaan sopivalla ketjulla, aiheuttaakin sivusuuntaista klappia 8-rattaisen ketjulla. Toimiiko se NW-ratas sitten enää odotusten mukaisesti? Sitä en tiedä, mutta epäilyttää.

Nikolas Ojala
07.12.2023, 10.18
Oman kokemuksen mukaan toimii. Toki se pyörä oli pääsääntöisesti työmatka-ajossa eikä kovassa maastopaukutuksessa.

Kiitos! Tällaisia raportteja vähän odottelinkin.

nure
07.12.2023, 11.23
Toimii hyvin ainakin ympärivuotisessa työmatka ajossa.

Nikolas Ojala
08.12.2023, 14.28
Löysin vanhan (mutta edelleen ihan hyvin toimivan) Shimano XT takavaihtajan speksit ja niiden mukaan 32 on suurin ratas jota kyseinen vaihtaja tukee. Ainakin valmistaja sanoo niin, ja olen taipuvainen noudattamaan sitä. Näin ollen pakka kuin pakka valmistajasta riippumatta olisi todennäköisesti 11-32T.

Jos valitsen rataspakaksi Shimano CS-HG50-8 siinä kaksi keskimmäistä ratasta ovat 18 ja 21. Katsoin myös microSHIFT katalookista, ja havaitsin että microSHIFT pakka on rattaiden hampaiden lukumäärissä täsmälleen samanlainen Shimanon pakan kanssa.

Jos taas valitsen SRAM PG 850 pakan, siinä keskimmäiset rattaat ovat 16 ja 18.

Ilmeisesti SRAM ja Shimano noudattavat rataspakkojen suunnittelussa erilaista suunnittelufilosofiaa. Kuluttajan kannalta se on hyvä asia, sillä sehän merkitsee suurempaa valinnanvaraa käytännössäkin eikä vain periaatteessa.

Näyttää siltä että rataspakan suunnittelussa tasapainoillaan kahden suuntauksen välillä joita nimitän konservatiiviksi ja radikaaliksi.

Konservatiivisessa suunnittelussa lähtökohta on että vaihteiden väliset suhteelliset muutokset pidetään kauttaaltaan lähes samoissa lukemissa.

Radikaalissa suunnittelussa mukana on muitakin vaikuttavia tekijöitä, ja vaihteiden välisten suhteellisten muutosten ei tarvitse pysyä samoina vaan siinä voi olla jokin järkisyillä perusteltu muuttuva trendi.

Tässä on teoreettinen konservatiivinen rataspakka: 11-13-15-17-20-23-27-32

Tässä on teoreettinen radikaali rataspakka: 11-12-13-14-16-20-25-32

Shimanon rataspakka muistuttaa enemmän konservatiivista: 11-13-15-18-21-24-28-32

SRAM rataspakka on radikaalimpi: 11-12-14-16-18-21-26-32

nure
08.12.2023, 19.33
En puhuisi radikaalista tai konservatiivisesta vaan siitä että jossain vaiheessa tuli tarve lisätä yksi ratas. Periaatteessa kahden isoimman 5-6 hampaan loikka aika vakio ja teknisesti toimii.
Shimanon vaihtajat kyllä toimii aikakin 2-4 hammasta suuremmallakin pakalla, testattu, ei kylläkään kasilla...

Nikolas Ojala
08.12.2023, 21.44
En puhuisi radikaalista tai konservatiivisesta vaan siitä että jossain vaiheessa tuli tarve lisätä yksi ratas.

Minun silmiini nuo Shimano ja SRAM rataspakat ovat aivan eri eläimiä. Enkä tässä ota kantaa mihinkään muihin rakenteellisiin ominaisuuksiin kuin rattaiden hampaiden lukumääriin.

Esuli
08.12.2023, 21.53
https://supremebikes.ph/products/sagmit-goat-link-rd-extender-red

Tämmösiäkin voi käyttää.

https://www.vitalmtb.com/product/guide/Cassettes,26/e-thirteen/The-Extended-Range-EX-40-42t-Cog,15636
Eteen voi laittaa lisuksi myös pienemmän 64 N/W rattaan jos viihtyy karuissa oloissa vähän pitempään.
Ratikaali pakka sopii turkuseen.
Me täällä Savossa suosimme konservatiivistä.

nure
08.12.2023, 22.37
^Turussa ollaan jo siirrytty useampi rattaisiin, itse muistelen historiaa.

Nikolas Ojala
09.12.2023, 14.51
Todella epäilen että en tarvitse 11-hampaista pikkuratasta mihinkään. Esimerkiksi tuo SRAM pakka 11-12-14-16-18-21-26-32 näyttää muuten kiinnostavalta mutta siinä on tuo 11-hampainen ratas. Katsoin että valmistaako SRAM melkein vastaavaa 12-32T pakkaa, mutta ilmeisesti ei. Shimano ja microSHIFT valmistavat 12-32T pakkoja mutta niissä keskirattaat ovat 18 ja 21.

Keksin että SRAM pakkaa voisi vähän tuunata vaihtelemalla pikkurattaita. Tehtaalta tullessaan se on 11-12-14-16-18-21-26-32 mutta pienellä tuunaamisella siitä voisi saada 12-13-14-16-18-21-26-32.

nure
09.12.2023, 15.12
Kyllä sitä yhtätoistakin kaipaa kun tie ja tuuli myötäinen. Tuollainen tietty fiilaamista mutta jos tuntuu hyvältä niin mikäs siinä...

Nikolas Ojala
09.12.2023, 15.48
Kyllä sitä yhtätoistakin kaipaa kun tie ja tuuli myötäinen.

No sinullahan onkin 34-hampainen eturatas joten tuo on ymmärrettävä sitä kautta.

34:11 on melkein sama kuin 40:13.

petev
09.12.2023, 18.33
Keksin että SRAM pakkaa voisi vähän tuunata vaihtelemalla pikkurattaita. Tehtaalta tullessaan se on 11-12-14-16-18-21-26-32 mutta pienellä tuunaamisella siitä voisi saada 12-13-14-16-18-21-26-32.

En tiedä noista vanhemmista, mutta ainakin mulla oleva SRAM pakka on kiinteillä rattailla, joten tuunaminen hieman työläämpää.

nure
09.12.2023, 18.36
^^11-40 takana ja 40 edessä... 1x11 kylläkin ja kyllä tarpeeseen pienikin tulee tuolla välityksellä...

Nikolas Ojala
10.12.2023, 17.55
En tiedä noista vanhemmista, mutta ainakin mulla oleva SRAM pakka on kiinteillä rattailla, joten tuunaminen hieman työläämpää.

Katsoin valokuvia vuoden 1992 8-rattaisesta Shimano XTR pakasta. Neljä suurinta ratasta oli kiinni ristikantaruuveilla rataspakan rungossa, ja neljä pienintä olivat irtorattaita.

nure
10.12.2023, 23.54
^Voi olla helpompaa/halvempaa hankkia kaikki rattaat irtonaisina, jos projektipyörä ei ole mikään helmi niin tuollaisen orkkis XTR:n hinta voi nielaista ison osan budjetista.

biker
29.12.2023, 16.25
jos aihe vielä ajankohtainen niin oma suositukseni on että 38 nw eteen ja taakse 11-34/36. 34 menee vielä hyvin orkkis takavaihtajan kanssa ja jos kammet on 104bcd jakoset niin löytyy helposti nw rattaita. jos Kiinasta tilaaminen ole ongelma niin tuollaisen pakan ja eturattaan saa 20€ lähipostiin kannettuna.

nure
29.12.2023, 16.30
^ Shimanon vaihtajat kyllä sallineet parin hampaan ylitykset suosituksesta...

biker
29.12.2023, 17.07
11-34 pakkaa olen usean 90s takavaihtajan kanssa käyttänyt ja toimii hyvin. asiaan tosin vaikuttaa runko myös ja korvakkeen pituus ja ilmainen kokeilun arvoinen juttu on kääntää b-ruuvi toisin päin niin voi mennä 40t pakkakin. jonkin verran nämä vanhemmat 90s takavaihtajat poikkeaa geometrian osalta hieman uudemmista 2000-luvun tuotoksista joiden kanssa olen ilman läsipalikoita rungon ja korvakkeen väliin käyttänyt ongelmitta 11-42 pakan kanssa.

Nikolas Ojala
03.01.2024, 16.13
34 menee vielä hyvin orkkis takavaihtajan kanssa ja jos kammet on 104bcd jakoset niin löytyy helposti nw rattaita.

Dokumenttien mukaan 32 ois suurin takavaihtajaan sopiva takaratas, mutta eihän näitä oikeasti tiedä muuten kuin kokeilemalla. Kampien spiderin pulttijako on 94 mm 5-pulttinen compact. Myös siihen sopivia NW-rattaita on jonkin verran löytynyt.

Nikolas Ojala
03.01.2024, 17.55
jos aihe vielä ajankohtainen

Tämä aihe ei niin vaan lakkaakaan olemasta ajankohtainen. Tavallaan voisi ajatella että ajankohtaisuus kasvaa kesää kohti. Mutta tietenkin tässä pitää ajatella myös tulevia vuosia ja vuosikymmeniä, seuraavaa käyttäjää, yms.

Joka tapauksessa lienee edullisinta ostella palikoita ennen parasta sesonkia.

nure
03.01.2024, 20.45
Noita Mooseksen aikaisia kasin osia voi kysellä kivijaloista, monella varastossa yhtä sun toista ellei mitään HiFiä etsi.
Tuohon takavaihtaja isoimpaan ei kannata takertua, Virvelitehtaalla taipumus aliarvioida tuotteitaan, vahva veikkaus (taas) että 36 toimii.

Nikolas Ojala
16.10.2024, 23.34
Hankittu on 40-hampainen eturatas ja 11-34 Shimanon pakka. Uudet ketjut ovat tulossa. Pitää vielä katsoa mistä tilaan parafiinit ja mölybdeenidisulfidin. Kyllä tämä tästä pikkuhiljaa.