Näytä tavallinen näkymä : Mikä Pathlite: ON malli minulle?
juha1975
29.11.2023, 22.32
Moi!
Olen laittamassa kyseistä pyörää siis tilaukseen, ja olin jo päätymässä tuohon Pathlite: ON 6 SUV malliin. Mutta nyt mietin vielä, että kannattaisiko ottaa mieluummin tuo ON 7 SUV, tai sitten jos rohkenisi ottaa tuon ON 8 SUV, joka on hihnalla. Kannattaako siis satsata kalliimpaan malliin ja miksi?
Pyörä tulee siis työmatka-ajoon (suunta 8km) ja varmasti myös muihin omiin ajoihin (luomuläskipyörä minulla on metsäpoluille).
Hyvät tarjoukset näyttävät olevan jokaisella mallilla.
Ostin pahtlite 8 näistä syistä:
+hihna ei vaadi huoltoa talvella/kesällä
+hihna kestää sähkömoottorin kovat väännöt paremmin kuin ketju (pitäisi kestää moninkertaisesti ketjuun verrattuna)
+enviolon takanapaa on kehuttu huoltovaapaaksi ja mielestäni toimii erinomaisesti sähkömoottirin kanssa. -8 asteen pakkasessa ei ole ollut mitään ongelmia vielä minulla.
+kunnon maastonastarenkaat mahtuu pyörimään lokareiden alle
+iso akku
+hyvät valot (etuvalossa pitkät/lyhyet ja etänappi)
miinuksia:
-painava pyörä
-joustotolppa ei ole toiminut kovin hyvin pakkasella (painuu alas istuessa, saa olla koko ajan nostamassa ylös. Sama ongelma kaverin fillarissa myös) Tolppaan ei myöskään saa itse lisättyä ilmaa vastasivat canyonilta. Laitoin rekkulan menemään canyonille, saa nähdä miten asia ratkeaa.
-hinta
juha1975
30.11.2023, 16.58
Miten tuossa tuo akun irroitus? Katsoin, että tuossa ON 6 SUV mallissa se olisi näppärä ottaa irti ja näin talvella ottaa sisälle lämpimään.
Huomasin kanssa että 6 ja 8 on erilaiset rungot. 8:ssa akun irroitus ei ole ollenkaan yhtä helppoa, käytännössä pyörä pitää laittaa kyljelleen maahan että akun saa otettua pois alakautta.
juha1975
30.11.2023, 18.22
Huomasin kanssa että 6 ja 8 on erilaiset rungot. 8:ssa akun irroitus ei ole ollenkaan yhtä helppoa, käytännössä pyörä pitää laittaa kyljelleen maahan että akun saa otettua pois alakautta.
Hmm.. tuo kyllä mietityttää.. Otatko itse akun pois, vai pystytkö säilyttämään pyörää lämpimässä. Itsellä työpaikalla kylmä varastokatos.
Kotona säilytän lämpimässä tallissa, työpaikalla seisoo ulkona kylmässä akun kanssa.
Ostin pahtlite 8 näistä syistä:
+hihna ei vaadi huoltoa talvella/kesällä
+hihna kestää sähkömoottorin kovat väännöt paremmin kuin ketju (pitäisi kestää moninkertaisesti ketjuun verrattuna)
+enviolon takanapaa on kehuttu huoltovaapaaksi ja mielestäni toimii erinomaisesti sähkömoottirin kanssa. -8 asteen pakkasessa ei ole ollut mitään ongelmia vielä minulla.
+kunnon maastonastarenkaat mahtuu pyörimään lokareiden alle
+iso akku
+hyvät valot (etuvalossa pitkät/lyhyet ja etänappi)
miinuksia:
-painava pyörä
-joustotolppa ei ole toiminut kovin hyvin pakkasella (painuu alas istuessa, saa olla koko ajan nostamassa ylös. Sama ongelma kaverin fillarissa myös) Tolppaan ei myöskään saa itse lisättyä ilmaa vastasivat canyonilta. Laitoin rekkulan menemään canyonille, saa nähdä miten asia ratkeaa.
-hinta
minulla myös Pathlite 8 ja tuo sama ongelma hissitolpan kanssa on ollut välillä.
Sinullako vaihteisto pelaa pakkasella täysin normaalisti? Minulla jo noin -5 asteen lämpötilassa 10 minuutin pyöräilyn jälkeen vaihteiston vaijeri jäätyy eikä voi vaihtaa enää mihinkään suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos jossain parinkymmenen asteen pakkasessa alkaisi tällaiset ongelmat mutta yllättävää on että jo muutamalla pakkasasteella lakkaa pelittämästä. Säilytän pyörää lämpimässä varastossa aina. Mikähän neuvoksi tässä? Äkkiseltään en googlettamalla löytänyt muilla saman pyörän omistajilla vastaavaa.
minulla myös Pathlite 8 ja tuo sama ongelma hissitolpan kanssa on ollut välillä.
Sinullako vaihteisto pelaa pakkasella täysin normaalisti? Minulla jo noin -5 asteen lämpötilassa 10 minuutin pyöräilyn jälkeen vaihteiston vaijeri jäätyy eikä voi vaihtaa enää mihinkään suuntaan. Ymmärtäisin kyllä jos jossain parinkymmenen asteen pakkasessa alkaisi tällaiset ongelmat mutta yllättävää on että jo muutamalla pakkasasteella lakkaa pelittämästä. Säilytän pyörää lämpimässä varastossa aina. Mikähän neuvoksi tässä? Äkkiseltään en googlettamalla löytänyt muilla saman pyörän omistajilla vastaavaa.
Jäätyvän vaijerin juurisyy on vaijerikuoren sisään päätynyt vesi, joka ei pääse kuoren sisältä pois. Lämpimässä varastossa säilytys ei juurisyytä poista ja pakkasen suuruudellakin on merkitystä vain jäätymisajan pituuteen. Vesihän jää jumiin kuoren alimpaan kohtaan muodostuneeseen silmukkaan. Tavanomainen ratkaisu on reitittää vaihdevaijeri niin, että vesi valuu itsestään pois vaijerikuoren päästä. Jos tämä ei ole mahdollista, auttaa vaijerikuoren ja vaijerin vaihto ainakin jonkin aikaa.
^Jokin HS2000 kaltainen synteettinen vaseliini kuorissa auttaa hieman jäätymiseen. Antsan mainitsema vaijerien kulku totta mutta joskus vaikea toteuttaa ja tuollainen lämmin/kylmä säilytys saattaa olla huonompi kuin täysin kylmä.
Joskus kun oli tuota ongelmaa hissitolpan vaijerin kanssa, niin otin tavaksi joka syksy ottaa vaijerin pois kuorestaan ja sitten puhaltaa kuoren tyhjäksi kertyneestä vedestä paineilmalla. Silloin pääsi koko talven aivan ongelmitta. Piti kehitellä menetelmä vaijerin pään päättämiseen siten, että vaijeri on vedettävissä kuoresta niin että sen voi laittaa vielä takaisinkin, joten se tavallinen puristusholkki ei oikein käy. Hopeajuotos tai TIG-hitsaus on olleet parhaat oman kokemuksen mukaan rosterivaijerille, tosin kumpikaan ei ole ihan triviaali juttu. Hopeajuotos on ehkä helpompi, tarvittava juotteen määrä on vaan niin pieni että annostelu on aika hankalaa.
t. Janne
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.