Näytä tavallinen näkymä : SRAM Transmission
pturunen
26.11.2023, 17.16
Aloitetaanpa T-type -keskustelu
Hinnat vielä pilvissä, mutta GX alkaa olla piakkoin normikuluttajan ulottuvissa. T-type kiinnostaa, mutta netissä on hieman ristiriitaista tietoa siitä, miten noiden upgrade -setit ovat yhteensopivia.
Tarvitaanko siis erilliset kammet ja eturatas, vai toimiiko Transmission ketju normi-Eaglen eturattaan kanssa ja/tai meneekö Transmission-eturatas kiinni normaaleihin direct mount -kampiin?
Aloitetaanpa T-type -keskustelu
Hinnat vielä pilvissä, mutta GX alkaa olla piakkoin normikuluttajan ulottuvissa. T-type kiinnostaa, mutta netissä on hieman ristiriitaista tietoa siitä, miten noiden upgrade -setit ovat yhteensopivia.
Tarvitaanko siis erilliset kammet ja eturatas, vai toimiiko Transmission ketju normi-Eaglen eturattaan kanssa ja/tai meneekö Transmission-eturatas kiinni normaaleihin direct mount -kampiin?
Mun käsityksen mukaan tavallinen Eaglen eturatas toimisi Transmission-ketjun kanssa. Mulla on Wolftoothin maantie-eturatas dropstop-B hampailla gravelissa ja GX Transmission pelittää erinomaisesti, kampina Rotor Vegast.
pturunen
26.11.2023, 17.31
Oliko noilla e-mtb transmissioneilla jotain eroa normaalin kanssa? En ole upgradea nähnyt myynnissä muuten kuin e-mtb-versiona.
pturunen
26.11.2023, 17.36
SRAM:in sivuilla sanotaan yhteensopivuudesta näin. Tämä on toki SRAMin omaa jutustelua, muttei ole ostohousut jalassa oikein tuon upgraden kanssa:
Can I mix SRAM Eagle AXS Transmission components with Eagle Drivetrain components?
No. Generally speaking, Eagle Transmission components are not backward compatible with Eagle Drivetrain components.
The exceptions to this are:
Eagle Transmission T-Type chainrings are compatible with Eagle chains, so they can be used on Eagle Drivetrains when mounted to an Eagle Transmission crankset. However, Non-T-Type Eagle Drivetrain chainrings are incompatible with Eagle Transmission T-Type chains.
All AXS controllers will work with all AXS derailleurs. So, you can use the new Eagle Transmission Pod Controllers with Eagle AXS Drivetrain, or the Eagle Drivetrain controller with Eagle Transmission. Or, add some Wireless Blips to customize your cockpit!
xc-pyöräilijä
26.11.2023, 18.41
Muutama kuukausi ajeltu GX T-Typellä, hyvin toimii, en ole sitä sen enempää ajatellut kun runttaa vaan ja vaihtaa aina kun siltä tuntuu. Vaikuttaa erittäin kestävältä, samoin en usko vaativan ajan saatossa paljoakaan säätöä. Tuosta uudesta podista en vielä ole täysin muodostanut mielipidettä. Jotenkin se peukalolla operointi tuntuu edelleen tönköltä kun pitää liikutella. En myöskään saa sitä täysin parhaaseen kulmaan itselle noilla säädöillä.
Edelleen on STFU palikat kiinni mutta jousi on niin jäykkä että pitää varmaan kokeilla ilman.
https://live.staticflickr.com/65535/53236829562_556e617ea4_b.jpg
Asensin tänään XX-sarjan tehomittarilla Spessuun. Asennus oli vaivaton, kun vaan noudatti ohjeita. Ekalla kerralla en tietenkään noudattanut, eikä vaihtaja toiminut sinnepäinkään.
Tämä korvasi X01 axs:n Rotor 2inpower-wattikammilla. Painosäästöä tuli reilut 160g, mutta siitä suurin osa kammista, sillä nuo Rotorit painaa kuin kulta. XX-palikat olivat järjestään 20-30g painavammat kuin X01:t, pl. vipu/pod, joka painoi vain puolet X01:sta. Painonsäästön takia tätä ei siis kannata tehdä, vaan mieluummin ostaa XX1 Eagle, mutta onhan tuo kyllä päheän näköinen ja odotan myös moitteetonta toimintaa. Flunssa siirtää ensisauhuja nyt muutamalla päivällä.
Asensin tänään XX-sarjan tehomittarilla Spessuun. Asennus oli vaivaton, kun vaan noudatti ohjeita. Ekalla kerralla en tietenkään noudattanut, eikä vaihtaja toiminut sinnepäinkään.
Tämä korvasi X01 axs:n Rotor 2inpower-wattikammilla. Painosäästöä tuli reilut 160g, mutta siitä suurin osa kammista, sillä nuo Rotorit painaa kuin kulta. XX-palikat olivat järjestään 20-30g painavammat kuin X01:t, pl. vipu/pod, joka painoi vain puolet X01:sta. Painonsäästön takia tätä ei siis kannata tehdä, vaan mieluummin ostaa XX1 Eagle, mutta onhan tuo kyllä päheän näköinen ja odotan myös moitteetonta toimintaa. Flunssa siirtää ensisauhuja nyt muutamalla päivällä.
Jep, se säätö ohjeiden mukaan on tosi tärkeä. Mä mietin kans silloin, että mihin hommaan oon lähtenyt, kun ei toiminut ollenkaan gravelissa ekalla yrityksellä. Sitten vaihtaja oikeaan kulmaan, pultti oikeaan momenttiin eikä ole tarvinnut kertaakaan koskea mihinkään. Nyt talvellakin sohjossa pelannut oikein nätisti. Vielä kun löydän läskipyörän jossa on UDH, niin saan speksailla siihenkin T-type voimansiirron. Maastopyörässä saa olla perinteinen, kun pyörä on alle vuoden vanha.
Jukka4130
10.12.2023, 11.35
Muutama lenkki T-sarjan vaihteistolla takana ja toiminta on yllättänyt tähän mennessä positiivisesti. Kuten jo aiemmin oli mainittuna, T-sarjalla voi unohtaa melkein kokonaan vaihtamisen ajoittamisen; uutta pykälää vain silmään silloin, kun siltä tuntuu. Toki, vaihteistosta saa ääniä ulos, jos hyppää kevyemmälle välitykselle monta pykälää kerrallaan. Normaalitilanteissa eli 1-2 pykälän vaihdoissa toiminta on kuitenkin hyvin siistiä.
Se, että ovatko hyödyt hintalapun veroiset ovat oma kysymyksenä. Hyperglide+ toimii niin ikään hienosti, joskaan ei yllä aivan samalle tasolle.
Hinnaston aivan eri päästä olis mielenkiintoista kokeilla Shimpan linkglidea. Vaikka sen xt-sarjaa. Vaihtamisen pitäis siinäkin olla erityisen sujuvaa ja voi vaihtaa väännön ollessa päällä. Mutta koska ketju vaihtaa vain tietyissä kohdissa siinä voi olla hienoinen viive.
https://m.pinkbike.com/news/review-shimano-linkglide.html
Ei ny suoraan liity Transmissioniin, mutta kun nyt on kaikkien kolmen vaihdepyörän voimansiirron saanut sähköistettyä, niin vaikea on nähdä, että koskaan enää mekaanisiin siirtyisin. Lisäksi Sramin ristiinsopivuus mahdollistaa jatkossa vaikkapa vaivattomat mullet-kokeilut gravel-pyörään. Akkuja on yksi ylimääräinen, joten aina, kun jossain vehkeessä alkaa varaus heikkenemään, voi heittää suoraan täyden akun tilalle ja lataille sen ylimääräisen, kun sopiva hetki tulee. Kyllä Shimano on maastopuolella aika pitkällä takamatkalla vaihteistojen suhteen, vaikka ne mekaaniset toimisivat kuinka erinomaisesti. Toki kaikki eivät sähköjä maastopyöräänsä haluakaan, mutta moni haluaa (varsinkin kokeiltuaan semmoisia) ja siihen ei Shimanolla ole (toistaiseksi järkevää) vastausta.
Omassa täpärissä on nyt tuo XX-osasarja sekä Reverb AXS ja pakko on sanoa, että asentamisen vaivattomuus ilahdutti ja ennenkaikkea ohjaamon vaijerittomuus hymyilyttää tällaista vanhaa sinkulakuskia joka kerta, kun pyörän päälle istuu.
Ai niin, itse XX-osasarjasta. Kovin haastaviin olosuhteisiin en ole vielä sen kanssa päässyt, mutta lumipoluilla toiminta on ollut täydellistä. Vaihtamista ei tarvitse ajatella lainkaan ja voimansiirto on täysin äänetön. Ensiasennuksen jälkeen ei ole tarvinnut kuin ajaa. Verrattuna AXS X01-sarjaan ero ei ole suuri, mutta ehkä tosiaan tuo vaihtaminen on vieläkin sujuvampaa XX:ssa.
Steve Baggy
10.12.2023, 18.48
https://thelostco.com/blogs/blog/sram-eagle-axs-compared vaikea kuvitella että noista eroista mitä vaihtajassa on syntyy mitään havaittavaa eroa itse vaihtamista tapahtumaan, mutta toki placebo vaikuttaa, kun on kalleimmat kilkkeet pyörässä.
https://thelostco.com/blogs/blog/sram-eagle-axs-compared vaikea kuvitella että noista eroista mitä vaihtajassa on syntyy mitään havaittavaa eroa itse vaihtamista tapahtumaan, mutta toki placebo vaikuttaa, kun on kalleimmat kilkkeet pyörässä.
Hienoa, että tulit kuvittelemaan.
Itse ei onneksi tarvitse kuvitella, vaan ihan on päässyt kokeilemaan. Ja vielä sellaisissa puitteissa, että kaikki muu pysyi pyörässä ennallaan, paitsi voimansiirto. Vertailu on siis melko helppoa.
Vaihtaja tuskin merkittävää eroa vaihtamistapahtumaan tekeekään, vaan siihen tehdyt parannukset ilmenevät muualla. Näistä voi lukea vaikka tuosta linkaamastasi artikkelista lisää. Vaihtamiseen sen sijaan vaikuttaa takapakka, minkä uudet rampitukset (tai mitkä lienee) tekevät vaihtamisesta vedon ollessa päällä sujuvampaa kuin AXS:ssa. Se, että ketju hakee pakasta oikean kohdan ennenkuin siirtyy, tekee vaihtamisesta sujuvamman, mutta myös satunnaisesti hitaamman kuin AXS:ssa, mutta sillä ei ole omissa ajoissa merkitystä. Arvostan sujuvuutta enemmän kuin nopeutta.
Korostan, että erot AXS:n ja Transmissionin välillä eivät ole suuria, mutta kyllä ne silti ihan kuvittelemattakin huomaa.
Steve Baggy
10.12.2023, 19.36
äh, tuo Reverb AXS ja alustus ettei liity suoraan transmissioniin sotki tuossa luulemaan, että olisi kyse AXS osien vertailusta.
Itselläni on AXS osasarja yhdessä pyörässä. Parissa muussa Shimanon 12spd mekaaninen. En näe tuota AXS:ää rahan väärtiksi. Turhake.
Mun on ylipäätään hankala ymmärtää tällaisten hintaluokkien osia tai polkupyöriä (sähköillä tai ilman). Toki jos tilille tulis koko ajan rahaa niin että tila meinaa loppua kesken niin varmaan olisin kokeillut itsekin. Tuollaiset yhteensopivuudet tai hissitolpan helppo vaihdettavuus pyörästä toiseen sinänsä kätevän kuuloista. Mutta maailma on erikoinen, kun 6000 euron fillarin voi ajatella olevan edullinen, jos jonkun vertailun muut pyörät maksaa 7000-10000. Onneksi erittäin hyvin pelaavia laadukkaita pyöriä keskitason mekaanisilla osilla ja keskitason paremmalla puolella olevilla jousituksilla saa myös alle 4000 euron (esim YT:ltä). Mikä on hiton paljon tietty rahaa sekin.
Pahoittelut avautumisesta. Tässä otsikossa saa ja kuuluu toki keskustella sramin transmissionista.
mehukatti
10.12.2023, 23.15
Ite vaihdoin kesällä mekaanisesta Eagle X01:stä Transmissioniin (X01) ja olihan toi kyllä ihan mieletön parannus. Siisteintä on se, miten smootisti se vaihtaa vaikka ois täys veto päällä ja toki myös yksinkertaisuus kun jäi vaijeri, kuori ja takavaihtajan korvake pois. Hetken kesti liipasimen jälkeen tottua nappeihin, mutta nyt vaihtaminen tulee jo selkäytimestä. Ite maksoin Transmission X01 upgrade kitistä 1300 (eturatas+ketju+takapakka+vaihtaja+podi), joten ei paha varsinkin kun wanhasta voimansiirrosta sai pari sataa Fillaritorilla.
pturunen
11.12.2023, 09.47
äh, tuo Reverb AXS ja alustus ettei liity suoraan transmissioniin sotki tuossa luulemaan, että olisi kyse AXS osien vertailusta.
Itselläni on AXS osasarja yhdessä pyörässä. Parissa muussa Shimanon 12spd mekaaninen. En näe tuota AXS:ää rahan väärtiksi. Turhake.
Itse sain liinattua viimeisenkin shimanon ulos kalustosta. Koskaan en palaa noihin. AXS on kaikin puolin suvereenisti parempi peruskäytössä. Vaihdan Transmissioniin heti kun talous sallii.
Steve Baggy
11.12.2023, 10.32
Ainoa hyöty AXS:stä on, että vaijeria ei tarvitse vaihtaa parin vuoden välein. Haittana joutuu kyttäilemään akun varausta ja latailemaan sitä sekä kuskaamaan sitä laturia mukana, kun on lähdössä reissuun.
xc-pyöräilijä
11.12.2023, 10.55
Jahka hinnat tulevat alaspäin ja useampi pääsee Transmissionilla ajamaan, alkaa mielipiteet muuttua. Maastoajossa itse pidän voimansiirron toimintaa yhtä tärkeänä kun jousituksen toimintaa, mekaaniset toimii ihan ok mutta niiden kanssa ei ikinä pääse sille tasolle, että ei tarvitsisi miettiä kertaakaan lenkin aikana vaihteiston toimintaa. Skenessä on paljon turhaa rahastusta, mutta en näe että tämä kuuluu turhuuksien puolelle, kehitys on selvästi huomattavissa.
pturunen
11.12.2023, 11.08
Eipä tuota Transmissionia turhaan ole vuoden tuotteeksi valittu. Itellä on vara-akku mukana, joka on ehkä 1cm x 2cm x 1.5cm. Silloin ei tarvitse varausta kyttäillä. Laturi menee siinä missä puhelimenkin laturi. En näe ongelmaa. Tuo vaihtaa kuin unelma eikä vaadi jatkuvaa säätämistä. Toimii paremmin kuin Shimanon XTR.
Steve Baggy
11.12.2023, 11.10
^Ja tolpat siirtyi sitten Transmissioniin AXS:stä. Kumpi sulla oikein on?
Itsellä ei ole kyllä yksikään mekaaninen vaatinut jatkuvaa säätämistä. Olisikohan vika säätäjässä?
Uskon että on väärä mielipide tällä foorumilla, että kaikki uusi, hieno ja kallis ei ole parasta ikinä. Transmission on varmasti edistysaskel, kun siinä on muutakin uutta kuin että vaihtaja liikuu sähköllä, mutta pelkkä sähkövaihtaja AXS-sarjan muodossa melkoinen turhake.
pturunen
11.12.2023, 12.07
Transmission ei pystyisi toteuttamaan ilman sähkövaihtajaa. Se on vaan tarkempi kuin mikään, mihin vaijerilla pääsee. Itellä on AXS, joka vaihtaa hienosti. Siinä ei kuitenkaan ole tuota vaihda-missä-kohtaa-haluat -ominaisuutta ja se edelleen käyttää uhrikorvaketta. Jonka takia laitan tilalle transmission kun vaan talous sallii. Sähkövaihtajista takaisin ei ole paluuta.
Ja tuskin joka runkoon edes käyvät...? Itse myös tuolla kahden akun periaatteella mennyt, ei paljoa reissussa paina eikä vie tilaa...
Steve Baggy
11.12.2023, 15.30
Eivät käy, mutta sen varmasti jo tiesitkin.
Ja tuskin joka runkoon edes käyvät...? Itse myös tuolla kahden akun periaatteella mennyt, ei paljoa reissussa paina eikä vie tilaa...
Joo ei, pitää olla SRAM UDH vaihtajankorvake, jota ei ihan joka pyörässä vieläkään ole. Mä laitoin nyt seuraavaan läskipyörään mekaanisen GX:n vaihteistoksi, kun rungossa vielä on perinteinen korvake ja AXS itsessään ei juuri tuo mitään suurta parannusta voimansiirtoon.
Mä olin ehkä viestinnässäni hieman epäselvä, mutta viimeisen vuoden aikana mulla on ollut mekaaninen X01, sähköinen X01 (axs) ja Transmission-XX.
X01-axs toimi mielestäni kaikissa olosuhteissa moitteettomasti, eikä päivitystarvetta ollut. Halusin kuitenkin jäykkäperäänkin sähköt, joten hommasin täpäriin XX:n, siirsin X01-axs:n jäykkikseen ja mekaaaninen X01 poistui käytöstä. Näin ollen kaikilla kolmella osasarjalla on ajettu sangen hiljattain.
Sähköinen X01 on merkittävästi tarkempi, sekä nopeampi vaihtamaan kuin mekaaninen ja Transmission XX on vielä hieman sujuvampi vaihtamiseltaan kuin X01-axs. Isoimpana erona tuo monesti jo mainittu veto päällä vaihtaminen. Näin minä tämän tiivistäisin.
Kuten aiemminkin kirjoitin, ei parannus vanhasta AXS:sta Transmissioniin ollut mikään sellainen, että investointia voisi siinä mielessä puolustella (edes itselleen). Jos siis ajelet jo valmiiksi AXS:lla, niin jatka tyytyväisenä ajamista, äläkä suotta pistä tiliä sileäksi, vaikka UDH pyörästä löytyisikin. Jos taas ajelet mekaanisella, UDH löytyy ja sähköt kiinnostaa, niin siinä tapauksessa kannattaa hypätä suoraan Transmission-kelkkaan.
arctic biker
11.12.2023, 18.55
https://bikerumor.com/review-trp-evo-12-speed-mountain-bike-drivetrain/
Joku tykkää mekaanisista .
Itsellä XX1 AXS ja toimii hienosti ja vaikka runko, Ibis, hyväksyykin Transmission niin tuskin tuo suurempaa etua vaihtaa, toisaaltaan jos aika tulee pitkäksi ja tylsistyy...
^meneekö sun ibikseen UDH, kun on kuitenkin jokusen vuoden vanhempi runko? Vai ostitko uuden DV9?
Steve Baggy
12.12.2023, 10.00
Sähköinen X01 on merkittävästi tarkempi, sekä nopeampi vaihtamaan kuin mekaaninen j
Varmaan erilainen ajotapaus, kun itse en merkittävää eroa nopeudessa ole kyennyt havaitsemaan. XX1 meni rikki joten sen tilalle tuli tuo XO1 AXS ja sitten koko ajan rinnalla XT 12spd. Hyvin ne vaihtaa kaikki omaan tarpeeseen.
AXS:ssä on toki se etu, että se vaihtaa aina samalla tavalla riippumatta siitä miten liipaisinta käyttää. Kevyemmälle vaihtaessa tällä on joskus merkitystä. Alaspäin pakkaa nuo kaikki napsii vaihteita aina samalla tavalla.
Stumpe, en tietenkään 100% varma mutta vaikuttaa/näyttää että menisi. Täytyy tutkia kun taas nurkissa...
Hinnaston aivan eri päästä olis mielenkiintoista kokeilla Shimpan linkglidea. Vaikka sen xt-sarjaa. Vaihtamisen pitäis siinäkin olla erityisen sujuvaa ja voi vaihtaa väännön ollessa päällä. Mutta koska ketju vaihtaa vain tietyissä kohdissa siinä voi olla hienoinen viive.
https://m.pinkbike.com/news/review-shimano-linkglide.html
Mulla on toistaiseksi pelkkää positiivista sanottavaa Linkgdlide XT-systeemistä, sillä keveimmällä (=alta 700g!) 11-50 -pakalla. Mulla on tuupannut isompana kaverina maastossa runtatessa olemaan voimansiirron kestävyyden kanssa ongelmia. Toivottavasti tämä ratkaisee ne. Kaikissa pyörissä onkin vielä HG-napa, ja kiekkosettejä on kolme.
^Kaipa tuo keveys oli sarkasmia... Tietenkin on takuulla kestavämpiä kuin kevyet pakat, kalliiksi tulee niitä rikkoa.
Osaltaan juurikin sitä sitä (huumoria ja sarkasm ja siinähän myös sanottiin keveimmällä (linkglide sarjassa) eikä kevyellä.
Tuossa osasarjaperheessä on tosiaan panostettu kestävyyteen ja toimintaan. Keveyttä ja kisatason suorituskykyä haluavan suositellaan ostamaan hyperglide+ sarjaa. Mutta hinta ja joiltain osin kulutuskestävyys siinä taas ne linkglideen verrattuna huonot puolet.
Transmissionissa kiehtoo itseä tuo korvakkeettomuus. Kiinnitys on varmasti tuolla tavoin jämäkämpi.
^ Voi kyllä mietityttää vauriot ja seuraukset...
Paljonko nuo Linkglidet sitten kestää ajoa, jos naapurifirman kevyimmät XX1/X01-pakat kestää vaikka kymppitonnin?
Ja nuo kyllä maksaa, mutta kestää myös kuormaa, kun yli kahta kilowattia saa antaa ilman, että ottaa osumaa juuri mihinkään suuntaan. Ja Transmissionin kuvittelisin kykenevän samaan.
pturunen
13.12.2023, 11.17
Transmissionissa kiehtoo itseä tuo korvakkeettomuus. Kiinnitys on varmasti tuolla tavoin jämäkämpi.
Myös tämä. Tuo vaihtajankorvake on ollut aika kaksipiippuinen juttu. Jos häkki saa kunnon osuman, niin kyllä sekin yleensä menee vaihtoon, eikä pelkkä korvake. Toisaalta iso osa huonosta vaihtamisesta johtuu osumaa saaneesta korvakkeesta, kun pala on nimenomaan suunniteltu antamaan periksi.
Paljonko nuo Linkglidet sitten kestää ajoa, jos naapurifirman kevyimmät XX1/X01-pakat kestää vaikka kymppitonnin?
Ja nuo kyllä maksaa, mutta kestää myös kuormaa, kun yli kahta kilowattia saa antaa ilman, että ottaa osumaa juuri mihinkään suuntaan. Ja Transmissionin kuvittelisin kykenevän samaan.
Viittaamasi iskutesti oli ihan näyttävä ja kertoo kyllä paljon kestävyydestä mutta pyörä jossa vaihtaja oli kiinni ei toki ollut missään kiinni silleen kiinteästi etteikö koko fillari siinä olisi samalla myös "väistänyt" iskun tullessa.
Ja ei tuo linkglide ole silleen tarkoitettukaan kilpailijaksi saman merkin tai kilpailijan ykköstuotteille. Mutta kestäväksi budjettisarjaksi esim sx-nx sarjan kilpailijaksi vaikuttaa erinomaiselta. Kestävää budjettipyörää tai sähköavusteista pyörää kasattaessa. Nx tai gx sarjankin toimintaa saa kyllä parannettua varsinkin takavaihtajan toiminnan osalta edullisesti vaihtamalla kiinnityspultin niihin x0-sarjasta jolloin välys poistuu. Ja kestävyyttä parantaa x01 ketju (sekä itse ketjun mutta siten välillisesti myös pakan). Vaikka maksaakin 40-50 euroa niin kestää tuhansia kilometrejä enemmän kuin sx-nx-gx sarjojen ketjut
Santtu75
13.12.2023, 14.35
Paljonko nuo Linkglidet sitten kestää ajoa, jos naapurifirman kevyimmät XX1/X01-pakat kestää vaikka kymppitonnin?
Ja nuo kyllä maksaa, mutta kestää myös kuormaa, kun yli kahta kilowattia saa antaa ilman, että ottaa osumaa juuri mihinkään suuntaan. Ja Transmissionin kuvittelisin kykenevän samaan.
Eikö tuo 11-50 Lingklide paina ja maksa suunnilleen saman verran kuin NX-pakka eli josko tuolla pääsee vähintään samanmoisiin kilometrimääriin kuin XX1/X01 pakoilla, niin silloinhan hyötysuhde on hyvä.
Grammanviilauksiinhan tuota ei varmastikkaan ole tehty, vaan esim. sähkömaastureihin jotka muutenkin sen 24-25kg.
Itsellä gx axs vaihtajasta ja pidän sähkövaihtajan nöyrästä, eleettömästä ja tarkasta toiminnasta.
Sain perusteltua itselleni Transmissioniin päivittämisen siten että ketju sekä pakka olivat uusimista vailla muutenkin. Ostin r2 gx t-type uprgrade setin 495€ sisältäen vaihtajan, pakan sekä ketjun. ”Vanhan” liipaisimen pidän itsellä sekä axs vaihtajan voi loistavakuntoisena myydä ok rahaan pois.
Kampien kanssa vähän arvoin, samassa verkkokaupassa olisi toki t-mallin gx kammet alle satasella jolloin eagle kammetkin olisi voinut myydä pois mutta päädyin ostamaan Wolftoothin drop stop B eturattaan 3-pulttikiinityksellä nykyisiin kampiin.
Ei tätä rahallisesti mitenkään voi edelleen perustella mutta olen tosi hyvä perustelemaan itselleni asioiden hankkimista kun tarpeeksi jotain haluan ja loppujen lopuksi hankinnan hintaero verrattuna uuteen pakkaan ja ketjuun riippuu siitä ostaako gx vai xx1 tjsp.
xc-pyöräilijä
11.02.2024, 18.21
Nyt toisen kerran Transmissionin asentaneena, on se vaan mukava ja helppo toimenpide. Ensimmäisellä kerralla meni aikaa ohjeiden lukemiseen, koska asiat tehdään eritavalla mihin on tottunut. Ketjun pituus lasketaan valmiiksi pyörän mukaan, samoin A/B asento, loppu on osien ruuvaamista paikalleen ja kiristelyä oikeassa järjestyksessä. Yhteydet pelaa hienosti, appi on ihan ok ja kerran siirsin 0.2mm hienosäädöllä vaihtotapahtuman parantamiseksi. Kaikki osat tuntuu olevan jämäkkää tekoa, entiset takavaihtajat ovat kuin lasten leluja näiden rinnalla.
https://live.staticflickr.com/65535/53508758293_ff6b5a9b34_b.jpg
…entiset takavaihtajat ovat kuin lasten leluja näiden rinnalla.
Ennen keppi väänsi vaihtajankorvakkeen tai vaihtajan häkin vituralleen, nyt kaatuu koko ukko [emoji4]
Sent from my iPhone using Tapatalk
maalinni
13.02.2024, 17.34
Onko mitään huhuja, että tuo tulisi maantiepuolelle?
xc-pyöräilijä
13.02.2024, 18.31
Ennen keppi väänsi vaihtajankorvakkeen tai vaihtajan häkin vituralleen, nyt kaatuu koko ukko [emoji4]
Voi tosiaan olla yllätysmomentteja tulossa, vaihteiston toiminta ja säätäminen ovat kuitenkin sillä tasolla että pieni riski kannattaa ottaa. Pienet oksat menevät varmasti katki, pitää olla jotain isompaa jo kyseessä, myöskään pöyrän takaosassa se ei ole niin otb herkkä. Olen itse paskonut takavaihtajan ja korvakkeen viimeeksi 2014, vanteita, tankoja jne on kyllä sitten mennyt. Ja jos jotain isompaa sattuu niin siihen on vakuutukset, kukapa sitä saikkua ei olisi myös toivonut ??
Transussa on olemassa pieni kikka oksien varalle tai ylipäätään, jos vaihtajan toiminta häiriintyy.
Onko mitään huhuja, että tuo tulisi maantiepuolelle?
Forcehan päivittyi äskettäin. Muut alempaa sarjaa ovat kohtuu tuoreita tapauksia eli jos jotain tulee niin Red sarjaan ja tuskin siihenkään mitään kummoisia. Odottelen kevympää, ergonomisempaa ja lisänappuloita kahvoihin jotka keskustelee myös ajotietsikoiden kanssa. Ehkä jotain paranneltua ketjun hyppiseen liittyen. Etuvaihtajaan oletan että telvät roimasti parannuksia. UDH tulee kukaties maantie fillareihin mutta saapa nähdä.
xc-pyöräilijä
14.02.2024, 13.37
Meinasitko tätä
https://images.singletracks.com/blog/wp-content/uploads/2023/03/Untitled.gif
Transussa on olemassa pieni kikka oksien varalle tai ylipäätään, jos vaihtajan toiminta häiriintyy.
pturunen
14.02.2024, 14.48
^mikään ei ole niin fiksu kuin insinööri - kun sille päälle sattuu.
Olisko giffiä, missä törkättäis meisseli tohon
https://pic.useful.fi/vj12smn61.jpg
^Aika amerikkalainen ratkaisu. Itäblokissa olis tyydytty vaan umpinaiseen rissaan. Mutta jotain sitä on keksittävä jotta voi veloittaa rissoista 80€.
Olisko giffiä, missä törkättäis meisseli tohon
Se on varmaan sitten OF -palveluun sopivampi testi.
Mutta yllättävän hyviä reaalimaailman kokemuksia tuosta härvelistä on, jostain nyrjähtäneestä syystä harvat kertomukset satunnaisista hajonneista alahäkeistä tai pakan 38t-rattaan hampaiden viilaustarpeet on vakuuttavampia kuin kuorossa kehuminen.
^ Minä lupaan kertoa jos ongelmia ilmenee kunhan pääsee kunnolla ajamaan keväämmällä.
Olisko giffiä, missä törkättäis meisseli tohon
https://pic.useful.fi/vj12smn61.jpg
Niinpä. Isommalla todennäköisyydellä keppi tuohon napsahtaa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
maalinni
16.02.2024, 16.28
If its worth engineering, its worth overengineer.
Ihme kun ei ole teroitetut reunat, niin ois keppi ja pikkuoravat sytykkeinä.
maalinni
12.03.2024, 08.20
Näköjään tulee maantielle https://youtu.be/gRrXpWvIbKs?si=-pzG6hDPKXwzGCqV
Näköjään tulee maantielle https://youtu.be/gRrXpWvIbKs?si=-pzG6hDPKXwzGCqV
Mitä tuolla sanotaan?
mehukatti
12.03.2024, 14.14
Shimano näyttää jäävän yhä enemmän jälkeen voimansiirtojen kehityksessä. Tuleeko Shimanosta uusi Suntour?
maalinni
12.03.2024, 17.32
Mitä tuolla sanotaan?
Uuden Sram redin vuotokuvia.
Uuden Sram redin vuotokuvia.
Oho. Eli tuollainen samanlainen takapakka olisi tulossa maantiellekkin? Menikö se niin, ettei 2x enää tuon kanssa toimi?
Shimano näyttää jäävän yhä enemmän jälkeen voimansiirtojen kehityksessä. Tuleeko Shimanosta uusi Suntour?
Äkkisältäänhän sitä luulisi että kaikki hommaa nyt sramin uutta transmissionia. Saattaa aika moni kuitenkin suhtautua kriittisesti sen hintaan. Kaikilla ei lompakon ominaisuudet pysy voimansiirtojen kehityksen tahdissa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Taitaa olla tuo uusin Redin XPLR settiä. Tuossa videossa siis. Kohtuu varmana pidetään kuitenkin sitä UDH tulee maantiekonkeleihinkin.
Taitaa olla tuo uusin Redin XPLR settiä. Tuossa videossa siis. Kohtuu varmana pidetään kuitenkin sitä UDH tulee maantiekonkeleihinkin.
Ja mikäs tuo sitten on? Siis xplr?
No en minä usko että tuo olisi pelkällä maantielle. Tuo takapakkahan soveltuu puuhun kiipeilyyn. Etureiskakin antaa vihiä että maastopuolelta on vaikutteita.
Nyt kun on yksi jos toinenkin jo vuoden kohta ajellut Transmissionilla, niin minkälaista kestävyyttä on voimansiirrolle saatu?
Itselläni XX-voimansiirto, ~2600km kertynyt 10 kuukauden aikana xc-ajoa vuoden ympäri ja ketju näyttää 0.5% venymää. Voiteluaineena Squirt ja ketju sekä pakka on pidetty pinnaltaan puhtaana ja huolellisesti voideltuna. Kertaakaan en ole ketjua irrottanut, enkä "syväpuhdistanut" millään liuottimilla tai pesurilla. Vaihtaa muuten moitteettomasti, mutta 10->9 rattaalle nostaessa pykeltää hiukan ennen vaihtamista. 9-rattaalla lienee eniten kertynyt kilsoja, joten sinällään en ihmettele.
Lisäksi ketjun vaihtovälistä on hiukan kahdenlaista infoa maailman foorumeilla liikkeellä. Toisaalla sanotaan, että ajat 0.8% ennenkuin vaihdat ketjun, mutta myös sellaista huhua on kuulunut, että pitäisi ajaa voimansiirrolla niin kauan kuin se toimii ja vaihtaa koko setti kerralla. Onko kokemuksia?
Lisätään vielä, että pienimpiäkään ongelmia ei ole voimansiirron kanssa ollut. Podin paristo on pitänyt vaihtaa kertaalleen ja takavaihtaja ei pienistä osumista ole ollut moksiskaan. Häkki on sen näköinen, että on sitä kiviinkin raavittu, mutta mikrosäätöihin ei ole tarvinnut koskea.
Näin 9 kuukautta myöhemmin vastaan itselleni.
Otin sen tulokulman, että ajetaan koko voimansiirto loppuu, eikä vaihdeta ketjua välissä. Nyt voimansiirrolla ajettu reilut 5000km ja edelleen vaihtaa täysin moitteettomasti. Pikkurattailla (9-12) pitää hiukan ääntä, mutta ei vaikuta vaihtamiseen. Osumia on tullut, mutta edelleenkään ei ainuttakaan ongelmaa tai säätämisen tarvetta. Palataan asiaan parin tonnin päästä.
Tuo ei muuten oikeasti ehkä ole hölmömpi vaihtoehto. Nämä kevyet takapakat kuluvat kuitenkin loppuun melko nopsaan ja ketjujen kestävyys on parantunut huimasti.
Jaa, ainakin ne edelliset Eaglen ylähyllyn pakat oli tosi kestäviä, mutta en siltikään ajaisi kuluneella ketjulla tahalteen paskaksi 600 euron pakkaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.