PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän myynti - Mission Impossible?



PuMan
04.11.2023, 20.02
Tällainen tullut tässä vastaan, eli olen yrittänyt kaupata tässä kohta vuoden verran pari vuotta vanhaa täysjoustoa. Eipä ole paljoa kiinnostusta aiheuttanut. Pyörä tosiaan pari vuotta vanha, huollettu ja kilsoja kohtuulliset 1600. Ei ollut alkujaankaan mikään hinnat alkaen malli svh. 5700€. Pyyntinä ollut 3900€ ja ei ole tullut kuin pari hullunhauskaa tarjousta. Toinen 2500€ ja toinen 2000€ + viikon vuokrat Rukalla mökissä.
En oo ite kyllä keksinyt muuta selitystä kuin että onpa tainnut nuo työsuhde diilit jäädyttää melko tehokkaasti näiden käytettyjen kaupustelun.
Vähän harmi vaan kun itelläkin tämä myytävä pyörä seisoo tuolla varastossa, mutta eipä sitä kehtaisi "ilmaiseksi" kellekkään antaa.

tchegge_
04.11.2023, 20.19
Nyt kun pahin pyöräbuumi ohi ja tosiaan toi työsuhdekuvio niin taitaa olla että sen pari vuotta vanhan maasturin käypä on max 50% hinta enää.
Jos vielä vähemmän tunnettua merkkiä tuskin sitäkään.

Sent from my CPH2399 using Tapatalk

Mankelist
04.11.2023, 22.39
Kylmä totuus, sinulla on liian kova pyynti. Svh 5700e eli pyörän on hyvinkin voinut saada 5000e hintaan. Siitä 80% olisi vielä jäljellä 2 v päästä olikin sitten kuinka vähän ajettu tahansa. Ei vaan pidä paikkaansa, valitettavasti. Ja ihmisten rahat ovat vain vähissä. Osasyynä vielä, että tuon hintaluokan pyöränostajat ovat rahoissaan ja ostavat uutta. Edit. Tähän vielä lisänä se, että yleisimmin takuut on taputeltu ja sähkömoottori/akku on hiton kalliita. Moni ostaa mieluummin uuden vähä huonommilla osilla samaan rahaan.

MRe
05.11.2023, 10.17
Mä myin oman Meridan pari vuotta sitten muistaakseni kahdella tonnilla. Ostohinta taisi olla 4700€. Pari vuotta vanha ja kilsoja samat 1500 tjsp. Siihen oli vaihdettu keula, Di2-vaihteet, MT7-jarrut, hissitolppa, kammet, stonga ja asennettu kiinteä valaisin. Meni heti. Kahdet kiekot.

Mutta joo, rahat vähissä, tulevaisuus epävarma, työsuhdepyörät. Kaikki painaa hintaa alas.

Jsavilaa
05.11.2023, 12.31
Sama havainto, ei mene käytetyt kaupaksi jos ei pilkkahinnalla myy. Pari-kolme vuotta sitten meni molemmat edelliset täpärit vuoden vanhoina alle tonnin ajettuna ns. omakustanehintaan eli sain saman mitä olin maksanut vuotta aikasemmin. Nyt pitää painia ajatuksen kans missä kohtaa tämän oman FE:n hinta painuu niin alas että ennemmin jättää tallin nurkkaan odottamaan ajamisen inspiraatiota.

Steve Baggy
05.11.2023, 12.59
Taitaa olla yhtälailla kaikkien arvokkaampien fillareiden kohdalla ongelma tällä hetkellä oli sähköä tai ei. Lisäksi toki aina vaikuttaa pyörämalli, sijainti ja koko. Isoja tai oikein pieniä kokoja on vaikeampi myydä ja samoin sijainti isojen keskusten läheisyydessä helpottaa.

Mitä fillaritoria vaikka seuraa niin 1000-2000€ gravelit menee kaupaksi hetkessä. Muiden kanssa kestää.

PuMan
05.11.2023, 13.05
Juu en tiedä sitten. Itelläkii tällä hetkellä kaksi sähkäriä ja tuo toinen vähän niin kuin tyhjänpanttina varastossa. Joskus tulee silläkin käytyä lenkillä, mutta pari sata kilsaa tuli tässä vajaassa vuodessa vaan eli vähäistä on. Laittaa vaan miettimään, et olisko tuosta sitten sen verta itelle iloa et pitäis itellä kun on kuitenkin priima kuntoinen. Ei kehtais puoli ilmaiseksikään luopua.
Ennen uskalsi ostella uusia vehkeitä, kun vanhat meni vähintäänkin kohtuu hinnalla kaupaksi. Nykyään ei perse kestä enää näin suuria arvonalenemia. Harmi sinänsä.

Kiituri
05.11.2023, 17.38
Käytety kalliin fillarin kanssa on ihan sama tilanne kuin minkä tahansa reilusti keskivertoa kalliimman auton, tai asunnon myynnissä. Niitä potentiaalisia ostajaehdokkaita on vähän ja suurimmalle osalle heistä uusi pyörä on täysin mahdollinen vaihtoehto.
Sähkömoottori ja akku on lisäksi aikamoinen riskiostos käytettynä siinä mielessä että takuuta ei enää ole. Jos hintaero uuteen tingattuun hintaan on suhteellisen pieni (25% uudesta) niin vaikeaa on myydä.

TuomasR
05.11.2023, 18.02
Syksy on joka tapauksessa hankalaa aikaa myydä fillareita. Vaihtoehdot ovat hillota tai myydä. Jos et myy, niin fillarin arvo laskee ajan kuluessa vaikka et ajaisi sitä. Jos haluat myydä, laita houkuttelevampi hintapyyntö. Hintaehdotusta en osaa antaa koska en tiedä mistä fillarista puhutaan. Arvelen, että kaupat tehdään kakkosella alkavalla hinnalla.

mehukatti
05.11.2023, 18.25
Mä oisin myyny tolla 2500e:lla. Hintapyyntö 3900e on aika kova reilun viiden tonnin pyörästä. Sit vielä moottorin takuu saattaa olla just menny umpeen?

stumpe
05.11.2023, 19.41
Mä ostin hiljattain käytetyn, noin 1000km ajetun erittäin hyväkuntoisen 7500e pyörän 3200euroon. Eli puolet tai hieman alle on tällä hetkellä hinta jolla todnäk kätellään kaupat.

Leewi
05.11.2023, 19.53
Jonkun uutisen mukaan käytetyt teslat ovat vuodessa halventuneet keskimäärin 46%, lienevät niitä halventuneita malleja. Näin myös sähköpyörissä?

Esuli
06.11.2023, 12.04
Helkama jääkäri kestää aikaa.
Nykypyörät on museokamaa 2 vuoden jälkeen.

PuMan
06.11.2023, 14.37
Helkama jääkäri kestää aikaa.
Nykypyörät on museokamaa 2 vuoden jälkeen.Tuo on kyllä totta. Maksavat helvetisti ja arvo katoaa silmissä. Monessa muussakin nykyajan tuotteessa sama juttu. Kertakäyttö kulttuuri vaan lisääntyy. Takuu kun loppuu, niin se taitaa elinkaari olla sitten siinä.

Santtu75
06.11.2023, 15.39
Tuo on kyllä totta. Maksavat helvetisti ja arvo katoaa silmissä. Monessa muussakin nykyajan tuotteessa sama juttu. Kertakäyttö kulttuuri vaan lisääntyy. Takuu kun loppuu, niin se taitaa elinkaari olla sitten siinä.

Kyllä iso asia tilanteeseen on se, että nyt ollaan pyöräajan erikoisvuosien jälkeen palattu vanhaan aikaan eli syksyllä/alkutalvesta myydään vanhaa varastoa pois kevät/kesähintaan nähden isoilla alennuksilla.
Jos nyt vaikkapa keväällä 5000€ maksanutta pyörää myydään ajamattomana ja täydella takuulla 25%:n alennuksella (eli hintaan 3750€), niin käytettynä yksityiseltä tuskin samaa pyörää kukaan ostaa yli 3000€:n hintaan.
Eli se hinta millä hinnalla kulloinkin saa uutta vastaavaa pyörää liikkeestä ulos määrittelee paljon suht tuoreiden käytettyjen pyörien hinnan markkinoilla. Ei niinkään se millä hinnalla henkilö on aikaisemmin pyörän astanut.
Toista oli tuossa muutaman vuoden aikana, kun kysyntä ylitti tarjonnan.

Jone51
09.11.2023, 13.35
Kun katsoo fillaritorin sähköpyörien maasto kategorian listausta niin aika monta sivua saa mennä että alkaa tulla enemmän myytyjä kuin edelleen myynnissä olevia. Kuka muistaa mikä oli tuon palstan tilanne esim koronan alkuaikoina? :D Kaikki meni heti...

Vähän tässä kyllä katson tosiaan myyjiin ja hintapyyntöihin, eli jos edelleen ajattelee, että saa melkein omansa pois, niin on epärealistinen käsitys markkinasta. Itse seurailin keväällä hetken noita käytettyjä sähkömaastopyöriä ja totesin että sain edellisvuoden malllin alesta (Trek Rail 7) ainoastaan joku 500-1000e kalliimmalla kuin paikoin paljonkin ajetut 2 vuotta vanhat saman mallin pyörät. Tuohon kun laski työsuhdepyöräedun päälle niin kokonaisuus jäi halvemmaksi kuin käytettyjen pyynnit (toki varmaan tinkivaraa olis jonkin verran ollut).

Tietysti jos ei myyntipakkoa ei ole niin kannattaa melkein pitää enemmin tallissa, mutta onhan se käyttöarvon ja ison arvonaleneman puntarointi paha paikka eli antaako "puoli-ilmaiseksi" vai pitääkö vähällä käytällä itsellä. Tosiaan harkintaa kannattaa jatkossa harrastaa jos kalliita pyöriä ajattelee vain vuoden kaksi pitävänsä ja pistävänsä kiertoon.

MRe
09.11.2023, 14.17
^sitten kun siihen täpäriin laskee keula- ja iskarihuollon päälle, niin aletaankin olemaan uuden hinnoissa. Uudessa on lisäksi uusi akku, takuu ja uudet linkustot. Käytetyssä ei.

Santtu75
09.11.2023, 14.41
Uuden pyörän osalta vielä ymmärrän osittain oston suomalaisesta kivijalkakaupasta, mutta kun käytetystä pyörästä yksityisestä ostaessa kyse, niin hintaverrokki on saman ajankohdan saksan kauppojen uusien hinta (joissa siis tällä hetkellä ensimmäisen kerran useampaan vuoteen on pyörien alemyynnit menossa) eikä se mitä pyörä maksoi vaikka pari vuotta sitten kun sen itse osti. Ja siihen hintaan sitten peilataan mikä on vaikka pari vuotta käytetyn pyörän hinta josta takuu ummessa.

hitlike
09.11.2023, 20.12
Elektroniikan hinta käytettynä on tunnetusti aika matala, ja arvo putoaa vauhdilla.

Steve Baggy
09.11.2023, 20.48
No eipä tuo arvokkaiden maantiemankeleidenkaan jälleenmyynti kovin helppoa näytä olevan ja turskaa tulee.

Ajat on kovat ja porukka karsii sieltä sun täältä, kun rahaa tarvitaan elämiseen. Kallis pyörä ei ole ensimmäisenä ostoslistalla ja koronan aikainen ostoryntäys sekä työsuhdepyörät ovat pitkälti monen pyörätarpeen täyttäneet.

Suiza
10.11.2023, 07.11
Niinpä. Jos on pyörän hankkinut, nyt sillä sitten kannattaa ajaa, eikä myydä.

PuMan
10.11.2023, 07.46
Niinpä. Jos on pyörän hankkinut, nyt sillä sitten kannattaa ajaa, eikä myydä.Hitto. No sehän se. Kiitos kun jaoit tämän viisauden, enpä tuota ollut tajunnutkaan. Hyvä kun meillä on näin valveutunutta väkeä täällä jakamassa viisauttaan myös muille.

JormaKaleviKaikentietää
10.11.2023, 21.57
Kaiken lisäksi moottorin takuu ei yleensä sähköpyörissä koske kuin ensimmäistä omistajaa. Toisinsanoen takuu ei siirry.

JohnnyBuzz
10.11.2023, 23.03
Kaiken lisäksi moottorin takuu ei yleensä sähköpyörissä koske kuin ensimmäistä omistajaa. Toisinsanoen takuu ei siirry.

Ei pidä paikkaansa Suomessa. Takuu on tuote- ei omistajakohtainen.

Hanski
11.11.2023, 07.40
Kyllä iso asia tilanteeseen on se, että nyt ollaan pyöräajan erikoisvuosien jälkeen palattu vanhaan aikaan eli syksyllä/alkutalvesta myydään vanhaa varastoa pois kevät/kesähintaan nähden isoilla alennuksilla.
Jos nyt vaikkapa keväällä 5000€ maksanutta pyörää myydään ajamattomana ja täydella takuulla 25%:n alennuksella (eli hintaan 3750€), niin käytettynä yksityiseltä tuskin samaa pyörää kukaan ostaa yli 3000€:n hintaan.
Eli se hinta millä hinnalla kulloinkin saa uutta vastaavaa pyörää liikkeestä ulos määrittelee paljon suht tuoreiden käytettyjen pyörien hinnan markkinoilla. Ei niinkään se millä hinnalla henkilö on aikaisemmin pyörän astanut.
Toista oli tuossa muutaman vuoden aikana, kun kysyntä ylitti tarjonnan.
Olisipa edes noin ruusuinen tilanne, esim. Spessu myy edelleen -22 malleja ihan ulosheittohintaan.
Toisaalta itselleni olisi minkä tahansa vuoden sisään ostamani pyörän kohdalla kelvannut hyvin tuo -25 %, jos pyörä ja iskarit on huollettu / 100 % kunnossa. Vaikka vuoden vanha, kunhan olisi oikea koko ja kelvolliset osat. 3 tkm tiellä ajettu täpäri on usein suhteettoman huonossa kunnossa, 300 km mitä vaan on vielä hyvä - yleensä. Moottoritakuut on yleensä pyöräkohtaisia, runkotakuun siirtyminen seuraavalle omistajalle merkkikohtaista.
Käytetyn ostossa on mielestäni liikaa pelottelua / mörkojä. Aika paljon on fillaritorilla pyöriä, jotka kannattaisi ostaa lähes pyydettyyn hintaan - jos ovat kunnossa. Hipoiskareilla ym. varustetut kalliimmat mallit osaa niitä myyvän liikkeen huolto katsoa missä kunnossa ovat ja sellainen kuntoarvio maksaa lk. 50 €. Se puoliksi ostajan ja myyjän välillä, turvallisempi kuin asuntokaupan kuntotarkastus - jonka kulut niin ikään yleensä tasataan ja puhutaan suuruusluokaltaan samansuuntaisesta erästä suhteessa kaupattavan tavaran arvoon.
Ihan vaan esimerkkinä, jos uusi pyörä kaupassa 6 k€ ja alennettuna 5 k€ (ei ehkä edes omaa kokoa tai mieleistä väriä jäljellä) - no saat 4 k€ hintaan juuri oikean ja hiukan on joku ennen sinua sitä hinkannut, vaikka 1000 km, on siinä jokunen käytön jälki, niin sitä toisaalta tulee itselläkin jo ekojen viikkojen aikana - mixei? Iskarit, dropperi, kiekot huoltamatta - no ei kiitos, mutta muutoin en ymmärrä miksi hinta puolittuisi vuodessa. Etenkin jollain 300 km ajetulla - tässä on mielestäni vikaa jo ostajissakin, eli tuo kuntotarkastus kortti olisi hyvä käyttää. Mutta veikkaanpa, että ollaan vs. autot ja asunnot vielä sen verran alhaisessa hintaluokassa, että tunne voittaa järjen ja halu saada UUSI, ihan UUSI, määrittelee lopputulosta liiaksi, "kaikilla" on "varaa" uuteenkin - miksi siis ostaa se 6 k€ fillari kunnon jarruin, kiekoin ja iskarein 4 k€, kun 4 k€ saa kaupasta uudenkin, Suntour, Tektro ym. "laatuosin" - mutta onhan "uusi aina uusi" :hah

Arnold-62
24.11.2023, 17.58
Veikkaisin että tuo hinnan nopea putoaminen on pysyvä ilmiö. Itse en paljon maksaisi vanhasta turbo levostani jos joltain sen ostaisin, joten en oleta minullekkaan siitä paljon tarjottavan. Toisaalta se tarjoaa nykyarvoonsa verrattuna aika hyvää menoa, joten aion ajaa sen puhki, ja se jää taloon kuin vanha hevonen senkin jälkeen kun on uuden vuoro astua remmiin.

tumi1
26.11.2023, 21.22
Kun nyt luottokortin vuosikorko on 16 %:a ja ja asuntoluoton 4 %, ei pitäisi olla yllätys että käytettyjä ei osteta uuden alennetun hintaan, etenkään kun tekninen kehitys EMTB rintamalla on todella nopeaa. 2 v vanha EMTB on jo geometrialtaan selvästi erilainen kuin tämän vuotinen. 2500 € oli asiallinen tarjous, ensi keväänä tätä vauhtia 1500 € (= 3 v vanha) on realismia(eikä mene välttämättä edes sillä). Lisäksi 2 v sitten koronan aiheuttama saatavuusongelma osissa on jo poistunut. Tuttava rouva osti 5 v ikäisen 136000 € uutena maksaneen 104 tkm ajetun Tesla S:n hintaan 40000 €, sisä+ulkotilat aivan kuin uudet; siinä on vertailukohtaa hinnan alennukselle.

PuMan
06.12.2023, 12.21
Case closed sittenkin. Hiton kauan siinä meni ja sain kaupat lukkoon 3 donalla. Melkoinen onni kyllä että kaupat natsasi juuri näin joulun alla. Monella varmasti tähän aikaan moni muu asia ostoslistalla kuin fillari, eikä tämä talviaika muutoinkaan ole parasta myyntiaikaa.

izmo
06.12.2023, 17.28
mulla oli vuoden 2019 pyörä torilla 3850 euron hintaan ja yksi soitto tuli ja kävin näyttään pyörää... päästiin yhteistmmärrykseen ja kehotin ostaan uuden.. hyvä että ei mennyt kaupaksi kun tänään oli tarvetta kevytliikenne väylällä:eek:

kauris
06.12.2023, 19.07
Case closed sittenkin. Hiton kauan siinä meni ja sain kaupat lukkoon 3 donalla. Melkoinen onni kyllä että kaupat natsasi juuri näin joulun alla. Monella varmasti tähän aikaan moni muu asia ostoslistalla kuin fillari, eikä tämä talviaika muutoinkaan ole parasta myyntiaikaa.

Kiva, että kaupat syntyi. Lopputulos siis vähän yli 50 % uuden hinnasta mikä on ehkä aika normi muutamia vuosia vanhoista pyöristä. Pois lukien koronavuosien kuumentuneet markkinat jolloin käytetyistä sai lähes uusien hintoja.