PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takapakan kuluminen, ketjun vaikutus ja onko missään mitään järkeä.

Itikkapoukama
01.11.2023, 17.49
Kolme Sram gx eagle 1x12 takapakkaa ajettu tyhjäksi ja taas olisi ilmeisesti vaihto edessä..
Aikaisemmat pakat olen ajellut loppuun enimmäkseen samalla ketjulla ja vähällä pesulla. Tällä menetelmällä pakat on kestäny 2500-3000km jonka jälkeen ketjut on ollu ihan pakko vaihtaa ja sitä myötä tietenkin myös pakka. Tämän viimeisimmän pakan kohdalla ajattelin nyt sitten vaihtaa ketjua hyvissäajoin ennen kuin ketjumitta näyttää 0,75. Putsasin myös ketjuja paljon enemmän kuin aikaisemmin. Tällä tavalla ehdin ajaa kaksi ketjua(noin 3000km) ja nyt kun uuden ketjun laitoin niin eihän se suostu yhteistyöhön vanhan pakan kans. Silmämääräisesti arvioituna pakka ei ole kuitenkaan vielä loppuun ajettu. Onkohan toivoa, että hetken sisäänajon jälkeen tuo pari lämpenis toisilleen vai vaihdanko suosiolla vanhan ketjun takas ja ajan sillä niin kauan ku se kestää. Uskaltaisin väittää, että kestää vielä helposti 1000km.

Näillä kokemuksilla alan olla sillä kannalla, että ketjujen vaihto ja säännöllinen putsailu on pelkkää hifistelyä ja suurinpiirtein samoihin kilsoihin/ajokokemukseen pääsee kun vaihtaa aina pakan ja ketjun kerralla. Saa kertoa kokemuksia ja olla eri mieltä.

Hääppönen
01.11.2023, 19.35
Kiitokset jo etukäteen topiikin avaamisesta! hakukenttään: (vanhat ketjut ja rataspakka fillarifoorumi.fi site:www.fillarifoorumi.fi) (http://www.fillarifoorumi.fi)

MTB Engineer
02.11.2023, 12.00
Vaikka tuntuu, että pakka ei juuri kestä kauempaa ketjuja vaihtamalla niin mitäs teet jos vaikka 1500km ja >0.75 kulunut ketju menee poikki, ja se on pakko vaihtaa? Uusi ei enää ehkä toimi, eli pakka ja ketju menee molemmat vaihtoon. Jokainen toki tyylillään, mutta itse ajan uudet pakat aina kahdella ketjulla, joita vaihtelen kuumavahattuna aina joka vahauskerta eli 200-300km välein. Äkkiä arvoituna X01 -pakalla ja XX1 -ketjuilla pääsee tällä metodilla ainakin 10000km.

Ei ole poikkeuksellsita, että vanha, paljon ajettu pakka hylkii uutta ketjua hetken, mutta jos kulumaa ei ole vielä liikaa niin se kyllä asettuu muutaman sadan kilometrin ajon sisällä ja alkaa toimia normaalisti.

kauris
02.11.2023, 19.06
12-ketju kannattaa vaihtaa jo 0,5% kuluman kohdalla jotta sitä ei tarvitse tehdä kovin usein, kannattaa sijoittaa n. 40 euroa x01 ketjuun. X01 ja xx1 kestää alempia sarjoja selvästi pidempään. Takapakan pitäis näin kestää useamman ketjun verran. Jos nykyinen ketjumittasi on vain 0,75 ja 1,0 % lukemilla niin kannattaa hankkia se 0,5 % versio.

HarrY61
03.11.2023, 22.49
Ei vaan jaksa vaihdella osia koko ajan.
Talvisin vaihtanu uudet ketjut (Xo1). Ajan +- 2500km vuosi. Nyt pakalla (Xo1/1295) ajettu 4v. eli 10000 km ja vaihteet pelaa kuin ajatus.
Ensi talvena aloitan kierroksen alusta ja laitan pyörän alkuperäiset xo1 ketjut niin katsotaan miten pelaa ja kuinka kestää ketjut/pakka. Ketjut ei vielä 0,5% merkissä..

Mistä saa Xo1 ketjuja 40 euroo?

Itikkapoukama
04.11.2023, 13.24
Ei vaan jaksa vaihdella osia koko ajan.
Talvisin vaihtanu uudet ketjut (Xo1). Ajan +- 2500km vuosi. Nyt pakalla (Xo1/1295) ajettu 4v. eli 10000 km ja vaihteet pelaa kuin ajatus.
Ensi talvena aloitan kierroksen alusta ja laitan pyörän alkuperäiset xo1 ketjut niin katsotaan miten pelaa ja kuinka kestää ketjut/pakka. Ketjut ei vielä 0,5% merkissä..

Mistä saa Xo1 ketjuja 40 euroo?

Aika kovalta kuulostaa tuo 10tkm ja yhdellä ketjunvaihdolla/vuosi, mutta eipä mulla ole kokemusta noista X0/XX seteistä. Pitää varmaan laittaa kokeiluun kun eipä nuo paljoa enempää maksa. Tai nehän on paljon halvempia jos todella kestävät kilometrejä yli tuplat.

Bike Discountissa X01 ketju 47,99€

kauris
04.11.2023, 14.40
Bike24 Suomen alvilla 37,50. Toki postikulut päälle mutta eiköhän sitä muutakin ostettavaa keksi tai peräti pyöräilykaverin lähistöltä kimppatilaukseen kulut puolittamaan.
https://www.bike24.com/p2174896.html

paaton
21.07.2024, 21.27
Noniin jatketaanpas tähän ketjuun.

Mullekkin tuli totaalisena yllätyksenä, että sramin eagle pakka ei kestä samaa mitä ketjut. Kaksia x01 ketjuja kierrättänyt, eikä noissa ole mun mielestä vielä mitään kulumaa.

Alle 3tkm ajettu pakka ja alhaalta päin laskettuna 4 5 6 hampaat on loppu. Melkoista kuraa.

Frendi sanoi, että Xg-1295 on kestävä. Jeesus. 300e takapakasta. Argh.
Oisko ideaa vaihtaa shimanon pakkaan?

Kanuuna
21.07.2024, 21.48
On ittellä X01-pakka kestänyt jo viitisen tonnia. Kullitetulla ajettu yli kybä.

maalinni
21.07.2024, 21.54
^^ oliko 12sp pakat enää vaihdettavia Sramista Simppaan?

elasto
21.07.2024, 21.59
Kolme tonnia kesti mullakin alkuperäinen GX Eaglen pakka täpärissä. Kovassa käytössä kuitenkin oli ollut, paljon kisoja ja mudassa pyörimistä. Laitoin tilalle hienon rainbow XX1:n. Nuo X01/XX1 Eaglen pakat on kestäneet muissa pyörissä noin kolme kertaa pidempään.

paaton
21.07.2024, 22.18
Kolme tonnia kesti mullakin alkuperäinen GX Eaglen pakka täpärissä. Kovassa käytössä kuitenkin oli ollut, paljon kisoja ja mudassa pyörimistä. Laitoin tilalle hienon rainbow XX1:n. Nuo X01/XX1 Eaglen pakat on kestäneet muissa pyörissä noin kolme kertaa pidempään.

Jep, sittenhän nuo ovat halpoja kuin saippua.

Situm
21.07.2024, 22.19
Mulla kullitetut XX1:t on läskissä kestäneet sen 9-10.000km. Vaihdan sitten kerralla pakan ja ketjut. Holmenkolin lube extremen viimeinenkin purkki loppui juuri, ja nyt tilalla 42shield, joka ainakin ensimmäisen tonnin perusteella tuntuisi toimivan.

paaton
21.07.2024, 22.20
^^ oliko 12sp pakat enää vaihdettavia Sramista Simppaan?

Niin vaparinhan siinä joutuisi ainakin vaihtamaan.

paaton
21.07.2024, 22.21
Mulla kullitetut XX1:t on läskissä kestäneet sen 9-10.000km. Vaihdan sitten kerralla pakan ja ketjut. Holmenkolin lube extremen viimeinenkin purkki loppui juuri, ja nyt tilalla 42shield, joka ainakin ensimmäisen tonnin perusteella tuntuisi toimivan.

Mä olen tuolla rexin uppovahalla mennyt. Jouto aikaa on, niin vahailen aina useampiin pyöriin kerralla ja nakkaan aina kaatosadelenkkien jälkeen toista ketjua tilalle.

Mites noi sramin eturattaat? Onkohan sekin jo entinen 3tkm jälkeen? Ei kai. Minusta se näytti rikkonaiselta jo uutena.

stenu
21.07.2024, 22.45
Holmenkolin lube extremen viimeinenkin purkki loppui juuri, ja nyt tilalla 42shield, joka ainakin ensimmäisen tonnin perusteella tuntuisi toimivan.

Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta mä olen tismalleen samassa tilanteessa ja vaihdoin Squirtiin. On minusta vielä parempi kuin mitä Extreme oli. Viron erittäin pölyinen 600 km bikepacking-retki meni niin, että ei tarvinnut kuin kerran pyyhkkäistä ketjut vessapaperilla jossain välissä. Samoilla rasvoilla tai vahoilla (tai mitä se nyt onkaan) meni koko reissu. Eilen ukkosmyrskyssä 50 km mtb-rogainingia Vessölandetin uppohiekkateillä ja mutalutakkoisilla metsäteillä eikä voimansiirto edes rahissut missään vaiheessa. Pidemmistä rapakelilenkeistä tai talvikäytöstä ei ole vielä kokemusta.

Copilot
22.07.2024, 09.09
Vaikuttaa nuo GX Eagle ja sitä alempien sarjojen osat olevan kulutus- ja muultakin kestävyydeltä täysin ala-arvoista romua.

Situm
22.07.2024, 09.21
Vaikuttaa nuo GX Eagle ja sitä alempien sarjojen osat olevan kulutus- ja muultakin kestävyydeltä täysin ala-arvoista romua.
Ihan samaa ne on kaikissa lähes saman hintaluokan tuotteissa

JohannesP
22.07.2024, 09.26
Tämä taitaa päteä myös 11sp GX pakkoihin. Ja varmaan myös kaikkiin Sramin edullisimpiin pakkoihin. Alle 3000 km ajettu ja vetelee viimeisiin.

paaton
22.07.2024, 09.30
Ihan samaa ne on kaikissa lähes saman hintaluokan tuotteissa

En ole kyllä koskaan huomannut vastaavaa shimanon pakoissa gravellissa ja maantiellä.

Kuluuko xt:n pakkakin tuohon 3000tkm? Sitähän saisi satkulla.

Copilot
22.07.2024, 09.39
Ihan samaa ne on kaikissa lähes saman hintaluokan tuotteissaEipä kyllä ole. Ei minulla ole Shimano XT tai edes SLX kamat olleet alle tonnin ajolla valmiit. GX ketjut meni 700km ajolla katki ja GX pakasta lähti isosta rattaasta hampaat kävelemään.

Myöskään Shimanon vaihtajien kiinnitykset ei ole kuluneet väljäksi jne.

marco1
22.07.2024, 09.58
Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta mä olen tismalleen samassa tilanteessa ja vaihdoin Squirtiin. On minusta vielä parempi kuin mitä Extreme oli. Viron erittäin pölyinen 600 km bikepacking-retki meni niin, että ei tarvinnut kuin kerran pyyhkkäistä ketjut vessapaperilla jossain välissä. Samoilla rasvoilla tai vahoilla (tai mitä se nyt onkaan) meni koko reissu. Eilen ukkosmyrskyssä 50 km mtb-rogainingia Vessölandetin uppohiekkateillä ja mutalutakkoisilla metsäteillä eikä voimansiirto edes rahissut missään vaiheessa. Pidemmistä rapakelilenkeistä tai talvikäytöstä ei ole vielä kokemusta.

Edelleen öhh-töpik: sama pulma ja sellainen epätieteellinen havainto minun ajoissa että tuo Squirt kestää maastopyöräillessä kastumista huonommin kuin Holmenkol Extreme.
Tiedä sitten onko relevantti testi, uusin ketju on vaan pinnalta putsattu.

TERU
22.07.2024, 10.55
Pakan nopeaa kulumista vauhdittaa 1x systeemi, ajomäärästä paljon kohdistuu samoille pakan rattaille, jopa noille pienimmille.

paaton
22.07.2024, 11.00
Pakan nopeaa kulumista vauhdittaa 1x systeemi, ajomäärästä paljon kohdistuu samoille pakan rattaille, jopa noille pienimmille.

Se ratkaisu nyt ei kuitenkaan ole 3x paluu maastopyörän kanssa.

maalinni
22.07.2024, 11.04

Tämäpä se vaikeuttaa kilometrien vertailua, kun osaa ajaa mudassa kelillä kuin kelillä ja toinen vain poutasäällä vahattuna.

TERU
22.07.2024, 12.07
Se ratkaisu nyt ei kuitenkaan ole 3x paluu maastopyörän kanssa.
Kolme on liikaa yksi liian vähän - olkoon siis kaksi.

Kaikissa omissani juuri tuo optimi, mutta ajokin pelkkää tietä.
Maastoajossa yhden rattaan kammet voivatkin jakaa ajoa useammalle pakan rattaalle...

Benny
22.07.2024, 14.14
Tämä taitaa päteä myös 11sp GX pakkoihin. Ja varmaan myös kaikkiin Sramin edullisimpiin pakkoihin. Alle 3000 km ajettu ja vetelee viimeisiin.

Mä ajoin 2 ympärivuotista kautta GX:n 11 spd pakalla ennen kun alkoi olla vaihtokunnossa. Kilometrejä tai tunteja en muista, mutta paljon sille tuli ajoa ja iso osa huonoissa olosuhteissa. Kyllä sen mun mielestä hommansa hoiti...

Luomupyörä ja ketjut vaihdan aina ajoissa, joka varmasti vaikutti asiaan.

JohannesP
22.07.2024, 15.53
Luomupyörä ja ketjut vaihdan aina ajoissa, joka varmasti vaikutti asiaan.
Sama.

Myönnän, etten paljoa ajon aikana säästele voimansiirtoa vaan veto päälläkin vaihtuu vaihteet jos tarve on.

plr
22.07.2024, 16.25
Shimanon Hyperglide+ -systeemeissä voi valmistajan mukaan vaihtaa vaihdetta takana ilman, että kevennetään vetoa: "Now available on Dura-Ace and Ultegra 12-speed road cassettes, Hyperglide+ lets riders shift smoothly and securely up and down the cassette without letting off the gas." Shimanon mukaan myös kirivedon aikana voi vaihtaa.

https://road.shimano.com/us/stories/a-monumental-shift

paaton
22.07.2024, 16.29
Shimanon Hyperglide+ -systeemeissä voi valmistajan mukaan vaihtaa vaihdetta takana ilman, että kevennetään vetoa: "Now available on Dura-Ace and Ultegra 12-speed road cassettes, Hyperglide+ lets riders shift smoothly and securely up and down the cassette without letting off the gas." Shimanon mukaan myös kirivedon aikana voi vaihtaa.

https://road.shimano.com/us/stories/a-monumental-shift

Mä en kyllä mitään mullistavaa eroa huomaa. Olen aina vaihtanut shimanon roadilla kirien aikana. Pieni kevennys ja naks naks vaan.

Se on kyllä totta, ettei tuo sramin maastopakalla ainakaan onnistunut, kun joskus jyrkkään mäkeen testasin. Rutisee ja paukkaa.

elasto
22.07.2024, 22.34
Mites noi sramin eturattaat? Onkohan sekin jo entinen 3tkm jälkeen? Ei kai. Minusta se näytti rikkonaiselta jo uutena.

Roskiin lensi sekin samalla kolmen tonnin kohdalla. Laitoin tosin uuden ihan samanlaisen. Tosi nopeasti tuntuu kyrvähtävän nuo 1x eturattaatkin.

elasto
22.07.2024, 22.40
Tämäpä se vaikeuttaa kilometrien vertailua, kun osaa ajaa mudassa kelillä kuin kelillä ja toinen vain poutasäällä vahattuna.

Jep ja myöskin pintakaasulla ajelemalla kestää paljon pidempään. Jos antaa toistuvasti kovasti watteja kampeen niin tuntuu kuuluvan luomulla siinä missä mopojonneillakin.

paaton
22.07.2024, 22.44
Niin joo totta. Maasturissa tulee aika tavalla erillailla sitä vääntöä takarattaille, kun edessä on vaan se 32t ja lähdetään usein nollilta liikkeelle.

Noin muuten olen kyllä sitä mieltä, että märkä gravelli kuluttaa voimansiirtoa vielä paljon enemmän kuin metsän muta. Siitä vaan tulee sellainen hiomatahna, että alumiininen eturatas kuluu silmissä ja repussa saisi olla mukana vaihtajan rissoja.
Esim just noi vaihtajan rissat eivät olleet kuluneet minulla lainkaan.

paaton
22.07.2024, 22.45
Roskiin lensi sekin samalla kolmen tonnin kohdalla. Laitoin tosin uuden ihan samanlaisen. Tosi nopeasti tuntuu kyrvähtävän nuo 1x eturattaatkin.

Noinhan se on järjellä ajatellen pakkokin. Koko vaan 32t ja tuolla ajetaan koko ajan.

JackOja
22.07.2024, 22.46
Noin muuten olen kyllä sitä mieltä, että märkä gravelli kuluttaa voimansiirtoa vielä paljon enemmän kuin metsän muta...

Kuiva kans! Se hienojakoinen pöly on kauheaa tavaraa.

elasto
22.07.2024, 22.48
Niin joo totta. Maasturissa tulee aika tavalla erillailla sitä vääntöä takarattaille, kun edessä on vaan se 32t ja lähdetään usein nollilta liikkeelle.

Noin muuten olen kyllä sitä mieltä, että märkä gravelli kuluttaa voimansiirtoa vielä paljon enemmän kuin metsän muta. Siitä vaan tulee sellainen hiomatahna, että alumiininen eturatas kuluu silmissä ja repussa saisi olla mukana vaihtajan rissoja.
Esim just noi vaihtajan rissat eivät olleet kuluneet minulla lainkaan.

Se onkin hyvä kun noissa marakisoissa on monesti vielä vähän sitä hiekkasiirtymää mukana tuomaan tuota hiomatahnaa mausteeksi kyytiin.

paaton
22.07.2024, 22.48
Kuiva kans! Se hienojakoinen pöly on kauheaa tavaraa.

Tähän tuo vähän helpotusta uppovaha. Siihen ei tartu oikeasti yhtään mikään. Kaikkiin muihin töhniin on aina vähän tarttunut tuota korvan sisäänkin menevää pölyä.

paaton
22.07.2024, 22.52
Se onkin hyvä kun noissa marakisoissa on monesti vielä vähän sitä hiekkasiirtymää mukana tuomaan tuota hiomatahnaa mausteeksi kyytiin.

Totta.

Alkaa kyllä pikkusen arvostamaan tuota canyonin uutta suuntausta, jossa kuunnellaan pro mekaanikoita ja yritetään tehdä runkojen ratkaisuista kestävempiä ja helpommin huollettavia.

Nytkun yrittää kihnuttaa gravellilla, roadilla ja maasturilla, niin ei oikeastaan tarvitse miettiä mitä vapaa-ajalla tekisi.

Situm
23.07.2024, 02.22
Mä en paljoa ajoa muutellut, läskillä kun ajelin. Ero oli vähintään kolminkertainen. Voiteluaine pysyi samana. Saas nähdä mitä uudella näyttää. Joutuu vaan ajamaan muutaman vuoden että saa vertailupohjaa, tai ehkä enemmän, kun nyt tulee ajettua myös maantietä ja aika nyt vaan on rajallinen

maalinni
23.07.2024, 10.26
Onko se pakko opetella ketjut vahaamaan :( ei vitti jaksais. Eilen oli gcn:llä video, ettei kaikki pro tallitkaan jaksa tourilla.

paaton
23.07.2024, 10.31
Osta se uusi kone vahaukseen. Saa laittaa pyörän huoltopukille ja ketjut uppovahautuu odottaessa

Ei tainnut olla kyllä ihan halpa.

stenu
23.07.2024, 11.00
Tähän tuo vähän helpotusta uppovaha. Siihen ei tartu oikeasti yhtään mikään. Kaikkiin muihin töhniin on aina vähän tarttunut tuota korvan sisäänkin menevää pölyä.

En tiedä, onko kukaan koskaan miettinyt tai tutkinut asiaa, mutta hidastaisikohan pakan kulumista, jos senkin vahaisi? Kuumavahan kanssa pakka jää ikäänkuin voitelematta. Nestevahan kun pyörittelee ketjuihin, sitä päätyy aina myös pakkaan.

Kuivilla keleillä Squirtiin jää kyllä niin vähän mitään kiinni, että voimansiirron kulumisen suhteen ei voi olla merkitsevää eroa vahaan. Näistä ehkä jotain dataakin kenties luulisi jostain löytyvän.

Copilot
23.07.2024, 11.08
Kuivilla keleillä Squirtiin jää kyllä niin vähän mitään kiinni, että voimansiirron kulumisen suhteen ei voi olla merkitsevää eroa vahaan. Näistä ehkä jotain dataakin kenties luulisi jostain löytyvän.
Squirt on vahaa. Taitaa suurin ero kuumavahaan olla käsittelyn kesto.

Minulla on maastureissa Squirtilla käsitellyt ketjut ja gravelissa kuumavahatut. Ei noista kumpikaan kerää likaa kovin pahoin. Tässä lähellä on muutama hiekkaisempi polkupätkä niin olihan se kauhea rohina ennen, kun tuli syksyllä maastolenkiltä kotiin ja öljypohjaista kamaa ketjussa. Tuntui, että Sramin eturatas kuluu silmissä. Ketjukin meni todella nopeasti vaihtoon. Pakka onneksi taisi säästyä, kun vaihdoin ketjun ajoissa.

paaton
23.07.2024, 11.32
Olen taas vaihteeksi jättänyt kuumavahatun ketjun pyyhkimättä heti kattilasta noston jälkeen. Just tuon takia, että vahaa tarttuisi vähän pakkaankin.

Mutta tärkeintä tosiaan ettei pakkaan tartu hiekkaa. Squirtin kanssa pakkaan ja ennenkaikkea rissoihin halusi jäädä aina vähän möhnää joka ärsytti. Varsinkin kun sitä tippuu sisällä lattialle.

zoor
23.07.2024, 11.39
Tässä video, johon mahdollisesti yllä viitataan (Bikeradarin video, ei GCN:n tuotos).

https://www.youtube.com/watch?v=G9ejcYBTJtk

stenu
23.07.2024, 11.42
Squirt on vahaa. Taitaa suurin ero kuumavahaan olla käsittelyn kesto.

Nestevahan kun pyörittelee ketjuihin, sitä päätyy aina myös pakkaan...

Juu tarkoitin, että merkitsevää eroa ei voi olla kuumavahaan, mutta kiitos täsmennyksestä

Squirtin kanssa pakkaan ja ennenkaikkea rissoihin halusi jäädä aina vähän möhnää joka ärsytti. Varsinkin kun sitä tippuu sisällä lattialle.

Mulla ei ole (toistaiseksi) Squirt kerännyt rissoihin mitään. Holmenkoll Extreme keräsi vähän. Joskus olen kokeillut myös ihan tavallista autovahaa ketjuihin ja nekin toimii yllättävän hyvin. Litrahinta on ainakin halpa verrattuna fillarispesifeihin tuotteisiin :)

paaton
23.07.2024, 11.44
Mä olen kanssa laittanut roadissa uppovahatun ketjun päälle keraamista autovahaa joskus, kun ketjulla on ajettu jo muutamia satoja.

Minusta vaihteet ainakin naksuu paremmin päälle, eli jokin lisävoitelu siinä olisi jees, vaikka rattaiden takia ei mitään tarvetta olisikaan.

Copilot
23.07.2024, 12.17
Squirtin kanssa aika oleellista on, että se kama ehtii kuivua kunnolla. Mielellään vuorokauden eli ketjuihin edellisenä päivänä eikä vähän ennen lenkkiä.

paaton
23.07.2024, 12.59
Noniin.

Onko noissa eturattaissa eroa?

Onko eaglen 70e eturatas lujempi, mitä gx eaglen 30e ratas?

Copilot
23.07.2024, 13.02
Se 15 euron teräsratas on luultavasti lujin.

paaton
23.07.2024, 13.24
Se 15 euron teräsratas on luultavasti lujin.

Totta. Toimivuudessa ei varmaan ole eroa? Tuohan ei näytä rikkonaiselta uutenakaan.

Copilot
23.07.2024, 18.34
Eipä ole kokemusta, mutta en usko, että mitään eroa olisi kuin painossa ja kestävyydessä.

JackOja
23.07.2024, 18.50
Mulla on jäkärissä Eaglen teräsratas. Hyvin toimii.

paaton
23.07.2024, 19.29
Se mikä jännä tuossa takapakan kulumisessa, niin mitään ylihyppimistä ei mulla esiintynyt. Tai no pienillä rattailla ei pystynyt kyllä enää kovilla tehoilla vaihtamaan, vaan piti vähän varovasti vaihtamisen jälkeen lisätä tehoja.

Mutta siis vaihteet eivät vaan meneet päälle alapään rattailla. Teki ihan samaa, kuin vaijeri vähän jumittaisi, tai säädöt olisivat muuten metsässä. Tuollainen ärsyttää itseäni jostain syystä ihan älyttömästi. Vaihteiden nyt vaan kuuluu naksua kuin ajatus.
Ehdin jo kokeilla kaiken mahdollisen, ennen kuin tajusin tsekata ratasta tarkemmin.

Nyt siis alkuperäinen halppisratas paikallaan ja vaihteet toimivaat taas nätisti.

tchegge_
23.07.2024, 20.09

Tästähän on se joku taho tehnyt mittauksia (en nyt muista onko mainittu kuumavahakeskustelussa vai missä), Squirt toimii alussa selkeästi kuumavahaa huonommin mutta kun saa tarpeeksi kamaa sisään niin ero pienenee.

Itsehän laitoin viime viikolla ekaksi Rexin domestique-kerroksen ja siihen Squirtin päälle. [emoji846]

Hyvin rullasi kun tunkkasi pyörää pellon laitaa.[emoji1]
Edittiä, tämä taisi olla ; https://zerofrictioncycling.com.au/lubetesting/
Sent from my Takapalk

paaton
23.07.2024, 20.28
Niin. Jotenkin se itsellä vaan on se, ettei oikein luota, että aina sateen ja uuden ketjun jälkeen saa sitä squirtia holvattua tarpeeksi ketjun sisälle.
Ketjun kun tiputtaa kattillaan, niin se on siinä. Ei tarvitse miettiä yhtään onko sitä vahaa oikeassa paikassa vai ei.

marco1
23.07.2024, 20.34
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240723/16158bd6ed44eeeaac572b51cc1a0014.jpg
Tässä Squirtilla voidellut ketjut kuivan ja kuuman parkkipäivän jälkeen. Vajaa päivä ja vajaa kuski.
Helposti putsattu ja uudelleen voideltu.

tchegge_
23.07.2024, 22.21
Niin. Jotenkin se itsellä vaan on se, ettei oikein luota, että aina sateen ja uuden ketjun jälkeen saa sitä squirtia holvattua tarpeeksi ketjun sisälle.
Ketjun kun tiputtaa kattillaan, niin se on siinä. Ei tarvitse miettiä yhtään onko sitä vahaa oikeassa paikassa vai ei.Jos sitä täyttäisi semmoisen ketjupesurin squirtillä ja rullaisi aina muutaman kierroksen [emoji846]

Sent from my Takapalk

Sivustakatsoja
24.07.2024, 00.13
Jos sitä täyttäisi semmoisen ketjupesurin squirtillä ja rullaisi aina muutaman kierroksen [emoji846]

Sent from my Takapalk

Sillon kun vielä käytin tätä ainetta, niin lorotin kunnolla ainetta ketjuun ja pyöritin hetken ja pyyhin nukkaamattomaan rättiin. Toistoja tarpeeksi ja jokaisella kierroksella tulos oli puhtaampi. Lopuksi varsinainen voitelu ja ylimäärän pois pyyhintä.

Olin vahvasti siinä uskossa, että squirtillä voideltua ei tule koskaan pestä muulla kuin squirtillä.

Sama koskee uppovahausta, ei mitään aggressiivisia puhdistuksia, vaan jokainen upotus parantaa lopputulosta. Oikein paskaisen ketjun keitän toisinaan pelkässä vedessä ja huuhtelu kuraiselle ketjulle ennen keittoa.
--------------------------------------

Olen nyt seurannut Unitissa olevaa XT-takapakkaa joka on otettu käyttöön keväällä: aika tavalla on saanut selkäänsä, erityisesti isoimmat rattaat. Mutta eipä vaihtaessa ole tullut juuri oikeaa hetkeä pohdittua.

En jaksa uskoa että tuossa käytössä voitelu olisi kovin ratkaisevassa osassa. Gravelissa on myös XT-takapakka eikä se ole saanut samalla tavalla selkäänsä.

Situm
24.07.2024, 00.56
Mä olen nyt testannut tota 42shieldiä tonnin verran, ja näyttäisi siltä, että ainakin grävelöinnissä 30/70 soraa ja maantietä toimii loistavasti. Eka käsittely huolella, lisäystä 240km kohdalla ja sitten vaan sekalaista ajoa noin 650km. Sateen jälkeen rallatus vähän ärsytti ja lisäsin tipan jokaiseen linkkiin. Valmistajan ohjeen vastaisesti pyyhin alussa kaiken ylimääräisen pois, ja ketjut kiilteli koko tonnin. Nyt jätin putsaamatta, ja katotaan koska sitten seuraavan kerran tarvii lisätä.
En siis pessyt ketjuja mitenkään, huuhtaisin vain vedellä.

HarrY61
30.05.2025, 21.49
Viime postauksessa vähän liikaa kilometrejä, kun unohdin että olin vähän ajanut muillakin pyörillä.

Nyt ajettu 5v. ja 11000 km
XO pakalla 11000 km
XO eturatas 1930 km (ratas siis kunnossa, mutta ei jaksanut tiukkoja ylämäkiä ja isointa vaihdetta ei jaksanut loivaan alamäkeenkään, ratas siis 32T)
GX eturaras 9000 km (vaihdoin tähän kun halvempi ja 30T, nyt jaksaa käyttää kaikkia vaihteita)
Ketjut edelleenkin vaihdettu talvella vuosi huollon yhteydessä, kesken kauden ei vaihtoja. Myös etujousitus huolletaan vain kerran kauteen, vielä ei mitään osia vaihdettu, vain öljyt.

Viime kesä ajettiin alkuperäisillä XO ketjuilla. -2020 1930km ja -2024 2213km = 4143km, ei vielä 0,5 merkissä.
Muilla ajettu vähemmän. Helatorstaina vuosi huolto ja nyt alle ketjut vuodelta -22.

Äsken 35km maastoa ja hyvin toimii.
Pari kesää nyt käyttänyt Wurth 5000:sta ketjujen voiteluun kun tuntuvat kestävän. Pysyy puhtaana ja helppo suihkia.

Pari syytä hyvään kestoon tulee kyllä mieleen.
Luomu pyörä ja luomu reidet...

Nikolas Ojala
21.07.2025, 08.21
Mä olen nyt testannut tota 42shieldiä tonnin verran, ja näyttäisi siltä, että ainakin grävelöinnissä 30/70 soraa ja maantietä toimii loistavasti. Eka käsittely huolella, lisäystä 240km kohdalla ja sitten vaan sekalaista ajoa noin 650km. Sateen jälkeen rallatus vähän ärsytti ja lisäsin tipan jokaiseen linkkiin. Valmistajan ohjeen vastaisesti pyyhin alussa kaiken ylimääräisen pois, ja ketjut kiilteli koko tonnin. Nyt jätin putsaamatta, ja katotaan koska sitten seuraavan kerran tarvii lisätä.
En siis pessyt ketjuja mitenkään, huuhtaisin vain vedellä.

Olen vähän tälleen malttamaton enkä jaksanut edes vuoden verran odotella.

Käytätkö yhä 42Shieldiä ja miltä näyttää tähänastisten kokemusten valossa? Miten tuo vertautuu esimerkiksi kuumavahaan?