Näytä tavallinen näkymä : Extrawheel vs. Bob (tai vastaava)?
SimeonPhil
21.10.2023, 13.01
Newbie kun olen, nyt ekan kesän reissanneena, niin olen pohtinut laukkujen asemesta jotakin muuta vaihtoehtoa. Nyt otsikon vaihtoehtoja alustavasti ja pintapuolisesti tutkineena, ei ole oikein selvinnyt mitä eroa (plussia/miinuksia) noilla kahdella eri kamppella on suhteessa toisiinsa?
Hirveän vähän varmaan porukkaa, joilla ois kokemusta molemmista. Jos extrawheelin kapasiteetti riittää, niin onhan se ihan nerokkaan oloinen. Bobista varmaan kannattaa se joustoversio, jos sellaiseen päätyy.
Xxl myy juur halvalla Burleyn kärryä.
SimeonPhil
22.10.2023, 07.12
Koetin etsiä tuota Xxl -nimimerkkiä myyntipalstalla, en löytänyt.
Näyttäisi noissa extrawheeleissä olevan kapasiteetti non 30kg luokkaa, joten se riittäisi kyllä. Jotakin juttua olen kuullut että extrawheel hidastaisi huomattavasti (mitähän tässä 'huomattavasti' tarkoittaa), mutta kyllä viime kesänänä tuli monasti huomattua, että ne laukut hidastaa kokolailla paljon nekin. Kiinnostaisi myös tietää kokemuksia siitä millainen ero laukuilla on vaikkapa ihan ilmanvastuksen suhteessa extrawheeliin, jossa toki kolmas pyörä aiheuttaa kitkaa?
https://www.xxl.fi/burley-coho-xc-pyoran-perakarry-tavarankuljetuskarry/p/1218979_1_style?page=1
SimeonPhil
22.10.2023, 10.36
Kiitos, tämä näyttää hyvälle. Onko sillä yleisesti väliä, onko rengaskoko isompi vai pienempi? Ilmeisesti pienempi ainakin "löytää" pikku epätasaisuudet helpommin?
Kiitos, tämä näyttää hyvälle. Onko sillä yleisesti väliä, onko rengaskoko isompi vai pienempi? Ilmeisesti pienempi ainakin "löytää" pikku epätasaisuudet helpommin?
itsellä on Bob Ibex, ja ihan asiallinen peli. Olen sitä hinannut kalareissuilla lapissa mönkijäuriakin pitkin ja tulee melko hyvin perässä, jos malttaa hiljentää isompien kantojen ja kivien kohdalla. Mitä pienempi rengaskoko sitä matalampi painopiste. Ainoa heikkous noissa "BOB yak" tyylisissä kärryissä on että peesihyöty katoaa kärryn perässä ajajalle, mutta ei tärkeä asia jos ajelee yksinään.
Minulla on Weber Monoporter jota olen hinaillut maantiepyörällä kotimaassa sekä Espanjassa.
Ensimmäiselle pyöräretkelle vuokrasin Bob Yak:in ja jatkoon päätin hankkia oman kärryn. Päädyin Monoporteriin seuraavien ominaisuuksien vuoksi:
20" rengas vs Bob 16" (=parempi rullaavuus)
Matala painopiste. (=vakaampi)
Jousitus. (vähemmän kuormaa veturin takakiekolle)
Kokoontaitettava, menee kokoontaitettuna isoon ikea kassiin ja siten kätevästi lentokoneenruumaan. Tätä ominaisuutta olenkin hyödyntänyt kolmella katalonian pyreneitten kierroksella.
SimeonPhil
22.10.2023, 19.02
Minulla on Weber Monoporter jota olen hinaillut maantiepyörällä kotimaassa sekä Espanjassa.
Mielenkiinnosta: onko laukkujen tuoma tuulivastus isompi/pienempi 'haitta' taikka vastus kuin extrawheelin perässävedon aiheuttama vierintävastus?
En usko että vierintävastus vaikuttaisi ilmanvastuksen lailla. Mutta kiinnostaisi vertailu bikepacking-tyyli/sivulaukut/kärry/
Veivaaja
23.10.2023, 16.48
Aika vauhdikasta retkeilyä, jos ilmanvastus on merkittävin kulkuvastus?
Peräkärrystä tulee 6-10 kg lisäpainoa. Toki vaikka maantiepyörään tms., johon ei pysty laittamaan juurikaan tavaraa erityisen hyödyllinen. Maastossa ehkä parempi?
Itse olen tykännyt sivulaukuista. Etulaukuilla tasapainotan lastia eteen-taakse (toki takana suurempi paino). Helpompi kuljettaa bussissa tai junassa kuin erillistä peräkärryä.
Omassa halpisperäkärryssä kulku parani huomattavasti laadukkaalla renkaalla. Orkkis joku 'maasto'kuvioinen.
SimeonPhil
23.10.2023, 17.41
Ei kai kukaan nyt olekaan väittänyt, että ilmanvastus olisi retkilyn merkittävin vastus, vaan pohdinnassa oli se että kumpi vastus on suurempi tai harmillisempi: ilmanvastus vai vierintävastus. Tällä minun kokemuksella kun ei oikein osaa sanoa mitään, siksi kyselen, ja myös siksi koska nyt kesällä sivutuuli otti muutamaan kertaan harmillisen kovin kiinni kun oli laukut + runkolaukku, ja myös vastatuuli oli sellainen että sen todellakin huomasi.
Mutta tuo bussi/juna huomio on vahva pointti.
Noissa linkeissä ei oo kyl peräkärryä mukana, mut peräkärrystä varmaan saisi huolellisella pakkaamisella tai kattamisella tosi aeron.
https://ridefar.info/bike/cycling-speed/resistance-types/
https://www.cyclingabout.com/fascinating-aerodynamics-bikepacking-bicycle-touring/
SimeonPhil
23.10.2023, 20.06
Noissa linkeissä ei oo kyl peräkärryä mukana, mut peräkärrystä varmaan saisi huolellisella pakkaamisella tai kattamisella tosi aeron.
https://ridefar.info/bike/cycling-speed/resistance-types/
https://www.cyclingabout.com/fascinating-aerodynamics-bikepacking-bicycle-touring/
Tuossa ekassa linkissä se onkin aika selkeesti esitetty, että vierintävastus on vain 20-25% ilmanvastuksen määrästä. Paino on hyvänä kakkosena. Mutta jos taakkaa on 10kg niin gravitaatiovastus on tässä tilanteessa jotakuinkin sama missä se lasti tai taakka on, laukuissa vai kärryssä. Etu kaatunee kuitenkin onewheelerin puoleen sen pienen vierintävastushaitan vuoksi. Lisäksi siellä mainitaan että tyypillisillä ajonopeuksilla pyöräilijän aerodynamiikka on painoa tärkeämpi. Paras aerodynamiikka lienee hyvin ja aerodynaamisesti pakatulla onewheelerillä ja 'persporkkanalla', koska tuo 'häntä' poistaa/vaimentaa virtaussotkua onewheelerin edessä. Myös lokasuojista on samasta syystä etua.
Tässä jotakin lukemaa laukkujen tuomasta hidastuksesta.
Pyöräily 100 km ja 30 km/h
Suuret etulaukut: 6,4 % hitaampi vauhti (12:48' hitaammin kun ajetaan yli 100 km)
Suuret takalaukut: 6,5 % hitaampi vauhti (13:00' hitaammin kun ajetaan yli 100 km)
Etu- ja takalaukut: 7,9 % hitaampi vauhti (15:48' hitaammin kun ajetaan yli 100 km)
Prosenteissa erot ovat aika radikaalit, kun taas käytännössä ei niinkään (jos teen 100 km päivän, niin tulenko vartin myöhemin vai en, on merkityksetön asia).....
Mielenkiintoista :)
Pyhä Risti
28.10.2023, 00.11
Itsellä on kokemusta kahdesta Extrawheelin kärrystä.
Voyager (versio 2. ?) ja Voyager pro joka on edelleen myynnissä.
Tuo Voyager Pro varsinkin on toiminut vallan mainiosti.
Tulee maastossa perässä läpi siitä mistä pyöräkin, ainoa hidastava tekijä nuo matalalla olevat laukut jotka ottaa välillä kiinni kantoihin ja puskiin.
Mitä sileämpi pinta, sitä enemmän jännästi huomaa välillä "woblaamisen" eli pienen tutinan ja hakemisen takana.
Sorateillä ja maastossa ei huomaa mitään.
Välillä tuntuu olevan henkimaailmankin asioita kun yrittää asfaltilla tasapainottaa lastia...
Myös kahden levyisten pitkoksien kohdalla huomaa kärryn. Hiukan huojuttaa yhdistelmää kun kärryn rengas etsii paikkaansa pitkoksilla.
Lähinnä kyseessä kuitenkin vain kiusallinen tunne.
Tiukoissakin pitkoksien käännöksissä kääntyy nätisti eikä tipahda.
Yksi piirre on myös se että maastoajossa Extrawheelin laukut saa aika kyytiä.
Tulee iskua ja hankausta, kura värjää tietyn tyyppisiä laukkuja lopullisesti vähän ruman näköisesti( Jos se jotakin haittaa).
Reikiä tulee paljon todennäköisemmin kuin pyörässä oleviin laukkuihin.
Ehkä Ortliebin laukuista valitsisin sen kiiltäväpintaisen maastoajoon kärryllä vs Cordura version.
Omat ajot on semmoisia että suosiolla molemmista kärryistä on lokasuojat pois ja maksimaalinen renkaan korkeus ja leveys käytössä.
Tuolle Pro:lle luvattu 2.6 maksimikoko renkaalle kuulostaa liialta jos eivät ole muuttaneet mallia.
Tuolle fatbike versiolle en näe mitään tarvetta jollei kyseessä ole höttöisellä lumella ajo tai tarvii todella tukevaa kärryä isoille laukuille.
Aisat on samat kaikissa myydyissä malleissa pituuksia ja leveyksiä lukuunottamatta.
Fatbiken perään sopii tuo Voyager Pro mallikin mainiosti ja ennemmin meno loppuu muusta syystä kuin kärryn renkaan leveydestä kesäolosuhteissa.
Kyllähän se siellä perässä tulee vaikka tosi pehmeässä hiekassa.
29+ pyörän kaverina Extrawheel toimii hienosti.
Vielä semmoinen maininta että tuo kärry maastoajossa jopa auttaa tietyllä lailla.
Se kun on ikään kuin "heiluripainona" pyörän perässä.
Omat kokemukset ovat sellaiset että tuo kärry tasapainottaa ja vakauttaa pyörän takapään liikkeitä toimien vähän kuin takajousitus jäykkäperäisessä pyörässä.
Tämä on omakohtainen arvio ja tuntuma.
Tuolla Extrawheelillä oli ennen kerran vuodessa alennusmyynnit kaikesta mutta en ole pariin vuoteen semmoisia ainakaan hoksannut.
Hinnatkin on mielestäni pompsahtaneet ylöspäin siitä kun omani ostin.
Extrawheelistä ei ole kokemusta. Bob yakista kyllä. Bobilla voi kuskata veneeseen diiseliä 2*17+11= 45l menee hyvin, myös akut ja pienet perärutkut kulkee. Bobiin voi laittaa pienet sivulaukut jos laittaa tarakan. Laukuissa olen pitänyt matkan aikana tarvittavia tavaroita/appeita. Bobia on helppo ylitäyttää ja packraftin voi laittaa kuminauhoilla kassin päälle. Kuormaa voi laittaa vähän liikaakin. Jos olisin nuori, hankkisin molemmat. Bobin ja extrawheelin. Enää en tarvitse.
En usko että vierintävastus vaikuttaisi ilmanvastuksen lailla. Mutta kiinnostaisi vertailu bikepacking-tyyli/sivulaukut/kärry/
Ilmanvastus (ja sen optimointi) pyörämatkailussa on asia, joka kovasti riippuu ajon tavoitteista ja tyylistä. Mikäli matkan tavoite on lomailla ja nauttia maisemista ja päivämatka pysyy siellä satasen alla, se tuskin on se ihan ensimmäinen prioriteetti. Sekä kärry että sivulaukut todennäköisesti hoitaa sekä kuskin että lastin perille asti. Tärkeintä on valita väline, joka on luotettava eikä siitä huolehtiminen ja remppaaminen vie iloa reissusta.
Jos taas matkaa alkaa ajamaan enemmän tavoitteellisesti ja päivämatkat ulottuu pariin sataan kilometriin tai yli, vastaan tulee kaikenlaista harkittavaa, joka ei ihan heti sohvan pohjalla suunnitellessa tule mieleen.
Eka on se, että iso laukku helposti aiheuttaa tunnin tai kahden viivästyksen pieneen verrattuna. Ei siksi että se painaa tai siinä on ilmanvastusta vaan siksi, että tavaraa tulee kuljetettua enemmän. Ja mitä enemmän tavaraa, sitä enemmän aikaa menee sen purkamiseen ja erityisesti pakkaamiseen. Jos matkaa joka päivä, aamulla kuluu helposti vähintään tunti, että saa kaiken taas pyörään kiinni. Tuplamäärä tavaraa on yleensä tuplamäärä pakkaamisaikaa. Tunti lisää joka päivä on kahden viikon reissulla yli puoli vuorokautta, joka on aikaa jonka voisi käyttää johonkin muuhun.
Pitkillä reissulla tulee myös ajettua pitkiä matkoja samaan suuntaan. Jos sää ei muutu ja käy huono tuuri eli tuuli on vastainen, se on sitten sitä useamman päivän putkeen. Vaikka laukuissa ei laskennallisesti olisi hirveän paljon eroa ilmanvastuksessa, usean päivän puskemisessa sen alkaa huomata ja asia alkaa ottamaan päähän, mikä taas vähentää matkamotivaatiota. Toissakesänä tuli tehtyä yksi reissu, jossa kovaa vastatuulta oli alkumatkasta joka päivä, kaikkiaan 1200 km. Jos siinä olisi ollut sivulaukut hidastamassa, ne olisi lentäneet ojanpohjalle jossain kohtaa takuuvarmasti.
Ilmanvastusta arvioidessa pitää myös tehdä laskelmat todellisen ajonopeuden, ei keskinopeuden mukaan. Mikäli aikoo ajaa 30 km/h keskarilla reissun (joka on nopeutena aika rivakkaa, kun tehdään pitkää päivämatkaa), se tarkoittaa että suoranopeuksissa pitää usein päästä sinne 35 km/h paremmalle puolelle. Harvaa reissua kun tehdään ihan pelkkää aakeetalaakeeta ajaen, joten ylämäet menee reilusti hitaammin. Ja niissä nopeuksissa kaikenlainen hidaste alkaa tuntumaan reisissä. Mikäli tuon takia todellinen keskinopeus putoaa sinne 25 km/h tasolle, eroa matka-aikaan tulee parisatasella puolitoista tuntia kolmeenkymppiin verrattuna.
Jos isojen laukkujen takia pakkaamiseen menee tunti lisää ja matkaan tulee vajaa pari siihen päälle, alkaa ero perillä olemaan jo kolmen tunnin luokkaa. Pitkillä reissulla, joilla ajoaika on jo muutenkin kortilla, ero on merkittävä ja voi tarkoittaa esim että perillä kauppa ehtii menemään kiinni. Tai jos sataa niin sukkia ei ehdi kuivaamaan kunnolla. Mikäli vaihtoehtona on a) ajaa isoilla laukuilla kaikki haluamansa tavara mukana mutta nälkäisenä ja märissä vaatteissa tai b) vähemmällä varustuksella mutta hyvin syöneenä ja kuivat päällä, valinta helposti kallistuu siihen jälkimmäiseen. Sen takia kevyistä bike packing varusteista on tullut niin suosittuja.
Mielenkiintoisesti osan bike packing varustuksesta tekee se, että jollain laukuilla saa jopa pienennettyä ilmanvastusta, siis verrattuna pyörään ilman laukkuja. Johtuu siitä, että oikeanlainen laukku tukkii rungossa kohtia, joihin muuten syntyisi pyörteitä ja pidentää ajajan takana olevia pyöreitä ja pyörreherkkiä muotoja.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.