Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : SRAM-jarruongelma: kahva ei palaudu, ilmattu ja tehty kaikkea eikä auta!

Cabron
08.10.2023, 18.22
SRAM Guide-jarrut kyseessä ja ongelmana, että jarrukahva ei palaudu kunnolla yläasentoonsa enkä saa ilmauksessa oikein painetta jarrupaloillekaan ja lisäksi ilmaamisessa myös haasteita.

Ajattelin, että männät tahmaisivat ja olisivat ongelmana ja niitä yritin sitten herkistellä eli otin niitä jonkun verran ulos sylintereistään ja voitelin jarrunesteellä.

Kaikkinensa tuntui myös ilmaaminen tahmaiselta eli jarruneste ei liiku kovin kevyesti ruiskusta toiseen kahvasta ja sylinteristä.

Olen katsellut SRAMin videota ja yritän tehdä samoin, mutta joku tässä koko hommassa nyt tökkii :(

Mistä voisi etsiä vikaa - paitsi asentajasta itsestään...

Kiitos ja kumarrus!

duris
08.10.2023, 20.58
Olisiko kahvan sylinterin tiivisteet kuluneet eikä liiku vapaasti. Voisi kokeilla voidella tiivisteitä DOT-rasvalla tai uusia koko sylinterin tiivisteineen.

Plaine
08.10.2023, 21.37
Tuttu ongelma (Guide RS/RSC). Johtuu siitä, että pääsylinterin (kahvan) muovinen mäntä jostain syystä ajan mittaan turpoaa, eikä enää liiku kunnolla. Ensin ongelma ilmenee kuumalla kelillä ja myöhemmin viileämmissäkin olosuhteissa. Korjauksena voi mäntää hioa, mutta itse olen ostanut suosiolla uusia mäntiä, jotka maksaa jousineen ja tiivisteineen jotain 7€ kappale. Jumittuneen männän irrottaminen sylinteristä saattaa olla hankalaa, koska siitä ei saa millään työkalulla kiinni, mutta viimeksi irrotin männän laittamalla koko jarrun pakastimeen pyyhkeen sisässä. puolen tunnin pakastamisen jälkeen mäntä oli pompannut ulos sylinteristä.

Moska
08.10.2023, 21.45
Eikö sinne voi painaa ruiskulla nestettä ja sillä männän pois

Plaine
08.10.2023, 22.14
Eikö sinne voi painaa ruiskulla nestettä ja sillä männän pois
Lähtee toki niinkin. Itse vaan aloitin homman tyhjentämällä nesteet vähemmän sotkun toivossa. Lähtee myös työntämällä esim pienellä kuusiokoloavaimella letkun liitännän kautta, mutta silloin letku pitää ensin irrottaa.

pätkä
08.10.2023, 22.47
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57074-Sram-Guide-jarrujen-ongelmat

Cabron
08.10.2023, 23.47
Kiitos vastauksista.

Oho, no onpas ongelmia. Tuo kahvan männän vaihto vaikutti aika tylsältä operaatiolta ja toisaalta ongelma saattanee uusiutua kuitenkin? Onko esim. Guide RE E-bike, jarrukahvasetti + mäntäsetti - olisko tuo hyvä vaihtoehto, jos haluaisi uusia nuo osat. Meneekö ne noihin muutaman vuoden vanhojen Guiden RS:n letkuihin? Kiitos!

kauris
09.10.2023, 09.22
Tätä mäntien jumiutumista luulin ettei enää useampaan vuoteen myynnissä olleissa guideissa olisi kyllä ollut. Omia jarrujakin kyllä aikanaan vaivasi mutta siitä on yli 5 vuotta.
Itse koitin silloin käsin hiontaa mutta joku operaatiossa mätti ja lopulta jäi ne jarrut uudelleen kokoon kasaamatta ja shimanot tuli silloin tilalle. Nykyisissä pyörissä on taas sramit ja ne ovat pelanneet moitteetta. Toiset jo kolme kesää.

Cabron
09.10.2023, 14.29
Jes, kiitos vastauksesta. Kokemusta kun ei erilaisista jarruosista paljoa ole, niin voinko laittaa abt minkä tahansa SRAMin kahvasetin, jos pitäisin vanhat letkut ja levyjarrun pään sylinteri/jarrusetin?

Plaine
09.10.2023, 15.47
Jes, kiitos vastauksesta. Kokemusta kun ei erilaisista jarruosista paljoa ole, niin voinko laittaa abt minkä tahansa SRAMin kahvasetin, jos pitäisin vanhat letkut ja levyjarrun pään sylinteri/jarrusetin?
Jos vanhat kahvat on muuten ehjät, niin suosittelen mäntien vaihtoa. Ei oikeasti ole vaikea homma. RS-mallissa tarvitsee vissiin pienet lukkorengaspihdit, että saa mäntää pitävän lukkorenkaan irrotettua ja asennettua, mutta niitä saa pikkurahalla. Sramilla on noista hyvät manuaalit. Ainakin R2-bike myy pelkkiä mäntiä, joten ei tarvitse ostaa koko service kittiä.

Leewi
09.10.2023, 16.02
Tai sitten ostaa shimanon jarrut ja ajelee ilman yhtä murhetta?

Sambolo
09.10.2023, 16.52
Ja saa tilalle toisia^ :D