Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän avustus, onkohan tämä normaalia?
Tuli ostettua tällainen perusmalli FitNord Ava 200. Pyörään olen tyytyväinen, paitsi sähköavustuksessa todella outo ominaisuus, josta kysyisin onkohan tämä normaalia, vai jonkinlainen softabugi, tai kenties jopa moottorissa vikaa?
Eli normaalisti pyörä avustaa aina 25 km/h asti. Jos nopeus nousee hieman siitä korkeammalle, niin tietysti avustusta ei tule enää, ja jos nopeus laskee hieman alle 25 km/h niin avustus kytkeytyy taas päälle.
Tähän mennessä kaikki vaikuttaa hyvältä.
No sitten tulee pieni alamäki, tai luomuna polkaisee lisää nopeutta. Olen huomannut että tämä ongelma triggeröityy, jos nopeus nousee yli 27 km/h.
Tämän jälkeen jos nopeus laskee taas alle 25 km/h, niin avustusta ei olekkaan tarjolla enää!?
Vasta kun nopeus on laskenut 20 km/h tai joskus jopa 15 km/h saakka, niin moottori ikään kuin "herää" takaisin avustamaan.
Tämä outo ominaisuus jossa avustus ikään kuin sammuu täysin, jos nopeus nousee yli 27 km/h, on täysin johdonmukainen. Se siis toistuu aina samalla tavalla. Ei ole satunnaista, vaan moottori rankaisee aina sammuttamalla avustuksen jos nopeus menee yli 27 km/h, eikä avustusta heru enää, ennen kuin nopeus on laskenut alle 20 km/h.
Mikä logiikka tässä ominaisuudessa on? Muuten ihan mainio pyörä minun käyttötarkoitukseen, mutta tämä outo ongelma ärsyttää. Mäkisellä tiellä pyörän nopeus sakkaa seuraavassa ylämäessä aina, kun avustus menee jonkinlaiseen koomatilaan.
Avustustasolla ei ole merkitystä. Eikä auta vaikka vaihtaa vaihteita, polkee vimmatusti, tai mikään muu kikka. Aina joutuu odottamaan että nopeus laskee alle 20 km/h. Muuten ei avustusta heru uudestaan jos edellisessä alamäessä mentiin yli 27 km/h.
Onko tämä normaalia? Tuliko maanantaikappale, vai näinkö FitNord on visioinut että avustuksen pitäisi toimia? Miten muilla sähköavustus toimii vastaavanlaisessa tilanteessa?
Auttais hieman jos kattois mikä moottori pyörässäsi on. Mulla on napamoottorinen itse väsätty sähköavusteinen, jossa on sama ilmiö. Ei tosin niin voimakas kuin kuvailemasi. Voi olla että pyörästäsi löytyy ohjelmallinen säätö kuinka pian avustus lähtee käyntiin eli vasteeseen. Mulla muistaakseni on jokin "wake up" säädettävissä, mutta ei sillä ole kauheasti vaikutusta. Kääntyisin tässä tapauksessa myyjän puoleen lisäohjeiden saamiseksi. Tuollainen ongelma moottorissa voi alkaa ärsyttämään kylän miestä.
Travelkicking
03.10.2023, 10.56
Poimin netistä: Kadenssisensorin heräämisessä on eroja. Vastaanottavainen sensori herää jo neljänneskierroksen polkaisulla, kun taas hitaammilla versioilla herääminen ottaa puolen kierroksen polkaisusta täyteen kierrokseen.
Vaimon takanapamoottorinen on varustettu takahaarukassa olevalla vääntömomenttianturilla. Se on aika vastaanottavainen ja herkkyyyttä voi säätää itse. Kenties poljinkierrosanturia voi myös säätää itse.
Santtu75
03.10.2023, 12.36
Eihän tuo "normaalilta" tuo toiminta kuulosta. Oletko ollut yhteydessä tuonne Kuntokauppaan ja mitä sanovat? Vai onko nyt kun yrityssaneeraus menossa, niin eivät ole asiasta edes kauhean kiinnostuneet, kun aikaisemminkin kuullut että tuo huolto/takuu puoli on heillä ollut muutenkin suht huonoilla kantimilla ja jos tuo saneeraus muuttuu konkurssiksi, niin sitten valitettavasti viimeistään FitNordit ovat "omillansa".
Auttais hieman jos kattois mikä moottori pyörässäsi on. Mulla on napamoottorinen itse väsätty sähköavusteinen, jossa on sama ilmiö. Ei tosin niin voimakas kuin kuvailemasi. Voi olla että pyörästäsi löytyy ohjelmallinen säätö kuinka pian avustus lähtee käyntiin eli vasteeseen. Mulla muistaakseni on jokin "wake up" säädettävissä, mutta ei sillä ole kauheasti vaikutusta. Kääntyisin tässä tapauksessa myyjän puoleen lisäohjeiden saamiseksi. Tuollainen ongelma moottorissa voi alkaa ärsyttämään kylän miestä.
Näissä taitaa olla joku FitNordin oma merkki. Napamoottori se on myös ja TechDrive siihen on printattu. Asetuksia on heikosti, eli tasan nolla. Pitää soitella myyjäliikkeeseen ja katsoa mitä sanovat tästä.
Eihän tuo "normaalilta" tuo toiminta kuulosta. Oletko ollut yhteydessä tuonne Kuntokauppaan ja mitä sanovat? Vai onko nyt kun yrityssaneeraus menossa, niin eivät ole asiasta edes kauhean kiinnostuneet, kun aikaisemminkin kuullut että tuo huolto/takuu puoli on heillä ollut muutenkin suht huonoilla kantimilla ja jos tuo saneeraus muuttuu konkurssiksi, niin sitten valitettavasti viimeistään FitNordit ovat "omillansa".
Joo näin ajattelin myös ettei se nyt varmasti ihan noin pitäisi toimia, tosin huonolla tuurilla se on sitten joku ominaisuus tällaisessa "halpismallissa". Maileilla olen tähän mennessä yrittänyt, mutta viikko kulunut eikä mitään kuulu. Täytyy soitella ja kysyä seuraavaksi. Katsotaan mitä sanovat.
Poimin netistä: Kadenssisensorin heräämisessä on eroja. Vastaanottavainen sensori herää jo neljänneskierroksen polkaisulla, kun taas hitaammilla versioilla herääminen ottaa puolen kierroksen polkaisusta täyteen kierrokseen.
Vaimon takanapamoottorinen on varustettu takahaarukassa olevalla vääntömomenttianturilla. Se on aika vastaanottavainen ja herkkyyyttä voi säätää itse. Kenties poljinkierrosanturia voi myös säätää itse.
Ok. Tuo kadenssisensorin heräämisviive on tässä myös, mutta se vaikuttaisi olevan eri asia kuin tämä koko avustuksen poiskytkentä. Yleensä tämä herää noin kierroksen polkaisulla, mutta kun se menee siihen koomatilaan, niin ei herää vaikka pyörittäisi kymmenen kierrosta. Vasta nopeuden laskiessa tarpeeksi se ikään kuin resetoituu ja alkaa toimimaan normaalisti taas.
Omat kokemukset parista Shimanosta ja yhdestä Boschista, näissä kaikissa on saanut säädettyä niin, että aika tarkalleen 25 km/h:ssa avustus lakkaa ja taas tämän alle mentäessä heti herää. Siis todellinen nopeus (tai ainakin Garminin näyttämä).
^Näin tietysti onkin momentintunnistimella varustetussa keskimoottorissa. Tässä keississä on kuitenkin Fitnordin pyörä takanapamoottorilla. Näissä ei ole momentintunnistimia, vaan ainoastaan PAS -anturi. Avustus perustuu magneettianturiin kammen juuressa.
Travelkicking
04.10.2023, 14.13
Voitko lisätä valikosta avustustasojen määrää ? Jos voit, niin itse valitsisin maksimimäärän (ja eka kokeilu suurimmalla tasolla). Magneettien lisääminen anturiin saattaa kiihdyttää jotain :) vai käykö toisinpäin ? Pedal sense delay-arvo saattaa olla aika korkea. Siis montako magneettipulssia anturin pitää saada ennen aktivoitumista. Jos haluaa avustuksen alkavan mahdollisimman aikaisin, niin arvoksi 1. Tuossa erään valmistajan höpinöitä https://www.cycmotor.com/pas-settings
Travelkicking
04.10.2023, 17.39
Osat saattavat olla bafang-tuotantoa. Vertaisin niitä tuolla oleviin https://bafang-e.com/en/oem-area/components/motor/ Kohdan Components alta osa kerrallaan ja lisää luetaan lataamalla dealermanual.
Osat saattavat olla bafang-tuotantoa. Vertaisin niitä tuolla oleviin https://bafang-e.com/en/oem-area/components/motor/ Kohdan Components alta osa kerrallaan ja lisää luetaan lataamalla dealermanual.
Mielenkiintoista, mutta voi olla vaikea keksiä mikä noista se on. Moottori on täysin "white label" kamaa. Eli kaikki merkinnät on poistettu ja ainoastaan "TechDrive" ja jonkinlainen sarjanumero on enää printattuna moottorissa.
Asetusvalikko taas on mallia mopo. Eli kyllä avustustason voi säätää välillä 0-5, mutta sillä ei tunnu olevan merkitystä tämän ongelman kohdalla. Vitosella avustaa eniten, ja polkuanturi on juuri noin kuin tuossa yllä kuvattiin, eli magneettinen tunnistin kammen juuressa. Normaaliolossa avustaa jo yhden tai kahden sykäyksen jälkeen. Mutta jos tuo avustus menee horrokseen, niin ei avusta enää vaikka kuinka kierrättää kampea.
"Salainen" asetusvalikko löytyi myös pitämällä kahta nappia pohjassa vähän aikaa, mutta sieltä voi säätää ainostaan kävelyavustimen nopeuden ja näytön kirkkauden. Muut asetukset on lukittu.
Sähköpyöräkeskuksen huollosta vastasivat mailitse nyt ainakin että voivat tutkia asiaa jos vien pyörän sinne. Ei kuitenkaan tullut mitään infoa mikä tämä ongelma voisi olla.
Pyörä pitäisi viedä ensihuoltoon joka tapauksessa kohta, joten saavat siellä viimeistään sitten ihmetellä tätä juttua. Olisi kyllä tosin mukavaa jos keksisi onko siinä ohjainyksikössä vielä lisäasetuksia jossain jemmassa.
Pari kuvaa moottorin merkinnöistä:
https://i.imgur.com/Jtk8glc.jpeg
https://i.imgur.com/XZPLZTI.jpeg
Travelkicking
05.10.2023, 13.19
Pari kuvaa moottorin merkinnöistä:
https://i.imgur.com/XZPLZTI.jpeg
Mihinkähän osoitteeseen känny vie (netti päällä), kun kohdistaa kameran QR-koodia kohti ?
Huomasin, että sähköpyörän valikko toimii samalla logiikalla kuin pellettipannu. Siinä on 3 eri huoltotasoa. Tasolle 2 mennään painamalla yhtaikaa + ja - tietty aika (oliko yli 5 sek). Huoltotasolle 3 mennään kirjoittamalla tietyssä tason 2 kohdassa näytölle numero (biomaticissa 5). Tässä viimeisessä on kaikkein vaativimmat säädöt. Tätäkin jouduin käyttämään - onnistuneesti. Vaihdoin uusimman mallin syöttömoottorin ja vaihteiston vanhaan pannuun. Otin pokkana valmistajan sivulta sattumalta löytyneet, viimeisen mallin poltinsäädöt ja kas, pelittää (asiaa voi itse selvittää tarkkailemalla tuhkan rakennetta, nyt se on hienoa ja kokonaan palanutta). Suomi24:ssä on pari fitnord-ketjua.
pähkösyöräilijä
06.10.2023, 09.26
Itselläni oli aiemmin bilteman halppissähköpyörä ja siinä oli aivan sama ongelma. Tosin jos kokoajan polki niin avustus käynnistyi vasta vielä hitaammassa vauhdissa, se saattoi mennä jopa lähemmäksi 10km/h ja sitten vasta lähti uudelleen avustamaan. Siinä kylläkin auttoi kun lopetti polkemisen hetkeksi tai painoi vähän jarrua hetken ja sen jälkeen avustus aloitti helpommin uudelleen.
Jos seuraatte vielä tätä ketjua, niin Sähköpyöräkeskuksen huollosta tuli viestiä että jos pyörälla ajaa jarrusensorin piuhat irti, niin pyörä avustaa normaalisti.
Ilmeisesti kahvat pitää uusia. Takuun piikkin pitäisi mennä. Laitoin mailia Kuntokaupalle. Katsotaan löytyykö sieltä varaosia.
Hyvä ettei ollut mikään ohjeloitu ominausuus tässä mallissa. Mutta katsotaan nyt vielä kun kahvat on uusittu, alkaako toimimaan sitten kuten pitää.
Koeajon jälkeen totesin ettei auttanut jarrusensorien poiskytkentä.
Viasta tehtiin Kuntokaupan huoltoon toimeksianto, ja sieltä tuli viesti näin:
"Tämä on ikävä kyllä pyörän ominaisuus, johtuen sen kontrollerin ohjelmoinnista. Valitettavasti tällä hetkellä ohjelmointia ei ole mahdollista muuttaa, ominaisuus löytyy myös muista hybridimalleista vuodelta 2023."
Eli hardkoodattu jippo kaikissa 2023 FitNord hybridipyörien kontrollereissa. Surkea juttu. Ihan hyvä pyörä muuten, mutta tuo juttu harmittaa joka kerta kun se aktivoituu, ja mäkisellä maantiellä se tapahtuu käytännössä jokaisen pienen alamäen jälkeen.
Mikä on tuon ominaisuuden idea, on tietysti täysi mysteeri. Hyvä pyörä pilattu hölmön ohjelmoinnin takia.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.