Santtu75
30.09.2023, 16.03
Hyvin vähän keskustelua hihnavedosta ylipäätänsä polkupyörissä, eikä etenkään kedjuvedon muuttamisesta hihnaan joten avataan uusi ketju tähän...
Itselleni tuli alkuviikosta "citypyörä" (sähköavusteinen Orbean Katu-e 30).
Kun aina kiva opetella (ja rakennella) jotain itselle täysin uutta, niin alkanut pyörän kohdalla miettimään että mitäpäs jos alkaisi suunnittelemaan ketjun korvaamista hihnalla.
Pyörä varustettu Nexus8 napavaihteistolla ja ennen kaikkea pyörän vetopuolen takakolmion ylempi putki on pulttiliitoksella kiinnitettynä keskeltä ja avattavissa ilmeisestikkin hihnan asentamista ajatellen (mielenkiintoinen detalji pyörässä, koska en ole yhtään mallia/kuvaa pyörästä onnistunut löytämään joka olisi hihnalla varustettu, mutta mitään muuta järkevä syytä en keksi tuon katkaisukohdan tekemiseen tehtaan taholta) ja tuo ketjun/hihnan tiukkuus säädettävissä tuolta pyörän takapäästä.
Samoin olen katsonut että ainaki Gatesilta on mallistossaan kyseiseen moottoriin sopiva eturatas ja tuohon Nexukseen on usempaakin mallia takaratasta.
Onku kukaan tehnyt noita ketju-> hihna vaihtoja ja onko mitä neuvoja ja ohjeita asiaan?
Onko käytännössä muita osavalmistajia kuin Gates ja mistä kannattaisi osia mahdollisesti alkaa metsästämään, kun vaikuttaa että ei ole noissa isommissakaan saksan kaupoissa mikään yleinen artikkeli (ja hinnat suht kovat).
Hihna mitta sitten ilmeisesti tulisi laskettavaksi kun etu ja taka ratas valittu ja sitten mitattu näiden keskipisteiden maksimi/minimi etäisyydet (eli kiristys maksimissa/minimissä).
Eli sana vapaa ja ideota saa kertoa, nopealla selailulla hommalle tulisi hintaa se +300€, eli voi miettiä onko järkevää vaiko ei, mutta harrastustahan ja uuden opettelua tämä on...
Itselleni tuli alkuviikosta "citypyörä" (sähköavusteinen Orbean Katu-e 30).
Kun aina kiva opetella (ja rakennella) jotain itselle täysin uutta, niin alkanut pyörän kohdalla miettimään että mitäpäs jos alkaisi suunnittelemaan ketjun korvaamista hihnalla.
Pyörä varustettu Nexus8 napavaihteistolla ja ennen kaikkea pyörän vetopuolen takakolmion ylempi putki on pulttiliitoksella kiinnitettynä keskeltä ja avattavissa ilmeisestikkin hihnan asentamista ajatellen (mielenkiintoinen detalji pyörässä, koska en ole yhtään mallia/kuvaa pyörästä onnistunut löytämään joka olisi hihnalla varustettu, mutta mitään muuta järkevä syytä en keksi tuon katkaisukohdan tekemiseen tehtaan taholta) ja tuo ketjun/hihnan tiukkuus säädettävissä tuolta pyörän takapäästä.
Samoin olen katsonut että ainaki Gatesilta on mallistossaan kyseiseen moottoriin sopiva eturatas ja tuohon Nexukseen on usempaakin mallia takaratasta.
Onku kukaan tehnyt noita ketju-> hihna vaihtoja ja onko mitä neuvoja ja ohjeita asiaan?
Onko käytännössä muita osavalmistajia kuin Gates ja mistä kannattaisi osia mahdollisesti alkaa metsästämään, kun vaikuttaa että ei ole noissa isommissakaan saksan kaupoissa mikään yleinen artikkeli (ja hinnat suht kovat).
Hihna mitta sitten ilmeisesti tulisi laskettavaksi kun etu ja taka ratas valittu ja sitten mitattu näiden keskipisteiden maksimi/minimi etäisyydet (eli kiristys maksimissa/minimissä).
Eli sana vapaa ja ideota saa kertoa, nopealla selailulla hommalle tulisi hintaa se +300€, eli voi miettiä onko järkevää vaiko ei, mutta harrastustahan ja uuden opettelua tämä on...