Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 11s Ultegra- ja Dura-Ace kampien takaisinveto



äkssee
23.09.2023, 13.56
https://www.cyclingnews.com/features/shimano-global-crankset-recall/

Vois mennä Voe Bergele topiikkiin myös... Koskettaa omia kampia myös, joten täytynee irroitella ja tarkastaa löytyykö vaurioita.

Affected cranks are the following models with the following product codes:

11-speed Ultegra FC-6800
11-speed Ultegra FC-R8000
11-speed Dura-Ace FC-9000
11-speed Dura-Ace FC-R9100
11-Speed Dura-Ace FC-R9100P (this is the power meter variant)


This also includes any third party power meter cranks (Stages, Pioneer, 4iiii). Affected manufacturing codes are:


KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, and RF.

plr
23.09.2023, 13.59
Aika suurta joukkoa harrasteajajia tämä koskee. Sattumalta minulla ei ollut kyseisiä kampisettejä, vaikka läheltä liippasi. 105-kampisetit on ilmeisesti tehty eri tavalla, koska niitä tämä ei koske.

PMoi
23.09.2023, 14.09
Shimanon oma tiedoite asiasta:

https://bike.shimano.com/en-EU/information/customer-services/corrective-actions/important-safety-notice-11-speed-hollowtech-road-cranksets-inspection-program.html

Outtasite
23.09.2023, 15.52
Muualta lukemastani jäi se käsitys, että vialliset yksilöt ovat pääsääntöisesti antaneet merkkejä itsestään lievällä naksumisella tai jopa aiheuttamalla epämääräistä tunnetta siitä että kampi taipuu jossakin pyöritysliikkeen vaiheessa.

Nyt kai jollain viipeellä kotimaiset kivijalkaliikkeet saavat tehtäväkseen tarkistaa kammet silmämääräisesti ja käsikopelolla ja toimittaa tietyt Shimanon kriteerit täyttävät yksilöt eteenpäin. Asiakas saa sitten jonkin ajan kuluttua hyvässä tapauksessa uudet kammet ja vähän huonommassa omansa takaisin, jos Shimanon mielipide on toinen kuin oman kauppiaan.

Niille tehomittareiden omistajille, joille vaihto aiheuttaa kustannuksia, on luvassa ainakin symbolinen korvaus. Yhdysvalloissa näkyy olevan $300 yksipuolisen ja $500 kaksipuolisen wattimittarin kohdalla.

Aakoo
23.09.2023, 19.15
Aika kauan Shimanolla meni pää puskassa tämän kanssa. Onhan näistä ollut juttua jo pidemmän aikaa.

Kuminauha
24.09.2023, 09.27
Mitä nyt 11 vuotta väitelly vastaan ja vältelly vastuuta.

arctic biker
24.09.2023, 09.47
Onneksi on parikin halvempia Shimanon kampia tai kolmet.

F. Kotlerburg
24.09.2023, 10.56
On Ultegra-kammet, mutta ei kuulu kampanjaan. Mitä voitin?

JohannesP
24.09.2023, 13.46
Jos yhden tarkistuksen jälkeen todetaan olevan ok niin kiinnostaisi tietää mikä on vastuunjako myöhemmässä vaiheessa Shimanon, huoltoliikkeen ja kuluttajan välillä. Jenkkiläisiä huoltoliikkeitä voi jännittää.

WW:stä poimien kivijalat on velvoitettu tekemään tätä tarkistusta ilmaiseksi ja saavat korvauksen (75 $) vain vialliseksi todetuista. Shimanolla on myös oikeus poistaa tarkistusoikeus/Shimanon edustus huoltoliikkeeltä jos näiden todetaan lähettävän Shimanon mielestä virheettömiä yksilöitä. Paska homma sinällään huoltoliikkeille tehdä ilmaista työtä, mutta siinä voi jotakin yrittää myydä.

Vuosikausia sitten oli ainakin sellaista foorumimyyttiä, että tämä olisi suurempi ongelma kosteissa olosuhteissa merien läheisyydessä (suolasumua ilmassa), kuten Kaakkois-Aasiassa.


On Ultegra-kammet, mutta ei kuulu kampanjaan. Mitä voitin?
Tai sit sama ongelma niissäkin, mutta jostakin syystä vikatiheys ei ole vielä kasvanut riittävän suureksi takaisinvedolle. :)

HXX1100H
24.09.2023, 15.06
Kahdessa pyörässä takaisinvetoon kuuluvat kampisetit. Shimano väistelee vastuutaan mm. ohjeistamalla asiakasta tarkistamaan kampisetit ennen jokaista ajoa..
Mahdollisia hiushalkeamia ei ihan pintapuolisella tarkistamisella helposti havaitse.

Outtasite
24.09.2023, 17.20
^ Linkki kyseiseen ohjeistukseen olisi ollut kiva.

Täällä (https://bike.shimano.com/en-EU/information/customer-services/corrective-actions/important-safety-notice-11-speed-hollowtech-road-cranksets-inspection-program.html) ohjeistetaan kiinnittämään huomiota siihen miltä fillari ja kammet tuntuvat ja mitä ääniä ajaessa mahdollisesti tuntuu (mikä sivumennen sanoen on ihan hyvä tapa millä tahansa pyörällä ja osasarjalla). Jos miltään erikoiselta ei ole tuntunut eikä ääniä esiintynyt, on melko epätodennäköistä että delaminaatiota ja liimauksen irtoamista olisi tapahtunut.

Hiushalkeamia ei ymmärtääkseni etsitä, koska ne ovat, jos niitä on, vasta sekundäärisiä vaurioita.

Outtasite
24.09.2023, 17.25
On Ultegra-kammet, mutta ei kuulu kampanjaan. Mitä voitin?

Huolettoman mielen?


Muuten ymmärsin että listatut koodit kattavat kaikki mainitulla aikavälillä valmistetut kampisarjat, toisin sanoen että jos kammet ovat kyseistä mallia, mutta valmistuskoodia ei listasta löydy, ne on valmistettu myöhemmin (eikä samaa ongelmaa voi niissä enää ilmetäkään).

maalinni
24.09.2023, 18.13
Seppukun paikka japanian pomolla. Montakohan prosenttia noista on levinnyt?

maalinni
24.09.2023, 18.15
^ ”alle prosentti” eli 9 kampea 1000:sta räjähtää kesken ajon.

HXX1100H
24.09.2023, 20.05
Tältä samalta sivulta hieman ylempää löytyvät Pmoin:n linkkaamat Shimanon ohjeet. Sekundäärinen tai ei niin hiushalkeama on riittävä peruste kampien liikkeeseen viemiselle.

Juha Lehtinen
24.09.2023, 20.21
Onneksi on heti alkunsa tullut fillariin vaihdettua toisenlaiset kammet tehomittarin oston myötä.

YocceT
24.09.2023, 20.30
Löytyy kahdet kammet, joista toiset kampanjan kohteena. En aikonut tehdä asialle mitään, ei näyttäisi olevan akuuttia tarvetta.

jalkkis
24.09.2023, 23.41
Mun FC-R8000 ovat varianttia TC ja TD, joten ovat ilmeisesti takaisinkutsun ulkopuolella...

Onko noi kirjaimet joku aikaleima?

Username.
25.09.2023, 09.34
Ultegran kammet löytyy, mutta en aio/jaksa tehdä asialle mitään.

Outtasite
25.09.2023, 09.52
^ ”alle prosentti” eli 9 kampea 1000:sta räjähtää kesken ajon.

Ei ehkä räjähdä kesken ajon, ei ainakaan ilman minkäänlaisia tapahtumaa edeltäviä oireita, mutta liimaus selvästi pettää.

Miksi vain noin pieni osa, kun kaikissa kuitenkin on sama perusvika? Ei mielestäni voi olla että vain noin pienellä osalla fillareista ajettaisiin sellaisissa olosuhteissa (meri-ilma, suolatut tiet) tai niitä pestäisiin aineilla, jotka edistäisivät galvanisoitumista. Merkittävä osa tapauksista täytyy ymmärtääkseni koskea niitäkin pyöriä, joilla on ajettu vain meikäläisittäin katsottuna kauniissa kesäsäässä eikä koskaan sateessa...


Tulee mieleen ajatus tai sellaisella voisi spekuloida, että valmistusprosessi ei ole ollut täysin homogeeninen eli kampisarjoja ovat koonneet ja liimailleet ihmiset eivätkä robotit. Joku pieni ero työtavoissa tms voisi sitten olla syynä siihen että osassa liimaus pitää ja osassa ei. Laadunvalvonnassa asia ei ole tullut ilmi, koska kaikki testatut kampisarjat ovat täyttäneet kriteerit?

Outtasite
25.09.2023, 10.00
Tältä samalta sivulta hieman ylempää löytyvät Pmoin:n linkkaamat Shimanon ohjeet.

Kun kerran oli löytänyt niistä kohdan, jossa ohjeistettiin tarkistamaan kampisetit ennen jokaista ajoa, niin olisit voinut auttaa meitä, jotka eivät sellaista kohtaa olleet löytäneet.



Sekundäärinen tai ei niin hiushalkeama on riittävä peruste kampien liikkeeseen viemiselle.

Aivan varmasti - mutta silloin puhumme täysin eri asiasta.

Vai onko omassa kammessasi hiushalkeama ilman selvästi havaittavaa delaminaatiota ja liimauksen pettämistä (ja ilman minkäänlaisia ääntä tai muutakaan, johon olisit voinut kiinnittää huomiotasi)?

Outtasite
25.09.2023, 10.04
Onko noi kirjaimet joku aikaleima?

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/8nQ4DCp5CY4nJBLGjkxbDW-970-80.jpg.webp

Sitähän ei Shimano nähdäkseni suoraan sano, mutta niin olen ymmärtänyt.

(Muut kirjain- ja numeroyhdistelmät kertonevat valmistuspaikan, -linjan, tarkemman ajan ynnä muuta?)

Kupla
25.09.2023, 10.58
Ei yllätä, pari vuotta jo seurannut aihetta kun omat käyttiskammet on onneksi wanhat Ultegra 6600:set. Ajo juuri sitä mikä käsittääkseni nämä liimatut kammet rikkoo, eli märällä(+suolatulla) kelillä ajaminen ja yli 100kg elopaino. Oma arvaus on että tässä vaiheessa Euroopassa on "inspection and replacement program" koska korvaavia tuotteita ei ole. 2,7 miljoonaa kampiparia on paljon. Jossain kohtaa on pakko kutsua kaikki takaisin ja niellä tappiot. Kerran itsellä meinannut mennä leegot uusiksi ja kypärä halkesi kun viikon vanha kasari-Deore-kampi katkesi, eli en usko että Shimano voi väittää ettei hajoamisilla ole mitään vaikutusta turvallisuuteen.

Hambinilla ja oz cycle:lla on videot miten näitä hollow bonded-kampia voi tsekkailla ja miten ne hajoavat.
https://youtu.be/-uK7FSZ6OFM?si=XFOmBYW6H8cEK7jF&t=343
https://youtu.be/FkEkQV-zK0s?si=qE2NLJGhFaSmyKQ1&t=281

EDIT: näköjään Shimanon omallakin videolla hyvät tarkistusohjeet ja hienovaraisesti piilotettu varoitus ettei kampiin saa käyttää fillareihin tarkoitettuja puhdistusaineita. Sisältävät näköjään suolaa.
https://youtu.be/soRnwb0vR9s?si=tz-hqqtOyIvOGAsV&t=131
https://youtu.be/XwwwEc0hHYI?si=bB-V0W8Z0nh0urfJ&t=448

F. Kotlerburg
25.09.2023, 11.13
Mun FC-R8000 ovat varianttia TC ja TD, joten ovat ilmeisesti takaisinkutsun ulkopuolella...

Onko noi kirjaimet joku aikaleima?
Varmaankin. Itsellä on TB leima FC-R8000 kammissa. Ovat kiinni toukokuussa 2021 ostetussa pyörässä.

Outtasite
25.09.2023, 11.35
https://www.youtube.com/watch?v=soRnwb0vR9s

Täällä tosiaan kehotetaan jatkamaan "pre-ride inspections".

Ja puhutaan siellä myös "hairline crackseista":rolleyes:

PMoi
25.09.2023, 11.52
Mun FC-R8000 ovat varianttia TC ja TD, joten ovat ilmeisesti takaisinkutsun ulkopuolella...

Onko noi kirjaimet joku aikaleima?

Arvaukseni on että kirjaimet ovat vuosi ja kuukausi merkit. Toinen kirjain on säännöllisesti A..L

Koodin KF viittaa mielstäni vuoteen 2012 kesäkuuhun

KF = 2012 kesäkuu
KL = 2012 joulukuu
LA = 2013 tammikuu
LL = 2013 joulukuu
...
RF = 2019 kesäkuu

jalkkis
25.09.2023, 13.11
Varmaankin. Itsellä on TB leima FC-R8000 kammissa. Ovat kiinni toukokuussa 2021 ostetussa pyörässä.

Mun pyörä (Radon) on ostettu toukokuussa 2022. Liekö kammet sitten pyörineet varastossa Bike Discountilla pidemmän siivun...

JohannesP
25.09.2023, 14.17
Niille tehomittareiden omistajille, joille vaihto aiheuttaa kustannuksia, on luvassa ainakin symbolinen korvaus. Yhdysvalloissa näkyy olevan $300 yksipuolisen ja $500 kaksipuolisen wattimittarin kohdalla.
Tämä on vissiin vain US:ta koskeva korvaus. Kommenttien perusteella Briteissä tarjotaan vain uusi kampisetti ja sama päätös voi siten koskea koko Eurooppaa. Jos pitää paikkansa niin tylyä toimintaa kantaa vastuu. Pelkästään Stagesin mittareita oli aika paljon liikkeellä ennen wattipolkimien yleistymistä.

Jos ei mitään natinaa kuulu niin tuhoon tuomittu idea antaa jatkuvaa tarkistusvastuuta kuluttajille. Taatusti iso osa noista hiusmurtumista jää löytämättä niin kuin tähänkin mennessä. Jos ylipäätään tämä tieto joskus päätyisikin valtaosan harrastajista tietoisuuteen.

Kupla
25.09.2023, 14.36
Täällä tosiaan kehotetaan jatkamaan "pre-ride inspections".

Ja nyt on video kadonnut ja nettisivun ohje on että kammet viedään liikkeeseen jos koodi löytyy listasta. Ei enää mitään silmämääräistä tsekkailua kotona ja varovaista ajoa. Onkohan tullut jostain soitto "ettei tää pojat ny näin mene"? Jotenkin haiskahtaa että kaikki vaihdetaan uusiin, kunhan saadaan se 2,7 miljoonaa paria tehtyä uusiksi?

Outtasite
25.09.2023, 16.25
YouTube-video oli kai tarkoitettu ensisijaisesti kauppiaille ja päätynyt sitä kautta YouTubeen. Ohjeet kuluttajille ovat olleet koko ajan hivenen toisenlaiset (mistä johtuen H:lla alkavan kirjain- ja numeroyhdistelmä nimimerkin ohjeistus minua ihmetytti niin paljon että kysyin linkkiä siihen).

Mä uskon edelleenkin siihen että (1) vain jollain väärällä tavalla liimatut kammet hajoavat ja ettei niitä ole kuin pieni osa valmistetuista, ja (2) että kammet eivät hajoa varoituksetta ilman havaittavissa olevia oireita.

Tapauskuvauksissa on kuultu häiritsevää natinaa, poljin on tuntunut jotenkin oudolta tai klossin on arveltu olevan löysällä, mutta on jatkettu ajamista. Siinä mielessä olen "Shimanon puolella" että valistunut ja ongelmasta tietoinen ajaja - eli tämän foorumin lukija - voi huoletta jatkaa ajamista, jos mitään outoa ei ole havaittavissa. Ja suhtautua luottavaisesti siihen ettei kampi hajoa, jos kauppias sen tarkistettuaan on sitä mieltä ettei sitä tarvitse vaihtaa.

Mutta kieltämättä tämä on vastuukysymysten ynnä muiden vuoksi jännä juttu ja voi perustellusti olla sitä mieltä että Shimanon pitäisi vaihtaa kaikki kammet - tai vaikkapa lyödä vetoa sen puolesta että ainakin Yhdysvalloissa Shimano joutuu sen vielä tekemään.

Muuten veikkaan ettei Shimanon taholta ole vielä annettu virallista tietoa miten tehomittarien kanssa tullaan menetelmään. UK:ssa ei kai enää nautita täysimittaisesti EU:n kuluttajansuojasäännöksistä ja voi olla että siellä Shimanon politiikka ainakin voisi olla toinen kuin muualla. (Tosin se toisi tietyn määrän huonoa PR:ää...)


PS Sivuhuomiona en olisi ikinä osanut arvata että Shimanon paremman pään maantieosia on myyty niin paljon! 2,8 miljoonaa ylemmän keskiluokan maantiepyörää on ihan älyttömän paljon, vaikka yrittäisi ajatella että sehän on vain 400 000 per vuosi.

JohannesP
25.09.2023, 17.01
Tapauskuvauksissa on kuultu häiritsevää natinaa, poljin on tuntunut jotenkin oudolta tai klossin on arveltu olevan löysällä, mutta on jatkettu ajamista. Siinä mielessä olen "Shimanon puolella"ettävalistunut ja ongelmasta tietoinen ajaja - eli tämän foorumin lukija - voi huoletta jatkaa ajamista, jos mitään outoa ei ole havaittavissa. Ja suhtautua luottavaisesti siihen ettei kampi hajoa, jos kauppias sen tarkistettuaan on sitä mieltä ettei sitä tarvitse vaihtaa.
Enpä usko, että toisilla aktiivifoorumeilla porukka olisi niin kujalla, että kovin moni jatkaisi ajamista tällaisista oireista huolimatta. Ja niissä sentään näitä hajonneita kampia on näkynyt säännöllisesti muistuttamassa ongelmasta.

Joku todennäköisesti Shimanofani ihmetteli FB:ssä etteikö porukka muka tarkista pyöräänsä kattavasti ennen jokaista lenkkiä ja miten tällainen hajoaminen voi tulla yllätyksenä.


Muuten veikkaan ettei Shimanon taholta ole vielä annettu virallista tietoa miten tehomittarien kanssa tullaan menetelmään. UK:ssa ei kai enää nautita täysimittaisesti EU:n kuluttajansuojasäännöksistä ja voi olla että siellä Shimanon politiikka ainakin voisi olla toinen kuin muualla. (Tosin se toisi tietyn määrän huonoa PR:ää...)
Europe: Cranks and or any Shimano products that are modified by 3rd parties are not covered by warranty, but as an exception they will be subject to this inspection. Any items that are found to fail during inspection and that are sent back to Shimano will be replaced free of charge without the 3rd Party Power Meter attached.

Outtasite
25.09.2023, 18.01
Ei tarvitse olla Shimano-fani ihmetelläkseen miten jotkut kykenevät jatkamaan ajamista selvistä oireista huolimatta (joko kiinnittämättä niihin mitään huomiota tai selittämällä ne itselleen jotenkin merkityksettömiksi).

Pakko myöntää etten ole seurannut foorumeita enkä ollut aiemmin lukenut ainuttakaan tapauskuvausta, mutta nyt ei osunut silmiin ainuttakaan tapausta missä minusta selvästi huolestuttavia oireita ei olisi mainittu olleen ennen kammen hajoamista.

En minäkään tarkista pyörääni "kattavasti" - eikä Shimanokaan mielestäni edellyttänyt tai edes suosittanut että ajajat kävisivät ennen joka lenkkiä läpi koko nyt yksityiseksi muuttuneessa videossa esitetyt kohdat - ja joskus olen jopa ajanut useammankin lenkin, vaikka fillarista on putkelta polkiessa kuulunut ääntä, jonka aiheuttajaa en ole kyennyt tunnistamaan, mutta epämääräistä tunnetta kammessa tai polkiessa en sietäisi. Siksi pidän kiinni käsityksestäni että viimeistään nyt kun tiedetään mistä voi olla kyse, niin Shimanon ohje on tässä suhteessa riittävä ja ajaminen huoletonta.

HXX1100H
25.09.2023, 18.32
Moi , laitoin maahantuojalle kyselyn aiheesta. Vastaus : Kyseessä ei ole takaisinveto vaan tarkistus ja viallisten kampien vaihto.Tarkistus alkaa 1.10 Shimano jälleenmyyjillä, tältä sivulta löydät lisätietoja
https://bike.shimano.com/en-EU/information/customer-services/corrective-actions/important-safety-notice-11-speed-hollowtech-road-cranksets-inspection-program.html

Outtasite
26.09.2023, 09.58
Tämä on tosiaan metkaa - ja johtunee epäilemättä lainsäädännön ja oikeuskäytännön valtavista eroista - mutta US-sivuillaan Shimano käyttää termiä "voluntary recall" (jota tosin täsmennetään sanoin "of some...cranksets") mutta EU-sivuilla kyseessä on "inspection and replacement program" ("of selected...cranksets").

Mutta onhan se ollut koko ajan selvää, ettei Shimano ole ainakaan vapaaehtoisesti ollut tekemässä takaisinvetoa eli vaihtamassa kaikkien halukkaiden kampisettejä.


PS Ylläolevan linkin takana on ihan sama (ja muuttumaton) tiedote, minkä PMoi postasi jo lauantaina

veloveivari
12.01.2024, 16.08
Minulla alkoi pyörä naksumaan polkemisen tahdissa putkelta ajaessa. Epäilin, että olisko poljinakseli, klossi tai pelkkä jäätäminen syynä, keli kun oli semmoinen. Kotona tarkistin polkimet, klossit ja irrotin kammetkin löytämättä vikaa. Seuraavalla lenkillä, pikku ylämäessä, sitten syyllinen löytyi, kun se kampi otti ja hajosi. Ei onneksi ihan irtipoikki, mutta vääntyi vinoon. Varovasti pyöritellen pääsi ajamalla kotiin. Googlettamalla löytyi tämä keskustelu ja selvisi, että mun kampisetti kuuluu takaisinvedon piiriin. 2015 ostetun pyörän alkuperäiset FC-6800 Ultegra-kammet. Kilometrejä vähän vajaa 40000. Oli ehkä onnea, että hajosivat vasta nyt, kun on tuo kampanja. Uudet on luvassa Shimanolta ensi viikolla.

veloveivari
12.01.2024, 16.42
Kuva kammesta
https://pic.useful.fi/G73qxO82s.jpg

Föhn
12.01.2024, 16.46
Oho! Pitäisköhän tuo oma kampikin tarkistaa kun tämä on päässyt unohtumaan kokonaan.

Arosusi
12.01.2024, 17.03
Toni&Tonilla kävin tarkistuttamassa tiistaina. Kunnossa oli. Ja asiakaspalvelu pelasi, tekivät sillä aikaa kun käytiin Mustikkamaalla katsomassa uutta ratikkasiltaa.

Tuomas L
13.11.2024, 16.27
Tällainen FC-6800 kampi rapsahti juuri vetopuolen polkimen yläpuolelta poikki, eli suosittelen tarkistuttamaan omat.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/blob:https://www.fillarifoorumi.fi/d9023c33-ac37-42d4-bf79-1db19b340250

Opulus
13.11.2024, 19.26
^ Ilman edeltävää naksumista, tunnetta kammen taipumisesta tai muuta oiretta?

En kysy ilkeyttäni vaan lähinnä siksi että en hyvin mielelläni myönnä olleeni väärässä, kun väitin yllä kivenkovaan että jotain on kyllä huomattavissa ennen kuin kampi menee poikki. Valtuutetun liikkeen tekemissä tarkastuksissa on toki varmasti tullut esiin vaihdettavia kampia, jotka eivät olleet vielä oireilleet mitenkään.)

Tuomas L
14.11.2024, 09.07
^ Ilman edeltävää naksumista, tunnetta kammen taipumisesta tai muuta oiretta?

Jonkinlaista naksuntaa oli kuultavissa, mutta en ollut pystynyt paikantamaan sitä oikeaan kampeen. Taipumisesta ei kyllä ollut merkkiäkään, ennen kuin poljin irtosi.