Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Vaihtoehtoja?: Jäykkä keula 26", ISP + lokarit

Metsämuija
29.08.2023, 13.47
Kaipaisin vaihtoehtoja jäykkään keulaan 26", niin että tilaa löytyy ISPeille ja lokareille. Tulee nimittäin työmatkakäyttöön. Lisäksi toiveena on kiinnikkeet etutarakalle, mutta olen valmis luopumaan siitäkin.

Täydellinen vaihtoehto mittoineen olisi Surly Troll, mutta sitä ei saa enää mistään, edes tilaamalla. Mikä siis olisi vastaava? Ilmatilaa tarvittaneen 2.5" asti minimissään.

Marsusram
29.08.2023, 14.15
A-C on sama Bridge Club haarukassa, on vähän leveämpi.
https://foxcomp.fi/surly-bridge-club-27-5-fork
Kona Project 2 olisi myös vaihtoehto vähemmillä kiinnikkeillä, jos jostain löytää.

Metsämuija
29.08.2023, 16.42
A-C on sama Bridge Club haarukassa, on vähän leveämpi.
https://foxcomp.fi/surly-bridge-club-27-5-fork
Kona Project 2 olisi myös vaihtoehto vähemmillä kiinnikkeillä, jos jostain löytää.

Toi taitaa vaatia sitten levyjarruihin päivittämisen (ei nyt ole ihan kynnyskysymys)... Mutta saatavuus taitaa olla samana ongelmana yhä. Isoista kaupoista loppu ja Triton UK:ssa on saanut vähän epämääräistä palautetta saldoistaan. Sieltä löytyisi myös Trollia (tai sitten ei).

nure
29.08.2023, 17.09
Levyjarruihin päivittäminen ei ole kuin muutaman kympin homma joten helppoa jos muuta ei löydy...

Marsusram
29.08.2023, 18.03
Hiilarihaarukoissa taas puuttuu kiinnikkeitä:
https://www.carboncycles.cc/index.php?s=0&c=43&p=199&
Fillaritorilla voi olla vanhoista purettuja, joista pitää tarkistaa kaulaputken mitta ja max rengaskoko. Esim.
https://www.fillaritori.com/topic/287479-haro%C2%A0chrome-vintage-fork%C2%A0hyv%C3%A4kuntoinen-j%C3%A4ykk%C3%A4-keula%C2%A0jyv%C3%A4skyl%C3%A4/#comment-592401

Metsämuija
30.08.2023, 08.01
Levyjarruihin päivittäminen ei ole kuin muutaman kympin homma joten helppoa jos muuta ei löydy...

No hyvät levyjarrut kyllä maksaa paljon enemmän :)

Mutta jos keulaa ei ole kaupoissa, niin ei sitä voi ostaakaan eli pitää etsiä seuraava vaihtoehto

nure
30.08.2023, 09.14
^ Määrittele "paljon", siis jos vertaat vannejarrujen tehoon niin ei tosiaan maksa paljoa, halvimmat Shimanon hydrauliset saa reilulla kolmella kympillä eteen.

jalkkis
30.08.2023, 11.49
^ Määrittele "paljon", siis jos vertaat vannejarrujen tehoon niin ei tosiaan maksa paljoa, halvimmat Shimanon hydrauliset saa reilulla kolmella kympillä eteen.

Joo eiks tässä olla tekemässä työmatkapyörää eikä alamäkitykkiä? Mulla "työmatkapyörässä" on halvemman pään BR-M315 Shimanot ja toistaiseksi 4500km aikana ei ole tullut vastaan tilannetta, että olis ollu ongelmia pysähtymisen kanssa.

nure
31.08.2023, 00.37
^Tuota juuri meinasin, jotain Clarkseja ja mekaanisia saa vielä halvemmalla jos kukkaroa kiristää.

maalinni
31.08.2023, 09.38
Levyjarruilla menee kyllä kiekko uusiksi. Mutta en kyllä jarruista säästäisi, jos tarkoitus ajaa työmatkaa ympäri vuoden.

jalkkis
31.08.2023, 10.13
Levyjarruilla menee kyllä kiekko uusiksi. Mutta en kyllä jarruista säästäisi, jos tarkoitus ajaa työmatkaa ympäri vuoden.

Valaiskaa minua, mitä ongelmia edullisemman pään jarruissa on ympärivuotisessa työmatkakäytössä? Katoaako pito sadekelillä?

Mun M315 on liikkunut myös talvella ongelmitta ainakin -15 asteeseen saakka. Tosin mun "työmatkapyörällä" ei toistaiseksi ole ajettu työmatka-ajoa mutta talvellakin se liikkuu joka viikko.

xubu
31.08.2023, 13.21
^ Mulla oli fillarissa alkuperäisinä jarruina Shimano MT400 jarrut. Takajarru meni paskaksi noin 20k kilsan jälkeen. Männät siis jumittuivat. Yritin herkistellä, puhdistella, öljytä ulkopuolelta ja keskitellä, Eivät alkanaet toimia. Ostin sitten uuden ( SHIMANO Deore XT BR-M8120 4-Piston Rear Brake Caliper) joka on toiminut nyt noin 30k kilsaa hyvin.

Etujarrun männät menivät myös nyt jumiin eikä nekään herkistelyistä huolimatta alkaneet toimia. No kestivät sen 50k kilsaa. Ostin nopeasti halvimman etujarrun jonka nopeasti löysin (Shimano MT-201), koska olen ostamassa uutta fillaria. Tämän jarrun männät sitten olivat jumissa heti alusta saakka. Monen herkistelyn ja keskittämisen jälkeen ovat nyt sitten toimineet. Mutta eivät tuntuneet tuntuneet kovin vakuuttavilta. Kallimpi takajarru on siis toiminut loistavasti alusta saakka.

Aakoo
31.08.2023, 15.13
^Mä olisin itse tosi tyytyväinen jos pääsisin maastopyörän jarruilla noihin kilometreirin, siis jos 30k kilsaa tarkoittaa 30 000km.

maalinni
31.08.2023, 17.13
Valaiskaa minua, mitä ongelmia edullisemman pään jarruissa on ympärivuotisessa työmatkakäytössä? Katoaako pito sadekelillä?

Mun M315 on liikkunut myös talvella ongelmitta ainakin -15 asteeseen saakka. Tosin mun "työmatkapyörällä" ei toistaiseksi ole ajettu työmatka-ajoa mutta talvellakin se liikkuu joka viikko.

Ei mitään ongelmia, ajan itsekin niillä. Tarkoitin verrattuna vannejarruihin.

Metsämuija
31.08.2023, 21.21
Ei kannata keskittyä jarruihin vaan siihen keulaan. Jarrujen hintakaan ei ole ongelma vaikka maksaisi levyn kanssa pari sataa. Hakusessa on siis keula, jonka saa järkevästi ostettuakin luotettavaksi havaitusta (netti)kaupasta. Surlyt on jotenkin totaalisesti hävinneet kaupoista. Foxicompin kautta ei saa tilaamallakaan. Kokeiltu on. Nykyinen esihistoriallinen pomppukeppi pohjaa jokaisesta tiukemmasta jarrutuksesta, joten jotain tarttis tehdä.

xubu
01.09.2023, 11.33
^Mä olisin itse tosi tyytyväinen jos pääsisin maastopyörän jarruilla noihin kilometreirin, siis jos 30k kilsaa tarkoittaa 30 000km.

30k tarkoittaa 30000 tuhatta.

maalinni
01.09.2023, 12.50
Ei kannata keskittyä jarruihin vaan siihen keulaan. Jarrujen hintakaan ei ole ongelma vaikka maksaisi levyn kanssa pari sataa. Hakusessa on siis keula, jonka saa järkevästi ostettuakin luotettavaksi havaitusta (netti)kaupasta. Surlyt on jotenkin totaalisesti hävinneet kaupoista. Foxicompin kautta ei saa tilaamallakaan. Kokeiltu on. Nykyinen esihistoriallinen pomppukeppi pohjaa jokaisesta tiukemmasta jarrutuksesta, joten jotain tarttis tehdä.

Käviskö tää: https://www.bike-components.de/en/Surly/ECR-27-5-43-mm-Offset-Rigid-Fork-p75377/

maalinni
01.09.2023, 12.52
30k tarkoittaa 30000 tuhatta.

Eikä tarkoita vaan 30k = 30 000 ei 30 000 tuhatta :p

nure
01.09.2023, 14.16
^^Tuohon hintaan jo tulee mukaan kuituiset...

Marsusram
01.09.2023, 17.03
Tai sitten pitää soutaa rapakon taakse
https://www.modernbike.com/surly-troll-fork-26-qr-1-1-8-straight-steerer-black
Katsoin omaa kalustoa, missä cantitapilliset olivat erilaisella kaulaputkella tai A-C mitalla. Ritchey WCS oli lähinnä etsittyä, mutta niitä ei mistään saa.