Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Moottoriakselien läpivientien tiivisteet



pyorahullu
28.08.2023, 15.34
Onko porukka huomannut ongelmia tiivisteissä? Ittellä hieman kokemusta shimano steps e7000 ja mahle x35/35+ moottoreista

Benny
28.08.2023, 21.32
Bosch taitaa suosittaa vaihtamaan ainakin ne laakeritiivisteet ~3000km välein.

Santtu75
28.08.2023, 21.50
Bosch taitaa suosittaa vaihtamaan ainakin ne laakeritiivisteet ~3000km välein.

Se Bosch:n tiivistepaketti on tämännäköinen/hintainen Gen4:een
https://rtech.fi/tuote/bosch_service_kit_bearing_protection_ring_bdu4xx?g clid=Cj0KCQjwi7GnBhDXARIsAFLvH4lGaquCrYwfWADPWt2Yi JzL88mG3QSGY4angQxedihbArNIBxiIyMUaAs3xEALw_wcB

Gen3
https://www.ebikemotorcentre.com/product/bosch-gen-3-bearing-protection-ring-service-kit-bdu3xx-from-serial-number-860011xxx/

Gen2
https://www.bike-discount.de/en/bosch-service-kit-bearing-protection-ring-drive-unit?number=20034759&__delivery=8&__currency=1&gclid=Cj0KCQjwi7GnBhDXARIsAFLvH4kFzyDupVyBViVvZppw IB0a12ydthJx-_b5m_VEFLSvLNBm5Aqg82oaAhC7EALw_wcB

Noistahan tuo Gen2 oli surullisenkuuluisa siitä että vetopuolelta pääsi vettä laakereihin sisään ja vetopuolen laakerit sököksi (itselläni meni juuri näin), mutta Bosch:lla tuli siihen sitten saatavilla koko moottorin oikea kylki missä nämä yleensä vaurioituneet laakerit ovat, tuollainen tuli itse vaihdettua ja sen jälkeen Gen2 tiivisteet vaihtanut 1000-2000km. välein
https://www.bike-discount.de/en/bosch-repair-service-kit-bdu2xx?number=20107477&__delivery=8&__currency=1&gclid=Cj0KCQjwi7GnBhDXARIsAFLvH4m96P9MNsjR9wJmJnzH WhQobnOL-DpqHd20Dyv2nRE7f6IqCVlZ27MaAtUxEALw_wcB

mehukatti
28.08.2023, 22.28
Ainakaan Shimanon kanssa ei tarvi asiaa miettiä, vaan moottorilla ajetaan niiin kauan kun se hajoaa ja sitten haetaan kaupasta uusi takuuseen (tai omalla rahalla mikäli takuu umpeutunut).

Santtu75
28.08.2023, 22.41
Ainakaan Shimanon kanssa ei tarvi asiaa miettiä, vaan moottorilla ajetaan niiin kauan kun se hajoaa ja sitten haetaan kaupasta uusi takuuseen (tai omalla rahalla mikäli takuu umpeutunut).

Bosch:llakin tuo tiivisteiden vaihto on käsittääkseni suositus, ei takuun ehto. Ja taisivat senverran oppia tusota Gen2 hommasta (meni ilmeisesti aika isosti takuuvaihtoihin), että muuttivat tiivistettä viimeisimpiin mallivuosiin mitä konetta saatavilla ja nyt tarjoavat noita tiivisteitä yms. ihan isossakin mittakaavassa kaikkiin koneisiin eri jälleenmyyjien kautta takuuajan jälkeiseen "huolenpitoon".

Bndit
28.08.2023, 22.47
Ainakaan Shimanon kanssa ei tarvi asiaa miettiä, vaan moottorilla ajetaan niiin kauan kun se hajoaa ja sitten haetaan kaupasta uusi takuuseen (tai omalla rahalla mikäli takuu umpeutunut).
Sama homma Boschin kanssa, ei takuuaikana mitään tiivisteitä vaihdella, ajetaan vaan.

Benny
28.08.2023, 23.00
^
Ne oli Gen3 mootoriin ~50€ vaihdettuna. Mielestäni aika pieni hinta siitä, että tuo härveli toimii vielä takuu ajan jälkeenkin :)

Tuskin itsekkään on mikään mahdoton homma vaihtaa, en jaksanut vain alkaa perehtymään :D

Bndit
29.08.2023, 09.02
^
Ne oli Gen3 mootoriin ~50€ vaihdettuna. Mielestäni aika pieni hinta siitä, että tuo härveli toimii vielä takuu ajan jälkeenkin :)

Tuskin itsekkään on mikään mahdoton homma vaihtaa, en jaksanut vain alkaa perehtymään :D

No ei ole kyllä kallista. Aikamoiset hintaerot oli noilla seteillä gen4:seen, Electrobike reilu 30€ ja Larunpyörä kympin halvemmalla :D

pyorahullu
29.08.2023, 11.30
Mahle x35/×35+ jarrulevyn puoleinen akselitiiviste on onneton. Reiässä on ohut kumilevy jossa reikä akselille. Shimano steps e7000 sisäpuolisesta tiivisteestä ei tietoo. Molemmissa tapauksissa tuntuu siltä että insinöörit eivät ole ikinä kuulleetkaan stefa- tiivisteiden olemassaolosta. Tai sitten tiivisteet on tarkoituksella jätetty alkeelliselle tasolle.