Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Sähköavusteisten pyörien ketjuongelmat



pyorahullu
25.08.2023, 17.01
Lehdissä julkaistaan useasti artikkeleita, joissa kerrotaan säköavusteisten pyörien ketjuongelmista. Olen ajanut sähköläskiksellä n. 1/2 v. ilman ym. ongelmia. Mistähän tuo kirjoittelu johtuu? Onko porukalla ollut ym. ketjuongelmia?

Rydman
25.08.2023, 17.05
Ei ole ollut ketjuongelmia, 2000km takana pääosin maastoa. 500km välein kierrätän kolmia ketjuja vuorotellen.

Jos täysteholla ylämäkeen runttaa turbolla ja vaihtaa vaihteita, niin saattaahan tuo tykätä huonoa.

Bndit
25.08.2023, 17.42
Sähköpyörien ketjuongelmat johtuu siitä että jengi ei ymmärrä että sähkömoottorissa on prätkän väännöt, mutta voimalinja on kumminkin fillarista. Eli ei voi vaihtaa vaihteita samalla tavalla kun akustisella pyörällä ja vaikka vaihtaisi, niin se voimalinja kuluu kumminkin paljon enemmän.

Moska
25.08.2023, 18.34
Sähköpyörien ketjuongelmat johtuu osin siitä että osa oletetuista ei käytä kuin yhtä vaihdetta.

jalkkis
25.08.2023, 19.28
Jeps, ajetaan vain suurimmalla avustuksella ja vaihteella niin voimansiirto on ihmeissään.

Kuminauha
26.08.2023, 08.26
Ei ole olemassa mitään ketjuongelmaa. Hyvin ne toimii.

pyorahullu
26.08.2023, 08.28
Sähköpyörien ketjuongelmat johtuu siitä että jengi ei ymmärrä että sähkömoottorissa on prätkän väännöt, mutta voimalinja on kumminkin fillarista. Eli ei voi vaihtaa vaihteita samalla tavalla kun akustisella pyörällä ja vaikka vaihtaisi, niin se voimalinja kuluu kumminkin paljon enemmän.
Voitko tarkentaa. En ymmärrä

Koheltaja
26.08.2023, 09.19
1500km ajettu ja 0.5 tulkki ei mene ahdistamatta KMC E12 ketjuun. Kadenssin pyrkinyt pitämään yli 80 ja isoilla avustuksilla runtataan hyvin harvoin. Ketjut dipattu parafiiniin kaksi kertaa, nyt ison huollon yhteydessä dipataan kolmannen kerran.

MRe
26.08.2023, 10.23
Ongelma on kuskissa, ei ketjuissa.

pyorahullu
26.08.2023, 10.29
Itte laitoin läskiin täyspitkät lokarit + eteen viel kuraläpän. Tämän lisäksi styrox kotelo eturattaan ja ketjun suojaamiseksi roiskeilta. Ajettu n. 2300 km. Ei kulumisongelmia

Suiza
26.08.2023, 12.06
Tarpeeksi kadenssia, ketjujen puhdistus ja voitelu jokaisen likaisen maastolenkin jälkeen, järkevä vaihtamishetki, kestää helposti pari tonnia, jopa enemmänkin riippuen pääsääntöisesti käytetystä avustustasosta.

pyorahullu
26.08.2023, 16.17
Tarpeeksi kadenssia, ketjujen puhdistus ja voitelu jokaisen likaisen maastolenkin jälkeen, järkevä vaihtamishetki, kestää helposti pari tonnia, jopa enemmänkin riippuen pääsääntöisesti käytetystä avustustasosta.
Voitko selventää miten avustustaso vaikuttaa ketjujen kulumiseen?

jalkkis
26.08.2023, 17.48
Liian iso vaihde + liian pieni kadenssi + voimakas avustus -> melkoinen määrä njyyttonia voimansiirtoon rasittaa voimansiirtoa enemmän kuin sopiva vaihde + sopiva kadenssi + ei niin iso avustus.

Föhn
26.08.2023, 18.07
Juttelin eilen yhden mekaanikon kanssa joka on paljolti tekemisissä sähköpyörien kanssa. Hän sanoi että sisääntulevista pyöristä on 55-60% sähköpyöriä. Sesonki riippuvainen ei ole koska tulee tasaisena virtana joskin talvi jarruttaa hieman. Mutta 70-80% on voimansiirron ongelmista. Takuukeissiä haluaa90% vaikkei ole mitään mahdollisuutta saada läpi. Kuluttajansuojalla uhkaillaan jne vaikka vika itsessä.

pyorahullu
26.08.2023, 18.26
Liian iso vaihde + liian pieni kadenssi + voimakas avustus -> melkoinen määrä njyyttonia voimansiirtoon rasittaa voimansiirtoa enemmän kuin sopiva vaihde + sopiva kadenssi + ei niin iso avustus.
Oisko kuitenkin niin että suurin rasitus tulee vetopuolen laakerille , joka ainakin shimano steps e7000 moottorissa on liian kapea kuulalaakeri.
Voi olla et on neulalaakerit mut joka tapauksessa liian kapea. Kaikki rasitus tulee toho laakerin. En osaa lisätä kuvaa.

Zykkel
26.08.2023, 19.28
Ainakin omassa Haibike Trekking 2 pyörässä oli minulle alun perin väärä ratastus retki/työmatka käyttöön. Eturatas oli 38T ja pakka Shimano HG500, 11–42T. Tarkoitus ei ole matkalla hikoilla ja sen takia avustus lähes aina täysillä 70 Nm ja ajonopeus 23-25 km/h. Eturattaan vaihdoin 42T ja pakaksi XT CS-M771 10-speed 11-32T. Pakka on vielä hiukan viritelty ja alimmat ovat 11-13-14-16T. 99% ajan 13-14-16T. Shimano CN-E6090 10-speed E-Bike ketjut vaihtuu 2000 km välein ja nuo alimmat pakan rattaat 4000-5000 km välein. Eturatas 10000 km välein. Näillä muutoksilla on kestänyt jo noin 3,5 vuotta.

jalkkis
26.08.2023, 23.55
Oisko kuitenkin niin että suurin rasitus tulee vetopuolen laakerille , joka ainakin shimano steps e7000 moottorissa on liian kapea kuulalaakeri.
Voi olla et on neulalaakerit mut joka tapauksessa liian kapea. Kaikki rasitus tulee toho laakerin. En osaa lisätä kuvaa.Voihan se olla, että moottoreissakin on joku heikko kohta mutta nyt ei tarkoitettu sitä. Nyt kyse oli ketjuun (ja rattaisiin) kohdistuvasta ylimääräisestä ja kuluttavasta rasituksesta, edellä olevissa viesteissä mainituista syistä.

Moska
27.08.2023, 00.01
Tuossa kun moottori tehtaalla olisi sovitettu tehostus cadenssiin. Romut kestäisi paremmin ja ehkä ihmisetkin

Koheltaja
27.08.2023, 08.00
Maastossa kun ei aina pysty vetämään optimikadenssilla ja niissä vttumaisissa paikoissa kun moottori sanoo että -enpäs annakkaan apuja vaikka niin luulet- niin kuski on tontissa poimimassa mustikoita. Ei hyvä.

jalkkis
27.08.2023, 11.11
Tuossa kun moottori tehtaalla olisi sovitettu tehostus cadenssiin. Romut kestäisi paremmin ja ehkä ihmisetkinAutomaattivaihteistoa paritettuna moottoriin tuo huutaisi. Kaiketi olisi nykyään mahdollista?

Moska
27.08.2023, 11.16
Tuossa on vaan se ongelma että erilaisissa tilanteissa haluaisi käyttää erilaista cadenssia

MRe
27.08.2023, 17.36
Kävelylenkillä tuli vastaan joku eMax-kuski. Nopeutta vajaa parikymmentä ja kadenssi n. 40 luokkaa. Kuten kirjoitin, niin jos ei ketjut/voimansiirto kestä, niin vika kuskissa.

Kiituri
29.08.2023, 09.13
Koska ketjut ei veny vaan kuluu niin onko sitten suurtakaan merkitystä ajaako kovilla kierroksilla kovalla voimalla. Toisessa liikeen hankausta tulee enemmän ja toisessa hankaus on voimakkaampaa.
Rasva ja lika on molemmissa se oleellinen juttu. Kovalla voimalla ajettaessa rasvan pitäisi olla samantapaista kuin autojen perissä käytetään, hypoidi tms. mikä kestää kovaa pintapainetta ilman rasvapinnan rikkoutumista. Onkohan tuollaisia rasvoja ketjuihin?

Ite olen todennut MP endurokäyttöön tarkoietun märän kelin sprayn toimivaksi. Ei kerää juuri kuraa ja pysyy suhteellisen hyvin paikallaan. Lisäksi jos on tarkoitettu konevoimaisiin ketjuihin niin varmaan fillarissakin toimii.

Moska
29.08.2023, 09.49
No jos on esim 11-42 pakka, niin 11 on huonoimmalla hyötysuhteella ja siinä on vähiten hampaita, mitä kuluttaa. Lisäksi ketju saa eniten taivuttelua osakseen.
Toisekseen en kylläkään osaa pois sulkea suurimman välityksen aiheuttamaa rasitusta. Mietitään vaikkapa uudehkojen autojen jakoketjuongelmia. Ovat öljykylvyssä olevia, mutta alimitoitettuja tehtäviinsä ja pitkäksi ajetulla ketjulla tuhotaan rattaatkin.

xubu
30.08.2023, 11.29
No jos on esim 11-42 pakka, niin 11 on huonoimmalla hyötysuhteella ja siinä on vähiten hampaita, mitä kuluttaa. Lisäksi ketju saa eniten taivuttelua osakseen.
Toisekseen en kylläkään osaa pois sulkea suurimman välityksen aiheuttamaa rasitusta. Mietitään vaikkapa uudehkojen autojen jakoketjuongelmia. Ovat öljykylvyssä olevia, mutta alimitoitettuja tehtäviinsä ja pitkäksi ajetulla ketjulla tuhotaan rattaatkin.

Onko autoissa siirrytty takaisin jakoketjuihin? Hihnathan syrjäyttivät jossain vaiheessa ketjut.

Moska
30.08.2023, 12.00
Onko autoissa siirrytty takaisin jakoketjuihin? Hihnathan syrjäyttivät jossain vaiheessa ketjut.Ei kaikki ole siirtynyt koskaan hihnaan ja jotkut käyttää molempia, moottorista riippuen.

Koheltaja
30.08.2023, 13.20
Kyllä auton moottoreissa on molempia käytössä ketjua sekä hihnaa, jälkimmäistä moottorin sisällä öljykylvyssä sekä perinteisessä paikassa.

Takamisakari
30.08.2023, 14.48
"Jalkkis": Tuossa kun moottori tehtaalla olisi sovitettu tehostus cadenssiin. Romut kestäisi paremmin ja ehkä ihmisetkin

Onhan näitä esim Enviolon Automatiq - napavaihde, tosin siinäkin kuski voi itse valita kadenssin näytöstä ja vaihteisto pitää kadenssin suurinpiirtein samana vaikka nopeus muuttuu. Mutta taas hihnallahan näitä ongelmia ei ole muutenkaan (jos nyt tarkkoja ollaan ja miksi ei oltaisi)

xubu
31.08.2023, 11.49
Ei kaikki ole siirtynyt koskaan hihnaan ja jotkut käyttää molempia, moottorista riippuen.

Ok, mulle tuli vaan jotenkin sellainen olo jossain vaiheessa, että hihnat syrjäyttävät ketjut. En ole sittemmin seurannut autojen tekniikan kehitystä.

fob
05.09.2023, 20.45
Yli 4000 km ajettu maastossa alkuperäisellä voimansiirrolla. Puhdistus ja voitelua silloin tällöin. Kai tuo ketju kohta pettää?

Benny
05.09.2023, 21.09
Yli 4000 km ajettu maastossa alkuperäisellä voimansiirrolla. Puhdistus ja voitelua silloin tällöin. Kai tuo ketju kohta pettää?

Ootko mitannu ketjumitalla ja mikä ketju on käytössä?

fob
06.09.2023, 23.51
Ootko mitannu ketjumitalla ja mikä ketju on käytössä?

En ole mitannut.
Joku Shimanon ketju.

fob
10.09.2023, 23.53
En ole mitannut.
Joku Shimanon ketju.

Näytti siltä, että ketjussa lukee HG

Pow
12.09.2023, 16.42
Kadenssin kaksinkertaistaminen puolittaa takarattaaseen kohdistuvan voiman ja vääntömomentin. Eikös se näin mene. Ja kun öljykalvolla on kyky vastustaa voimaa vain johonkin asti, niin jossain kohtaa metallipintojen välillä ei enää ole öljykalvoa. Toki likainen tai peräti öljytön ketju lisää kulumista kaikkein eniten, mutta matalalla kadenssilla ja suurella teholla (pyöräilijä + sähkömoottori) voi vaikuttaa kulumiseen paljonkin.

pyorahullu
16.10.2023, 17.53
Oma ratkaisuni ketjuhuoltoon.
1. Täyspitkä lokasuoja ja kuminen kuraläppä niin että se miltei raahaa maata
2. Eturattaan eteen styroksista kotelo joka estää kuran pääsyn ketjuun
3. Ketjun puhdistus ja kuivavoitelu vahamaisella aineella
Nyt ajettu n 2300 km eikä mitään liikkuvia osia ole vaihdettu

cyclomiha
12.03.2024, 19.02
Huollon määrällä katsottuna ketjut on todella huono ratkaisu, toki jos ajelee vain kesäisin heti sateen kuivattua asfaltin niin pääsee helpommalla. Seuraava e-bikeni tulee olemaan ilman ketjuja ja iskuva vastaanottavaa takavaihtajaa. 2xvrk tehtävä ketjun huolto, työpäivän molemmissa päissä, on todella syvältä ja poikittain.

ElBike
19.03.2024, 16.50
^Cityfillariin on parempiakin keksintöjä kuin ketjuvaihde. Napavaihteita on hyviäkin ja siihen hihnaveto. Hihnavedon kestävyydestä loskassa ja kurassa en osaa sanoa mutta pienen tehohäviön kattaa sähköavustuksella. Maastoon vaihtoehtoja onkin sitten vähemmän. Napavaihteita on olemassa ja väittävät kestävän sähkömoottorinkin tuoman lisäväännön, mutta en ole silti uskaltanut ostaa.

Koheltaja
19.03.2024, 18.12
Mitkä napavaihteet kestää 90nm moottorin?

Bndit
19.03.2024, 18.54
https://www.specialized.com/fi/fi/turbo-porto/p/4206097?searchText=90823-5200&color=5400843-4206097

pyorahullu
19.03.2024, 19.19
Mummofillari

Bndit
19.03.2024, 20.30
Mutta kestää 90Nm

Santtu75
19.03.2024, 21.34
Mitkä napavaihteet kestää 90nm moottorin?

Ainakin MAXX:n Jagamosta huipputason EFatbike (Shimano EP 801 / 85Nm) on valittavissa Rohloff:n XL A12 14s. vaihteistolla ja hihnavedolla (lisähinta 2000€), eli voisi olettaa että tuo vaihteisto ainakin kestää kyseiset väännöt
https://www.maxx.de/en/bikes/e-fatbike/jagamoasta_els_sh/konfigurator.php?rad_id=177&klasse=99999

Samoin ainakin Riese und Muller on parittanut Rohloff:n ja Bosch:n Gen4 CX (85Nm) moottorin useammassakin mallissaan
mutta puhtaista maastopyöristä ainakin Superdelite Mountainissa
https://www.manchesterbikes.co.uk/riese-and-muller-electric-superdelite-mountain-roh.html

Eli ainakin näiden kahden laatuvalmistajan maineen perusteella uskaltaisin väittää että ainakin tuo Rohloff kestää kyseisen tason vääntöjä.

Koheltaja
20.03.2024, 07.03
Taidan jäädä odottamaan uusia mullistuksia moottorin ja voimansiirron osalta joita ei vielä ole julkistettu, huhuja kyllä on liikkeellä hihnavedosta ja moottoriin integroidusta variaattorista tai vaihteistosta.

Bndit
20.03.2024, 09.34
Kyllä niitä on jo https://www.simplon.com/en/Bikes/E-Mountain-Bikes/Rapcon-Pmax-Pinion_b_674047

pyorahullu
20.03.2024, 10.55
Joo. Tää vois olla mahee. Onkohan kampiakselin läpiviennin tiivisteet paremmat ku nykyfillareissa?

Santtu75
20.03.2024, 12.37
Tuossa listaa valmistajista / malleista joissa tuo Pinionin moottori-vaihteisto yhdistelmä on / on tulossa:
https://pinion.eu/bike-selection/

Santtu75
20.03.2024, 12.39
Joo. Tää vois olla mahee. Onkohan kampiakselin läpiviennin tiivisteet paremmat ku nykyfillareissa?

Ensimmäiset median tekemät koeajaot Pinionin moottori.vaihteisto yhdistelmällä olevilla myyntimalleilla olleet vasta viimevuoden loppupuoliskolla ja asiakastoimitukset vasta alkaneet/alkamassa joten kenelläkään ei tuohon vielä kokemusperäistä vastausta ole olemassa valmistajan mainospuheiden ulkopuolelta.

blues
20.03.2024, 14.05
Jos ei oteta huomioon painoeroa ja sitä, että kuski ei talutakkaan jyrkempiä mäkiä, niin miten sähköpyörän
aiheuttama eteenpäin viemä voima (takarengas) eroaa tavan pyörästä?

Bndit
20.03.2024, 14.07
90Nm on huomattavasti enemmän mitä peruspertiltä lähtee reisistä.

hece
20.03.2024, 15.54
Kun seison kammen päällä kammen ollessa 90° kulmassa, tuotan 100 kg * 9.81 m/s^2 * 0.175 m = 918 N * 0.175 m ~ 172 Nm vääntömomentin. Ja reilusti enemmän aktiivisesti polkiessa. Kyllä perusperttikin pystyy hetkellisesti ylittämään 90 Nm.

Marsusram
20.03.2024, 17.10
Peruspertti kun saa 90Nm x 100rpm, niin 0,94kW olisi teho. :)
Mutta aktiivisesti polkiessa ei tuota oikeasti saa aikaan kun pitäisi koko kierrokselle saada tuo vääntö sekä kova kadenssi aikaiseksi.

Santtu75
20.03.2024, 17.15
Kun seison kammen päällä kammen ollessa 90° kulmassa, tuotan 100 kg * 9.81 m/s^2 * 0.175 m = 918 N * 0.175 m ~ 172 Nm vääntömomentin. Ja reilusti enemmän aktiivisesti polkiessa. Kyllä perusperttikin pystyy hetkellisesti ylittämään 90 Nm.

Tuo laskukaava toteutuu vain siinä pienessä hetkessä jossa tuo kampi on tuossa vaakasuorassa asennossa, eli 90ásteen kulmassa keskiöön nähden, kaikissa muissa asennoissa tuotettava vääntömomontti on pienempi ja ylä-sekä alakuolokohdassa se olisi tuolla laskukaavalla laskettuna 0.

Esuli
21.03.2024, 11.04
Voipihan se ketju venyä kun seisoo kammen päällä 90kg ja reppu, takajalalla vetää vielä 90kp. Kadensin ollessa 1-10.
Mulla on läskissä edessä 30 piikkinen ja takana 16-46, ei tarvitse Höyrykonetta leikkiä.
Ketjut kestää.

jpuu
21.03.2024, 13.43
Tuo laskukaava toteutuu vain siinä pienessä hetkessä jossa tuo kampi on tuossa vaakasuorassa asennossa, eli 90ásteen kulmassa keskiöön nähden, kaikissa muissa asennoissa tuotettava vääntömomentti on pienempi ja ylä-sekä alakuolokohdassa se olisi tuolla laskukaavalla laskettuna 0.

Juuri tuolla ajan hetkellä t, eli kun poljin 90 asteen kulmassa eteenpäin sitä suurinta vääntömomenttia tarvitaankin.

hece
21.03.2024, 15.24
Totta turisette, ei tuo sama vääntömomentti toteudu kokonaiselle tai edes puolikkaalle kampikierrokselle ihmisen polkiessa. Mutta tuolla hetkellisellä väännöllä on myös voimansiirron kestävyyden kannalta merkitystä. Oletettavasti moottori tuottaa suurimmillaan suht tasaisen 90 Nm, mutta ihminen sprintatessa moninkertaisesti. Lyhyissä pulsseissa, eikä minuuttikaupalla.

Marsusram
21.03.2024, 15.54
Juuri tuolla ajan hetkellä t, eli kun poljin 90 asteen kulmassa eteenpäin sitä suurinta vääntömomenttia tarvitaankin.

Voisitko kertoa mihinkä sitä tarvitaan?
Trackstandista kiihdyttämisen ensimmäiseen polkaisuun ehkä?

jpuu
21.03.2024, 16.21
^Eipähän nuo sähköavusteiset itsestäänkään kulje. Joutuu vielä jalalla vähän auttamaan.

Kuminauha
21.03.2024, 17.52
Oman voima-anturin (rally XC200) mukaan erään suorituksen aikana oma keskimääräinen huipputehoalue on ollut noin 72-120 astetta ja kokonaistehon alue on noin 6-215 astetta.

Sähkäreissä ketjut on kovilla yleensä silloin, että kadenssi on todella pieni ja vääntö korkealla. Tämä tilanne on myös yleisempää sähköpyörissä, koska sitä tehoa ei luomulla saa kunnolla irti ilman korkeaa kadenssia, toisin kuin sähkärissä moottori jeesaa jo hyvin matalilla kadensseilla isoja watteja.

Autossakin moottorin kiertokanki on kovimmilla rasituksilla juuri pienillä pyörintänopeuksilla samalla aikaa kun moottorin kuormitus on suuri.

blues
21.03.2024, 21.20
Hmm, lähinnä ajattelin sitä, että saman painoinen ja samalla nopeudella etenevä vekotin vaatii saman tehon takapyörälle oli moottori tahi ei.
Omasta vaihdoin ketjut 3000 km ajettuna, ei ollut vielä loppu. Pyörä on työmatkakäytössä. Puolet matkasta on hiekkatietä.

trallalaalaakso
02.04.2024, 23.33
GZR Forzar-e, 70 nm moottorilla. Nyt 2 tkm/vajaa 2 kk ajettu, puhdistan harjalla/rätillä pintapuolisesti ketjut ja rattaat useasti viikossa ja öljyän perus sprayllä ennen jokaista lenkkiä. Tänään putsauksen jälkeen kokeilin vartavasten vaihteiston toiminnan, se toimii nyt uuden lailla molempiin suuntiin.
Pidän kadenssin järkevänä, eli käytän vaihteistoa ajossa, ja vältän usein liian voimakasta avustustehoa. En myöskään vaihda rasituksen alla rusahtaen, vaan kevennän vaihdon aikana.
En vaihtele ketjua säästääkseni pakkaa, vaan vaihdan ne sitten kerralla joka lie tyyriimpi tapa toimia. Mutta katsotaan nyt, kauanko jaksaa toimia hyvin kunnes kuluu, perus kaupunkiretkeilyä kevyesti on ajotapa ja -ympäristö. Odotan innolla, meneekö 5 tkm kenties ylikin, vai mitenkä.
Noinkin voimakkaalla moottorilla ilman huoltoa väärällä kadenssilla voimansiirron saanee kulumaan käyttökelvottomaksi alta aikayksikön, mikä se sitten lieneekään, tonni -kaks tkm?