Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän huollot
Alkaa tuossa cube ssa lähestyä huolto. Bosch ohjelma semmoista tyrkyttää. Mulla pysyy työkalut kädessä. Sain takavaihtajan vaihdettua ja vaihteen korvan oikaistua. Litkutus ei ole vaikeaa.
Mitä siinä huollossa oikeasti tehdään?
Santtu75
17.08.2023, 21.47
Alkaa tuossa cube ssa lähestyä huolto. Bosch ohjelma semmoista tyrkyttää. Mulla pysyy työkalut kädessä. Sain takavaihtajan vaihdettua ja vaihteen korvan oikaistua. Litkutus ei ole vaikeaa.
Mitä siinä huollossa oikeasti tehdään?
No eipä juuri ihmeellisempää kuin "normaalinkaan" pyörän huollossa Tuossa esimerkit vaikkapa sähköpyöräkeskuksen huolloista:
Ensihuoltoon sisältyy:
Rättipesu
Renkaiden tarkastus ja täyttö
Napalaakerien tarkastus
Kiekkojen rihtaus
Jarrujen keskitys/säätö
Voimansiirron puhdistus
Eturattaan, kampien, polkimien tarkastaminen
Vaihteiston säätö
Ohjainlaakerin välyksen tarkistaminen ja säätö
Kaikkien osien kiinnityksen kireyden säätö
Jousituksen tarkastaminen
Ketjun tarkastaminen ja voitelu
Kausihuoltoon sisältyy:
Mekaanisten varaosien vaihtotyö
Rättipesu
Renkaiden tarkastus ja täyttö
Napalaakerien tarkastus
Kiekkojen rihtaus
Jarrujen säätö ja jarrupalojen vaihto tarvittaessa
Keskiölaakerin, eturattaan, kampien ja polkimien kireyden tarkastukset
Voimansiirron osien vaihto tarvittaessa
Voimansiirronpesu ja ketjun voitelu
Vaihteiston puhdistus ja säätö
Kaikkien muttereiden ja pulttien kireyden tarkistus
Ohjainlaakerin tarkastus ja säätö
Sähköosien toimivuuden tarkastuksen
Moottorin kiinnityksen tarkastus
Jousituksen toimivuuden tarkistus
SÄHKÖPYÖRÄN TÄYSHUOLTO 249€
Kaikkien varaosien vaihtotyö (myös renkaat)
Koko pyörän pesu
Renkaiden tarkastaminen
Napojen laakerikireyden tarkistus, säätö ja mahdollinen vaihto
Kiekkojen rihtaus
Jarrujen säätö
Nestejarrujen ilmaus
Keskiölaakerin ja kampien irroitus ja putsaus
Voimansiirron (ketjut, rattaat, vaihtaja) puhdistus, voitelu ja säätö
Vaijereiden rasvaus
Ohjainlaakeriston putsaus ja rasvaus
Ohjainkannattimen putsaus ja rasvaus
Satulaputken putsaus ja rasvaus
Runkolaakereiden putsaus ja rasvaus
Iskunvaimentimen ja joustohaarukan ulkopuolinen tarkistus ja huoltokartoitus
Sähköosien tarkastus ja ohjelmapäivitykset
Moottorin kiinnityksen tarkistus, moottoritilan ja liittimien puhdistus
Tänks, pitääpä tutkia tätä. Melkein kaiken olen jo tässä joutunut opiskelemaan että pyörä pysyy ajossa paitsi keskiölaakereiden putsauksen.
Paljon noissa huolloissa on "silmävaraista".
Laakerin tiivistekannen vaihto ja taustan putsaus + uudelleenvoitelu. Osat seuraavan makso saman mitä huoltokin, mutta säästää turhat ajelut ja matka-ajat.
Lisäksi Tour päivitetään Tour+:ksi ellet osaa erikseen kieltää - tulee kuulemma automaattisesti ohjelmistopäivityksen mukana. Tour+ siis toimii kuten eMtb, mutta Eco-Tour välillä.
Chat GPT
18.08.2023, 11.51
Onpa kyllä aika hintavaa valohoitoa..
Santtu75
18.08.2023, 14.05
Onpa kyllä aika hintavaa valohoitoa..
No eikö tuossa sitten ole liiketoiminnan paikka laittaa pyörähuolto pystyyn?
Rihtaus on ainut asia noista, joka vaatii perehtymistä ja rihtauspukin. Muut kohteet onnistunee itse useimmalta kuskilta.
Chat GPT
18.08.2023, 16.59
No eikö tuossa sitten ole liiketoiminnan paikka laittaa pyörähuolto pystyyn?
Moraalini ei taivu moiseen.
Santtu75
18.08.2023, 17.33
Moraalini ei taivu moiseen.
Voisit tehdä halvemmalla?
Chat GPT
18.08.2023, 18.06
Tämä kuuluisi otsikon ei se ole tyhmä joka pyytää alle.
Santtu75
18.08.2023, 18.20
Tämä kuuluisi otsikon ei se ole tyhmä joka pyytää alle.
Montako virallista polkupyörähuoltokorjaamoa löydät joka tekee SELVÄSTI halvemmalla?
Jos et löydä, niin hintataso on tuota tasoa ja sitten huollat itse jos pidät kalliina.
Sitten jos löytyy selkeästi halvempia huoltopaikkoja niin väitteesi on totta. Suomessa kun palvelutyö(kin) maksaa.
Tuo ensihuolto taitaa olla samassa hintaluokassa kuin vaikkapa miesten hiustenleikkuu + parran muotoilu hieman tunnetummalla parturilla (näissä iso hintahajonta, "etniset parturit tekevät tuon 25€:lla).
Taikka vaikkapa kodinkonekorjaajan vianmäärittely kodinkoneesta (ei vielä itse korjaus)
Taikka tuon täysihuollon hinta on samaa luokkaa kuin vaikkapa LVI asentajan kotikäynnin hinta suihkusekoittajan + tangon asennuksesta.
Simo Ahtola
18.08.2023, 20.53
sähköpyörän perushuolto 110€ Kangasalalla! Dokumentoitu ja vahattu...
T. Simo
Laakerin tiivistekannen vaihto ja taustan putsaus + uudelleenvoitelu. Osat seuraavan makso saman mitä huoltokin, mutta säästää turhat ajelut ja matka-ajat.
Lisäksi Tour päivitetään Tour+:ksi ellet osaa erikseen kieltää - tulee kuulemma automaattisesti ohjelmistopäivityksen mukana. Tour+ siis toimii kuten eMtb, mutta Eco-Tour välillä.
Laakerin tiivistekantena toimii ilmastointi teippi, kansi lähti irti lähes ensimmäisellä reissulla. Ruhtaus ja ohjelmistopäivitys taitaa multa jäädä tekemättä. Youtubessa on hyviä huoltovideoita eikä tuo ole rakettitiedettä toki huolellisuutta vaatii ja työkaluja. Ehkä mä jonakin lauantaina tuon teen.
pyorahullu
19.08.2023, 08.19
Nuo voi helposti tehdä itte. Yksi asia hämmästyttää. Miten sähköpyörästä , jossa on keskimoottori tarkastetaan keskiölaakeri? Höh! Eli moottori avataan!!
Travelkicking
19.08.2023, 09.17
Jep, hieman ihmetyttää. Enpä usko, että purkaa. Joku valmistaja kutsuu poljinta lähinnä olevaa laakeria poljinlaakeriksi. Sen voi tarkistaa heiluttamalla kampea. Santtu korjaa oletukseni.
Jos unohdetaan nuo moottoriin liittyvät seikat niin jokainen itseään kunnioittava pyöräilijä huoltaa omansa, silloin tietää mitä pyörään on todella tehty.
pyorahullu
19.08.2023, 09.31
Jos unohdetaan nuo moottoriin liittyvät seikat niin jokainen itseään kunnioittava pyöräilijä huoltaa omansa, silloin tietää mitä pyörään on todella tehty.
Juuri näin
Marsusram
19.08.2023, 11.59
Itse laakerien avaaminen, rasvaus ja kiristys koskee yleensä vain irtokuulalaakereita. Suljettuja kasettilaakereita ei kannata availla jos ei ole aikaa ja harrastusta. Ne vaihdetaan jos akselilla tuntuu heiluttaessa klappia, pyörii huonosti tai on ruostetta. Tiivisteen päälle voi laittaa rasvaa, jotta vesi pysyy paremmin poissa.
Se on kyllä käsittämätöntä että et vieläkään ymmärrä että kaikki pyöräilijät eivät huolla pyörää itse. Siihen on monia syitä:
1. Ei kiinnosta
2. Ei ole aikaa
3. Ei ole paikkaa
4. Ei ole työkaluja
...lista on loputon.
Jännä että itsekunnioitus on kiinni siitä osaako huoltaa ja kasata pyöränsä. :)
F. Kotlerburg
19.08.2023, 12.45
Osa pyöräilijöistä haluaa vaan ajaa eikä vain hiplata osia. Itsekunnioituksella ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan sillä mihin aikansa ja rahojaan haluaa käyttää.
Santtu75
19.08.2023, 12.46
Nuo voi helposti tehdä itte. Yksi asia hämmästyttää. Miten sähköpyörästä , jossa on keskimoottori tarkastetaan keskiölaakeri? Höh! Eli moottori avataan!!
Tuossa hinnastossa kun ei erotella sähköavusteisten "vetotapaa", niin todennäköisesti tuo keskiölaakerin tarkastus tehdään vain napamoottorisille malleille.
Tosin voi keskiömoottorillisessa mallissa myös testata onko akseleissa tuntuvaa "klappia" joka voisi olla laakerivaurion esioiretta.
mihinkään huoltoon ei kuulu moottoreiden avaaminen, se on sitten korjaustoimenpide (jos sitä edes tehdään, kun takuunalaisten moottorien osalta yleensä vaihdetaan koko moottori uuteen).
Santtu75
19.08.2023, 12.50
Aika kovat jonot noihin huoltokorjaamoihin on keväisin/alkukesästä, että kyllä niillä asiakaskuntaa riittää.
Itse kesäkuun alussa jouduin turvautumaan erään huoltokorjaamon palveluihin kun oma osaaminen vain loppui tietyn asian suhteen omassa pyörässäni, ja silloin oli käyttämääni huolto-korjaamoon noin kahden ja puolenviikon mittainen jono olemassa ennen kuin sain pyörän "hoitoon".
pyorahullu
19.08.2023, 12.56
Itse laakerien avaaminen, rasvaus ja kiristys koskee yleensä vain irtokuulalaakereita. Suljettuja kasettilaakereita ei kannata availla jos ei ole aikaa ja harrastusta. Ne vaihdetaan jos akselilla tuntuu heiluttaessa klappia, pyörii huonosti tai on ruostetta. Tiivisteen päälle voi laittaa rasvaa, jotta vesi pysyy paremmin poissa.
Yritäpä vaihtaa esim. Shimano steps e7000 vetopuolen keskiölaakeri, joka muuten on tuon moottorin toiseksi heikoin kohta muovihammaspyörän jälkeen.
Santtu75
19.08.2023, 13.10
Yritäpä vaihtaa esim. Shimano steps e7000 vetopuolen keskiölaakeri, joka muuten on tuon moottorin toiseksi heikoin kohta muovihammaspyörän jälkeen.
Nuo moottoreiden laakereiden vaihdot yms. eivät ole enään "huoltotoiminepiteitä" vaan niiden korjaamista. Takuunalaisissa koneissa yleensä tarkoittaa koneenvaihtoa. Ja sitten noiden korjauksiin löytyy niihin erikoistuneita "pajoja", normaalit pyörähuolloy eivät noita koneen aukausuja vaativia töitä yleensä ala edes tekemään (joitain poikkeuksia voi löytyä).
On se vain nykypyörien huolto ja korjaus melko vaativaa hommaa. Olen pyöriä yli 40 vuotta rassannut ja työkalujakin on.
Jatkuvasti tulee tilanteita että pitäisi ostaa joku uusi työkalu yms.
Olen "tuttujen" pyörä laiton pikkuhiljaa siirtänyt muille.
Itse pysäytin kehityksen 10 vaihteistoon ja pikalinkku kiekkoihin, en viitsi enää opetella uutta.
Työkalut maksaa maltaita ja niiden käytön opettelussa tulee aina jotain vahinkoa.
Voisin suositella huoltohommiksi tavan immeisille pyörän pesua ja ketjun rasvausta.
Muuten voi tulla vahinkoja, olen näitä vahinkoja aika paljon korjaillutkin.
"Esuli" kirjoittaa Täyttä asiaa.
Minun mielestäni.
Koheltaja
21.08.2023, 07.00
Kuinka monella itseään kunnioittavalla pyöräilijällä on kaikki asianmukaiset työkalut ja osaaminen vaikkapa vanteiden rihtaukseen ja keulan/iskareiden huoltoon joista jälkimmäinen pitäisi tehdä kerran vuodessa? Ei yhdelläkään perusharrastajalla ja silti heillä oman psyykkeen mittari ei ole pyörän huoltamisen osaaminen.
Oma pyörä on aika laiskalla huollolla ja pitäisi tehdä mutta kun ei ole aikaa eikä kiinnostusta, kun tietäisi luotettavan pyörähuollon niin veisin sinne. Valitettavasti luotto on mennyt vuosien aikana moneen kaupalliseen huoltopaikkaan eri ajoneuvojen osalta joten kai se on jostain kaivettava inspis ja sopiva ajankohta ja huoltaa pala kerrallaan.
K.Kuronen
21.08.2023, 08.54
On se vain nykypyörien huolto ja korjaus melko vaativaa hommaa. Olen pyöriä yli 40 vuotta rassannut ja työkalujakin on.
Jatkuvasti tulee tilanteita että pitäisi ostaa joku uusi työkalu yms.
...
Mulle yksi syy, että talouteen ei sähköavusteista helposti tule on, että en kaipaa enempää ropaamista. Jos ajaa paljon, niin kalusto kumminkin kuluu ja hajoaa. Sähköttömien kanssa tulen toimeen ja uusien juttujen kanssa hankin samalla sopivat työkalut, jos tarvetta on.
Jos johonkin uuteen pyörään tulisi eteen iskari, niin senkin huollon laittaisin opeteltaviin asioihin.
En tiedä, ovatko sähköavusteiset tekniikaltaan jotenkin autoihin verrattavia, mutta pidän vuosihuoltoa pyörälle, jolla ajetaan paljon, todella pitkänä välinä.
K.Kuronen
21.08.2023, 08.58
Kuinka monella itseään kunnioittavalla pyöräilijällä on kaikki asianmukaiset työkalut ja osaaminen vaikkapa vanteiden rihtaukseen ja keulan/iskareiden huoltoon joista jälkimmäinen pitäisi tehdä kerran vuodessa? Ei yhdelläkään perusharrastajalla ja silti heillä oman psyykkeen mittari ei ole pyörän huoltamisen osaaminen.
...
Ei se mikään mittari ole, vaan ajomäärien kasvaessa voi käyde niin, että omassa, lentävässä huollossa oleva pyörä toimii aina hyvin.
Perusharrastaja->harrastaja->edistynyt harrastaja.
Ei kennelläkään ole kaikkea ja kyllä itsekin turvautunut luotettavaan huoltoliikkeeseen esim. rungon rotsauksessa kun moista työkalua tuskin olisi toiste tarvinut.
Kun on kauan harrastanut, 80luvun lopulla ekat koonnut niin en koskaan kaikkia työkaluja ei ole tarvinut kerralla hankkia vaan niitä kertyy vain tarpeen mukaan varsinkin nykyisten "standardien" lisääntyessä.
Itse sitä mieltä että KAIKEN oppiminen on kehitystä ja jos kaikessa nojataan toisten osaamiseen niin aika vakuuttavaa taantumistahan se on, IMO...
F. Kotlerburg
21.08.2023, 10.16
Just viime viikolla kun hain oman keulan ja takaiskarin huollosta niin tuli kauppiaan kans puhetta tästä. Foxillakin on erilaisia vaimentimia 10+ ja melkein jokainen tuntui vaativan omat työkalut, että purku/kasaus onnistuu varmasti oikein. Juuri oli kuulemma tullut vastaan taas joku vaimennin mihin heillä ei työkaluja ollut ja n.700€ investointi tiedossa. Jokainen itseään kunnioittava fillaristi toki tuommoisen tekee silmää räpäyttämättä.
K.Kuronen
21.08.2023, 10.21
Mulle pyörän huolto on ajamisen varmistamista: kaikkea sattuu, eikä jonkin osan pettäminen ole aina ennakoitavissa. Itse olen ainakin yhden lampeen ajamisen ja yhden toisen hirvittävän hiekkaisen ja kuraisen ajokerran jälkeen pistänyt krossarin heti atomeiksi, putsannut, kuivatellut ja kasannut. Jos olisin vienyt liikkeeseen ja kysynyt, koska onnistuu purku ja kasaaminen, niin en olisi ehkä aivan pian ajanut uudelleen, eikä se olisi ehkä ollut kovin edullista.
Että ei kait se sähköpyörä, jos sillä ajetaan ja se altistaan kaikelle, mitä eteen tulee, sen kummempi ole: monimutkaisempi tekniikka toki. Ajamalla pyörät huoltokuntoon saadaan, ei ne tallissa hirveästi happane.
pyorahullu
21.08.2023, 10.42
Just viime viikolla kun hain oman keulan ja takaiskarin huollosta niin tuli kauppiaan kans puhetta tästä. Foxillakin on erilaisia vaimentimia 10+ ja melkein jokainen tuntui vaativan omat työkalut, että purku/kasaus onnistuu varmasti oikein. Juuri oli kuulemma tullut vastaan taas joku vaimennin mihin heillä ei työkaluja ollut ja n.700€ investointi tiedossa. Jokainen itseään kunnioittava fillaristi toki tuommoisen tekee silmää räpäyttämättä.
Asensin läskifillariin etuiskarin n. vuosi sitten. Tein perussäädöt . Sen jälkeen pyhkinny joskus pölyä tms putkesta. En oo huoltannu/ huollattannu. En nää mitään tarvetta . Sit ku lakkaa toimimasta ni sit tdhhää jottain.
F. Kotlerburg
21.08.2023, 10.48
Asensin läskifillariin etuiskarin n. vuosi sitten. Tein perussäädöt . Sen jälkeen pyhkinny joskus pölyä tms putkesta. En oo huoltannu/ huollattannu. En nää mitään tarvetta . Sit ku lakkaa toimimasta ni sit tdhhää jottain.
Hieno homma hei
Usea/erä itseään kunnioittava pyöräilijä on omaan käyttöönsä todennut joustot täysin turhiksi jo kymmeniä vuosia joten ainoat kokemukset niistä on noiden pomppukeppien prkamiset ja niihin ei kummempia työkaluja tarvi.
Ymmärrän kyllä tuon työkalujen määrän jos mennään joustopuolelle ja valmistajat, kuten muidenkin osien kanssa, vaihtaa joka malliin jotain että taas uutta työkalua hankittava. Nimim. "Viisi keskiöavainta pakissa"
Se on kyllä käsittämätöntä että et vieläkään ymmärrä että kaikki pyöräilijät eivät huolla pyörää itse. Siihen on monia syitä:
1. Ei kiinnosta
2. Ei ole aikaa
3. Ei ole paikkaa
4. Ei ole työkaluja
...lista on loputon.
Meiltä on yli 10 km lähimpään huoltoon ja koskahan sen fillarin saa sinne jos jotain hajoo? Nopeammin saa mankelin ajokuntoon kun ite fiksaillee. Rihdata en ainakaan vielä osa mutta aika paljon onnistuu kohtuu simppelillä vehkeillä.
^Usea rakentanut itse rihtauspukin, kuulema toimii yhtä hyvin kuin tehdastekoiset, toisaaltaan hyvin kootut kiekot kestää maantie ajon kaltaista vuosia ilman rihtausta.
Koheltaja
22.08.2023, 06.52
Tässä on hyvä video millä pääsee alkuun, kerrotaan selkeästi mitä tehdään ja miksi. Rihtauspukki voi olla hyvinkin yksinkertainen ja itse tehty kuten videolta selviää, eikä häpeä yhtään tehdaspukkeja https://www.youtube.com/watch?v=tu4Q2nuzffY
pyorahullu
22.08.2023, 08.08
Usea/erä itseään kunnioittava pyöräilijä on omaan käyttöönsä todennut joustot täysin turhiksi jo kymmeniä vuosia joten ainoat kokemukset niistä on noiden pomppukeppien prkamiset ja niihin ei kummempia työkaluja tarvi.
Ymmärrän kyllä tuon työkalujen määrän jos mennään joustopuolelle ja valmistajat, kuten muidenkin osien kanssa, vaihtaa joka malliin jotain että taas uutta työkalua hankittava. Nimim. "Viisi keskiöavainta pakissa"
Itte laitoin joustokeulan kun kerran ajoin jäykällä keulalla kuoppaan jota en huomannu. Tämän seurauksena sain kyynärpäähän pahan kauan vaivanneen vamman. Joustokeula auttaa pienentämään käteen tulevia iskuja
Mulle yksi syy, että talouteen ei sähköavusteista helposti tule on, että en kaipaa enempää ropaamista. Jos ajaa paljon, niin kalusto kumminkin kuluu ja hajoaa. Sähköttömien kanssa tulen toimeen ja uusien juttujen kanssa hankin samalla sopivat työkalut, jos tarvetta on.
Jos johonkin uuteen pyörään tulisi eteen iskari, niin senkin huollon laittaisin opeteltaviin asioihin.
En tiedä, ovatko sähköavusteiset tekniikaltaan jotenkin autoihin verrattavia, mutta pidän vuosihuoltoa pyörälle, jolla ajetaan paljon, todella pitkänä välinä.
Ei sähköpyörät vaadi mitään erikoishuoltoja muuta kun voimalinjat kuluu nopeammin. Ja jos tulee jotain softapäivityksiä mitä ei voi tehdä kännykällä. Mulla on nyt kolmatta kesää ajossa Bosch ja Spessu. Spessussa 3000km mittarissa ja käynyt kerran softapäivityksessä ja kerran vaihdevaijerin vaihdossa kun oli saanut sen verran hittiä enkä halunnut itse irroittaa moottoria. Boschin käytin ekana syksynä huollossa vaan sen takia että sain uuden emtb moodin ja toisen kerran kun siihen vaihdettiin moottori 4000km kohdalla viime vuonna. Ei hajonnut fyysisesti vaan meni joku bitti poikittain. Muuten ihan normihuoltoja mitkä teen itse. Sähköjärjestelmät/moottorit itse eivät vaadi mitään huoltoja.
pyorahullu
22.08.2023, 12.58
[QUOTE=Bndit;3231358. Sähköjärjestelmät/moottorit itse eivät vaadi mitään huoltoja.[/QUOTE]
Totta. Moottori kestää sen minkä kestää ja sen jälkeen roskikseen ( jos takuuaika mennyt)
Tässä on hyvä video millä pääsee alkuun, kerrotaan selkeästi mitä tehdään ja miksi. Rihtauspukki voi olla hyvinkin yksinkertainen ja itse tehty kuten videolta selviää, eikä häpeä yhtään tehdaspukkeja https://www.youtube.com/watch?v=tu4Q2nuzffY
Vaihdoin tytön fillariin sisäkumit ja vanne on vähän kiero. Tästähän on hyvä aloittaa. Tuolla videolla varmaan pääsee jo pitkälle. Joskus tuli hankittua työkalukin. Tosin fillarilla on ikää, saapa nähdä liikkuuko osat. Se pinnan kierrehän on tehty prässäämällä!
Koheltaja
23.08.2023, 06.57
Pinnan kierre tehdään manklaamalla, sama tavalla tehdään 90% ruuvien ja pulttien kierteistä.
Vaihdoin tytön fillariin sisäkumit ja vanne on vähän kiero. Tästähän on hyvä aloittaa. Tuolla videolla varmaan pääsee jo pitkälle. Joskus tuli hankittua työkalukin. Tosin fillarilla on ikää, saapa nähdä liikkuuko osat. Se pinnan kierrehän on tehty prässäämällä!Jos itse vanteessa on sivuheitto, niin siitä ei tahdo saada kovin hyvää. Pojan pyörä sai aikoinaan hittiä ja vanne viipotti pahasti, niin siitä jouduin löysäämään koko pinnauksen että näki vanteen todellisen tilanteen. Vääntelin vanteen sivuheiton mahdollisimman vähiin, niin sai kohtuullisen hyvän vielä pinnattua.
pyorahullu
23.08.2023, 10.36
Jos itse vanteessa on sivuheitto, niin siitä ei tahdo saada kovin hyvää. Pojan pyörä sai aikoinaan hittiä ja vanne viipotti pahasti, niin siitä jouduin löysäämään koko pinnauksen että näki vanteen todellisen tilanteen. Vääntelin vanteen sivuheiton mahdollisimman vähiin, niin sai kohtuullisen hyvän vielä pinnattua.
Oman kokemuksen mukaan sivuheiton saa vielä kohtuullisesti kondikseen mutta pystyheitto on lähes mahdoton
Oman kokemuksen mukaan sivuheiton saa vielä kohtuullisesti kondikseen mutta pystyheitto on lähes mahdotonMeinaan "irto"vannetta, mitä ei pinnoilla vedätetä. Jos on sivumutka, niin helposti jää pinnatessa toisen laidan pinnat hyvin löysälle.
pyorahullu
23.08.2023, 12.33
Meinaan "irto"vannetta, mitä ei pinnoilla vedätetä. Jos on sivumutka, niin helposti jää pinnatessa toisen laidan pinnat hyvin löysälle.
Ymmärsin väärin. Oma käsitykseni on se että rihtaaminen tarkoittaa jo pinnoitetun kiekon säätöä. Tämä taas on eri asia kun vanteen pinnoitus
Ymmärsin väärin. Oma käsitykseni on se että rihtaaminen tarkoittaa jo pinnoitetun kiekon säätöä. Tämä taas on eri asia kun vanteen pinnoitusEihän vanteen todellista kuntoa näe, jos ei löysää pinnoitusta. Varsinkin jos se on saanut osumaa johonkin. Jos on vain pinna poikki vaikka väsymisen takia, niin varmaan piisaa uusi pinna ja hienosäätö.
Rihtaaminen on osa kiekon rakennusta ja sitä vähemmällä pääsee, mitä tarkemmin haluttuun kireyteen edetään.
Ihmettelen osan kirjoittelijoista perusasennetta. Se, että itsellä on kaikki laitteet "maan ja taivaan väliltä" sekä ropannu kaikkea liikkuvaa "polvenkorkuisesta" antaa toki höpöttäjälle itselleen valmiudet tehdä kaikki itse (eri asia sitten kuinka oikein tekee... ehkä). Mutta entäs 20-90 %, paikkakunnasta riippuen, joka asuu taloyhtiöissä, ei mitään paikkaa laittaa pyörää ja työkaluillekin hyvin rajallisesti tilaa, ei paineilmaa käytetävissä jne.?
Joku rihtauspukki-keskustelu kuulostaa varmaan niissä korvissa aika naurettavalta, kun fillari pestäkseenkin on se tuotava kylpyhuoneeseen.
Ja sivuhuomiona aiheeseen, jos valmiin kootun kiekon rihtaa, eli kyse on huollosta (eli ei kehän vaihto = isompi korjaus): nippari haarukkaan, katkaisu niin että kärki on lähimmillään alle 1 mm vanteesta ja ei muuta kuin ohjevideoita seuraamaan. Kannattaa reenailla. Ei tarvitse paljoa työkaluja. Fillari katolleen ja hommiin. Viime talvena muutaman tunnin ajettu pyörä matkaan mukaan epsanjaan, kahden ajopäivän jälkeen koko pinnaus oli löysällä (kilometrit alas lasketellen aika lailla eria asia kuin arkikäytössä). Osasin toki asian ennakoida ja mukana oli niin nippusiteet kuin pinna-avainkin. Hotellihuoneen maaterassilla raesateessa suoritusolosuhteita en niinkään...
Vaihteiden säätö, jarrujen ilmaus, rengastyöt ja kiekkojen rihtaus on sellaisia huoltotoimia, jota taloyhtiöasukkaanakin yrittäisin itse opetella. Ihan jotta ajot jatkuu vaikka ajoreissulla tulisikin mutkia matkaan.
Sähköpyörän kohdalla hyvä muistaa kääntää ohjaimen, näytön yms. osat ensin niin, ettei osu maahan katolleen kääntäessä, muuten ei mitään eroa.
Iskareiden huoltojen opettelun (pl. takaiskarin ilmakammio) jättäisin kerrostaloasujana automaattisesti liikkeelle, alajalkahuoltokin on kylpyhuoneessa ilman ruustukkia tai telinettä aika haastava suorittaa. Toki sitten kun homman osaa, vähempikin infra riittää.
Kolmannen kerroksen asunnossa onneksi oma äijäluola ja mainiosti tilaa kahdelle pyörälle ja telineelle. tähän asti kaikki rakentelu ja huollot ovat oonistuneet mainiosti ja en välttämättä koti olosuhteissa paineilmaa pidä välttämättömänä.
maustevoi
27.08.2023, 23.58
https://img.aijaa.com/m/00786/15177913.jpg (https://aijaa.com/6UH1HA)
Mikähän vois olla vikana Shimano E8000 laturissa? Onkohan tuo ns. neljäs johto lähtenyt jostain irti?
Tipahtaminen (n.1m) seurauksena laturi ei vaikuta toimivan. Mitenhän saisin vian selville?
^sanoisin, että vaihtoon. Tulee halvemmaksi etsiä uusi laturi, kuin uusi asunto.
^Just niin, kiinanlaatu versus asunnon hinta...
Jurgen von Diaz
30.08.2023, 21.56
Berken Wayfarer sähköpyörä.
Liikkeelle lähdössä moottori lähtee avustamaan, mutta lopettaa sen heti alkuunsa. Tässä tuleekin sitten omituisuus; jos poljen takaperin niin pyörä avustaa maksiminopeuteen. Mitä tämä oikein meinaa? Jos poljen väärään suuntaan poljinanturin punainen valo vilkkuu koko ajan, mutta jos oikeaan suuntaan se lopettaa vilkkumisen heti alkuunsa. Onko jotenkin seonnut vai jokin anturi hajoamassa?
Santtu75
30.08.2023, 23.00
Liikkeelle lähdössä moottori lähtee avustamaan, mutta lopettaa sen heti alkuunsa. Tässä tuleekin sitten omituisuus; jos poljen takaperin niin pyörä avustaa maksiminopeuteen. Mitä tämä oikein meinaa? Jos poljen väärään suuntaan poljinanturin punainen valo vilkkuu koko ajan, mutta jos oikeaan suuntaan se lopettaa vilkkumisen heti alkuunsa. Onko jotenkin seonnut vai jokin anturi hajoamassa?
Tuota tuota, kun katsoo pyörän sähkö komponettitietoja:
Moottori
Harjaton Xinganda 36V 250W
Moottorin sijainti: Takanapa
Vääntömomentti (torque): 40 Nm
Huippunopeus: 25 km/h
Akku ja teho
Zhuoneng 36V 10.4Ah (374Wh)
Niin näille Xingandoille ja Zhuoneng:lle löytyy tietäjiä suht vähän, vikaa siinä pyörässä kyllä on mutta mitä, se sitten onkin hieman haastavampi asia.
Mutta onhan se silti saanut e-villen sivuilla ison kasan 5-tähden arvosteluita, niin ei se huono voi olla. Ja kun on kuulemma laadukkaat komponentitkin.
^^Onnittelut ***** ostoksesta, kannattaa kysellä infoa myyjältä :-)))
Koheltaja
31.08.2023, 08.38
^Ja tuon arvo oli jotain muuta kun vahingoniloista vittuilua?
Kannattaa tosiaan olla yhteydessä pyörän myyneeseen liikkeeseen, heillä osaavat auttaa parhaiten kyseisessä ongelmassa. Kiinan tekniikka on oma lukunsa ja sen osaajia vähemmän kun länsimaisessa tekniikassa.
Niin näille Xingandoille ja Zhuoneng:lle löytyy tietäjiä suht vähän, vikaa siinä pyörässä kyllä on mutta mitä, se sitten onkin hieman haastavampi asia.
Mutta onhan se silti saanut e-villen sivuilla ison kasan 5-tähden arvosteluita, niin ei se huono voi olla. Ja kun on kuulemma laadukkaat komponentitkin.
Miksi ihmeessä luulet, että moottorin merkki tai akun valmistaja olisi tässä mitenkään oleellinen? Kun vika ei mitenkään liity moottorin toimintaan eikä akkuun. Pas anturi tuossa on viallinen tai väärälle puolella asennettu, se vaihtamalla korjaantuu 95% varmuudella. loput 5% onkin sitten moottorinohjaimen, (joka lukee pas anturia) väärät asetukset. Mennyt esim asetuksista pas anturin asennus puoli väärin. Toki jos tuota ei saa itse vaihdettua (monessa saa näytön asetuksista) niin vaihtamalla pas anturi toiselle puolelle keskiötä niin alkaa toimimaan myös sillä.
Edit: Koska pas anturissa palaa valo vain väärään suuntaan pyörittäessä ei ole kyseessä väärä asetus, vaan pas anturi on asennettu väärälle puolelle. Siinä on vain yhteen suuntaan pyörimisen tunnistava anturi, ja nyt se on väärällä puolella. Vaihda toiselle puolelle, tai jos se ei ole mahdollista niin hanki siihen uusi sopivan puolen anturi. Tämä siis sillä oletuksella, että tehnyt tätä uudesta lähtien. Jos vika ilmaantunut käytön myötä niin sitten anturi mennyt rikki ja tunnistaa polkemissuunnan väärin.
Tuossa esimerkiksi kt pohjaisten ohjainten pas anturin asetuksia.
https://img.aijaa.com/m/00895/15178621.jpg (https://aijaa.com/7mzlxe)
Jurgen von Diaz
31.08.2023, 12.59
Liikkeelle lähdössä moottori lähtee avustamaan, mutta lopettaa sen heti alkuunsa. Tässä tuleekin sitten omituisuus; jos poljen takaperin niin pyörä avustaa maksiminopeuteen. Mitä tämä oikein meinaa? Jos poljen väärään suuntaan poljinanturin punainen valo vilkkuu koko ajan, mutta jos oikeaan suuntaan se lopettaa vilkkumisen heti alkuunsa. Onko jotenkin seonnut vai jokin anturi hajoamassa?Sen verran tähän päivitystä että fillari alkoikin yhtäkkiä toimimaan normaalisti. Tiedä sitten onko viimeaikaiset kosteat kelit syynä tälläiseen käyttäytymiseen? Pyörällä siis työmatka ajelua takana 1000km ja vuoden vanha ja yhtäkkiä sekosi oudosti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.