Näytä tavallinen näkymä : Hyvä pyörä työmatkoille soralla sekä asfaltilla
Hei!
Kirjoitin jo toiseenkin ketjuun, mutta teen nyt uuden ketjun aiheesta. Myin juuri pari vuotta sitten ostamani jäykkäperäisen maasturin vähäisen käytön takia. Tarvetta pyörälle kuitenkin olisi ja erityisesti työmatkoille sekä satunnaisesti vähän pidempäänkin pyöräilyyn. Täällä on sorateitä sekä asfalttia, eikä olisi pahitteeksi, jos tarvittaessa voi oikaista vaikkapa metsäpolun kautta. Maastopyörää en kuitenkaan enää kaipaa.
Budjetti on melko tiukasti tonnissa, joten tiedostan, ettei tällä saa mitään huippufillaria. Sellaista en tarvitsekaan, vaan hyvän ja toimivan pyörän, jolla on kuitenkin mukava taittaa matkaa.
Paikallinen pyöräliike ehdotti Trek Dual Sport 3 -mallia, joka tuntui ihan mukavalta ajaa. Luin kuitenkin arvosteluja ja monet olivat sitä mieltä, että Dual Sport 2 on tuosta sarjasta paras hintalaatusuhteeltaan.
Toinen ehdotus oli Orbean Carpe -mallisto, mutta tuota en päässyt kokeilemaan.
Onko näistä ajatuksia tai muita ehdotuksia? Käytetty käy myös, mikäli sellainen sattuisi löytymään.
^Et tuollaiseen käyttöön mitään pomppukepillistä tarvi, hanki mielummin täysjäykkä ja jos et talvella aja niin Canyon Roadliten mallistosta löytyy...
Hyviä huomioita. Ehkä kuitenkin talviajon mahdollistava pyörä olisi tarpeen. Tuo Trekin uusi malli ei ole muuten jousitettu, kuten vanhempi gen 4 oli.
Jos talviajoon oltava niin kannattaa katsoa että mahtuu kunnon nastarenkat alle.
Jos talviajoon oltava niin kannattaa katsoa että mahtuu kunnon nastarenkat alle.
Kyllä. Näitä malleja on vain niin älyttömän paljon, että lopulta joku päätös on vain tehtävä. Tuskin noissa mitään älyttömiä eroja lopulta tällaisessa ajossa on.
Kai tuo Kona Rovekin olisi yksi vaihtoehto tonnin hintaluokassa - hieman erityyppinen pyörä.
Tosta seuraavassa alessa https://www.xxl.fi/white-sc-lite-advent-1x10-23-miesten-hybridipyora-harmaa/p/1194844_1_style?page=1
K.Kuronen
16.08.2023, 14.02
Kyllä. Näitä malleja on vain niin älyttömän paljon, että lopulta joku päätös on vain tehtävä. Tuskin noissa mitään älyttömiä eroja lopulta tällaisessa ajossa on.
Kai tuo Kona Rovekin olisi yksi vaihtoehto tonnin hintaluokassa - hieman erityyppinen pyörä.
En tiedä missä vaikutat, itse olen Turun seudulta ja niitä hirvittäviä liukkaita ei kovin montaa ole vuodessa. Ja silloinkin kun on, niin renkaan pito ei ole suurin ongelma, vaan pysähtyessä pystyssä pysyminen ->nastatossut.
Tosta seuraavassa alessa https://www.xxl.fi/white-sc-lite-advent-1x10-23-miesten-hybridipyora-harmaa/p/1194844_1_style?page=1
Varmaan olisi ihan hyvä vaihtoehto myös, jos on tulossa alennukseen. Whiten pyörät eivät ole entuudestaan tuttuja, mutta monihan noilla ajaa.
En tiedä missä vaikutat, itse olen Turun seudulta ja niitä hirvittäviä liukkaita ei kovin montaa ole vuodessa. Ja silloinkin kun on, niin renkaan pito ei ole suurin ongelma, vaan pysähtyessä pystyssä pysyminen ->nastatossut.
Jonkin verran pohjoisempana olen, mutta ei tuo liukkaus toki ensimmäinen ongelma ole. Silti en ihan katupyörällä lähtisi liikkeelle sohjossa. Tärkeintä olisi löytää pyörä, jolla on mukava ajaa myös asfaltin ulkopuolella ja joka toimii asfaltilla kuitenkin hyvin. Ehkä tuo Roadlite voisi sikäli ollakin vaihtoehto.
Roadliteen ei taida mahtua kovin leveät nastat...
Roadlite on tosi hyvä pyörä asfaltilla mutta ei ihan niin hyvä soralla eikä talvella. Kovin leveitä renkaita siihen ei sovi. Oiskohan 32 mm jo maksimi? Möin omani pois ja ostin roven tilalle. Sillä on kyllä mukava ajella
Roadlite on tosi hyvä pyörä asfaltilla mutta ei ihan niin hyvä soralla eikä talvella. Kovin leveitä renkaita siihen ei sovi. Oiskohan 32 mm jo maksimi? Möin omani pois ja ostin roven tilalle. Sillä on kyllä mukava ajella
Rove on ollut mielessä myös. Olisi vain kiva päästä testaamaan jossain ennen hankintaa. Näköjään saisi 899€ nyt AL-versiota.
Onko tuossa miten mukava ajoasento? Ilmeisesti pystyy menemään pinnalla kuin pinnalla, mutta paras asfaltilla ja soralla? Onko kovalla pinnalla iso ero Roadliteen?
Rove on ollut mielessä myös. Olisi vain kiva päästä testaamaan jossain ennen hankintaa. Näköjään saisi 899€ nyt AL-versiota.
Onko tuossa miten mukava ajoasento? Ilmeisesti pystyy menemään pinnalla kuin pinnalla, mutta paras asfaltilla ja soralla? Onko kovalla pinnalla iso ero Roadliteen?
Rovessa on mukavan rento asento. Rennompi mitä roadlitessä. Siinä enemmän etukeno. Ainakin minulla. Rove menee missä vain. Sohjo ja umpihanki toki kippurasarvisella vähän hankalampia. Roadlite on nopeampi asfaltilla kun rullaa kapeilla renkailla paremmin, mutta hyvin rovellakin maantielenkin heittää. Voihan siihen vaihtaa vaikka 700c kiekot ja kapeammat renkaat halutessaan. Soralla rove on elementissään. Kannattaa katsella teräsrunkoisia. On ymmärtääkseni melko iso ero ajotuntumassa. Teräksellä pehmeämpi kyyti. Minulla on ltd malli
Roven teräs ja alu versioissa aivan eri fiilis, kuin kaksi eri pyörää. Teräs Rove 700c kiekoilla voi olla mainio paketti mutta noiden geometrioiden ei kannata paljoa peloitella, usea tykkää sportimmasta asennosta ja usea tuollaisesta pappamaisesta. Kuitenkin helppo muokata mieleiseksi.
Itsellä oli Roadlite ehdokas mutta päädyin rakentamaan mieleisen kun tuli sopiva aihio kohdalle.
Kiitos vastauksista. Teräsmalli olisi tosiaan varmasti parempi, mutta kun budjetti on siinä tonnissa, niin tuohon saisi laittaa aika paljon lisää rahaa kiinni. Alumiiniversio mahtuisi budjettiin, mutta ei toki huonoa kannata ostaa.
Siltä se vähän vaikuttaa, että jäljelle jää hybridit tai jos jostain löytyisi käytettynä vanhempaa mallia.
En sano että alumiininenkaan "huono" mutta en siihen sijoittaisi. Joskus on vain sellaisia tilanteita pyörää hankkiessa että saadakseen mieleisen niin budjettia kannattaa venyttää tai sitten sovinnolla vain tyytyä kakkos vaihtoehtoon.
Gambinamiäs
17.08.2023, 18.52
Tai katsoa käytettyjä.
Malamuutti
17.08.2023, 20.00
Bikesterissä näyttää olevan Marin Nicasiota tarjouksessa kahdeksaan sataan. Komponentit näyttävät olevan karkeasti ottaen samaa luokkaa kuin Rove AL:ssä, mutta tuossa olisi se teräsrunko, jos sellaista haluaa. Rengastilaa väittävät olevan 700C-kiekoilla 40 mm. https://www.bikester.fi/marin-nicasio-M124108.html?vgid=G1280841#cgid=240482
On kyllä hirveitä nuo bikesterin käännöstekstit
^Kasi Claris ei oikein tätä päivää...
Malamuutti
17.08.2023, 20.20
^Kasi Claris ei oikein tätä päivää...
Eihän se varmaan mitään huippua olekaan, mutta samaa näytti alumiini-Rovessakin olevan. Ainakin jos uskomme Bikeshopin speksejä.
travelleroftime
17.08.2023, 21.14
Vuoden-kaksi käytetty hybridi fillaritorilta maksaa noin 200-500€ riippuen merkistä ja mallista. Sellaiseen kun laittaa rahaa huoltoihin ja varaosiin jotta sen saa täysin mieleisekseen niin lopputuloksena on mainio työmatkapyörä.
^^No, eipä alu Rove ollutkaan suosituslistalla. Tottakai Clariksella pärjää jos paremmasta ei tiedä mutta sitte tulee kalliimpi remontti jos haluaa päivittää verrattuna pyörään jossa esim. 10/11 jo vakiona.
^Jep mutta jos mieleisekseen niin voi kummasti hinta tuplaantua ja nousta lähelle uuden pyörän hintaa
F. Kotlerburg
18.08.2023, 07.00
Tottakai Clariksella pärjää jos paremmasta ei tiedä
Pärjää sillä vaikka tietäisikin.
Pärjää sillä vaikka tietäisikin.
Kyllä. Mulla on toisessa pyörässä Ultegra, toisessa Altus. Molemmat vaihtavat ketjua rattaalta toiselle. Ja ketju on aina on siirtynyt haluttuun kohtaan.
Ja molemmilla pyörillä ajan.
^Tourneykin vaihtaa... Altus ja Acera jo jollekin HiFiä...
^Jep, joten miksei Clariksellakin voisi ajella ihan tyytyväisenä? Totta kai se ei ole hifistelijöiden valinta.
Mitä huonoa Clariksen käytössä on? Muuta kuin että se on 2x8, mikä voi aiheuttaa päivittämishaasteita. Vähemmänhän tuossa on "turhia" vaihteita kuin 2x11:ssa. Ja toisaalta pienemmät portaat kuin esim 1x12 vaihteistossa.
^Kuka sanonut ettei Clariksella ja jopa Tourneylläkin ajele?
^Kuka sanonut ettei Clariksella ja jopa Tourneylläkin ajele?Sinä jos paremmasta tietää.
Clariksen suurin ongelma on se, että se on niin edullinen ettei moni jaksa huoltaa sitä. Tämän takia suurin osa Clariksista toimii selvästi huonommin kuin hipo-osat ja maine on huono. Vika ei kuitenkaan ole itse Clariksessa vaan sen käyttäjässä. Itse ostaisin ja ajaisin mielelläni, jos tarvetta olisi. Käyttöpyörään mielestäni järkevämpi osasarja kuin esim. Ultegra.
checkcontrol
18.08.2023, 12.29
https://www.bikester.fi/serious-gravix-grx-pro-M1160858.html?vgid=G1716257#cgid=240482
Vähän menee yli tontun,mutta hyvä vaihtis tämä, nestejarrut ja grx
Jalkkis, luetun ymmärtäminen... Sanoin että AJELEE jos ei paremmasta tiedä...
Serious ihan ok jos alumiinista tykkää, toisaaltaan tuossa hintaluokassa joko alumiiniin tai halvelvempaan teräseen täytyy tyytyä, jokainen tekee päätöksensä itse.
https://www.bikester.fi/serious-gravix-grx-pro-M1160858.html?vgid=G1716257#cgid=240482
Vähän menee yli tontun,mutta hyvä vaihtis tämä, nestejarrut ja grx
Vaikuttaa hintaan nähden oikein hyvältä peliltä. Läskeillä kumeilla, 27.2 tolpalla ja kuituhaarukalla ihan sama mitä tavaraa runko on tässä kategoriassa. Tulokulma pitää olla kuitenkin se että koko mankeli maksaa just ja just touhutonnin ja speksi on erinominen siihen nähden.
Uuden sukupolven Claris itseasiassa vaihtaa tosi hyvin. Harmittaa ihan että jäi aikoinaan sellainen oranssi Marin Nicasio hankkimatta kun oli mahdollisuus saada puoli-ilmaiseksi.
^Paljonko kalliimpi on jokin Tiagralla varustettu? Soraa ei taida enää olla kaupan?
Kiitoksia keskustelusta. Voi kuitenkin olla, että päädyn lopulta tuohon Dual Sportiin monikäyttöisyyden takia. Olisihan gravelissa puolensa, mutta toisaalta suoralla tangolla on rennompi ajaa. Rovea olisi toki kiva käydä testaamassa, mutta täällä sitä ei ole liikkeissä.
Gen 4 on tosiaan etujousitus, joka on vähän turha, mutta saahan sen lukkoon. On kuitenkin pari sataa uutta mallia halvempi ja varmasti omaan käyttöön riittävä.
Ihan en uskalla testaamatta tilata jotain. Palautuksessa on aina oma vaivansa.
Kiitoksia keskustelusta. Voi kuitenkin olla, että päädyn lopulta tuohon Dual Sportiin monikäyttöisyyden takia. Olisihan gravelissa puolensa, mutta toisaalta suoralla tangolla on rennompi ajaa. Rovea olisi toki kiva käydä testaamassa, mutta täällä sitä ei ole liikkeissä.
Gen 4 on tosiaan etujousitus, joka on vähän turha, mutta saahan sen lukkoon. On kuitenkin pari sataa uutta mallia halvempi ja varmasti omaan käyttöön riittävä.
Ihan en uskalla testaamatta tilata jotain. Palautuksessa on aina oma vaivansa.
Nämä on niitä makuasioita. Minusta taas kippuratangolla on rennompi ajaa:)
Jalkkis, luetun ymmärtäminen... Sanoin että AJELEE jos ei paremmasta tiedä...
Serious ihan ok jos alumiinista tykkää, toisaaltaan tuossa hintaluokassa joko alumiiniin tai halvelvempaan teräseen täytyy tyytyä, jokainen tekee päätöksensä itse.Mitä sinä höpötät? Sinähän sanot, että jos paremmasta tietää niin EI AJELE Clariksella? Ihan toimiva setti se on, moneenkin käyttöön.
Mulla on Altus toisessa pyörässä. Tiedän paremmasta, ja on ollut parempia. Silti ajan tuollakin pyörällä ja en ole vaihtamassa, en ko. pyörää enkä vaihtajaa.
Elämää, jopa kivaa sellaista, on hifistelyn ulkopuolellakin.
Tässä vaiheessa on pakko kysyä nurelta että mitä nämä paremmat osat ovat? Mikä on niiden paremmuuden määritelmä? No paino tietysti mutta onko myös rahakysymys? Mikä tekee alakastin osasta kelpaamattoman ja missä raja menee?
Eikös se riitä että vaihde vaihtuu kun napista painaa ja senhän nuo perusosat tekee, vai jaksaako joku miettiä jotain ääntä tai sitä kuinka paljon voimaa sormella joutuu käyttämään?
Ulkoilija
19.08.2023, 23.09
Sama kiinnostaa täälläkin, itselläni nykyään Shimanon Altus vaihteet ja äskettäin testaamani Sramin huomattavasti kalliimmat vaihteet olivat omasta mielestäni paljon "kulmikkaaammat". Ihan sama ainakin itselleni meneekö kerralla kolmat vai neljät välitykset painalluksella kunhan toimii varmasti. Tai vastaavasti jos puhutaan jostain grammasäästöstä niin jos ei kilpaa pyöräile niin tointaako turhasta maksaa.
No, ehkä olen pihalla noista halpis osista kun ei ole tällä vuosi tuhannella kokemusta mutta jos tekstin lukee niin en kyllä missään vaiheessa sanonut ettei noilla ajele ja joskus aikojen alussa kehunut että STX oli melkein XTR:n veroinen viimeistelyä lukuunottamatta.
Kun tuo noiden kanssa leikkiminen on harrastus niin se vain menee siihen että ei joka senttiä laske ja valitsee osat oman maun mukaan kylläkään olematta mikään hifistelijä ja lienee huonompia ja kalliimpiakin harrastuksia ihmisillä on?
F. Kotlerburg
20.08.2023, 09.35
Sama kiinnostaa täälläkin, itselläni nykyään Shimanon Altus vaihteet ja äskettäin testaamani Sramin huomattavasti kalliimmat vaihteet olivat omasta mielestäni paljon "kulmikkaaammat". Ihan sama ainakin itselleni meneekö kerralla kolmat vai neljät välitykset painalluksella kunhan toimii varmasti. Tai vastaavasti jos puhutaan jostain grammasäästöstä niin jos ei kilpaa pyöräile niin tointaako turhasta maksaa.
SRAM on kyllä selvästi mekaanisemman oloinen vaihtamaan kuin Shimano, jos vaikka 11spd GX vs. XT tai 12spd XO1 vs. XT vaihteistoja vertaa.
^ Määrittele "mekaaninen"?
F. Kotlerburg
20.08.2023, 14.30
En määrittele.
"mekaaninen
Mekaniikkaan kuuluva tai perustuva, sitä koskeva.
Esimerkiksi: Mekaaniset ja elektroniset laitteet. Mekaaninen lelu. Mekaaninen ja kemiallinen puunjalostus. Mekaaninen massa paperi- ja selluteollisuus mekaanisesti valmistettu massa (hioke tai hierre).
kappaleiden liikkeisiin perustuva tai niitä koskeva.
Esimerkiksi: Kappaleen mekaaninen energia. Voiman suorittama mekaaninen työ. Mekaanista kulutusta kestävä aine.
konemainen, koneellinen
ajatuksetta tapahtuva, automaattinen, kaavamainen, vaistomainen.
Esimerkiksi: Mekaaninen sääntöjen pänttääminen. Mekaaniset liikkeet. Mekaaninen, hengetön opetus.
"Vastakohdat: mekaaninen. epämekaaninen,. Liittyvät sanat. automaatti-, automaattinen, konemainen, robottimainen, mekanistinen, koneellistettu, vedettävä."
En kyl tiedä mitä Kotlerburg ajoi takaa tuolla termillä, että vaihto tapahtuu mekaanisen oloisesti eikä humanistisen herkällä tavalla, otteella tms. ..? Ja että onko se huono vai hyvä.
^Pseudofilosofista pohdiskelua, ajatusmaailma toiminee mekaanisesti...
No, ehkä olen pihalla noista halpis osista kun ei ole tällä vuosi tuhannella kokemusta.
Se nykyaikainen Clarishan taitaa muuten vaihtaa paremmin, kun yksikään vaihtaja viime vuosituhannelta. Suosittelen kyllä vahvasti kasaamaan yhden fillarin Clariksilla, Soralla, Aliviolla tms. niin ei tarvitse jokaisessa keskustelussa olla jatkuvasti dumaamassa hyviä vaihtoehtoja, kun joku etsii käyttöpyörää tiukalla budjetilla.
Kun tuo noiden kanssa leikkiminen on harrastus niin se vain menee siihen että ei joka senttiä laske ja valitsee osat oman maun mukaan kylläkään olematta mikään hifistelijä ja lienee huonompia ja kalliimpiakin harrastuksia ihmisillä on?
Kysyjillä ei yleensä ole kysymys pinkkamiehen harrastuksesta, vaan juurikin päinvastaisesta, mikä on halvin tarpeeksi hyvä arkiajettava. Vastatahan voi jopa kysymyksiin.
Enpä osannutkaan vielä tehdä päätöstä. Jokin houkuttelisi kuitenkin gravelin suuntaan. En vain millään malta omilla kilometreillä käyttää 1500e teräsrunkoisesta Rovesta. Rove AL olisi vielä budjetin haarukassa, mutta sille en taas täällä ole kovin paljon suosituksia nähnyt. Alumiinia olisi myös tuo Seriousin pyörä.
Pitää nyt vielä pohtia. Ei kiinnostaisi taas olla myymässä pyörää pois vuoden päästä.
Tosta seuraavassa alessa https://www.xxl.fi/white-sc-lite-advent-1x10-23-miesten-hybridipyora-harmaa/p/1194844_1_style?page=1
https://www.xxl.fi/white-sc-lite-advent-1x10-23-miesten-hybridipyora-harmaa/p/1194844_1_style?page=1
jame1967
21.08.2023, 08.24
Samaa mieltä , kyllä halvemmanpään osat toimii ihan moitteettomasti kunhan säädöt kohdillaan . Tälläkin hetkellä työmatka/lenkkikulkineessa sramin apex hyvin toimii
ainoastaan takajarrut joutuu ilmaamaan noin kerran vuodessa tai kahdessa . Ostettu käytettynä ja ajettu jo muutama vuosi kilometrejäkin jo pirusti .
On kyllä kokemusta paremmanpäänkin sarjoista , chimano xtr sramin xo oli kylläkin 9-10 pykäläiset .
Täytyy silti myöntää että kyllä ne paremmanpään sarjat tuntui jotenkin paremmilta .
Aina tulee kytättyä torin tarjontaa josko nuukana saisi halvalla jotain hipoa .
https://www.xxl.fi/white-sc-lite-advent-1x10-23-miesten-hybridipyora-harmaa/p/1194844_1_style?page=1
Hinta on hyvä, mutta onko tämä muutenkin hyvä vaihtoehto? Varmasti ajaa asiansa muutaman kilmoterin työmatkoilla, mutta onko tällä muuten mukava lähteä ajelemaan?
Tässä on tekstin mukaan teräsrunko: https://www.bikester.fi/marin-four-corners-M894495.html?vgid=G1280874&_cid=21_1_-1_9_43_1280874__pla&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=adw_18562467798&gclid=Cj0KCQjw84anBhCtARIsAISI-xdoUhAQs-jmv8hO7j9IIIB2sIY1Bnwk85zmr5jfOc2n4OAt8-2moPEaAkjZEALw_wcB
Onko tästä mielipiteitä? Toki menee hieman sen tonnin yli, mutta mutta...
Näköjään tämä alle tonnin: https://www.bikester.fi/marin-four-corners-erikoisera-M1173539.html?vgid=G1732787&_cid=21_1_-1_9_43_1732787__pla&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=adw_18562467798&gclid=Cj0KCQjw84anBhCtARIsAISI-xf6Mqh0FILHu35iAMkRd_limUfJPZV2Fi7GicDe7Fw6JwpMt0T bO54aAr6XEALw_wcB
En itse tiedä mistä moinen hifistely alkoi mutta -88 eka koottu pyöräni oli Cinelli SuperCorsa täydellä SuperRecordin osasarjalla ja siitä se sitten jonkin asteisena. Matkalla tähän päivään on jatkunut monenlaisten kapistuksien kautta nykyisiin ja mahdollisesti viimeisiin (vitsi).
Varmasti oman "taustani" vuoksi en suosita kenellekään halvinta/huonointa vaihroehtoa koska usein se ei kannusta harrastuksen jatkamiseen, pienellä lisä panostuksella saa kyllä enemmän iloa pyörästä/pyöräilystä. Kuitenkin ymmärrän senkin ettei kaikkien budjetit taivu tai innostus ei riitä mutta turha odottaa jatkossakaan suuria pointseja alimman kastin pyörille.
F. Kotlerburg
21.08.2023, 09.18
Kellään tuskin sun antamat pointsit kiinnostaa.
Tuo Marin on ok. Huomioi että halvasta ei ole kuin XS-koko ja kalliimmastakin vain L ja XL tarjolla.
https://www.bikester.fi/serious-gravix-M1160849.html?vgid=G1716242#cgid=240482
Tuossahan on edullinen paketti. Kyllä noilla alumiinirungoillakin ajaa. Minulla oli vuosia työmatkakäytössä Roven alumiiniversio ja ihan ajettava peli.
Jos ei ole kovin pitkää kokemusta niin tärkeintä on ostaa pyörä ja lähteä ajamaan eikä uskoa internetin mutuilujoita ja hifistelijöitä. Siitä se oma maku ja halut sitten muotoutuu.
Nämä on niitä makuasioita. Minusta taas kippuratangolla on rennompi ajaa:).
Nimenomaan.Mullakin oli joskus tollanen mutu tuntuma kun ei ollut parempaa tietoa.
Hinta on hyvä, mutta onko tämä muutenkin hyvä vaihtoehto? Varmasti ajaa asiansa muutaman kilmoterin työmatkoilla, mutta onko tällä muuten mukava lähteä ajelemaan?
Tässä on tekstin mukaan teräsrunko: https://www.bikester.fi/marin-four-corners-M894495.html?vgid=G1280874&_cid=21_1_-1_9_43_1280874__pla&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=adw_18562467798&gclid=Cj0KCQjw84anBhCtARIsAISI-xdoUhAQs-jmv8hO7j9IIIB2sIY1Bnwk85zmr5jfOc2n4OAt8-2moPEaAkjZEALw_wcB
Onko tästä mielipiteitä? Toki menee hieman sen tonnin yli, mutta mutta...
Näköjään tämä alle tonnin: https://www.bikester.fi/marin-four-corners-erikoisera-M1173539.html?vgid=G1732787&_cid=21_1_-1_9_43_1732787__pla&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=adw_18562467798&gclid=Cj0KCQjw84anBhCtARIsAISI-xf6Mqh0FILHu35iAMkRd_limUfJPZV2Fi7GicDe7Fw6JwpMt0T bO54aAr6XEALw_wcB
Suora tanko / droppitanko on melko puhdas makuasia. Mun mielestä droppitanko on läpi vuoden ajettavassa commuutterissa aivan surkea. Noi matkakäyttöön suunnitellut juhdat ovat usein kovin painavia ja kolhoja ajaa lastitta, tosta marinista tosin tiedä. Kaikki runkomateriaalit taasen ovat hyviä tai huonoja, siitä se ei ole kiinni. Tohon whiteen saa tarvittaessa oikeen muhkut kumit, se on paljon isompi asia kuin runkomatsku.
Suora tanko / droppitanko on melko puhdas makuasia. Mun mielestä droppitanko on läpi vuoden ajettavassa commuutterissa aivan surkea. Noi matkakäyttöön suunnitellut juhlat ovat usein kovin painavia ja kolhuja ajaa kastittomat, tosta marinista tosin tiedä. Kaikki runkomateriaalit taasen ovat hyviä tai huonoja, siitä se ei ole kiinni. Tohon whiteen saa tarvittaessa oikeen muhkut kumit, se on paljon isompi asia kuin runkomatsku.
En itse ottaisi myöskään 3x9 vaihteistoa, ehdoton ei ainakin itselle commuutteriin, mikä kuitenkin pääkäyttö.
Kotler, kerrankin meitä yhdistää sama seikka, meidän jutut yhtä tyhjänpäiväistä höpinää kun ei parempaakaan tekemistä ole!
No nyt on edetty siihen, että ainakin toistaiseksi vaihtoehdot on karsittu neljään vaihtoehtoon. Mitä suosittelisitte näistä ja miksi? Ajo on kuitenkin pääosin kovalla alustalla (asfaltti, hiekkatie) ja matkat yleensä melko lyhyitä (6-10km / päivä). Ajoittaisia pidempiä matkoja.
Trek Dual Sport 3 Gen 4 (n. 830€) https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t-dual-sport/dual-sport/dual-sport-3-gen-4/p/35104/
- Tässä on hyvää se, että sen saa hankittua paikallisesta kaupasta, ajotuntuma on testattu mukavaksi ja renkaat on vähän kapeammat kuin Gen 5 mallissa. Miinusta joustokeulasta.
Trek Dual Sport 3 Gen 5 (n. 1020€) https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/hybridipy%C3%B6r%C3%A4t/polkupy%C3%B6r%C3%A4t-dual-sport/dual-sport/dual-sport-3-gen-5/p/36826/
- Hyvää joustokeulan vaihtuminen hiilikuituun. Ajotuntuma hyvä, mutta leveämmät renkaat ei taas asfaltilla ole ihan niin näppärät. Hieman kalliimpi - onko järkeä maksaa 200€ enemmän?
Kona Rove AL (899€) https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-rove-al-2023/
- Konasta merkkinä hyviä kokemuksia. Gravel houkuttelisi monella tavalla, vaikka samalla mietin, onko se omaan käyttööni tarpeeton? Alumiinista ei pelkästään hyviä arvioita, mutta joku oli laittanut tankoon lisää grippiä ja saanut sillä tärinää vaiennettua.
Serious Gravix (799€) https://www.bikester.fi/serious-gravix-M1160849.html?vgid=G1716242&_cid=21_1_-1_9_445_1716242__pla&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=adw_18562467798&gclid=Cj0KCQjwuZGnBhD1ARIsACxbAVhR60nxuqKEH5D3dgRV wLsjhhMA-IIcukVwR89uU6ueDTKnOdqbtGAaAiyhEALw_wcB
- Edullisempi gravel-vaihtoehto. On saanut melko hyviä käyttäjäarvioita hinta-laatusuhteestaan. Mutta miten tämä Serious merkkinä? Mitä, jos osat hajoavat - löytyykö paikallisesta huollosta korvaavia osia? Kona tuntuisi tässä mielessä varmemmalta vaihtoehdolta, mutta onko huoleni väärä?
Mikään näistä ei ole täydellinen vaihtoehto, mutta toisaalta tuskin mikään on täysin toivotonkaan. Kohtalaisen laadukasta hybridiä vai edullisempaa gravelia?
Lisäkysymyksenä: onko lapsen istuinta tällaisiin ylipäätään mahdollista asentaa vai pitääkö siihen säästää vanha peruspyörä?
F. Kotlerburg
23.08.2023, 09.00
^kannattaa muistaa, että tietyllä tavalla standardiosista nämä on koottu. Joissakin hifimmissä pyörissä näkyy jotain valmistajakohtaisia ratkaisuja joihin ei välttämättä joka pajalta apua löydy, mutta tuossa Serious:ssa ei ole mitään sellaista. Ihan tavallista palikkaa ruuvattu runkoon kiinni.
^kannattaa muistaa, että tietyllä tavalla standardiosista nämä on koottu. Joissakin hifimmissä pyörissä näkyy jotain valmistajakohtaisia ratkaisuja joihin ei välttämättä joka pajalta apua löydy, mutta tuossa Serious:ssa ei ole mitään sellaista. Ihan tavallista palikkaa ruuvattu runkoon kiinni.
Tämä ja lisäksi nopeasti katsottuna kaikissa muissa on qr-navat, jotka on vähän last seasonia, jos tulee tarve joskus päivittää kiekot.
F. Kotlerburg
23.08.2023, 09.18
^noo, toisaalta ne qr:t voi vähän pehmentää alumiinirunkoisen kyytiä ja esimerkiksi DT Swissin napoihin saa yhä edelleen qr-tulpat, että ei ole varmaan ihan hetkeen ongelma.
Samaa mieltä. Miksi kukaan ostaisi kiekkoja, joissa ei ole muunneltavat navat?
Pikalukoillakin pärjää, onhan niillä ajettu vuosikymmeniä vaikka itse en enää noisia hankkisi. Noista alumiinista huolimatta Serious lähtisi ostiskoriin. Tuossa hintaluokassa harvoin kummoisiakaan kiekkoja ei ole mutta Apex eritäin toimiva voimansiirto ja Spyret mekaanisten kärkikastia.
Serious saa siis suosituksia. Vielä jäin lukemaan tuota flatbar gravel-ketjua ja sieltä vastaan tuli Surly Preamble. Tuossahan näyttäisi olevan ideaa tällaiseksi jokapaikan pyöräksi. Hieman heikko saatavuus vain Suomessa.
F. Kotlerburg
25.08.2023, 13.43
Serious saa siis suosituksia. Vielä jäin lukemaan tuota flatbar gravel-ketjua ja sieltä vastaan tuli Surly Preamble. Tuossahan näyttäisi olevan ideaa tällaiseksi jokapaikan pyöräksi. Hieman heikko saatavuus vain Suomessa.Näyttäähän noita Foxcompissa olevan varastossa.
Näyttäähän noita Foxcompissa olevan varastossa.
L-kokoa flatbarilla ei ole. Näin 182-senttisenä tuo M voisi kyllä mennä myös.
Riippuu lastenistuimen tyypistä ja kyydittävän lapsen koosta. Jos saa kunnon tarakan kiinni niin siihen tietty saa lastenistuimenkin. Sitten on näitä kuskin etupuolelle tulevia istuimia jotka toimii pystymmän ajoasennon kanssa. Satulaputkeen kiinni tulevan kiinnikkeen kanssa pitää vähän katsoa rungon muotoilua ja mitoituksia, ei välttämättä jokaiseen pyörään sovellu.
^En kummemmin geometriaa tsekaillut mutta L kokoisen standover yli 86 senttiä joten voi lyhyt jalkaisen kivekset saada kyytiä...
^En kummemmin geometriaa tsekaillut mutta L kokoisen standover yli 86 senttiä joten voi lyhyt jalkaisen kivekset saada kyytiä... Muuten kyllä toimiva vekotin voi olla!
RektaaliReijo
04.09.2023, 19.09
Itsellä samanlainen tilanne kuin aloittajalla ja olenkin näitä katsonu sillä silmällä
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-AL-DL/ekauppa/pKOROVALDLSE/
https://larunpyora.com/fi/product/2023-active-wanted-gravel-310-sora-silver/95933
Mitkä kokeneempien mielipiteey näistä tai jos tulee joku muu vaihtoehto mieleen
^Sen kummia sanomatta jos/kun haluat vaihtaa parempaan niin Konalla parempi jälleenmyynti arvo...
arctic biker
04.09.2023, 21.18
Mun ääni myös Konalle, laatumerkki. Lokari ja tarakkavalmius. Sora osasarjana ei oo suru.
Eikö tuossa hintaluokassa kannata ottaa jo tämä?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/?gclid=CjwKCAjwo9unBhBTEiwAipC1116hUneDOcDN9y4vKFv sTiNokDGYD9a28SdH30l3sXbFF4MVZ5-RBhoCV1QQAvD_BwE
Toki satanen lisää, mutta mutta...
Eikö tuossa hintaluokassa kannata ottaa jo tämä?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/?gclid=CjwKCAjwo9unBhBTEiwAipC1116hUneDOcDN9y4vKFv sTiNokDGYD9a28SdH30l3sXbFF4MVZ5-RBhoCV1QQAvD_BwE
Toki satanen lisää, mutta mutta...
Täähän se ois.
Gambinamiäs
05.09.2023, 13.19
Eikö tuossa hintaluokassa kannata ottaa jo tämä?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/?gclid=CjwKCAjwo9unBhBTEiwAipC1116hUneDOcDN9y4vKFv sTiNokDGYD9a28SdH30l3sXbFF4MVZ5-RBhoCV1QQAvD_BwE
Toki satanen lisää, mutta mutta...
Kyllä, terästä, varsinkin keulasta tekee mukavamman. Teräs 1x11 vaihteistolla on toki vielä parempi valinta, mutta hinta nousee. Tarjous on kyllä hyvä:
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-rove-st-dl-2023/
Tai sitten kerralla ne tehokkaat ja huoltovapaat nestelevarit:
https://www.xxl.fi/ridley-kanzo-a-disc-grx400-2x10-23-unisex-gravel-ja-tyomatkapyora-sininen/p/1218751_1_style?page=1 (Ridley Kanzo A, GRX400, 1300€)
^Hyvät mekaaniset liki yhtä tehokkaat ja ei niissä sen enempää ole huoltamista kuin hydraulisissakaan.
väitän että pidemmänpäälle täyshydrot tulee edullisemmaksi. ei noi spyret ja semi hydrot ole talvikäytössä huolettomat jos haluaa että kaikki on smoottia. muutama vuosi huonoissa olosuhteissa niin rupeaa spyret olemaan vähän huollon tarpeessa, uusia osia ei saa mutta huoltaminen on helppoa. lisäksi sen mitä noi semihydrot maksaa uutena saa täyden setin täyshydroja. eikä ne kunnon vaijerikuoretkaan ole ilmaisia ja joku perus shimanon flatmount satula maksaa 20€ eli vähemmän kuin vaijerien uusiminen ja satulassa se ikä ja kilsat yleensä eka näkyy vuotona tai jumittamisena.
^Kuka puhunut semeistä, nehän saatanan keksintö! Itse ajoin työmatkoja ympärivuoden mekaanisilla ja ja tuskin yhtään vähempää olisi jarrupaloja mennyt hydraulisissakaan.
RektaaliReijo
06.09.2023, 06.53
Vähän taustatyötä tehneenä alla oleva tarjoaa kyllä hyvin vastinetta rahalle https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/suorituskykyiset-maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/domane/domane-al/domane-al-2-gen-3/p/33083/?colorCode=black
Samoin kuin täälläkin mainittu
https://www.bikester.fi/serious-gravix-M1160849.html?vgid=G1716242&_cid=21_1_-1_9_445_1716242__pla&campaign_detail=smart_shopping
^Trek ainakin tuolla painolla ja Clariksen osilla järkyttävän ylihintainen! Serious osiltaan selkeästi parempi mutta myös painava ja alumiinihaarukka laskee pisteitä.
^Hyvät mekaaniset liki yhtä tehokkaat ja ei niissä sen enempää ole huoltamista kuin hydraulisissakaan.
Molempia on pyörissä ollut, ja ikinä ei minulle enää mekaanisia tule.
Malamuutti
06.09.2023, 08.58
Molempia on pyörissä ollut, ja ikinä ei minulle enää mekaanisia tule.
Kyllä esimerkiksi Shimanon halvimmatkin maastohydrot vievät SRAM Rival + Spyre -komboa 6-0 tehon ja tuntuman puolesta. Kyllä noilla mekaanisillakin tietty vauhti vähenee kunhan puristaa, mutta sitten ei kannata nestelevareita kokeilla. Huolloista en näillä kilometreillä osaa vielä sanoa mitään.
Toisaalta tässä nyt esillä olleista vaihtoehdoista valitsisin -mekaanisista jarruista huolimatta -tuon Kona ST:n Bikeshopin tarjouksesta.
Yokke, valinnanvapaus, itsellä XTR hydrauliset ja toisessa Spyre SLC/KCNC mekaaniset ja onhan totta että jälkimmäisiä saa enemmän puristaa mutta jos siihen ei pysty niin kannattaa harkita lajin vaihtoa.
Kun aloittanut perineteisillä längillä ja noihin siirtynyt cantien ja V-jarrujen kautta niin kyllä kaikki on loistavia edellä mainittuihin verrattuna.
Malamuutti, kyllä Kona ST hyvä valinta ja jos mekaaniset haittaa niin ei tosiaan ole kallis investointi vaihtaa kun kuitenkin (kulutus)osia menee vaihtoon...
Eikö tuossa hintaluokassa kannata ottaa jo tämä?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/?gclid=CjwKCAjwo9unBhBTEiwAipC1116hUneDOcDN9y4vKFv sTiNokDGYD9a28SdH30l3sXbFF4MVZ5-RBhoCV1QQAvD_BwE
Toki satanen lisää, mutta mutta...
Mikä noissa Roveissa maksaa? Tuossakin osien hinta on ~500€ ja melkein tonni rungolle.
On terästä, mutta silti...
^Samaa voi miettiä monen pyörän kohdalla, esim. tuon Trekinkin... On vähän kuin ikuisen elämän salaisuus, sitä kukaan kerro...
ei ollut ennen ja ei taida olla nykyäänkään missään konan teräsrungossa ed-pinnoitusta putkien sisällä? sillä on kuitenkin iso merkitys Suomen olosuhteissa, jonkun kotelosuojan kanssa läträäminen on vähän niin ja näin kun se käsittely pitäisi uusia säännöllisesti. tutulla on unitista tuo yoke ihan mätä kun on kaksi pärssättyä pellin palasta hitsattu yhteen ja vesi lilluu siellä. ehkä jos sen olisi kotelosuojannut uutena ja porannut vedempoistolle reiän niin olisi mennyt vielä pitkään, mutta nyt kun ympärivuoden ajeltu joku 5v niin puhki on mennyt. uudemmissa tuo on "lattaraudasta" väsätty niin ei pääse enää ruostumaan.
Henk.koht. sitä mieltä että taas tuo teräsrunkojen puhkiruostuminen hieman tuollaista paskahalvauksen saamista. Itse olisin alumiinirungoista paljon enemmän huolissani.
^hyvä sun huudella kun pyörät on vitriinin edessä ajamattomana suuren osan vuodesta. :D
Eikö tuossa hintaluokassa kannata ottaa jo tämä?
https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST/ekauppa/pKOROVST/?gclid=CjwKCAjwo9unBhBTEiwAipC1116hUneDOcDN9y4vKFv sTiNokDGYD9a28SdH30l3sXbFF4MVZ5-RBhoCV1QQAvD_BwE
Toki satanen lisää, mutta mutta...
Nyt olen Rove ST -22:lla polkenut viime kesästä 15 km työmatkaa sen 5 tkm, myös talvella viikkottain. Ja olen oikein tyytyväinen pyörään. En yhtään ole huolissani ainakaan täällä oulunseudulla rungon ruostumisesta, ja Dinitrolin ML:t ruiskuttelin putkien sisään kun sitä muista harrastuksista oli jäänyt talliin.
Ajoin aikaisemmin vuoden verran alumiinirunkoisella Kona Dewillä ja siinä oli kyllä kovempi kyyti (samoilla 650b renkailla) kuin teräsrovessa. Voimansiirrossa ei ole ollut ongelmia tuon Sora setin suhteen, mutta takajarruvaijeriin laitoin V-jarrun kumihaitarin satulan päähän, jolloin lumesta sulava vesi ei jäädytä vaijeria. Muita ongelmia mekaanissa levareissa ei näin yhden talven ajoilla ole ollut. Saa nähdä miten pitemmällä käytöllä sitten mieli muuttuu, mutta oikein tyytyväinen olen pyörän tekniikkaan myös.
Itse tehtyyn Tubus Tara Lowrider -kopioon ripustetussa Ortliebin säkissä kulkee eväät ja vaatteet mukavasti ja runkolaukussa varasisäkumi sekä renkaanvaihtotyökalut. Yhden kerran ajoin taloudesta löytyvällä sähköpyörällä viime talvena töihin, mutta oli niin ikävä kokemus, että jäi siihen kertaan (no pysty ajoasento on vaan ikävä)
Ainoa ongelma, tai kaksipiippuinen ominaisuus oikeastaan on rengaskoko. 650b/27.5 on hankala koko talvirenkaille, ja nyt hommasinkin 700c vanteet, joihin saan Contin Spiket. Kaksi talvea Schwalben Winterillä on mun osaltani riittänyt. Mutta tuolla välikoolla sulan maan aikaan kyyti on toki armollisen pehmeää, ja keväisin hiekoitetuilla pyöräteillä jatkuneet rengasrikot loppuivat Contin Urban Contacteilla, jotka rullaakin tuommoisiksi halppirenkaiksi aivan riittävästi. Kommuutteriajossa kun tärkeintä on mahdollisimman vaivaton perillepääsy..
Tumppi, höpöhöpö, jos +40vuotta ajanut ympärivuoden suht kaikki työmatkat niin saattaa olla jonkin verran näkemystä asiaan, erillaisten pyörien määrää en edes muista, on ollut terästä ja alumiinia. Vitriiniä en omista ja kumpikin ajossa joten jätä nillittäminen johonkin muuhun tai keksi jotain uutta!
Äh, olisi ollut esittelykappaleena ollut Rove ST koko 56 1090€ eilen, mutta nukuin tyhmänä yön ja onneni ohi - tänään oli mennyt. Jäin arpomaan, onko 54 vai 56 oikea koko. Rovesta kai yleensä suositellaan yhtä pienempää. Mitä sanoisitte? 182/84.
On tämä päätöksenteko vaikeaa.
Minä 179 ja noin 84,5 ja minulla 54 koko passeli
^^54 ehdottomasti, liian suuri suht katastrofi, IMO...
^^54 ehdottomasti, liian suuri suht katastrofi, IMO...
No hyvä sitten, että jäi vielä tilaamatta. Tällä luonteella tulee pohdittua aina liian kauan...
Vaimolle pitäisi myös ostaa pyörä. Ei mitään pitkiä matkoja, vaan joitakin kilometrejä silloin tällöin. Toiveena polkemisen keveys ja sen verran rengasleveyttä, että uskaltaa talvellakin satunnaisesti ajaa.
Olisiko tuo Orbea Carpe 40 mistään kotoisin? Kovin paljon en tällaisella ajolla viitsisi sijoittaa.
No hyvä sitten, että jäi vielä tilaamatta. Tällä luonteella tulee pohdittua aina liian kauan...
Vaimolle pitäisi myös ostaa pyörä. Ei mitään pitkiä matkoja, vaan joitakin kilometrejä silloin tällöin. Toiveena polkemisen keveys ja sen verran rengasleveyttä, että uskaltaa talvellakin satunnaisesti ajaa.
Olisiko tuo Orbea Carpe 40 mistään kotoisin? Kovin paljon en tällaisella ajolla viitsisi sijoittaa.
Xxl:ssä on aika säännöllisesti pyöriä tarjouksessa. Kannattaa niitäkin seurailla. Anoppi osti just jonkin hybridin sieltä. Ihan soiva peli vaikuttais olevan
Xxl:ssä on aika säännöllisesti pyöriä tarjouksessa. Kannattaa niitäkin seurailla. Anoppi osti just jonkin hybridin sieltä. Ihan soiva peli vaikuttais olevan
Toki ja noita olen katsellutkin. Harmi, kun ihan lähellä ei ole XXL:ää. Tosin menee noissakin hinnat sinne 500 tuntumaan alennuksessakin. Onko Orbea samaan hintaan huonompi vaihtoehto?
Sehän riippuu siinä olevista osista ja rungon mitoituksen sopivuudesta.
^^ Tuo Orbea alakastin osilla mutta kuten usein todettu että kyllä sillä ajaa jos paremmasta ei tiedä/kaipaa... Toisaaltaan jos oma puoliso harrastaisi pyöräilyä niin en kyllä alle kahden tonnin pyörällä antaisi ajaa, sen verran arvostusta löytyy!
No hyvä sitten, että jäi vielä tilaamatta. Tällä luonteella tulee pohdittua aina liian kauan...
Vaimolle pitäisi myös ostaa pyörä. Ei mitään pitkiä matkoja, vaan joitakin kilometrejä silloin tällöin. Toiveena polkemisen keveys ja sen verran rengasleveyttä, että uskaltaa talvellakin satunnaisesti ajaa.
Olisiko tuo Orbea Carpe 40 mistään kotoisin? Kovin paljon en tällaisella ajolla viitsisi sijoittaa.
Meille hankittiin alkukesästä Whyte Victoria https://whytebikes.com/products/victoria-compact-my23?variant=43938639184147
Tuolla on menty maantietä (rauhallisesti), kelvejä, soratietä ja metsäpolkuja. Kivasti etenee ja meno on ollut kaikin puolin vaivatonta (160cm kuskille koko M oli oikea, taulukoiden vastaisesti). Lokarit mahtuu helposti 47mm vakiorenkailla ja seisontajalkakin menee sille varattuun kiinnikkeeseen. Itse ajelen samanlaisella Kalifornialaispyörällä kuin Nure, eroa on mutta kyllä näillä yhdessäkin lenkkeilee kun itse ottaa vähän rauhallisemmin :cool:
^^ Tuo Orbea alakastin osilla mutta kuten usein todettu että kyllä sillä ajaa jos paremmasta ei tiedä/kaipaa... Toisaaltaan jos oma puoliso harrastaisi pyöräilyä niin en kyllä alle kahden tonnin pyörällä antaisi ajaa, sen verran arvostusta löytyy!
Tuskin tietää paremmasta. Tällä hetkellä alla on ei-kovin-uusi Tunturi Avanti Polar Series. Onhan silläkin ajeltu, mutta ei ehkä kevyimmästä päästä.
2000€ pyörä saattaisi tuntua vähän liioitellulta tarpeeseen nähden. Sen verran arvostan vaimoani, että jätän rahaa muuhunkin...
Meille hankittiin alkukesästä Whyte Victoria https://whytebikes.com/products/victoria-compact-my23?variant=43938639184147
Tuolla on menty maantietä (rauhallisesti), kelvejä, soratietä ja metsäpolkuja. Kivasti etenee ja meno on ollut kaikin puolin vaivatonta (160cm kuskille koko M oli oikea, taulukoiden vastaisesti). Lokarit mahtuu helposti 47mm vakiorenkailla ja seisontajalkakin menee sille varattuun kiinnikkeeseen. Itse ajelen samanlaisella Kalifornialaispyörällä kuin Nure, eroa on mutta kyllä näillä yhdessäkin lenkkeilee kun itse ottaa vähän rauhallisemmin :cool:
Suomessa tuon hinta reippaasti toista tonnia ja tuon linkin kautta loppuunmyyty. Noh, nää on näitä. Ehkä se on tässä 500-700 hintaluokassa vähän turha liikaa miettiä, kun kaikissa on omat puutteensa osissa väkisinkin.
Joku on ihan kelvolliseksi arvioinut: The Carpe is so close to being the ideal urban commuter; its core frameset makes for an exciting bike to ride and the chassis is so well put together with it. It’s just let down slightly by some middling componentry.
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/hybrid-bikes/orbea-carpe-40-review/
^tuo pyörä vain yksi esimerkki, kysy vaimolta kumman mielummin ottaa... Jos se ei niin olennaista niin odota että XXL:ssä taas noita parin sadan tarjouksia...
Halpojen pyörien ongelma on että ne voi tulla kalliiksia, kun huomaa millä ajaa niin tulee helposti ajatus paremmasta ja silloin se parin tonnin pyörän hankinta joka tapauksessa edessä, on lähipiiristä vahvasti kokemusta.
Nyt tuli viimein tehtyä valinta ja tilaus itselle. Ostin suositusten ulkopuolelta Cube Nuroad Pron muutaman euron alle tonnin budjetin. Fe-malli lokasuojineen päivineen.
Toivottavasti ei ole pettymys, mutta tällä mennään sitten seuraavat vuodet joka tapauksessa.
Onko suosituksia avopolkimista? Niillä ainakin aloitan.
^"Mutta tällä mennään sitten seuraavat vuodet joka tapauksessa", noinhan itsekin kerran vuodessa sanon! Lycka till!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.