Näytä tavallinen näkymä : Suosituksia joka kelin työmatkapyöräksi kaupunkiin
Hei!
Saatiin vihdoinkin pyöräilyetu kayttöön töissä niin väkisinhän se pistää miettimään, että josko lähtisi kalustoa jostakin suunnasta päivittämään. Maantielenkille löytyy jo erinomainen täyshiilari ja metsään täysjousitettu sähkö-FAT. Kaupungissa olen ajellut työmatkani ympäri vuoden Konan Jakella jonka ajattelin nyt 15 vuoden jälkeen päivittää nykyaikaisemmaksi. Joitakin vaatimuksia ja ajatelmiani työmatkapyörälleni:
- 1 x vaihteisto
- hiilikuitu tai muu kevyt ja mukava runko johon mahtuu riittävän leveät renkaat + nastat ja täyspitkät lokarit, kiinnityspisteet tavaratelineille
- laadukkaat kiekot johon mahtuu renkaat joilla voi ajaa huonostikin hoidetuilla pikiteillä myös talvella
(pyöräilyverkosto on täällä huonossa kunnossa ja kaikki tienylitysten kanttarit on järkyttävän huonot tai ne on väärässä paikassa joten kiekkojen tulee kestää iskuja ja rengastuksen pitää olla riittävän leveä, mutta kuitenkin hyvin rullaava)
- levyjarrut
- saa olla sähköllä tai ilman
- saa olla kippurasarvinen tai suora kummatkin käy ihan yhtä hyvin
- toimitusaika / saatavuus saa olla pitkäkin kun tällä ei ole mitään kiirettä, voin myös jäädä odottelemaan tulossa olevia malleja
- budjetti mielellään max 4800€, mutta tuokaan ei ole kiveen hakattu jos jotakin älyttömän kivaa löytyy:D
Eli kokonaisuus joka oli mahdollisimman hyvä kaikissa keliolosuhteissa kaupungissa ja työlaukun/treenikassin saisi kulkemaan mukana mukavasti. Jos lunta/sohjoa on rajusti otan alle FAT:n. Siihen kun ei kuitenkaan saa siedettävän näköisiä pitkiä lokareja niin rospuuttokelillä silläkään ei viitsi itseään sotkea. Mitä mukavampi ja houkuttelevampi laite sitä helpommin tulisi valittua aina pyörä auton sijaan. Saan pyörän lämpimään niin töissä kuin kotonakin.
Tällä pyörällä en siis tule koskaan ajamaan hiekalla tai metsässä enkä pitkää lenkkiä muutenkaan kun niihin löytyy jo vehkeet erikseen.
Oisko hyviä ehdotuksia?
Noh, kun ei täältä vielä ensimmäiseltä sadalta lukijalta irronnut mitään ehdotuksia niin kyselin aikani kuluksi chatGPT:ltä. Tekoälyn ehdotukset olivat seuraavat:
- Kona Dew Deluxe
- Specialized Turbo Vado SL
+ Specialized Turbo Teron hain tuolle Vadolle toiseksi vaihtoehdoksi.
Kommentteja näistä tai muita ehdotuksia?
Joku tän tapainen muovirunkoinen ois hyvä https://www.cube.eu/de-en/cube-nulane-c-62-slt-prizmsilver-n-black/651500
^Yes, flatbar roadbike, aika hieno vaihtoehto.
^^Melkolailla napakymppi, tykkään kaikesta muusta paitsi etuvaihtajan olemassa olosta.
^Yes, flatbar roadbike, aika hieno vaihtoehto.
Mikä tuossa on "road"?
^Ihan mikä vaan minkä haluaa olevan... Ei takerruta kategorioihin niin kirjaimellisesti.
Kyllä tuollainen voi olla aivan ihana ajokki tielle, kun ajoasennon saa omaan ajoon aivan täydelliseksi.
Tuon kaltainen yksi ajokeista on tallissa, tosin matalamman luokan kuten kuskikin, mutta juuri ihana ajaa!
Tämä kyllä yllätti minut spekseissä:
MAXIMUM SYSTEM WEIGHT 115kg
The maximum system weight corresponds to the maximum combined weight of the rider and bike. Please refer to the table for information on the distribution of weight across the system in conjunction with compatible mounted parts (luggage carriers etc.).
Pyörä kun painaa 9,3kg ja kun laitan pyörään täyspitkät lokarit mukaan saa juuri juuri vielä vaihtovaatteet, mutta työlaukku tietokoneineen ei enää kulkisi mukana. Hieman muutenkin arvelluttaa tuolla hypätä kanttarien yli jos painoraja on noin täpärällä. Onko nuo painorajat muissakin hiilarirunkoisissa tätä luokkaa vai mistä tuo painoraja johtuu?
^Noista painorajoista keskusteltu usein ja ollut montaa mielipidettä. Itsellä taitaa olla kummankin pyörän suositeltu painoraja 125kg, määrittyy kiekkojan kantavuudesta mutta kuitenkin jollain yksittäisellä komponentilla alempi raja.
Täytyyhän noissa olla jokin toleranssi mutten kyllä itse kovin paljoa ylittäisi...
Renkaiden kantavuus maksimipaineilla on kanssa varsinkin takarenkaassa vähän niin ja näin. Leveämmissä renkaissa taitaa olla paremmin kantavuutta ettei tarvi ajella puoliksi lintassa olevilla renkailla?
Renkaiden kantavuus maksimipaineilla on kanssa varsinkin takarenkaassa vähän niin ja näin. Leveämmissä renkaissa taitaa olla paremmin kantavuutta ettei tarvi ajella puoliksi lintassa olevilla renkailla?
Kyllä ne renkaat saavat ollakin lytyssä, taitaa nytkin olla molemmissa pyörissä alle valmistajan minimisuosituksen verran painetta eikä sillä niin dramaattista vaikutusta ole rullaavuuteen. Painoa se 85kg kuskilla joten en ole edes kevyimmästä päästä. Kokeilemalla selviää se "oikea" paine kuski+pyörä+rengas+ajoalusta -yhdistelmälle ja ainakin Schwalben kevyimmissä maantienakeissakin on 70kg/rengas kantavuutta joten sen suhteen ei ole ongelmaa.
Kun rengaspaineista puhutaan niin kannattaa taas muistaa että myös kiekoilla maksimipaineet.
Gambinamiäs
13.08.2023, 14.22
Kuiturunkoisissa voi olla rajoitetummin noita lokarien kiinnikepaikkoja, samoin etutarakan suhteen voi olla painorajoituksia jos on kuitukeula. Itse ottaisin noilla spekseillä teräsrunkoisen gravelin. Tai niinhän mulla onkin, eli Kona Sutra LTD muutaman vuoden takaa. Täydellinen peli, mahtuu lokarien kanssa 45-50mm kumit, etutarakka on ja toimi erinomaisesti ympärivuotiseen työmatka-ajoon, soratielnkeille ja retkeilyyn. Nykyinen LTD on sitten jo omaan makuun ihan turhan järeä, joten jotain muuta ottaisin nyt:
Jos ei vajaakokoiset renkaat haittaa, niin tämä on melko hyvä. Yksi yksilö oli yhden kauden taloudessa ja jämäkkä peli. Lokarien kanssa ei oikein tuota 47mm kumia saa mahtumaan eli se voi luoda rajoitteita.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-rove-st-dl-2023/
Toimiva juhta, joillekin voi olla raskas, mutta en näe tuossa ongelmaa. Pelagolta saa varmaan lokarit ja tarakat valmiiksi asennettuna. Tuohon saa myös lisävarusteen aostaa kuitukeulan, jos haluaa esim lomakaudella vaihtaa lenkkikäyttöön ketterämmän ja kevyemmän keulan.
https://pelagobicycles.com/stavanger/
Tämä olisi oma valinta, terästä, myös keula ja kaiken stemmin pituudesta osasarjoihin ja kiekkoihin saa konfigutoitua maun mukaan tilatessa. Ei tosin saa työsuhdepyöräksi. Nyt myös tullimaksut taitaa jäädä pois.
https://fairlightcycles.com/product/faran-2-deposit/
Vähän sporttisempi kuitukeulainen Secan olisi myös huikea pyörä. Itsellä Strael eli maantiepyörä ja onhan se maukas.
Oiskohan näitä muita vastaavia tarjolla? Ei oikein osu hakuihini.
Joku tän tapainen muovirunkoinen ois hyvä https://www.cube.eu/de-en/cube-nulane-c-62-slt-prizmsilver-n-black/651500
Tämä kyllä yllätti minut spekseissä:
MAXIMUM SYSTEM WEIGHT 115kg
The maximum system weight corresponds to the maximum combined weight of the rider and bike. Please refer to the table for information on the distribution of weight across the system in conjunction with compatible mounted parts (luggage carriers etc.).
Pyörä kun painaa 9,3kg ja kun laitan pyörään täyspitkät lokarit mukaan saa juuri juuri vielä vaihtovaatteet, mutta työlaukku tietokoneineen ei enää kulkisi mukana. Hieman muutenkin arvelluttaa tuolla hypätä kanttarien yli jos painoraja on noin täpärällä. Onko nuo painorajat muissakin hiilarirunkoisissa tätä luokkaa vai mistä tuo painoraja johtuu?
Ei tuossa ole ongelmaa, muutaman kilon ylitys vaan.
Suppea on kyllä näiden suoratankoisten laadukkaampien pyörien valikoima. Mitä jos tilaan gravelin ja pyydän vaihtamaan siihen suoran tangon vaihtajineen ja jarrukahvoineen? Gravel-tanko romppeineen säilöön jos tulee joskus sille päälle että tarvii sittenkin droppitangon?
Suppea on kyllä näiden suoratankoisten laadukkaampien pyörien valikoima. Mitä jos tilaan gravelin ja pyydän vaihtamaan siihen suoran tangon vaihtajineen ja jarrukahvoineen? Gravel-tanko romppeineen säilöön jos tulee joskus sille päälle että tarvii sittenkin droppitangon?Suora ja droppitankoinen on vaan erilaisia rungon mitoituksella. Varmasti voi löytyä sopiva mihin sopii suora tanko sinun mitoilla, mutta voipi olla pitkä jos siihen laittaa dropin
Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla
^Itse rakensin maantierunkoon suoratankoisen ja aivan mainiosti sopiva syntyi, ajatusta ei kannata tyrmätä.
^^Tangon vaihtaminen voi olla isokin projekti riippuen esim. millaiset jarrut käytössä miten sopivat yhteen minkin kahvan kanssa, sama pätee vaihteisiin.
^^Täysin identtisiltä nuo rungon geometriat silti esim. tuossa ehdotetussa rosessa näyttää flat- ja dropbar versioissa
https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-grx810-flatbar-2694653?product_shape=%2Aevil+pepper+green
https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-grx-rx810-2696924?product_shape=%2Aevil+pepper+green
Oiskohan näitä muita vastaavia tarjolla? Ei oikein osu hakuihini.
Onnistuin näköjään deletoimaan viestini. Mutta tuolla flat bar gravel langassa noita on. Tässä pari
https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-grx810-flatbar-2694653
https://pyoravarikko.fi/products/trek-fx-sport-5-2023
Spessulla on sekä gravel, että hybridi. Scott Matrix 10, mutta missään ei taida olla.
Alumiinisia esim https://www.bikester.fi/marin-dsx-2-diamond-M894489.html?vgid=G1280865&_cid=21_1_-1_9_43_1280865__pla&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=adw_18562467798&gclid=CjwKCAjw_uGmBhBREiwAeOfsd4JUuKnm73AZ2c_0Bwfd tzBR5TT4sM3WPgzK5IUp9B-0W1MG41fj7BoCFdYQAvD_BwE tai https://larunpyora.com/fi/product/active-wanted-gravel-max-11-black/97258
Tuo Rosen versio kyllä kiintoisa. Suht kevytkin ja pienellä vaivalla halutessa saa 1x versioksi muuttaa ja painonkin alla kahdeksan kilon...
^On. Eniten se näistä vaihtoehdoista minuakin eniten kiinnostaa. Vain se vaihteisto enää tökkii. Mitä tuolle pitäisi käytännössä tehdä, että tuosta saisi fiksun 1x version kaupunkiin?
Shimanon GRX:ää saa kyllä 1x mallisena. Se taitanee olla halvin ja helpoin vaihtoehto.
Helpoin (Halvin) tapa on poistaa etuvaihtaja, vipu ja valita eteen sopiva NW eturatas ja se on siinä.
Oisko valistuneita arvauksia minkä kokoinen 1x eturatas olisi järkevän kokoinen tuolle 11-34 takapakalle kaupunkiin / kannattaako tuo takapakka vaihtaa samalla paremmin 1x settiin sopivaksi? (laajempi käyttöalue tai jotain?)
F. Kotlerburg
14.08.2023, 08.50
Riippuu tietenkin kaupungista ja kuskista, mutta itse laittaisiin tuohon 40/42T eturattaan ja ajelisin menemään. Tuo takavaihtaja ei sitten välttämättä riitä enää isommille pakoille, jos en ihan väärin muista.
F. Kotlerburg
14.08.2023, 09.50
^millainen lie rengastila ko. härpäkkeessä?
32 slicksi taitaa mennä loksujenkans rimaa hipoen. Siitä pykälää suurempaan alkaa käydä jo tila ahtaaksi.
F. Kotlerburg
14.08.2023, 10.02
Ei kovin hääppöinen jos tarkoitus ajaa kelissä kuin kelissä.
Ei ole ei. Minusta tuo on Roadliten aika merkittäväkin heikkous. Verrattuna esimerkiksi tuohon Roseen.
navajokoira
14.08.2023, 11.04
En tiedä levitetäänkö Seinäjoella tiesuolaa, mutta itse tällä budjetilla ja tähän tarkoitukseen speksailisin hihnavetoa ja titaanirunkoa.
^Juu, titaania, Gates ja Rohloff, ihan samaa mieltä mäkin oon mutta tuskin kysyjän budjettiin mahtuu...
Tuo vaihtaja tosiaan ilmoittaa maksimiksi tuon 34 piikksen taakse mutta itse ainakin Shimanoilla ylittänyt ongelmitta. Vaikka 40 eteen tuon pakan kanssa toimii kyllä hyvin ja ssa sitä sitten vaihdettua kun aikansa ajaa.
Jos budjetti ei olisi niin vaatimaton, niin toki 3T:ltä löytyis urban malleja joissa ei tarvisi tehdä niin suuria kompromisseja set-uppiin :)esim https://www.3t.bike/en/products/bikes/boost/ultra-boost/ultra-boost-urban-force-d1-axs-1x12-flatbar-700c-1109.html tosin toikin taitaa olla niin surkea, ettei saa edes lokareita. Bemmi mahtuis about budjettiin https://www.3t.bike/en/products/bikes/exploro/exploro-ultra/bmw-exploro-urban-1070.html?search_query=urban&results=5 (onpas tolkuttoman huonot sivut, speksit jossain piilossa)
^Kumma kun tuollainenkin firma noin huonoilla sivuilla toimii. Nuo kyllä sitten sitä hintaluokkaa että kannattaa alkaa sitä Titaani Rohloffia/Pinionia rakentamaan...
Alpkit tekee custom-tavaraakin pyynnöstä (ja rahalla) nykyään. Sinne speksaamaan kivaa runkoa ja Pinionia hihnavedolla.
https://alpkit.com/pages/sonder-custom-titanium-frames
navajokoira
14.08.2023, 13.40
En keksi tarvetta Rohloffille tai Pinionille Seinäjoen työmatkatemmossa ja Di2 Alfine olisi mielestäni ihan riittävän leso lesoilukommuutteriin, joten jos tän (https://www.lennoxcustomcycles.co.uk/products/the-daily-grind) saisi jotain kautta työsuhdepyöränä ja ilmoitettu 42mm rengastila olisi nastoilla ja lokareilla niin sittenhän tämä olisi aika nappiin.
Kyllä tuota Nicholaksen konfiguraattoria on tullut myöskin pyöriteltyä. Taitaa tuo Rohloff vaan olla kuitenkin vähän työläs kausittaisten rengasvaihtojen yhteydessä?
PS budjetti joustaa kyllä tarvittaessa jos jotakin kivaa löytyy. 4800€ on vain pyöräedun kannalta "järkevä" summa...
^^Jos johonkin titaaniin rakentaa niin kyllä itse kallistun Rohloffiin tai sitten Pinioniin, siinä vaiheessa turha tinkiä pikkuseikoista. Toisaaltaan voisi noista nykyisistäkin saada aika paljon palikkaa jos siirtyisi keväällä titaaniseen flatbariin...
https://www.bikeshop.fi/Kona-Libre-EL/ekauppa/pKOLIEL/
Tämä? Hieman vi?itettynä.
Tämähän sopisi jos vaan koko natsaa. https://www.bikester.fi/cannondale-bad-boy-1-275-M762623.html#cgid=b301
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Tänään kävin koeajamassa kaikki vähänkään kiinnostavat Cyclissä kun muualla ei ollut mitään kiinnostavaa.
https://cycli.fi/products/specialized-diverge-e5-expert-evo alumiinirunkoisena ei mitään parannusta Jakeen verrattuna
https://cycli.fi/products/specialized-diverge-sport-carbon-2023 15 vuotta vanhaan Jakeen selkeä parannus, mutta ei rullannut ainakaan paremmin kuin Jake mun kesärenkailla
https://cycli.fi/products/specialized-tero-4-0 Sähkömaasturi joka ei eronnut mitenkään mun nykyisestä sähkömaasturista
https://www.vannicholas.com/adventure-gravel-bikes/rowtag (kaverin pyörä) Käsittämättömän hyvin rullaava vaikka nappularengas oli 42mm leveä. Ajossa hämmentävän mukava ajettava. Ei juurikaan häviä Roubaix hiilari Spessulleni. Uskomattoman hyvän tuntuinen ja laadukkaan oloinen tuote. Eikä pienintäkään epäilystä etteikö mukaan uskaltaisi pakata työlaukkua tietokoneineen+vaihtovaatteet+treenikassi... Kyllä tämä tietää käyntiä Classic Bikeen. Nyt täytyy enää tehdä päätös vaihteiston ja ohjaustangon suhteen. Pitää tutustua siihen Rohloffiin kuinka suuri työ se renkaiden kausivaihto on. Jos joku tietää saa vinkata.
Jos VanNicholas niin SRAM:n maastopuolen langattomat, jokin kuituisen lowriser tanko jos suorasta haaveilet...
JohnnyBuzz
15.08.2023, 10.03
Lainaan ketjua omaan työmatkapyörän pohdiskeluun. Tulee poljettua työmatkat ympäri vuoden kelissä kuin kelissä. Aikaa kuluu yhteen suuntaan 20 minuutin molemmin puolin riippuen tuulesta ja kelistä yleensä. Olen spekseiksi ajatellut: hihnaveto, alumiinirunko, levyjarrut, rengastilaa tyyliin ainakin 2.1” leveälle kevyelle maastorenkaalle ja suora ohjaustanko. Esim. Kona Unit ois aika lähellä, jos olis hihnavetoinen.
^Eikö joku tällainen olisi tuohon tarpeeseen ihan kelpo: https://www.bike-discount.de/en/cube-travel-pro-denim-n-silver
https://www.bike-discount.de/media/image/b4/66/2d/Travel-Pro-denim-n-silver-650200_800x800@2x.jpg
^Tottakai tuolla pärjää aivan hyvin mutta haussa taitaa olla laadukkaampi paketti.
^No jos verrokkina on Kona Unit, niin ei tässä mitään hipoa varmaan haeta. Itse ainakin jos hakisin pelkästään lyhyehkön työmatkan ajamiseen pyörää, niin arvostaisin helppoutta eli olisi lokarit ja valot yms. Vähän riisutumpi versio olisi Cube Hyde: https://www.bike-discount.de/en/cube-hyde-pro-metalgreen-n-black
https://www.bike-discount.de/media/image/08/39/4b/Hyde-Pro-metalgreen-n-black-647200_800x800.jpg
Jos haluaa maksaa enemmän, niin löytyy
Cube Editor (https://www.bike24.com/p2613204.html)
https://images.bike24.com/i/mb/f9/58/7c/editor-metalblue-black-1360954.jpg
ja vaikka
BMC 257 Al One (https://www.bike24.com/p2575830.html)
https://images.bike24.com/i/mb/1c/22/3c/al-one-powder-steel-blue-1-1334477.jpg
^Varmaan ihan kelpoja, mutta itse katselin pyöriä mihin menee tuo 2.1" kumi, noissa linkkaamissani oli vakiona 55mm kumekset.
Itselläkin on muutaman kilometrin työmatkapyörä hakusessa, jolla ei olisi kurja ajaa satunnaisesti vähän pidempääkin lenkkiä asfaltti/soratiellä. Budjetti melko tiukasti tonnissa. Juuri myin jäykkäperän maastopyörän pois ja tarkoitus olisi rahat käyttää nyt tähän.
Liikeessä myyjä suositteli Trekin Dual Sport 3-mallia (tosin lueskelin itse, että parin sadan säästö 2-malliin voisi olla ihan ok)
Toinen suositus oli Orbean Carpe-mallisto.
Onko näistä vastaamaan tällaiseen kevyempään tarpeeseen? Voiko tässä hintaluokassa ajatella jotain muuta? Käytetyt tietysti sopivat, mutta aika heikosti mitään sopivaa näyttää olevan myynnissä.
JohnnyBuzz
15.08.2023, 14.44
Kiitti ehdotuksista! :) Toi Cuben Hyde miellytti omaa silmää eniten. Siinä on 55 mm kumit vakiona ja eikös se ole hieman 2.1”? Joskaan lokarien kanssa ei taida sellainen kumi mahtua pyörimään? Kiinteitä lokareita en itse asiassa edes haluaisi, vaan pikalokarit olisi ihan riittävät. Myöskään tarakkaa en halua, vaan kamat kulkee aina repussa. Ihan ehdoton, en ole tuosta min. 2,1" -rengastilasta, mutta oon tottunut talvella ajamaan maastokumilla eikä ole ole ollut koskaan tarvetta ajaa työmatkaa nastakumeilla. Leveämpi rengas on kivempi niinä aamuina, kun on tullut enemmän lunta eikä aurauskalusto ole vielä ehtinyt hommiin.
Mitkä ovat lyhyesti ottaen hihnavetoisen edut ja mitkä on haitat?
Minkälainen huoltotarve / vaihtotarve? Mitään voitelua ei ilmeisesti tarvitse ja siten pysyy myös puhtaampana. Pesu pesuaineella ja vedellä silloin kun huvittaa ja kun pyörän muutoinkin pesee? Toimiiko yhtä hyvin tai paremmin kuin ketjupyörä myös talvella?
Mitkä ovat lyhyesti ottaen hihnavetoisen edut ja mitkä on haitat?
Mitään asiasta sen enempää tietämättä vastaus kumpaankin on "huoltovapaus". Jälkimmäiseen siksi, että jos tykkää ropata ja säätää (esim. keitellä ketjuja) tuossa ei ole sitä mahdollisuutta.
Kiitti ehdotuksista! :) Toi Cuben Hyde miellytti omaa silmää eniten. Siinä on 55 mm kumit vakiona ja eikös se ole hieman 2.1”? Joskaan lokarien kanssa ei taida sellainen kumi mahtua pyörimään? Kiinteitä lokareita en itse asiassa edes haluaisi, vaan pikalokarit olisi ihan riittävät. Myöskään tarakkaa en halua, vaan kamat kulkee aina repussa.
Mulla olis just toisinpäin. Työmatkapyörässä (jos ajaisin kelistä riippumatta) sais olla piiiitkät lokarit ja tarakka johon sais sivulaukun jottei vaihtovaatteita ja läppäriä tarttis kuljettaa selässä mikä pitkällä matkalla jumittaa mulla herkästi niskan ja hartiat. Mutta koska ajan työmatkan vain satunnaisesti niin voin valita kauniin kelin. Vähän tuo pitkähkö matka (20 km ja sisältää Helsingin keskusta-ajoa) aiheuttaa sen ettei usein tule mentyä. Sähköpyörä noilla kertomillani varusteilla ja just leveämmillä renkailla olis ehkä se mitä työmatkalle vielä joskus ostan. Nykyisellään kevyt takajäykkä kuitu 29 (ja se reppu) tai vaimon lokareilla ja tarakalla ja 28 mm maantierenkailla varustettu käyrätankoinen se millä ajelen jos ajelen. Vaimon pyörä ihan vähän pieni kooltaan mutta ehkä suurempana ja ongelmana myös se, että varpaat osuu tiukoissa käännöksissä eturenkaaseen mikä aiheuttaa vähän häslinkiä ainakin jos lukot laittaisi siihen.
Edit. Parin vuoden päästä muutetaan duuni vielä nykyisestä paikasta pari kilsaa lähemmäksi Pasilaan niin ajaminen tod näk lisääntyy ja kaupunkiajon osuus edes hieman vähenee. Tosin sitten juna houkuttaa myös entistä enemmän kun Pasilasta ei tartte jatkaa minnekään bussilla.
JohnnyBuzz
15.08.2023, 14.51
Mitkä ovat lyhyesti ottaen hihnavetoisen edut ja mitkä on haitat?
Minkälainen huoltotarve / vaihtotarve? Mitään voitelua ei ilmeisesti tarvitse ja siten pysyy myös puhtaampana. Pesu pesuaineella ja vedellä silloin kun huvittaa ja kun pyörän muutoinkin pesee? Toimiiko yhtä hyvin tai paremmin kuin ketjupyörä myös talvella?
Mun ymmärräyksen mukaan hihnan vaihtoväli on n. 10 000 km ja vaatii hyvin minimaalista ylläpitoa. Pk-seudun (talvi-) keleissä mieluummin pyörä, jonka ylläpitoon käytetyn ajan ja rahan voi minimoida. En ole koskaan hihnavetoisella ajanut, mutta ymmärtääkseni erittäin miellyttävä ajossa.
Mitään asiasta sen enempää tietämättä vastaus kumpaankin on "huoltovapaus". Jälkimmäiseen siksi, että jos tykkää ropata ja säätää (esim. keitellä ketjuja) tuossa ei ole sitä mahdollisuutta.
heh, no ainahan sitä voi keitellä niiden 4 muun pyörän ketjuja :)
JohnnyBuzz
15.08.2023, 15.03
Mulla olis just toisinpäin. Työmatkapyörässä (jos ajaisin kelistä riippumatta) sais olla piiiitkät lokarit ja tarakka johon sais sivulaukun jottei vaihtovaatteita ja läppäriä tarttis kuljettaa selässä mikä pitkällä matkalla jumittaa mulla herkästi niskan ja hartiat. Mutta koska ajan työmatkan vain satunnaisesti niin voin valita kauniin kelin. Vähän tuo pitkähkö matka (20 km ja sisältää Helsingin keskusta-ajoa) aiheuttaa sen ettei usein tule mentyä. Sähköpyörä noilla kertomillani varusteilla ja just leveämmillä renkailla olis ehkä se mitä työmatkalle vielä joskus ostan. Nykyisellään kevyt takajäykkä kuitu 29 (ja se reppu) tai vaimon lokareilla ja tarakalla ja 28 mm maantierenkailla varustettu käyrätankoinen se millä ajelen jos ajelen. Vaimon pyörä ihan vähän pieni kooltaan mutta ehkä suurempana ja ongelmana myös se, että varpaat osuu tiukoissa käännöksissä eturenkaaseen mikä aiheuttaa vähän häslinkiä ainakin jos lukot laittaisi siihen.
Edit. Parin vuoden päästä muutetaan duuni vielä nykyisestä paikasta pari kilsaa lähemmäksi Pasilaan niin ajaminen tod näk lisääntyy ja kaupunkiajon osuus edes hieman vähenee. Tosin sitten juna houkuttaa myös entistä enemmän kun Pasilasta ei tartte jatkaa minnekään bussilla.
Mulla on tällä hetkellä työmatkaa varten hyvän ja huonon kelin pyörät. :D Hyvän kelin pyörä on kapearenkainen, oiskohan se nyt hybridi luokitukseltaan. Väriltään pääasiassa valkoinen, ei lokareita. You get the point, miksi se on hyvää keliä varten. :D Toinen sitten jäykkäperä, jota oon laiminlyönyt vuosikaupalla huoltojen suhteen. Voimansiirto alka olla aika lopussa, mutta vielä kulkee ongelmitta. Siinä geo vähän turhan vanhanaikainen/ XC, jota saisi varmasti stemmiä vaihtamalla muokattua, mutta en oo jaksanut vaihtaa. Tässä alkoi miettimään, että josko voisi saada talliin tilaa siirtymällä yhden työmatkapyörän taktiikkaan.
Itselläkin on muutaman kilometrin työmatkapyörä hakusessa, jolla ei olisi kurja ajaa satunnaisesti vähän pidempääkin lenkkiä asfaltti/soratiellä. Budjetti melko tiukasti tonnissa. Juuri myin jäykkäperän maastopyörän pois ja tarkoitus olisi rahat käyttää nyt tähän.
Liikeessä myyjä suositteli Trekin Dual Sport 3-mallia (tosin lueskelin itse, että parin sadan säästö 2-malliin voisi olla ihan ok)
Toinen suositus oli Orbean Carpe-mallisto.
Onko näistä vastaamaan tällaiseen kevyempään tarpeeseen? Voiko tässä hintaluokassa ajatella jotain muuta? Käytetyt tietysti sopivat, mutta aika heikosti mitään sopivaa näyttää olevan myynnissä.
Aivan päteviltä näyttävät. Sijoittaisin trekissä kolmoseen, etuvaihtajattomuus on tätä päivää.
…tai muu kevyt ja mukava runko…4800€…mutta tuokaan ei ole kiveen hakattu jos jotakin älyttömän kivaa löytyy…Oisko hyviä ehdotuksia?
Olis: ultimaattisin valinta olisi tietenkin Speedvagen AAF (https://theradavist.com/the-speedvagen-aaf-commuter/) tai itseasiasaa Urban Racer (https://gearminded.com/speedvagens-urban-racer-forever-changed-the-commuter-bike/) olisi mun ehdotus, koska tuollaiseen käyttöön lisävaihteista ei ole kuin harmia ja 2-vaihteisella automaattilla ei tarttisi keskittyä muuhun kuin täysii tycittelyyn ja budjettikin pysyisi vähän lähempänä tuota kiveen hakkaamatonta ylärajaa. (Valintaprosessiahan tämä ei varmastikaan helpota, koska näihin verrattuna kaikki ns. järkivalinnat on auttamattoman leimejä… :))
https://vimeo.com/129433322
https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/149387858_3647989055236990_7824308185333796819_n.j pg?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=HlpaXsMzHi8AX-NwgsY&_nc_ht=scontent.fqlf1-2.fna&oh=00_AfDkwWX68LFsruhEUmfReMH9e6dXxifKv1JtzJkNLlfo AA&oe=6503C63E
K.Kuronen
16.08.2023, 09.31
Olis: ultimaattisin valinta olisi tietenkin Speedvagen AAF (https://theradavist.com/the-speedvagen-aaf-commuter/) tai itseasiasaa Urban Racer (https://gearminded.com/speedvagens-urban-racer-forever-changed-the-commuter-bike/) olisi mun ehdotus, koska tuollaiseen käyttöön lisävaihteista ei ole kuin harmia ja 2-vaihteisella automaattilla ei tarttisi keskittyä muuhun kuin täysii tycittelyyn ja budjettikin pysyisi vähän lähempänä tuota kiveen hakkaamatonta ylärajaa. (Valintaprosessiahan tämä ei varmastikaan helpota, koska näihin verrattuna kaikki ns. järkivalinnat on auttamattoman leimejä… :))
...
Mulla oli joskus poikana kaksivaihteinen, jossa lyhyt polkasu taakse vaihtoi, tai jotakin sellaista. Tuollaisella voisi palata poikavuosien tunnelmiin.
Mulla oli kanssa poikasena tuollainen Sturmey-Archer 2-vaihteinen "automaatti". Ei sillä naapuruston kavereiden lehtivaihteille pärjännyt kateuskisassa, mutta helkkarin kestävä ja helppo oli käyttää. Oikein harmittaa kun pyörä ympäriltä hajosi, mutta Sturmey-Archer vaan kukkui ja toimi. Jonnekin roskalavalle pyörä päätyi ja siirryin ajamaan Jopolla.
JohnnyBuzz
14.09.2023, 10.15
Mitenhän onnistuisi esim. Kona Unitin muuntaminen hihnavetoiseksi? Siinä olisi speksit muilta osin kohtuu hyvin kohdallaan omiin tarpeisiin (tai no saisi se olla mieluummin alumiinia teräksen sijaan). Nostaisi toki kustannuksia, mutta ehkä pyörän mukana tulleesta voimansiirrosta saisi myymällä jotain takaisin. Olisikohan tuollainen muutos mahdollinen?
^Taitaa vaatia että saa perän auki tai jotkin sliding dropit...
F. Kotlerburg
14.09.2023, 11.32
Mitenhän onnistuisi esim. Kona Unitin muuntaminen hihnavetoiseksi? Siinä olisi speksit muilta osin kohtuu hyvin kohdallaan omiin tarpeisiin (tai no saisi se olla mieluummin alumiinia teräksen sijaan). Nostaisi toki kustannuksia, mutta ehkä pyörän mukana tulleesta voimansiirrosta saisi myymällä jotain takaisin. Olisikohan tuollainen muutos mahdollinen?
Takahaarukka pitäisi katkaista ja tehdä siihen jonkinlainen avattava liitos. Ei taida maksaa vaivaa, jos ei itse osaa.
Tämmöinenkin on kyllä olemassa: https://www.veercycle.com/products/split-belt-pro. Ei kovin edullinen eikä mitään hajua miten pätevä tuo on, mutta ei vissiin rungon katkomista vaadi.
^Melkoinen hinta ja kuinka luotettava Gatesiin verrattuna?
Tämmöinenkin on kyllä olemassa: https://www.veercycle.com/products/split-belt-pro. Ei kovin edullinen eikä mitään hajua miten pätevä tuo on, mutta ei vissiin rungon katkomista vaadi.
Aika paljon pitää hihnavetoa haluta tuolla hinnalla ja ei tosiaan vaadi rungon katkomista kun on katkaistava hihna.
JohnnyBuzz
14.09.2023, 12.49
^Taitaa vaatia että saa perän auki tai jotkin sliding dropit...
Aa, niin totta. Eihän sitä hihnaa saa muuten oikealle kireydelle? Toi Veerin tuote ratkaisisi ongelman, mutta hintalappu kohtalainen. Lisäksi liitoksen kestävyys vs. normihihna epäilyttää.
Ihan hyvä hihnaistamisaihio Unit olisi. Sliderithan siinä on jo valmiiksi ja seatstay couplereiden (https://framebuildersupply.com/collections/belt-drive-couplers) asennus ei ole kovin iso juttu. Tekijöitä löytynee esim. 4130 ranchilta.
Ihan hyvä hihnaistamisaihio Unit olisi. Sliderithan siinä on jo valmiiksi ja seatstay couplereiden (https://framebuildersupply.com/collections/belt-drive-couplers) asennus ei ole kovin iso juttu. Tekijöitä löytynee esim. 4130 ranchilta.
Navat sun muut, niin taloudellisesti tuossa ei ole mitään mieltä.
^Monasti pyöräprojektien taloudellinen miellekkyys olekkaan se seikka vaan pelkkä tekemisen riemu ja kokeileminen!
Navat sun muut, niin taloudellisesti tuossa ei ole mitään mieltä.
Mun käsittääkseni Unitissa on ihan tavallinen HG-vapari, jolloin Gatesin takaratas käy siihen suoraan. Korvattavia osia on etu- ja takarattaat, ketju ja mahdollisesti kammet (en tiedä onko originaaleihin sopivaa Gates-ratasta olemassa). Toki sitten, jos haluaa vaihteisen hihnavedon, joutuu takanavan vaihtamaan, mutta mun valinta kysyttyyn käyttöön olisi simppeli yksivaihteinen.
Taloudelliseen järkevyyteen tai järjettömyyteen en ota kantaa sen enempää kuin, että periaatteessa kai missään suunnilleen yli tonnin fillarissa ei ole taloudellisesti järkeä, jos ajattelee fillarin ensisijaisen tehtävän olevan paikasta A paikkaan B pääseminen.
JohnnyBuzz
19.09.2023, 18.53
Vastaan itse itselleni: Cube Hyde Pro vastaisi aika pitkälti kaikkia niitä vaatimuksia, joita itsellä on. Alumiinirunko, 29” renkaat, hihnaveto kahdeksalla vaihteella, rengastilaa 58 mm eli 2.1” maastorengas pitäisi mennä. Ihan nättikin vielä, vaikka Cube ei merkkinä oikein puhuttele. https://www.cube.eu/fi-en/cube-hyde-pro-metalgreen-n-black/647200
Onkohan jollain tästä kokemuksia?
Edit: kovasti näyttää siltä, että eihän näitä vaan mistään enää saa. :( Pari XS:ää osui Googlen hakuun, mutta oma tarve on XL. Siellä on jollekin pienemmälle kuskille hyvä diili Bike24:ssa: https://www.bike24.com/p2705562.html
Vastaan itse itselleni: Cube Hyde Pro vastaisi aika pitkälti kaikkia niitä vaatimuksia, joita itsellä on. Alumiinirunko, 29” renkaat, hihnaveto kahdeksalla vaihteella, rengastilaa 58 mm eli 2.1” maastorengas pitäisi mennä. Ihan nättikin vielä, vaikka Cube ei merkkinä oikein puhuttele. https://www.cube.eu/fi-en/cube-hyde-pro-metalgreen-n-black/647200
Onkohan jollain tästä kokemuksia?
Edit: kovasti näyttää siltä, että eihän näitä vaan mistään enää saa. :( Pari XS:ää osui Googlen hakuun, mutta oma tarve on XL. Siellä on jollekin pienemmälle kuskille hyvä diili Bike24:ssa: https://www.bike24.com/p2705562.html
https://www.lucky-bike.de/Fahrraeder/Citybike/Cube-Hyde-PRO-2023.html?varselid%5B1%5D=b495c068a7cbc5220dc75950 e21b6220
Ainakin Cubea tulee joka vuosi uusi erä. Travel Pro on käytännössä sama pyörä, mut dynamolla, lokasuojilla ym. varusteilla.
incroyableseulement
22.07.2025, 19.40
Jos etsit pyörää ja haluat vertailla eri malleja helposti yhdessä paikassa, suosittelen kokeilemaan (https://opticycles.com/en-gb)tätä vertailutyökalua.
Taas kerran jollen ennen maininnut, täysjäykkä maastopyörä johon ISP:t mahtuu lokasuojilla. Jos ei hyllystä löydy vaihda joustokeula jäykkänä niin saa loistavan yleispyörän.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.