Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Takavaihtaja solmussa

hvcub
11.08.2023, 06.43
Olen kohtuu uusi sähköpyöräilijä. Eilen maastossa ajelin uusia pikkupolkuja ja se polkuhan loppui. No siitäpä sitten 300 metriä umpimettää. Jostain sai takavaihtaja vähän osumaa ja alin vaihtajan ratas jotenkin vääntyi pinnojen väliin. Se alimmainen ratas vääntyi niin että ketju ei enää kulkenut siinä ollenkaan. Vähän siinä vääntelin ja sain ketjun kulkemaan. Vaihteetkin toimii paitsi jos vaihtaa tarpeeksi pienelle menee ketju pinnojen väliin.
Saakohan tuosta kalua? Vaihtaja taitaa Shimano Deore RD-M6100-SGS, onkohan se vaihtaja paskana. Uusi korvake lienee asiaa. Suomessa näyttäisi Cuben korvake maksavan 30€, ulkomailla 10€. Sorry Suomi.
Ei nää kyllä mitään kestä olis yks kaveri todennut.

maalinni
11.08.2023, 07.38
Todennäköisesti juurikin näin. Varakorvake kannattaa muutenkin rymytessä olla aina mukana.

Vaihtajan saa vääntämällä suoraksi, tai sitten ei saa. Tsekkaa myydäänkö siihen pelkkiä häkkejä.

nure
11.08.2023, 09.19
Halpaa perusvaihtajaa ei kannata paljoa väännellä, ei välttämätä tule saman kuntoon. Kun tilaat saksasta uudet korvakkeet niin samalla tulee se vaihtajakin.

hvcub
11.08.2023, 09.53
Halpaa perusvaihtajaa ei kannata paljoa väännellä, ei välttämätä tule saman kuntoon. Kun tilaat saksasta uudet korvakkeet niin samalla tulee se vaihtajakin.
Kun mä olen niin onneton tämän välineviidakon kanssa että en tiedä mikä olisi sopiva vaihtaja. Käykö tuohon kaikki vaihtajat joissa on sama vaihde määrä? Shimano vai joku muu, max 150€?

kh74
11.08.2023, 10.17
Shimano 1x12 vaihtaja pitää olla ja häkin pituus syytä pitää samana = SGS. Muuten ei pelaa. Mitään kovin suuria etuja kalliimpaan päivittämisestä ei ole.

Samaan pakettiin seuraava pakka ja ketju niin säästyy postikuluissa. Ketjun päivittäminen XT/XTR tasolle kannattaa jos ajoa säännöllisesti koska kestää kauemmin.

nure
11.08.2023, 10.59
https://www.bike24.com/p2372232.html Tuossa vastaava kuin nykyinen, jos paremman niin XT, 8100 mallinen...

Bndit
11.08.2023, 11.31
Kalliimmassa takavaihtajassa saa lähinnä sen edun että on kalliimpi vaihtaa myös seuraavalla kerralla...

hvcub
11.08.2023, 11.54
Kiitos pätevistä ohjeista!

maalinni
11.08.2023, 12.51
Kalliimpiin saa myös paremmin varaosia.

nure
11.08.2023, 13.00
Ja akselilla Deore/SLX/XT hintaerot pieniä. Omasta mielestä XT on luotettava/paras perussarja Shimanolta.

hvcub
11.08.2023, 14.03
Kalliimpiin saa myös paremmin varaosia.

Joo tuohon mun ei taida varaosia löytyä. Osat on tilauksessa, saapa nähdä koska on perillä.

nure
11.08.2023, 14.11
^Mistä tilasit?

hvcub
11.08.2023, 21.09
^Mistä tilasit?

Tuolta bike24, olivat pistäneet paketin tänään postiin. Vaihteen korvake tuli bikester.fi, tai otin niitä 2 kpl.

Vielä kun mä tajusin minkälainen se etujarrulevy se vähän kihnuttaa. Saa toistaiseksi kihnuttaa.

Aika jännästi saa alkaa rakennella fillaria uusiksi. Mä laminoin moottorin suojamuovin sisälle tänään hiilikuitua ja laitan sitä kans ulkopuolelle. Se muovi on onneton.

jalkkis
11.08.2023, 23.20
Jos levyjarru kihnuttaa ja levy on suora niin kannattaa keskittää jarrusatula aluksi. Lähtökohtaisesti helppo homma. Satulan pultit löysäksi, jarrukahva pohjaan, jarrukahva pohjassa satulan pultit takas kiinni. Jos siis nestelevarit.

hvcub
12.08.2023, 04.53
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?62879-vaihtajan-korvakkeen-tarkastamiseen-kikkakolmosia-edullinen-oikaisu-tarkastusty%C3%B6kalu

Tämän teen.. ;)

Koheltaja
12.08.2023, 08.30
Vaihtaja on muutamia kertoja ottanut osumaa, kerran oikaistu ja kaksi vaihtajaa uusittu kokonaan. Tämän sai maastossa oikaistua sen verran ettei tarvinnut työntää pyörää 5km kotiin.

Kun sähköpyörien integroidut moottori/vaihteistot yleistyy niin saa hyvän tekosyyn pyörän vaihtoon.

https://img.aijaa.com/m/00031/15058841.jpg (https://aijaa.com/InIUSp)

hvcub
12.08.2023, 09.37
Tuolta bike24, olivat pistäneet paketin tänään postiin. Vaihteen korvake tuli bikester.fi, tai otin niitä 2 kpl.

Vielä kun mä tajusin minkälainen se etujarrulevy se vähän kihnuttaa. Saa toistaiseksi kihnuttaa.

Aika jännästi saa alkaa rakennella fillaria uusiksi. Mä laminoin moottorin suojamuovin sisälle tänään hiilikuitua ja laitan sitä kans ulkopuolelle. Se muovi on onneton.
Tänks, se jarrulevy on kiero, sen näkee silmällä kun rengasta pyörittää. Kokeilen auttaako kiristys.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-sm-rtad05-center-lock-adapter
Siihen tarvinnee tuommoisen kun siinä on joku shimanon systeemi joka on akselilla? Jos haluaa jonkun muun levyn?

nure
12.08.2023, 10.28
^Jos kiekossa levyn kiinnitys mallia Centerlock niin miksi adapteri? Osta tuollainen suoraan https://www.bike-discount.de/en/shimano-sm-rt30-center-lock-disc-rotor

Eemeli82
12.08.2023, 10.33
Tänks, se jarrulevy on kiero, sen näkee silmällä kun rengasta pyörittää. Kokeilen auttaako kiristys.
Siihen tarvinnee tuommoisen kun siinä on joku shimanon systeemi joka on akselilla? Jos haluaa jonkun muun levyn?
Jos sulla on centerlock kiinnityksellä levyt ja haluat laittaa levyn 6-pultti kiinnityksellä, niin tarvitset tollasen adapterin. Mutta kyllä niitä centerlock levyjä on muillakin valmistajilla kun vain Shimanolla.

nure
12.08.2023, 11.39
NOW8 löytyy hienoja keveitäkin ja jos kuuspulttiset niin AiRotorit vaan kehiin!

miz
12.08.2023, 13.56

Jos levy on vähän kiero, sen voi oikaista vääntämällä. Siihen on oma työkalunsakin, mutta vaikka puhtaalla jakarilla onnistuu yhtä hyvin. Jos se on saanut iskua ja on isommin mutkalla niin uutta levyä vaan.

Näin:
https://youtu.be/cWySTOiTqyQ

hvcub
12.08.2023, 22.29
Saanko vielä tehdä aloittelijan kyssärin. Takaiskarissa on semmoinen kuminauha ja melkeen joka reissulla se on mennyt pohjaan = 50 mm. Tarvisko tehdä jotain? CUBE STEREO HYBRID 120 on laite.

Kanuuna
12.08.2023, 23.05
Saanko vielä tehdä aloittelijan kyssärin. Takaiskarissa on semmoinen kuminauha ja melkeen joka reissulla se on mennyt pohjaan = 50 mm. Tarvisko tehdä jotain? CUBE STEREO HYBRID 120 on laite.

Ilmaa lisää iskariin.

Koheltaja
13.08.2023, 08.22
Riippuu ajoista, jos on paukutettu kunnolla patikkoa niin rinkula melkein pohjassa on silloin ok, koko joustovara on käytetty hyödyksi kovissa joustoissa. Jos ajo on rauhallisempaa niin lisää ilmaa iskariin, mulla rauhallisessa ajossa jää noin 1/3-1/4 joustosta käyttämättä takapäässä. Vaimennukset kannattaa myös laittaa säätöihin koska niilläkin on vaikutusta jouston pohjaamiseen.

hvcub
13.08.2023, 10.17
Kiitos kaikille, mä olen tässä päivässä oppinut enemmän fillarista kun tyhmänä kattomalla youtube filmejä, joista osa on kyllä hyviä.

Koheltaja
13.08.2023, 10.56
Tietämättömyys ei ole tyhmyyttä koska asioita voi, ja pitää oppia. Ei kukaan tiedä syntymästään lähtien kaikkea, kuten ei kuollessakaan.

miz
13.08.2023, 16.48
^
Juurikin näin. Ja se fillarin huolto ja korjaus ei oikeasti ole mitään ydinfysiikkaa, vaan lähes kaikki on suht helposti opittavissa.

hvcub
13.08.2023, 19.46
Jos levyjarru kihnuttaa ja levy on suora niin kannattaa keskittää jarrusatula aluksi. Lähtökohtaisesti helppo homma. Satulan pultit löysäksi, jarrukahva pohjaan, jarrukahva pohjassa satulan pultit takas kiinni. Jos siis nestelevarit.
Jep, tämä oli helposti korjattu, kiitos.

hvcub
13.08.2023, 19.50
Thulen kattotelineen putki sai uuden elämän vaihteen korvakkeen oikaisutyökalun vartena M10x1 x50 pultti ja muutama mutteri&aluslevy ja oikomaan, noita M10x1 pultteja ei tosiaankaan ole ihan jokaisessa kaupassa. En osaa lisätä kuvia mutta vetäsin cuben moottorinsuojan sisälle parikerrosta hiilikuitukangasta. Jos ei muuta niin se on ainakin ihan helvetin jäykkä ja 50 grammaa painavampi. Ulkopuolelle vielä sama ja poralla pari vedenpoistoreikää.

nure
14.08.2023, 00.39
Mitähän materiaalia se orkkissuoja on?Ja mitähän tämä takavaihtajaan liittyy?

hvcub
14.08.2023, 07.39
Mitähän materiaalia se orkkissuoja on?Ja mitähän tämä takavaihtajaan liittyy?
No ei mitenkään, samalla kun olen odotellut uusia osia olen tuota liimannut kasaan. Se on ohutta muovia ja menee aika helposti halki/rikki. Voihan olla että vahvistettuna hajoaa vielä helpommin.

nure
14.08.2023, 09.01
Voi olla että muovi ja hiilikuitu ei toimi yhdessä. Kannattaa melkein ottaa vanhasta muotti ja tehdä kunnollinen jos niin haluaa...

hvcub
14.08.2023, 10.08
Tuo muovi on semmoista että kun asetoonilla pyyhkäsin niin meni aika tahmaksi, voisi kuvitella että siihen jää epoksi kiinni. Jos ei jää niin kokeillaan jotain muuta.

nure
14.08.2023, 11.23
Asetoni sulattaa useita muitakin muoveja... Mutta jos itse tyytyväinen niin mikäs siinä...

hvcub
14.08.2023, 12.44
Mä en tiedä voiko siihen olla tyytyväinen että parista kiven kolhaisusta on moottorin suojamuovi halki. Se asetoonihan tuosta on jo haitunut joten eipä se ainakaan tuota enempää sulata. Olen jonkun verran rakennellut noita hiilikuituja yms.
DHL just toi uuden vaihtajan, eipä siinä kauan menny, aika jännä on se että rahti saksasta on halvempi kun suomesta ja osa melkeen puolet halvempi, no maksoin 9,90€ ylimääräistä siitä ilosta että pääsen tällä viikolla pyöräilemään. DIY oikojalla sain vaihteen korvakkeen suoraksi. oli heittoa toista senttiä, nyt ehkä 1 mm. Tosin se on melko löysää tavaraa näkeepä kauan pysyy suorassa.

nure
14.08.2023, 13.12
^Millikin saattaa häiritä jo toimintaa. Nuo saksanmaan postikulut kyllä aivan eri luokkaa kuin suomessa,talvella tilasin projektiin kiekot ja voimansiirron Bike Discountista, kaksi isoa kollia ja alle kympin kulut...

hvcub
14.08.2023, 18.48
^Millikin saattaa häiritä jo toimintaa. Nuo saksanmaan postikulut kyllä aivan eri luokkaa kuin suomessa,talvella tilasin projektiin kiekot ja voimansiirron Bike Discountista, kaksi isoa kollia ja alle kympin kulut...
Youtuben säätövideon avulla sain vaihteet toimimaan ihan hyvin.
Eipä tuo takavaihtajan säätö ole ihan kovinkaan mystistä. Mulla oli ennen + 5 vuotta sitten tapana väännellä niitä ruuveja summamutikassa ja jokainen tietää mitä siitä seuraa. Menihän siinä eilen reilu 30 minsaa kun en ensin tajunnut sen "korkeus säätöruuvin" merkkiä vaihtajassa, sen kun sääti vaihtajan merkin kohdalle toimi vaihteisto hienosti.

Nyt kun saa uuden vaihtajan korvakkeen taidan vaihtaa sen vasta kun tarvetta ilmenee?

nure
15.08.2023, 12.10
Takavaihtajan säätö hyvin helppoa ja loogista kun kaikki osat kunnossa. Tottakai kaiken voi opetella Teletappi meiningillä mutta onhan noita konsteja.