PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano HollowTech



Konani
09.08.2023, 15.16
Maasturiin tekemässä voimansiirto remonttia. Pyörä vanha (2012?) Crescent Rimfaxe 29er. Muutaman vuoden itellä ollut, joten vuosimallia en tarkalleen tiedä.
Eli kaikki uusiksi, eturattaat, takapakka jne...Vaihteistona Shimano Deore XT. Kampisarja (rattaineen) FSA.

Kysymys kuuluu: HollowTeck keskiö sydeemiä on näköjään tullut versio II.
Mistä erottaa onko Crecentissä aiemipi versio HollowTeckistä? Luulen että siinä on se ykkösversio, ihan pyörän valmistus vuotta aatellen.

Kampisarjaa rattaineen olen siihen katsellut mutta tarjolla on vain II-versiota, tai en ainakaan ole nettiä selailemalla muita löytänyt.
Ilmeisesti tuo II-versio ei suoraltaan käy ykkös version paikalle, vai kuinka on?

Onko siihen mahdollista asentaa HollowTeckin II-versio? Jos on mitä pitää tehdä jotta asennus onnistuu...

hubba
09.08.2023, 15.34
Kampisarjaa rattaineen olen siihen katsellut mutta tarjolla on vain II-versiota, tai en ainakaan ole nettiä selailemalla muita löytänyt.
Ilmeisesti tuo II-versio ei suoraltaan käy ykkös version paikalle, vai kuinka on?

Onko siihen mahdollista asentaa HollowTeckin II-versio? Jos on mitä pitää tehdä jotta asennus onnistuu...



On mahdollista vaatii vaan keskiön vaihdon Hollowtech II versioon. Ykkönen käytti kai vielä octalink keskiötä.

kaakku
09.08.2023, 22.09
FSA:n kammet, joten todennäköisesti ei ole Hollowtech keskiö. Millanen akseli siinä on vai onko nelikanttikeskiöllä?

edit: luin huonosti. Jos haluat uudet kammet laittaa niin sitten vain sopiva keskiö niille kammille ja kovaa ajoa. Mittaa onko keskiömuhvi 68 mm vai 73 mm leveä. Eli jos Shimanon kammet, niin sopiva HT2-keskiö samalla ostoskoriin.

Konani
10.08.2023, 21.09
Ei nelikannti. FSA:n kammissa lukee; Hollow Forged ja laakerissa Mega Exo. Eli keskiö on ns. "ontto".
Ajatuksena on se että HT2 keskiö ja siihen kammet + rattaat.

Keskiötä en ole vielä mitannut, sisämittahan siitä pitänee ottaa. Pitääkö uuden keskiön hankinnassa muuta ottaa huomioon?
Tuossa vanhassa keskiössä on ketjun puolella näköjään kaksi "prikkaa" (vai mitä ne nyt oikealta nimeltään onkaan) ja vasemmalla yksi. Ketjulinja juttujako?
Ja onko se niin että nykyiset vanhat kammet ei käy tuohon HT2 systeemiin, eri kiinnitys (urat) tms. asia. Mielenkiinnosta vain olisi mukava tietää asia...

Sekään ei ole itelle vielä selvinnyt mikä oleellinen ero on HT1 ja HT2 välillä, vaikka googlettanut asiaa.

YocceT
10.08.2023, 21.21
Ei nelikannti. FSA:n kammissa lukee; Hollow Forged ja laakerissa Mega Exo. Eli keskiö on ns. "ontto".
Ajatuksena on se että HT2 keskiö ja siihen kammet + rattaat.

Keskiötä en ole vielä mitannut, sisämittahan siitä pitänee ottaa. Pitääkö uuden keskiön hankinnassa muuta ottaa huomioon?


Muistankos väärin, että FSA:n kammet ei käy Shimanon keskiölaakeriin, vaan pitää olla sitten FSA:n laakeri? Joku snadi mittaero. Eli turvallisimpaa on ostaa toi MegaExo kuten siinä jo on ennestään. Keskiön hankinnassa sitten huomioitava leveys (se rungon leveys keskiön alta, yleensä 68 tai 73 milliä, jälkimmäinen usein maastopyörissä ja kierre (joko BSA tai ITA) joista BSA yleisin. Olettaen että se laakeri on tuon näköinen mitä tässä: https://www.bike24.com/p2257062.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=FSA356879&queryId=90f04f7a4fa2b12e1fadab1d6a7a5878&userToken=anonymized_ddfe2452-0ce8-4aaf-843d-dad2bd86b061
(https://www.bike24.com/p2257062.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=FSA356879&queryId=90f04f7a4fa2b12e1fadab1d6a7a5878&userToken=anonymized_ddfe2452-0ce8-4aaf-843d-dad2bd86b061)

K.Kuronen
10.08.2023, 21.27
^jossain oli akselissa eroa paksuudessa, kymppi tai sellaista.

Benny
10.08.2023, 21.53
FSA:n maantiekammet ei ainakaan toimi shimanon laakerin kanssa. Se akselin justiinsa sen nanomillin paksumpi.

maalinni
10.08.2023, 22.20
Osta hollowtech 2 laakeri ja siihen kammet. Käy suoraan vanhaan runkoon, jos siinä on ollut fsa megaexo.

kh74
10.08.2023, 22.29
No joo mutta jos ajatus ostaa HT2 kammet ja laakeri niin ei mulla ainakaan syytä suositella mitään muuta. Varmaan tällä hetkellä halvinta ja luotettavinta settiä. Puoli-ilmaisia suorastaan.

Herää kysymys että jos pistää vaihtoon voimansiirron niin kannattasko vaihtaa koko osasarja? Päivitys vaikka 1x11 tasolle vois tulla kokonaisuudessaan halvimmillaan noin 200-250 € hyvästä tarjouksesta ja vie kyllä toiminnallisuuden nextille levelille.

1x10 vielä halvemmalla. Taitaa alle 200 saada:
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-m4100-1x10-speed-upgrade-kit-11-46
https://www.bike-discount.de/en/shimano-deore-fc-m5100-1-10/11-speed-crank-32t
https://www.bike-discount.de/en/shimano-bb-mt501-hollowtech-ii-bottom-bracket-68/73mm

Huom, en tarkistanu ajatuksella että tossa kaikki tarvittavat ja yhteensopivaa mutta noin ajatuksena.

Konani
10.08.2023, 22.54
Tuota päivitystä 1x11 miettinyt omaan Cykloon, tuntuisi ajatuksen tasolla hyvältä hommalta, nyt 2X8, mutta aika paljonhan siinä joutuu vaihtamaan osaa, tulisi kuitenkin halvemmaksi kuin uusi pyörä.

Mutta en sitä tähän maasturiin edes harkitse, kokenut hyväksi tuon 3x10, tai siihen on hyvin tottunut kun vaihtelevaa maastoa etenee.

Kiitos kaikille tähän astisista kommenteista...
Mielenkiintoista yrittää rakentaa jotain mistä ei paljon tietoa, ehkä tässä jotain taas oppii, pikkuhiljaa.

T:O

Marsusram
10.08.2023, 23.40
Sekään ei ole itelle vielä selvinnyt mikä oleellinen ero on HT1 ja HT2 välillä, vaikka googlettanut asiaa.

HT1:ssa oli irtokammet patruunakeskiöllä, vähän kuten nelikanttikeskiö, mutta rihlatut (Octalink) päät (ontto=hollow) putkiakselissa. Laakerit ovat keskiömuhvin sisäpuolella.
https://www.bikester.fi/shimano-bb-es300-keskio-octalink-bsa-e-tyyppi-68mm-M423799.html#cgid=410435

HT2 on kaksiosainen kampisetti jossa ontto putkiakseli on rataspuolen kammessa kiinni. Tässä on keskiömuhvin ulkopuoliset laakerit.
https://www.bikester.fi/shimano-xt--slx-lx-sm-bb800-keskio-bsa-68-73-hollowtech-ii-M417025.html

(https://www.bikester.fi/shimano-xt--slx-lx-sm-bb800-keskio-bsa-68-73-hollowtech-ii-M417025.html)Ne 2+1 prikkaa ulkoisten laakereiden kanssa kertovat että muhvi on todennäköisesti 68mm ja nuo renkaat tarvitaan myös HTII -laakereissa. Ketjulinjaa niillä voi säätää vaihtamalla toiselle puolen. 73mm keskiössä tarvitaan vain yksi rinkula.

nure
11.08.2023, 09.23
Tuo HT1 on suora siirtymä nelikanttikeskiöstä ja HT2 jo modernimpi versio. Sopivilla työkaluilla helppoja hommia, ainoa ongelma on että noilla vanhoilla HT1 on taipumus olla hyvinkin tikuasa kiinni.

Konani
14.09.2023, 20.28
Voimansiirto remontti tehty.
Uutta kampisarjaa kun paikalleen asensin niin eipä se mennyt vain sujauttamalla paikalleen, kumivasaraa piti kunnolla käyttää että meni paikalleen. Uuden keskiölaakerin (HL2) "muoviputken" johon kampiputki menee sisään, reuna selvästi hitusen korkeamalla kuin itse laakeriosa, siitä varmaan johtui tuo kampisarjan asennuksen nihkeys?. Liekkö sitten normaalia juttua? Uuden kampisarjan akseliputki rasvattu kunnolla ennen asennusta...
Muutama reilu lenkki pyörällä tehty ja toiminut hyvin...kammissa ei välystä tms...

Varsinainen kysymykseni on: Kun irroitin vanhan keskiölaakerin, joka oli erittäin tiukassa, ei tod.näköisesti avattu ikinä, niin muhvin sisällä oli reippaasti hiekkaa ja töhnää. Töhnää myös laakerin kierteissä, vanha vasemman puolen laakeri myös "rutiseva"... sitä ei ajaessa huomannut.
Pyörän keskiömuhvin pohjassa on reikä, kosteuden tms. poistoako varten? Väkisinhän siitä ajankuluessa pääsee hiekkaa ja muuta keskiön sisälle. Ajattelin peittää reiän jollain "hengittävällä" teipillä tms. Onko foorumilaisilla kokemusta, ideaa kannataako niin tehdä?

F. Kotlerburg
14.09.2023, 20.35
Ei kannata. Se reikä on siellä sitä varten, että vesi pääsee pois.

nure
15.09.2023, 00.35
^Jep, pahin virhe olisi peittää!

maalinni
15.09.2023, 16.26
Omiin fillareihin olen porannut reiän, jos sellaista ei ole ollut.

JackOja
15.09.2023, 16.31
Mulla ei ole mainittuja reikiä missään fillarissani enkä poraa.

maalinni
15.09.2023, 17.29
Minulla on vain teräsrunkoisia fillareita, joten se reikä on melko must. Älkää nyt kukaan sitten hiilaria porailko.

JackOja
15.09.2023, 17.32
Minulla on vain teräsrunkoisia fillareita, joten se reikä on melko must. ..

Mulla on puolet, eli 2 kpl. En ole huomannut mitään kamalaa niissäkään vaikkei reikiä ole.

F. Kotlerburg
16.09.2023, 12.29
Ollaan taas fillarifoorumin ytimessä. Jos se reikä on niin sitä ei ole järkeä peittää, mutta ei se pakollinen ole.