PDA

Näytä tavallinen näkymä : Droppitanko maastopyörän rakentaminen



Hokku
03.08.2023, 19.31
Canyonilla on Exceedit tarjouksessa ja kiinnostelisi vähän alla olevan kuvan mukaisen pyörän rakentaminen. Olen kuitenkin vähän epävarma, että mikä olisi oikea koko.

Itselläni on Canyonin Grizl M-koossa ja se on 90mm stemmillä aika hyvä itselleni 178cm pitkänä. Grizlissä on reach 402mm ja satulaputken kulma 73,5. Exceedissä on 75 asteen kulmassa satulaputki ja S-koossa reach 415mm ja M-koossa 435mm. Grizlissä toki myös VCLS 2.0 stulatolppa, jossa setbackiä 13-25mm.

Tuo S-koon saisi varmastikin toimimaan, mutta haluaisin M-koon pidemmän satulaputken ja pidemmän reachin tuoman vakauden vuoksi. En kuitenkaan nyt ihan ymmärrä geoa numeroita noissa:


Grizl CF M-koko:
Reach 402mm
Seat tube angle 73,5
Top tube 564

Exceed M-koko:
Reach 435mm
Seat tube angle 75
Top tube 605

Reachissa on 32mm ero, mutta miksi top tubessa on 41mm ero kun Exceedissä on kuitenkin jyrkempi satulaputki?

Edit:
Kuvittelisi, että joku 60mm stemmi olisi vielä toimiva tuollaisessa pyörässä, mutta en tiedä meneekö se liian pitkäksi. Droppitanko siirtää otetta eteenpäin, mutta kuinka paljon keskimäärin ja paljonko tuo 1,5 astetta jyrkempi satulakulma kompensoi sitä?





https://torstenfrank.files.wordpress.com/2023/04/11432_0038-exceed_ls_sun_2048.jpg?w=1024

Antsa41
03.08.2023, 22.20
Salsa teki aikanaan Marrakesh-retkipyörästään sekä droppi- että suoratankoista versiota, joista suoratankoisen runko oli muistaakseni 50 mm pidempi. Muuten pyörät olivat mitoiltaan ja kulmiltaan identtiset. Ehkä tuosta voisi päätellä, että tuollaiseen tarkoitukseen pienempi koko pitäisi olla parempi. Siihen en ota kantaa, onko projektissa noin muuten mitään järkeä.

moukari
04.08.2023, 09.56
Sama idea oli mulla mielessä aika kauan, tuo Exceed-tarjous on tosi hyvä. Nopeat XC-renkaat sopii hyvin graveliin ja talveksi saisi kunnon nastarengasta alle. Tämä projekti pitäisi olla ihan toteutettavissa: https://www.bikeradar.com/features/pro-bike/jules-de-cock-custom-canyon-exceed/. Näin tämän Tanskassa UCI gravel-kisassa ihan livenä, oli aika hieno ilmestys ja kuskikin vaikutti olevan kovajalkainen. Itse rakentaisin samalla tavalla kuin tämä Bikeradarin artikkelin kaveri eli jäykällä keulalla.

Mun mielestä tätä ei kannata lähestyä sen kautta, että rakentaisit samankokoisena kuin Grizlissä, koska pyörät on ihan eri tarkoituksiin suunniteltuja. Exceed on suunniteltu joustokeulalle, joka korottaa etupäätä perus graveliin verrattuna. Samoin reach on muutaman sentin pidempi sen takia, että tuota ajetaan suoralla tangolla. Eli jos laittaisit droppitangon M-kokoiseen Exceediin, olisi ajoasento korkeammalla ja pidempi. S-runkoisena sen sijaan oltaisiinkin jo lähempänä Grizliä. Kannattaa ottaa huomioon myös se, että satulatolppa ei jää liian pitkäksi ettei runko hajoa. https://bikeinsights.com/ sivustolla voit vertailla pyörien geometrioita eri kokoisina.

Tuossa jutun kuvassa ollaan aika lailla rajoilla tolpan pituuden kanssa. Ajotuntuma on sitten varmasti erilainen kuin Grizlissä, kun on pyörä on pidempi. Ei tule olemaan yhtä ketterä, mutta varmasti aika vakaa. Lopulta sitten tuo projekti jäi, kun Exceediin ei saisi standardikammilla riittävän isoa eturatasta (olikohan 38T maksimi?), tosin Superboosteilla näyttää menevän jopa 52T, joka riittää ihan kenelle vaan.

https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2022/11/Beachracer-Jules-c-nielsamsterdam1-20-0c82c31.jpg?quality=90&resize=960%2C640

Hokku
04.08.2023, 23.48
Tuo kuvani oli tästä https://torstenfrank.wordpress.com/2023/04/25/dropbar-mtb-teil-5-der-konkrete-aufbau-teileliste-und-das-finale-ergebnis/ saksankielisestä blogista, jossa viisi turhan pitkää postausta Exceedin rakentamisesta käyrätankoiseksi. Chrome kääntää ne sujuvaksi lontooksi.

Ei tuossa välttämättä järkeä ole, mutta olisin utelias lopputuloksesta. Mulla on nyt myös Spessun Chisel, jossa on Thunderburtit alla. Sillä on ihan ok ajaa gravelia ja mukava käydä metsässäkin ajamassa. Se on hyvä pyörä uusissa paikoissa käymiseen ja bike packing touhuihin. Olen myös sillä käynyt XC kisoissa. Kisoihin kuitenkin täpärillä saisi lisää vauhtia ja pidempään ajaessa Chiselillä kaipaisi enemmän vaihtelua ajoasentoon.

Myymällä Chiselin ja hommaamalla XC täpärin kokisin, että Exceed droppitangolla voisi täyttää Chiselin jättämän aukon ja toimia siinä paremmin. Siirtymiä tiellä ja myös helppomman pään maastoreittejä vähän mukavemmin ja varmemmin verrattuna Grizliin. Joustokeulan säilyttäisin Exceedissä ja saisin myös Grizliä kevyemmät välitykset.

Järkevää tai ainakin halvempaa voisi olla hommata Grizliin leveämmät kiekot ja laittaa niihin 2,1” Thunderburtit, mutta ehkä mieluummin hommaisin sen tilalle vähän kisaisemman pyörän nopeammala ohjauksella.

Laskeskelin että tuollaisesta reilun 1400€ Exceedistä saisi noin 3000€ sähkövaihteisen maastovälityksillä olevan droppitankoisen pyörän. Chiselistä kiekot niin paino olisi jossain alle 11 kg. Keulan ja satulatolpan vaihtamalla pääsisi johonkin 10kg.

Luulen, että M-koko olisi parempi, koska ei tosiaan ole tarkoitus rakentaa Grizlin kopiota vaan maastokelpoisempi pyörä. 1,5 asteen ero Exceedin ja Grizlin satulatolpan kulmassa lyhentää noin 1,5cm matkaa tangolle. Grizlissä myös jonkin verran setbackiä tolpassa. Silloin S-kokoisella pyörällä minulla pitäisi olla jopa pidempi stemmi kuin Grizlissä. M-koossa 60-70mm stemmi olisi varmaan hyvä ja saisin pidemmän ja vakaamman pyörän.

velib
05.08.2023, 08.20
Eikö maastomaisempia graveleita saa nykyään suoraan kaupastakin? Tällöin geometria olisi droppitangolle suunniteltu. Toki jos nimenomaan projekti kiinnostaa niin miksi ei. Minulla on jäykkäperässä SQLabin innerbarendsit, joilla saa tankoon yhden otteen lisää. Asento ei ole yhtä pitkä kuin gravelissa, mutta saa käsille vaihtelua. Toki tuo pyörä ei gravelia korvaa, mutta (helpoillakin) poluilla ja huonokuntoisilla metsäautoteillä se on mukavampi ja nopeampi kuin gravelini Space Chicken.

nure
05.08.2023, 11.31
^ No kaupastahan saa ihan mitä vaan mutta rakentelu mukavaa! Voi tulla hyväkin kuten omasta tietoviisaiden tyrmäämästä suoratankomaantiepyörässä.

hitlike
05.08.2023, 22.42
Salsa teki aikanaan Marrakesh-retkipyörästään sekä droppi- että suoratankoista versiota, joista suoratankoisen runko oli muistaakseni 50 mm pidempi. Muuten pyörät olivat mitoiltaan ja kulmiltaan identtiset. Ehkä tuosta voisi päätellä, että tuollaiseen tarkoitukseen pienempi koko pitäisi olla parempi. Siihen en ota kantaa, onko projektissa noin muuten mitään järkeä.

Tää ei varmaan kaukana ole. Itsellä oli eräs klassinen teräsgraveli koossa 56 ja tuntui aina vähän isolta maantieohjaamolla koska yleisesti oma koko olisi 54. Suoralla tangolla taas kuin nyrkki silmään. Jos meinaa droppitankoistaa niin koon "liian pieni" on todennäköisesti aika likellä (riippuen toki kokojen tiheydestä).

Plus
06.08.2023, 08.36
Olen pyöritellyt ajatusta mekaanisella Eagle 1x12 -voimansiirrolla varustetun Cannondalen maasturin päivittämisestä Force AXS etap -droppikahvoihin ja droppitankoon. Takavaihtaja päivittyisi sähköiseksi, mutta muuta päivitystä itse voimansiirtoon ei tarvitsisi tehdä.

Käyvätkö Force AXS Etap-kahvat ongelmitta yhteen SRAM Level TLM jarrusatuloiden kanssa?

Onko Force Etap AXS:ssä erillistä 1x vasemman puolen kahvaa, vai joutuuko laittamaan kahvan jossa on turha vasemman puolen paddle?

r.a.i
06.08.2023, 09.39
Olen pyöritellyt ajatusta mekaanisella Eagle 1x12 -voimansiirrolla varustetun Cannondalen maasturin päivittämisestä Force AXS etap -droppikahvoihin ja droppitankoon. Takavaihtaja päivittyisi sähköiseksi, mutta muuta päivitystä itse voimansiirtoon ei tarvitsisi tehdä.

Käyvätkö Force AXS Etap-kahvat ongelmitta yhteen SRAM Level TLM jarrusatuloiden kanssa?

Onko Force Etap AXS:ssä erillistä 1x vasemman puolen kahvaa, vai joutuuko laittamaan kahvan jossa on turha vasemman puolen paddle?

Etäppihän toimii silleen, että toisesta kahvasta takavaihtaja menee yhteen suuntaan ja toisesta toiseen suuntaan. Noi voi valita AXS apista miten haluaa. Sit voi laitella satelliittipainikkeita haluamallaan kombolla. Etuvaihtajan vaihtamiseksi painetaan kumpaakin läpyskää yhtä-aikaa.

Plus
06.08.2023, 09.42
Okei, sittenhän asia on selvä. Toinen vaihtoehto olisi hommata vanhemmat Force CX1-kahvat ja Ration muunnossetti…

Föhn
06.08.2023, 09.51
^^ Juuri noin. Toimii erittäin loogisesti.
jarrusatula kysymykseen en osaa vastata. Ehkä kokeilemisen arvoinen juttu. Tiedän että Sramin S-900 aero sarjan satulat on naitettu redin kahvojen kanssa. Joten voi olla että yhteensopivuusongelmia ei ole.
En ole ainakaan nähnyt Forcelle muita vaihtoehtoja kuin flatmount satulat mutta Redille ainakin löytyy.

Hokku
06.08.2023, 23.38
Postmount jarrujen yhteensopivuudesta maantiepuolen AXS kahviihin liittyen oli juttua tuossa blogisssa, jonka linkkasin aiemmin. Varmaankin, jossain sarjan aiemmista postauksista.

Joku kommentoi, että miksi en osta valmista runkoa. Vuoden verran olen mietiskellyt tätä https://nordestcycles.com/en/product/kutxo-frame, mutta en ole kuitenkaan innostunut tarpeeksi. Värit eivät natsaa ja teräsrunko on painava. Exceedissä saisi vajaalla 1500€ rungon lisäksi perustason kiekot, pakan, kammet, satulatolpan ja halvan painavan joustokeulan. Loppuista ossta ainakin jarrut saa varmaan myytyä. Lisäksi runko puolet kevyempi kuin Nordestissa.

Norddstissa olisi isompi runko kolmio ja enemmän kiinnityspisteitä. Tuntuu silti, että Exceed olisi enemmän oma juttu. Löytyy toki myös toinen toistaan hienompia titskurunkoja, mutta ne maksavat enemmän kuin olen kiinnostunut maksamaan.

nure
07.08.2023, 00.32
Kutxon saa titaanisena suht edullisestikin...

Hääppönen
07.08.2023, 09.42
Alkaa vaikuttamaan vahvasti siltä, että pitää ryhtyä tällaiseen projektiin. Kevyt jäykkä kuiturunko kahden eturattaan mahdollisuudella. Hakusessa ollut jo pidempään maantie/gravelpyörä, jossa kiekkoja vaihtamalla homma toimii. Ongelma on siinä, että talvella pitäisi mahtua 2,4 tuumaiset nastat pyörimään. Vaihtokiekkoihin voisi kokeilla vaikkapa joitain kitkoja. Taitaa monsteri olla ainoa kelvollinen vaihtoehto?

nure
07.08.2023, 12.28
^Onko oikeastaan merkitystä millä nimellä pyörää kutsuu, hieman tuollaista puritanistien touhua että juuri tiettyyn tarkoitukseen täytyy olla juuri määrätynlainen pyörä.

Moska
07.08.2023, 13.03
Droppitankoista, reilun 2" renkaille passelia pyöräähän sanotaan monstercrossiksi, ilman mitään puritaanejakin.

Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla

velib
07.08.2023, 13.12
Tuossa inspiraationa Santa Cruz Highballista tehty droppiversio: https://velo.outsideonline.com/road/road-racing/bikes-of-the-bunch-santa-cruz-highball-xc-gravel-bike/

Hokku
10.08.2023, 22.21
Droppitanko maastopyörä voi olla myös paras pyörä kisoihin kuten Leadvilleen https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-racing/best-bike-leadville-trail-100-mtb/

slow
16.08.2023, 23.00
Onko tämä lista jo tuttu?

https://bikepacking.com/index/drop-bar-mountain-bikes-29er/

stenu
17.08.2023, 10.42
Droppitanko maastopyörä voi olla myös paras pyörä kisoihin kuten Leadvilleen https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-racing/best-bike-leadville-trail-100-mtb/

Ei tuo sitten tainnutkaan olla paras, koska Swenson voitti uudella reittiennätyksellä ja 25 minuutin kaulalla seuraavaan ihan tavallisella suoratankoisella XC-pyörällä :)

velib
17.08.2023, 22.58
Cory Wallace kirjoitteli että on ajanut Leadvillen gravelilla, jäykkäperällä ja täpärillä suunnilleen samaan aikaan. Hän kertoi että yksin aika-ajona saattaisi valita gravelin, mutta koska porukassa ei ole varaa päästää muita edelle alamäissä, valitsi tänä vuonna täpärin.

Aeroahan voi hakea myös Lachlan Mortonin tyyliin laittamalla tangon aavistuksen alemmas:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230817/b5683a07f81bac377544cf7ef59f8c0c.jpeg

Lachlan tosin jäi kuudenneksi kun joutui alkupuolella paikkaamaan puhjennutta rengasta.

nure
18.08.2023, 00.52
^Tuota kun katsoo niin huomaa että säädöt saattaa olla hyvinkin persoonallisia...

marco1
18.08.2023, 09.19
Mortonin polkimet näytti erikoisilta, jostain löytyi tieto että ne on Shimanon SPD:t joista on poistettu lukitusmekanismi toiselta puolelta.

Hokku
19.08.2023, 19.10
Ei tuo sitten tainnutkaan olla paras, koska Swenson voitti uudella reittiennätyksellä ja 25 minuutin kaulalla seuraavaan ihan tavallisella suoratankoisella XC-pyörällä :)

Joo, ei ollut. Swenson olisi toki saattanut sellaisella voittaa. Oli kuulemma testannut myös droppitankoa, mutta ei ollut saanut geoa toimimaan.

Itsellänikin meni tuo Exceed tarjous ohi, kun mietin että olisiko tuollaisella itselleni käyttöä. Joten saa nähdä tuleeko rakennettua. Olen kyllä Fillaritoria vilkuillut, joten katsotaan.

pturunen
31.01.2024, 10.51
Herätellään vähän tätä topikkia tuon hienon "pyöräsi kuva" -ketjun cännärimonstercrossin innoittamana. Tuo velibin linkittämä Highball-tarina on kiinnostava, sillä olen pyöritellyt sitä mielessä itsekin. Mulla ei aukea tuon tarina kuvat olenkaan ja kirjoittaja jätti harmillisesti sanomatta valitsemansa runkokoon (totesi vain, että oli kokojen välissä ja valitsi pienemmän). Miten tätä kokoasiaa lähdetään purkamaan? Jos ajaisin L-kokoisella Highballilla niin M droppitankoisena?

Plus
31.01.2024, 11.16
Highballin Reach on M-koossa 440 ja L-koossa 460, joten aihio on haastavampi kuin kuvan Cännäri, jossa L-koon reach on 440. Itse vaihdoin droppitangon kanssa stemmin 3 cm lyhyempään. (90 -> 60mm). 69° keulakulmakin on droppitangon kanssa vielä ihan OK tuntuinen. Melkein sanoisin, että mitä vanhempi runko, sitä paremmin se soveltuu droppitanko-konversioon.

Keulan lukituksen käyttö droppitangon kanssa oli haastavampi homma, mutta se ratkesi kätevästi lisäämällä sisuskalut Force 1 -kahvaan. Mitkään remotet eivät asennu 31.8 tankoon. Osaset Leftyn modaamiseksi kruunussa sijaitsevalle lukitukselle olisi maksanut 179€, mutta käytettävyys olisi huonompi.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240201/0e528f7ec7ab396a4eedaff0eb741933.jpg

pturunen
31.01.2024, 11.41
Meinaatko haastavuudella tuota stack/reach -suhdetta, joka jää melko matalaksi?

pturunen
31.01.2024, 11.42
Miten muuten nuo droppitangon AXS-vivut toimivat MTB-takavaihtajan kanssa, tuleeko ongelmia?

Plus
31.01.2024, 12.10
Jos on lyhyet jalat, ei pienemmän rungon matalampi stack ole ongelma. Kahvat ovat Force 11-speed, ja ne on naitettu takavaihtajaan tällä setillä:

https://ratiotechnology.com/product/12-speed-upgrade-kit/

Toimii täydellisesti.

Jarrusatulat ovat Force. En lähtenyt kokeilemaan Level TLM -satuloiden yhdistämistä maantiekahvoihin. Force eTAp EXS olisi virallisesti yhteensopiva niiden kanssa, mutta mekaaninen ei.

velib
31.01.2024, 12.54
Herätellään vähän tätä topikkia tuon hienon "pyöräsi kuva" -ketjun cännärimonstercrossin innoittamana. Tuo velibin linkittämä Highball-tarina on kiinnostava, sillä olen pyöritellyt sitä mielessä itsekin. Mulla ei aukea tuon tarina kuvat olenkaan ja kirjoittaja jätti harmillisesti sanomatta valitsemansa runkokoon (totesi vain, että oli kokojen välissä ja valitsi pienemmän). Miten tätä kokoasiaa lähdetään purkamaan? Jos ajaisin L-kokoisella Highballilla niin M droppitankoisena?

Kuvat on näköjään hävinneet muistakin vanhemmista outsideonline -artikkeleista. Netin syövereistä löysin yhden kuvan tuosta artikkelin pyörästä. Kuten näkyy, siinä on teodella lyhyt stemmi, joten yhtä pienempi runkokoko lienee hyvä vaihtoehto. Se vaatii toki melko pitkän satulatolpan. Highball on hieman uudistunut tälle (tai viime) vuodelle, keulakulma on nyt 67 astetta. Omassani edellisessä versiossa (sama runko kuin kuvassa) keula on 69,5 astetta ja reach L-koossa 450mm, eli sentin vähemmän kuin uusimmassa. Lähtökohtaisesti kannattaa varmaan valita yhtä pienempi runko droppitankoistusta varten, mutta siihen toki vaikuttaa moni muukin asia. Hyviä aihioita olisivat varmaan 2015 vuoden paikkeilta olevat XC-rungot, jotka ovat melko lyhyitä ja lähtökohtaisesti suunniteltu pitkälle stemmille.

Uudessa Stigmatassa on muuten L-koossa 420mm reach ja keulakulma 69,5 astetta. Siihen saa 40mm joustokeulan, en tiedä paljonko jää enää eroa droppitankoiseen Highballiin :)

https://media.baamboozle.com/uploads/images/458328/1645779746_393375.jpeg

Steve Baggy
31.01.2024, 12.59
^onpa ruma mankeli.

pturunen
31.01.2024, 13.56
en tiedä paljonko jää enää eroa droppitankoiseen Highballiin :)



Muutama tuhat euroa...

velib
31.01.2024, 14.31
Totta tuokin. Saattaa silti olla, että hankin jossain vaiheessa uuden Stigmatan graveliksi, vaikka tallista löytyy jo tuo Highball. Olettaisin että niille löytyy silti erilaiset käyttökohteet, kun Highball on kuitenkin pari senttiä pidempi ja joustokeulalla, Stigmata tulisi jäykällä. Highballin geometrian sopivuudesta droppitangolle en osaa ottaa kovin hyvin kantaa, mutta muuten runko olisi mielestäni siihen sopiva. Satulaputki joustaa erinomaisesti, mikä tekee siitä mukavan soralla. Ja pullotelinepaikkojakin löytyy kolme. Eteen se kaipaisi luultavasti jonkinlaista joustoa pariksi mukavalle takapäälle, jos tarkoitus on laittaa jäykkä hiilikuitukeula.

velib
31.01.2024, 14.45
Tuossa vielä vanhempi Highball droppitankoisena inspiraatioksi. Artikkelia tästä pyörästä en löytänyt, vain kuvia.

https://i.pinimg.com/736x/cc/55/b3/cc55b3f184a0d9ad93f8c26ef1201efa.jpg

Hääppönen
31.01.2024, 20.56
https://media.baamboozle.com/uploads/images/458328/1645779746_393375.jpeg

Tällaisten kuvien katseleminen saa aikaiseksi sen, että alkaa miettiä pitäisikö omakin pyöräilyharrastus viedä vain mukavuus- ja käytännöllisyysalueelle. Fuck the rest.

navajokoira
31.01.2024, 22.30
https://i.postimg.cc/J0nrDv1g/IMG-3921.jpg

Tässä ajoasento vähän muuttui haarukan vaihduttua Mastodoniin. Pitäisi ainakin tuota stongaa vähän kiertää suorempaan ja vaikka kääntää stemmi jospa se riittäisi. Vaikka eipä tämä koelenkillä ollut varsinaisesti huono ajaa näinkään, esteettisesti vaan ärsyttää. Etujarrun vaijerinkuori pitäisi koittaa vaihtaa jäykempään sitten kun kiinnostus/jaksut riittää. Toisaalta can’t stop ja don’t want to either, voisihan tästä tehdä vaikka fiksin.

Tohon stongan etulooppiin varmaan saisi myös lukitukselle kaukosäätimen kätsysti dropperin vivun viereen, mutta eipä tässä nyt ole kiire ostoksille.

slow
01.02.2024, 13.56
^Arvostan.

moukari
01.02.2024, 14.43
https://i.postimg.cc/J0nrDv1g/IMG-3921.jpg

Tässä ajoasento vähän muuttui haarukan vaihduttua Mastodoniin. Pitäisi ainakin tuota stongaa vähän kiertää suorempaan ja vaikka kääntää stemmi jospa se riittäisi. Vaikka eipä tämä koelenkillä ollut varsinaisesti huono ajaa näinkään, esteettisesti vaan ärsyttää. Etujarrun vaijerinkuori pitäisi koittaa vaihtaa jäykempään sitten kun kiinnostus/jaksut riittää. Toisaalta can’t stop ja don’t want to either, voisihan tästä tehdä vaikka fiksin.

Tohon stongan etulooppiin varmaan saisi myös lukitukselle kaukosäätimen kätsysti dropperin vivun viereen, mutta eipä tässä nyt ole kiire ostoksille.

Siisti!!! Mitkä jarru-/vaihdekahvat sulla on tässä?

navajokoira
01.02.2024, 15.41
Siinä on Minivelo-topikissakin esiintyneet Gevenallen vaijerivetoiset 1x10 kahvat, mutta tällä hetkellä indeksoimattomassa moodissa 11-lehtisen pakan kanssa. Toimii hyvin tiellä ajeluun, mutta saatan vaihtaa 10-pakan ja indeksoida jos kesän bikepacking-haaveet tämän pyörän osalta toteutuu.

Jarrutusteho tosiaan myös tällä hetkellä sellainen ettei mihinkään oikeisiin mäkiin ole asiaa, mutta elän vielä (perustellussa) uskossa että ongelma ei ole kahvat.

moukari
01.02.2024, 16.19
Siinä on Minivelo-topikissakin esiintyneet Gevenallen vaijerivetoiset 1x10 kahvat, mutta tällä hetkellä indeksoimattomassa moodissa 11-lehtisen pakan kanssa. Toimii hyvin tiellä ajeluun, mutta saatan vaihtaa 10-pakan ja indeksoida jos kesän bikepacking-haaveet tämän pyörän osalta toteutuu.

Jarrutusteho tosiaan myös tällä hetkellä sellainen ettei mihinkään oikeisiin mäkiin ole asiaa, mutta elän vielä (perustellussa) uskossa että ongelma ei ole kahvat.

Okei, toimii varmasti tarkoituksessaan hyvin. Vaijerivetoisilla jarruilla on joo vähän jännää ajella mäkiä alas, mutta tekniikasta se useimmiten on enemmän kiinni. Mä mietin syksyllä speksauspäissäni edellisen paksupyörän muuntamista droppitankoiseksi, kun se oli mulle koon liian pieni. Tarkoituksena olisi ollut laittaa SRAM:in 11-vaihteiset maantiehydrokahvat 11-42 pakan kanssa, mutta pyörä siirtyikin sitten vaimolle, kun löysin itselleni uuden ja oikean kokoisen pyörän.

Jsavilaa
01.02.2024, 21.00
Itelle kyhäsin vanhan mallin Honzosta drop-maasturin. Keula on 90-120mm Talas niin voi tunata setuppia kesken lenkin alustan mukaan ja headsettinä -2c anglesetti.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240201/95c0cb8357134508c1040caf59334ead.jpg

Lähetetty minun Mobira Talkman 450 laitteesta Tapatalkilla

Kuminauha
03.02.2024, 09.54
Itellä tulossa takajäykkään maasturinrunkoon salsan corner bar tyylinen kuitutanko. Laitetaan kuvia ja fiiliksiä kun saan pyörän kasaan.

stenu
11.08.2024, 18.37
Ei tuo sitten tainnutkaan olla paras, koska Swenson voitti uudella reittiennätyksellä ja 25 minuutin kaulalla seuraavaan ihan tavallisella suoratankoisella XC-pyörällä :)

Tänä vuonna sit drop bar oli paras :) Reittiennätys jäi tekemättä alun flätin takia, mutta ylivoimainen ykkönen siitä huolimatta.

https://escapecollective.com/wp-content/uploads/2024/08/Keegan-Swenson.jpg

https://www.pinkbike.com/photo/27061124/

Kuminauha
12.08.2024, 14.49
Tossa oli muutakin ihan nokkelaa, esim Sramin kahvoista sai flight attendant keulan lukitusta operoitua langattomasti. Lisäksi aika viilli ~-25 asteen stemmi.

Itekki tykänny tosi paljon omasta spessun chisel runkoon rakennetusta drop bar mtb:stä työmatka ja yleisenä jokapaikan höylänä. Edellä mainittu corner bar suunnitelma meni uusiksi kun ne ei miellyttäny.

https://pic.useful.fi/crqTKqWvZ.jpg

velib
12.08.2024, 15.06
Kovin kaukana Stigmatasta tuo Swensonin Highball ei ole. Tosin tuossa uudessa versiossa taitaa olla 67 asteen keulakulma (vanhassa sama kuin Stigmatassa, 69,5 astetta), ja Stigmataan verrattuna toki 60mm enemmän joustoa, vähemmän bb droppia ja hieman pidempi perä. Swenson käytti vielä samaa M-koon runkoa kuin millä ajaa suoralla tangolla.