PDA

Näytä tavallinen näkymä : GRX800/600 1x eturattaiden sopivuus?



ViSu
28.07.2023, 13.06
Mahtaako Shimanon oma FC-RX810-1 42T ratas sopia FC-RX600-1 kampiin. Aika samanlaisilta näyttää kuvissa ja tarvikerattaíssa tarjoaa samaa molempiin.

nure
28.07.2023, 13.30
^Helppoa kun tarkistat pulttijaon, ei tarvi arvuutella.

ViSu
28.07.2023, 14.08
Pulttijako sama. Kuvissa molempien kampien sakarat ja sakaroita vasten tuleva rattaan ulkopinnan muotoilu (ei siis ole sileä) näyttää kyllä kuvissa samalta mutta ajattelinpahan kysyä jos joku tietäisi sopivuuden varmaksi.

K.Kuronen
28.07.2023, 15.26
^ei tosiaan pulttijaosta kannata tehdä päätelmiä sopivuudesta (vertaa Ultegra 6800/8000).

Föhn
28.07.2023, 17.25
^ Ei missään nimessä

tinke77
28.07.2023, 17.32
Pitäis käydä, muistaakseni itsellä juuri tuo yhdistelmä.

nure
28.07.2023, 19.19
Muistaakseni Virvelitehtaan sivuilta löytyi ainakin ennen hyvä yhteensopivuus taulukko... Toisaaltaan taas miettii ja ihmettelee että miksi taas luodaan joku uusi pulttijako ja eikös Shimanonkin kannattaisi noissa 1x rattaissa tulla tähän päivään ja siirtyä DM rattaisiin?

Föhn
28.07.2023, 20.19
Muistaakseni Virvelitehtaan sivuilta löytyi ainakin ennen hyvä yhteensopivuus taulukko... Toisaaltaan taas miettii ja ihmettelee että miksi taas luodaan joku uusi pulttijako ja eikös Shimanonkin kannattaisi noissa 1x rattaissa tulla tähän päivään ja siirtyä DM rattaisiin?
Kuka on luonut? Ja vieläpä uuden.
ja jos nykypäivää katsellaan kokonaisuutena, niin siihen ei kyllä kuulu näkyvät vaijerit eikä jarruletkut.

K.Kuronen
28.07.2023, 20.34
Muistaakseni Virvelitehtaan sivuilta löytyi ainakin ennen hyvä yhteensopivuus taulukko... Toisaaltaan taas miettii ja ihmettelee että miksi taas luodaan joku uusi pulttijako ja eikös Shimanonkin kannattaisi noissa 1x rattaissa tulla tähän päivään ja siirtyä DM rattaisiin?

DM ei tee elämää yhtään helpommaksi -montako valmistajakohtaista mahtaa jo olla (Chinch, Cannondale, Sram, Shimano XTR...)?

Föhn
28.07.2023, 20.56
Joo. Siinä ei paljon auta kun vaihtoehtoja on monia. Ja siitä huolimatta; ja nykyajasta huolimatta roikat riippuu keulassa

nure
29.07.2023, 00.48
Rattaita löytyy moneen lähtöön, jopa Eastonillekin useita joten ei siitä kannata olla huolissaan... Föhn, ei roiku kun siististi lyhennetty...

K.Kuronen
08.08.2023, 20.15
Muistaakseni Virvelitehtaan sivuilta löytyi ainakin ennen hyvä yhteensopivuus taulukko... Toisaaltaan taas miettii ja ihmettelee että miksi taas luodaan joku uusi pulttijako ja eikös Shimanonkin kannattaisi noissa 1x rattaissa tulla tähän päivään ja siirtyä DM rattaisiin?

Mä mietin tätä DM-juttua tähän asti ja hankin jopa Eastonin kammet, jotta pääsin ihanuutta kokeilemaan. Systeemi on Cinch ja rattaan vaihtoa varten on irrotettava ensin kampi, sitten lukkorengas ja asennus käänteisesti. Momentit 40 ja 50 Nm, mikä vaatii jo kunnon momenttipampun mukana pitämistä, eli huoltoautoa.

DM:ssä sekä rattaan lukkorengas ja erityisesti kampi on varmasti syytä kiristää oikeaan momenttiin, että ei tulisi vaurioita. 50 Nm on paljon ilman isoa momenttiavainta, pelkästään käsin arvioimalla. Taisi olla joku mainosmateriaali, jossa kovin kehuttiin näppärää vaihtamista vaikka kesken kisan -puhtaana oikeilla työkaluilla kyllä, mutta miten savessa ja kurassa?

Aikaisemmin fillarissa oli Ultegra 4-pulttinen, johon 1x-eturattaan vaihtamiseksi on avattava neljä pulttia, eikä kampia tarvitse irroitella. Kiristystä pultit kaipaavat noin 5-6 Nm, ainakin alumiiniset, ja tämä hoituu pienellä työkalulla. Ja ainoa riski käsityökaluilla on oikeastaan ylikiristäminen -6 Nm ylittyy käsituntumalla helposti.

Mikä on se etu, joka DM-kammissa saavutetaan: sellaisen spiderin asennusmahdollisuus, jossa on tehomittaus -muita?

Föhn
08.08.2023, 21.26
Samaa mietttinyt. Joku Sramin dubbi, 54 Nyyttönia. Ei helevetti. Tuon kans saa jo painia jotta saa irti. Lisäksi tehty jostain alumiinista tms joka kuin muovailuvahaa. Ostin tuossa taannoin kasipulttiseen sramiin korvaavat ruuvit, kiristin momenttiin, kaks kahdeksasta pamahti poikki. Sramin omilla osilla, ei mitään ongelmaa. Ei kannata säästä-vaan maksaa orkkisosista ja vaikka menis paskaks, niin voi reklamoida valmistajaa.

nure
09.08.2023, 00.31
^ & ^^ En kyllä noita seikkoja kokenut ongelmiksi, itsellä ei ainakaan jatkuvaa tarvetta rattaiden vaihtoon kovin usein.

Itsellä kokemuksia vain Eastonin ja SRAM:n DM kammista ja ei ole kyllä spideriä tullut ikävä missään suhteessa, vähiten painonlisäyksen vuoksi.

miz
09.08.2023, 02.17
Onko tässä joku oikea ongelma, vai teoretisointia?
Voihan niissä DM kammissa käyttää sitä spideria jos haluaa erikseen ne pultit vielä laittaa väliin, antaa sen spiderin sitten olla kiinni dm kiinnityksessään.

Käyttääkö täällä kaikki momenttiavainta aina takapakkojen ja cl levyjenkin kanssa? Mulla ei ole ollut kertaakaan ongelmia kampien, levyjen tai pakkojen kiinnitysten tai irrotusten kanssa ilman momenttiavainta, mutta kai sekin on mahdollista.

Jos mun tarttis vaihdella rattaita kesken ajojen savessa ja kurassa niin ostaisin toiset kammet, ei tarvi avata kuin yksi pultti ja laittaa toisen kammen reijästä läpi ja kiinni.

Edit: Eikun GRX tapauksessa 2 ruuvia, ja se esikiristyskin. SRAM on vähän simppelimpi. Sorry sekoitus, meni itselläkin sekaisin kun on aiheesta ja vierestä :)

maalinni
09.08.2023, 07.34
Sramin 3 pulttinen dm on kanssa perseestä, jos on se versio missä akseli on kiinni vetopuolella. Eli ne dm pultit on 1mm päässä akselistä, yritä nyt sinne saada työkalua väliin.

Gravelissa tulee vaihdeltua 42t ja 46t eturatasta silloin tällöin ja oli pakko palata hämähäkin käyttäjäksi. Ei tosiaan viittis aina irroitella kampia, että saa hitto yhden rattaan vaihdettua.

JackOja
09.08.2023, 08.21
Sramin 3 pulttinen dm on kanssa perseestä, jos on se versio missä akseli on kiinni vetopuolella. Eli ne dm pultit on 1mm päässä akselistä, yritä nyt sinne saada työkalua väliin....

Mulla on enempi kuin 1 mm ja mainiosti mahtuu työkalu. Momenttiavaimen kanssa joutuu käyttämään jatkopalaa kyllä.


Onko tässä joku oikea ongelma, vai teoretisointia?

Vaikuttaa sellaiselta väkisin keksityltä ongelmalta, tarve päästä kiukuttelemaan.

K.Kuronen
09.08.2023, 08.38
...
Mikä on se etu, joka DM-kammissa saavutetaan: sellaisen spiderin asennusmahdollisuus, jossa on tehomittaus -muita?

Jos jaksaa lukea kirjoitetun kokonaan. Nure jaksoi ja totesi mahdollisen säästön painossa.

nure
09.08.2023, 09.42
^Jos ei ole kiinnostunut tehonmittauksesta...?

Miz puhuu asiaa, pikkuasioista tehdään ongelmia ja samaa mieltä, varakammet vaan mukaan niin nopeaa vaihtaa!

F. Kotlerburg
09.08.2023, 09.47
Maastossa DM:llä saadaan hyvälle 1x ketjulinjalle pienempiä rattaita kuin spiderillä.

Itse en ole kokenut ongelmaksi pudottaa kampia pois, kun pitää ratasta vaihtaa. Tuleepa tsekattua laakerit ja helpompi työskennelläkin kuin ährätä runkoa varoen ratasta pois. Momentit on kovia ja lipsumisen vaara on toki DM:ssä selviö. Cinch-rattaitakin kiristäessä saa olla tarkkana, että hylsy on suorassa ja kampi kunnolla kiinni ettei vedä hampaita lukkorenkaasta paskaksi.

nure
09.08.2023, 10.37
^Jep, taitaa olla DM suunniteltu lähinää 1x kombinaatioille vaikka löytyy myös 2x rattaitakin. Itsellä enemmän ollut vuosien aikana ongelmia kun perinteisiä rattaiden alumiinisia pultteja aukonut varsinkin ilman työkalua. Mutta tosiaan, jokaisella murheensa...

ViSu
29.08.2023, 10.04
Pitäis käydä, muistaakseni itsellä juuri tuo yhdistelmä.

Vahvistan tämän ja itse itselleni vastaten totean että 1x11 grx800 42T eturatas sopii täysin 1x grx600 kampiin vaikka Shimano syystä tai toisesta tarjoaakin omissa yhteensopivuustaulukoissaan niihin pelkästään (600 sarjan) 40T ratasta.

SamiJuhani
02.06.2025, 21.37
Hienoa joa 1x11 grx 810 42t eturatas sopii 1x600 kampiin. Itselläni päivittyy grx 400/600 sarja grx 810/ 600 1x11 sarjaan ja lisäksi tulee 42t eturatas. Ja minullekin shimanon edustaja väitti ettei käy... 3 pyöräliikkeestä asian varmistin että käy hyvin räjäyryskuvien perusteella.

SamiJuhani
10.06.2025, 23.17
Onko kenelläkään kokenusta toimiiko 46 piikkinen eturatas st-rx 810 1x11 kahvan kanssa?
shimano suosittaa max 42 piikkistä..

nure
11.06.2025, 09.42
^Veikkaus ettei tule ongelmaa 1x systeemillä mutta vain Veikkaus...

Copilot
11.06.2025, 10.10
Ei kai se kahva siitä eturattaasta 1x11 systeemissä tiedä mitään. Enemmän olisin huolissani siitä, että tuollainen mahtuu paikoilleen eikä ota runkoon.

maalinni
12.06.2025, 16.20
Onko kenelläkään kokenusta toimiiko 46 piikkinen eturatas st-rx 810 1x11 kahvan kanssa?
shimano suosittaa max 42 piikkistä..

Shimano ei varmaan itse myy 42:sta suurempaa ja siitä suositus...

nure
12.06.2025, 17.14
Mutta ei rattaan tarvi olla Shimanon kunhan pulttijako sopii. Ainakin Garbarukilta löytyy 52 hampaaseen asti yhteensopivia...

Aakoo
13.06.2025, 11.18
^Nykykammissa, kuten jo monesti todettu, ei pelkkä pulttijako takaa mitään. Sen eturattaan on sovittava myös kammen kiinnityspisteiden muotoiluun.

nure
13.06.2025, 11.46
^Garbarukilta nuo esimerkit juuri ko. kampiin joten luulisi sopivan...