Näytä tavallinen näkymä : Riittävä jousitus XC ajoon?
Omistan Helkama FSE11 sähkötäpärin, jossa RockShox 35 Gold 160mm keula ja RockShox Deluxe Select+ RT 185×55 Trunnion takaiskari.
Nyt olisi kova luomutäpärikuume, mutta en tiedä millaiset iskarit olisi sopivat. Pyörässä jota kuolaan, olisi seuraavat iskarit:
Etu: Fox 34 Float Factory FIT4, Open(Adjustable)/Medium/Firm Mode, Tapered, 15x110 mm, 130 mm, Kashima-pinnoitettu
Taka: Fox Float DPS Factory, 190x45 mm, Open(Adjustable)/Medium/Firm Mode, Kashima-pinnoitettu
Ajoni on enimmäkseen metsäpolkuja, joissa kiviä ja kantoja. Myös Tahkon kaltaisia reittejä tykkään ajella. Alamäkiajo ei ole minun juttu, toki niitä reiteille osuu.
Eli osaisiko joku jeesata tässä iskarivalinta-asiassa, mikä olisi sopivin, lähinnä joustomatkoja aprikoin? En tiedä onko merkitystä, mutta pituutta 187cm ja painoa 81kg.
130mm on varmaan jo trail tai trendikkään downcountryn puolella. Ihan yleispätevä määrä kyllä ja nuo mainitut komponentit parempaa päätä.
Tahkolla ei ainakaan tuota enempää tarvitse. Vaihdoin itse 140mm trail-pyörästä 120mm xc/trail(/downcountry) -pyörään ja tasaisella juurakoissa en huomannut suurta eroa, toki pidemmällä joustolla on mukavampaa. Alamäissä eroa on mutta jos ne eivät ole pääpaino niin en ainakaan enempää joustoa katselisi kuin tuo. Joustoa enemmän merkkaa ehkä geometria, mutta se lienee uudessa pyörässä riittävän kohdillaan.
Nykyiset XC-rytyyttimet ovat tosiaan sitä 100-120 milliä pitkillä joustomatkoilla molemmista päistä. Riippuu elopainosta, mutta keposemman pään kuskit pärjäävät myös 32 millisillä putkilla XC-ajoa.
Osaatteko sanoa, onko käytännön ero joustolla millainen nykyiseen joustotilanteeseen vs. tuo mainitsemani Foxin setti? Esimerkiksi kuin ”yö ja päivä” tms?
Riippuu miten analyyttinen kuski ja miten paljon jaksaa säätää jousitusta. Pidempi jousitus saattaa myös tuntua ns paremmalta vaikka oliskin vähän huonompi toiminnaltaan, ei mulla mitään ahaa elämyksiä ole tullut ennenku pääsee pitkää hartaasti rytyyttää ja kokeilee söätöjen toimintaa ja keksii mikä siinä omassa ajossa toimii parhaiten.
Marsusram
15.07.2023, 21.13
XC-pyörässä on keveys ja polkemistehokkuus optimoitu, geometria on jyrkempi ja keskiö alempana.
Hyvät kuskit pärjäävät juurakoissakin, mutta tavalliset kaipaavat Trail/Downcountry joustoja pk -seudun poluilla.
MTB Engineer
17.07.2023, 09.32
Omia mieltymyksiä toki, mutta mun mielipide on:
1.) Ihan puhtaat XC-kisapyörät eivät ole ns. peruslenkkiajoon varsinkaan kokemattomalle se paras ratkaisu ellet nyt aja pääasiassa vaikkapa latupohjia. Ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta edelleen sen verran jyrkkiä, että eivät juuri anna anteeksi ajovirheitä.
2.) Suomessa on harvassa paikat, jossa esim. >140mm joustavasta pyörästä on lenkkiajossa mitään iloa. Toki jos ajat esim. paikassa, jossa pääsee hiekkatietä ylös ja polkuja alas niin varmasti hauskaa myös pitkäjoustoisella, mutta 9 kertaa kymmenestä ns. kevyt trail-pyörä tai DC-pyörä on se paras ratkaisu.
3.) Rengastus kannattaa valita oman ajon ja yleisimmän ajopaikan mukaan. Helpoille poluille ja latupohjille kevyttä XC-kumia ja kallioisempaan / kivikkoisempaan sitten jotain muuta. Jälleen makuasia, mutta vaikka isompi nappula saattaa tuoda turvallisuuden tunnetta niin monesta esim. enskaan tarkoitetut renkaat vaatii jo sen verran aktiivista ajamista, että pitävät sunnuntaipyörittelyssä jopa huonommin kun kuski ei painota rengasta tarpeeksi.
Mitä itse olen DC-pyörillä ajanut niin jos sellaista halajaa kannattaa ostaa versio, joka on sellaiseksi suoraan tehty. Moni XC-pyörästä tehty on aina kompromissi ja esim. keulaa pidentämällä jo ennestään loiva satulakulma on vielä loivempi. Ajoin aiemmin F-Podium DC:llä, ja siinä tätä ongelmaa oli aika rutkastikin vaikka keulakulma olikin omaan ajoon aika passeli ~66-astetta. Nyt alla SB120, joka suoraan tehty 120/130mm joustavaksi ja pidän enemmän tuosta ~76 asteen satulakulmasta.
130mm Fox 34 on varmasti jo aika eri laitos kuin tuo aloittajan nykyinen 35 Gold.
Tuo Rokkarin Gold on minusta jo hyvä keula, etenkin hintaansa nähden. En näe sitä heikkona kohtana nykyisessä setupissa. Säädöt vaan kuntoon.
Kuminauha
17.07.2023, 09.40
Samaa mieltä MTBinssin kanssa, eli ei aina se jouston pituus vaan sen laatu on se mikä tekee pyörästä miellyttävän ajaa. Ite juuri vaihtanu 150mm sähkötäpäristä 125mm luomutäpäriin eikä se jouston vähyys kyllä enskarymistelyssäkään juuri tunnu. Toki olen itse kevyt kuski joten vähän hennompikin pyörä tuo minut liitäen alas.
F. Kotlerburg
17.07.2023, 10.37
Itse olen ainakin polkuajoon löytänyt sweetspotin tuosta 130mm paikkeilla olevasta joustosta. Toki välillä on isoja alamäkiä, joissa voisi hyötyä olla pidemmästä, mutta jos sellaisia on harvakseltaan niin mitä järkeä speksata pyörä sille 15-20 sekunnille lenkistä. Hienosti tuollainen lyhyt joustoinen trailipyöräkin ne menee, mutta pyörän painon pysyessä kohtuullisena ja pyörä muutenkin ketterämpänä ja terävämpänä käsitellä.
Aloituspostauksessa mainitut Foxit on varmasti hienoja iskareita ja riittää taatusti. Säätämistä varmaan on, mutta ainakin itse noihin paremman pään Foxeihin oli helppo löytää mieleiset säädöt. Paljon helpompi kuin Rokkareihin.
Lähtökohta on mielestäni oikea. Paljon näkee tuolla metsässä niitä jotka raahaa jotain 16-17kg enduroankkuria liimarenkailla reipasta kävelyvauhtia, kun ei jakseta ajaa lujempaa ja silloin siitä pitkästä joustosta ei ole mitään iloa.
Kiitoksia paljon, hyviä pointteja.
Pahoittelut jos tuo XC -termi ei ole minulle oikea, oletin kuitenkin ajoni olevan sellaista. Ilmeisesti haluamassani pyörässä on kuitenkin loivempi ohjauskulma: https://rtech.fi/tuote/cube_stereo_one22_hpc_slt_29_2023_maastopyora?utm_ content=dsa-1637641366071&gclid=EAIaIQobChMI36C5xLWMgAMVCLwYCh3z9wqBEAAYAiAA EgKN0vD_BwE
Ennen oli paljon helpompaa, oli vain maastopyöriä =)
Ohiampuja
18.07.2023, 12.45
Helpoille poluille ja latupohjille kevyttä XC-kumia ja kallioisempaan / kivikkoisempaan sitten jotain muuta. Jälleen makuasia, mutta vaikka isompi nappula saattaa tuoda turvallisuuden tunnetta niin monesta esim. enskaan tarkoitetut renkaat vaatii jo sen verran aktiivista ajamista, että pitävät sunnuntaipyörittelyssä jopa huonommin kun kuski ei painota rengasta tarpeeksi.
Tässä postauksessa oli aika hyvin tiivistetty se oleellinen. Mutta tuo rengas-juttu minua kiinnostaa, että karkea kuvioinen rengas pitää jopa huonommin jos sitä ei osaa/uskalla käskeä kunnolla. Mitä tämä tarkoittaa ja kuinka se käytännössä ilmenee?
F. Kotlerburg
18.07.2023, 12.58
Tässä postauksessa oli aika hyvin tiivistetty se oleellinen. Mutta tuo rengas-juttu minua kiinnostaa, että karkea kuvioinen rengas pitää jopa huonommin jos sitä ei osaa/uskalla käskeä kunnolla. Mitä tämä tarkoittaa ja kuinka se käytännössä ilmenee?
Omasta mielestä kyse ei ole pelkästään siitä renkaan kuviosta vaan myös siitä, että enskaan tarkoitetut renkaat on myös kyljiltään hyvin jäykkiä vrt. xc/trail-kumet. Se rengas ei pure alustaan samalla tavalla kuin löysempi kylkiset ja pienempi kuvioiset renkaat, kun sitä ei käsketä kunnolla ts. tuollainen jäykkä enskarengas jää helposti nappuloiden varaan kellumaan hitaassa vauhdissa eikä ne nappulat pure alustaan.
Ehkä jossain määrin jos paine renkaassa on myös kova. Mutta kyllä vaikka Maxxis DD kumi tai Schwalben super gravity joustaa (painuu) ihan selkeästi pelkällä kuskin pyörän päällä istumisella ja "normaaleilla" maastoajopaineilla. Ja normaalin voi haarukoida vaikka Schwalben laskurilla joka huomioi kivasti eri muuttujia. Myös renkaan kyljen, kuskin painon ja tason jne. https://www.schwalbe.com/en/pressureprof
En allekirjoittaisi siis sitä, että pito taviskuskilla on huonompi vahvempikylkisillä renkailla. Täytyy myös muistaa ettei kuvio sinänsä tarkoita samalla jäykkää/kestävää/painavaa rakennetta. Monia suosittuja renkaita on samalla kuviolla esim kolmessa-neljässä eri runkorakenteessa (exo, exo+, DD, DH).
Edit. Mutta isonappulainen ja harva kuvio ja reiluhkosti painetta voi tosiaan kivikoissa ja juurakoissa ollakin liukkaampi kuin vähän pienempi (matalampi) nappulainen ja hieman tiheämpi kuvio, kun renkaan nappulat eivät voi painua mihinkään. Näitä valmistajat toki suosittelevatkin pehmeämmille alustoille. Eniten pitoon kuitenkin varsinkin kostealla kalliolla ja juurella) ja vaikuttanee kumin pehmeys. Vaikka pehmeimmät sitten taas kuluvat nopeammin ja rullaavat heikommin. Yleispyörässä (dc tai trail) johon ei aio vaihtaa renkaita tilanteen mukaan täytyy tehdä siis hiukan kompromisseja. Mutta näitä rengaskeskusteluja (esim rengas down country (dc) ajoon löytyy erikseen.
Ja samaa mieltä siitä, että kysyjälle xc-(kisa)pyörän sijaan 130 tienoilla joustava dc-tyyppinen pyörä kuulostaisi optimaalisimmalta. Esim yt izzo (edullisempi) tai trek top fuel (harmittavan kallis) tai Transition Spur (ei halpa mutta ehkä paras). Itselläni on pitkäjoustoisen bike park pyörän kaverina juuri Izzo (budjettisyistä) ja kyllä mä sen valitsen muualle kuin puhtaaseen bike park ajoon kun maastoon lähden.
MTB Engineer
19.07.2023, 09.25
Pito ei välttämättä ole huonompi, mutta ei myöskään niin paljon parempi kuin esim. nappulan koko antaisi ymmärtää, josta seuraa ehkä vääränlainen turvallisuuden tunne. Tämähän on monitahoinen asia muutenkin, koska esim. rengaspaineet vaikuttaa todella paljon.
F. Kotlerburg
19.07.2023, 09.26
Siitä huolimatta vaikka siinä kyljessä lukee EXO niin gravity-kumit on selvästi jäykempiä kuin XC-kumit, joissa lukee EXO.
Toisalla kiekkosetillä on Forekassu + Ikon 2.6" EXO kyljillä niin niiden notkeus on ihan erilainen kuin toisen kiekkosetin 2.5" Minion DHF + Dissector 2.4WT setin myös EXO-kyljillä.
Nykyiset XC-rytyyttimet ovat tosiaan sitä 100-120 milliä pitkillä joustomatkoilla molemmista päistä. Riippuu elopainosta, mutta keposemman pään kuskit pärjäävät myös 32 millisillä putkilla XC-ajoa.
Aika harvinaisia alkaa olemaan 32mm keulat, XC maailmancupissa lähinnä joillain tosi pienikokoisilla naisilla on näkynyt. Uudet 34mm sen sijaan toimii XC-ajossa sinne 80kg kuskeille asti oman kokemukseni mukaan.
Santtu75
19.07.2023, 13.12
Aika harvinaisia alkaa olemaan 32mm keulat, XC maailmancupissa lähinnä joillain tosi pienikokoisilla naisilla on näkynyt. Uudet 34mm sen sijaan toimii XC-ajossa sinne 80kg kuskeille asti oman kokemukseni mukaan.
Fox 32:n on ainakin ollut ihan yleinen näky ihan mm-tason XC pyörissä jokunen vuosi sitten (ja useat merkit tarjoavat sitä omiin XC pyöriinsä tälläkin hetkellä), niin nyt olisit sitä mieltä ettei ne oikeasti toimisikaan? (vaikka joku muu voi toimia ehkä vieläkin paremmin)
Fox 32:n on ainakin ollut ihan yleinen näky ihan mm-tason XC pyörissä jokunen vuosi sitten (ja useat merkit tarjoavat sitä omiin XC pyöriinsä tälläkin hetkellä), niin nyt olisit sitä mieltä ettei ne oikeasti toimisikaan? (vaikka joku muu voi toimia ehkä vieläkin paremmin)
Luitko mitä kirjoitin? Missä kohtaa sanoin, ettei 32mm toimisi? Kirjoitin, ettei ainakaan omaan silmään ole juuri niitä näkynyt - viime tai tänä vuonna. Sinun "jokunen vuosi sitten" varmaankin eri tilanne. Lisäksi jos luit aloittajan postauksen ja painon 81kg, niin minusta 34mm olisi järkevämpi ratkaisu kuin 32mm.
32 on onneksi myös parantunut joidenkin mallien osalta. Rock Shoxin nykyinen (2020 uudistunut) Sid on kuulemma selvästi vanhaa sidiä jämäkämpi. Mulla on vanhan mallinen xc-pyörässäni ja eteen-taakse suunnassa antaa aika selvästi periksi esim kovassa jarrutuksessa vaikka kevyehkö kuski olenkin.
32 on onneksi myös parantunut joidenkin mallien osalta. Rock Shoxin nykyinen (2020 uudistunut) Sid on kuulemma selvästi vanhaa sidiä jämäkämpi...
Eikös nykyisissä Sideissä ole ole 35 mm putket? Ultimatessa 32.
F. Kotlerburg
19.07.2023, 19.35
Eikös nykyisissä Sideissä ole ole 35 mm putket? Ultimatessa 32.On.
No ilmankos kehuttu aiempia malleja jäykemmäksi :)
Jäi vain tuo osuus näköjään kyllin hyvin mieleen, kun aikanaan niitä uuden mallin arvosteluja luin.
Edit. Ja sininen väri.
Aika erikoiselta kuulostaa kyllä väite ettei tämmöinen 83 kg painava kaveri uskaltaisi kolminelosella voksilla ajaa vaan pitäisi kolmikutosta speksata :eek:
Vai tarkoititko että ei kolmenelosta alle 80 kg kuskille? Ei tässäkään minusta ole kauheasti järkeä.
F. Kotlerburg
20.07.2023, 12.27
^juu ihan höpöä on ettei 34 Fox riittäisi edes XC-ajossa yli 80kg kuskille. Tässäkin on menty mielestäni melko pahoin liioittelun puolelle kuten nykyään monessa muussakin asiassa mitä tavalliseen polkuajeluun tulee.
Ohiampuja
20.07.2023, 13.08
Eiköhän siinä tarkoitettu että alle 80 kg kuski pärjää hienosti alle 34mm keuloilla.
Mutta pelaahan se kolmenelonen vaikka 70 kg kuskilla kun sen säätää kohdalleen. :)
F. Kotlerburg
20.07.2023, 13.38
Lueppa nyt uudestaan.
MacGyver
20.07.2023, 13.47
Ite painan n. 90 kg ja olen aina ajanut 32 mm keuloilla. Nyt sekä jäykkäperässä että täpärissä Foxin step castit, enkä nyt ole kokenut niitä kovin notkuviksi. En tiedä kokisinko valaistumisen kokeilemalla jotain jämerämpää.
Mitä itse aiheeseen tulee, niin 100/100 tai 0/100 riittää hyvin perus juurakkorytyytykseen, jos taidot on kohdallaan.
Kuminauha
21.07.2023, 09.50
Itse juuri 36:sta 34:een vaihtaneena en kyllä mitään eroa huomaa tukevuudessa ~75kg elopainolla. Ja näkee kyllä iha rouheaa maastoa Espoon keskuspuistossa ja muissakin kivikkojuurakoissa.
MTB Engineer
21.07.2023, 10.34
Mulla taas osittain päinvastaiset kokemukset. Ellet ihan täysin weight weenaa niin esim. Fox 32 on gravelia lukuun ottamatta kaikkialla huonompi kuin 34 eikä mielestäni millään painon säästön arvoinen kompromissi. Sama SID:ssä. Osansa toki tuo myös joustomatkan muutos 100mm => 120mm. 10 kertaa 10:stä ottaisin myös XC-pyörään 34 StepCastin tai 35mm SID:n enkä niiden 32mm versioita.
38:lla en ole ajanut, mutta toistaiseksi 36 on riittänyt rymyämiseen aivan hyvin, joten raffimmassa päässä taas en ole vielä kokenut ahaa-elämyksiä.
F. Kotlerburg
21.07.2023, 12.18
Minä oon sitä mieltä, että pyörän geometria ja joustomatkakin vaikuttaa melko paljon. 100mm 32 Fox perinteisessä XC-jäykkäperässä ei tuntunut yhtään heppoisalta, mutta kun sellaisen 120mm joustavana erehtyi laittamaan Evolink 110:n nokalle niin koko pyörä meni pilalle, kun keula fleksasi ja ajettavuus oli epämääräistä. Pike 130mm korjasi asian. Nyt on Fox 34 130mm joustavana eikä tukevuudessa ole mitään valittamista näin noin 80 kiloisena.
Mun xc pyörän 32/110 mm Sid tuntuu aika taipuvalta esim täysjarrutuksessa asiaa erikseen miettiessä mutta ei sitä normaalisti ajossa ajattele. Tuolla pyörällä en aja yleensä maastossa tai ainakaan sen kummempia polkuja kuin yksittäisen juuren siellä täällä sisältäviä. 130 mm joustavassa täpärissä on foxin 34 ja erittäin pätevä siihen. Sillä vedän surutta polut ja kivikot. En ole ajaessa koskaan ajatellut että keula olisi liian löysä rakenteeltaan. Alamäkipyörässä 38 putkinen Zeb ja hienosti pelaa mutta mulle riittäis varmaan ihan hyvin myös 36 putkinen lyrik. Tosin sitä ei saa 190 mm mitassa jossa zeb pääsääntöisesti on ollut.
Eikös nykyisissä Sideissä ole ole 35 mm putket? Ultimatessa 32.
Eiku, 35 mm = SID, 32 mm on SID SL.
Molemmista on ultimate-versiot eikä se vaikuta putken paksuuteen.
JohnnyBuzz
21.07.2023, 23.32
Mulla on Spurissa 120 mm SID Ultimate keulana eikä missään vaiheessa ole tullut mieleen, että se olisi jotenkin heppoinen. Painoa mulla on joku 87 kg trail-kamat päällä. Edellisessä plussarenkaisessa trail-pyörässä oli Pike keulana 130 mm pituisena ja kyllä SID on paremmalta tuntunut kaikin puolin. Toki aika eri pyöriä ovat muutenkin, joten muuttujia on aika paljon.
Kuminauha
22.07.2023, 08.34
^Noissahan on samat liukuputkien halkaisijat, 35mm.
JohnnyBuzz
22.07.2023, 09.24
^Noissahan on samat liukuputkien halkaisijat, 35mm.
Selkiä homma. Alajalat Pikessä taitaa olla vähän jykevämmät? Anyways, Pike tuntui aina vähän kovalta ja SID on ollut siihen verrattuna miellyttävämpi. Mut kuten sanoin, niin tosi erilaiset pyörät muutenkin, joten on aika paljon muuttujia kokonaisuudessa.
Mulla on Spurissa 120 mm SID Ultimate keulana eikä missään vaiheessa ole tullut mieleen, että se olisi jotenkin heppoinen.
Ei kai juuri kukaan niitä 35 mm SIDejä oo heppoisiksi haukkunutkaan. Mulla on semmonen ja XC:iin ja kaikkeen mitä 120mm joustolla kuvittelen uskaltavani tehdä se on tukeva.
32 mm SID SL taas, tytöllä on semmonen eikä oo valittanu notkuvaks eikä mitään mutta se painaa 34 kg. :)
Kuminauha
24.07.2023, 10.26
Selkiä homma. Alajalat Pikessä taitaa olla vähän jykevämmät? Anyways, Pike tuntui aina vähän kovalta ja SID on ollut siihen verrattuna miellyttävämpi. Mut kuten sanoin, niin tosi erilaiset pyörät muutenkin, joten on aika paljon muuttujia kokonaisuudessa.
Voi olla, myös itse kruunun rakenteessa voi olla eroa, sekä myös vaimentimessa ja alajaloissa.
Jukka4130
24.07.2023, 18.14
Eksoottisimmista vaihtoehdoista DVO Sapphire on tutustumisen arvoinen. Myös uusi Öhlins RXC34 on kiinnostava, mutta sijoittuu omaan hintaluokkaansa.
Mulla (130kg) on dirttipyörässä 33mm putket. :eek:
Maasturissa 140mm Fox34.
Ehkä täälä päin fysiikka pelaa erilailla.
Uudet sidit julkaistu. Edelleen 32 (sl) ja 35 mm vaihtoehdot. Klappia pyritty ehkäisemään pidentämällä yläjalkoja 25 mm ja suurentamalla puslien kontaktipintaa putkiin.
https://m.pinkbike.com/news/first-ride-2024-rockshox-sid-ultimate-fork.html
MTB Engineer
28.07.2023, 10.06
SID:iin ihan mielenkiintoisia päivityksiä ellei jopa korjauksia. Onneksi jättivät Butter Cupsit pois. En jaksa uskoa niistä olevan mitään hyötyä. Alumiininen ilmamäntä vähän ahdistaa. Huoltamattomana tuhoaa varmasti aikanaan ilmajousen puolen liukuputken sisäpinnan ja jos varaosien saatavuus on samaa luokkaa kuin nykyisiin Rokkareihin niin keulahan on sitten roskiskamaa.
Ohiampuja
28.07.2023, 10.21
Alumiininen ilmamäntä vähän ahdistaa. Huoltamattomana tuhoaa varmasti aikanaan ilmajousen puolen liukuputken sisäpinnan...
Mikäs alumiinissa on vikana? Tai siis kuinka se materiaalina rikkoisi liukuputken pinnat?
Taannoin yhdessä pyörässä oli halpa Rokkarin OEM-keula ja siinä mäntä oli kiinni löysällä putkisokalla. Se sitten pääsi vaeltamaan ja hankasi rumat urat sinne liukuputkeen.
Jukka4130
28.07.2023, 17.28
Onneksi jättivät Butter Cupsit pois. En jaksa uskoa niistä olevan mitään hyötyä.
Sama mieltä. Tuntuu epätodennäköiseltä, että alajalkojen ja etukiekon suuruinen massa pystyisi liikkumaan sellaisella taajuudella, mitä Butter Cupsien mainostetaan toimivan. Sen sijaan uskoisin ennemmin selityksen vaikkapa pohjaanlyöntikumien kaltaisesta funktiosta.
En ole päässyt selvyyteen, että oliko aiemmissa SIDeissä todella niin, että keulan ollessa täydessä mitassa, liukuputket eivät alempien liukuholkkien läpi. Jos näin, suorastaan hämmästyttävä suunnitteluratkaisu.
Eksoottisimmista vaihtoehdoista DVO Sapphire on tutustumisen arvoinen. Myös uusi Öhlins RXC34 on kiinnostava, mutta sijoittuu omaan hintaluokkaansa.
34 mm Sapphiren ainoa negatiivinen puoli taitaa olla 1940 g painossa (punnittu 150 mm joustava 27,5:n keula). Ajossa on todellakin herkkä ja seuraa tarkasti maastoa, tuntuma erittäin hyvä, vaikka parkkipaikkakokeilu etujarru lukittuna vaikutelma onkin, että saattaisi olla kitkainen.
Parhaita puolia on ehdottomasti:
1) OTT - negapuolen vaikutus on huomattavasti laajempi kuin vastaavilla ilmatoteutuksilla. Niin tuntumaltaan kuin myös laskennallisesti on hyvin lineaarinen alun 65-75 %, progressiivisuus tulee pehmeästi mukaan, käyttää koko iskun mutta ei ole ojan vastapenkkaan täysin epäonnistuneen bunny hopin seurauksenakaan raa'asti pohjannut. Vaikka täysin samalla asetuksella muualla samalla polulla käyttää n. 90 % iskusta.
2) D1 - vaimennin on ylivertainen esim. Fit4 verrattuna, LSC ja HSC auki on mukava heittää pehmeetä porukkalenkkiä luomulla, jyrkkiin laskupätkiin bike parkeissa nössö jarruttaa paljon ja keula tuppaa sukellella, silloin LSC:tä kiinni ja vauhtipätkille HSC:llä tukea
Paluuta on paljon (kuten about kaikissa keuloissa), se tarvii simmittää löysemmäksi mun arvion mukaan jo alle 100 psi paineella, jos oikeasti haluaa keulan pelittävän hienosti myös jarrutuksissa. Alle 65 kg kuskille ei ainakaan 34 mm versio käy, OTT jousi on liian jäykkä jotta trail paineilla saisi täyden iskun käyttöön. Toisaalta OTT säätöalue on todella laaja ja sitä kannattaa todellakin säätää paineen mukaan.
LSC säädön saa nopeasti ranneliikkeellä maksimi asentoon ja sillä keulan keinuminen nousuun vähenee radikaalisti. Ei lukitus kuitenkaan eli D1 vaimennin ei siinä mielessä ole mikään optimi XC käyttöön, mutta toisaalta hurjan paljon käyttökelpoista säätöaluetta tarjolla kilpailijoihin nähden.
34 Fox ja 35 SID on riittäviä alkuperäisen kysyjän käyttöön. Jäykkyydestä sen verran että 120mm 35 gold on huomattavasti jäykempi kuin SID Ultimate 120mm. Muuten kyllä 35 häviää kaikilla alueilla ellei sitten ajelu ole rennon letkeää.
Mä oon hyvin pärjännyt kivikkojuurakkojumpassa 32mm reconilla jäykkäperässä. On sillä hypittykin ja vähän parkkiakin ajettu. Parempiahan nuo 34+ milliset olis mut en oo siihen viittiny investoida. Nyt kun on 150/160 fox 36:lla varustetulla ajanut, niin onhan tuo recon aika ankea siihen verrattuna... :D
Alkuperäiseen kysymykseen liittyen lähtisin itse sieltä 120-140 joustavasta täpäristä liikkeelle. Jäykkiksessä sama homma. Hyvin jollain orbea almalla tai kona kahunallakinnxc tyyppistä ajoa ajaa. Joku spectral 125 vois kans olla kiva kokeilla lenkkipyöränä.
Tuollanen 150mm stumppi evo menee kyllä ihan kivasti xc-ajossakin, mutta olishan stumppi ilman evoa varmasti enemmän kotonaan siinä touhussa.
Itsellä Rokkarin 100mm molemmissa päissä, ja hyvin olen pärjännyt. Viime kesänä luulin tarvitsevani enemmän joustoa ja hankin 130/120mm joustavan pyörän, mutta möin sen pois kun tein kaikki ajot 100mm epicillä. Sidin SL on oikein riittävä keula kaikkiin nopeuksiin, mitä suomen tasamailta löytyy ja muutaman kilometrin kivikkoalamäki Kaldoaivissakin meni ihan mallikkaasti ja kontrollissa vaikka mittari näytti reilusti yli neljänkympin nopeuksia välillä. Kannattaa kokeilla lyhytjoustoakin, lihasvoimin mennessä se nopeus ja hauskuus löytyy jostain muualta kuin joustoista ja keulakulmista. Ylämäkeenhän lyhytjoustoinen kevyt hiilikuitupyörä kulkee ihan älyttömän pienellä effortilla ja xc-ajelussa mäistä puolet on yleensä ylämäkiä. Nämä Trail- ja Downcountryt on markkinointiosastojen kehittelemiä tapoja saada oma nykyinen pyörä tuntumaan väärältä omaan käyttöön. Tehokkaaseen ajomiseen kuuluu tasapainoinen ajoasento, jossa painoa laitetaan myös etupyörälle. Silloin voidaan hyvin optimoida etupään tukevuus, ohjattavuus sekä jouston ominaisuudet. Selkä suorassa tasamaalla ajellessa keulaa joutuu pitää liian löysänä jotta alkuherkkyyttä löytyisi tarpeeksi. Monet kuvittelevat, että asia ratkeaa joustoa kasvattamalla, vaikka ajoasennon tehokkuuden viilaus auttaisi tähän paremmin. Nämä siis kun puhutaan XC-ajelusta. Gravitypyöräilystä en tiedä, eikä kyllä kiinnostakaan.
Tehokkaaseen ajomiseen kuuluu tasapainoinen ajoasento, jossa painoa laitetaan myös etupyörälle. Silloin voidaan hyvin optimoida etupään tukevuus, ohjattavuus sekä jouston ominaisuudet. Selkä suorassa tasamaalla ajellessa keulaa joutuu pitää liian löysänä jotta alkuherkkyyttä löytyisi tarpeeksi. Monet kuvittelevat, että asia ratkeaa joustoa kasvattamalla, vaikka ajoasennon tehokkuuden viilaus auttaisi tähän paremmin. Nämä siis kun puhutaan XC-ajelusta. Gravitypyöräilystä en tiedä, eikä kyllä kiinnostakaan.
Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää kokemuksia. Onko siis niin, että etupainoisemmalla ajoasennolla saa alkuherkkyyttä, koska painoa on yksinkertaisesti enemmän keulan päällä?
Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää kokemuksia. Onko siis niin, että etupainoisemmalla ajoasennolla saa alkuherkkyyttä, koska painoa on yksinkertaisesti enemmän keulan päällä?
No en tiedä onko asia ihan noin yksinkertainen, mutta keula, tai oikeastaan koko pyörä toimii paremmin kun painojakauma on kunnossa. Edelleen siis kun puhutaan polkeamalla etenemisestä, kuten aloittaja tässä ketjussa puhui XC:stä. Sen minä miellän ajoksi, mihin kuuluu myös tehokkuus ylämessä. Välillä ajetaan nopeat vastamäet jopa putkelta murjomalla.
Ohiampuja
08.08.2023, 16.39
Itsellä Rokkarin 100mm molemmissa päissä, ja hyvin olen pärjännyt... Nämä Trail- ja Downcountryt on markkinointiosastojen kehittelemiä tapoja saada oma nykyinen pyörä tuntumaan väärältä omaan käyttöön.
Olen osittain samoilla linjoilla. :)
Paksupolkija
10.08.2023, 09.45
Oman kokemuksen mukaan jousitus on aina kompromissi. Jos haet mukavaa alkuherkkää keulaa satulasta polkien, niin kovemmassa ajossa keula sukeltaa ja isommissa kuopissa tai esteissä jopa tökkää otbn tuntuisesti helpommin kuin jos keula on jämäkämmissä säädöissä. Lisäksi liian pehmeä keula tekee edestakaisin joustoliikettä ylempänä eli lyhyempänä vaikkapa kiviseen alamäkeen laskiessa. Esim 140mm keula vs 120mm on toki helpompi säätää alkuherkemmäksi kun se herkkä jouston osuus on sentin pari pidempi. Sillon se syö hyvin näitä perinteisiä matalia juuria ja kiviä yms jotka alle 5cm korkeita. Progressiivisuus taas pitää huolen että keula ei sukella niin pahasti isoissa esteissä hitaassa vauhdissa. Esim joku 100mmm xc keula on varmasti herkkänäkin kovemman tuntuinen, kun joustoalue om lyhyempi tai sitten pohjaa liian syvälle perusajossakin. Omasta mielestä keula pitää säätää mukavuuden kustannuksella, että se toimii xc ja mara ajossakin siten että on turvallista ajaa kovaa pahanäköiseenkin paikkaan ja nimenomaan toimii nopeassa ajossa eikä kilise pohjaan missään dropeissa yms. Moni haluaa selkäpystyssä sunnuntai ajoon pehmeän keulan joka käyttää koko joustomatkan ja sitten ihmetellään kun tekniset ja vauhdikkaat paikat on vaikea ajaa...
69 vs 66 keulakulmalla huomaa, kun keulasta puuttuu painetta satulasta ajossa ja pitää olla vähemmän painetta myös keulan sisällä. Mutkissa saa siirtää kroppaa eturenkaalle ja satulasta keula tuntuu kovalta samoilla paineilla.
Toki shimmittämällä ja säädättämällä ylähyllyn keula asiantuntijalla omaan ajoasentoon ja painoon suhteutettuna, on sitten eri juttu kuin meikäläisen sunnuntaikuskin autotallisäätämiset budjettikeulaan...
Jotenkin häiritsee että puhutaan vaan keulasta, itse olen kokenut tärkeämmäksi säätää takaiskarin sagi ja toiminta ensin kohdalleen että runko toimii kuten pitää, ja sitten keula siten että se tuntuu tasapainoiselta perään verrattuna. Ei herkempi, ei jäykempi, vaan sama.
Errorin omassa päässä aiheutti jäykkäperällä ajelu välissä, säätelin keulan tuntumaan hyvältä ja perä nyt pompottelee omia menojaan miten lystää. Takasin täpäriin vaihtaessa ajattelin että ihan varmasti on keula jäykkäperän jäljiltä kivikova, mutta syystä tai toisesta sai painetta vähän nostaa. Keulakulma meni asteen verran jäykempään ja reachi lyheni, joten varmasti täpärissä on nyt enemmän painoa eturenkaalla. :rolleyes:
Samalla kaavalla olen säätäny kaikki täpärit 100-160mm väliltä ja itselle mieluisaan ajotuntumaan on aina päästy.
MTB Engineer
10.08.2023, 10.57
Paksupolkijan kanssa samoilla linjoilla. Monesti myös unohtuu, että jos keula tai takajousitus ui jatkuvasti liian syvällä tulee niistä usein samalla epämukavan tuntuisia eli kovemmilla paineilla saatetaan saavuttaa myös mukavampi lopputulos.
Uusi Fox 34 on aika hyvä esimerkki siitä, miten ilmakeulat ovat kehittyneet tässä viimeisen 5v aikana. Negatiivikammio on isompi, jolloin keulalla voi ajaa kovemmilla paineilla ja se on silti alkuherkkä => Lyhyestä joustosta jää "enemmän" varaa käyttöö kun keula syö pienet töyssyt hienosti, mutta käyttää vähemmän joustomatkaa kun korkeampi paine lisää progressiota. Toki keulan toiminta on aina kokonaisuuden summa: Ilmajousi, runko ja vaimennin. Mikä vaikuttaa eniten on sitten ajotapa / makuasia. Toiselle 32mm on löysä ja toiselle riittävä, jne. ja toinen on aivan tyytyväinen perusvaimentimella ja toiselle GRIP2 on surkea, koska kompressiosäätö on vähän mitä on.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.