Näytä tavallinen näkymä : Mopokortin käsittelykoe ja hidasajo, wtf?
Poika oli ollut tänään mopokortin käsittelykokeessa ja hylsy tuli hidasajosta, sillä inssi ei ollut kelpuuttanyt kun oli "vain" ajanyt radan hitaasti. Olisi kuulemma pitänyt samalla kaasuttaa, luistattaa kytkintä ja takajarrulla säädellä nopeutta? Eli mitä helv...hemmettiä?
Skoottoreilla tuo ajetaan vain hitaasti läpi, mutta manuaalivaihteisella pitää kuulemma näin sitten pelleillä.
Sanon pelleillä siksi, tuohan nyt kuulostaa aivan pölvästille toiminnalle, jossa ei ole mitään järkeä, sillä eihan nyt minkään vehkeen kytkintä kuuluu koko ajan luistattaa...
Onko jollain tästä kokemuksia, kun pohdin että miten tuon nyt sitten opetan pojalle?
tchegge_
12.07.2023, 23.25
Siis inssissä oli manuaali ja muuten opeteltu skootterilla?
Muutenhan nuo kuuluu aikalailla tärkeisiin osattaviin asioihin jos meinaa ajaa ns oikealla mopolla
Tietysti olisi inssin pitäjältä reilua kertoa ne vaatimukset etukäteen..
Edit.
Traficomin facebookvideolla todetaan että nopeutta säädeltävä juurikin, noin, kytkintä, kaasua ja takajarrua käyttäen, Max 5kmh vauhti. Skootterilla soveltuvin osin.
https://m.facebook.com/TraficomFinland/videos/mopon-k%C3%A4sittelykokeen-teht%C3%A4v%C3%A4t-videoina/663407645085234/?wtsid=rdr_1bZhjzAJAJHebkkJX&_rdr
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Niinno. Jos ei kytkintä luistata ja kikkaile jarrulla, ei se vaihteellisella mopolla ole sitten hidasta ajamista.
Santtu75
13.07.2023, 09.53
Kyllä nyt taisi isukilla hieman ottaa itsetuntoon kun jälkikasvun ajokoe hylättiin. Tuossa Traficomin ohjevideossa kyseisen ajo-osuuden vaatimukset mitä siinä tarkkaillaan kerrottiin kyllä suht selvästi.
Ja kyllä, hitaassa ajossa (esim. kävelyvauhtia ja sen alle matelevassa ajoneuvojonossa kytkimellä varustetun mopon/moottoripyörän vauhtia säädetään oikeaksi juurikin kaikkien kolmen hallintalaitteen (kaasu/kytkin/jarru) yhteispelillä, jota tuossa koe-osuudessa nyt sitten mitä ilmeisimmin tarkkailtiin).
Variaattorilla varustetuissa kaksipyöräisissä sitten putoaa se kytkin kuvasta pois ja ajoa säädetään vain kaasun ja jarrun yhteispelillä.
No jos mennään tuohon samaan, joka ottaa isukin itsetunnolle, niin meidän poika (jonka opetin ajamaan opetusluvalla) hylättiin syyllä, että ajaminen ei ollut riittävän suunnitelmallista. En nyt voi olla ihan varma mitä tapahtui oikeasti, mutta tarinan mukaan inssi käski ajaa Järvenpään Prisman hujakoilla kohti Tuusulaa ja poika oli ottanut väärän kaistan, jonka oli sitten korjannut ehkä viimetipassa. Mennyt siis lopulta sinne minne piti, mutta ei ihan oikeaoppisesti ehkä. Eihän ajokokeessa minusta pidä testata tietääkö miten kaistat menevät jossain paikassa vaan tien päällä tulee jatkuvasti tilanteita, jossa pitää opasteista osata asiota soveltaa. Ajo ei aina voi olla suunnitelmallista, jos paikkaa ei tunne.
No ehkä siellä oli jotain muutakin, mutta itselle jäi maku, että opetuslupalainen piti vain hylätä jostain ja tuo oli yksi syy.
Meillä homma hoitui menemällä ajokokeeseen toisen kerran. Olisiko kerran ajettu välissä? Veikkaan että tässä pätee sama. Näön vuoksi vähän painelee jarrua siinä hidasajossa, niin sillähän tuo on selvä.
Ihan aikuisten oikeasti ajokortin kriteeri ei kyllä maailmassa ole kauhean korkealla, kun olen seuraillut kolmen ajo-opetettavan kanssa touhua ajovarmalla. Kyllä se ajoittain on ihan tuuripeliä mikä menee läpi ja mikä ei. Se on kovin subjektiivinen mittari se ajokoe ja ajajia on niin hurjasti eritasoisia. Toisaalta minusta tämä on ihan hyvä. Ei liikenteessä liikkuminen kauhean vaikeaa ole ja jos sen kynnys vedettäisiin ihan tappiin, ei sekään olisi järkevää. Tärkeintä, että jokainen ajokortillinen on katsottu jonkun ulkopuolisen silmin läpi ja silloin voidaan olettaa, että edes kriittisimmät säännöt ovat tiedossa.
Tämähän on juuri se syy mistä jalankulkijaa, sähköpotkulautailijaa ja pyöräilijää pitääkin arvostella. Mitään käsitystä kanssaliikkujilla ei ole kuljettajan liikennesääntötuntemuksesta ja siksi näihin ryhmiin kannattaa suhtautua lähes kuten poroihin tms.
callahan
13.07.2023, 10.20
Mun mielestä kohtuu pöljää. Jos nopeus laskee niin paljon ettei mopedi/skoba mikä lie pysy pystyssä miksei vaan laske jalkaa maahan? Miksi pitää nimenomaan kikailla kytkin/jarru/vaihteilla. En näe oikein syytä perustella millään ajoneuvon hallinta jutulla.
Santtu75
13.07.2023, 10.46
Mun mielestä kohtuu pöljää. Jos nopeus laskee niin paljon ettei mopedi/skoba mikä lie pysy pystyssä miksei vaan laske jalkaa maahan? Miksi pitää nimenomaan kikailla kytkin/jarru/vaihteilla. En näe oikein syytä perustella millään ajoneuvon hallinta jutulla.
Kyllähän tuossa hidasajossa myös testataan tuota kaksipyöräisen hallintaa omalla kehonpainolla ja sen (kehonpainon) pienellä siirtelyllä sekä ohjaustangon asentoa muuttamalla (tuon hallinnan arvostelu on mukana tuon Traficomin videolla ) noiden hallintalaitteiden käytön hallitsemisen lisäksi.
Mikäli olet sitä mieltä ettei tuota hidasajoa tarvitse halita, niin siinä tapauksessa hidas jonoajo olisi, liikkeellelähtö-pysähdys-liikkeellelähtö-pysähdys-liikkellelähtö....
Mun mielestä kohtuu pöljää. Jos nopeus laskee niin paljon ettei mopedi/skoba mikä lie pysy pystyssä miksei vaan laske jalkaa maahan? Miksi pitää nimenomaan kikailla kytkin/jarru/vaihteilla. En näe oikein syytä perustella millään ajoneuvon hallinta jutulla.
Tästä olen samaa mieltä - hitaasti ajaminen on varmasti tarpeellinen taito. Tyyli miten ajaa hitaasti lienee aika sama. Tämä pudonnee siihen kategoriaan, jossa on vain pakko ollut keksiä erilaisia kriteerejä ja tämä on niistä yksi. Noita on paljon muitakin, jos esimerkiksi katsastusääntöjä käydään läpi. Erilaisten sääntöjen järkevyys vaihtelee, mutta ne ovat ne säännöt joilla pitää pelata. Turha siinä on pullikoida vastaan tai pohtia järkevyyttä. On pienimmän riesan tie tehdä vain sitä mitä pyydetään ja sitten itse omia aikojaan mutista, jos on erimieltä.
Tuo hidasajohan on tärkeimpiä juttuja. Kaikki ei aja nykyään edes pyörää. Eli välttämättä sitä tasapainoa ei ole pahastikkaan.
Saisi olla vielä lisäksi keilojen väistämis koe vähän kovemmassa vauhdissa.
Eikä se ole tyylistä kiinni. Jokainen joka on ajanut mopolla ja moottoripyörällä, hiffaa kyllä ettei se vaan kulje hitaasti jos kytkintä ei paina.
Ei liikenteessä liikkuminen kauhean vaikeaa ole
Aika monelle tuntuu olevan. Kauheaa sähellystä ja ei minkäänlaista käsitystä fysiikan laeista.
Travelkicking
30.07.2023, 10.04
70-luvulla mitään mopokortteja ollut. Toisaalta vuoden kuluttua piti mennä KT-korttia suorittamaan. Ajokoe tuoksuu hieman liioittelulta, työllisyystyön sukua.
Ite reputin ensimmäisen prätkän ajokokeen koska ajoin parkkikselle tehdyn "radan" 0.25 sekuntia liian hitaasti. Tietenkään moista arviointikriteeriä ei kerrottu etukäteen ja ajanotto hoidettiin rannekellolla otetulla käsiajalla eikä ajanottaja edes ollut "maaliviivan" lähellä. Ajoin hiljaa koska sitä oli teroitettu koko kurssin ajan. Pääsin ottamaan testin uusiksi heti kuuden viikon päästä, koska aiemmin ei ollut testeissä tilaa. Tämä ei toki Suomessa, mutta ajotestauksen "ominaisuudet" vaikuttavat olevan universaaleja.
Mutta ihan oikeat vaatimukset tosta hitaasti ajosta, tai noin mä ainakin ajan moottoripyorällä hitaasti.
kovinhidas
06.08.2023, 19.21
Moottoripyörän ja mopon hidasajo kytkintä luistattamalla ja TAKAjarrulla tehdään siksi, että:
- toisiovälityksessä (KETJU) on löysää, pidetään yläketju lievästi kireänä kytkintä luistattamalla.
- etujarru aiheuttaisi etujousituksen johdosta keulan liikettä ja ohjausgeometrian muutosta. Takajarru ei. Siksi nopeus säädellään TAKAjarrua laahaamalla.
Eli:
- kytkin luistaa ja takajarru laahaa koko ajan, siitä se hidasajo lähtee
- takajarrun käytön ymmärtää, kun ajattelee pysäyttävänsä kaarroksessa ajamisen nopeasti etujarrulla verrattuna pysäytykseen takajarrulla. Nyökkääkö vai eikö nyökkää.
Siinä sitä teoriaa taustalla.
Ellette usko, käykää autokoulussa ottamassa MP-kertaustunteja, jarrujen käyttöä ja hidasajoa. Pääkaupunkiseudulla taitaa olla jokunen koulu, joissa se onnistuu, ainakin takavuosina oli.
Minäkin kävin ajamassa hieman koulupyörää pari vuotta sitten, kun prätkähommissa oli parin vuosikymmenen tauko.
Taitava moottoripyöräilijä ajaa ympyroitä ohjaus käännettynä rajoittimeen. Kytkimen luistatuksen lisääminen /painaminen aiheuttaa kallistumisen lisääntymisen ja kytkimen nosto nostaa pyörää pystympään ilman ohjauksen käyttöä. Lisäksi sitten se vauhti säätyy takajarrun laahaavalla käytöllä.
kovinhidas
06.08.2023, 19.34
Edellisen oppitunnin jälkeen voikin ymmärtää, miksi jalan maahan laittaminen ei ole ensisijainen tapa pysyä pystyssä hidasajossa, eikä pelkästään jalkaan tukeutumista ilmeisesti hyväksytä ajokokeessa.
Oikealle käännyttäessä jalan maahan laitto poistaa yhden hallintalaitteen käyttömahdollisuuden: TAKAJARRU. Takajarru on kuitenkin hidasajon pääasiallinen nopeudensäädin. Kytkitä voi ajatella yläketjun kiristimenä eli toisiovedon klapin poistolaitteena. Ääritilanteessa kytkimellä saa kallistusta säädettyä, mutta sitä ei ajokokeessa vaadita.
Siitä vaan opettelemaan hiipiviä hidasajokahdeksikkoja ohjaus vuoron perään tiukasti kummassakin rajoittimessa. Mutta sitähän ei kokeessa vaadita.
kovinhidas
06.08.2023, 20.14
Vielä yksi toteamus. Entä jos sittenkin... Kuvitelkaa hidasajo jalat maata laahaten.
Takajarrua ei silloin voi käyttää ollenkaan. Pakko käyttää etujarrua. Huonompi juttu, samalla kädellä pitäisi hoitaa kaasun annostelu. Lisäksi geometria nyökkii.
Eikä siinä vielä kaikki: koska ISI KERTOI että kytkintä ei saa luistattaa, niin klonksutat kytkimellä koko ajan toisiovedon klappia, ihana viive siinä. Veto on nykivää eikä ole tarkasti hallinnassa.
Klonks - klonks vaan..
Toki mikään ei ole itsetarkoitus. Metrin siirron pysäköidessä tekisin ilman muuta jalat alhaalla, kyse ei ole hidasajosta vaan moottoriavusteisesta lyhyestä siirrosta työntämisen sijasta.
Ohiampuja
06.08.2023, 22.19
Ja riippuu myös tosi paljon moottoripyörästä. Sen moottorista, kytkimestä, painopisteestä, geometriasta yms.
Itse tajusin tämän kun testasin kaverin custom-pyörää. Ei sen helpompaa peliä ollut korttelipyöritykseen, lyhyt ykkönen, hyvä vääntö alhaalta asti ja matala painopiste. Ihan vastakohta oli sitten Hondan Varadero, kauhea möhkäle ja painopiste korkealla. Jollain isolla ja kireällä kyykkypyörällä ei olisi kiva joutua pysähtymään yllättäen vaikkapa Finlaysonin parkkitalon ylösajo ramppiin. Todella harvoin moottoripyöriä kyllä näkee ahtaissa parkkitaloissa. En edes tiedä taipuuko kaikki kyykyt niissä suht tiukoissa mutkissa.
kovinhidas
08.08.2023, 14.01
Ja riippuu myös tosi paljon moottoripyörästä. Sen moottorista, kytkimestä, painopisteestä, geometriasta yms.
Itse tajusin tämän kun testasin kaverin custom-pyörää. Ei sen helpompaa peliä ollut korttelipyöritykseen, lyhyt ykkönen, hyvä vääntö alhaalta asti ja matala painopiste. Ihan vastakohta oli sitten Hondan Varadero, kauhea möhkäle ja painopiste korkealla. Jollain isolla ja kireällä kyykkypyörällä ei olisi kiva joutua pysähtymään yllättäen vaikkapa Finlaysonin parkkitalon ylösajo ramppiin. Todella harvoin moottoripyöriä kyllä näkee ahtaissa parkkitaloissa. En edes tiedä taipuuko kaikki kyykyt niissä suht tiukoissa mutkissa.
Tästä tulikin mieleeni nuoruusaikojeni mielenkiintoisin U-käännös melko kokemattomana matkamopoilijana.
Ranskassa, ranskalaisittainkin jyrkähkössä mäessä kapealla lähiötiellä edessä olikin yllättäen umpikuja. Taakse tietenkin pysähtyi paikallinen lähes renkaaseen kiinni, mikälie secoilu-ritaksen tai pullafirman auto. Mopo matkavarustuksessa sivulaukkuineen tietenkin sammahti mäkeen, laiska alavääntö yllätti.
Sekunti, sitten selkäytimestä:
- Takajarru kiinni joka vapauttaa kädet, kytkin pohjaan ja kone startilla käyntiin.
- Sen jälkeen etujarru kiinni valumista estämään, molemmat jalat maahan että vasemmalla jalalla voi nopeasti tarkastaa pienimmän vaihteen olevan silmässä ja sitten molemmat jalat takaisin maahan.
- Tilannehan on sen jälkeen stabiloitu. Takajarru kiinni ja etujarrun vapautus, vilkku päälle ja vilkaisu taakse, kytkintä luistattamalla liikkeelle. Suoraan ajo on helppoa, koska vastamäki hoiti takajarrun nopeudenallinnan, kierroksia tosin vaati 3000 ja tietenkin kytkimen luistatusta. Ettei siis vauhti kiihdy, vaan pyörä lipuu hitaasti jyrkkää ylämäkeä.
Portti edessä lähenee.
- käännös pyörä poikittain jyrkkään mäkeen, hankalin hetki: sisäjalka ei yltäisi maahan jyrkässä mäessä. Pirunmoinen alamäki vasemmalla puolella, ei olisi kiva kellahtaa kumoon sinne. Puolivälipysähdys ja pakko turvautua yläjalkaan maahan, tarvitseeko vekslata? Mahtuu kääntymään, kytkimellä luistattaen liikkeelle ja jalka tapille.
Sen jälkeen aloitinkin harjoittelemaan hidasajoa. Tuskin koskaan opin sitä riittävästi.
Eikä sitten collegehousuja ajokokeeseen. Bibsit ehkä käyvät?
https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000009777653.html
Hartsa69
11.08.2023, 20.42
Eikös tuo ole ihan hyvä ohjeistus, kun kerran ollaan mopolla liikenteessä?
Eikös tuo ole ihan hyvä ohjeistus, kun kerran ollaan mopolla liikenteessä?On ehdottoman hyvä ohjeistus
Mun mopoaikana ei ollut ajokorttia mutta kevarin ajokokeeseen menin Rukan ajopuvussa. Sain siitä isot pointsit.
Mopot voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt mopoilijan, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
Mopot voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt mopoilijan, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
Autot voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt autoilijan, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
Eiku
Pyörät voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt pyöräilijän, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
Eiku
Kävelyn voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt kävelijän, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
Jne
Autot voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt autoilijan, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
On niitä, olen nähnyt!
Pyörät voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt pyöräilijän, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
On niitä, olen nähnyt!
Kävelyn voisi kieltää kokonaan. Kuka on koskaan nähnyt kävelijän, joka ei jollain tapaa ärsyttäisi sähläämisellään?
On niitä, olen nähnyt!
Jne
Antaa tulla vaan niin mietitään.
Hartsa69
21.08.2023, 23.35
https://youtu.be/S0voYzgLpQ8
Tämmöstä se on täällä Mikkelissäkin.
Mopon käsittelykokeen idea taitaa olla se, ettei 15-vuotissyntymäpäivälahjaksi saatua mopoa lähdetä opettelemaan liikenteen sekaan.
Tehtävät eivät missään muodossa ole liian vaikeita vaan menevät rutiinilla, kun mopon käsittely on ns. hanskassa eikä kuski mene kipsiin. Mopon moottori pitää käyttää lämpimäksi ennen käsittelykoetta pl. sähkömopo.
Kaksitahtisen mopon alavääntö on sen verran onneton, että hidasajossa käsikytkimellä varustetun mopon kierroksia saa pitää aika ylhäällä. Kytkintä nostetaan vain sen verran, että mopo juuri ja juuri kulkee eteenpäin ja pidetään siinä. Hidasajossa käytetään takajarrua, koska silloin oikea käden tarvitsee käyttää vain kaasua. Takajarrulla säädetään vauhti, kytkin ja kaasu ovat samassa asennossa. Ohjaustankoa kääntelemällä pidetään tasapaino.
Porttiajossa kaksitahtisen tehopiikki voi nostaa nopeutta suorituksen aikana liian kovaksi tai mopo voi hyytyä. Siksi porttiajossa kannattaa käyttää sen verran pientä vaihdetta, että kierrokset eivät enää oikein nouse suorituksen aikana ja veto säilyy. Kuljettajan on myös tunnettava ajossa oleva mopo sen verran, että tietää paljonko nopeusmittarin pitää näyttää, että todellinen vauhti on vaadittu 30 km/h tai enemmän.
Ensimmäistä porttia lähestytään sen oikeaa reunan linjan mukaisesti ja nopeus kiihdytetään riittävän aikaisin riittävän suureksi, että keskittyminen voi kohdistua portteihin. Kääntäminen aloitetaan heti ensimmäisten merkkien jälkeen.
Jarrutus on haastavin, koska ainakaan meidän mopossa ei meinaa etujarrun teho riittää kuin vasta todella miehekkäällä puristuksella. Mutta eipähän eturengas mene lukkoon puhtaalla asvaltilla. Tässäkin tehtävässä kuljettajan on tunnettava mopo sen verran, että tietää paljonko nopeusmittarin pitää näyttää, että todellinen vauhti on vähintään 35 km/h. Ja nopeus kiihdytetään jo hyvissä ajoin ennen jarrutuspaikkaa.
Tehtävän saa uusia kerran ja liian pienen nopeuden takia saa uusia kaksi kertaa. Jarrupaikan kitkan saa kokeilla ennen tehtävää. Näin on Traficomin ohjeessa:
https://traficom.fi/sites/default/files/327-Ajokoeohje_2020_FI.pdf
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.