Näytä tavallinen näkymä : Ukkosella
Pikkupyöräilijä
29.06.2023, 18.58
Viime päivien vaihteleva säätila on laittanut minut miettimään: kuinka toimitte, jos ukkonen yllättää kesken lenkin ja ei ole mahdollisuutta päästä suojaan?:seko: Jos ajelee esim. peltojen keskellä kauempana "sivistyksestä"... Kuinka riskialtista on ajella ihmisten ilmoille, vaikka ukkonen olisi päällä? Jostain muistan lukeneeni, että on vaarallista olla edes kosketuksissa pyörään ukkosella. Toivottavasti ei ole tyhmä kysymys...:rolleyes:
maalinni
30.06.2023, 10.53
Meinaatko, että on turvallisempaa seisoa (teräsklossit) jalassa keskellä peltomaisemaa kuin ajaa kumipyöräisellä fillarilla? Tuskin sinne kukaan jää seisoskelemaan. En ymmärrä miksi pyöräily olisi vaikkapa kävelyä vaarallisempaa.
maalinni
30.06.2023, 10.56
No jaa: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ajankohtaista/muista-nama-5-asiaa-jos-ukkonen-yllattaa-ulkona-etka-ehdi-sisaan
Juha Lehtinen
30.06.2023, 16.50
Kun katsoo tuota kodin kuvalehden listaa niin mikään ei taida auttaa jos et pääse johonkin sisälle jos sekään. Puun alle ei parane mennä, avoimia paikkoja pitää välttää jne. Ihan yhtä hyvin voi polkea kotiin kun mikään ei ilmeisesti pelasta jos huono tuuri käy. Itse poljen kotiin jos sinne asti pääsen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Pikkupyöräilijä
30.06.2023, 18.34
Meinaatko, että on turvallisempaa seisoa (teräsklossit) jalassa keskellä peltomaisemaa kuin ajaa kumipyöräisellä fillarilla? Tuskin sinne kukaan jää seisoskelemaan. En ymmärrä miksi pyöräily olisi vaikkapa kävelyä vaarallisempaa.
En meinaa yhtään mitään, heh...Kunhan pohdiskelen.:D
Kerran vähän mietitytti itseä kun ajelin juurikin peltoaukean poikki vievää tietä maantielenkillä ukkosen ollessa lähes suoraan kohdalla. Mutta en nyt sitten pysähtynyt mihinkään kun en keksinyt mitä se auttais. Jostain luin hiljattain, että pitäis mennä puun pituuten etäisyydelle puusta kyykkyyn. Näin jos salama iskee niin se iskee puuhun mutta puu on tarpeeksi kaukana silleen ettei tapa ihmistä.
Kaikki me kuollaan joskus. Mielummin salamaan, kuin vihanneksena vaipoissa tehotuotantolaitoksessa..
^ Tohon hommaan kuitenkin valikoisin seuraavan ukkosen...
maalinni
01.07.2023, 07.25
Ei se auta kuin mennä ojaan makaamaan ellei sitten kaiva minipumpulla/co2-kapselilla maakuoppaa ittellensä.
Viime kesänä salama iski noin viidentoista metrin päästä ison koivun päreiksi, kun olin pyöräilemässä kohti kotia ukkosessa. Karsee pamaus, sinkoilevia puun palasia, sitten rytinä ja palaneen haju. Säikäytti kyllä, mutta ei onneksi muuta. Viiden metrin korkeudelta katki räjähtänyt koivun raato on siinä Munkkivuoren ja Talinrannan välisessä metsäkaistaleessa edelleen tallella.
Tuossa kiinnittäisin huomiota siihen siihen, että kyseessä oli osittain metsäinen ulkoilutiepätkä, jonka lähettyvillä molemmin puolin on sekä metsää että kerrostaloja ja Munkkivuoren puolella paljon korkeampiakin puita kuin tuo koivu, mihin se päätti iskeä. Eli se salama voi iskeä käytännössä ihan missä vaan ja toistaalta jos kaikki aukealegendat pitäisi paikkansa, niin joka ikisen aukean keskellä yksinään kasvavan vanhan puun, pitäisi olla salaman iskemä. Mutta eipä niin ole. Salaman iskemiä puita kyllä näkee, mutta harvemmin nekään on aukeilla paikoilla.
Ajattelen todennäköisyyden siihen, että salama noin lähelle kovin montaa kertaa, olevan aika pienen, joten ei aio pelätä ukkosia edelleenkään. Aikoinaan purjehtiessa on kyllä muutamaan otteeseen jännittänyt vähän ukkosen aiheuttamat tilanteet, mutta silloinkin enemmän puuskien takia.
navajokoira
01.07.2023, 15.41
Samaa aihetta mietin kun tuossa alkuviikosta katselin salamointia ja mietin mitä tekisin jos tulisi lähemmäs. Olisi kyllä kiva tietää jos esim. teräspyörällä ajaessa on jotenkin huomattavasti suurempi riski käydä jotain ja mitä käytännössä kannattaisi tehdä, jos mitään itsestään selvää suojaa ei ole näkyvillä.
Salaman isku pyöräretkellä ei varmastikaan ole huonoin tapa lähteä, mutta ei tässä vielä ole mikään kiire pois.
Kaikki me kuollaan joskus. Mielummin salamaan, kuin vihanneksena vaipoissa tehotuotantolaitoksessa..
Kuukausi tolkulla kun tulee pyöräiltyä ja veneilyä, niin tätäkin tulee mietittyä.
Pyöräilin (sähköpyörällä, mukana viisi akkua) tämän viikon pohjoissavossa ja useampi ukkonen kävi pelottelemassa. Kaksi salamaa hujahti ohi vaikka pilviä ei juurikaan ollut.
Hyvä minun käyttämä tapa on kiihdyttää vauhtia ja rukoilla tähän tapaan. "Älä ny perkele minua tapa, lupaan olla kiltti loppupäivän"
Minulla tämä on toistaiseksi toiminut. Mutta kyllä minä nykyään ukkosia pelkään järvellä ja pyörillessä.
maalinni
01.07.2023, 16.43
Samaa aihetta mietin kun tuossa alkuviikosta katselin salamointia ja mietin mitä tekisin jos tulisi lähemmäs. Olisi kyllä kiva tietää jos esim. teräspyörällä ajaessa on jotenkin huomattavasti suurempi riski käydä jotain ja mitä käytännössä kannattaisi tehdä, jos mitään itsestään selvää suojaa ei ole näkyvillä.
Salaman isku pyöräretkellä ei varmastikaan ole huonoin tapa lähteä, mutta ei tässä vielä ole mikään kiire pois.
Kaikki pyörämateriaalit johtaa sähköä. Tuskin se riski salamaniskuun kovin merkittävän suuri on. Ja jos suojaa ei ole, niin minkäs teet; vaihtoehdot on pysähtyä tai jatkaa ajoa.
Itsellä on pari ikävää ukkoskokemusta. Sattumoisin kumpikin mtb-vaelluksella (nyttemmin hienommin = bikepacking :rolleyes:) Pöyrisjärvellä. Taisin mainitakin Lapin poluissa tai kuvaraporteissa nuo.
2011 ajeltiin Palolaen tienoolla etelään päin. Alkoi ukkonen paukkua juuri siellä ylhäällä, avoimella tunturilla. Tuli pikkuisen ihnottava olo ja piti rynnätä alarinteeseen, ison kiven juurelle nyhjöttämään pahimman ajaksi. Fillarit jätettiin ylemmäs, muutaman kymmenen metrin päähän varmuuden vuoksi.
Sitten pari vuotta myöhemmin* samassa erämaassa, taipaleella Näkkälästä Pöyrisjärven tuvalle ukkonen sattui ihan kohdalle. Paukkui ja ritisi ja maa vavahteli. Silloin kyllä pelotti, muttei mitään muutakaan siinä keksinyt kuin jatkaa matkaa. Satoikin ihan s..tanasti.
*voiskin pitää tyyppien kanssa 10-vuotis muistelukaronkan
Pikkupyöräilijä
01.07.2023, 17.49
Kerronpa tässä nyt yhden omankin ukkoskokemuksen vuoden takaa. Oli kesäkuu ja noin 20 astetta lämmintä. Kunnes melko yhtäkkiä ukkospilvet lähestyivät ja käännyin äkkiä ajamaan kohti kotia ajatellen, että ehdin "alta pois". No en ehtinyt. Alkoi sataa niin paljon, etten juuri eteeni nähnyt ja mietin, pitäisikö pysähtyä bussikatokseen (vaikka sekään ei toki ukkosella ole turvallinen paikka). Sade oli kuitenkin niin rankkaa, että kastuin sekunnissa läpimäräksi ja siitä seurauksena olin niin jäässä, että oli pakko jatkaa polkemista. Onneksi lähellä oli kauppa, joten ajattelin polkea sinne lämmittelemään. Laskin vauhdikasta alamäkeä ja maa muuttui vitivalkoiseksi. Sade siis muuttui rakeiksi ja maa jäätyi. Pysyin pystyssä ja pääsin kauppaan lämmittelemään. Suurin pelko/riski tuolla reissulla ei tainnut olla salaman isku, vaan kaatuminen jäätyneen tien vuoksi. Tuokin kokemus on pistänyt mietityttämään, mitä tilanteessa olisi kannattamut tehdä.:eek: On tämä ulkoilmaurheilu vaarallista hommaa, heh...
Marsusram
01.07.2023, 17.54
Hollolassa suunnistuskisoissa ehdin kastua maastossa kun ukkonen tuli päälle loppukilometreillä. Autossa kuivaa vaihtaessa iski ihan lähelle. Naapuriautossa istui joku peräluukun suojassa, mutta jalat maassa. Sai kunnon tärskyn kun potentiaali auton ja maan välillä heilahti.
F. Kotlerburg
01.07.2023, 18.43
Kaikki pyörämateriaalit johtaa sähköä. Tuskin se riski salamaniskuun kovin merkittävän suuri on. Ja jos suojaa ei ole, niin minkäs teet; vaihtoehdot on pysähtyä tai jatkaa ajoa.Bambu ei johda.
maalinni
01.07.2023, 18.51
Bambu ei johda.
Touche, heitän tuhkaa päälleni ja menen peltomaisemaan sadetanssimaan.
usko juntunen
01.07.2023, 18.52
Kuukausi tolkulla kun tulee pyöräiltyä ja veneilyä, niin tätäkin tulee mietittyä.
Pyöräilin (sähköpyörällä, mukana viisi akkua) tämän viikon pohjoissavossa ja useampi ukkonen kävi pelottelemassa. Kaksi salamaa hujahti ohi vaikka pilviä ei juurikaan ollut.
Hyvä minun käyttämä tapa on kiihdyttää vauhtia ja rukoilla tähän tapaan. "Älä ny perkele minua tapa, lupaan olla kiltti loppupäivän"
Minulla tämä on toistaiseksi toiminut. Mutta kyllä minä nykyään ukkosia pelkään järvellä ja pyörillessä.
Porealtaaseen ei kannata paeta. Ei ainakaan Kuopijossa. https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/6035327
Joo kyllä itsekkin vähän katselen säätietoja melontareissullain. Ihan vasiten ei kannata riskeerata.
Hyötypolkija
01.07.2023, 19.32
Sinänsä joo, ja suora osuma salamasta voisi olla ihan armollinen, mutta sivuosumia kannattaa välttää, niistä kun voi joutua sinne heviosastolle. Eli jos on pakko, niin aukealle vaan, mutta ei lähelle puita.
Salaman kulkureitit on sinänsä aika jänniä, kun ei täysin noudata sitä, että kulkisi kuten normisti sähkövirta mieluiten helpointa (pienimmän resistanssin) reittiä. Omalla toiminnalla voi ns. taivasallakin tietty vähän parantaa todennäköisyyksiä, mutta aika vähän on lopulta tehtävissä. Sitähän kaikki tietty on, todennäköisyyspeliä.
Vaikea kyllä sanoa että onko vai eikö ole pienimmän vastuksen paikka, mihin iskee. Myös ilmassa voi olla eroja ja maastossa erilaisia potentiaalia niin varmaankin salama muotoutuu siihen missä olosuhteet on parhaat sille.
Lähetetty minun LE2123 laitteesta Tapatalkilla
navajokoira
02.07.2023, 11.06
Itsekin innostuin eilen googlailemaan. Artikkelit mitä löysin painottivat että ei kannata olla siellä ulkona ollenkaan (ja että joku pikku katos on ukkosen kannalta yhtä tyhjän kanssa), mutta siihen mitä tehdä jos kuitenkin on ulkona oli vähän huonommin järkevää sanottavaa.
Joissain ohje oli mennä heti kykkimään kauas pyörästä ja että pitäisi odotella kykkimässä vielä puolisen tuntia ukkosen mentyä ohi… Toisaalta ”Euroopassa” on kuulemma 10km välein kyliä, joissa oleviin kauppoihin, ravintoloihin ja juna-semiin kannattaa hakeutua suojaan. Luolia kannattaa välttää, koska niissä on karhuja ja villisikoja. Kannattaa pysytellä tai hakeutua alavaan maastoon.
Itse tulkitsin, että pyörän merkitys on aika pieni siihen iskeekö salama päin vai ei, joten normaalilla suomalaisella maantiellä jatkaisin ajamista lähimmälle huoltikselle tai sitten ison maantiesillan alle. Tilanteesta riippuen jäisin myös bussipysäkille/laavulle/tms. tiedostaen että kyse on pelkästä sateensuojasta, tai sitten jatkaisin vaan ajamista.
maalinni
08.07.2023, 16.08
Nyt sattumalta fillaroin mtb:llä ja ukkonen hiipi suoraan yläpuolelle. Lusikallinen vauvankakkaa housuihin ja aika äkkiä siinä alkaa suojaa etsimään. Menin sillan alle, kun ojat oli varattu. Pelloilla hepat veti lunkkina heinää, jospa ne vetäis sit salamit puoleensa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009711839.html?fbclid=IwAR1ZUaqMtWZelnkqTeC16R uPbgqb2lx3Anz4emvLJEm-0SHrTnyCNls2R1A
Ukkonen tappoi 23 ihmistä vuonna 1957.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009711839.html?fbclid=IwAR1ZUaqMtWZelnkqTeC16R uPbgqb2lx3Anz4emvLJEm-0SHrTnyCNls2R1A
Ukkonen tappoi 23 ihmistä vuonna 1957.
Ehkä kuitenkin salama.
Joskus ollut saaressa kun salama iskenyt lähikallioon, ei voinut puhua jyrinästä vaan helvetinmoisesta rätinästä... Mielenkiintoinen kokemus!
Juha Lehtinen
27.07.2023, 10.05
Muistan joskus reilut 50-vuotta sitten kun olin mummolassa niin olin ulkona kuistilla kun salama iski tien toiselle puolelle metsään. En tiedä osuiko kiveen vai mihin mutta pahuksenmoinen pamaus oli.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ohiampuja
28.07.2023, 12.01
Eli se salama voi iskeä käytännössä ihan missä vaan ja toisaalta jos kaikki aukealegendat pitäisi paikkansa, niin joka ikisen aukean keskellä yksinään kasvavan vanhan puun, pitäisi olla salaman iskemä. Mutta eipä niin ole. Salaman iskemiä puita kyllä näkee, mutta harvemmin nekään on aukeilla paikoilla.
Tämä on mielenkiintoinen havainto, en ollut noin osannut ajatellakaan. Ne salaman iskemät puut mitä itsekin tiedän, niin ovat kanssa ihan oudoissa paikoissa. Mistään ei oikein pysty päättelemään miksi juuri siihen puuhun se päätti iskeä.
Mutta jos itse on laajalla aukealla paikalla se selkeästi korkein kohta, niin toki se todennäköisyyttä kasvattaa. Eli ehkä itse pyrkisin pois sieltä aukealta, mutta en minä sen suurempia suojaustoimia tekisi. Isompana riskinä pidän myrskytuulia noin ylipäätään.
Kerran maantielenkillä myrskytuuli katkaisi ison kuusen jostain 4-5 metrin korkeudelta, ja se kävi niin nopeasti ettei siinä kissaa ehtinyt sanoa. Jos olin aikaisemmin tuumaillut että sellaisen puun alta ehtii pois, niin ei ehdi. Se kun ei ole mikään vapaasti ja hitaasti kaatuva puu, vaan se tuuli oikein paiskaa sen puun nurin.
Eli liikkuminen kirjanpainajan pilaamassa kuusikossa kovalla myrskyllä on minusta salamaa isompi riski. :)
Ps. Kerran 4-5 vuotta sitten lähdin syksy tuulella lastenvaunujen kanssa kävelylle tuohon meidän latupohjille. Ja kun olin kuullut 3-4 puun kaatumisesta johtuvaa suurta rysähdystä, niin käännyin sitten kotiin...
Bongattu meemistä.
”Vanha keino on ukkosella sirtää keittiön potà keskelle huonetta, riisuutua alasti, asettua nelinkontin pöydälle ja työntää molempiin korviin porkkanat.Tilastojen mukaan salama ei ole koskaan lyönyt alastomaan nelinkontin pöydällä porkkanat korvissa olleeseen henkilöön.”
Ohiampuja
01.08.2023, 14.01
Tuohan on kuin se lentäjä joka viimeisenä tekona tekee kiusaa onnettomuustutkintalautakunnalle. :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.