Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Gravel vai maantiepyörä maastopyörän kaveriksi



subi
27.06.2023, 08.01
Ostin muutama vuosi sitten vuosien pyöräilytauon jälkeen halvahkon maastopyörän, jolla on nyt ihan mukavasti jo kilometrejä takana. 99% ajasta tulee kuitenkin ajettua maantie/hiekkatie-lenkkejä ja ajattelisin, että gravel pyörä olisi varmaan parempi vaihtoehto. En ole googlailun ja videoiden perusteella kuitenkaan saanut oikein selville kuinka merkittävä ero ajokokemuksessa lopulta olisi verrattuna maastopyörään. Tiedän toki pyörän geometrian olevan maantiepyörää vastaava, mutta leveämmillä renkailla.

Toki voisin hommata myös maantiepyörän ja pysyä asfaltilla, mutta se jonkin verran rajaa jo lähtösuuntia pois kotipihasta. Gravel vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta, mutta onko tosiaan se ero maastopyörään riittävän merkittävä?

Ehkä typerää pyörittelyä helpolla asialla, mutta isoja ostoksia nämä ovat.

maalinni
27.06.2023, 08.58
Itellä on gravel, maantie ja maasto. Kyllä sillä gravelilla on kivempi ja nopeampi ajaa hiekkateitä, kun on hyvä keli ja tie on kunnossa (ei nimismiehen kiharaa). Maasturin kaivan sitten sateella ja kevät/syys ajoihin, kun tie on kihara ja kuoppainen.

Joskus tuli maantiepyörällä ajettua hiekkaa, mutta ei se mikään nautinto ollut.

esma
27.06.2023, 09.49
Gravel vois olla sopivampi tuollaiseen tilanteeseen. Sitten jos innostutkin päällystetyllä tiellä enempi ajelemaan niin alle voi vaihtaa kapeamma ja sileät kumit niin ollaan hyvin lähellä jo maantiepyörän tuntua ja vauhteja. Mikään kisakireä aerosukkula siitä ei tule mutta tavis lenkkeilyyn oikein sopiva ja hyvinkin erilailla kulkeva kuin leveämmällä nappula kumilla. Tai jos tulee soraa ja asfalttia vuoron perään ajeltua niin slikseille voi hankkia toisen kiekkosetin niin vaihtaminen onnistuu nopeasti.

Esimerkiksi mulla on nyt 30mm sliksit maantielle ja 47mm nappulat soralle. Molemmilla oikein mukava ajella ja on helpot vaihtaa tilanteen mukaan alle.

YocceT
27.06.2023, 10.38
Toki voisin hommata myös maantiepyörän ja pysyä asfaltilla, mutta se jonkin verran rajaa jo lähtösuuntia pois kotipihasta. Gravel vaikuttaisi parhaalta vaihtoehdolta, mutta onko tosiaan se ero maastopyörään riittävän merkittävä?


Kyllä niissä eroja on, toki riippuu millainen maastopyörä ja millainen gravel. Graveliin voisi valita renkaiksi jotkut allrounderit, jotka toimii sekä päällystetyllä että soratiellä.

Steve Baggy
27.06.2023, 11.53
Itsellä on gravel se turhin pyörä. Ei se ole hyvä missään.

K.Kuronen
27.06.2023, 13.11
Itsellä on gravel se turhin pyörä. Ei se ole hyvä missään.

Mikä ois gravelis parempi?

paaton
27.06.2023, 13.23
Itsellä on gravel se turhin pyörä. Ei se ole hyvä missään.

Niin se on vähän sellainen laitos millä ajellaan pitkiä sekulilenkkejä keleistä välittämättä. Just tuohon touhuun se on paras kampe.

Jos ei tykkää ajella kuin auringonpaisteessa ja lenkit lyhyitä, niin road+mtb varmasti parempi vaihtoehto.

travelleroftime
27.06.2023, 13.34
Gravel-pyörällä ajaa vaikka polkuja sillä suurin muuttuja on kuitenkin kuski.

maalinni
27.06.2023, 13.34
Itsellä on gravel se turhin pyörä. Ei se ole hyvä missään.

Hyvin perusteltu. Ketjun voikin nyt lukita.

Steve Baggy
27.06.2023, 14.13
Mikä ois gravelis parempi?
Omilla gravel-reiteillä 90% ajasta kevyt jäykkäperä/täysjäykkä 29er. Graveli on hyvä sellaisella unelmasoratiellä, mutta niitä on täällä päin törkeän vähän. Vähänkään raffimmalla se on maasturia huonompi.

Asfaltilla gravelilla tympäisee, kun se vain jotenkin on niin paljon ankeampi kuin maantiepyörä ja poluilla, kun ei voi paukuttaa kuten maasturilla.

jalkkis
27.06.2023, 17.28
Omilla gravel-reiteillä 90% ajasta kevyt jäykkäperä/täysjäykkä 29er. Graveli on hyvä sellaisella unelmasoratiellä, mutta niitä on täällä päin törkeän vähän. Vähänkään raffimmalla se on maasturia huonompi.

Asfaltilla gravelilla tympäisee, kun se vain jotenkin on niin paljon ankeampi kuin maantiepyörä ja poluilla, kun ei voi paukuttaa kuten maasturilla.

Mites jos gravelissa olisi maantiekiekot maantierenkain? Olisko se sitten enää niin paljon ankeampi maantiellä?

Ja tämä on siis ihan aitoa pohdintaa. Oma nykyinen pyörä on puhdas maantiepeli ja joskus funtsii, että taipuisko räveli maantiekiekoilla maantielle niin hyvin, että sillä ajaisi niitäkin ilokseen.

Arosusi
27.06.2023, 18.03
Koska aloittajalla on maastopyörä huonoimmille teille niin kallistuisin kisakireämpään gravelin suuntaan. Jos uudessa pyörässä on turhan järeät renkaat niin vaihtoon, rengasosiossa löytyy hyviä vinkkejä. Myöhemmin, jos tarvetta löytyy niin toiset vanteet ja niille maantierenkaat.

K.Kuronen
27.06.2023, 19.05
Omilla gravel-reiteillä 90% ajasta kevyt jäykkäperä/täysjäykkä 29er. Graveli on hyvä sellaisella unelmasoratiellä, mutta niitä on täällä päin törkeän vähän. Vähänkään raffimmalla se on maasturia huonompi.

Asfaltilla gravelilla tympäisee, kun se vain jotenkin on niin paljon ankeampi kuin maantiepyörä ja poluilla, kun ei voi paukuttaa kuten maasturilla.

Joo, varmaan oon ihan samaa mieltä: yleensä johonkin tietyyn tilanteeseen löytyy parempikin väline, kuin graveli, että siinä mielessä graveli ei ole paras missään. Jos kuitenkin lähden yhdellä pyörällä liikkeelle ja odotettavissa on asfalttia, vaihtelevaa gravelia ja vähän polkuja, niin pidän gravelia pätevänä työkaluna sellaiseen.

Jos taas ajan pelkästään asfalttia, niin mieluummin maantiepyörällä.

Steve Baggy
27.06.2023, 19.42
Mites jos gravelissa olisi maantiekiekot maantierenkain? Olisko se sitten enää niin paljon ankeampi maantiellä?

Parantaahan se sitä varmasti, mutta silti siinä on jotain oikeaan maantiepyörään verrattuna mikä sakkaa. Onko se leveämpi tanko, erilaiset välitykset, vähän erilainen ajoasento, järeämpi runko vai mikä, mutta se fiilis ei ole sama. Varmasti riippuu gravelistakin, mutta onko maantieorientoinut graveli sitten entistä ankeampi oikeasti huonoilla teillä.

Smo
27.06.2023, 20.55
^Cyclo olis lähempänä maantiepyörää (tämä siis ylläolevalle, ei ketjun aloittajalle)

subi
27.06.2023, 21.26
Alan tässä kyllä kallistuun tuohon graveliin ja tosiaan tarvittaessa toiset kiekot sit maantierenkaille, jos innostuu pidemmille asfalttilenkeille.

Mitenhän noita 1000-2000e graveleita pitäisi lähteä vertailemaan, onko jotain tiettyjä ominaisuuksia tai osia mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

jame1967
27.06.2023, 21.47
Mulla on tällä hetkellä vain läski ja cyclo , cycloon menee varmaan 45 renkulat eli pidän sitä cravelina , nyt alla terrat millä pärjännyt hiekalla ja asvaltilla .
Seuraava pyörä tulee kyllä olemaan maantie mikä sitten pyhitetään vain kestopäällysteelle .
Minä ottaisin gravelin jos pitäisi valita .

Mohkku
28.06.2023, 00.47
Itse pidän gravelista siksi, että se tarjoaa vaihtoehtoja reitinvalintoihin. Lisäksi asfaltin kunto on monin paikoin niin surkea, että kapearenkaisella maantiepyörällä ajelu on enemmän halkeamien varomista kuin ajamisen nautintoa.

Vähänkään teknisempään maastoon gravel ei ole kiva, joten ero maasturiin on selkeä. Itselläni on tosin maasturista rakennettu kippurasarvinen pyörä, jonka voisi määritellä graveliksi. Se on selkeästi parempi maastossa kuin tehdasgravel.

Itse en ole vuosiin uusien pyörien markkinoita seurannut, kun autotalli on täynnä pyöriä, joten vinkkejä en ala jakaa. Eiköhän gravelit pääsääntöisesti ole monenlaiseen arkeen soveltuviksi suunniteltuja. Jos riittävän laadukkaan toteutuksen hankit, pahasti pieleen tuskin menee.