Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Pinion E-drive system



Petri Tuomenpuro
20.06.2023, 17.17
Pinionilta uutta.

https://m.pinkbike.com/news/first-ride-pinion-e-drive-system.html

Simplon missä kyseinen pinion.

https://ebike-mtb.com/en/2023-simplon-rapcon-pmax-pinion-2023-test/

Travelkicking
20.06.2023, 21.04
Ja päälle vielä 2 S-pedelec-mallia. Viidakon vanha sananlasku: Makea maksaa.

MRe
21.06.2023, 09.52
Ihan mielenkiintoinen uutuus.

Takamisakari
21.06.2023, 13.10
Just hyvä. Rotwild täpäri hihnalla ja se on siinä.

Hemmo2
21.06.2023, 19.26
Oliskohan tämä nyt sitten se ”Game changer” ? Voisi ollakin.

Takamisakari
06.07.2023, 12.18
Onkos joku ehtinyt selailemaan olisiko jotain MGU- täpäriä oikeasti jo saatavilla jos haluaisi "liipaista"?

Travelkicking
06.07.2023, 17.41
Tuon mukaan Simplonia on saatavilla syksystä 2023 alkaen. Muut kolme (Bulls, Flyer ja Rotwild) on ilmoitettu 2024 malleina ja saatavuudesta ei ole muuta mainintaa. Btw. Rotwild käyttää voimansiirtoon ketjua, muut hihnaa.
https://www.emtb-news.de/news/e-bike-mit-pinion-2024-uebersicht/

Arnold-62
06.07.2023, 21.07
Kaikki rattaat rynnössä..taitaa tulla fillaristin vihollinen kitka mukaan. Sähkö kyllä vie mutta luomuna voipi olla melko jötikkä. Onkohan tuossa ratasparien kytkentä ensiö- ja toisioakseleihin putkimaisen akselin sisältä, kun ei tuossa näy liikevaroja sorkille tai vastaaville..Yllättävän pienen ja valmiin oloinen kuvissa.

Jeltsar
07.07.2023, 08.58
Kaikki rattaat rynnössä..taitaa tulla fillaristin vihollinen kitka mukaan. Sähkö kyllä vie mutta luomuna voipi olla melko jötikkä.

Kitkan takia noita Pinionin tai muiden vaihdelaatikoita ei juuri luomuissa ole näkynyt. Sähkö poistaa tämän ongelman. Samalla poistuu tavallisten vaihteiden ongelmat (kuluminen, säätäminen, korvakkeiden vääntyminen jne). Mielestäni täyssähköissä vaihdelaatikko (ja hihnaveto) on paras ratkaisi ikinä.

En oikein ole koskaan ymmärtänyt tätä "raskas polkea ilman avustusta, jos/kun akku loppuu" -argumenttia. Eikait kukaan osta mopoakaan sillä perusteella, että on kevyt työntää, jos/kun bensa loppuu? Varmasti vaatii totuttelua ajoon, että osaa ennakoida rangen, ei siinä.

Eri asia kevyet sähköpyörät, TQ HPR50 moottorit ym, joissa nimenomaan tavoitellaan luomumaista ajoa ja joissa vääntöäkään ei ole niin paljon.

MRe
07.07.2023, 10.13
Kuinka paljon te yleensä säätelette vaihteita? Jostain syystä mulla menee asennukset ja vaijereiden vaihdot kerrasta jiiriin.

hphuhtin
07.07.2023, 10.21
Hieno konsepti, saa kyllä omasta puolesta yleistyä. Vähän painavahkoja nuo pyörät, mutta tuolla Bullsilla voisin ajella. Rotwildkin on hieno, mutta painoa ei tuossa mainita. 30kg Flyerin lento sen sijaan jos ei jää lyhyeksi niin ihmettelen.

Lähinnä kuluminen ja vaihtajan mahdollinen hajoaminen iskusta omasta mielestä perinteisissä vaihteistoissa heikkoutena tähän verrattuna. Etujakin sitten tietty on.

Jeltsar
07.07.2023, 12.35
Kuinka paljon te yleensä säätelette vaihteita? Jostain syystä mulla menee asennukset ja vaijereiden vaihdot kerrasta jiiriin.

Sramin Gx ja X01 1x12 on ollut säätämistä jonniin verran, Sramin Gx 1x11 ei juurikaan.

Kuminauha
07.07.2023, 16.37
Enennenkuin sähkötäpärin myin pois, en reilun 3 tonnin aikana koskenu kertaakaan säätöihin. Paitsi kerran kun uusin vaihtajan ja toisen kerran kun uusin vivun (tiesuola söi nuo). Shimano XT 12s.

Jukka4130
07.07.2023, 17.05
Kitkan takia noita Pinionin tai muiden vaihdelaatikoita ei juuri luomuissa ole näkynyt.

Olen tästä eri mieltä. Nähtyjen arvioiden mukaan hyötysuhde on Pinionissa 2-5 % matalampi kuin ketjuvaihteilla. Omat kokemukset ovat myös linjassa tämän arvion kanssa. Useimmissa käyttöarkoituksissa ero hyötysuhteessa on yhdentekevä tai hyvin lähellä sitä. Yleistymisen pullonkaula liittynee ennemminkin, että yksikään iso valmistaja ei ole syystä tai toisesta lähtenyt tälle linjalle ja mahdollisesti, että osa vierastaa kiertovaihtajaa, joka on ollut Pinion-laatikon kanssa näille hetklille asti ainoa vaihtoehto.

Jeltsar
07.07.2023, 17.22
^no sehän tarkoittaisi, että sähkövehkeessä ei haittaisi sitäkään vertaa vaihdelaatikko. Ymmärtääkseni luomuversioissa vaihtaminen on ollut myös erilaista "normaaliin" nähden:
"As Neil mentioned, one of the biggest complaints folks have about the Pinion is that you can’t shift under load."
https://bikepacking.com/gear/pinion-gearbox-review/


Enennenkuin sähkötäpärin myin pois, en reilun 3 tonnin aikana koskenu kertaakaan säätöihin. Paitsi kerran kun uusin vaihtajan ja toisen kerran kun uusin vivun (tiesuola söi nuo). Shimano XT 12s.

Näemmä muilla ollut sitten paremmat säädöt ja/tai merkit, kun noin helpolla päässyt :D mutta onhan tuo Pinion silti vertaansa vailla, jos kokonaisuutta kattoo ja jos luvattu 10.000km huoltoväli yhtään pitää paikkaansa.

Travelkicking
07.07.2023, 19.42
Emtb-uutiset mainitsee haittapuolina
-erittäin vahvä rohina maksimiavustuksella
-karkea, ajallisesti viivästynyt vaihtaminen vaihteiden 4/5 ja 8/9 välillä.

Lehti kysyi asiasta tehtaalta. 'Tämä kaikki hieno' on saatu aikaan kahdella osavaihdelaatikolla, Kahden vaihteen kytkemisen aikana tapahtuu tuplavaihtaminen, muutoin siirretään vain yhtä ratasta. Tuplavaihtamisen aikana tapahtuu paljon pienikokoisessa vaihdelaatikossa, jossa ei ole kytkintä ja vääntoä on jopa 250 Nm.

mehukatti
07.07.2023, 20.35
Samalla poistuu tavallisten vaihteiden ongelmat (kuluminen, säätäminen, korvakkeiden vääntyminen jne).

SRAM Eagle Transmissionissa ei ole säätämisen tarvetta eikä korvake väänny, kun takavaihtaja on suoraan takahaarukassa kiinni. En ole yhtään vakuuttunut, että tuo Pinion olisi kokonaisuutena parempi kun lukee yltä sen huonot puolet.

Jeltsar
07.07.2023, 22.15
Mites tuo kulumispuoli? Sitä ei ole vielä kukaan ampunut alas. Shimanolta joo uusi hyperglide-pakka on hehkutettu olevan kestävämpi, mutta kestääkö sekään sähköpyörän vääntöä pidemmän päälle?

Eipä siinä, jos ei Pinion vakuuta, niin sitten ei. Ite olen kyllä odottanut kovasti tällaista vaihdelaatikko-moottori-hihnaveto-ratkaisua. Käytäntö näyttää, kunhan joskus pääsee testaamaan.

MRe
08.07.2023, 09.53
^mikä on ”pidemmän päälle”? Pakka kestää helposti jokusen tuhat km, joten en sen perusteella tekisi mitään päätöksiä.

Travelkicking
08.07.2023, 16.35
Mikäli huolto 10.000 km välein tarkoittaa laatikon öljynvaihtoa, niin tuossa on mahdollista ottaa lisävakuutus. Vaihtaa öljyt 5.000 km välein ja käyttää kalliimman pään öljyjä. Aika edullinen vakuutus.

Jeltsar
08.07.2023, 21.06
^mikä on ”pidemmän päälle”? Pakka kestää helposti jokusen tuhat km, joten en sen perusteella tekisi mitään päätöksiä.

Heh, jokunen tuhat vs. 10.000km. Eihän siinä eroa ole :D joo, toki edelleen ollaan markkinoinnin armoilla mutta kyllä tuo minusta silti kuulostaisi ihan hyvältä diililtä. Sittenhän oli MGU:ssa mahdollisuuksia ohjelmoitavia automaattivaihteita (Pre.select ja start.select).

Jukka4130
08.07.2023, 22.20
^no sehän tarkoittaisi, että sähkövehkeessä ei haittaisi sitäkään vertaa vaihdelaatikko. Ymmärtääkseni luomuversioissa vaihtaminen on ollut myös erilaista "normaaliin" nähden:
"As Neil mentioned, one of the biggest complaints folks have about the Pinion is that you can’t shift under load."
https://bikepacking.com/gear/pinion-gearbox-review/

Tämä johtunee yksinomaan siitä, että verrataan standardiasemaa pitävään ketjuvaihteen toimintaan. Ei autoarvosteluissakaan listata huonoksi puoleksi, että uutta vaihdetta ei voi laittaa silmään kaasun ollessa pohjassa.

Mahdollisuus vaihtaa liikuttamatta kampia ajaa tuon nimellisen haitan edelle moninkertaisesti – etenkin, kun ominaisuutta oppii hyödyntämään. Kiertovaihtajassa on myös vahvuutena, että 4-5 pykälää pystyy käymään läpi kirjaimellisesti käden käänteessä, kun liipasimella tässä menisi selvästi pidempään. Lisäksi tarkalleen ottaen, Pinion-laatikko ei salli tapahtumaa täyden vedon ollessa päällä, mutta kammet voivat olla liikkeessä. Toiminta on tältä osin myös välityskohtaista ja riippuu myös siitä, että vaihdetaanko ylös- vai alaspäin.

Kuminauha
09.07.2023, 08.15
Shimanolla saa nämä uuet vaihto-ominaisuudet myös ketjuihin, toki vain sähköpyörissä.

MRe
09.07.2023, 11.00
Tämä johtunee yksinomaan siitä, että verrataan standardiasemaa pitävään ketjuvaihteen toimintaan. Ei autoarvosteluissakaan listata huonoksi puoleksi, että uutta vaihdetta ei voi laittaa silmään kaasun ollessa pohjassa.

Mahdollisuus vaihtaa liikuttamatta kampia ajaa tuon nimellisen haitan edelle moninkertaisesti – etenkin, kun ominaisuutta oppii hyödyntämään. Kiertovaihtajassa on myös vahvuutena, että 4-5 pykälää pystyy käymään läpi kirjaimellisesti käden käänteessä, kun liipasimella tässä menisi selvästi pidempään. Lisäksi tarkalleen ottaen, Pinion-laatikko ei salli tapahtumaa täyden vedon ollessa päällä, mutta kammet voivat olla liikkeessä. Toiminta on tältä osin myös välityskohtaista ja riippuu myös siitä, että vaihdetaanko ylös- vai alaspäin.

Juu, no automaatti- ja eritoten suoravetovaihteistossa voi vaihtaa ja vaihdetaankin vaikka kaasu olisi pohjassa.

Harvemmin minulla on pyöräillessä tarve vaihtaa 4-5 vaihdetta kerralla, kuin että vaihdan veto päällä. Aika näyttää, onko pinion ja vastaavat se voittava ratkaisu.

mehukatti
11.07.2023, 10.15
Sähköpyörässä on aika olennaista, että vaihteet vaihtuu smootisti ison kuorman alla kun moottori vääntää täysillä esim. ylämäessä ja tarviit kevyempää vaihdetta. SRAM Eagle Transmissionissa tämä toimii uskomattoman hyvin (ostin Transmission-setin kuukaus sitten Larunpyörästä, joten kokemusta löytyy omassa sähkiksessä).

Mutta tehdään nyt kuitenkin selväksi, että onhan toi Pinionin moottori+vaihdelaatikko kombo hieno innovaatio. Mutta jos se toimii huonommin kun uudet sähkövaihteet, niin ei ainakaan itse tee mieli vaihtaa. Toisaalta varmasti löytyy niitäkin pyöräilijöitä, joilla parempi säänsuoja ja kulutuskestävyys menee suorituskyvyn edelle. Jossain kaupunki- tai kuormapyörässä ehkä itsekin kallistuisin huoltovapauden kannalle.

Jeltsar
11.07.2023, 11.54
Sähköpyörässä on aika olennaista, että vaihteet vaihtuu smootisti ison kuorman alla kun moottori vääntää täysillä esim. ylämäessä ja tarviit kevyempää vaihdetta. SRAM Eagle Transmissionissa tämä toimii uskomattoman hyvin (ostin Transmission-setin kuukaus sitten Larunpyörästä, joten kokemusta löytyy omassa sähkiksessä).

Mutta tehdään nyt kuitenkin selväksi, että onhan toi Pinionin moottori+vaihdelaatikko kombo hieno innovaatio. Mutta jos se toimii huonommin kun uudet sähkövaihteet, niin ei ainakaan itse tee mieli vaihtaa. Toisaalta varmasti löytyy niitäkin pyöräilijöitä, joilla parempi säänsuoja ja kulutuskestävyys menee suorituskyvyn edelle. Jossain kaupunki- tai kuormapyörässä ehkä itsekin kallistuisin huoltovapauden kannalle.

Niin siis ainakin tuon pinkbiken artikkelin mukaan kuorman alla vaihto nimenomaan sujuu tällä uudella Pinion MGU:lla:

"Thanks to Pinion’s hard- and software, gear shifting on a Pinion MGU-equipped e-bike is said to happen within a fraction of a second, is supposed to be very precise and feel smooth as butter – even under load."

"To sum it up, Pinion's E-Drive System claims that it can shift while riding, while being stationary and under load."

"In terms of functionality under power, there was absolutely nothing to complain about, even when madly shifting under strong loads"
https://m.pinkbike.com/news/first-ride-pinion-e-drive-system.html

Jukka4130
11.07.2023, 16.35
Shimanolla saa nämä uuet vaihto-ominaisuudet myös ketjuihin, toki vain sähköpyörissä.

Eroina on, että Pinionin-vaihdelaatikko tekee vaihdon välittömästi ja pyörän ei tarvitse olla liikkeessä. Ketjuvaihteella kestää aina oma aikansa, kun ketju putoaa tai kiipeää halutulle rattaalle.


Harvemmin minulla on pyöräillessä tarve vaihtaa 4-5 vaihdetta kerralla, kuin että vaihdan veto päällä. Aika näyttää, onko pinion ja vastaavat se voittava ratkaisu.

Totta, harvemmin. Kuitenkin, kun ominaisuus on käytössä, sitä tulee käytettyä ehkä useammin kuin voisi alkuun olettaa.

MRe
11.07.2023, 17.01
Totta, harvemmin. Kuitenkin, kun ominaisuus on käytössä, sitä tulee käytettyä ehkä useammin kuin voisi alkuun olettaa.

Voi olla. Kuormapyörissä tuo on varmasti hyvä ominaisuus, kun vaikka liikennevaloissa pitää saada pientä vaihdetta sisään.

Kuminauha
12.07.2023, 08.37
Eroina on, että Pinionin-vaihdelaatikko tekee vaihdon välittömästi ja pyörän ei tarvitse olla liikkeessä. Ketjuvaihteella kestää aina oma aikansa, kun ketju putoaa tai kiipeää halutulle rattaalle.



Totta, harvemmin. Kuitenkin, kun ominaisuus on käytössä, sitä tulee käytettyä ehkä useammin kuin voisi alkuun olettaa.

Shimanon freeshift ei kyllä tarvi pyörään mitään liikettä käsittääkseni?

Ei varmaan tosin ihan yhtä nopeasti tee kuin noi vaihdelootat.

MRe
12.07.2023, 10.05
Aletaan olemaan aika high-end meiningissä, jos vaihtamisen viive pilaa segmentin.

S_tara
12.07.2023, 10.37
"Shimanon freeshift ei kyllä tarvi pyörään mitään liikettä käsittääkseni?"

Tarvinnee pyörän liikkeen, mutta ei polkimien liikettä?

Kuminauha
12.07.2023, 15.02
Selvä homma.

Pataässä
14.07.2023, 09.14
Toivotaan että näistä hihnallisia Pinion emtb fillareita alkaa pian tulemaan markkinoille. Sopis tälläselle puusilmälle erittäin hyvin joka ei osaa eikä jaksa säädellä vaihtajia eikä seurata ketjun kulumista ja putsailla ketjuja joka ajolenkin jälkeen. Toi pinion+hihna+sähkö olis itelle täydellinen paketti. Helppohoitonen ja yksinkertainen. Saa nähä mihin hinnat noissa asettuu...

Raumance
07.08.2023, 21.09
Kitkan takia noita Pinionin tai muiden vaihdelaatikoita ei juuri luomuissa ole näkynyt. Sähkö poistaa tämän ongelman. Samalla poistuu tavallisten vaihteiden ongelmat (kuluminen, säätäminen, korvakkeiden vääntyminen jne). Mielestäni täyssähköissä vaihdelaatikko (ja hihnaveto) on paras ratkaisi ikinä.

En oikein ole koskaan ymmärtänyt tätä "raskas polkea ilman avustusta, jos/kun akku loppuu" -argumenttia. Eikait kukaan osta mopoakaan sillä perusteella, että on kevyt työntää, jos/kun bensa loppuu? Varmasti vaatii totuttelua ajoon, että osaa ennakoida rangen, ei siinä.

Eri asia kevyet sähköpyörät, TQ HPR50 moottorit ym, joissa nimenomaan tavoitellaan luomumaista ajoa ja joissa vääntöäkään ei ole niin paljon.

Jossain vaiheessa se akku loppuu. Yleensä nyt nykyään 750Wh akuilla on aika harvinaista mutta pidemmillä reissuilla sitä tapahtuu. On jokseenkin kiinni siitä kuinka hyvin osaa ennakoida mutta kun ajetaan pitkää niin se on vaan että loput asvaltit ajetaan tyhjillä kun se akku käytetään poluilla. On sillä väliä. Se että pitääkö laittaa 210W vai 240W kolmen tunnin ajon jälkeen niin on helppo sanoa täällä palstoilla että mitä väliä mutta sitten kun joutuu sitä oikeasti polkemaan niin ääni kellossa voi olla vähän eri.

Mutta on ne täysjousto täyssähköt joka tapauksessa raskaita polkea offilla.

Itellä alko sähkö hommat viime vuonna ja nyt on yli sata maastolenkkiä alla. Ennen vaihtoa enduro oli suuntaumus ja sähkärissä se ero että ajaminen on paljon enemmän polkemista mikä tarkoittaa että kammet kuopivat jatkuvasti maata ja juuria ja vaihteiston osia palaa.

Ensimmäisen vuoden saldo 3 vaihtajaa, 3 hängeriä eli noin 400€ yht osineen.

Toisen vuoden saldo elokuun alussa 1 vaihtaja, 2 hängeriä, ketju, kahet kammet. Eli jotain 250€ ilman kampia. Ekat kammet Rtech korvasi ja tokat kammet meni kun en kiristäny tarpeeks eli ei mitään sähkön kanssa tekemistä. Kavereilla sitten taas on aika samanlaisia saldoja. Toisella on jo 500€ palanut vaihteistoon tässä vaiheessa. Ja siis ihan GX perus osia ei mitään kalliita.

Riippuu tietysti miten ajaa. Meillä perus ajo on aika maksimaalista vauhtia. Jos ajelee rauhallisesti ei yritä puskea niin varmasti menee reilusti alle puolet noista summista vaihteistoon. Mutta jos maasto ajoa on yli 500km kuussa ja siitä suurin osa on kova vauhtista niin kyllä sitä rahaa uppoaa helposti se 400€+ vaihteistoon vuosittain.

Leewi
08.08.2023, 10.38
Jossain vaiheessa se akku loppuu. Yleensä nyt nykyään 750Wh akuilla on aika harvinaista mutta pidemmillä reissuilla sitä tapahtuu. On jokseenkin kiinni siitä kuinka hyvin osaa ennakoida mutta kun ajetaan pitkää niin se on vaan että loput asvaltit ajetaan tyhjillä kun se akku käytetään poluilla. On sillä väliä. Se että pitääkö laittaa 210W vai 240W kolmen tunnin ajon jälkeen niin on helppo sanoa täällä palstoilla että mitä väliä mutta sitten kun joutuu sitä oikeasti polkemaan niin ääni kellossa voi olla vähän eri.

Joo, jouduin ostamaan 200 te hiilikuituautonkin, että jaksaa paremmin työntää, kun pensa loppuu.

Pataässä
05.09.2023, 21.31
Tulispa eurooppaan myyntiin HT pyöriä Pinionilla ja smart shiftillä! Priorityllä on 600hxt mutta kovin vaikee saada sitä työsuhdepyöräksi koska ei oo EU:n alueelta. Se smart shift on hyvä upgreidi siihen perus kiertokahvaan verrattuna. Toki jos tykkää harrastaa pitkänmatkan bike packing hommia niin aina mekaaninen kiertokahva on luotettavampi. Mutta itelle sopis niin täydellisesti HT pyörä Pinionilla ja smart shiftillä!