Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Gravelreitit yksiin kansiin

AnttiWalker
20.06.2023, 14.50
Hei, mä olen tunnistanut ettei meillä ole Suomessa kerättynä gravel-lenkkejä yksiin kansiin samalla tavalla, kun ne on monissa muissa maissa.
Olisin kiitollinen, jos voisitte jakaa omia suosikkilenkkejänne Suomesta ja voin kreditoida halutessa jakajaa.

Ruotsissa samanlainen näyttää esim tältä (https://teamutangranser.se/?fbclid=IwAR0kX4sDDjUxLCJ57YIoNhTOvgb1ressYKDtWc5P TYr5Gyup6Q1HyEtVyD0)

Jos voitte garminista, komootista mistä vaan jaella lenkkejänne, niin koetan uusille sivuile kykyjeni mukaan keräillä niitä ehtiessäni

Hippo04
20.06.2023, 15.06
Johan jälki.fi on olemassa. Sinne vaan kaikki.

AnttiWalker
20.06.2023, 15.18
oma ajatus on sellanen kuratoidumpi. Ihmisten omat suosikkilenkit ympäri Suomen. Sellaisia on ympäri maailmaa, mutta ei meillä

Hippo04
20.06.2023, 15.28
oma ajatus on sellanen kuratoidumpi.

Meinaatko käydä ajamassa ne ennen julkaisua?

K.Kuronen
20.06.2023, 19.55
Mä en oikein voi mihinkään blogiin tai muuhun naamaani laittaa, kun menin aikoinaan vahingossa väärään jonoon. Mutta jos joku haluaa käydä ajamassa mun tekemän reitin, niin saahan sitä mennä ja kertoa. Mä voin tähän ketjuun ehtiessäni laittaa jonkun tekeleen kykyjeni mukaan.

JackOja
20.06.2023, 20.50
Meinaatko käydä ajamassa ne ennen julkaisua?

Hyvä kysymys, kenellä on kompetenssia arvioida reittien ns. parhautta.

Pahoittelut, jotenkin en jaksa uskoa. Jälki ja Gravelmapkin on pilattu.

Puskis
20.06.2023, 22.06
Gravelmapkin on pilattu.

Piti käydä katsomassa, että mitäs. Ainakin toimii niin hitaasti, ettei tee mieli käyttää siksikään. Routet oli ihan typerä ominaisuus, mut onneksi ne saa täpättyä pois. Mut eikös siellä sitten jotkut ole laittaneet jotain 200km reittejä segmenteiksi.

Ite oon laittanut tuonne vain sellaisia hiekkateitä, jotka eivät pääty umpikujiin. Tuleeko mieleen jotain muita hyviä käytäntöjä?

K.Kuronen
20.06.2023, 22.17

Ainakin mulla: sen verta monta sorakilsaa on takana. Että kelpaako maisemat, niin sitä voi olla vaikea arvioida.

JackOja
20.06.2023, 22.24
...Routet oli ihan typerä ominaisuus, mut onneksi ne saa täpättyä pois. Mut eikös siellä sitten jotkut ole laittaneet jotain 200km reittejä segmenteiksi....

Joo Routet imee ja ovat usein silkkaa assua. Ja assua laitettu segmentiksi jne. huoh.

Eikä moderointi toimi, fläggäys ei johda mihinkään.

Gravelmap on kaunis ajatus, että olisi näppärä kartta sorateistä. Lenkkijälkien keräilyssä ei musta ole pointtia. Itse en ainakaan halua ajaa muiden jälkiä vaan katsoa miten pääsen lähtöpaikasta määränpäähän assua vältellen.

Ainakin mulla....

Sama. Pidän itseäni ihan pätevänä soramaisterina.

paaton
20.06.2023, 23.38

Jep.

Idea on hyvä. Mutta jos esimerkiksi katsoo tuota esimerkkilinkkiä ruotsista. Takana on pyöräkerho. Kaikki reitit on saletisti ajettu läpi ja todettu hyväksi.
Ei pihojen läpi ajamista, tai muita typeryyksiä.

Ei noita nyt vaan voi kerätä satunnaisilta lökäpöksyiltä facebookissa tai foorumilla.

paaton
20.06.2023, 23.42
Ainakin mulla: sen verta monta sorakilsaa on takana. Että kelpaako maisemat, niin sitä voi olla vaikea arvioida.

Juu, tämän uskon kyllä.

JackOja
21.06.2023, 08.19
Toi yllämainittu* on juurikin esimerkki siitä, että ei näin. Kun nimenomaan on yleisesti sovittu Abramsbyn tilan kanssa, ettei siitä pihan läpi ajeta. Nyt kun tuo on esillä niin porukka ajaa siitä.

*EDIT: lisäyksenä selittävä kommentti, edeltä poistettu viesti, joka sisälsi reittijäljen.

paaton
21.06.2023, 08.40
Jep, niin se on. Otetaan pois ja katsotaan jos jaksaa muokkailla sopivaksi.

Noita kohtia on tosiaan monissa reiteissä ja tuon vuoksi nämä pitäisi ajaa ajatuksen kanssa läpi.

K.Kuronen
21.06.2023, 09.29
Tuleeko mun ajamasta gravelreitti, jos mä laitan sen tänne näkyviin?

Jii8
21.06.2023, 10.56
Toi yllämainittu* on juurikin esimerkki siitä, että ei näin. Kun nimenomaan on yleisesti sovittu Abramsbyn tilan kanssa, ettei siitä pihan läpi ajeta. Nyt kun tuo on esillä niin porukka ajaa siitä.

Ei minulla satunnaisena grävelöitsijänä ole tietoa tuollaisesta sopimuksesta, toki ihan ymmärrettävää ettei välttämättä ajella tilojen läpi. Kerran olen kuitenkin tuonkin tiluksen läpi ajanut, mitään kieltoja ei ollut ja kun tiellä oli muitakin kulkijoita en sitä kovin isona rikoksena osannut pitää.

Steve Baggy
21.06.2023, 11.48
Kun nimenomaan on yleisesti sovittu Abramsbyn tilan kanssa, ettei siitä pihan läpi ajeta.
Kuka ja kenen kaikkien puolesta tälläisen sopimuksen on tehnyt?

JackOja
21.06.2023, 11.54
...toki ihan ymmärrettävää ettei välttämättä ajella tilojen läpi. ..

Juu en itsekään ajele jos on olemassa kiertoreitti.

Kuka ja kenen kaikkien puolesta tälläisen sopimuksen on tehnyt?

En tiedä. Kysy sieltä tilanhoitajalta tai muulta vastaavalta.

Steve Baggy
21.06.2023, 11.55
En tiedä. Kysy sieltä tilanhoitajalta tai muulta vastaavalta.
Itse juuri vaadit ko. sopimuksen noudattamista ja et tiedä kuka sen on tehnyt ja kenen puolesta. Outoa.

JackOja
21.06.2023, 11.57
Itse juuri vaadit ko. sopimuksen noudattamista ja et tiedä kuka sen on tehnyt ja kenen puolesta. Outoa.

En ole vaatinut mitään.

Steve Baggy
21.06.2023, 11.59
En ole vaatinut mitään.

*EDIT: lisäyksenä selittävä kommentti, edeltä poistettu viesti, joka sisälsi reittijäljen.

Kyllähän tämä sitä tarkoittaa, että pitäisi noudattaa sopimusta eikä ajaa siitä läpi.

JackOja
21.06.2023, 12.02
Kyllähän tämä sitä tarkoittaa, että pitäisi noudattaa sopimusta eikä ajaa siitä läpi.

Meillä on nyt selvästikin eri käsitys tästä.

EDIT: asiaan palatakseni, tälläinenkin on https://www.tubeless.cc/gravel-reitit

nure
21.06.2023, 12.11
Olkoot kuka tahansa sopinut mitä ja kenen kanssa niin kyllä fiksu tajuaa paikat missä ei ajeta. Hieman samaa jos vieraan laituriin kiinnitäydytään...

Steve Baggy
21.06.2023, 12.17
Meillä on nyt selvästikin eri käsitys tästä.

EDIT: asiaan palatakseni, tälläinenkin on https://www.tubeless.cc/gravel-reitit
Miksi puhut yleisestä sopimuksesta, jos mielestäsi ei ole kyse sellaisesta?

pturunen
21.06.2023, 13.32
Miksi puhut yleisestä sopimuksesta, jos mielestäsi ei ole kyse sellaisesta?

Katsottuani 3 viestiä tätä vänkäämistä, en todellakaan haluaisi sinun ajavan maatilani läpi (jos sellainen olisi). Käsittämätön ajatus taas, että kuvitellaan olevan jotenkin ok mennä mistä tahansa huomioimatta maanomistajan toiveita. Jokamiehenoikeudet sisältävät yhtä lailla velvollisuuksia, vaikka niitä omia oikeuksia tunnutaan kovasti korostettavan velvollisuuksien kustannuksella.

Steve Baggy
21.06.2023, 14.56
Käsittämätön ajatus taas, että kuvitellaan olevan jotenkin ok mennä mistä tahansa huomioimatta maanomistajan toiveita. Jokamiehenoikeudet sisältävät yhtä lailla velvollisuuksia, vaikka niitä omia oikeuksia tunnutaan kovasti korostettavan velvollisuuksien kustannuksella.
Mistä sait päähäsi, että olisi millään tavalla ok? Ei ole.

Minä vain ihmettelin, että olisi olemassa joku yleinen sopimus tilanomistajan ja pyöräilijöiden välillä ettei ajeta ja sitä rikkovat on tymiä. Ei tuollaista voi sopia.

yksinteoin
22.06.2023, 10.47
Ihme nihkeilyä täällä, hyvä idea mielestäni. Saadaanko kasaan kaikki ajamisen arvoiset lenkit Suomen alueelta? No ei varmasti, mutta ylipäätään kaikki kokoelmat jossa hyviä gravel-lenkkejä ovat ainakin itselleni tervetulleita. Varsinkin jos homma toimii niin, että selkeästi joku taho (tässä tapauksessa AnttiWalker) toimii vielä kerääjänä ja esim yhdessä juuri päätetty että pihoja jne kerätyissä lenkeissä vältellään.

Itsellä ainakin harrastukseen käytettävä aika/vaiva on nykyään sen verran kortilla, että ihan mielelläni tulen ns valmiiseen pöytään ja ajan lenkin, jonka joku lajin harrastaja on kokenut tarpeeksi hyväksi jakaakseen. Varsinkin jos kyseessä alue (esim lomareissun tai sukuloinnin yhteydessä), joka ei itselleni aiemmin tuttu.

paaton
22.06.2023, 11.35
Niin. Jos te yhdessä päätätte ettei maatilan läpi saa ajaa, niin en minä ainakaan pysty jakamaan just mitään reittejä. Usein noissa jossain kohtaa navetan sivu mennään.

Parempi kun ei jaa mitään, niin ei tule ihmisille paha mieli.

Mohkku
22.06.2023, 12.45
Ei kai sille mitään voi, että joidenkin mielestä oma toiminta ei haittaa muita, joten se on ok. Näin sekin maastopyöräporukka, joka halusi pysäköidä pakettiautonsa mökin pihalle, kun siitä oli 50 m lyhyempi matka kansallispuiston reiteille kuin viralliselta parkkipaikalta. Tai se hiihtäjäporukka, joka halusi oikaista pihani läpi, kun ei 100 m aikaisemmin hoksannut poiketa tieltä ladulle. Tai naapurin perheen mönkkäriharrastajat esimerkiksi. Toisten metsissä on ihan ok ajella mönkkärillä, onhan siellä pururatakin, vaikka onkin yksityisen maata jne. Sitten jos homma kielletään, alkaa valitus huonosta lainsäädännöstä, jota pitää muuttaa, jotta olisi mahdollista harrastaa.

Kaikki näistä todennäköisesti pitävät itseään fiksuina, kun osaavat ajatella toiminnasta aiheutuvan haitan vähäisyyden ja siten päättää sen olevan ok.

Onhan jakamisessa riskinä se joukkopsykoosi, että kun yksi on jotain tehnyt, muut menee perässä. Itse en onneksi gps-härveleillä pyöräile, vaan katson maastokartasta lupaavan näköisiä teitä ja lähden katsomaan paikkoja. Muut saa minun puolestani ajella toistensa jälkiä.

navajokoira
22.06.2023, 12.46
Ihme nihkeilyä täällä, hyvä idea mielestäni. Saadaanko kasaan kaikki ajamisen arvoiset lenkit Suomen alueelta? No ei varmasti, mutta ylipäätään kaikki kokoelmat jossa hyviä gravel-lenkkejä ovat ainakin itselleni tervetulleita. Varsinkin jos homma toimii niin, että selkeästi joku taho (tässä tapauksessa AnttiWalker) toimii vielä kerääjänä ja esim yhdessä juuri päätetty että pihoja jne kerätyissä lenkeissä vältellään.

Itsellä ainakin harrastukseen käytettävä aika/vaiva on nykyään sen verran kortilla, että ihan mielelläni tulen ns valmiiseen pöytään ja ajan lenkin, jonka joku lajin harrastaja on kokenut tarpeeksi hyväksi jakaakseen. Varsinkin jos kyseessä alue (esim lomareissun tai sukuloinnin yhteydessä), joka ei itselleni aiemmin tuttu.

Tässä nyt on se että meillä on jo sivusto jolla on satunnaisten tyyppien lähettämiä reittejä joita kukaan ei ole tarkistanut ja sen kyllä huomaa (jalki.fi), ja meillä on jo sivusto jossa on yksittäisen pääkaupunkiseutulaisen jakamia reittejä (tubeless.cc).

AnttiWalkerille toivotan onnea ja menestystä somevaikuttajauralla, mutta en mäkään näe minkä ongelman satunnaisten tyyppien reittien kasaaminen Antin blogiin ratkaisee. Mieluummin yhteistyötä jonkun olemassaolevan kanssa tai uutta palvelua laajemmalla porukalla.

YocceT
22.06.2023, 18.28
Ei kai sille mitään voi, että joidenkin mielestä oma toiminta ei haittaa muita, joten se on ok.

No tää. Yleisesti ottaen jengin asenne toisten pihapiirien tai muiden yksityisalueiden kunnioittamista kohtaan on heikentynyt siitä mihin itse on oppinut aikoinaan. "Minulla on oikeus" ja "On tästä muutkin menneet, miksen minäkin" ovat ne tavallisimmat perustelut, joista ensimmäinen ei yleensä pidä paikkaansa ja toinen on vain joukkotyperyyttä.

Maaseudulla on toki yksityisteitä, jotka usein aikojen alussa on reititetty pihapiirien läpi ja joissa jokamiehenoikeudella voi luvallisesti kulkea. Lain tarkoittama jokamies on alunperin ollut satunnainen jalankulkija, mutta jos se alkaakin tarkoittaa kymmenien tai satojen henkilöiden täyttä vauhtia kaahaavien pyöräilijöiden joukkoa, haitta asumiselle ja ärsytyskynnyksen laukeaminen voi olla enemmän kuin lähellä.

Kun ja jos joku nyt noita alkaa kerätä julkiseksi tietopankiksi, niin voisi sen verran kuratoida, että ihan räikeimmille asumusten pihapiirejä läpäiseville segmenteille mietittäisiin vaihtoehtoinen reititys. Itse en näe tuollaiselle tietopankille juurikaan tarvetta, on hauskempaa miettiä itse omat polkunsa ja reittinsä, mutta ymmärrän niitä uusavuttomia jotka eksyvät välittömästi kun näköyhteys lähimpään ABC:n mainospyloniin katoaa.

paaton
22.06.2023, 19.41
Ei kai sille mitään voi, että joidenkin mielestä oma toiminta ei haittaa muita, joten se on ok. Näin sekin maastopyöräporukka, joka halusi pysäköidä pakettiautonsa mökin pihalle, kun siitä oli 50 m lyhyempi matka kansallispuiston reiteille kuin viralliselta parkkipaikalta. Tai se hiihtäjäporukka, joka halusi oikaista pihani läpi, kun ei 100 m aikaisemmin hoksannut poiketa tieltä ladulle. Tai naapurin perheen mönkkäriharrastajat esimerkiksi. Toisten metsissä on ihan ok ajella mönkkärillä, onhan siellä pururatakin, vaikka onkin yksityisen maata jne. Sitten jos homma kielletään, alkaa valitus huonosta lainsäädännöstä, jota pitää muuttaa, jotta olisi mahdollista harrastaa.

Kaikki näistä todennäköisesti pitävät itseään fiksuina, kun osaavat ajatella toiminnasta aiheutuvan haitan vähäisyyden ja siten päättää sen olevan ok.

Onhan jakamisessa riskinä se joukkopsykoosi, että kun yksi on jotain tehnyt, muut menee perässä. Itse en onneksi gps-härveleillä pyöräile, vaan katson maastokartasta lupaavan näköisiä teitä ja lähden katsomaan paikkoja. Muut saa minun puolestani ajella toistensa jälkiä.

Juurkin näin. Ja tällaisten jeesusten takia niitä reittejä ei kannata vaan jakaa.

paaton
22.06.2023, 19.45
No tää. Yleisesti ottaen jengin asenne toisten pihapiirien tai muiden yksityisalueiden kunnioittamista kohtaan on heikentynyt siitä mihin itse on oppinut aikoinaan. "Minulla on oikeus" ja "On tästä muutkin menneet, miksen minäkin" ovat ne tavallisimmat perustelut, joista ensimmäinen ei yleensä pidä paikkaansa ja toinen on vain joukkotyperyyttä.

Maaseudulla on toki yksityisteitä, jotka usein aikojen alussa on reititetty pihapiirien läpi ja joissa jokamiehenoikeudella voi luvallisesti kulkea. Lain tarkoittama jokamies on alunperin ollut satunnainen jalankulkija, mutta jos se alkaakin tarkoittaa kymmenien tai satojen henkilöiden täyttä vauhtia kaahaavien pyöräilijöiden joukkoa, haitta asumiselle ja ärsytyskynnyksen laukeaminen voi olla enemmän kuin lähellä.

Kun ja jos joku nyt noita alkaa kerätä julkiseksi tietopankiksi, niin voisi sen verran kuratoida, että ihan räikeimmille asumusten pihapiirejä läpäiseville segmenteille mietittäisiin vaihtoehtoinen reititys. Itse en näe tuollaiselle tietopankille juurikaan tarvetta, on hauskempaa miettiä itse omat polkunsa ja reittinsä, mutta ymmärrän niitä uusavuttomia jotka eksyvät välittömästi kun näköyhteys lähimpään ABC:n mainospyloniin katoaa.

No tämä vähän fiksummin kerrottu. Eli tosiaan tuollaisia paikkoja on paljon. Parempi vaan kun ei jaa niitä yleisiksi.
Jonkun jeesuksen tulisi ajaa muuten kaikki reitit läpi ja etsiä noille vaihtoehtoinen kierto.

Todennäkösesti nämä reitit kyllä nyt löytyy face hörhöjen kautta ja kukaan ei tule koskaan niitä tarkistelemaan.

K.Kuronen
22.06.2023, 22.07
Reitin käsite on itselle vähän hämärä: mulle Turun ympäristö näyttäytyy mahdollisten sorateiden verkostona, josta poimin osuuksia ja joita yhdistelen, joko kotona tietokoneella suunnitelmaksi tai sitten vain lähtemällä ajamaan. Samalla tavalla kestopäällysteiset muodostavat verkoston.

Jos itse lähtisin, mitä en ole tekemässä, rakentamaan graveliin keskittyvää sivustoa, niin ehkä tarkastelisin yksittäisen reitin sijaan alueita. Esimerkiksi Vahdosta jos lähtee, niin sekä hyvää, että huonoa ajettavaa löytyy helposti päiväksi.

nure
23.06.2023, 00.18
^Itse noudattanut kaavaa että kun ovesta lähtee ulos ajamaan niin johonkin päätyy ja yleensä takaisinkin. Turun nurkkia vuosikymmeniä ajanut ja kyllä ajamista ilman reittejäkin löytyy eikä kenekään pihamaillakaan tarvi poiketa.

Marsusram
23.06.2023, 00.31
Trailmapissa huomioidaan OSM:in Access tagit, eli nuo pihapiirit voi merkata kielletyksi.
Laiskat haluaa valmiita lenkkejä, eikä osaa moniulotteisessa reittiverkostossa navigoida pätkistä suunnitellen.

snowfake
25.06.2023, 17.46
Trailmapissa huomioidaan OSM:in Access tagit, eli nuo pihapiirit voi merkata kielletyksi.
Laiskat haluaa valmiita lenkkejä, eikä osaa moniulotteisessa reittiverkostossa navigoida pätkistä suunnitellen.

Jos ihan tuurilla vaan lähtee ajelemaan ja "kyllä sieltä jotain löytyy" niin esim. tässäkin kohtaa on aika paljon teitä jotka vaan päättyvät jonkun pihaan, mutta sen verran pitkä pätkä että alkuun sitä ei nää: https://gravelmap.com/#13.98/60.63188/22.38002 eli jos ei halua tuollaista yritys-erehdys -hommaa harrastaa niin sitten pitää tuostakin valita niitä pätkiä jotka näyttäisivät menevän läpi toiselle tielle