PDA

Näytä tavallinen näkymä : Apua takakiekon valintaan



Tamppa
16.06.2023, 15.09
Huomasin takavanteessa useita murtumia pinnojen sisäänmenoreikien kohdalla. Netistä saisin ostettua saman vanteen kuin pyörässäni nyt on, mutta mietin pitäisikö samalla ostaa uusi kiekko, koska napa ja vapaaratas saattavat olla jo aika kuluneita. Nettikaupoista en meinaa löytää vaan alkuperäistä napaa vastaavaa uutta napaa. Lisäksi en ymmärrä, mikä vapaaratas pitäisi valita. Osaisitteko auttaa miten valita uusi kiekko taakse?

Pyöräni on Trek Roscoe 9, vm. 2018.
Alkuperäinen takanapa: Bontrager, suljetut laakerit, Boost141
Alkuperäiset vanteet: SUNringlé Duroc 40 SL, 28-reikäiset
Takapakka on Shimano SLX M7000, 11-46, 11 vaihdetta ja pyörässä on levyjarrut.

nure
16.06.2023, 15.33
Turha samanlaista hakea, jos 29" kiekko niin ainoastaan vapaaratas ja akseli ratkaisee... Jos vapaa ratas HG ja taka-akseli 12mm boost niin niillä referensseillä pitäisi löytyä sopiva. Myös jarrulevyn kiinnitys kannattaa huomioida jos vanhaa levyä haluat käyttää.
Valitse vanne sopivan levyisenä ja jostain saksanmaan verkkokaupoista lähtisin hakemaan ellei lähistöllä laatupuoteja...

Jukka4130
16.06.2023, 17.19
Boost 141 -akselikoko on todellinen väliinputoaja ja on käsittämätöntä, että sellainen on olemassa ja puhumattakaan, että sitä on speksattu pyöriin. Jos napaa ei löydy tuossa koossa ja nykyinen on ehjä, uuden kiekon kasaaminen navan ympärille on kentiesi paras vaihtoehto.

therne
16.06.2023, 20.09
Kyllä niitä löytyy, esim
https://www.sporthammer.fi/bontrager-line-40-275-boost-141-mtb-takakiekko
tai
https://cycli.fi/products/takakiekko-bontrager-line-40-27-5-boost-141-mtb-wheel-2021

Tuon vuosimallin roscoe on 27,5 tuuman kiekkokoolla, plus-koko eli vanteen sisäleveys yli 35 mm
Takanapa taikasanoilla 141 boost tai 141qr
Vapaaratas on shimano hg
Levyjarrukiinnitys yleisemmin näissä 6-bolt

-tomi

nure
17.06.2023, 00.30
^Juu, en huomannut että oli tuo Trek perä. Aina kannattaa kiertää kaukaa kaikki poikkeavat komponentit joiden saatavuus hankalaa.

Bndit
17.06.2023, 09.13
https://fitwheels.eu/ Noi kasaa melkein minkälaisia kiekkoja vaan, kannattaa laittaa meiliä, siellä on hyvä asiakaspalvelu. Tai helpommalla pääset kun ostat samalaisen…

nure
17.06.2023, 13.28
Osta orkkis, kasaaminen voi tulla kalliimmaksi mutta toisaaltaan voi saada paremman.

Ps. Paljonkos kuskilla painoa, mietin vaan moisen hajoamisen syytä... Itsellä yksi vanne vastaavasti hajonnut mutta oli kyllä vajaa 10v rymistelty...

Pyöräilevä Hullu
17.06.2023, 17.30
Eikö tuo Boost141 napa oo perus 12x148mm, mutta pikalinkku päätytulpilla? Eli vaikka joku DT Swissin 12x148 kiekko, johon vaihtaa vaan päätytulpat..

Eli esim DT:n M1900 12x148mm kiekko tarpeeksi leveällä kehällä ja tämmöset mtb -mallin päätyholkit jostain:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/759079/DT-Swiss-HWGXXX0001528S-QR-end-cap-paatyholkit

Ihan 100% varma en oo yhteensopivuudesta, mutta olettaisin että käy.

Edit. Piti korjata linkki pois, kun tuli vahingossa etukiekko siihen, vaikka kirjotin googlen hakuun takakiekosta..

paaton
17.06.2023, 18.38
Eikö tuo Boost141 napa oo perus 12x148mm, mutta pikalinkku päätytulpilla? Eli vaikka joku DT Swissin 12x148 kiekko, johon vaihtaa vaan päätytulpat..

Eli esim:
https://www.rosebikes.fi/dt-swiss-m-1900-spliner-35-disc-boost-275-mtb-front-wheel-2699411

Ja tämmöset mtb -mallin päätyholkit jostain:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/759079/DT-Swiss-HWGXXX0001528S-QR-end-cap-paatyholkit

Ihan 100% varma en oo yhteensopivuudesta, mutta olettaisin että käy.

Ja jos siellä on se pikalinkkuläpiakseli, niin noitakin holkkeja löytyy dt:ltä

142-135=7mm
148-141=7mm

Eli todennäköisesti se tosiaan käy. Fillariliikkeessä tuon varmaan voisi testata, tai sitten nure googlaa sulle tiedon, jos se nyt tajusi mikä on ideana.

nure
17.06.2023, 20.07
^Tietenkin vois kun itse et kerran viitsi suunsoiton vieden kaiken ajan...

Tamppa
18.06.2023, 11.10
Lämmin kiitos kaikille neuvoja antaneille! Löytyi paikallisesta pyöräliikkeestä thernen ehdottama takakiekko niin otan sieltä.

Niin ja painoa on 90 kg. Toki kaksi lyhyttä pyörävaellusta takana, jolloin on ollut tanko- ja runkolaukut sekä reppu, mutta niistä on tullut lisäpainoa max. 12 kg. Voisikohan vanteen murtumien syynä olla, etten ole kertaakaan tarkistanut pinnojen kireyksiä tai vienyt pyörääni sellaiseen huoltoon, jossa pinnojen kireydet olisi tarkistettu? Meneekös se niin, että jos jotkut pinnat löystyy, niin kireämmät joutuvat suuremmalle rasitukselle?

arctic biker
18.06.2023, 12.08
Kannattaa lukea Mcarbonin teksti kiekontekemisen taiteesta.

nure
18.06.2023, 13.20
^^Hienoa kun löytyi, varmasti Päättömän perinteisesti laadukkaiden neuvojen ansiosta ;-))

Kun olet uusilla tovin ajanut niin kannattaa käydä tarkistuttamassa kireys/suoruus kun ovat asettuneet.