PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräteitä kartoittamalla voi ansaita rahaa 1.7. alkaen

Crowdsorsa
12.06.2023, 14.29
Tamperelainen startup-yritys Crowdsorsa käynnistää 1. heinäkuuta klo 10 (säävarauksella) pyöräteiden joukkoistetun kuntokartoituksen Joensuussa, Nurmeksessa, Kajaanissa, Forssassa, Kirkkonummella, Paraisilla ja Ylöjärvellä. Kuka tahansa voi osallistua ja ansaita rahaa palkkioksi.

Osa täältä foorumilta onkin saattanut jo osallistua edellisvuosien kartoituksiimme eri puolilla Suomea. Mikäli konseptimme ei ole vielä entuudestaan tuttu, voit vilkaista esimerkiksi Velogin viime vuonna tekemän videon (https://www.youtube.com/watch?v=sCfmMPOOPg8) meistä.

Kartoitus tapahtuu ilmaiseksi ladattavalla Crowdsorsa-mobiilipelillä. Pelin kartalle ripotellaan pyöräteille rahanarvoisia hedelmiä ja marjoja, keskimäärin yli kolmen euron arvosta kilometriä kohden. Käyttäjät keräävät niitä pyöräillessään nauhoittamalla videota, josta analysoidaan tekoälyn avulla teiden päällystevauriot.

Näin osallistut kartoitukseen:
1. Hanki polkupyörän ohjaustankoon kiinnitettävä puhelinpidike, ellet jo omista sellaista. Varmista, että puhelin menee vaakatasoon eikä kameran linssi jää piiloon. Tarvittaessa voit tilata pidikkeen verkkokaupastamme (https://crowdsorsa.com/product/phone-holder-for-bicycle/), koodilla FILLARI50 puoleen hintaan (5,95 € + 2,90 € postikulut).
2. Lataa ilmainen Crowdsorsa-sovellus älypuhelimeesi ja luo itsellesi käyttäjätili.
3. Tutustu osallistumisohjeisiin tehtävästä, joka ilmestyy sovellukseen kesäkuun loppupuolella.
4. Lähde pyörälläsi keräämään objekteja kartalta, kun tehtävä alkaa 1.7. klo 10.
5. Ansaitsemasi palkkion saat pyydettyä pankkitilillesi kätevästi sovelluksen kautta.

Tervetuloa mukaan! :cool:

Crowdsorsa
05.07.2023, 10.27
Sadekeli ympäri Suomea on siirtänyt suurimman osan pyöräteiden kuntokartoituksistamme seuraavalle kuivalle päivälle, joka monessa kaupungissa näyttäisi ennusteiden mukaan koittavan tänä torstaina tai perjantaina. Vielä ehtii siis osallistumaan!

Lisäksi meillä on tiedossa jopa kolme uutta ja isoa pyörätiekartoitusta, jotka käynnistyvät seuraavasti (säävarauksella):
- Pirkanmaa 15.7. klo 10
- Pohjois-Pohjanmaa 15.7. klo 10
- Helsinki 5.8. klo 10

Tehtäviin pääset tutustumaan tarkemmin Crowdsorsa-sovelluksessamme.

Laroute
06.07.2023, 07.35
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksei kaupungin tai kunnan teiden kunnossapidosta vastaavat henkilöt yksinkertaisesti aja reittejä autolla ja kartoita teiden kuntoa? Aika yksinkertainen toimenpide. Ei olisi mitään säävarauksia, vaan normaalia työtä työaikana.

Tai, miksei tuota teidän kartoitus juttua laiteta kunnan autoon ja ajeta pyörätieverkostoa läpi? Menisi kertalaakista "nauhalle" ja vielä silmin tehdyt havainnot muista aiheeseen liittyvistä asioista, mitä laite ei pysty käsittelemään.

Katsoin tuon Velogin videon ja siinä hän tienasi lyhyellä sillalla 6.60 euroa. Miksi ei kunnan työntekijä itse käynyt katsomassa tai kuvaamassa sitä? Velogi ajoi sen nopeasti ja veikkaan, että teidän koodari käytti enemmän aikaa pätkän laittamiseen tuohon systeemiin. Ehkä tämä on järjestelmälle harjoitus, jotta sitä voidaan kehittää oikeasti hyödyttäviin asioihin.

Jotta nuo pätkät on järjestelmään saatu, niin jonkunlainen analyysihän on paikoista tehty, jotta niitä kannattaa kuvata. Onko peräti käyty katsomassa kohteet etukäteen?

hcf
06.07.2023, 09.41
Ois hyvää kuntouttavaa työtoimintaa :)

Crowdsorsa
11.07.2023, 16.54
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksei kaupungin tai kunnan teiden kunnossapidosta vastaavat henkilöt yksinkertaisesti aja reittejä autolla ja kartoita teiden kuntoa? Aika yksinkertainen toimenpide. Ei olisi mitään säävarauksia, vaan normaalia työtä työaikana.

Tai, miksei tuota teidän kartoitus juttua laiteta kunnan autoon ja ajeta pyörätieverkostoa läpi? Menisi kertalaakista "nauhalle" ja vielä silmin tehdyt havainnot muista aiheeseen liittyvistä asioista, mitä laite ei pysty käsittelemään.

Katsoin tuon Velogin videon ja siinä hän tienasi lyhyellä sillalla 6.60 euroa. Miksi ei kunnan työntekijä itse käynyt katsomassa tai kuvaamassa sitä? Velogi ajoi sen nopeasti ja veikkaan, että teidän koodari käytti enemmän aikaa pätkän laittamiseen tuohon systeemiin. Ehkä tämä on järjestelmälle harjoitus, jotta sitä voidaan kehittää oikeasti hyödyttäviin asioihin.

Jotta nuo pätkät on järjestelmään saatu, niin jonkunlainen analyysihän on paikoista tehty, jotta niitä kannattaa kuvata. Onko peräti käyty katsomassa kohteet etukäteen?

Datankeruu on tosiaan hyvin yksinkertaista, ja juuri sen vuoksi se kannattaa joukkoistaa. Kaupungin insinöörien palkat sivukuluineen ovat suhteellisen korkeita, ja heidän osaamiselleen on varmasti tehokkaampaakin käyttöä kuin ajaa kaupunkia ympäri kuvaten katuja ja pyöräteitä. Pyöräteiden kartoittaminen autolla on myös turvallisuusriski ja/tai erittäin hidasta. Joukkoistamalla saamme kartoitettua kaupungin koko katu- tai pyörätieverkon yleensä vain muutamassa tunnissa, kun taas kaupungilla itsellään siihen menee monesti useampia viikkoja. Kustannukset kaupungille ovat huomattavasti pienemmät meidän menetelmällämme, yleensä vähintään puolet edullisempaa.

Objekteja asettelemme kartoitettaville pyöräteille keskimäärin noin kolmen euron arvosta kilometriä kohden. Osa objekteista on arvokkaampia kuin toiset (esim. mustikat 5 snt ja melonit 3 e), joten joiltain osuuksilta palkkio voi olla keskivertokilometriä pienempi tai suurempi. Pyrimme siihen, että käyttäjät voisivat tienata tehtävissämme noin 15-20 e/h. Objektien asettelu ei vie meiltä kovinkaan paljon aikaa, sillä se käy nykyään jo varsin automatisoidusti.

Kartoitettavat pyörätiet tulevat meille valmiina keskilinja-aineistona kaupungilta tai Väylävirastolta. Yleensä kartoitamme koko pyörätieverkon, joten mitään tarkempaa analyysiä ei kenenkään tarvitse etukäteen tehdä. Kerätystä videodatasta analyysin taas tekee konenäkömalli, eli automatisoitua sekin. Tarvittaessa videoista voidaan myös esimerkiksi inventoida ja kuntoluokitella liikennemerkit tai katuvalaisimet.

Polkupyöräwiki
07.08.2023, 23.08
Olin mukana Helsingin pyöräteiden kartoittamisessa 5.8.2023. Sää suosi, vaikka sade melkein pilasi tuon, koska märkiä teitä ei ilmeisesti voi kuvata. Ajatuksena itselläni oli lähinnä vain kokeilla tätä, eli mitään tavoitetta ei sinänsä minulla ollut. Olen jo useita vuosia kartoittanut semi-aktiivisesti OpenStreetMappiä ja Mapillaryyn ottanut videokuvaa teistä ilman mitään korvausta eli homma sinänsä melko tuttua, mutta mielenkiinnosta päätin Crowdsorsaa myös kokeilla. Ehkä noin tunnin tai parin verran ajelin Helsingin pohjois-osissa. Sain lopulta 13 euroa palkkiota.

Joitain huomioita / mielipiteitä oman kokemukseni perusteella:

Rahallisesti tästä sai itse asiassa huomattavasti enemmän kuin ajattelin. En ajatellut saavan edes paria euroa, joten yllätyin positiivisesti. Toki kymppi tästä työstä ei kyllä työssäkäyvälle ole tarpeeksi suuri kannustin. Itse olisin tehnyt tätä vaikka ilmaiseksi, jos tiedän, että data menee hyvään käyttöön ja sillä edistetään pyöräteiden kuntoa.
Puolen tunnin sisällä käytännössä lähes kaikki tiet oli jo kartoitettu lähialueellani - vain joitain lyhyitä pätkiä oli sen jälkeen siellä täällä hajanaisesti. Itse aloitin homman heti tasan 10:00. Jos myöhästyt esim. vain 15 minuuttia startista niin iso osa palkkioista on jo mennyt. Eli syytä on aloittaa tasan silloin kun tehtävä aukeaa, ei minuuttiakaan myöhemmin.
Hankin pyörään kiinnitettävän puhelin-telineen Crowdsorsan verkkokaupasta (enkä tietenkään huomannut tuota alennuskoodia). Toimitus oli supernopea (taisi tulla perille 48 tunnin sisällä tilauksesta). Teline osoittautui kuitenkin kuvaamiseen melko heppoiseksi: kuva tärisi ja värisi aivan liikaa niissä pyörissä mihin sen yritin kiinnittää jo silloin kun ajoin yli 5 km/h. Puhelimeni ei mikään ihan halpis ole, joten kamera pitäisi olla ihan ok. Ehkä tuo teline voi toimia jossain etujousitetussa pyörässä, missä etujousitus ottaa pahimmat tärinät pois, mutta perus hybridipyörässä ja fatbikessa en tuota telinettä saanut toimimaan niin, että videokuva olisi ollut käyttökelpoista kamaa. Päädyin sitten rakentelemaan oman telineen, joka sekin oli kyllä melkoinen viritys, mutta videokuva ei enää siinä värissyt niin paljon. Crowdsorsan teline on kyllä mielestäni ihan ok muuhun kännykän käyttöön pyöräillessä (esim. navigointi), mutta en ainakaan itse saanut sitä toimimaan riittävän hyvin laadukkaaseen videokuvaamiseen.
Osa kilpailijoista ei säännöistä ja turvallisuudesta ihan hirveästi välittänyt. Itse kuvailin teitä fatbikella rauhallisesti ajellen puhelin kiinni pyörän telineessä varmaan max. 15 km/h nopeutta, jotta videokuvasta ei tulisi tärisevää suttua. Muutaman kerran huomasin erään yhdellä kädellä ajelevan maantiepyöräilijän, joka ajeli tuplasti minun nopeuttani ja piti kännykkää kädessään toisella kädellä videota kuvaten. Hiukkasen otti päähän tämä kaveri kun tuli takaani "varastaen" nenäni edestä sen tienpätkän loput palkkiot, jota olin jo kuvaamassa. Tosin ymmärrän kyllä miksi jotkut käsivaralla kuvaavat, koska näin videokuva ei niin hirveästi tärise, koska käsi toimii hyvänä iskunvaimentimena, jolloin voi ajaa lujempaa, mutta turvallista se ei kyllä ole.
Vaikka tunnin jälkeen melkein kaikki oli jo kartoitettu, ilmeistyi lisää kartoitettavaa n. kolmen tunnin jälkeen. Veikkaisin, että joidenkin käyttäjien huonolaatuisia videoita oli hylätty tms. ja näin hylätyt palkkiot tuli takaisin kiertoon. Eli tunnin jälkeen ei kannata vielä kokonaan luovuttaa vaan katsella karttaa, jos sinne ilmestyisi kartoitettavaa.
Tilityksen raja on 5 euroa. Tätä ei ole mainittu nähdäkseni missään ohjeissa, joten voi tulla yllätyksenä. Eli jos ajattelet vain kerran tätä kokeilla ja tienaat alle 5 euroa, se on melko lailla sama kuin oisit saanut 0 euroa, koska et voi pyytää tilitystä.
Palkkioista vähennetään heti verot. Eli tilitystä pyydettäessä annat hetun ja veroprosenttisi. Tilille en siis saanut 13 euroa vaan vajaan kympin. Tätäkään ei ollut missään ohjeissa mainittu, joten voi tulla yllätyksenä. Itsehän en tästä mitään varsinaisesti voitolle jäänyt, mistä pitäisi verottaa, koska näiden tulojen hankintaan ostettu teline maksoi enemmän kuin tästä tienatut rahat.
Koin navigoinnin olevan hieman hankalaa. Vaakatasossa oleva kartta ei täyttänyt koko ruutua, jos et samalla nauhoittanut jo videota. Eli seuraavan kohteen etsiminen oli vähän hankalaa. En itse ainakaan siirtymien aikana halunnut turhaan videokuvaa ottaa, koska poljin siirtymät sellaista vauhtia, että videokuva varmasti tärisi eikä ollut käyttökelpoista. Eli olisin kaivannut jotain sellaista, että voisin ensin kuvata yhden tienpätkän ja lopettaa nauhoituksen. Sitten appis näyttäisi minulle missä on seuraava lähin kohde, joka pitää kuvata ja voisi vaikka kartalla navigoida sinne tai vaan osoittaa suunnan mihin mennä. Polkisin sitten sinne niin lujaa kun jaksan ja laitan vasta sitten videokuvauksen päälle kun olen taas kohteessa.
Alussa meni pari minuuttia hukkaan kun appis tietysti kysyi luvat Androidissa, että videokuvaa saa nauhoittaa ja appis pitää olla muiden appisten päällä. En tiedä voisiko nämä luvat kysyä jo kun appiksen avaa eikä vasta kun tehtävä alkaa. Peliin kannalta tuossa menee arvokkaita minuutteja alussa hukkaan.
Jäin kaipaamaan sitä, että näkisiin kartalta myös kaikki muut kartoittajat, jotta voin vähän arvioida, kannattaako johonkin paikkaan edes polkea vai onko siellä lähellä jo joku muu kartoittamassa. Ihan alussa olin huomaavinani kartasta, että olisin nähnyt siitä toisen kilpailijan, mutta sen jälkeen en nähnyt kartalla enää ketään: ehkä tämä ei siis ollut mahdollista ja tulkitsin karttaa väärin.

Ajattelin siis, että tämä Crowdsorsan kokeilu olisi ollut hauskaa puuhastelua, josta saa samalla liikuntaa. Ihan kivaahan tuo oli varmaan ekat 15 min ja hikikin tuli, mutta aika äkkiä se rupesi suoraan sanottuna enemmän pännimään, koska tuossa on hirveä kiire tai muuten et saa kerättyä yhtään mitään mistä saa palkkiota. Joukkoistamalla ja pienen palkkion antamalla saa kyllä hyvin varmaan ihmisiä houkuteltua mukaan, mutta jossain vaiheessa tuo kääntyy itseään vastaan kun pelissä on mukana liikaa porukkaa eikä kukaan ehdi keräämään juuri mitään ja kaikkia sitten vain pännii kun peli onkin ohi niin nopeasti ja röyhkeimmät vievät kaikki palkkiot. Ai sitä vitutuksen määrää kun katsot ensin kartalta, että kilsan päässä olisi tienpätkä kuvaamatta ja palkkiot odottamassa. Poljet sinne täysiä ja huomaat, että joku veikin jo kaikki juuri nenän edestä. Sitten toistat saman pari kertaa. Itse koin, että aika nopeasti pelistä tuli minulle tiukkapipoista kisaamista eikä se ollut enää yhtään hauskaa. Tykkään enemmän esim. kuvata ihan omassa rauhassa teitä Mapillaryyn vaikka en saa siitä sentin senttiä korvausta.