Näytä tavallinen näkymä : Apuja oikeaan runkokoon
nonniiin sa.. Alkoi kiinnostamaan Canyonin sähkö graveli.. ja eihän niitä oikein missään pääse mallaamaan.
yritin heidän taulukosta kokoa
https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/gravel-sahkopyora/grail-on/grail-on-cf-7/2551.html?dwvar_2551_pv_rahmenfarbe=OG%2FBK
no näyttää että M voisi olla ok mutta kun taas kädet on suhteellisen pitkät .. syli mitta yli 190.
niin ukolla mittaa 183 ja jalansisämitta on n 82-83.. tai sinne päin.
meneekö ihan perseelleen jos ottaakin L koon? Ajotyyli on lepposta matka-ajoa eikä niinkään polulla revittelyä.
Noista sähköisistä tiedä mutta jossain vaiheessa Roadliteä suunnittelin hankkivani niin heidän laskuri ehdottaa S kokoista, siinä rajoilla M... Mittaa 180/84... Voi olla riski tuo L kokoinen mutta jos sopiva pyörä entuudestaan niin vertaile geometrioita. Ja stemmiä vaihtamalla saa helposti pituutta lisää...
Uskaltaisin väittää, että L on sulle liian iso pitkistä käsistä huolimatta. Mulla oli sama pyörä luomuna koossa M, itsellä mittaa 185 ja jalan sisämitta 85. Pyörä oli oikein sopiva. Näinköhän tuossa L-kokoisessa edes saa satulaa tarpeeksi alas sun mitoille? Ihan rajoilla on ainakin.
noku ei ole gravelia tahi maantiepyörää, Helekaman fatti löytyy ja siinä mitat on varmaan l-kokoa
Tuossa Grailissa on se ongelma että stemmiä ei voikaan vaihtaa. Satulaa liikuttamalla on pieni säätövara mutta se ei riitä kovin pitkälle. Melkein tuota pitäisi kokeilla. Olen itse 180cm pitkä ja jalan sisämitta 87cm, enkä osaisi kokeilematta valita kumman ottaisin. Tuo erikoinen ohjaamo vaikeuttaa myös koon vertailua numeroiden perusteella kun ainakin minulle jää vähän epäselväksi mistä kohtaa TT ja reach on mitattu. Pitkien käsien kanssa voisi isompikin koko toimia, mutta toisaalta sen keula vaikuttaa hurjan korkealta. Jos lisäksi jalat eivät ole erityisen pitkät, voi ajoasento jäädä turhan pystyksi.
Edit: Jos ei pääse kokeilemaan niin menisin suosituksella.
no katohan niin siinä muuten voikin käydä että mennään jo siellä sitten hilkulle että .. totta kun tuota taulukkua alkaa lukemaan . siis sen satulan korkeuden kanssa ollaan kyllä sitten hilkulla
Perkeleen ohjaamot, tuon tankohässäkän vuoksi jättäisin puotiin, ei mitään takuuta että kiinteä ajoasento mieleisesi niin mitäs sitten teet...?
noku sehän se mutta ei oikein vastaavilla spekseillä ole muita tarjolla.. sähköinen ja kuiturunko jne. vaihtoehdot vähissä. Ehkä otettava riski ja
Siitä vaan... Rahallahan kaikesta selviää.
tchegge_
09.06.2023, 20.42
Cannondalen Topstonesta on sähköversiot, taisi olla jossain Espoolaisessa Intersportissa hyllyssäkin kuukausi sitten.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Taitaa suurella osalla valmistajilla olla vastaavia. En kyllä suosittele minkäänlaista integroitua ohjaamoa aloittelijoille pelkästään että ei pienintäkään säätömahdollisuutta ja kuskien yksilöllisyydestä johtuen oletettu ei välttämättä toimi.
Itsekin suosittelen vahvasti jättämään tuollaiset tankohässäkkäpyörät ostamatta hieman normaalista poikkeavilla vartalon mittasuhteilla ellei ole varma koon sopivuudesta. Sopiva koko riippuu pyörämallin ja omien mittojen lisäksi myös ajotyylistä ja suosittelen vahvasti ottamaan vähintäänkin reach ja stack -mittojen osalta vertailun johonkin hyvin tuntemaasi pyörään ja sen avulla arvioimaan sopivaa kokoa sekä ylipäätään pyörämallin sopivuutta haluttuun käyttötarkoitukseen.
Omat mittasuhteeni ovat melko tarkalleen samat (tosin syliväli vain 3 cm pituutta suurempi) ja useamman pyörän kokemuksella olen todennut, että nimenomaan leppoisaan ajoon otan mieluiten isoimman koon, johon kivekset mukavasti taipuu. Isommassa koossa tangon saa pienempää kokoa ylemmäksi ja toisaalta isompi vaakaputken pituus ei ainakaan oman pitkän selkäni kanssa ole mikään ongelma vaan pikemminkin vain hyvä juttu.
bike futurist
10.06.2023, 21.07
samaten täsmälleen samoilla mitoilla ja samankaltaisella ajohistorialla kaksi kuskia voi tarvita ihan eri paikkaan kippurasarviohjaamon, kun alaselän ja lonkkien liikkuvuus on aika yksilöllistä.
Näin on, nämä kokokeskustelut on aina hankalia. Jos pääset testaamaan jotain samanlaista että voit arvioida kokoa, se on paras vaihtoehto. Jos menet riskillä niin varmista että Canyonin vaihto/palautus toimii - olettaisin mutta ei kokemusta.
Runkokoko on mielestäni ehkä tärkein asia kun sitä ei voi oikein muuttaa. Olen ajanut noin kuukauden verran vähän liian isolla gravel-pyörällä enkä kyllä pysty sanoin kuvailemaan niitä jatkuvia selkäkipuja - ajattelin, että kyllä ne siitä loppuu kun tottuu pyörään, mutta ei se kyllä ainakaan omalta osalta niin mennyt. Vaihdoin pitkästä lyhyeen stemmiin ja nyt on ihan eri hauskaa hommaa, hyvä kun malttaa olla menemättä joka päivä. Yllättävän pienestä voi olla kiinni ja tuossa ei ilmeisesti niin hirveästi säätövaraa ole. Satulan siirto kai siinä ja siinä, kun ääriasennossa voi kipeyttää polvia.
That being said, voi varmasti olla niitäkin jotka tottuu helpommin eri kokoihin. Liikkuvuus ja muut yksilölliset tekijät vaikuttaa.
Saisi hyvän suoratankoisen pitkästä rungosta, ja osat sopivampaan runkoon, jos tuollaiseen muutokseen mahdollisuus ja tietenkin sitten on kaksi hyvää pyörää.:)
Mistähän johtuu että aina olen painottanut että mielummin hieman pieni kuin liian iso.
Oikeastaan runko ei saa olla kumpaakaan "liian".
ei saa mutta pienempää helpompi korjata. Mielestäni porukka tuijottaa noihin valmistajien kokomerkintöihin aivan liikaa, niillä ei ole mitään standardia, voivat vaihdella paljonkin keskenään.
Eikö Canyonilla ole toimisto Turussa? Netissä on tieto (voi toki olla väärä) että "Pyörien esittely ja koeajot vain ennakkovarauksen tehneille." Eli puhelinsoitolla selvinnee mikäli heillä olisi joku sopiva pyörä mallattavaksi.
^On kyllä, vaikka Lieskiven Masalta voisi kysyä miten voivat auttaa... Canyon Roadlitestä pähkäilin S/M välillä, jos sisämitta olisi ollut pari senttiä vähemmän niin pituus samana niin heidän laskuri ehdotti S kokoa 180senttiselle.
^On kyllä, vaikka Lieskiven Masalta voisi kysyä miten voivat auttaa... Canyon Roadlitestä pähkäilin S/M välillä, jos sisämitta olisi ollut pari senttiä vähemmän niin pituus samana niin heidän laskuri ehdotti S kokoa 180senttiselle.
Tuo Canyonin laskuri on ihan hanurista. Itselleni se suosittelee vaimon integroidulla ohjaamolla varustettuun pyörämalliin jalan sisämitan perusteella M kokoa. Muutaman millin pidemmillä jaloilla suositus olisi L-koko. Vaimolla on juurikin tuo M-koko, mutta koska olen pituuteeni nähden lyhytjalkainen, pitkäselkäinen ja pitkäkätinen, on ohjaamo aivan liian takana ja kyynerpäät alkavat kipeytymään jo muutaman kilometrin ajon jälkeen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.