Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörä poluille ja asfaltille
Glassjaw
07.06.2023, 09.10
Moro!
Hakusessa maastopyörä(luomu) poluille, mutta jolla pärjää myös vähän pidemmät matkat asfaltilla. Mulla oli jokunen vuosi sitten hybridi, mutta se ei oikein säväyttänyt kun siirryttiin vähänkin vaikeampaan maastoon. Tarkoitus siis ajella paljon polkuja, mutta myös asfaltilla(työmatkat, kauppareissut, lenkit jne) Budjetti venyy aina tuonne 3000€ asti. Trek Roscoe 7:aa tuossa katsellut, mutta onko kovin raskas asfaltille? Suosituksia?
Itse ostin Roscoe 7:n nimenomaan yleispyöräksi, ei pelkästään maastoon. Siitä on tullut mun lempipyörä (mulla on pari sähköpyörää ja bikeparkkiin oma pyörä). Mun mielestä vähän ylihintainen ovh. hintaan mutta Hi5bikessä oli alennuksessa alle 1500€ silloin niin se oli mun mielestä just sopiva. Parasta siinä on ajoasento ja se että voi pommittaa alamäkeen poluilla kun täysjoustolla mutta huomattavasti kevyempi polkea pyöräteillä. Vaihdoin siihen kapeammat eli 2.4” ja paremmin asfaltilla rullaavat renkaat…osittain kyllä ulkonäkösyistä tanwalit :D Mutta suosittelen.
Jos yleispyörää ja budjetti taipuu niin enemmän katselisin XC tyyppisiä pyöriä ja jos (ylihintaisia) Trekkejä niin Procaliber voisi olla laadukkaampi vaihtoehto, makuasia tietty mutta ei tuollainen AM tyyppinen 140millisellä ole paras asvaltilla.
Paksupolkija
07.06.2023, 11.24
Itse hommaisin 100-120mm joustavan täysjouskarin. Kyllähän jäykkäperällä ajelee polkuja, mutta ei tuosta takajoustosta haittaa ole missään ajossa. Varsinkin jos olet satulasta polkija. Kovalla alustalla ei tarvitse edes lukita iskareita, koska et varmaan tavoittele kuitenkaan mitään kisavauhteja. Istualtaan asfaltilla se perän jousto ei haittaa yhtään. Päinvastoin kaikissa epätasaisuuksissa ei tartte rasittaa reisiä nousemalla ylös. Vaikka eihän sillä jousituksella haeta mukavuutta vaan pitoa ja että rengas pysyy maassa kovissa vauhdeissa.
^Jos poluilla ajellaan niin aivan hukkaan menee puhumattakaan pitemmillä asvalttimatkoilla korkeintaan huvittavalta näyttää...
Glassjaw
07.06.2023, 13.33
Jos yleispyörää ja budjetti taipuu niin enemmän katselisin XC tyyppisiä pyöriä ja jos (ylihintaisia) Trekkejä niin Procaliber voisi olla laadukkaampi vaihtoehto, makuasia tietty mutta ei tuollainen AM tyyppinen 140millisellä ole paras asvaltilla.
No ei välttämättä tarvitse Trek olla, saa kyllä suositella muitakin merkkejä. Asuinpaikassani vaan suht rajallinen tarjonta kaupoissa ja verkosta en haluaisi tilata, testaamaan tarttis päästä ennen ostopäätöstä. Ja nimenomaan jäykkäperäinen hakusessa.
^Sanotaan että jos sijoitat pari tonnia niin saat jo keskitason osasarjaa, laadukkaan keulan ja ihan ok kiekot. Tuoltakin löytyy https://pyoravarikko.fi/collections/jaykkaperaiset-maastopyorat ja muualtakin kotimaan pudeista kannattaa katsella jos tilaaminen ei kiinnosta...
Jos tilaat niin tuossa https://www.canyon.com/fi-fi/maastopyorat/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-9/3275.html?dwvar_3275_pv_rahmenfarbe=SR jo loistava vaihtoehto noille Trekeille, hyvät komponentit, laatukeula ja kiekkojakaan ei tarvi heti uusia!
JaskaJopo
07.06.2023, 14.45
Se 140 mm keula ei kyllä haittaa pätkän vertaa asfaltilla (kokemusta on). Muutama sata grammaa tulee painoa lisää, mutta muuta haittaa ei todellakaan ole. Maastossa sen sijaan tuollaisella joustolla on juhlaa ajaa, kun keula oikeasti syö esteet. Oma mielipide on, että mielummin jäykkäperä isommalla joustolla kuin täysjousto pienellä joustolla. Sopiva rengastus ja satula, niin kyllä jäykkäperälläkin voi ihan hyvin laskea suurimman osan esteistä ihan satulassa istuen ilman, että mikään paikka kipeytyy.
No eikä voi. Täpärilläkin lasketaan alamäet maastossa seisaaltaan. Sen sijaan tasamaalla poluilla täpärillä on kivempi kun voi istua takajäykkää enemmän. Mutta hinnat nousee ja työmatka-ajossa vähän kärsii. Sama pyörä työmatkalle asfaltilla ja toisaalta kunnon polkuajoon on muutoinkin aika kompromissi jos renkaita (tai kiekkoja) ei vaihda. Työmatkalla pitäis olla mahdollisimman rullaaavat kuten vaikka Schwalben Thunder burt tai vielä sliksimmät mutta maastoon tarvii pitävämpää varsinkin eturenkaaksi.
Edit. Jaa ehkä yllä kirjoittanut ei tarkoittanut laskemisella alamäen laskemista vaan juurien ylitystä tms.
JaskaJopo
07.06.2023, 15.11
Laskemisella tosiaan en tarkoittanut alamäkiä, niissä toki seisaaltaan, vaan nimenomaan juuria ja pienempiä kiviä. Ne menee kyllä hyvällä jäykkäperällä ihan helposti istualtaan tai ainakin minä ajan aina tasamaalla istualtaan ilman ongelmia. 120 mm keula varmasti on hyvä, jos pääasiassa ajot on asfaltilla ja helpoilla poluilla. Sen sijaan jos on mahdollista, että tulisi ajeltua myös vähän hankalampia polkuja, niin silloin kyllä tuo lyhyt keula alkaa nopeasti harmittamaan.
^Toisaaltaan jotkut ajaa täysjäykälläkin ilman parkua... Kannattaa aina laskea mikä on minkin alustan suhde. Jos suuri osa asvaltilla niin täysjousto aivan turha.
JaskaJopo
07.06.2023, 17.41
^Kyllä, paljon on myös renkaista kiinni ajaminen. Minun pointtini oli vain siinä, että tuollainen 140 mm joustava jäykkäperä on älyttömän monipuolinen pyörä. Sillä kun pärjää suht hankalassakin maastossa. En näe mitään haittaa siitä, että joustoa olisi hieman enemmän.
^Kyllä, paljon on myös renkaista kiinni ajaminen. Minun pointtini oli vain siinä, että tuollainen 140 mm joustava jäykkäperä on älyttömän monipuolinen pyörä. Sillä kun pärjää suht hankalassakin maastossa. En näe mitään haittaa siitä, että joustoa olisi hieman enemmän.Jep, eikä siitä takaiskaristakaan mitään haittaa ole , asvaltillakaan. Päinvastoin, routavauriot ja kanttarit vaan lakkaa kiinnostamasta. Jotkut outolaiset jaksaa kitistä painosta mutta sitä on kyllä mahdotonta ymmärtää ;)
Minulla oli Roscoe 7 plussa renkailla ja sen tilalle tuli 130/140 joustava täpäri johon vaihdoin rullaavat kumit. Eipä tullut kertaakaan työmatkoilla tai maastossa Roscoeta ikävä.
Miten olisi joku mahdollisimman halpa hybridi käytettynä, jos vanha ei ole tallessa, ja noin 2500€ täysjousto?
Mulla useampi pyörä, joten pari kommenttia aiheeseen.
Specialized Chisel 120mm keulalla ja nopeilla renkailla on ihan hyvä pyörä tiellä. Ajoin sillä Andalusiassa vajaan 400km bike packing reissun jossa ehkä 40% asfalttia, 45% gravelia ja loput jotain polun tyyppistä tai tunkkausta. Olen myös ajanut sillä kolme marathon tyyppistä tapahtumaa ja niissä sillä pärjää hyvin vaikka ei ole edes dropperia. Evoc MTB oli sillä hauskempi kuin 140mm joustavalla Stoicilla viimevuonna vaikka täysjousto olisiollut parempi. Toisaalta ainakin Itä-Helsingissä on paljon paikkoja, joista en pysty tuolla ajamaan tai se ei ole kivaa.
Ibis Ripley AF hauskin, monipuolisin ja siksi paras maastopyörä mikä mulla ollut. 130mm edessä ja 120mm takana riittävän loivalla keulakulmalla mahdollistaa sen että tällä pystyy ajamaan lähes mistä vaan. Metsäpolulla rauhakseen ajeleminen on mukavempaa kuin Chiselillä. Talvella tuo oli ainoa nastarenkailla oleva ja ajoin sillä myös maantiellä jonkin verran. Keulan ja iskarin saa halutessaan lukkoon. Joku tällainen varmaan paras jos haluaa monipuolisesti maastossa ajaa.
En silti haluaisi Ripleyäni kaupan eteen jättää. Täysjouston huolto myös hbakalempaa tai kalliimpaa, joten asiointiajoon voisi ehkä harkita toista pyörää jos mahdollista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.