Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörän lataus tupakansytyttimestä
trallalaalaakso
04.06.2023, 20.38
Haluan ladata sähköpyörän akkua, joka on 36 v 10 Ah, hlöauton tupakansytyttimestä eli 12 V.
Tarvitsen pyörän akun laturille invertterin, jossa tupakansytytin liitäntä "sisään" ja muuntaa 12 V siihen 220 V ja Schukoliitäntä "ulos".
Pyörän laturi on 2 Ah.
Minkä kokoisen invertterin tarvitsen, ja missä ajassa se lataa akun täyteen? Tupakansytytin on 12 V ilmeisesti 15 kokoisella sulakkeella, jolloin se antaa ulos max. 12 x 15 eli 180 W?
Onko toivoakaan, että virta riittäisi em. viritelmässä lataamiseen? Kiitos
EDIT1: kun laturi on 2 Ah 220 v jännitteessä, niin 2 x 220 lie 440 W tehontarve? Siis invertterin koko tulee olla 400 W tai enemmän?
Aloita ensinnä vaikkapa autosi akusta
Minkä kokoinen ja kuntoinen se on? Akun kapasiteetti voi olla uutena vaikkapa 50Ah (12V), jolloin voit saada ilman sitä vahingoittamatta ulos ehkäpä 25 Ah. Voi olla, että auto ei enää tuon jälkeen käynnisty?
trallalaalaakso
04.06.2023, 21.21
Auton akku on Varta 53 Ah ja 450 A, se on hyväkuntoinen. Tarkoitus on ladata auton ollessa käynnissä, myös hetkellisesti sammuksissa jolloin virtalukossa pitää olla avain käännettynä virta päälle.
Tupakansytyttimien kuormitettavuus on huono, yleensä 8 - 10A, joten ei sieltä paljoa tehoja oteta ulos!
Jos rakentelee tilalle ns DIN-pistokkeen, niin tilanne parantuu jonkin verran ( https://www.topvaraosat.fi/valmistaja/hella/945658 ).
Katsopa siitä pyörän laturista, paljonko valmistaja ilmoittaa sisäänottovirraksi! Siitä saat suunnan kytkennälle ja invertterille.
Sitten invertteri. Kanttiaalto, vai puhdas siniaalto? Itsellä puhdas siniaalto. Useimmat laturit eivät toimi kanttiaallolla!
Itse käytän tuollaista https://www.suomenakut.fi/laturit-ja-lataustarvikkeet/victron-invertteri-phoenix-12v-250va-schuko-siniaalto-ve-direct/p/8719076045205/ . Akuista 2 x 80 Ah ulosotto on kiinteillä johdoilla (ja tietysti sulakkeen kautta ).
Tuolla näkyi olevan vanha vastaavanlainen keskustelu https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61045-Lataus-invertterill%C3%A4-reissussa , olisko siitä apuja, en lukenut juttua loppuun.
trallalaalaakso
04.06.2023, 23.06
Duracell invertteri 400W (broshop.fi) (https://www.broshop.fi/products/duracell-invertteri-400w?variant=41117583442087¤cy=EUR&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad=1&gclid=Cj0KCQjw7PCjBhDwARIsANo7CgkgemmPOXa6G3z0nlvh YgK18c39LRsKDs_2zt1Y_AUiy7gcDE7WqlIaAp6XEALw_wcB)
Tuota kokeilen tupakansytytin liitäntään, kauppa on tuossa lähellä ja menemällä paikanpäälle voi kysyä heiltä neuvoa jopa toiveekkaana.
Laturia ei ole vielä mistä katsoa, tullee lähipäivinä.
Voihan tuota toki kokeilla myös suoraan akkuun kiinnittää jaa katsoa lataako siten.
Haluan ladata sähköpyörän akkua, joka on 36 v 10 Ah, hlöauton tupakansytyttimestä eli 12 V.
Tarvitsen pyörän akun laturille invertterin, jossa tupakansytytin liitäntä "sisään" ja muuntaa 12 V siihen 220 V ja Schukoliitäntä "ulos".
Pyörän laturi on 2 Ah.
Minkä kokoisen invertterin tarvitsen, ja missä ajassa se lataa akun täyteen? Tupakansytytin on 12 V ilmeisesti 15 kokoisella sulakkeella, jolloin se antaa ulos max. 12 x 15 eli 180 W?
Onko toivoakaan, että virta riittäisi em. viritelmässä lataamiseen? Kiitos
EDIT1: kun laturi on 2 Ah 220 v jännitteessä, niin 2 x 220 lie 440 W tehontarve? Siis invertterin koko tulee olla 400 W tai enemmän?
Jos pyörän laturi on 2A niin se tarkoittaa 2x42W (latausjännite) eli alle 100W ulos.
Tupakansytytinlatureitakin on olemassa, propellipää rakentaisi sellaisen itse. Säästyisi tuo invertterivaihe välistä.
"EDIT1: kun laturi on 2 Ah 220 v jännitteessä, niin 2 x 220 lie 440 W tehontarve? Siis invertterin koko tulee olla 400 W tai enemmän?"
Tämä on väärin. Jos laturi antaa ulos 2 ampeerin virran (=latausvirta) esim. 36 voltin akkuun. Tällöin lataustehoksi saadaan häviöineen n. 80 wattia. Laturin ottama virta verkosta päin, tai tässä tapauksessa invertteristä, on alle puoli ampeeria. Tehoksi tulee n. 100 wattia.
Itse asiassa invertterin hyötysuhde (~85%) on huonompi kuin DC-DC konvertterin jonka hyötysuhde on parhaimmillaan yli 95%.
Konvertterit ovat lisäksi kevyempiä sekä halvempia (kuvan mukainen 13€) kuin invertterit joiden saisi olla lisäksi siniaaltoinverttereitä.
Lisäksi siniaalto invertteriin kun kytket ebiken laturin niin hyötysuhde putoaa vielä lisää n. 70% paikkeille (arvio)
Koska itse ei kannata alkaa väsäämään niin sen vuoksi hankin sähkistäni varten tällaisen: 12v -> 42v DC-DC muunnin - Aliexpress (https://www.aliexpress.com/item/4000804375645.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.24 261a6duLO7qy&algo_pvid=4966e968-74da-480d-a399-e27fa7072fc3&algo_exp_id=4966e968-74da-480d-a399-e27fa7072fc3-0&pdp_npi=3%40dis%21EUR%2113.82%2113.82%21%21%21%21% 21%40211be3cd16859376408961277d07b1%21120000293337 04219%21sea%21FI%210&curPageLogUid=rQHNUVTjGLuf)
Huonona puolena tietysti se ettei sovellu muuhun kuin 42 voltin syöttämiseen 2A n virralla.
Mutta suosittelen kyllä laitetta jos tarkoitus on ladata auton akulla sähkistä.
Saat pyörän akun täyteen ja autosi vielä helposti käyntiin. :o
https://img.aijaa.com/b/00897/15156001.jpg
^
Ymmärsin niin, että kyseessä on uusi pyörä?
Jos käyttää kolmannen osapuolen "laturia" ja sattuu tulemaan akkuun häiriöitä, niin voipi olla takuun kanssa ongelmia??
trallalaalaakso
05.06.2023, 12.50
Hyvä huomio. Siksi käytän vain alkuperäistä laturia, johon tuota invertteriä nyt autokäyttöön, tupakansysytinliitännästä ensisijaisesti, suunnittelen.
Yritän tarkistella nyt, riittääkö pienempi kuin 400 W invertteri, koska virran määrä on noinkin pieni.
Juu.
Vaikka durasell laturi on mainoksen mukaan näyttävän näköinen se tuottaa ainoastaan muokattua siniaaltoa (modified sine wave) johon en omaa alkuperäistä laturiani tökkäisi.
Mieluummin antaisin akulle 42V DC 2A
Sinun valintasi. Kokeile niin tiedämme enemmän ja kerro miten juttu meni, jookosta?
Alta linkki omiin kokeiluihini jotka onnistuivat :)
DIY Ebikemotion Range Extender. Sähköpyörän lisäakun asennus (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/akku.php)
Hyvä huomio. Siksi käytän vain alkuperäistä laturia, johon tuota invertteriä nyt autokäyttöön, tupakansysytinliitännästä ensisijaisesti, suunnittelen.
Yritän tarkistella nyt, riittääkö pienempi kuin 400 W invertteri, koska virran määrä on noinkin pieni.
Kuten yllä sanoin laturi ottaa ehkä 100W seinästä niin 150W voisi olla ihan riittävä
trallalaalaakso
05.06.2023, 15.25
Kiitoksia vastanneille nopeasta avusta. Kokeilen pienellä invertterillä, Puuilosta 150 W moinen bungaa 35 €. Raportoin tulemaa heti kun ajankohtaista, veikkaan viikon tai kahden sisään. Tulee sitten osviittaa tulevaisuudessa tämän kynnyskysymyksen kanssa jaakobinpainijoille :)
Kokeilin noita tänään. Käypäsen tuntuisia molemmat, tuo jälkimmäinen kardaanilla oli ajotuntumaltaan mulle huonompi, ensimmäisen miellyttäessä kovin, myös ylämäessä.
Lacross Ambling A400 - Matala runko - Tähtivanne (sahkopyora-asiantuntija.fi) (https://www.sahkopyora-asiantuntija.fi/lc-0021-lacross-ambling-a400-matala-runko-tahtivanne)
Beixo Compact-Edrive Matala Hopea (sahkopyora-asiantuntija.fi) (https://www.sahkopyora-asiantuntija.fi/bx-0012-beixo-compact-edrive-matala-hopea)
Mieluummin antaisin akulle 42V DC 2A
Perustuuko tuon tempun toimivuus, ja että akku ei poksahda, vaikka erillistä laturia ei käytetä, siihen, että akun oma BMS lopettaa virran vastaanottamisen, sitten kun akku alkaa olla täynnä?
42V on 36 voltin akun täysi jännite.
Jos omaa 48V akkua haluaa tälleen latailla, riittää kun jostain kehittää 54.6V antavan DC-DC konvertterin?
Itsellä tosin akuutti 12V-lataustarve on jo ratkaistu 400W siniaaltoa antavalla invertterillä, mutta olisihan se parempi hyötysuhde kiva (aurinkosähkösysteemi lähteenä)...
trallalaalaakso
11.06.2023, 22.54
Tänään työnsin invertterin tupakan sytytin liitäntään ja pyörän oman laturin perään ja latasin onnistuneesti . En osaa vielä sanoa latauksen nopeudesta tarkemmin, laitan heti tietoa kun tiedän. Veikkaan että tehon häviöineen hitaampi kuin seinästä suoraan, selviää kyllä
trallalaalaakso
14.06.2023, 18.09
Lataus on nyt todettu toimivaksi em. tavalla, latausnopeus havaittiin suurinpiirtein samaksi kuin seinäpistokkeesta. Muutaman kerran lattaus katkesi kun moottori ei ollut käynnissä, käynnissä ollessaan ei kertaakaan. Hankin myös vara-akun joka on tulossa, joten virtaa riittää nyt omaan tarpeeseen mobiilisti :)
^
Hienoa, että löysit toimivan ratkaisun!
Perustuuko tuon tempun toimivuus, ja että akku ei poksahda, vaikka erillistä laturia ei käytetä, siihen, että akun oma BMS lopettaa virran vastaanottamisen, sitten kun akku alkaa olla täynnä?
42V on 36 voltin akun täysi jännite.
Jos omaa 48V akkua haluaa tälleen latailla, riittää kun jostain kehittää 54.6V antavan DC-DC konvertterin?
Itsellä tosin akuutti 12V-lataustarve on jo ratkaistu 400W siniaaltoa antavalla invertterillä, mutta olisihan se parempi hyötysuhde kiva (aurinkosähkösysteemi lähteenä)...
Koeta mitata 36 voltin järjestelmän laturin antama jännite niin huomaat että on 42V. Sinulla tosiaan yli 54V. Linkki tuotteeseen (https://www.aliexpress.com/i/1005002731911251.html).
Ei siis olekkaan temppu vaan normi sähkötekniikkaa. Akun BMS rajoittaa virran noin nollaksi akun täytyttyä.
Omassa lisäakussa jännitenäyttö ja pääakun jännitettä tarkkailen sovelluksella bluetoothin kautta.
Akku / Akut eivät 'poksahda' 2A virrasta jonka laturikin tuottaa. Ei se akku tiedä mikä on virranlähteenä sen vuoksi laturi hyväksyy invertterin lähteeksi.
Samoin hyväksyy DC/DC konvertterin joka: paremmalla hyötysuhteelle, kevyempi ja pienempi laittaa hanskalokeroon, halvempi.
En jätä akkua, konvertteria, autoani enkä sähköpyörääni valvomatta lataussession ajaksi, voipi muuten käydä että joku vie ne kaikki jos olen itse muualla :D
Tietoa lisäakusta.
DIY Ebikemotion Range Extender (http://www.sivustot.net/Pekka/eb/akku.php)
Koeta mitata 36 voltin järjestelmän laturin antama jännite niin huomaat että on 42V. Sinulla tosiaan yli 54V. Linkki tuotteeseen (https://www.aliexpress.com/i/1005002731911251.html).
Ei siis olekkaan temppu vaan normi sähkötekniikkaa. Akun BMS rajoittaa virran noin nollaksi akun täytyttyä.
*
Vai lakkaako akku vaan ottamasta virtaa vastaan kun jännitteet ovat tasan, vaikkei BMS:ää olisikaan?
Kuminauha
17.06.2023, 08.27
Ei, akku vaikka sulaa jos sinne virtaa tunkee.
Ilmeisesti laturi sitten katkaisee virransyötön kun 42v on täynnä jos akussa ei satu BMS:ää olemaan.
Ilmeisesti laturi sitten katkaisee virransyötön kun 42v on täynnä jos akussa ei satu BMS:ää olemaan.
Jos tuollainen akku jossain olisi niin aikamoinen paloriski. Käytännössä jopa halvat kiinalaiset kötöstykset sisältää bms. Laadusta ei toki voi puhua, mutta kuitenkin.
Jos kaikki menee kuten pitää niin bms ei ole tarvetta, mutta koska emme elä täydellisessä maailmassa, niin sille on hyvinkin paljon käyttöä.
1. On tosiaan totta, että jos laturi antaa 42v niin siihen se akun kokonaisvoltit jää, se ei mene siitä ylemmäksi. Mutta vaikka akun kokonaisjännite on 42v täytenä, se ei kerro akun balanssista yhtään mitään. 42v täytenä oleva akku on 10S akku, eli nimellisjännitteeltään 36v (10 x 3.6v) ja täynnä se 42v (4.2v x 10). Mutta ilman bms kennot voi mennä epäbalanssiin (ja myös sen kanssa, mutta bms yksi tärkeistä tehtävistä on balansoida kennot) ja jos nyt joku ryhmistä onkin esim 4v kun muut ovat 4.2v se tekeekin, 4.2v x 9 + 4v = 41.8v, jolloin joku noista 4.2v ryhmistä voikin nousta sen 0.2v ylemmäksi, jolloin tilanne olisi, että yksi ryhmä on 4.4v, yksi ryhmä on 4v ja loput 4.2v. Tämä tekee edelleen loppujänniteeksi 42v.
Laturi ei ole tuosta tilanteesta mitenkään tietoinen. Ja nyt ollaan ylitetty yhden ryhmän maksimijännite. Entäpäs jos kolme ryhmää onkin alempana esim 4v, tämä antaa jonkun ryhmän nousta 0.6v ylemmäksi, 4.8v tässä kohtaa alkaa kennon kestyys olla kovilla ja palokunnnan numero valmiina. Mutta laturi ei edeleen tiedä tuosta mitään. Bms tietäisi, ja olisi lopettanut latauksen kauan sitten kun joku kenno ylittää rajan, ja balansoinut eroja pienemmäksi.
Lisäksi ilman bms akussa ei ole lämpötilavalvontaa, eli voisit laittaa kylmän alle 0c akun lataukseen ja vaurioittaa sitä pysyvästi (fyysisesti). Ja tämän jälkeen kennot onkin taas paloriski. Bms olisi estänyt tämän (laadukas, jossa lämpöanturit jne. On myös olemassa halpoja bms ilman tätä ominaisuutta). Sama jos kennot olisivat liian kuumia, esim latauksessa. Mikään ei estä latausta jos bms puuttuu. Tai no toki lataus loppuu kun akku syttyy.
Samoin bms on monia muita tärkeitä ominaisuuksia. Ja akku ilman bms on todella halvalla tehty rävellys, koska tosiaan jopa halvat kiinalaiset akut sisältävät jonkinasteisen bms.
Koeta mitata 36 voltin järjestelmän laturin antama jännite niin huomaat että on 42V. Sinulla tosiaan yli 54V. Linkki tuotteeseen (https://www.aliexpress.com/i/1005002731911251.html).
Kuinka paljon askartelua tuommoinen DC-DC adapteri vaatii?
Koeta mitata 36 voltin järjestelmän laturin antama jännite niin huomaat että on 42V. Sinulla tosiaan yli 54V. Linkki tuotteeseen (https://www.aliexpress.com/i/1005002731911251.html).
Kuinka paljon askartelua tuommoinen DC-DC adapteri vaatii?
Kolvi käteen, ja mitä tarkalleen ottaen pitää kolvailla?
Jos riittää ihan DC-DC 12v -> 42V niin DC-DC step-up (boost) converter (google löytää) ja ruuvimeisseli jolla laittaa johdot kiinni ja säätää jännitteen (virtamittarilla tarkistaa jos ei ole jännitenäyttöä). Tietty sopiva liitin akkuun tarvii ehkä jopa kolvata. Tuo sitten syöttää tyhmänä sitä 42V eikä katkaise vaikka akku olisi täynnä ellei siihen virittäisi perään jotain jännitekatkaisua. Varmaan uskaltaisi akkua vähän elvyttää muttei ehkä piripintaan ladata.
Kimbyyri
23.06.2025, 13.25
Onkos tähän lataushommaan tullut mitään uutta. Vai pitääkö kenties viritellä jotain omia "juttuja"
Olis tarkoitus lähteä tunturiin ja yöpyä pakussa. Joten sähkömaasturia pitäis saada ladattua muutama kerta "erämaassa"
Alkuperäinen esim Bosch autolaturi olis optimi ratkaisu jos sellainen valmiina löytyy.
Eikö invertteri olisi parempi? Voi käyttää tarvittaessa muillekkin laitteille. Esim tällainen 400W siniaaltoinvertteri 99 https://www.puuilo.fi/carmax-p400-siniaaltoinvertteri?_gl=1*1f37odm*_up*MQ..*_ga*MTg 1MjIzNjkzMi4xNzUwNjk1MzA5*_ga_JFKJ6PL034*czE3NTA2O TUzMDgkbzEkZzAkdDE3NTA2OTUzMDgkajYwJGwwJGg4NjAzODk 1NzM.
4A laturi ottaa verkosta luokkaa 200W, eli 400W pitäisi riittää hyvin. En tiedä onko pakko olla siniaaltolähdöllä edes, vai hyväksyykö Bosch laturi huonomman muokatun siniaallon. Jotta pääse pois tunturista on hyvä varmistaa että autossa on hyvä akku.
Tommonen siniaaltoinvertteri hyvä niin muillekki laitteille saa parempaa sähköä ja jos ei esim vara auton akkua mukana niin latailee auton käynnissä ollessa.
Mun mielestä ei ole täysin ok tyhjäkäyttää autoa sen useamman tunnin ajan jonka lataus ottaa. Mutta ei toi homma taida oikein hyvin toimia jos pyörän akun ja auton akun energiasisältö on suunnilleen sama. Siihen vielä lataushäviöt ja invertterin hyötysuhde päälle.
Tein tänään pienen testin ja katselin oman pyöräni latausta. Laturi otti verkosta 180W tehon, jos tuohon vielä lisätään invertteri,niin ottoteho ( esim auton akusta on luokkaa 220W, tupsyt ei kyllä siihen oikein riitä! Itsellä pyörässä 604Wh akku, jos sen aikoo ladata 0 -> 100%, niin häviöineen auton akusta otetaan noin 850Wh!!! Tämä edellyttäisi noin 1700Wh akkua (noin 140Ah)!!!
Noiden lähtötietoja pohjalta voi sitten asiaa pohtia eri näkökulmista!
Santtu75
25.06.2025, 16.59
Onkos tähän lataushommaan tullut mitään uutta. Vai pitääkö kenties viritellä jotain omia "juttuja"
Olis tarkoitus lähteä tunturiin ja yöpyä pakussa. Joten sähkömaasturia pitäis saada ladattua muutama kerta "erämaassa"
Alkuperäinen esim Bosch autolaturi olis optimi ratkaisu jos sellainen valmiina löytyy.
Jos muuta ei keksi ja pakulla liikkeellä, niin miten olisi konevuokraamosta joku isompi ulkokäyttöön tarkoitettu akkuvirtapaketti 230v:lle (painavat luokkaa 20-30kg kapasiteetistä riippuen).
Onkos tähän lataushommaan tullut mitään uutta. Vai pitääkö kenties viritellä jotain omia "juttuja"
Ei uutta, vaan perinteinen, suorastaan klassinen ratkaisu sähkön tuottamiseen verkon ulkopuolella:
https://www.motonet.fi/tuote/stanley-sig-1200s-4-tahti-aggregaatti-invertteri-1-x-230-v-1020-w?product=70-00730
Kimbyyri
25.06.2025, 21.51
Jos muuta ei keksi ja pakulla liikkeellä, niin miten olisi konevuokraamosta joku isompi ulkokäyttöön tarkoitettu akkuvirtapaketti 230v:lle (painavat luokkaa 20-30kg kapasiteetistä riippuen).
Ei uutta, vaan perinteinen, suorastaan klassinen ratkaisu sähkön tuottamiseen verkon ulkopuolella:
https://www.motonet.fi/tuote/stanley-sig-1200s-4-tahti-aggregaatti-invertteri-1-x-230-v-1020-w?product=70-00730Tuo polttomoottori pörisiä on tuttu työnpuolesta, muttei ehkä kuitenkaan, kuin pakon edessä.
Akkupankin vuokraus on kiehtova ajatus, mutta haen nyt kestävämpää ja pidempiaikaista ratkaisua. Taidan kokeilla sitä invertteriä. On mulla pakussa 2 isoa akkua kyllä. Ja kai sinne kaldoaivin tienpäähän joku löytää, jos auto ei satu lähtemään.
Transitissa on akut kytketty erikseen eli starttiakkua ei saa tyhjäksi, jos vaan tajuaa ettei ota siitä nimenomaisesta syöttöä sille muuntajalle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.