PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kotimaan päivämatka (alle 200 km), esim. Helsinki-Toijala tai Helsinki-Humppila



skela
01.06.2023, 15.06
Sattumalta välin Helsinki-Toijala-Humppila voisi matkustaa myös junalla, mutta minua kiinnostaisi ajaa se pyörällä. En haluaisi ajaa kymmeniä kilometriä esimerkiksi Porintien (valtatie 2) piennarta. Vajaat 2 vuotta sitten juhannuksena kolmostie Riihimäeltä Hämeenlinnaan oli kyllä autio, mutta auringonpaiste oli armoton. Pienemmällä tiellä ehkä saisi paremmin varjoa puista, ja muulloin kuin juhannuspäivänä valtateillä kulkenee liikaa autoja.

Mistähän kannattaisi etsiä toimivia kotimaan pyöräreittejä, ja olisiko ehdotuksia tälle välille? https://opas.matka.fi vaikutti antavan yllättävän järkeviä ehdotuksia (esim. Rajamäki-Räyskälä-Jokioinen-Humppila ja samaten Toijala-Riihimäki mukavan pieniä teitä pitkin). En vielä keksinyt, miten ne saisi GPX-muodossa ulos sieltä.

Hörhö 2
03.06.2023, 13.52
Itse ajoin pari vuotta sitten espoosta humppilaan. Ensin Kivenlahti-Virkkala tietä, sitten pikkutietä lohjanharjulle, siitä eteenpäin vanhaa ykköstietä kunnes käännytään Someron suuntaan. Kävin pizzalla Pusulan Krouvissa, joka oli huonoin pizzallakäyntikokemus ikinä. Täysin ala-arvoinen ja ylihintainen pizza, jonka tekemiseen meni tunti. No sen jälkeen maantietä loukkuun, jonkin matkaa Porin tien vartta ja sitten Jokioinen- Minkiö ja lopulta Humppilan asemalle päivän viimeiseen IC:hen.

Smo
04.06.2023, 12.45
^Pusulassa on nykyään tollanen Kyläkauppakeskus https://www.pikkuomena.fi/

Siitähän voisi jatkaa Someron ja Jokioisten kautta jos Humppilaan meinaa

skela
05.06.2023, 15.38
Espoosta Pusula voisi tosiaan aika hyvin osua reitin varrelle, mutta minulle se on turhan lounaassa. Näköjään https://opas.matka.fi näyttää suunnilleen samanlaisia reittejä kuin kaksi kolmesta https://www.openstreetmap.org-sivulle linkitetystä pyöräilyreitityksestä. Reittipisteet latautuvat selaimeen jossain pakatussa muodossa. En vielä saanut aikaiseksi selvittää, ymmärtäisikö GPSBabel (https://www.gpsbabel.org/) sitä. Ainahan voin muutamien välipisteiden avulla ohjata OsmAnd (https://osmand.net/)in reititystä.

Takakeno
05.06.2023, 16.39
Oletkos Komootia kokeillut? Mun mielestä ihan hyvä karttaohjelma pyörämatkojen suunnitteluun.

skela
06.06.2023, 09.20
Yritän välttää suljettua koodia. Reitityspalvelujen käyttämä muoto näyttää suunnilleen tältä (https://developers.google.com/maps/documentation/utilities/polylinealgorithm). GPSBabel ei sitä näytä osaavan, mutta OsmAndissa on jokin reitityspalveluliitäntä (https://osmand.net/docs/user/navigation/routing/online-routing), jota saatan kokeilla.

Takakeno
06.06.2023, 12.25
Yritän välttää suljettua koodia. Reitityspalvelujen käyttämä muoto näyttää suunnilleen tältä (https://developers.google.com/maps/documentation/utilities/polylinealgorithm). GPSBabel ei sitä näytä osaavan, mutta OsmAndissa on jokin reitityspalveluliitäntä (https://osmand.net/docs/user/navigation/routing/online-routing), jota saatan kokeilla.

Komootista saa kyllä gpxn tallennettua, jos sitä kaipaat siis.

skela
16.06.2023, 21.41
OsmAnd toimi loppujen lopuksi hyvin ZLZK-polkupyöräreitityksen kanssa. Korsosta Humppilaan (lopulta 151 km, kun poikkesimme reitiltä) ei ollut isommin valittamista. Reitin varrella oli noin 30 kilometrin välein ruokakauppoja, joista saattoi täydentää juomapullon ja eväsvarastoa: Nurmijärvi, Läyliäinen, Räyskälä, Tammela. Pari viimeistä kilometriä ajoimme Porintien laitaa, kun hiekkatiet alkoivat kyllästyttää.

Välillä Humppila-Toijala (62 km) saattoi olla jokin kauppa Urjalassa, mutta emme pysähtyneet siihen. Eilinen paluu Toijala-Hämeenlinna-Korso (yhteensä 133 km) vaati jonkin välireittipisteen asettamista. Iittalassa kävimme kaupassa ja Hämeenlinnassa pidimme muutaman tunnin tauon. Vanhaa Hämeenlinnantietä ajoimme Hyvinkäälle saakka, jossa siirryimme hetkeksi radan varteen ja sitten 45-tielle, josta Hyrylän kautta kotiin. Helteestä huolimatta vesipulloja ja eväsvarastoa ei tarvinnut täyttää kuin Riihimäellä Lasitehtaantien risteyksessä (Sale Karavaani).

Tandemilla reissun jaksoi paljon paremmin kuin omalla pyörällä. Vaikka molemmat alkoivat väsyä, viimeisen päivän keskinopeus (ilman taukoja) oli 27,4 km/h. Toijalasta Iittalaan se oli yli 29 km/h.

kauris
17.06.2023, 08.17
Tandemillahan oliskin kätevä kun taaempi vois lukea reittiä kännykästä tai paperikartasta kun etummainen hoitaa tien katselun ja ohjaamisen :)
Vois mennä enemmän muistin varassa kuin reittipistettä seuraten ja vain tarvittaessa välillä katsoa puhelimesta. No tämä nyt oli puoliksi leikkiä. Mut oli se toisenlaista aikanaan kun näitä reittijälkiä ei voinut latailla. Paperilapulle saatoin kirjoittaa ylös muutamat oleelliset käännökset etukäteen suunnitellusta reitistä. Joskus meni vähän harhaankin. Sit tietty kun puhelimen navi jo oli mutta ei reittijälkiä niin kyllähän se välillä ajamista vähän töksäytti kun piti risteykseen pysähtyä tarkistamaan googlemapsista kumpaan suuntaan se nyt olikaan kun piti kääntyä. Vaikka kuinka oli yrittänyt aamulla tai edellisellä varsinaisella taukopaikalla laittaa reitin mieleen.

Ps. Itse olen käyttänyt ridewithgps palvelua. Ilmaisversio riittää ja reitin saa gpx jälkenä talteen.

YocceT
17.06.2023, 17.34
Ensimmäiset pidemmät pyöräretkeni (aikakautena ennen elektroniikkaa) tein Suomen Tiekartta GT:n varassa. Mittakaava 1:200 000 oli vähän karkea, mutta eksymättä perille silläkin tavalla päästiin. GT-kartta on vieläkin esimerkiksi Google Mapsiin verraten ylivoimainen: karttaan piirretyn tien väri kertoo päällysteen.

JackOja
17.06.2023, 17.36
... GT-kartta on vieläkin esimerkiksi Google Mapsiin verraten ylivoimainen: karttaan piirretyn tien väri kertoo päällysteen.

Edelleen ylivoimainen, vaikka reitin piirtelisi millä.

nure
17.06.2023, 23.15
Eikä lopu virta kesken! Aivan samaa kuin vesillä, nykykulkijat kusessa kun navi pettää ja kartalla ei osata navigoida.

skela
19.06.2023, 15.34
Ei loppunut virta minultakaan vaan sitä latautui viimeisten 90 kilometrin matkalla noin neljänneksen verran puhelimen akkukapasiteetista. Virtalähteenä oli 48-reikäinen SON28 ja sen perässä noin vuosikymmen sitten tekemäni USB-sovitin.

Olen minä joskus 1990-luvulla paperikartankin kanssa ajellut, tosin alle 100 kilometrin päivämatkoja. Ei ole tullut ikävä.

skela
20.07.2023, 09.59
Tein saman reissun yksin: lähtö lauantaina ja paluu eilen keskiviikkona. Paluumatkalla löysin ehkä parhaan reitin Humppilan ja Forssan välillä: kakkostien länsipuolta tietä 2813, josta muutama kilometri hyväkuntoista hiekkatietä Rehtijärven ohi ja edelleen kakkostien varressa Loimijoen kohdalta alkavalle pyörätielle. Koko matkan ikävin osuus oli parin kilometrin ajo Forssan keskustan läpi, eikä sekään mikään mahdoton ollut. Siitä Tammelan ohi on erittäin tasaista pyörätietä. Olisin päässyt koko matkan päällystettyä tietä, jos olisin kiertänyt Jokioisten kautta. Jossain Nurmijärvellä tai Tuusulassa oli ajoittain pieniä päällystevaurioita. Koko 142,7 kilometrin matka sujui eilen 26,2 km/h keskinopeudella. Ajoaika oli vähän alle 5½ tuntia, ja taukoja oli vähän yli 1½ tuntia.

Tällä kertaa puhelimen akkua sai olla jopa tyhjentämässä tauoilla, sillä pieni SON-dynamo latasi sen välillä täyteen. Puhelimen näyttö oli toki pääosin sammuksissa. OsmAnd välillä huuteli risteyksissä, ja välillä katsoin AAT (https://f-droid.org/de/packages/ch.bailu.aat/):stä nopeus- ja sykemittaria.