PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105 (5800) ja indeksoinnista luistava vaijeri



polkueinari
30.05.2023, 12.09
Hyvät vinkit vian selvittelyyn tarpeen:
Pienempien rattaiden suuntaan vaihtaessa takavaihtaja hyppii yhden-usean rattaan yli. Kasetti, ketju ja vaijeri uusittu, ja vianetsinnässä katse kääntyy kahvan suuntaan. Siellä näyttää siltä, että pienemmän takarattaan suuntaan vaihtaessa, jolloin vaijerin tehtävä on saada indeksoinnin määräämä määrä löysää - se hyppääkin niin löysäksi kuin kerralla pääsee. Ei ilmeisesti siis ihme, että takavaihtaja voi puolenkin kasetin yli kulkea.

Mitä tehdä, mistä etsiä vikaa?

Kahvayksikön sisältä on kerran katkennut vaijerinpää jouduttu onkimaan, mutta olen melko varma, että kaikki säikeenpalat saatiin tuolloin pois - takuuseen en tästä maallikkona kuitenkaan mene, joten onko syytä esim. jatkaa tämmöisten metsästystä? Kyseessä siis takavaihtajaa ohjaava oikea kahvayksikkö.

kaakku
30.05.2023, 12.28
Käsitinkö oikein että kun vaihdat esim vitoselta kutoselle, niin kahva päästää vaijerin aivan löysäksi ja ketju menee "yhdelletoista" eli sille pienimmälle rattaalle?

Huomaako kahvan toiminnassa jotain erikoista jos otat vaijerin pois kuoresta ja pidät kädellä hieman vetoa ja naksuttelet kahvasta vaihteita eri suuntiin? Tuleeko siellä sama ilmiö että alaspäin vaihtaessa kahva antaa kaiken löysäksi?

polkueinari
30.05.2023, 12.51
Karrikoituna juuri näin: ei se siis ihan sinne "yhdelletoista" saakka yhdellä vaihdolla mene, mutta sanotaan nyt vaikka kolmoselta-neloselta ysille-kympille.

Ja joo, juuri näin kahva tuntuu toimivan, tällöin antaa siis tosiaan ihan kaiken löysäksi.

nure
30.05.2023, 14.02
Vaihdoit vaijerit mutta vaihdotko kuoret?

polkueinari
30.05.2023, 14.12
Kyllä, ja ongelman saa toistumaan myös ilman kuoria vaijeria suoraan kahvayksiköstä käsin vetämällä.

Koko kahvalaitteen palastelu tilanteen ihmettelyksi lienee tekemätön paikka, puhdistusaineilla huljuttelu ja kliksuttelu taas ei. Lähinnä mietin onko jälkimmäisestä hyötyä vai onko tietoa, että jokin tietty rikkoutuminen oireilee näin, jolloin ainoa vaihtoehto on suunnata kahvakaupoille.

paaton
30.05.2023, 14.20
Jos ei ole vaijerinpaloja välissä, niin uutta vaan. 5800 mallihan avautuu jo jo aika nätisti, eli sisään näkee kyllä ilman purkamistakin.

Hiekka moska tekee sellaista, ettei vaijeri löysty lainkaan. Siis että pieni liipasin lyö herkästi vain tyhjää.

kaakku
30.05.2023, 14.26
Kannattaa nyt kuitenkin ensin kammata suurennuslasin kanssa ettei siellä nyt ole mitään vaijerinsäiettä. Paineilmaa vois kokeilla tuutata sinne kahvaan ettei lähde samalla voitelu. Jos ei sillä lähde niin sitten liuotinta perään ja uusi testi.

Tuohon kahvaan muistaakseni saa varaosia mutta eri asia on kannattaako lähteä askartelemaan.

paaton
30.05.2023, 14.39
Mun mielestä niitä sisärattaita ei saa mitään. Jos on paljon ajettu, niin kuluu ne kyllä. Eli jos ei puhdistamalla korjaannu, niin uutta vaan

polkueinari
30.05.2023, 15.04
Nonnih, semmoista se välillä on: ulkoisilta kolhuilta kun on sankarin elkein onnistunut vehkeet suojelemaan niin sitten ne kuluvat loppuun. Viimeinen tsekkaus vielä jossain kohtaa ja sitten viestiä LBS:lle. Kiitos kaikille asian selvittelyyn osallistuneille. Koska vastaavia caseja en kummoisesti googlaamallakaan koskaan löytänyt, lupaan lisätä ketjuun tiedon jos joskus selviää, mikä vian tarkalleen aiheutti.