Näytä tavallinen näkymä : Sähköpyörä +150kg painoiselle?
Negotiator
30.05.2023, 00.53
Kovasti tekisi mieli alkaa pudottamaan painoa ja vuosiin ei ole tullut pyöräiltyä mutta nyt kiinnostus heränny nimenomaan sähköavusteisiin ja ehkä ihan läskipyöriin jotta pääsisi satunnaisesti maastoon.
Isoin ongelma on suuri elo paino. Olen 185cm / n..155kg painava ukon retale jota kiinnostaisi kovasti pudottaa painoa pyörän avulla.
Onko esim Tunturi Emax täysin poissuljettu painontakia? Kovasti olen yrittänyt googlata mutta kovin hankalasti on tietoa nimenomaan noista kantavuuksista joten kysytään parvi älyltä.
Kiitos etukäteen vastauksista
Travelkicking
30.05.2023, 12.13
Verkkokaupan corratec Lifessä on 180 kg kantavuus. Taitaa saatavuus olla niukkaa, mut aina voi kysyä. Toisaalta kyl ne kestää, annat mennä vaan. Yksi tuttu työpuolelta on liki 2 m ja painoakin ilmeisesti aika lailla. Tuo ajaa helkaman se 10:llä
PS. Tuolla on 5 v runkotakuu https://www.kuntokauppa.fi/fitnord-rumble-900-sahkofatbike-2023-minttu
^ Ja painoraja 120kg, johon yleensä sisältynee kuskin, kamojen ja pyörän paino. Voi olla ettei runkotakuu toimi...
Travelkicking
02.06.2023, 10.03
Kun laittaa talouden kevyimmän henkilön kauppareissulle, niin...
^Kun suomalaisia katselee niin voi siinäkin suhteessa tulla painoraja vastaan... Toisaaltaan saattaa olla ikimuistettava kokemus jos pyörä massan alla vauhdissa retkahtaa...
Yleensä valmistajien rajat menevät 120kg kieppeillä.
Meiltä löytyy pari mallia jossa kokonaisraja on 180kg (pyörä + kuski + varusteet) eli kuski saa painaa sen 155kg
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Courier-Plus/ekauppa/pSTECOURPL/
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Universe-7-6-1/ekauppa/pSTEUNI761PFEQ/
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-8X-Tour-Plus/ekauppa/pSTE8XTP/
Ja sitten esim Tern GSDssä kokonaispainoraja on 200kg https://www.bikeshop.fi/Tern-GSD-S10/ekauppa/pTERNGSDS10/
Ystävällisin terveisin
Visa
www.bikeshop.fi
Yleensä valmistajien rajat menevät 120kg kieppeillä.
Meiltä löytyy pari mallia jossa kokonaisraja on 180kg (pyörä + kuski + varusteet) eli kuski saa painaa sen 155kg
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Courier-Plus/ekauppa/pSTECOURPL/
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-Universe-7-6-1/ekauppa/pSTEUNI761PFEQ/
https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bikes-E-8X-Tour-Plus/ekauppa/pSTE8XTP/
Ja sitten esim Tern GSDssä kokonaispainoraja on 200kg https://www.bikeshop.fi/Tern-GSD-S10/ekauppa/pTERNGSDS10/
Ystävällisin terveisin
Visa
www.bikeshop.fi
Mutta toimitusajankohtina noissa Stevensseissä vasta alkutalvi 23 tai kevät 2024? Ainoastaan ylimmän linkin pyörää parissa koossa tarjolla täksi vuodeksi?
Toisekseen jos löytyisi vielä vähän edullisempia vaihtoehtoja niin olis kiva. Jos sellaisia näissä isommissa painoluokissa on.
Rengastus joka sopii myös hiekkateille, lokarit ja tavarateline toiveissa sukulaismiehellä joka niin ikään tosiaan ison miehen pyörää olis vailla.
Travelkicking
03.06.2023, 21.11
Skaala on laajempi kun luopuu valmistajan antamasta painorajalupauksesta. Pyöriä saa jo 2 tonnista ylöspäin.
^Ja kahdella tonnilla saa kestävää laatua? Mielenkiintoinen asenteesi kun puhutaan turvallisuudesta...
Travelkicking
04.06.2023, 09.07
Sillä rahalla saa sen 500 euron peruspyörän plus sähköistysosat. (Tällä palstalla on eräs seniorifillaristi laskenut asian tarkkaan.) Jos ei arvaa hankkia ilman runkotakuuta, niin sitten pitää nostaa kädet ylös. Kolmen tonnin fätit on yksi luokka runkotakuuta vailla olevista 150 kiloiselle hemmolle. E/Fat 1000w Helsingin Vartiokylästä ? Akku ja moottorin puhti kohdillaan. Myös 21" rungolla. Mut mikä mä olen mainostamaan. Kyllä näitä löytyy.
^E/Fat olisi yksi mahdollisuus ja voi käydä paikan päällä juttelemassa, että mikä olisi paras setuppi.
^^On muitakin komponentteja joissa painorajat tulee vastaan kuten esim. kiekot, tuskin noissa halpiksissa kiekkojen rajat ole kuin jossain 120kilon luokassa ja nekin melkoista kuraa usein. Mutta jokainen tavallaan ja vanha faktahan on jos ostaa hyvän ja halvan niin usein joutuu hankkimaan kaksi.
^Läski tietenkin läskille voi olla vaihtoehto mutta ei sekään takaa kestävyyttä.
Työkaverin isä painoi parhaimillaan reilusti yli 200 kg ja jopa Toyotan Land Ruiseri uusi tehdastilaus auto joutui jouset ja kuskin jakkaran vaihtaan... no kävi jossain leikkauksessa kun paino oli jo riski ja nyt 150 kg painosena pyöräilee Saksalaisella brändin sähkö täysjousto pyörällä ja hinta tais olla jossain 4 tonnin nurkilla ja hyvin on pyörä kestänyt... itte uskon myös että pieni painorajan ylitys ei pyörää katkaise jos ei sillä ryskää kivikossa ja päin rotvalleja
Aika viitteellisiä nuo painorajat taitavat olla. Rungoista ikinä tiedä. Itse harkitsisin vakavasti vaikka tuota https://www.verkkokauppa.com/fi/product/699191/GZR-Black-Raw-26-sahkofatbike-17 ja jos navat tms eivät kestä, niin jotain retkipyöräosaa tilalle.
^Suurin sallittu kuorma 120kg... Ei kai nuo rajat ihan hatusta temmattuja ole? Voi olla että rungot kestää mutta kestääkös esim. kiekot?
^Suurin sallittu kuorma 120kg... Ei kai nuo rajat ihan hatusta temmattuja ole? Voi olla että rungot kestää mutta kestääkös esim. kiekot?
Oletan tässä, ettei käyttö ole ainakaan alkuun maastoajo. Painon pudottua ehkä. Oikea kokokin pyörästä lienee pykälää isompi.
"Satunnaisesti maastoon" mutta maastoajoakin monenlaista. Onhan jossain komponenteissakin painorajat erikseen maastoon ja maantielle. Maastoajossa tuolla massalla voi esim. satulan kiskot kovilla...
Turha tietenkään peloitella, onhan se loppupeleissä jokaisen henk.koht. ongelma jos pyörä tai jotain pyörästä hajoaa kesken lenkin.
El-Carpaso
04.06.2023, 13.42
Vaikka tuo Tern GSD on hintava, niin se on aika monikäyttöinen. Toimii arkiajossa erityisen hyvin, mutta myös yllättävän hyvä huviajeluun. Tänään 90km takana ja vielä 60km edessä. Edelleen on hauskaa.
Eihän tuolla varsinaisia maastopolkuja ajele, mutta kyllä tuo kaikista hiekkateistä selviää.
^Varmaan käytännöllinen "perheajokki" mutta aika vekkuli tuo geometria kun vain yksi koko.
El-Carpaso
04.06.2023, 14.56
^Varmaan käytännöllinen "perheajokki" mutta aika vekkuli tuo geometria kun vain yksi koko.
Se on jännä kuinka hyvin se toimii. Ajoasento ei toki ole kovin aerodynaaminen, mutta eipä sen sähköpyörällä tarvitse ollakaan.
Bikey McBikeface
14.06.2023, 16.35
Mulla on ollut Himiway Zebra reilu 5 viikkoa. Kilometrejä on tullut 600 ja olen kyllä ollut oikein tyytyväinen. Pääasiassa ajan Helsingin seudun pyöräilyreittejä eli hiekkaa, soraa ja asfalttia.
Kokemusta mulla ei ole sähköpyöristä tai maastopyöristä muuta kuin parista vuokrakerrasta, joten vertailupohja on hieman ohkainen.
Zebra on mun mielestä pyörien Hummer, siis se katuversio. Pyörä on iso ja esim saksalainen verkkokauppa käyttää siitä nimitystä all terrain bike. Kokeilin eilen juurakkoista polkua ja pyörällä kyllä pääsee, mutta ei se kaikista ketterin ole.
Mun valintaperuste oli myöskin kantavuus. Zebrassa se on max 215 kg eli kun pyörä painaa 35 kg, niin 180 kg kantavuus riittää, vaikka takapakkarilla olisi pari olutlaatikkoakin https://static.xx.fbcdn.net/images/emoji.php/v9/t4f/1/16/1f601.png
Eipähän ole pelkoa, että pyörä taipuisi kuskin painon alla.
Pyörässä on mukana valot, takapakkari, lokarit ja seisontatuki, joten niitä ei tarvitse erikseen hommailla. Yleisvaikutelma pyörästä on mun mielestä laadukas. Pyörä on jämäkkä ja lokarit eivät rämise jne. Satulakin on mukava ja sopivan leveä. En ole painavana ihmisenä mikään kapeiden satuloiden fani. Kokeilin yhtenä yönä ajamista valaisemattomalla ulkoilureitillä ja etuvalo oli riittävän tehokas. Takavalossahan on myös jarruvalo, joka syttyy aina jarrukahvaa puristaessa.
Pyörää on saatavissa vain yhdessä runkokoossa ja kannattaa katsoa pyörän geometriaa, vaikka tuolta saksalaisilta sivustolta. Mä oon 183 cm pitkä ja alkuun mietin, että pitäisikö ohjaustankoa hieman korottaa, mutta nyt olen tottunut hieman etukenoisempaan pyöräilyasentoon.
Takanapamoottorissa ei ehkä ole ihan samanlaista älykkyyttä kuin parhaimmissa poljinkeskiömoottoreissa, vaan moottorin avustus saattaa käynnistyä pienellä viiveellä. Käytännössä se tarkoittaa mun kokemuksen mukaan, että kannattaa olla pieni vaihde sisällä, jos yrittää ylämäkeen lähteä. Toisaalta takanapamoottori saattaa olla kestävämpi, kun polkaisu ei runttaa voimaa ihan suoraan moottoriin, eikä ketju rasitu, kun siinä on vain polkaisun voima, eikä polkaisun ja moottorin voima.
Valmistaja ilmoittaa rangeksi 128 km, mutta se on varmaankin kohtalaisen kevyelle kuskille. Mä arvioisin, että raskassarjalaiselle se saattaa olla jossain 70-80 km luokassa, riippuen tietysti kuskin painosta, ajotavasta jne. Akkua en ole ihan tyhjästä täyteen ladannut, mutta kun näytössä oli 1/5 palkkia akkua jäljellä, niin alle 5,5 h oli jälleen akku 100%.
Mä tilasin pyörän saksalaisesta verkkokaupasta. Se on sieltä tilattuna hieman halvempi kui esim Shaolinbikestä, vaikka toimituskuluja tulee 75 €. Toimitusaika on Saksaan n. 8 vrk ja suomeen hieman pidempi eli 2-3 viikkoa. Mulla tosin meni rahtaus päin peetä ja ensimmäinen pyörä katosi. DSV:n trackkerin mukaan oli tullut Saksan satamaan, mutta ei koskaan Suomeen asti. Tavarakuljetuksessa tuota voi sattua, vaikka lenkkareiden kohdalla, kun huono tuuri nasahtaa kohdalle. Hieman viestittelyä ja pistivät mulle uuden pyörän tulemaan, kun olivat varmistaneet, että ensimmäinen pyörä ei ollut perille tullut.
Tässä linkki sinne saksalaiseen verkkokauppaan, mutta sen verran varoituksena, että he harrastavat aktiivista verkkomarkkinointia ja jos ei halua heidän mainoksia jokaiselle verkkosivulle, niin kannattaa mennä incognito-tilassa.
https://himiwaybike.de/products/all-terrain-elektro-fat-bike (https://himiwaybike.de/products/all-terrain-elektro-fat-bike?fbclid=IwAR2xb0nN-qmoVokZi3ZfNiLtXPnxfd0ewPGE-B2bGogCsw_Jub4s7P82vhI)
Kuvassa pyöräni kotikulmilta ensireissun päätteeksi. Varusteita siinä tuossa vaiheessa ei ole lisätty kuin actionkamera ohjaustankoon ja mustekala takapakkarille.
https://scontent.fqlf1-2.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/351762110_751554690058183_3338506382292562407_n.jp g?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=dbeb18&_nc_ohc=6y5M343D-dcAX-D1R2_&_nc_ht=scontent.fqlf1-2.fna&oh=00_AfCcM_RNaQ6KDcFWiJDM1EgSUqMgF8pQQXjfuUueYl96 3A&oe=648DF868
Bode 16v
23.07.2023, 00.27
Kovasti tekisi mieli alkaa pudottamaan painoa ja vuosiin ei ole tullut pyöräiltyä mutta nyt kiinnostus heränny nimenomaan sähköavusteisiin ja ehkä ihan läskipyöriin jotta pääsisi satunnaisesti maastoon.
Isoin ongelma on suuri elo paino. Olen 185cm / n..155kg painava ukon retale jota kiinnostaisi kovasti pudottaa painoa pyörän avulla.
Onko esim Tunturi Emax täysin poissuljettu painontakia? Kovasti olen yrittänyt googlata mutta kovin hankalasti on tietoa nimenomaan noista kantavuuksista joten kysytään parvi älyltä.
Kiitos etukäteen vastauksista
Itselläni on Helkama Jääkäri 7v sähköpyörä ja Tunturi havu 3v perinteinen pyörä joiden kantavuus on 150 kg.Eivät toki ole maastopyöriä mutta normaalia leveämmät renkaat molemmissa .
^Yleensä kantavuuteen lasketaan kuskin painon lisäksi pyörän ja kuorman paino niin paperilla ei 150kg riitä 155kiloiselle kun pyörä painaa liki 30kg...
Teräskeula. Kunnon kiekot.(hyvin tehdyt) Vääntöä vähintään 60N
Hyvät perus osat. Iso akku.
Kyllä kai se tuommonen jytäkkä enduro kestää isommankin ukon kauppareissulla.
^Yleensä kantavuuteen lasketaan kuskin painon lisäksi pyörän ja kuorman paino niin paperilla ei 150kg riitä 155kiloiselle kun pyörä painaa liki 30kg...
Kantavuuteen ei ikinä lasketa ajoneuvon painoa, vaan se mitä ajoneuvoon kuormataan(kuski+varusteet+tavarat). Ajoneuvon paino lasketaan kokonaispainoon .
Kyllä se näin taitaa olla että pyörän painoa ei missään tapauksessa lasketa kantavuuteen ja edelleen sitä mieltä jos parikymmentä kiloa menee rajan yli niin ei pyörä varmaan ratkea alle normaali tie käytössä
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
https://www.haklift.com/tuotteet/nostovyot-ketjutuotteet-teraskoysiraksit/1-nostovyot-paallysteraksit/silmukkanostovyot-nostoliinat-0-5-35-t-p351106?categoryId=491396#
Tää ei nyt suoranaisesti liity pyörään mutta näillä on seitsemän kertainen varmuus että 1000 kg liinalla voi nostaa 7000 kg mutta en nyt tätä suosittele. ja ei se pyörä saa heti nitkahtaa pienestä ylityksestä jos on esin semmonen järeä enduro
^Ehkä olen väärässä. Kuitenkin veikkaan että ainakin halpiksissa saattaa tulla vastaan kiekkojen kantavuus mitä varmaan kukaan ei ilmoita...
Jostain syystä polkupyöriä ei tehdä normista poikkeaville ihmisille.
Jos olet lyhyt tai ylipitkä, et saa polkupyörää normaali valmistajalta. Tai ylipainoinen, kaikkien polkupyörien painoraja on siinä 120kg kantturoissa.
Ihanne mitat on pyöräilijälle 170-180 ja paino 50-80kg.
Jonkinmoista rasismia liene.
^Tosi juttu, itsekin joutunut kaikki HiFimmät osat samasta syystä skippaamaan.
Toisaaltaan jos väestön lihominen jatkuu tähän malliin kuin nykyään niin lienee pyörävalmistajien muutettava ajatusmaailmaansa ja alkaa rakentaa pyöriä enemmistölle.
tchegge_
30.07.2023, 10.09
Jenkkifirmat tässä varmaan se ratkaisu. Esim Cannondalen vähemmän hifistelypyörissä kuskin Max paino 136kg ja kuormata saa 15kg.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Travelkicking
30.07.2023, 10.12
https://www.haklift.com/tuotteet/nostovyot-ketjutuotteet-teraskoysiraksit/1-nostovyot-paallysteraksit/silmukkanostovyot-nostoliinat-0-5-35-t-p351106?categoryId=491396#
Tää ei nyt suoranaisesti liity pyörään mutta näillä on seitsemän kertainen varmuus että 1000 kg liinalla voi nostaa 7000 kg mutta en nyt tätä suosittele. ja ei se pyörä saa heti nitkahtaa pienestä ylityksestä jos on esin semmonen järeä enduro[/QUOTE]
Kiinalainen 1 tn ketjutalja: Olen ottanut tuollaisella 500 kg pellettisäkkejä peräkärryltä kuormalavalle. Mulla on tunne, että tässä mennään jo taljan kestävyyden ylärajoilla.
Kunnollisilla nostoliinoilla melkoiset marginaalit mutta kiinankamoilla päinvastaiset.
Takakeno
01.08.2023, 11.54
Kantavuuteen ei ikinä lasketa ajoneuvon painoa, vaan se mitä ajoneuvoon kuormataan(kuski+varusteet+tavarat). Ajoneuvon paino lasketaan kokonaispainoon .
Tää kannattaa kertoa pyörien valmistajille.
hphuhtin
07.08.2023, 11.44
Tossa aikuisen miehen kokoiselle kaverille olen pyöriä hänen kanssaan katsellut ja vähän ihmetellyt esim. Tern:issä 180kg sallittua kokonaispainoa, mutta kuskin paino silti max 120kg.
Tulisko tuo 120kg raja satulatolpasta ja olisikohan se ”nostettavissa” epävirallisesti jollain toisella tolpalla?
Itse ehkä ajaisin vaan, mutta jos nyt haluaisi lisävarmuutta kestävyyden suhteen.
Usein jokin komponentti rajoittaa ja kyllä perus tolppien pitäisi kestää panavatkin kun HiPo tolpat kestää 120kg...
Satulatolpaksi Thomson Elite. Kestänee muutaman rungon eliniän. Itselläni jo neljännessä rungossa.
https://www.bikethomson.com/product/elite-seatpost/
Aina on ”tiedetty” että pyörät ja galaksit räjähtää kun vähän isompi kuski ajaa niillä. Silti vaikkapa tämä youtube-heppuli näyttää mäiskivän ihan huoletta menemään vaikka painoa on ~ 150kg
https://youtu.be/mgAkjDZM-6Q
Miten lie käytännössä sitten täkäläisissä oloissa.
Travelkicking
13.08.2023, 21.19
Koga, hieman vieras merkki, mutta tunnetut osat.
https://www.koga.com/en/bikes/trekking-bikes/e-worldtraveller.htm?frame=H
^Koga on erittäin vanha varsinkin retkipyöriin erikoistunut merkki mutta yli 30 kiloa pyörää ja siihen vielä kamat päälle...
Santtu75
14.08.2023, 01.59
^Koga on erittäin vanha varsinkin retkipyöriin erikoistunut merkki mutta yli 30 kiloa pyörää ja siihen vielä kamat päälle...
Nure:lla tulee aina ja ikuisesti tuo paino...
Koga:han on hyvinkin suosittu pyörä pitkiä pyöräreissuja tekevien keskuudessa, tuossakin tuo "luomuversio" painaa yli 20kg. Mutta nuo pyörät on tosiaan suunniteltu kantamaan 100kg kuski + 30kg. tavaroita ja kestämään tuolla lastilla tuhansia ja taas tuhansia kilometrejä.
Tuo sähköversio toisiaan sen 31kg. eli yli 10kg enemmän tuota "luomu"versiota, onhan10kg paljon, mutta jos ajatellaan että pyörään lisätään vaikka 25kg. matkakuorma, niin prosenttuaalinen ero 45kg vs 56kg kokonaispainossa ei ole enään niin iso kun ajattelee että tuolla erolla saa sähköt ja ison akun avustamaan.
Ja kannattaa muistaa että tuo 31kg paino on kokonaispaino kaikkine vakiovarusteineen mitä pyörään kuuluu, kiinteä osa runkoa oleva takatarakka sivulaukkukiinnityksineen, 45kg. kantavuudella, etuhaarukkakiinnikkeet, lokasuojat, etu- ja takavalo, kahdet seisontukijalat, juomapulloteline+juomapullo, pumppu kiinikkeineen, kiinteä lukko yms...
Ja kun Nure miettii tuota 31kg, painoa niin ei se ajaessa niin kauheasti lopulta tunnu, itse olen muutamaan otteeseen puhunut tuosta omasta tupla-akkuisesta "retki/seikkailu" pyörästäni:
https://img.aijaa.com/t/00070/15160946.t.jpg (https://aijaa.com/2CcsIM)
jolla painoa se noin27kg (ilman lokasuojia, valoja, tarakoita, mitään varusteita) ja tuolla on nyt tullut ajettua niin Saariston rengastie, Reitti 2000 virallinen reitti, Kierretty Ahvenanmaata ja eriasteisia metsä ja sorateitä eteläsuomessa pitkin ja poikin, niin Nure saa nyt kertoa kuinka paljon siitä painosta todellisuudessa on haittaa ja missä asioissa se näkyy pyörän omistajalle? (nyt kun varsinaiset maastoajot tehdään muulla kalustolla).
Eli täysin retkikäyttöön suunniteltu ja varustettu sähköpyörä isolla akulla saa kyllä painaa sen +30kg. koska muuta ominaisuudet ovat isommassa roolissa kuin pelkkä painon tuijottaminen.
Mutta taas tottapuhuttaessa tuollainen Koga on speciaali pyörä suunniteltuna speciaalin käyttöön, ei varmastikkaan se ensisijainen valinta jokapäiväiseksi ajokiksi.
^Tottakai pidän painoa olennaisena seikkana mutta se on tälläisen "luottokorttiretkeilijän" oikeuskin. Vanhoista kokemuksista tiedän ettei varsinkin kuormatun retkipyörän käsittely ei ole kaikkein helpointa edes luomunakaan puhumattakaan +50kilon painoisena. Toisaaltaan ei tässä edes haettu retkipyörää ja löytyy varamaan joku toinen asiallinen topic sitäkin varten.
Toisaaltaan tuo Kogakaan ei vältämättä täytä referenssejä jos massaan lasketaan, "Mutta nuo pyörät on tosiaan suunniteltu kantamaan 100kg kuski + 30kg. tavaroita" mutta kun olikin kyse 150kiloisesta kuskista.
Santtu75
14.08.2023, 10.17
^Tottakai pidän painoa olennaisena seikkana mutta se on tälläisen "luottokorttiretkeilijän" oikeuskin. Vanhoista kokemuksista tiedän ettei varsinkin kuormatun retkipyörän käsittely ei ole kaikkein helpointa edes luomunakaan puhumattakaan +50kilon painoisena. Toisaaltaan ei tässä edes haettu retkipyörää ja löytyy varamaan joku toinen asiallinen topic sitäkin varten.
Toisaaltaan tuo Kogakaan ei vältämättä täytä referenssejä jos massaan lasketaan, "Mutta nuo pyörät on tosiaan suunniteltu kantamaan 100kg kuski + 30kg. tavaroita" mutta kun olikin kyse 150kiloisesta kuskista.
Koga tosiaan sen 31kg. noilla täysillä retkivarustuksilla ja maksimi kokonaispaino se 180kg. tai eli kuskille jäisi virallisesti se 149kg.
Tuossa nyt ollut jonkin verran noita max180kg. tai enemmän virallista kokonaispainoa (pyörä+kuski+tavarat) omaavia pyöriä ja kaikille niille yhteistä että pyörän oma paino pitkälti yli sen 25kg. (stevens taisi olla kevein ja oliko sen 27,5kg), eli tässä ketjussa se kovahko pyörän oma paino vain taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus ja tuollaisen 30kg. painon nyt joutuu vain hyväksymään (tai sitten laihdutettava se joku 30kg. että alkaa "mahtumaan" virallisten maksimipainotaulukoiden sisään jos haluaan selvästi kevyempää pyörää).
hphuhtin
14.08.2023, 11.09
Koga tosiaan sen 31kg. noilla täysillä retkivarustuksilla ja maksimi kokonaispaino se 180kg. tai eli kuskille jäisi virallisesti se 149kg.
Kuten tuossa vähän ylempänä keskusteltiin, sitä kuskin painoa nimenomaan ei voi noin laskea, virallisesti varsinkaan.
^On aika hankalaa kun ei ole mitään standardia tai edes yleistä käytäntöä, usein kylläkin ilmoitetaan kuski+pyörä varusteineen+kamat.
Santtu75
14.08.2023, 12.31
Kuten tuossa vähän ylempänä keskusteltiin, sitä kuskin painoa nimenomaan ei voi noin laskea, virallisesti varsinkaan.
Kuten Nure tuossa sanoi, mitään virallista yhtenäistä linjaa tuolle asialle ei ole olemassa, vaan eri valmistajilla on erilaisia käytäntöjä asian suhteen.
Yleisin tapa on ilmoittaa pyörän, kuskin ja mahdollisten pyörän muiden varusteiden/kantamusten yhteinen maksimipaino.
Osa valmistajista erittelee virallisissa esitteissään myös kuljettajan maksimipainon, maksimi pyörään kiinnitettävien varusteiden/kantamusten painon yms. kaikki omanaan mutta jos tätä erottelua ei tehdä, niin silloin kuluttajalla on täysi syy uskoa että kuljettajan paino voi maksimissaan (vaatetuksen yms. paino huomioituna) olla ilmoitettu maksimipaino - pyörän paino.
^Käytännön pitäisi olla yhtenäinen että vältyttäisiin mahdollisilta ikäviltä yllätyksiltä. Tuskin tuon kategorian pyörissä mitään HiPo osia käytetä joten niin rajat ei tule vastaan.
Ylempänä lainasin ketjua ja kyselin myös pyöristä sukulaismiehelle. Ja kun painoa on ihan reilusti. Oli päätynyt lopulta Helkaman Jääkäriin ja ajellut sillä tyytyväisenä vajaan kymmenisen lenkkiä hiekkatieä lähikylään ja takaisin.
hphuhtin
14.08.2023, 16.32
Korjataan, että olen samaa mieltä, että on ”täysi syy uskoa” että painoraja on noin Kogan kohdalla, kun eivät muuta ilmoita. Saakohan noita työsuhdepyöränä kenenkään kautta.. :)
Koga, hieman vieras merkki, mutta tunnetut osat.
https://www.koga.com/en/bikes/trekking-bikes/e-worldtraveller.htm?frame=H
Tuollaisia takalokareita en tajua. Ei ole mikään nopeasti irroitettava roiskeläppä mutta ei kuitenkaan täyspitkä. Miksei takalokari jatku vielä ainakin 10 senttiä alemmaksi jotta suojaisi kunnolla? Samoin etulokari on hieman vajaa jotta kuran lentämistä suoraan kengille saisi vähennettyä.
arctic biker
14.08.2023, 17.25
Tuollaisia takalokareita en tajua. Ei ole mikään nopeasti irroitettava roiskeläppä mutta ei kuitenkaan täyspitkä. Miksei takalokari jatku vielä ainakin 10 senttiä alemmaksi jotta suojaisi kunnolla? Samoin etulokari on hieman vajaa jotta kuran lentämistä suoraan kengille saisi vähennettyä.
+1
^+1 myös, jos pakko laittaa lokarit niin on ne oltava sitten kunnolliset.
Olen useamman viikon rytyyttänyt sähköpyörällä metsäautoteitä, joten alkaa olemaan kokemusta.
Koska keskinopeus on kokoajan 20-25km/h niin pyörä on tosi kovilla. Ite painan 75kg ja pyörä romuineen 45kg +-5kg.
Normi renkaat ei tätä lystiä tahdo kestää. En yhtään ihmettele vaikka runko hajoaisi, kiekot pitää rihtailla hyvin. Kaikki osat on kovilla.
Rihtasin kaverini (150kg) takapyörän, muutoma pinna poikki. Hauska miten jarrulevy oli kulunut ohkoiseksi, kuin sorvissa. Tälläistä ei minulla tapahdu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.