PDA

Näytä tavallinen näkymä : Unimittarit

Hower
26.05.2023, 11.18
Olen aikaisemmin väittänyt, ettei kello-sormus-vempeleet erota edes unta valveillaolosta.
Hesarissa artikkeli /testi:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009488510.html

Olisko noin, että laitteet ovat luulojani/kokemuksiani parempia?
Sori, en jaksa noita referoida ja tuo juttu on vaan lehden tilaajille avoin.

YocceT
26.05.2023, 12.45
Kyllä kai sen tietää ilman mittariakin, että onko nukkunut vai ei. Mutta kai tämä on sitten nykyaikaa, eli kaikkea mitä voidaan mitata, mitataan.

MV
26.05.2023, 12.57
Huonoon uneen tottuu, kun on viikkokausia nukkunut huonosti alle 6h tuntuu yksi 7h uni loputtoman pitkältä. Itse olen tuijottanut enemmän noita stressiarvoja. Jos pääosa yöstä menee matalalla stressillä, body battery latautuu ja seuraava päivä on helppo. Jos pääosa yöstä on pientäkin stressiä, seuraava päivä on hankala ja esim lenkillä meno on tunkkaista.

MRe
26.05.2023, 13.27
Kyllä kai sen tietää ilman mittariakin, että onko nukkunut vai ei. Mutta kai tämä on sitten nykyaikaa, eli kaikkea mitä voidaan mitata, mitataan.

Niin, tarviiko noita wattikampiakaan. Kyllähän sitä tietää onko polkenut voimalla vai ei.

YocceT
26.05.2023, 13.45
Yhtä vähän kuin autossa nopeusmittaria. Lukeman saa kyllä postissa kotiin.

YocceT
26.05.2023, 13.55
Mun Garmin kertoo että hengitän keskimäärin 13 kertaa minuutissa valveillaoloaikana. Mitähän mä sillä tiedolla teen? Ja kunn lähden lenkille, se kertoo että suoritustasosi on tänään +2 tai +4. No ihan kiva, mutta en tiedä miten tuotakaan hyödyntäisin.

Paljon voidaan mitata, mutta kuinka monesta mittausarvosta oikeasti on hyötyä? Watti- ja sykemittarit kyllä näen hyödyllisiksi, jos harjoittelee tavoitteellisesti.

Hower
26.05.2023, 14.04
^Ottamatta kantaa siihen kuinka hyvin mittaavat niin tarkoituksena on kai se, että älykellot ja sormukset antavat ohjeita siihen minkälaisella intensiteetillä olisi suotavaa treenata. Käsittääkseni ammattiurheilijat seuraavat yöaikaisia sykevälinvaihteluita ollakseen perillä kehon kunnosta ja palautumisesta.

MRe
26.05.2023, 14.14
Kun ostaa tällaisen laitteen - tai itse asiassa, kun harkitsee ostamista - kannattaa varmaan miettiä mitä siltä laitteelta haluaa, ettei tule maksettua turhista ominaisuuksista.

marco1
26.05.2023, 14.36
Kun ostaa tällaisen laitteen - tai itse asiassa, kun harkitsee ostamista - kannattaa varmaan miettiä mitä siltä laitteelta haluaa, ettei tule maksettua turhista ominaisuuksista.

Laitteissa on nykyisellään niin hurja määrä ominaisuuksia että tätä vinkkiä on vaikea noudattaa. Vääntelisin siihen muotoon että miettii etukäteen mitä seurantoja haluaa laitteeltaan saada.

MV
26.05.2023, 14.47
^ Ainakin mun laitteeseen tuli toissa päivänä lisää seurattavaa (maakosketus ja joku vertikaalijuttu)

Hower
26.05.2023, 14.53
Jäljellä oleva elinaika olis hyvä nähdä kellosta!
Semmonen alaspäin menevä laskuri.
Kai mittausten perusteella näppärä älykello sen osaa kertoa.
Sitten jos oikein terveelisesti toimii niin saisi siihen lisää aikaa tai ainaskin laskuri hidastaisi tahtia...

Marsusram
26.05.2023, 15.34
Puettava mittari ei mittaa unta jos akku on yön yli latauksessa.
Lennossa vaihdettava akku olisi hyvä.

jalkkis
26.05.2023, 15.45
Puettava mittari ei mittaa unta jos akku on yön yli latauksessa.
Lennossa vaihdettava akku olisi hyvä.

Miksi akkua pitäisi ladata yön yli? Mulla toki vain Grit X mutta lataan sitä silloin, kun käyn suihkussa tai saunassa, siis 10-30min kerrallaan.

Itse en haluaisi irroitettavaa akkua. Silloin menisi vesitiiviys.

MV
26.05.2023, 15.49
Mieluummin aurinko- tai kineettinen lataus. Oma fr2x5 kestää helposti saunapäivästä saunapäivään ja latautuu saunomisen aikana.

Lähetetty minun DN2103 laitteesta Tapatalkilla

Hower
26.05.2023, 15.53
H3esarin jutusta:

"Yleisesti ottaen ihminen voi kuitenkin luottaa omiin tuntemuksiinsa unestaan.
”Ihminen on oman unensa kokemusasiantuntija. Kyllä hän tietää, mikä riittää ja milloin jaksaa”, Pesonen sanoo."

maalinni
26.05.2023, 15.56
Itse en kyllä luota unimittareihin ( polar vantage, garmin fenix 6 ). Kärsin ajoittain unettomuudesta ja välillä mittarit väittää valvotun yön jälkeen, että uni oli laadukasta ja sitä oli tarpeeksi.

Kyllä normaali ihminen tosiaan herätessään tietää onko nukkunut ja palautunut. Huippu-urheilijat sitten erikseen.

Ilman mittaria sitä varmaan oppisi tuntemaan kroppansa paremmin(?) Itse jätän lenkin väliin vaikka bodybattery olisi 100%, jos en tunne oloa palautuneeksi.

MV
29.05.2023, 12.22
Aika moneen terveyden ongelmaan liittyy epärealistinen kuva omasta voinnista. Kun ihmisiltä kysytään syötyä ruokaa, juotua juomaa tai liikuttua urheilua, ovat vastaukset yleensä kaukana totuudesta. Miksei sitten myös unen laadun suhteen? Ainakin omalla kohdalla askelten määrän mittaaminen, ruokapäiväkirjat ja nämä unimittarit ovat olleet melkoisia silmien avaajia.

Rydman
30.05.2023, 11.06
Oura on ollut itsellä ihan kätevä, kyllä siihen on kalibroitunut ja sen avulla on saanut venytettyä nukkuma-aikaa pitemmäksi ja palauttavammaksi. Lisäksi on tullut säädettyä lenkkipäiviä/intensiteettiä sen mukaan. Toisilla mittarit ei toimi, syynä voi olla lääkitys joka sotkee HRV-mittaukset tai tapa maata raadon lailla paikallaan kuuntelemassa podcasteja keskellä yötä, jolloin mittari luulee että nukut. Ja pitäisikin toki olla nukkumassa..

Oon varmaan riittävän keskiverto sätkijä, niin Ouran arviot osuu kohdalleen. Lisäksi tykkään siitä että akunkesto on riittävä, ei tarvi olla latailemassa jatkuvasti. Ja ranteessa voi pitää älyttömiä kelloja silloin kun ei ole treenaamassa, ei tarvi latailla kelloa.

maalinni
30.05.2023, 17.04
Itse taas en voi pitää sormuksia treenatessa, ainakaan kuntosalilla. Myös fillaroidessa otan yleensä pois, tosin fillaroidessa en pidä kelloakaan. Yllättäen nukkuessa kello ei häiritse, mitä nyt pari kertaa lyönyt sillä omaan otsaan.

Latailua en pidä ongelmana, kun fenix vaatii sitä noin parin viikon välein. Kai sitä ouraakin pitää ladata? Kellossa on myös se hyvä puoli, että siitä näkee kellonajan…

Rydman
30.05.2023, 19.41
En minäkään Ouraa pidä missään treeneissä, siihen on Suunnon kello. Toki sekin sit synkkaa treenit Ouraan. Oura nimenomaan unen seurantaan ja palautumiseen. Sekä päivittäiseen muuhun höntsäilyyn, näkee vähän että möllöttääkö liikaa sohvalla.

jii.haanpaa
02.06.2023, 10.28
Olen aikaisemmin väittänyt, ettei kello-sormus-vempeleet erota edes unta valveillaolosta.
Hesarissa artikkeli /testi:
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009488510.html

Olisko noin, että laitteet ovat luulojani/kokemuksiani parempia?
Sori, en jaksa noita referoida ja tuo juttu on vaan lehden tilaajille avoin.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6095823/

Yllättävän hyvin nuo näyttävät pärjäilevän.