PDA

Näytä tavallinen näkymä : Junapyöräily



Nikolas Ojala
25.05.2023, 14.01
Junapyöräily on siis sitä kun yhdistetään polkupyöräily ja junamatkailu joko junamatkan toisessa tai molemmissa päissä.

Lainaan tähän Yleisradion juttua.



Junapyöräilyn suosio kasvaa, eikä fillari aina mahdu kyytiin – VR selvittää pyöräpaikkojen lisäämistä lähijuniin

Lähijunissa pyörän saa mukaan ilmaiseksi. IC-, pika- ja taajamajunissa kuljetusmaksu on 4–8 euroa. VR pähkäilee, miten junamatkustamisen ja pyöräilyn yhdistämisestä saadaan sujuvampaa.

Tiina Kokko 12:45

Hyvinkääläisen Minna Sirkiän työmatkaan liittyy oleellisena osana polkupyörä ja juna.

Sirkiä nappaa aamulla varhain yhden perheen 12 polkupyörästä. Tällä kertaa matkassa on perusfillari, jossa ei ole koria ja renkaatkin ovat kapeammasta päästä. Hyvinkään asemalla hän valitsee sopivan lähijunan ja matkustaa työpaikalleen Riihimäelle.

– Meillä ei ole taloudessa autoa. Asumme sen verran kaukana rautatieasemasta, että pyörä on luonteva vaihtoehto liikkua kotoa juna-asemalle. Joskus työpäivän päätteeksi lähden pyörällä kotiin. Riihimäki–Hyvinkää-väli on tosi hyvää pyörätietä.

Sirkiän mukaan pyörän ja junamatkustamisen yhdistäminen on helppoa, kunhan yhdistelmää harjoittelee muutaman kerran. Hänellä onkin antaa vinkkejä aloittelevilla junapyöräilijöille.

VR on huomannut kiinnostuksen junapyöräilyyn

Jakelusta vastaava päällikkö Anna Loukamo VR:ltä sanoo, että yhtiössä pyöräilyn suosion kasvu on tiedostettu. Loukamon mukaan VR:llä on mietitty, millaista palvelua junamatkustamisen ja pyöräilyn yhdistäjille voitaisiin tarjota.

Asiassa on tehty tiivistä yhteistyötä muun muassa Pyöräliiton kanssa. Yhteistyön kautta VR on saanut toiveita ja palautetta junapyöräilijöiltä. Hieman yli vuosi sitten VR:n kaukoliikenteeseen tuli uusi vaunutyyppi: matkatavaravaunu, jossa polkupyörät kulkevat entistä sujuvammin.

– Palvelumuotoilun keinoin kehitettiin ja mietittiin polkupyöräpaikkoja: minkälaisia niiden pitäisi olla, että pyörät saadaan niihin hyvin kiinni. Nyt uusi vaunu kiertää kaukoliikenteen junissa tietyillä reiteillä, Loukamo kertoo.

Lähijunissa pyörää voi kuljettaa vaunuissa, joiden ulkopuolella näkyy pyörän merkki.

– Myös lähijunissa tullaan tutkimaan, minkälaisia pyöräpaikkojen lisäyksiä voitaisiin tehdä.

Lähijunissa pyörän saa mukaan ilmaiseksi. IC-, pika- ja taajamajunissa polkupyörän kuljetusmaksu on neljästä kahdeksaan euroa.

Liitto toivoo satsausta kaupunkipyöriin ja pyöräpysäköintiin

Pyöräliiton toiminnanjohtaja Matti Koistinen sanoo, että lisääntynyt kiinnostus junamatkustamisen ja pyöräilyn yhdistämiseen näkyy myös liitolle tulleissa palautteissa.

Kaikki eivät halua ottaa pyörää mukaan junaan, mutta voisivat sen sijaan saapua asemalle pyörällä. Tähän Koistinen tarjoaa ratkaisuksi turvallista pyöräpysäköintiä lähtöasemalla.

Liikenneinsinööriksi vuosi sitten valmistunut Minna Sirkiä teki lopputyönsä pyöräpysäköinnistä. Hän tietää, millainen pyörien pysäköintipaikan pitäisi olla.

– Ehdottomasti pyöräpysäköintipaikan tulee olla helposti saavutettavissa ja sellainen, että pyörän saa rungosta lukkoon. Jos pyöräpysäköinti on katettu, se on plussaa, kuten myös tietynlainen valvonta.

Sirkiä nostaa mainiosta pysäköintiratkaisusta esimerkiksi Vaasan rautatieaseman, jonka läheisyyteen on valmistunut lasiseinäinen pyörätalli.

Pyöräliiton Matti Koistinen nostaa esiin myös kaupunkipyörät. Määränpäässä kaupunki- tai vuokrapyöräjärjestelmä mahdollistaisi matkan jatkumisen pyörällä

– Se, että pyörä aina vietäisiin mukana, ei välttämättä ole mahdollista. Erityisesti, jos junapyöräilyn suosio kasvaa.

Löytyi täältä: https://yle.fi/a/74-20032999

Laajennan näkökulmaa hieman: Julkinen kulkuväline saattaisi olla myös jokin muu kuin juna, esimerkiksi ratikka tai linja-auto. Itse katson asiaa sellaisesta näkökulmasta, että eihän kukaan oikeasti halua mitään hyvää polkupyörää pysäköidä rautatieasemalle satunnaisten vandaalien rusikoitavaksi. Toisaalta kaikkia julkisia liikennevälineitä ei voida muuntaa tavallisille polkupyörille sopiviksi. Mutta Bromptonin kaltainen hyvin pieneen tilaan taittuva polkupyörä voisi olla ratkaisu, sillä se menee tarvittaessa vaikka omaan pieneen laukkuunsa ja kulkee junamatkalla mukana niin kuin muutkin matkatavarat.

Katselin Bromptonin valikoimaa. Kolmivaihteinen on toteutukseltaan lähimpänä sinkulaa. Mietin että ovaalieturattaalla ja jonkinlaisilla paremmilla polkimilla varustettu sinkuloitu Brompton voisi olla vielä yksi vaihtoehto. Parempi poljin olisi esimerkiksi sellainen jonka voisi varustaa Power Grips tms. remmillä. Tai sitten lukkopoljin, mutta nämähän ovat hyvinkin henkilökohtaisia ratkaisuja.

https://www.brompton.com/
https://www.powergrips.com/

Takamisakari
25.05.2023, 17.26
Itsellä toimii Brompton juurikin näin eli esim itsellä nopein tapa taittaa 15km työmatka on pyörällä juna-asemalle ja loppupäässä pikku siivu pyörällä päälle. Junaan saa toki isonkin pyörän mutta "taittiksen" kanssa mahtuu aina. Mulla välillä lukkopolkimet ja välillä normaali taitettava, vaihteita 6 mikä toimii hyvin sekä satunnaiseen urheiluun että työmatkakruisailuun.

Nikolas Ojala
25.05.2023, 17.43
Katselin Bromptonin valikoimaa. Kolmivaihteinen on toteutukseltaan lähimpänä sinkulaa.



Tarkemmin katsottuani, löytyihän sieltä Bromptonin valikoimasta myös sinkula, titaanirunkoinenkin jopa.

kaakku
25.05.2023, 19.40
Junaa tekisi hyödyntää enemmänkin lenkkeilyssä, mutta Tampereelta pääsee lähijunalla käytännössä vain päärataa etelään. Orivedeltä Haapaveden suuntaan menee vain kiskobussi ja sen kyydissä on pyörän kanssa melko kurjaa.
IC:ssä pyöräpaikat ovat ainakin osin todella perseestä ja hinta karkaa melko kovaksi.

Nillityksestä huolimatta juuri helatorstaina ajettiin IC:llä Parkanoon, josta pikku kiepin kautta Karvialle telttailemaan yöksi ja perjantaina sitten radanvartta takaisin. Oli hyvä reissu.

Veivaaja
31.05.2023, 14.55
Vertailussa moneen muuhun maahan VR on kyllä aika huono. Olemme kuljettaneet jopa tandemia niin Ruotsissa, Virossa, Latviassa ja Saksassa.

Ruotsissa oli kyseessä tosin seudulliset junat, siellä ei maan halki kulkevissa ole pyöräpaikkoja (tässä VR parempi). Seudullisissa pyörät helpommin sijoitettavia (riippuu tosin vähän vaunusta)
Virossa on nykyisin hyvät tilat junissa. Tosin ovat asettaneet rajoituksia ruuhka-aikoihin pyörien kuljetukseen..
Latviassa tarvitsi bodaamista, kun vanhanaikaisia junia. Mutta ottivat kuitenkin.
Saksassa nopeimpiin juniin ei saa pyöriä, mutta alueelliset junatkin ovat aika nopeita. Ja niissä on melko hyvät tilat, e. klaffituolivaunuja, joihin mahtuu pyöriä, lastenvaunuja tms.

Pyörän kuljettaminen junassa helpottaa kummasti pyörämatkailua. Tänä kesänä Sodiksen filkkareihin yhdistetty tandem -pyöräilyreissu jäi haaveeksi, kun VR ei tandemeita kuljeta. No, ajelemme autolla, ja poikkeilemme muuten. Eipä oikein innosta käyttää heidän palveluitaan, kun vähänkään vaativammassa tilanteessa nostavat kädet ylös.

navajokoira
31.05.2023, 15.49
Kuljen työmatkat aina VR:n lähijunalla pyörän kanssa. Koska lähden läheltä pääteasemaa, paikkoja on lähes aina. Keskemmältä linjaa kyytiin pomppaavilla tilanne taitaa olla aika erilainen. Näen kehityksen kohti asemapysäköintiä tai kaupunkipyöriä aika väistämättömänä, mutta aion kulkea näin niin kauan kuin se on mahdollista.

Samoin jos teen lenkkiä Sipoon tai Porvoon suuntaan, niin olen aina välillä kulkenut lähijunalla jonnekin Järvenpää-Tikkurila välille tai sieltä takaisin. Ne kotikaupungista lähtevät tiet on kuitenkin aika nähty, ja pikkutieseikkailuja tekee mieluummin sitten siellä Sipoossa/Porvoossa

Kaukojunilla fillarin kuskaus on mulla satunnaisempaa. Monipäiväisten retkien lähdön tai paluun yhteydessä, pari kertaa lappiin, ja oli viime kesänä yksi reissu ihan kunnolla ympäriinsä kimpoillen 7 päivän lomalippua hyödyntäen. Isoin ärsytys tässä kaikessa on pyöräpaikkojen vähyys, joka pakottaa jäykkyyttä ajoaikatauluihin.

Kaukojunissa se uusi matkatavaravaunu on ihan jees ja mahtuu ihan millainen pyörä vain, tosin kannattaa olla ajoissa ettei tarvitse alkaa ihmetellä leviteltyjen muiden matkatavaroiden kanssa. Ja lukko ja jokin voile-tyyppinen ratkaisu on kätsy olla omasta takaa. Ne perinteisemmät pyöräpaikat nyt on mitä on.

Belgiassa oli aika saman suuruinen lisämaksu pyörästä kuin VR:llä. Ppyörille ei kertaakaan näkynyt varsinaista telinettä niissä junissa joilla kuljin. Oli tietyt merkatut vaunut, joissa penkkien istuinosa nousee pystyyn. Joskus tarjolla jonkinlainen kiinnitysremmi/turvavyö mutta aina ei. Yleensä pyörää joutui nostelemaan. Verkkosivuilla oli ehkä joku palvelu josta näkisi etukäteen kuinka "helppoa" milläkin linjalla on.

Sääntöjen mukaan pitäisi aina kysyä konnarilta lupa ennen pyörän kanssa junaan nousua, mutta paikallinen neuvoi että ihan turhaa. Käytännössä ainakaan tuolloin kevätkauden alussa ei tosiaan ollutkaan ongelmia, ja olin joka siirtymällä ainoa harrastepyörän kanssa matkustava.

kaakku
31.05.2023, 16.46
Tuo VR:n dynaaminen lipunhinta on kyllä melkoisen perse uudistus. Jos et tiedä viikkokaupalla etukäteen matkustuspäivää, on jossain tapauksissa halvempi mennä autolla. Ei hyvä suuntaus tämmöinen suuntaus. Lähijunilla matkustaminen on taas puoli-ilmaista, etenkin jos suorittaa muutaman asemanvälin matkoja.

Hörhö 2
03.06.2023, 13.57
Itse pyöräilen paljon Itä-uudellamaalla. Aloitan Mellunmäen metroasemalta ja pyöräilen esim. Mäntsälän, Hennan,Lahden tai Oitin asemille. Tai sitten espoosta Hyvinkään, Riihimäen tai vaikkapa Turengin asemille.

kauris
02.10.2023, 15.35
Pitkästä aikaa paikallisjunassa, tällä kertaa potkulaudan kanssa. Tulin ns. pyöräosaston ovesta ja kaksi pyörää oli valmiiksi paikalla. Toinen sen keskikaiteen toisella puolella ja toinen toisella. Nojasivat tätä kaidetta vasten. Sitten saapui kolmas fillari jonka kuski varomatta vain "kaatoi" oman fillarin nojaamaan siihen toisen puolen pyörää vasten. Haarukka ja pinnat ensin siinä olleen pyörän takavaihtajaa päin suoraan. Teki mieli sanoa,.että kattoisit nyt vähän mutta olin hiljaa kun sen siinä ensin olleen pyörän omistajaa ei vaikuttanut kiinnostavan. Ei oikein sovi mulle tuo paikallisjunissa pyörän kuljettaminen. Tai sitten pitäis olla joku tosi huono valmiiksi kolhittu fillari.

JackOja
02.10.2023, 15.47
... Tai sitten pitäis olla joku tosi huono valmiiksi kolhittu fillari.

Mä nojaan seinään ja pidän fillaria pystyssä, naamassa vihainen ilme. Ei ole kolhittu.

Santtu75
02.10.2023, 16.10
Itse Junapyöräilin eilennä Lahti - Hillosensalmi ja paluu maastoreitin jälkeen Mäntyharju - Lahti.
Oli turhankin paljon molempiin suuntiin junassa tilaa (jos olisi ollut toinen pyörä niin olisi saanut hieman niitä laitettua toisiinsa nojaamaan) ja kun en älynnyt ottaa edes lukkoa mukaan millä olisi vähän pyörää sitonut paikoilleen, niin sitten istuskelin molempiin suuntiin pyörän vieressä ja koitin pitää sitä pystyssä ja ettei olisi ihmisten tiellä...

https://img.aijaa.com/m/00042/15187300.jpg (https://aijaa.com/yAixZq)

alli
23.12.2023, 17.01
Pyörävarausta ei taida saada mitenkään itse lisättyä jo ostettuun junalippuun eikä voi junassa vasta maksaa? Olisiko kokemuksia? Asiakaspalvelu varmaan onneksi auttaa ja on auki aika pitkään.

Tassu
23.12.2023, 21.45
Pyörävarausta ei taida saada mitenkään itse lisättyä jo ostettuun junalippuun eikä voi junassa vasta maksaa? Olisiko kokemuksia? Asiakaspalvelu varmaan onneksi auttaa ja on auki aika pitkään.

Ymmärtääkseni ei. ASPA auttaa kaiketi.

Toisella foorumilla oli keissi, jossa käyttäjä joutu ostaan uuden lipun pyörän kanssa, mutta joutu maksaan enemmän, koska lippujen hinnat oli juuri noussu. En nyt muista miten se ihan oikeesti meni, mutta ei ihan putkeen kuitenkaan, lähinnä tuon hinnannousun takia.

stenu
24.12.2023, 07.56
Onko jollain kokemusta Tukholma-Göteborg junamatkustamisesta pyörän kanssa? Meneeköhän pyöräpaikat (ilmeisesti 2 kpl/juna) kuinka nopeasti? Flixin (https://www.flixtrain.se/) junaliput näyttäisi tulevan myyntiin 6 kk etukäteen.

alli
24.12.2023, 09.19
Ymmärtääkseni ei. ASPA auttaa kaiketi.

Toisella foorumilla oli keissi, jossa käyttäjä joutu ostaan uuden lipun pyörän kanssa, mutta joutu maksaan enemmän, koska lippujen hinnat oli juuri noussu. En nyt muista miten se ihan oikeesti meni, mutta ei ihan putkeen kuitenkaan, lähinnä tuon hinnannousun takia.

Kiitos Tassu. Joo tän dynaamisen hinnoittelun takiahan liput kallistuu vähän väliä. Jätin pyörän nyt matkasta, mutta kysyin konnarilta vastaisen varalle, voisko pyörän maksaa vielä junassa. Hän sanoi, että näin talvella voisi, kun on tilaa yleensä.

Santtu75
25.12.2023, 12.58
Kiitos Tassu. Joo tän dynaamisen hinnoittelun takiahan liput kallistuu vähän väliä. Jätin pyörän nyt matkasta, mutta kysyin konnarilta vastaisen varalle, voisko pyörän maksaa vielä junassa. Hän sanoi, että näin talvella voisi, kun on tilaa yleensä.

Hieman mielenkiinnosta kyselin Ex-Kumppaniltani (joka VR:llä kaukoliikenne konnarina) miten nuo pyöräkuviot junissa taas menivätkään.
Nuo pyöräpaikan lippuun lisäämiset tosiaan lähtökohtaisesti VR:n asiakaspalvelun kautta (ja hieman ihmetteli kun kuuli ettei pyöräpaikkaa olisi asiakaspalvelussa pystynyt suoraan lisäämään jo olemassaolevaan lippuun ja kuulee asiasta nyt ensimmäistä kertaa, mutta sanoi kuitenkin että voihan se tetysti niinkin olla, kun ei itse siellä puolella ole töissä ja kaikkia yksityiskohtia ei tiedä).
Konnari pystyy ottamaan junassa vastaan maksun pyöräpaikasta, mutta hänkin joutuu puhelimella kommunikoimaan heidän asiakaspalvelun kautta että kyseinen paikka otetaan samalla myynnistä pois.
Tämä junassa paikan maksaminen ei ole kuulemma kuitenkaan missään tapauksessa suositeltavaa, koska etenkin kesällä pyöräpaikat ovat kohtuu hyvällä käyttöasteella ja mikäli junan pyöräpaikat on myytyjä niin pyörän pitäisi ohjeiden mukaan jäädä kyydistä... (tai sille pitäisi ainakin pystyä osoittamaan paikka missä se ei olisi tiellä mahdollisen junan evakuoinnin sattuessa).
Vaunutyypistä riippuen junassa muutama paikka johon periaatteessa "ylimääärisen" pyörän pystyy sijoittamaan junaturvallisuutta vaarantamatta jos konnarilla siihen on sopiva tahtotila.

Lare
25.12.2023, 18.12
Kuva Italiasta. Cinque terren paikallisjuna. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231225/6e08fd2aa85c4f68e2640ee3e4004deb.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Santtu75
25.12.2023, 19.02
Kuva Italiasta. Cinque terren paikallisjuna. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231225/6e08fd2aa85c4f68e2640ee3e4004deb.jpg

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Näyttäisi vielä olevan sähköpyörien latauspaikka. veikkaisin että oma laturi pitää olla mukana, mutta kolmelle laturilla olisi pistokepaikat.

Nixuu
25.12.2023, 21.09
Mites tuollaiseen saa esim 5" leveän renkaan 105mm leveällä vanteella mahtumaan ? Aivan turhaan noista tehdään tuollasia mihin mahtuu vain pizzaleikkurin paksuiset renkaat.

miz
25.12.2023, 21.18
Niin, ehkä tuo tosiaan on ongelmana paikallisjunissa Italiassa. Siellä taitaa olla minimi vanteen leveys tuo 105mm.

Nixuu
25.12.2023, 21.22
En mä ainakaan lähtisi Italiaan (tai muuallekkaan) pyöräilemään millään muulla kuin läskipyörällä. Paras yleiskäyttöpyörä niin maastoon, kuin maantielle.

Santtu75
25.12.2023, 21.52
Mites tuollaiseen saa esim 5" leveän renkaan 105mm leveällä vanteella mahtumaan ? Aivan turhaan noista tehdään tuollasia mihin mahtuu vain pizzaleikkurin paksuiset renkaat.

Tuskin mitenkään, eikä mahdu myöskään VR:n pyöräpaikkoihin joissa pyörän eturengas laitetaan lattiassa olevaan ”hahloon”.
Jos viimevuosien pyörämediassa olevat puheet pitävät paikkaansa, niin Fat:en myyntimäärät ovat pudonneet suht pieniksi ja moni valmistaja on tiputtanut pois valikoimistaan ja myynti lepää Euroopan osalta paljon pohjoismaiden harteilla ja Keski-Euroopassa Fat:ien osuus myynneistä on hyvin vähäistä ja niitä ei oletuksellisesti kauheasti oteta huomioon kaikessa suunnittelussa.

Ohiampuja
26.12.2023, 17.35
Aivan turhaan noista tehdään tuollasia mihin mahtuu vain pizzaleikkurin paksuiset renkaat.
Ehkä se 5” fat-rengas ei ole Italiassa mikään kovin yleinen. Se on vähän kuin autojen kanssa. Jos liikkuu poikkeuksellisen pitkällä tai leveällä autolla niin ei voi olettaa että sillä mahtuu tavalliseen parkkiruutuun.

alli
27.12.2023, 17.33
Hieman mielenkiinnosta kyselin Ex-Kumppaniltani (joka VR:llä kaukoliikenne konnarina) miten nuo pyöräkuviot junissa taas menivätkään.
Nuo pyöräpaikan lippuun lisäämiset tosiaan lähtökohtaisesti VR:n asiakaspalvelun kautta (ja hieman ihmetteli kun kuuli ettei pyöräpaikkaa olisi asiakaspalvelussa pystynyt suoraan lisäämään jo olemassaolevaan lippuun ja kuulee asiasta nyt ensimmäistä kertaa, mutta sanoi kuitenkin että voihan se tetysti niinkin olla, kun ei itse siellä puolella ole töissä ja kaikkia yksityiskohtia ei tiedä).
Konnari pystyy ottamaan junassa vastaan maksun pyöräpaikasta, mutta hänkin joutuu puhelimella kommunikoimaan heidän asiakaspalvelun kautta että kyseinen paikka otetaan samalla myynnistä pois.
Tämä junassa paikan maksaminen ei ole kuulemma kuitenkaan missään tapauksessa suositeltavaa, koska etenkin kesällä pyöräpaikat ovat kohtuu hyvällä käyttöasteella ja mikäli junan pyöräpaikat on myytyjä niin pyörän pitäisi ohjeiden mukaan jäädä kyydistä... (tai sille pitäisi ainakin pystyä osoittamaan paikka missä se ei olisi tiellä mahdollisen junan evakuoinnin sattuessa).
Vaunutyypistä riippuen junassa muutama paikka johon periaatteessa "ylimääärisen" pyörän pystyy sijoittamaan junaturvallisuutta vaarantamatta jos konnarilla siihen on sopiva tahtotila.

Kesällä ei tosiaan kannata lähteä koittamaan onnea fillarin kanssa, mutta nyt sovelluksesta näki, että pyöräpaikkoja ko. vuorolla on vapaana ja luulenpa jopa ettei junassa ollut yhtään pyörää. Se on tietty hankalaa, jos konnari joutuu johonkin soittelemaan, mutta toisaalta niitä pyöräpaikkoja on kaksi tai kolme vierekkäin eikä niissä ole muistaakseni enää mitään erillistä numeroa. Yhdelle matkustajallekin myytiin lippu vasta junassa ja hänelle ei sitten ollut omaa paikkaa, vaan hän neuvotteli istumapaikastaan jonkun myöhemmin junaan nousseen kanssa.

nure
27.12.2023, 18.54
Siis Italaissa ja etelässä muutenkin maantiepyörä suht yleisin pyörätyyppi joten tuollainen teline lienee toimii hyvin.

Coasting
27.12.2023, 19.10
Tuolla etelässä oli kyllä ainakin junissa yhtä paljon taitettavia pyöriä kuin maantieveloja. Ne sai ottaa ilmaiseksi ja normipyörä maksoi jotain. Ja telineet toimi aivan hyvin.

Nestorimiikkulainen
11.01.2024, 11.58
Lähdössä Alppien yli pyörällä. Paluu Verona-Innsbruck piti varata puoli vuotta ennen paluuta, vain muutama fillaripaikka/juna tarjolla. Tämä vain huomioksi samanlaista matkaa suunnitteleville. Mutta onneksi tarjolla on erilaisia shuttle-palveluita junan lisäksi.

Päiviö Pollari
11.01.2024, 21.54
Lähdössä Alppien yli pyörällä. Paluu Verona-Innsbruck piti varata puoli vuotta ennen paluuta, vain muutama fillaripaikka/juna tarjolla. Tämä vain huomioksi samanlaista matkaa suunnitteleville. Mutta onneksi tarjolla on erilaisia shuttle-palveluita junan lisäksi.

Ainakin vielä puolenkymmentä vuotta sitten pääsi paikallisjunayhteydellä Bolognasta Müncheniin yhdessä päivässä kun lähti aamulla. Yhdellä junalla ensin Italian ja Itävallan rajalle (kesti kauan), toisella Innsbruckiin ja sieltä Müncheniin. Viimeisen etapin aikataulu muuttui joskus kymmenkunta vuotta sitten niin että suoraan junaan ei ehtinyt, yhdellä vaihdolla selvisi (muistaakseni Kufsteinissa). Suoralla yhteydellä (ennen vuotta 2015) passi tarkistettiin joka ainoa kerta soittamalla jonnekin, ja jos oli huono kännykkäyhteys niin yritettiin niin kauan että onnistui. Italian ja Itävallan rajalla piti lippu ostaa automaatista.

stenu
12.01.2024, 08.19
Kattelin huvikseni Hanko-junien aikataulutusta ja hintoja, niin aika hyvältä kyllä näyttää junapyöräilyn kannalta. Nyt sinne pääsee ajelemaan vaikka millaisia a:sta b:hen (tai tietenkin myös a:sta a:han) päivälenkkejä junapyöräillen. Junalla Karjaalle tai Tammisaareen ja siitä soria ja neulapolkuja pitkin Hankoon. Hanko Brewingillä palkkarit ja junalla kotiin. Junalla Lappohjaan ja siitä maasturilla tai gravelilla neulaspolkuja eestaas välioluille Hankoon jne. Niin ja tietenkin se mahdollistaa myös Hanko-Hki tai Hki-Hanko myötätuuligraveloinnin. Ihan superia!

JackOja
12.01.2024, 08.33
Harmi vaan kun HKI-Karjaa -väli pitää matkustaa Intercityllä, jossa pyöräpaikkoja rajoitetusti. Vaatinee siis ennakointia, ainakin kesemmällä.

Monta retkeä Hangosta ja Tammisaaresta kotiin onkin jo piirrettynä.

stenu
12.01.2024, 12.01
Huomenna olisi kaikkiin vuoroihin päässyt fillarin kanssa :)

Mutta tosiaan minäkin veikkaan, että kesemmällä varsinkin viikonloppuisin ja suosituimpaan loma-aikaan tulee pyöräpaikat olemaan varsin buukattuja, kun ne on Turun junissa olleet jo muutenkin. Arkivapaat rules.

Santtu75
12.01.2024, 12.02
Harmi vaan kun HKI-Karjaa -väli pitää matkustaa Intercityllä, jossa pyöräpaikkoja rajoitetusti. Vaatinee siis ennakointia, ainakin kesemmällä.

Monta retkeä Hangosta ja Tammisaaresta kotiin onkin jo piirrettynä.

Siellähän on nyt kolmasti viikossa yksi edestakainen vuoro jossa lähijuna H ajaa Helsingin ja Hangon välin, eli mitään vaihtoja ei tarvita. Toivottavasti noiden vuorojen määrä kasvaa tulevaisuudessa.
Itsellä myös suunnitelmissä tuo Hanko kohteena Junalla Lahdesta käytynä.

JackOja
12.01.2024, 13.41
Siellähän on nyt kolmasti viikossa yksi edestakainen vuoro jossa lähijuna H ajaa Helsingin ja Hangon välin, eli mitään vaihtoja ei tarvita...

Aikataulu toimii jotenkin suunnassa Hanko->HKI. Muuten vähän kökkö, ellei sitten ole ajatus yöpyä Hangossa.

Santtu75
12.01.2024, 14.14
Aikataulu toimii jotenkin suunnassa Hanko->HKI. Muuten vähän kökkö, ellei sitten ole ajatus yöpyä Hangossa.

Joo, nuo nykyiset suorat Helsinki-Hanko-Helsinki vuorot eivät juuri palvele tarkoitusta (paitsi ehkä tosiaan paluun osalta), mutta tosiaan itse elättelen toiveita josko niiden suorien vuorojen määrä kasvaisi tulevaisuudessa.

JackOja
19.01.2024, 12.03
Tjahas, viiteen viikkoon ei Hankoon junailla kesällä. Eikä satunnaisesti muutenkaan. Sillä lailla.


Leppävaarasta länteen ei kulje junia lainkaan juhannuksesta seuraavina viitenä viikkona.


Lisäksi Leppävaaran ja Kirkkonummen sekä Siuntion välisessä junaliikenteessä on 1–2 vuorokauden mittaisia katkoksia viikonloppuisin toukokuussa ja syyskuussa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010130666.html

stenu
19.01.2024, 12.19
Oho..eikä sitten vissiin Turkuun tms. myöskään. Hangon matkailuyrittäjät varmaan kiittää Espoon kaupunkirataa :D

JackOja
19.01.2024, 12.36
Niin ja:
"Katkokset liikenteessä johtuvat Espoon kaupunkiradan rakennustöistä, jotka kestävät vielä vuosia."

slow
25.01.2024, 14.21
Tämä tosiaan pakottaa muuttamaan tulevan kesän viikonloppuretkien suunnitelmia. Oli ajatuksena junautua Länsi- Uusimaan/ Varsinais-Suomen suuntaan ja eksyillä pyörällä kotiin. Pitäkää.
Taidan lähteä etelänaapuriin.

JackOja
25.01.2024, 16.18
Mahtaisko H-juna kuitenkin kulkea Hanko-Karjaa -väliä? Pelkiltään ehkä turha vuoro. Olishan sekin pieni apu. Toisaalta jos Karjaalle asti polkee niin samalla vaivalla menee loputkin.

slow
25.01.2024, 20.58
Toki näin. Tai sitten junailee Saloon.

JackOja
25.01.2024, 21.03
...Tai sitten junailee Saloon.

Mistä?

slow
25.01.2024, 21.38
Pasila on itselleni lähin kaukoliikenneasema. Vr:n aikatauluhaku näyttää vaikkapa toukokuun lopulle aivan kiitettävää kattavuutta.

Ajatus lähti alunperin satunnaisen mökkireissun herättämästä positiivisesta kokemuksesta läntisen Uudenmaan maastonmuodoista ja maisemista.

Santtu75
26.01.2024, 07.20
Pasila on itselleni lähin kaukoliikenneasema. Vr:n aikatauluhaku näyttää vaikkapa toukokuun lopulle aivan kiitettävää kattavuutta.


Kyllähän se Toukokuulle vielä näyttääkin, koska katko alkaa juhannuksesta ja kestää viisi viikkoa.

slow
26.01.2024, 09.28
Tähän lähinnä keskityin:

"Lisäksi Leppävaaran ja Kirkkonummen sekä Siuntion välisessä junaliikenteessä on 1–2 vuorokauden mittaisia katkoksia viikonloppuisin toukokuussa ja syyskuussa."

Mutta juu, varasuunnitelmia on joka tapauksessa hyvä olla. Tässäkin asiassa.

M A
01.03.2024, 09.39
Katselin tässä yöjunaa Rovaniemelle ja ongelmaksi muodostuu pyörän kuljetus, noissa ei ole ainoatakaan pyöräpaikkaa Turusta lähteviin juniin :mad:
Tuliskohan sanomista jos ottais kiekot pois ja kantais pelkän runkosetin matkatavarana hyttiin. Meitä on pariton määrä muutenkin niin yhdessä hytissä olisi ylimääräistä tilaa... 24" + 29" pitäisi jotenkin kuljettaa, 16" ja 20" saanee auton sisään katolta.

Aspalla ei ollut muuta vastausta kuin "pyörä pitää kuljettaa pyöräpaikalla"

M A
01.03.2024, 09.56
Lisää tutkailtuani huomasin että kyllähän pyörän saa tuohon yöjunaan, siinä vaan pitää siirtää pyörät toiseen vaunuun, kun Tampereelta Rovaniemelle jatkaa vain Turun junan makuuvaunut... Eli 56€ hinnalla voin ostaa istumapaikat kahdelle pyörineen TKU-ROI, mutta makuupaikalle tuota ei voi ostaa:seko: :seko:

Edit: Makuupaikalle voi myös ostaa paikan pyörälle, mutta koska juna vaihtuu pyörien osalta Trella, myös ihmisille pitää ostaa paikat tre-roi. Pitää vissiin kolmannen kerran soittaa aspaan ja kysyä josko voisivat sieltä lisätä ne pyörät siihen matkaan kun on näin helkkarin hankalaa...

Santtu75
01.03.2024, 12.42
Noita Yöjunia tekevältä konnarilta kysyin miten tuossa tilanteessa tehtäisiin.

Turusta lähtevässä yöjunan osassa (mikä liitetään Tampereella muuhun junaan) on yksi invahytti varattu matkatavarasäilytykseen (lastenrattaita, pyöriä yms.) ja pyörät pitäisi olla mahdollisuus saada sinne (avain vain konnarilla ja tieto siitä mitä siellä säilytyksessä ja mihin asemalle asti on vaunukartan tiedoissa konnarilla) säilytykseen.

Hyttiin tosiaan ei pyöriä saa (ainakaan virallisesti viedä).

Sbafu
01.03.2024, 12.57
Noita Yöjunia tekevältä konnarilta kysyin miten tuossa tilanteessa tehtäisiin.

Turusta lähtevässä yöjunan osassa (mikä liitetään Tampereella muuhun junaan) on yksi invahytti varattu matkatavarasäilytykseen (lastenrattaita, pyöriä yms.) ja pyörät pitäisi olla mahdollisuus saada sinne (avain vain konnarilla ja tieto siitä mitä siellä säilytyksessä ja mihin asemalle asti on vaunukartan tiedoissa konnarilla) säilytykseen.

Hyttiin tosiaan ei pyöriä saa (ainakaan virallisesti viedä).
Kesällä kun vaimon kanssa tultiin pyörillä Kolarista, niin joku änki perushyttiin isorunkoisen grävelin - Samassa hytissä toki vaimo ja kaks koiraa :D
Siellä on ollut varmasti tunnelmaa.. Konnaria mies kyttäsi käytävällä, ettei vahingossakaan kurkkaa hyttiin sisälle

Kuka forumilainen tunnustaa? :D

Santtu75
01.03.2024, 13.00
Kesällä kun vaimon kanssa tultiin pyörillä Kolarista, niin joku änki perushyttiin isorunkoisen grävelin - Samassa hytissä toki vaimo ja kaks koiraa :D
Siellä on ollut varmasti tunnelmaa.. Konnaria mies kyttäsi käytävällä, ettei vahingossakaan kurkkaa hyttiin sisälle

Kuka forumilainen tunnustaa? :D

Eikös nuo Kolarin junat ole sillä vanhalla vaunukalustolla (kun se viimeinen osuus ei ole sähköistetty). Niissähän on se kolme makuupaikkaa hyttiä kohden, niin pyörä varmaankin matkasi siinä yhdessä vuoteessa...

M A
01.03.2024, 13.14
Eli periaatteessa pitäisi pyörän kulkeutua perille saakka. :rolleyes:

Santtu75
01.03.2024, 13.39
Eli periaatteessa pitäisi pyörän kulkeutua perille saakka. :rolleyes:

Ainakin periaatteessa, mutta mitään vastuuta en asiasta ota, mutta kysytty tosiaan noita Rovaniemi/Kemijärvi yöjunia tekevältä konnarilta joten...

M A
01.03.2024, 13.53
Soitan vielä kolmannen kerran tuonne ja kysäisen voiko tuon lipun ostaa sitten puhelimessa. Pieni riskihän tuossa on, että suurten matkatavaroiden kanssa matkaavia on matkassa useita ja sitten pitäisi soveltaa...

Sbafu
01.03.2024, 14.02
Eikös nuo Kolarin junat ole sillä vanhalla vaunukalustolla (kun se viimeinen osuus ei ole sähköistetty). Niissähän on se kolme makuupaikkaa hyttiä kohden, niin pyörä varmaankin matkasi siinä yhdessä vuoteessa...
Molempia hyttejä Kolarin junassa on. Ja se oli uudempi kahden sängyn hytti. Pystyssä (keula kohti kattoa) matkasi ilmeisesti pyörä.

Santtu75
01.03.2024, 18.20
Soitan vielä kolmannen kerran tuonne ja kysäisen voiko tuon lipun ostaa sitten puhelimessa. Pieni riskihän tuossa on, että suurten matkatavaroiden kanssa matkaavia on matkassa useita ja sitten pitäisi soveltaa...

Sen verran tuosta sain vielä "tietoa" että tuo VR:n asiakaspalvelu on ulkoistettu jollekkin puhelinyhtiön palveluneuvonnalle ja heillä kuulemma hyvin vajavaiset tiedot junien käytännöistä.

M A
01.03.2024, 23.50
Siltä vähän tuntui, että tietoa ja halua selvittää puuttuu. Sain kolmannella kerralla aspalta vahvistuksen, että homma menee juurikin näin:

Noita Yöjunia tekevältä konnarilta kysyin miten tuossa tilanteessa tehtäisiin.

Turusta lähtevässä yöjunan osassa (mikä liitetään Tampereella muuhun junaan) on yksi invahytti varattu matkatavarasäilytykseen (lastenrattaita, pyöriä yms.) ja pyörät pitäisi olla mahdollisuus saada sinne (avain vain konnarilla ja tieto siitä mitä siellä säilytyksessä ja mihin asemalle asti on vaunukartan tiedoissa konnarilla) säilytykseen.

Hyttiin tosiaan ei pyöriä saa (ainakaan virallisesti viedä).

eli turusta lähtevään yöjunaan ei voi ostaa pyöräpaikkaa, koska junassa ei ole ic-junan pyöräpaikkoja. Homma sovitaan suoraan konnarin kanssa.

Kiitokset Santtu75

JMJP
02.03.2024, 09.21
Autojunassa kun on nykyään sallittua pyörien kuljetus vetokoukkutelineessä niin vetokoukun+telineen hankinta on ihan harkitsemisen arvoinen peliliike.

Santtu75
02.03.2024, 14.05
Kiitokset Santtu75

Kiitokset välitetty oikeaan osoitteeseen, eli tuonne "tietolähteelleni" VR:n suuntaan (Ex avopuolisoni).

M A
02.03.2024, 20.11
Koukku + teline n.1k€ - ehkä seuraavaan autoon :)

Veivaaja
08.03.2024, 16.15
Takaluukkuun kiinnittyvä telina (joku 400-500 eur)?

Minä olen niin kyllästynyt tuohon VRn 'palveluun', että pääsääntöisesti pyrin käyttämään autoa. Eihän se pitäisi matkustajan vastuulla olla selvitellä, miten pyörät kulkee, jos aspa ei tiedä!

stenu
08.03.2024, 17.07
^ Hesalassa asuville vinkiksi, että Päärautatieaseman asiakaspalvelupisteessä mä ainakin olen saanut aina erittäin hyvää palvelua, jos on pitänyt jotain ongelma-asiaa selvitellä.

Noin muuten junapyöräily on kyllä tosi kiva tapa reissata ja laajentaa reviiriä. Hesasta lähtiessä pyöräpaikkojen ostaminenkin on helppoa, kun ne voi varata suoraan verkosta. Tuo Turun homman tekee hankalaksi vaan se, että (yö)juna vaihtuu kesken matkaa, mutta junaliput ilmeisesti ostetaan suoraan Tku-pohjoinen-välille?

M A
12.03.2024, 09.22
Joo ne turun makuuvaunut liitetään hesasta tulevaan junaan Tampereella. Pyöräpaikkaa ei voi ostaa, edes puhelimitse, kun vaunussa ei ole niitä ic-junan pyöräpaikkoja. Eihän tuossa olisi mitään ongelmaa jos tuo olisi siellä nettisivuilla jossain luettavissa.

JackOja
12.03.2024, 09.28
Vuonna 2017 onnistui ostaa makuu- JA pyöräpaikka Turku-Kemijärvi -välille online. Asiat ovat sittemmin siis muuttuneet.

Silloinkin Turun vaunut liitettiin Tampereella Hesalasta tulevaan.

M A
12.03.2024, 09.51
Tässä on varmasti joku lean henkinen toiminnan virtaviivaistaminen tapahtunut, kehitys kehittyy.

Toki edelleen onnistuu pyöräpaikankin ostaminen netistä: pitää vaan vaihtaa makuuvaunua kesken matkan, maksaa kolminkertainen hinta ja odotella muuta perhettä kolmisen tuntia Rollon asemalla jotta auton kanssa matkustavat pääsee perille :) Tätä ehdotti keskimmäinen asiakaspalvelija jonka kanssa juttelin.

JackOja
12.03.2024, 09.53
Ai niin auto... tuossa mun kokemuksessa ei ollut autoa mukana. Vaikuttaisiko se asiaan.

Santtu75
12.03.2024, 12.05
Ai niin auto... tuossa mun kokemuksessa ei ollut autoa mukana. Vaikuttaisiko se asiaan.

Niin, tulee mieleen että onko tuolloin "ajettu" erilaisella kalustokokoonpanolla kuin tällä hetkellä (reittien suosiot, määrät, sekä VR:n käytössä olevan kalustonmäära varmasti vaihtuneet seitsemässä vuodessa).
Nykyään kun tuota "suoraa" (liitetään toiseen junaan tampereella) Turun yöjunaa ajetaan kalustolla jossa kokoonpanpano on kaksikerroksiset makuuhytilliset vaunut (joissa ei siis ole pyöräpaikkoja olemassa) + autovaunut.
Eli jos on pystynyt ostamaan hytilliseen Turusta Rovaniemelle olevaan junaan pyöräpaikan, niin se on vaatinut että junassa on ollut mukana myös vähintään yksi "päivävaunu" jossa kyseisiä pyöräpaikkoja taasen on olemassa. Eli tuon kyseisen junan kokoonpanon on pitänyt muuttua tässä välissä, yhtenä vaihtoehtona mietin, että onko silloisessa junassa ollut mukana sitten vaikkapa autovaunuja ollenkaan?

Tuossa tuo Tampereella tapahtuva kahden junan vaunujen yhteenkytkeminen kun vaatii omat kuvionsa, koska kaikkien autojunan autovaunujen pitää olla omanaan oikeassa järjestyksessä junan perässä (osa menee Rovaniemelle ja osa Kemijärvelle ja näitä lastataan kolemessa eri kohteessa, Pasilassa, Turussa ja Tampereella ja näistä kootaan yksi juna Tampereella).

telipyörä
13.03.2024, 09.34
Kemijärvelle ei pääse autovaunulla. Kaikki autovaunut jää Rovaniemelle.

M A
13.03.2024, 10.01
^^todennäköisesti. Tuohon myöhempään Hesasta lähtevään junaan ei myöskään saa pyöräpaikkaa, eli siinä on vain makuuvaunuja. Turku-tampere junassa on myös tavallisia vaunuja, mutta junaa pitää vaihtaa Tampereella. Hämäävästi itselleen voi ostaa makuuhytin välille Turku-Tampere. Katsoin ensin itsekin että näinhän tämä tarvittaessa onnistuu, kunnes tajusin tuon junanvaihdon. Makuupaikka tampereelle on ihan saman hintainen kuin rovaniemellekin, mutta tampereelta rovaniemelle pitää ostaa uusi makuupaikka jos haluaa pyörän kanssa samassa junassa perille.

Santtu75
13.03.2024, 11.12
Kemijärvelle ei pääse autovaunulla. Kaikki autovaunut jää Rovaniemelle.

Piti oikein tarkistaa asia, kun oma tieto on että kyllä sinne Kemijärvelle menee myös autojuna (ensikesälle/syksylle jo hieman asiaa suunnitellut).
Ja meneehän sinne, yöjunan 265 osa autovaunuista menee kolme kertaa viikossa (Ke, Pe ja Su) myös Kemijärvelle asti, mutta tämä yhteys mahdollinen vain ja ainoastaan Helsingistä lähtien.

telipyörä
13.03.2024, 11.47
Piti oikein tarkistaa asia, kun oma tieto on että kyllä sinne Kemijärvelle menee myös autojuna (ensikesälle/syksylle jo hieman asiaa suunnitellut).
Ja meneehän sinne, yöjunan 265 osa autovaunuista menee kolme kertaa viikossa (Ke, Pe ja Su) myös Kemijärvelle asti, mutta tämä yhteys mahdollinen vain ja ainoastaan Helsingistä lähtien.
Katsoin vain eilisen lähdön. :o

JackOja
13.03.2024, 12.00
Minäkin voin todistaa, että Kemijärvelle pääsee Helsingistä autojunalla, BTDT.

JackOja
14.03.2024, 11.40
Mahtaisko H-juna kuitenkin kulkea Hanko-Karjaa -väliä? Pelkiltään ehkä turha vuoro. Olishan sekin pieni apu.....

No eipä kulje sekään yhteys junana silloin katkon aikana :mad:

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000010293165.html

"VR korvaa katkon aikana kaikki Helsinki–Kupittaa-välin kaukojunat ja Hanko–Karjaa-välin lähijunat busseilla"

Tomppa-R
16.03.2024, 15.47
Autojunassa kun on nykyään sallittua pyörien kuljetus vetokoukkutelineessä niin vetokoukun+telineen hankinta on ihan harkitsemisen arvoinen peliliike.

Tässä on hyvä huomioida sallittu auton max. Kokonaispituus 5.05 metriä. Toki tarvittaessa voi ostaa kahden autonkin paikan... :)

stenu
13.06.2024, 20.25
Junan vaihto Karjaalla. Ehdin kuin ehdinkin testaamaan H-junan ennenkuin rantarata menee kesäksi poikki.

https://live.staticflickr.com/65535/53789154908_ec7082cdc4_k.jpg

JackOja
13.06.2024, 20.31
^nytkö se meni. Kattelin pe-la yhteyksiä ja ei-oota tarjottiin.

stenu
13.06.2024, 21.26
Ei suora, mutta alkuviikosta sain varattua pyöräpaikan tälle päivälle Hki-Turku-aamujunaan, joka lähtee kukonlaulun aikaan. Oli ihan hyvä setti. Ainoa ongelma noin päin polkiessa on se, että malttaa olla ajamatta itseltään jalkoja alta alkumatkasta, kun ne Hangon polut on 6/5 blissiä gravelilla.

artzi
28.06.2024, 15.02
Minkälaiset pyörän paikat on lähijunissa? Hämeenlinna-Riihimäki esim...

jahuc
28.06.2024, 18.36
Minkälaiset pyörän paikat on lähijunissa? Hämeenlinna-Riihimäki esim...

Lähijunissa on vaunuja, joiden ulkopuolella on merkki pyöräpaikasta. Itse paikka tällaisessa vaunussa vaihtelee hiukan junatyypin mukaan. Joissa on teline, johon etupyörän saa kiinni, joissain kyseessä on vain hiukan isompi tila, johon tyypillisesti parkkeeraa lastenvaunuja, rullatuoleja, pyöriä ja isomman matkatavaran kanssa kulkevia aikalailla sovussa. Yhteen pyörätilaan mahtuu yleensä 3-4 pyörää, sen jälkeen alkaa olemaan täyttä. Jos varsinaiset pyöräpaikat on täynnä, lähijunissa pyörää voi kuljettaa myös muiden vaunujen sisäänkäyntien yhteydessä. Tilaan mahtuu kaksi, sopupelillä ehkä kolme pyörää ilman että se ihan oleellisesti haittaa muita matkustajia. Lähijunassa matkustaessa oletusarvoisesti kannattaa varautua siihen, että matkustat itse koko matkan pyöräsi vieressä kun IC junan pyöräpaikkaan voi pyörän jättää yksikseen ja mennä omalle paikalle istumaan.

Casper
07.07.2024, 18.58
Onko kokemuksia viedä pyörä sivulaukkuineen ic junassa? Pyöräpaikka varattu, mutta mahtuukohan pyörä sivulaukkuineen pyöräpaikalle, vai joudunkohan purkamaan ”kuorman”?

navajokoira
07.07.2024, 19.22
En itse käytä sivulaukkuja, mutta jos kohdalle osuu sellainen kahden pyörän koppi jossa on viistot kolot eturenkaille, ei pitäisi olla ongelmaa. Jos on sellainen missä 3 pyörää teoriassa pitäisi roikkua pystyssä stongasta niin ei siihen kolmea pyörää mahdu jos kahdella on sivulaukut. Niissä nyt on lähes aina muutenkin säätöä. Ja sitten jos on sellainen uusi iso kuormavaunu niin taas ei mitään väliä. Pelisilmää ja mukautuvuutta.

JackOja
18.09.2024, 15.58
Miksiköhän junapyöräilylippua ostaessa istumapaikka tarjotaan oletuksena ihan eri vaunuun kuin fillari vaikka fillarin lähellä olisi hyvin tilaa?

Copilot
18.09.2024, 15.59
Luultavasti järjestelmä ei ota huomioon sitä fillaria paikkaa valittaessa joten tarjoaa samaa paikkaa mitä tarjoaisi ilman fillariakin.

JackOja
18.09.2024, 16.05
Niimutku ensin valitaan että on fillari ja sitten arvotaan paikat. Ja aina istumapaikka kauas fillarista. Saa sen sitten toki vaihdettua, mutta turhaa käsityötä.

Copilot
18.09.2024, 16.11
Juu juu. Ei se tarkoita silti että siihen istumapaikkarulettiin menee se tieto fillarista.

Yedi.
18.09.2024, 22.21
Niimutku ensin valitaan että on fillari ja sitten arvotaan paikat. Ja aina istumapaikka kauas fillarista. Saa sen sitten toki vaihdettua, mutta turhaa käsityötä.

Se, että fillaristi haluaisi istua lähellä fillaria olisi vaatinut jonkinasteista loogista ajattelukykyä varausohjelmiston määrittelijältä ja se on liikaa vaadittua osaamista/ajattelukykyä. Nyt on vaan normilipun ostamiseen ja paikan varaamiseen liitetty erillinen fillarin paikan ostaminen. Istumapaikka ja fillarin sijainti on aivan erillsiä kokonaisuuksia, kun niiden liittyminen toisiinsa olisi pitänyt ymmärtää ajatella.

Ei olisi ollut iso ajattelu/määrittelytyö tehdä ohjelmistoon päättely: jos on fillari katso paikka samasta vaunusta.

huotah
18.09.2024, 23.24
En itse käytä sivulaukkuja, mutta jos kohdalle osuu sellainen kahden pyörän koppi jossa on viistot kolot eturenkaille, ei pitäisi olla ongelmaa. Jos on sellainen missä 3 pyörää teoriassa pitäisi roikkua pystyssä stongasta niin ei siihen kolmea pyörää mahdu jos kahdella on sivulaukut. Niissä nyt on lähes aina muutenkin säätöä. Ja sitten jos on sellainen uusi iso kuormavaunu niin taas ei mitään väliä. Pelisilmää ja mukautuvuutta.

Kolmen pyörän paikoille ei tietääkseni myydä kuin kaksi lippua. Kaksi pyörää pitäisi mahtua rinnakkain lattialle, ei ole pakko roikottaa stongasta.

JackOja
19.09.2024, 12.44
...Kaksi pyörää pitäisi mahtua rinnakkain lattialle, ei ole pakko roikottaa stongasta.

Siihen lihakoukkuun en enää suostuisi ripustamaan. Kenellä muka on jotain kolikoitakaan mukana nykyään? Eikö se toimi 50-senttisellä? Ainakin 2011 oli näin kun viimeksi kokeilin.

+€+
19.09.2024, 13.22
IC junissa monesti pyöräpaikkaa ei saa varattua kun muka täynnä. Sitten kun menet junaan niin ei siellä mitään pyöriä ole.

Sitten on vielä sellainen homma joka pitää vain tietää, että jos otan vaikka Rovaniemeltä Helsinkiin junan: JOS joku on varannut ne 3 paikkaa vaikka Tampereelta tai Helsinki-Vantaalta Helsinkiin, niin silloin et saa sitä pyöräpaikkaa. Ellet sitten tajua ottaa pyöräpaikkaa melkein loppuun asti ja toivoa että loppupätkällä ne lipun ostaneet eivät tuokaan pyörää sinne.

YocceT
19.09.2024, 14.28
JOS joku on varannut ne 3 paikkaa vaikka Tampereelta tai Helsinki-Vantaalta Helsinkiin,

Mikä IC-juna kulkee Helsinki-Vantaan (lentoaseman?) kautta?

huotah
19.09.2024, 15.19
Siihen lihakoukkuun en enää suostuisi ripustamaan. Kenellä muka on jotain kolikoitakaan mukana nykyään? Eikö se toimi 50-senttisellä? Ainakin 2011 oli näin kun viimeksi kokeilin.

Vuonna 2024 ei enää tarvitse käyttää kolikoita. Niihin koukkuihin ei kyllä viitsi mitään jopoa arvokkaampaa ripustaa, mutta onneksi ei tarvitsekaan.

+€+
20.09.2024, 11.20
Mikä IC-juna kulkee Helsinki-Vantaan (lentoaseman?) kautta?

Tikkurilaa tarkoitin. Minulle se on sama asia :)

YocceT
20.09.2024, 12.19
Tikkurilasta Helsinkiin ei ole mahdollista ostaa IC-junaan lippua. Taitaa olla Riihimäki eteläisin paikka mistä sellaisen saa.

JackOja
21.09.2024, 15.48
Junapyöräilyn ihanuutta; naapuruutuun parkkeerannut Canyon-emäntä ilmeisesti tällännyt takavaihtajaan äheltäessään (kauan) fillarinsa kanssa.

Ihmettelin kun toimi vähän huonosti eikä isoin ratas ollit käytettävissä. Ihan vinossa häkki tai korvake.

Että kiitos vaan jos luet tätä.

Saattoi toki olla joku toinenkin. Pitäisi vissiin jäödä seisomaan matkan ajaksi fillarin viereen vahtimaan.

Hower
21.09.2024, 15.55
^tuossapa juurikin syy miksi en kyllä hevin fillaria laittaisi siihen ahtaaseen tilaan /koukkuun roikkumaan.
Oikeastaan en varmasti, ikinä.
Ehkä sen XXL:n 300€:n pyörän.

navajokoira
21.09.2024, 19.53
Aika moni hieno reissu olisi jäänyt tekemättä jos noin paljon pelkäisin parin kympin korvakkeen rikkoutumista.

Mutta jooh ikävä homma tietysti jos osuu kohdalle.

Ari Fill
21.09.2024, 20.20
Bussipyöräily huomattavasti parempi vaihtoehto!

stumpe
21.09.2024, 20.34
^vieläkö pitää soittaa liikennöitsijälle ja varata paikka pyörälle, asemalla kuski raapii päätään kun tieto ei ole tullut hänelle saakka?

Junapyöräily toimii, otan aina istuimen ihan pyöräpaikan vierestä. Voi sitten vähän vahtia jos joku tulee ryskyttää omaa pyöräänsä sun pyörää vasten.

Ari Fill
21.09.2024, 20.55
^Ei tarvitse.
Takana tänä kesänä puolen tusinaa bussipyöräilyä ja hyvin on toiminut.
Reittejä olleet Helsinki (Vantaa) - Turku, Pori - Turku, Tampere - Turku, Lahti - Turku, Rauma - Turku, Forssa - Turku.

Kaikki bussipyöräilyni on ollut niin, että en ole ostanut netistä ennakkoon, vaikka näinkin voisi tehdä. Olen mennyt vain pysäkille ja mies ja pyörä kyytiin. Tällöin matkustajahinta on kyllä ollut korkeampi.

Lahti - Turku välillä hinta on ollut pyörästä vain 5 euroa. Porista, Raumalta, Tampereelta hinta on ollut 10 euroa. Pääkaupunkiseudulta hinta nousi 10 eurosta 14 euroon.

Onnibussin osalta on huomioitava, että Mega ei ota kyytiin pyöriä, vaan vuoron pitää olla Flex-vuoro.

tri-nisti
22.09.2024, 19.33
Junalla kun menee niin väliasemilla aina vahtimaan ettei tule kolhuja pyörään. (Ja ettei häviä kun ei ole lukossa)

navajokoira
22.09.2024, 23.27
^^ Onko sulla ollut etukäteen selvillä millä busseilla pyörän saa kyytiin? Vai saako yleensä kaikilla (pl. tuo mainitsemasi Onnibus)?

Ari Fill
23.09.2024, 00.03
Tietääkseni ainakin melkein kaikki ottavat pyöriä kyytiin (joitain poikkeuksia voi olla).

Nykyään Onnibussi hallinnoi jo suurta osaa, kun vielä isot toimijat Koiviston Auto ja Vainion Liikenne siirtyivät Onnibus-leiriin.

Pekolan Liikenne toimii Lahti - Hämeenlinna - Forssa - Turku -välillä ja heillä oli jopa kesällä kampanja pyörän mukaanottamisesta bussimatkalle.

Olen kyllä etukäteen tarkistanut aina liikennöitsijän sivuilta (jos joku vieras toimija), mikä on käytäntö pyörien suhteen.

Jos tiedät tarkalleen, millä bussilla olet menossa, niin netistä on usein helppo ostaa myös pyörälippu.

Ari Fill
23.09.2024, 00.20
Junalla kun menee niin väliasemilla aina vahtimaan ettei tule kolhuja pyörään. (Ja ettei häviä kun ei ole lukossa)

Pyörät ovat säilyneet hyvin ehjinä bussimatkoilla (Kop, kop, pitää koputtaa puuta). Mukana mulla on ollut välillä hiilikuiturunkoinen maantiepyörä ja välillä alumiinirunkoinen gravel.

Usein pyörä on laitettu eri tavaratilaan, jossa ei muita tavaroita. Välillä toki on ollut tilassa, jossa muutakin tavaraa, mutta on saanut asetettua hyvin niin, ettei pyörä vahingoitu.

Bussissa sikäli hyvä kontrolli, että jos haluat, voit istua bussissa niin, että näet kun tavaraa otetaan pois tavaratilasta. Lisäksi bussikuski kyllä tietää kuka on pyörän tuonut ja siitä maksanut, joten kuljettaja kyllä kontrolloi, jottei pyörä lähde vääriin käsiin.

alli
23.09.2024, 11.17
Itse vaihdan melkein aina istumapaikan junassa, tai ainakin tsekkaan tilanteen, joten en pidä vaivalloisena siirtyä pyörän lähelle istumaan, jos tuntuu tarpeelliselta. En oikein luota VR istumapaikka-arpajaisiin. Nykyään paikan voi vaihtaa vielä junassakin, vaikka en ole itse sitä käyttänyt.

Hankalimpana olen kokenut sen, ettei pyöräpaikkoja ole ollut saatavilla. Jos vaikka tietää vasta alkuviikosta, että olisi menossa viikonloppuna reissuun kesäaikaan, niin sunnuntai- ja perjantai-illat voi olla jo täynnä (olen reissannut Hki-Kupittaa väliä pääasiassa). Ja toinen vähän tylsä on, että pyöräpaikkaa ei voi vaihtaa, jos esimerkiksi tulee se koukkupaikka, joka on vähän epämääräinen.

Bussilla on tullut siis kuljettua myös tuon saatavuustilanteen takia. Epäilyksistä huolimatta on ollut ihan toimiva sekin vaihtoehto, siis useimmiten ystävälliset kuskit on auttaneetkin pyörän laitossa huomioiden sen, ettei laiteta vaihteiston puolelle kyljelleen ja tilaa ruumassa on ollut pyörälle ok, vaikka joskus oli kolmekin pyörää samassa bussissa. Turun ja Helsingin välillä kulkee pääasiassa Onnibussit ja nehän osti toisen saman linjan firman, Vainion liikenteenkin. Tälle välille on useimmiten päässyt vain vakiovuorolle pyörän kanssa, mikä tietää pitempää matka-aikaa, mutta hyvä että yleensä pääsee. Saavat samalla vakiovuoroonsa matkustajia.

Olen aina ostanut myös bussiin lipun pyörälle lipun etukäteen, koska vuoroja, millä pyörän saa, ei ole montaa enkä ole halunnut jäädä kyydistä kokonaan. Junassa fillari maksaa vitosen ja bussissa 14-15 euroa tuolla välillä. Vuosi sitten muistan tilanteen, että meitä tuli sunnuntai-illan viimeisellä pyörän ottavalla vuorolla Helsinkiin asti kolme matkustajaa ja kaikilla oli pyörät.

Lapin reissulla olen törmännyt siihen, ettei pyörää saa bussin kyytiin ainakaan etukäteen varmasti, ei auta soittaminenkaan. Linja voidaan liikennöidä pikkubussilla ja niissä ei ole tilaa, jos on muita matkustajia rinkkoineen tms.

+€+
23.09.2024, 15.07
Onko kellään koskaan konnari tarkistanut pyöräpaikan lipun? Muistaakseni siitä tulee erillinen QR-koodi. Vai muistanko väärin? Miten ne edes voisivat tietää keiden pyöriä on telineessä kun eivät ole siinä ovella kyttäämässä kuka tuo pyörää sisään ja kuka ei?

navajokoira
23.09.2024, 16.32
Ei ole tarkistanut enkä ole itsekään pyytänyt skannaamaan sitä. Jos varaamallani pyöräpaikalla on jonkun muun roinaa niin hihkaisen lähimpään vaunuun ja sitten kutsun konnarin järjestämään sitä tilaa.

alli
24.09.2024, 01.14
Onko kellään koskaan konnari tarkistanut pyöräpaikan lipun? Muistaakseni siitä tulee erillinen QR-koodi. Vai muistanko väärin? Miten ne edes voisivat tietää keiden pyöriä on telineessä kun eivät ole siinä ovella kyttäämässä kuka tuo pyörää sisään ja kuka ei?

Ainakin kerran tänä kesänä katottiin heti siinä eteisessä, kun olin vielä pyörän ja laukkujen kanssa touhuamassa. Ja muutenkin muistaisin, että se olisi samassa kohtaa sovelluksessa kuin oma lippu, mutta en ole nyt varma, kun ei ole päässyt junan kyytiin aina kun olen halunnut. Näkeehän se konnari kai omalta päätteeltään, että mikä lippu millekin paikalle on myyty, vai eikö nää?

stenu
24.09.2024, 08.03
^ Juu ei ole lipussa kuin yksi QR-koodi eli pyörälippua ei ”leimata” erikseen. Kerran ainakin turun junassa kuuluteltiin pyörien omistajia ilmoittautumaan, kun oli pyöriä kyydissä enemmän oli myyty pyörälippuja eli en usko pyöräpummina matkustamisen onnistuvan, jos siitä oli kyse.

Kerran oli joku juniori sellaisen sähkömopon kanssa, joka oli jonkun tieliikennelain pykälän perusteella ilmeisesti kuitenkin polkupyörä(?) ja konnari yritti selittää, että mopo ei ole polkupyörä ja että VR:n sääntöjen mukaan mopon kuljettaminen junassa on kiellettyä. Junnu intti vastaan, että tämä ei ole mopo vaan polkupyörä, koska tieliikennelaki sitä ja tätä.. Laite näytti siis ulkoisesti enemmän mopolta kuin polkupyörältä ja oli myös mopon kokoinen vaikka siinä nimellisesti jotkut polkimet ehkä olikin.

alli
24.09.2024, 09.14
^Mäkin olen todistanut tuollaista kuuluttelua, tai siinä taisi konnari ihan vain huikata eteisestä vaunuun, että onko täällä joku, jolla on pyörä tässä. Nythän tuli tavallisillekin paikoille mahdollisuus aktivoida junalippu itse, joten konnaria ei tarvii muutenkaan odotella, tai luulisi pyörälipun menevän siinä samalla.

Santtu75
24.09.2024, 10.45
Ainakin kerran tänä kesänä katottiin heti siinä eteisessä, kun olin vielä pyörän ja laukkujen kanssa touhuamassa. Ja muutenkin muistaisin, että se olisi samassa kohtaa sovelluksessa kuin oma lippu, mutta en ole nyt varma, kun ei ole päässyt junan kyytiin aina kun olen halunnut. Näkeehän se konnari kai omalta päätteeltään, että mikä lippu millekin paikalle on myyty, vai eikö nää?

Piti varmistaa Ex:ltä joka siis VR:llä kaukoliikenteessä konnarina.
He näkevät omilta päätteiltään minkä istumapaikan lippuun on "liitetty" pyöräpaikka (ja missä vaunussa sen pitäiis olla). Pelkkää pyöräpaikka-lippuahan ei voi ostaa (poislukien kk-lipuilla matykustavat jotka joutuvat asioimaan suoraan VR:n asiakaspalvelun kanssa saadakseen pyöräpaikka-lipun) ja myös poikkeustapauksissa junan konnari voi kyseisen pyöräpaikan myydä junasta jos niitä vapaana.

Jos junassa "liikaa" pyöriä paikkoihin nähden niin koitetaan saada idenfikoitua "ylimääräiset" pyörät (eli pahimmillaan kysytään kaikilta joilla järjestelmän mukaan on pyöräpaikka ostettuna mikä on kenenkin pyörä ja sitten kun löytyy "ylimääräiset" pyörät niin niiden omistajia kuulutetaan saapumaan pyörän luokse ja sitten mietteään mitä tehdään).

Tilanteesta ja junakokoonpanosta riippuen pyörille saattaa löytyä junasta säilytyspaikka taikka sitten ei (ja sekin riippuu paljon siitä kuinka innokas konnari on asiaa hoitamaan...), pyöriä ei lähtökohtaisesti junaturvallisuuteen liittyen saa säilyttää kuin kuin niille varatuilla paikoilla, joten tietyissa tilanteissa voi lopputulos olla se että se "liputon" pyörä joudutaan jättämään seuraavalla asemalla kyydistä, mutta ei ilmeisesti kauhean yleistäm kuitenkaan.
Sitten vielä se oma tilanteensa jossa kalustomuutoksen takia junassa onkin vähemmän pyöröpaikkoja kuin siihen on pyörille lippuja myyty...

alli
24.09.2024, 11.26
^Kiitos tiedosta! Ajattelinkin, että kun istun omalla paikallani, niin konnari tietää, että mulla on pyörä matkatavarana myös. Bussikuskitkin on osanneet tunnistaa, että ahaa, tässä on alli, kun olen tullut pyörineni (bussissa pl. Onnibus matkustetaan nimellä, ei tarvitse näyttää lippua).

Ilkeä tilanne olisi tuo, ettei varattua pyöräpaikkaa olisikaan. Eikä varmaan istumapaikkaakaan sitten. Jollekulle Ruska-pyöräilijälle taisi käydä juuri tuo ja sai sitten neljän hengen istumahytin tilalle. Itsekin olen ollut junissa, joista puuttuu vaunu, mutta en onneksi ollut ostanut siihen vaunuun paikkaa. Olin silloin päiväreissulla ja se sama juna taisi sahata vajavaisena sitä väliä koko päivän, koska illalla ko. vaunu puuttui edelleen.

+€+
24.09.2024, 13.07
On kyllä jokseenkin käsittämätöntä ettei valtion omistamassa rautatieyhtiössä panosteta pyörien kuljettamiseen ollenkaan. Pyöräilyä tungetaan kuin käärmettä pyssyyn joka paikassa ja sitten kun kysytään että mites ne junat niin tulee hiljaista kuin huopatossutehtaalla. IC-junissa pitäisi olla vähintään 10 paikkaa ja Pendolinoissakin edes se kolme. Nyt niissä ei saa kuljettaa pyörää ollenkaan vaikka juna olisi muuten lähes tyhjä. Nuo Pendolinot liikkuvat poikkiliikenteessä aika paljon ja tämä on ongelma niille jotka eivät asu suoraan pääradan varressa (jossa on asema).

Santtu75
24.09.2024, 13.32
Pendolino edustaa 1980-suunnittelua (ensimmäiset junat Suomessa käyttään 1990-luvun alkupuoliskolla) ja teliratkaisusta johtuen niissä olisi oviaukoissa todella isot nostokorkeudet ja tuo oviaukko on hyvin ahdas, joten pyörän nostaminen kyytiin olisi erinomaisen hankalaa ja niissä kun ei ole pyörille tiloja suunniteltu niin...

Sitten noiden "normaalien" kaukojunien ongelmat pyöräpaikkojen osalta on tiedossa mutta kun noiden vaunujen muuttaminen ei ole aina ihan se yksinkertaisin ja halvin toimenpide...
10 kpl vaunuista onkin muutettu EDG vaunuiksi joissa on tavaroiden sekä pyörien kuljetukseen suunniteltu tila, näitä EDG vaunuja saisi tietysti olla enemmänkin että kaikkiin kaukojuniin riittäisi yksi kyseistä tyyppiö oleva vaunu.

https://img.aijaa.com/m/00396/15176758.jpg (https://aijaa.com/fQlmbX)

+€+
24.09.2024, 14.21
Pendolino edustaa 1980-suunnittelua (ensimmäiset junat Suomessa käyttään 1990-luvun alkupuoliskolla) ja teliratkaisusta johtuen niissä olisi oviaukoissa todella isot nostokorkeudet ja tuo oviaukko on hyvin ahdas, joten pyörän nostaminen kyytiin olisi erinomaisen hankalaa ja niissä kun ei ole pyörille tiloja suunniteltu niin...

Sitten noiden "normaalien" kaukojunien ongelmat pyöräpaikkojen osalta on tiedossa mutta kun noiden vaunujen muuttaminen ei ole aina ihan se yksinkertaisin ja halvin toimenpide...
10 kpl vaunuista onkin muutettu EDG vaunuiksi joissa on tavaroiden sekä pyörien kuljetukseen suunniteltu tila, näitä EDG vaunuja saisi tietysti olla enemmänkin että kaikkiin kaukojuniin riittäisi yksi kyseistä tyyppiö oleva vaunu.

Mielenkiintoista. Pikaisella googlauksella tällainen tieto:

Vaunujen pääasiallinen käyttö on yöjunissa (https://junat.shoutwiki.com/wiki/Y%C3%B6junat_Suomessa), mutta niitä on satunnaisesti käytetty Turun (https://junat.shoutwiki.com/wiki/Turku_asema) ja Helsingin (https://junat.shoutwiki.com/wiki/Helsinki_asema) välisellä rataosalla (https://junat.shoutwiki.com/wiki/Rantarata) ajettavissa IC-junissa (https://junat.shoutwiki.com/wiki/InterCity_Suomessa).

Jos noita olisi kaikilla vuoroilla niin käyttäisin kyllä junaa paljon enemmän.

_ava_
24.09.2024, 16.19
Juttelin kesällä tästä hieman yhden konduktöörin kanssa. Hän kertoi, että pyöräpaikkojen määrää tuskin ollaan kasvattamassa. Syynä se niin perinteinen kannattamattomuus. Suurimman osan vuotta kun paikat ovat käyttämättä.

stumpe
24.09.2024, 16.38
^matkustin viime viikolla tku-tre junalla pyörän kanssa kahteen suuntaan, eikä muita pyöriä ollut kyydissä. Hyvä aurinkoinen syyssää.

Toista on kesällä kun moni tulee polkemaan saaristoon.

navajokoira
24.09.2024, 17.20
Katkera pala oli kerran Turku Tampere välillä, kun oli myyty paikka hirttokoppiin johon pyörä ei mahtunut, joten jätin seinän nojalle. Siihen konnari tuumasi että soo soo, kunnes keksi että tommonen olisi ja mentiin seuraavalla asemalla ihmettelemään tyhjillään ammottavaa tavaravaunua.

Kypärä jäi sinne alkuperäisen istumapaikan luo, jonne en jostain syystä pyöränsiirto-operaation jälkeen palannut. Hyvästi, pinkkimusta Catlike Mixino.

Cipo
24.09.2024, 17.44
Alle kymmenen kertaa on kokemusta Imatra-Lappeenranta-Imatra ja yksi Imatra-Kouvola menopaluu, Spessun sähkö-Vadolla, välillä sivulaukkuja kiinni. Noissa pyrin saamaan nelosvaunun tilavan paikan, mutta olen jättänyt koukkupaikallakin pyörän lattialle ja käynyt vahtimassa asemilla. Ei ole ollut ongelmaa. Kyllähän noiden laukkujen kanssa reissaaville pitäisi tilat ja paikat tehdä.

+€+
24.09.2024, 21.11
Juttelin kesällä tästä hieman yhden konduktöörin kanssa. Hän kertoi, että pyöräpaikkojen määrää tuskin ollaan kasvattamassa. Syynä se niin perinteinen kannattamattomuus. Suurimman osan vuotta kun paikat ovat käyttämättä.

No ehkä sitä kysyntää ei ole siksi että suurin osa välttelee junapyöräilyä sen ensimmäisen paskan kokemuksen jälkeen. Kunnon pyöräpaikat madaltaisi kynnystä ja lisäisi kysyntää. Yksinkertaista.

Minulla XL kokoisen sähkötäpärin kuljetus oli sellainen kokemus että olisi voinut jäädä kokematta.

jonkkis
23.10.2024, 20.22
Mites tällainen junapyöräily onnistuu Baltian maissa? Suunnitteilla ensi kesäksi jonkinlaista matkaa Baltian maihin. Onnistuuko pyörän mukaan ottaminen näissä maissa. Bussi voisi olla myös mahdollinen, jos pyörän saa mukaan. Laajentaisi mahdollisuutta nähdä erilaisia paikkoja, kun voisi välillä liikkua nopeammin paikasta toiseen. Tässä iässä ei oikein jaksa mitään satasen päivämatkoja. Julkiset olisivat hyvä mahdollisuus laajentaa matkan kiinnostavuutta. Voisi ehkä käydä Vilnassa saakka?
Mutta, onko kokemuksia?

Santtu75
23.10.2024, 21.18
Lauantaina kävin "junapyöräilemässä" Punkaharjun suunnalla imatralta käsin missä lomailemassa. IC Junalla Imatra-Parikkala ja parikkalassa vaihto Savonlinnan kiskobussiin (ja paluu käänteisesti)

Kiskobussin "pyöräpaikka" (maks 2 pyörää / vuoro), huom vartavasten kehitellyt "pyörän pitimet" pyöräpaikalla.

https://img.aijaa.com/m/00079/15286146.jpg (https://aijaa.com/usJsw2)

Ari Fill
23.10.2024, 21.21
Omakohtaista kokemusta ei ole julkisilla liikkumisesta pyörän kanssa Baltiassa, mutta Flixbus mainostaa itseään pyöräystävällisenä bussiyhtiönä. Itse olen harkinnut Flixbusia ensi kesän reissuille.

https://global.flixbus.com/service/bike-travel

jahuc
23.10.2024, 22.09
Omakohtaista kokemusta ei ole julkisilla liikkumisesta pyörän kanssa Baltiassa, mutta Flixbus mainostaa itseään pyöräystävällisenä bussiyhtiönä.

Flixbusin kanssa kannattaa olla tarkkana ja suunnitella matka huolella etukäteen. Jos suunnitellulla linjalla ei ole pyörälle kuljetusmahdollisuutta, silloin sitä ei todellakaan ole ja linja on tiukka: sekä pyörä että kuljettaja jää tielle hakemaan muuta tapaa liikkua.

Flixbus on iso yhtiö, jolla on monenlaista kalustoa ja kalusto ei ole standardia. Joissain busseissa on pyörälle paikka, joissain ei ole. Pääosassa ei ole. Silloin kun on, pyöriä kuljetetaan bussin perällä olevassa telineessä, ei esim ruumassa kuten Suomessa joissain busseissa. Tuossa laittamassasi linkissä on kuva tällaisesta telineestä. Jos pyörän haluaa bussiin sisään matkatavaratilaan, sen pitää olla pakattuna pyörälaukkuun. Paikka pyörälle pitää ostaa etukäteen lipun oston yhteydessä.

Perällä olevaan telineeseen mahtuu 5 pyörää. Se soveltuu "tavallisille" pyörille, mutta jos runko on jotenkin erikoinen, pyörää ei saa kiinni. Kiinnitys tulee ohjaustankoon ja alaputkeen kiinnitettävään kiristimeen. Jos alaputkessa on jotain erikoista kuten runkolaukku, kaksi pullotelinettä, maastopyörän iskunvaimennin tai aeromuotoilu, on tuurista kiinni saako kiristimen siihen paikoilleen. Jos ei saa, sekä pyörä että kuski jäävät pysäkille hakemaan jotain muuta kulkuvaihtoehtoa.

Pyöräpaikkojen saatavuus näkyy Flixbusilla netistä lipun oston yhteydessä. Jos kyseiselle linjalle ei pysty ostamaan pyöräpaikkaa, silloin pyörälle ei ole lainkaan paikkaa. Eli ei kannata ostaa vain istumapaikkaa ja lähteä kokeilemaan onneaan.

jahuc
23.10.2024, 22.24
Mutta, onko kokemuksia?

Olen ajanut Baltiassa paljonkin, sekä maantietä että maastoa. Tiestö on hyväkuntoista, maalaismaisema rauhallista, autokuskit hyvinkin kohteliaita ja mäkiä ei ole nimeksikään - poislukien ehkä Latvian kaakkoisosan kumpuilevat maastot. Maat ovat lopulta aika pieniä, joten välimatkatkaan ei ole mitään hirmuisia, hyväkuntoiselle yhden maan ylitys päivässä ei ole mikään mahdoton tehtävä.

Samalla noille maille ominaista on keskittyneisyys: kaikki tuppaa pakkautumaan pääkaupunkiseuduille eli Tallinnaan, Riikaan ja Vilnaan, jossain määrin myös Tartoon ja Kaunakseen. Se näkyy myös julkisessa liikenteessä, Rail Baltica on edelleen vain rakenteilla oleva haave.

Tuon takia pidempi matka julkisilla on käytännössä sekoitus bussiliikennettä ja junia. Flixbus on isoin operaattori kaukoliikenteessä ja sen avulla pyöräilystä tuossa edellä oli jo kommentti.

Jos noita maita haluaa kokea muttei ajaa pitkiä matkoja, yksi mahdollisuus on valita jokin keskipiste ja majoittua sinne. Siitä voi tehdä kaikkiin ilmansuuntiin päivämatkoja. Esim Kaunas on tähän hyvä paikka. Vilnan liikenne ulosmenoväylillä voi jossain vaiheessa alkaa ottamaan päähän, Riika on pyöräilyyn ihan kamala joihinkin suuntiin. Tallinan pyöräinfra on kerrassaan hienoa, mutta matkan keskipisteeksi paikka ei oikein sovellu.

Kuljetuksen kannalta soveltuvin vaihtoehto on vuokrata pyörä jostain tuollaisesta paikasta. Silloin takuuvarmasti pääsee perille. Toinen mahdollisuus on matkata sinne pyörälaukun kanssa.

touristi
30.10.2024, 10.17
Mites tällainen junapyöräily onnistuu Baltian maissa?
Mutta, onko kokemuksia?

Sen verran, että viime kesänä Tallinnasta Pärnuun LuxExpressin bussilla 9€, ilmaisen pyöräpaikan varaus etukäteen, pyörä laukkuineen kulki tavaratilassa.

Veivaaja
30.10.2024, 10.32
Menneen kesän kokemuksia:

Lux-bussiin saatiin (kuljettajien myötämielisellä avustuksella) mahdutettua tandem(!) Tallinna-Vilna ja Riika-Tallinna -väleille. Pyörälippu tai -liput varattu etukäteen. Menomatkalla lahjakas pyöräilijä oli onnistunut yksin valtaamaan kolmelle (normaali)pyörälle tarkoitetun tilan.

Liettuassa Ignalina-Visaginas -välillä paikallisjunassa pyöräpaikkoja, juna kuitenkin perinteinen korkealattiainen.

Latviassa Daugavpils-Riika -välillä junassa pyöräpaikkoja, perinteinen korkealattiainen.

Aiemmilta reissuilta tiedän, että Virossa junat uusia, matalalattiaisia. Pyöräpaikkoja ovien lähettyvillä, mutta ilmeisesti nyt pyörien kuljetusta rajoitettu vilkkaina aikoina. En kuitenkaan tarkempaa tietoa onnistunut saamaan rautatieyhtiön sivuilta rajoituksista.

Arosusi
09.12.2024, 10.47
"Euroopan liikenteen ja ympäristön liitto asetti eurooppalaiset junayhtiöt paremmuusjärjestykseen – katso, miten VR pärjäsi"

https://yle.fi/a/74-20129949

"VR:n kokonaispistemäärä oli 6,4 kun maksimipistemäärä oli kymmenen.

Parhaat pisteet (8,3) VR sai matkustajakokemuksesta. Huonoimmat pisteet (4,8) mahdollisuuksista kuljettaa polkupyörää junassa."

teeässä
10.12.2024, 19.31
Kokemusta löytyy. Olen matkustanut pyörän kanssa Narvasta Tallinnaan, Tallinnasta Valgaan, Tartosta Tallinnaan ja Tallinnasta Viljandiin. Elron.ee siuvulta ostat lipun ja pyöräpaikan. Menet vaunuun jossa on polkupyörän kuva ja sinulle varattu polkupyöräpaikka on merkitty punaisella värillä. Helppoa. Viro, Latvia ja Liettua ovat nyt sujuvoittaneet aikataulujaan ja Balttian maiden läpi pääsee junalla Tallinnasta Vilnaan noin 10 tunnissa. Tämä reitti uudistettuine aikatauluineen aloittaa ensi vuonna tammikuussa. Tallinnasta lähdettäessa junaa pitää vaihtaa Valgassa ja Riiassa.

JackOja
27.02.2025, 13.17
Sattuuko joku tietämään onko Allegro-junissa pyöräpaikkoja? Kiinnostaisi miten noiden käyttöönotto sisäisillä reiteillä ja kerrannaisvaikutukset lisää tai vähentää junapyöräilymahdollisuuksia.

HS: Pietariin kulkeneet Allegro-junat alkavat liikennöidä Turkuun ja Ouluun (https://www.hs.fi/suomi/art-2000011063007.html)


...tulevat osittain korvaamaan reiteillä liikennöiviä intercity- ja Pendolino-junia. ...

Oulun ja Turun reiteiltä vapautuvalla intercity- ja Pendolino-kalustolla VR täydentää vuorotarjontaa muilla reiteillä.

Veivaaja
27.02.2025, 13.53
VRn mukaan edelleenkin pyöriä voi kuljettaa kaukojunista IC-junissa. Kun Allegro on Pendolinon sukulainen, on arvattavissa, ettei siinä pyöräpaikkoja ole.