Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Kun isä sähköpyörän osti

YocceT
25.05.2023, 11.34
Kevättalvella tuli hankittua kokeeksi sähköavusteinen polkupyörä. Kokeeksi ja kokemusten hankkimiseksi. Aiempaa kokemusta ei sähköavusteisista juurikaan ollut, joten uteliaana lähdin katsomaan "uhkia ja mahdollisuuksia".

Pyöräksi valikoitui Canyonin talvialesta Pathlite ON 4, eli lähinnä hybridipyörä ja sieltä hintahaitarin alapäästä. Halvin malli myydään ilman lokasuojia ja tavaratelinettä, mutta ne ostin erikseen (SKS Bluemels ja ACIDin teline) ja askartelin paikalleen. Canyon ei noita omia Pathliten varusteita myy varaosina erikseen. Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä. Ja sellaisena se toimii hyvin.

Sähköisyys tuo tietty mukanaan ajamisen keveyttä. Itsellä ja näillä suhteellisen tasaisilla seuduilla avustus on an sich varsin turha, vauhti nousee helposti yli avustusrajan, jolloin alla on vain suhteellisen painava hybridi. Mutta ylämäissä avustus tuo tiettyä vaivattomuutta, ja jos sattuisi asumaan jossain mäkisemmässä kaupungissa, niin varmasti siitä olisi todellista hyötyäkin. Tosin noilla välityksillä, mitä pyörässä on, kiipeäisi lihasvoimalla melko jyrkkää mäkeä ilman avustustakin. En kyllä ymmärrä täysin logiikkaa komponenttivalinnoissa.

Pari pidempää (30-50 km) lenkkiä tein tuossa alkukeväästä hupi- ja kokeilumielessä. No niiden hyöty oli juuri se. Lenkille lähden jatkossakin luomupyörillä. Hieman kummastelen tuota Canyonin speksausta trekking-pyöräksi tälle maillille. Pienellä avustusteholla se toki kulkee vajaan 100km lataamatta, ja isommilla vähemmän. Mutta jos tuollaista bikepacking -tyylistä käyttöä ajattelee niin aika hyvin pitää suunnitella etapit, että saa pyörän lataukseen yöksi.

Katsotaan nyt miten tämän kanssa jatketaan. Ensivaikutelma kuitenkin on että omassa käytössä sähköistys ei tuo merkittävää lisäarvoa.

nure
25.05.2023, 11.50
^Noin se usella varmaan menee, miksei lenkkäjä aja luomulla kun ei teknistä/fyysistä estettä?

jalkkis
25.05.2023, 12.09
^ "Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä" -> Auton korvike arjen asiointiin, ei varsinainen lenkkipyörä.

Mun sähkäri (=Cuben perusmaasturi) on 95% talviajossa. Nastat alla hangessa on kiva möyriä. Kesällä ajan sillä ehkä 100-200km skidien kanssa ilman akkua. Akun kanssa ehkä 50km. Jos sitäkään.

nure
25.05.2023, 12.27
Suht ok kapistus varsinkin jos ajaa työmatkat ympäri vuoden ja korvaa auton. Itse en koskaan kokenut että varsinaisen hyötyajon tarvinut olla niin "hauskaa ja helppoa" ja pitkälti talviajossa haetaan sitä fysiikkaa että kesällä nautiskellaan.

YocceT
25.05.2023, 12.31
Hyötyajon helppous = ei hikoilua, ei urheiluvaatteita, voi vaikka vetää duunivaatteet (edit:toimistotyöläisen duunivaatteet) päällä lyhyen työmatkan.

Oma työmatka on tosin 36 km, joten siinä pitää tehdä valintoja. Jos läheisellä juna-asemalla olisi luotettava pyöräparkki, niin tuon ensimmäisen kolmanneksen voisi ajaa sähköfillarilla ja loput junalla.

MRe
25.05.2023, 13.12
Nii-no, tässä ei nyt oikein ehkä henkilö ja pyörä kohdanneet.

YocceT
25.05.2023, 13.40
Kumpaa vaihdetaan ja mitä tilalle?

nure
25.05.2023, 13.43
^Aika vaikea yhtälö, luulisi että tuon tyyppinen juuri passeli joten siis kuski on vääränlainen!

Santtu75
25.05.2023, 13.44
Kumpaa vaihdetaan ja mitä tilalle?

Mikä pyöräilyhistoria, mitkä "ajokuviot"? Mihin pyörää tarvitset? (eli mikä oli perimmäinen kimmoke tuon pyörän ostoon ja mihin sitä meinasit käyttää?)

YocceT
25.05.2023, 13.48
Mikä pyöräilyhistoria, mitkä "ajokuviot"? Mihin pyörää tarvitset? (eli mikä oli perimmäinen kimmoke tuon pyörän ostoon ja mihin sitä meinasit käyttää?)

Se lukee siinä ensimmäisessä viestissä.

Travelkicking
25.05.2023, 13.50
Tällaisia aloituksia varten voisi perustaa 'epäonnistunut hankinta'-ketjun. Nurekin vastasi jo vartin sisään.:)
Sähköpyörät on vahva business-segmentti. Jännää, että se korpeaa joitakuita.

Esuli
25.05.2023, 13.56
Ajelin sähköpyörällä 6 päivää metsäautoteitä, mukana 4 akkua ja packraft. Meloskelin Erämaa lampia.
Pyörä painoi 42kg Bobi perässä 27 kg.
Mukavasti kulki ja oli nautinnollista. 500w akku kesti 45km ja 400w akku noin 35km.
Yksi tolpan lähtee akusta kun vähän eksyy, ajelin vain TURBOLLA.
Continentall crossking oli kyllä reissun jälkeen entinen.
Toisen 6 päivää ajelin maantiellä, akut kesti myötätuulessa noin 70km ja Bobi jäi kotio, pyörä paino 45kg.
Tällä reissulla mies, luonto ja pyörä olivat yhtä.

Voi tietenkin olla lähtemättäkin.

Santtu75
25.05.2023, 14.00

"Kokeeksi ja kokemusten hankkimiseksi"
Mutta voisi olettaa että sinulla jotain käyttötarkoitusta olisi mielessä ollut pyörää ostaessa,puhutaan kuitenkin reilusti yli 2000€:n ostoksesta.

Ja sitten voi hyvinkin olla että tuo koe osoittaa sen että kyseinen pyörä ei vain ole "sinun juttusi" (ei tee pyörästä taikka jostain sen toisesta käyttäjästä ollenkaan huononpaa, tuo vain sopinut sinulle)

Esuli
25.05.2023, 14.23
Enkähän minäkään mikään sähköpyöräiliä ole, homejonhommaaon.
En vain enää jaksa meloa ja pyöräillä kuten nuorena, kylmäkin vielä on ja ruokaa menee telttaillessa tolkuttomasti.
Siksi lähdinkin veneilemään, mukana on 55 pakettia näkkileipää, 100 purkkia kalaa, 40 hylamaitopurkkia ja kaffia paljon.
Kun tulen pois niin pitää vielä tuo pyöräily miettiä uusiksi.

jalkkis
25.05.2023, 14.44

Jos siis tämä ei toteudu, siis tuota sitä lisäarvoa tarpeeksi, viimeisestä lauseesta huolimatta:

"Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä. Ja sellaisena se toimii hyvin."

Niin pyörä kiertoon. Yksinkertaista. Ostat tilalle luomuarkipyörän, jos sitä ei jo ole.

Santtu75
25.05.2023, 14.57
Siis nyt vasta näköjään luin aloittajat viestiä aivan kunnolla.

"Tavoitteena noilla varusteilla oli rakentaa tuollainen arjen käyttöpyörä, jolla hoituu asiointiajot lähietäisyyksillä. Ja sellaisena se toimii hyvin."

Nyt en tajua, tavoite oli rakentaa arjen käyttöpyörä ja jos se sitten sellaisena toimii hyvin, niin eikö silloin ole "tavoite saavutettu" vai mitä en nyt ymmärrä?

YocceT
25.05.2023, 15.08
Siis nyt vasta näköjään luin aloittajat viestiä aivan kunnolla.

Nyt en tajua, tavoite oli rakentaa arjen käyttöpyörä ja jos se sitten sellaisena toimii hyvin, niin eikö silloin ole "tavoite saavutettu" vai mitä en nyt ymmärrä?

Juu, käyttöpyöränä toimii hyvin. Mutta (omassa käytössä) sähköistys ei välttämättä tuota lisäarvoa. Sekin on tuolla sanottu.

Ihmisen pitää kokeilla kaikkea paitsi sukurutsaa ja kansantanhuja. No noita jälkimmäisiä olen kokeillut kyllä. En mä tätä virheelliseksi hankinnaksi tuomitse, ei sinne päinkään. Kunhan nyt kirjailin omia kokemuksia kolmen kuukauden jälkeen. Kiitos ja anteeksi.

Santtu75
25.05.2023, 15.27
Juu, käyttöpyöränä toimii hyvin. Mutta (omassa käytössä) sähköistys ei välttämättä tuota lisäarvoa. Sekin on tuolla sanottu.

Ihmisen pitää kokeilla kaikkea paitsi sukurutsaa ja kansantanhuja. No noita jälkimmäisiä olen kokeillut kyllä. En mä tätä virheelliseksi hankinnaksi tuomitse, ei sinne päinkään. Kunhan nyt kirjailin omia kokemuksia kolmen kuukauden jälkeen. Kiitos ja anteeksi.

Mitäs tässä anteeksipyytelemään?
Ja tuo on juuri noin, jos ei joku vain tunnu omalta jutunta niin ei se sitä vain ole.
Nyt kuitenkin hyvässä vaiheessa kautta ja uskoisin että helpostikkin saa myytyä uudelle käyttäjälle.

nure
25.05.2023, 19.56
^Ja vaikka hyvällä voitollakin kuten yksi hiippari rehvasteli...

F. Kotlerburg
25.05.2023, 20.58
Itse en osaa jotenkin Pathlite:ONia pitää ihan tavallisena hybridipyöränä. Enemmän jonkinlainen hybridin ja maasturin välimuoto. Renkaatkin on suoraan maasturista. Tämä sillä kokemuksella, kun olen testannut Pathlitea ja itsellä Spessun Sirrus käyttöpyöränä. Kyllä minä melkein tuolla sähkövehkeellä työmatkat ajaisin, ei tuo kuitenkaan ihan ilmaiseksi 25km/h vakiona kulje...

Tuo Pathlite toki on ollut itselleni liian pieni ja väärissä säädöissä. Eläkkeellä olevan isäni pyörä, joka tuon avulla innostui fillaroimaan, vaikka aiemmin ei ole vähempää voinut kiinnostaa. Halusi jonkun harrasteen kesäksi, kun kesällä ei voi hiihtää kuten talvella. Hommattiin tuollainen. On ollut tyytyväinen ja ajanut näille sulille enemmän kuin minä.

Leewi
25.05.2023, 21.38
Jaa ettei hybridisähköpyörä ole paras laite harrastajan lenkkipyöräksi. Yllättävää kuten talvinen lumisade.

YocceT
26.05.2023, 12.40
Itse en osaa jotenkin Pathlite:ONia pitää ihan tavallisena hybridipyöränä. Enemmän jonkinlainen hybridin ja maasturin välimuoto. Renkaatkin on suoraan maasturista.

Jotain sellaistahan tuo on, hybridi nyt tuli luonnehdintana ensin mieleen. Esimerkiksi Radon ja Cube myyvät vastaavia pyöriä rohkeasti hybrid-termillä. Renkaat on ainakin tämän vuoden mallissa G-One Allround, eli lähinnä pieninappulainen gravel-rengas. Eroa maastorenkaaseen kyllä on.

YocceT
26.05.2023, 12.48
Jaa ettei hybridisähköpyörä ole paras laite harrastajan lenkkipyöräksi. Yllättävää kuten talvinen lumisade.

Väittäisin että tiellä ajavalle harrastajalle ei minkään tyyppinen sähköavusteinen pyörä ole paras laite lenkkipyöräksi.

nure
26.05.2023, 13.03
Joskus sanottu että hybridissä yhdistyy maantie- ja maastopyörän huonot puolet ja juuri sitähän tuo Pathlite pomppukeppeineen edustaa.

Väittäisin myös että jos henkilön fysiikassa ei ole mitään vikaa niin laiskuus ainoa selitys ajaa tuollaisella tuollaisella maantielenkkiä.

YocceT
26.05.2023, 13.29
Ei paljoa pompi tuo 24 kilon massa. Hybridipyörille on paikkansa, kaikki pyöräilijät eivät ole hipoharrastajia. Hybridipyörä vertautuu katumaasturiin; maasturimainen ulkonäkö mutta kehnot maasto-ominaisuudet. Ja tiellä niillä valtaosin ajetaankin, sekä pyörillä että autoilla.
Mutta ei se etujousitus ihan turha ole: kanttareissa ja muissa vastaavissa paikoissa joustaa hieman, voi vetää vähän reippaammin kuin ilman.

F. Kotlerburg
26.05.2023, 15.54
Jotain sellaistahan tuo on, hybridi nyt tuli luonnehdintana ensin mieleen. Esimerkiksi Radon ja Cube myyvät vastaavia pyöriä rohkeasti hybrid-termillä. Renkaat on ainakin tämän vuoden mallissa G-One Allround, eli lähinnä pieninappulainen gravel-rengas. Eroa maastorenkaaseen kyllä on.
Jaa Canyonin sivujen mukaan ja tuolta tilatun pyörän perusteella siinä on Maxxis Crossmark II joka on kyllä ihan maastorengas.

https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/retkisahkopyorat/pathlite-on/pathlite-on-4-suv/3295.html?dwvar_3295_pv_rahmenfarbe=WH

Itse olin oikeastaan positiivisesti yllättynyt tuon Suntourin toiminnasta. Sehän on ihan teräsjousella varustettu keula, mutta pomppukeppi toki kun nurisija niin sanoo ilman kokemusta, koska siinä lukee Suntour.

Mutta ei siinä, ei tuo missään nimessä spandekseihin pukeutuvan pyörä ole.

nure
26.05.2023, 17.05
^Ainoat kokemukset, onneksi, että olen pari purkanut metallinkierrätykseen ja kun noita keskustelupalstojakin seuraillut niin usea samoilla linjoilla.
Mutta jokainen tavallaan, tyytyy mitä tyrkytetään.

Travelkicking
26.05.2023, 17.20
Mä harkitsin sähköpyörän ostoa useamman vuoden. 2018 vuokrasin Gardalla sähköisen halppismaasturin päiväksi. Eka vika tuli jo kilometrin asfalttiajon jälkeen - henki katosi. Heti akkua irroittamaan - kontaktit olivat vihreät eli vesi oli jäänyt seisomaan akkutelineen alaosaan (rakennevika). Raspausta ja loppupäivä meni putkeen. Seuraavana vuonna Innsbruckissa vuokrasin sähköpyörän 3 päiväksi ja heitettiin reippaampi lenkki sisältäen yhden 'albrecht'-pätkänkin. Muija osti sähkärin itselleen jo samana syksynä ja mä seuraavana vuonna. Ei ole tarvinnut katua eikä tulla nettiin itkemään.

YocceT
26.05.2023, 18.16
Jaa Canyonin sivujen mukaan ja tuolta tilatun pyörän perusteella siinä on Maxxis Crossmark II joka on kyllä ihan maastorengas.

https://www.canyon.com/fi-fi/sahkopyorat/retkisahkopyorat/pathlite-on/pathlite-on-4-suv/3295.html?dwvar_3295_pv_rahmenfarbe=WH

Itse olin oikeastaan positiivisesti yllättynyt tuon Suntourin toiminnasta. Sehän on ihan teräsjousella varustettu keula, mutta pomppukeppi toki kun nurisija niin sanoo ilman kokemusta, koska siinä lukee Suntour.

Mutta ei siinä, ei tuo missään nimessä spandekseihin pukeutuvan pyörä ole.

Mun on näillä spekseillä, vuosimalli siis 2022, mutta hankittu 2023 puolella. Onhan tuossa runkokin snadisti muuttunut vuosimallin myötä. https://www.canyon.com/en-de/electric-bikes/electric-touring-bikes/pathlite-on/pathlite-on-4/3003.html?dwvar_3003_pv_rahmenfarbe=GN

Samat sanat tuosta Suntourista, tuossa enimmäkseen tasamaalle tarkoitetussa fillarissa se on ihan juuri passeli.

F. Kotlerburg
04.08.2023, 19.53
Kun setä sähköpyörän vuokrasi. Olin tässä viikon Ylläksellä ja yksi ilta välähti, että jos kokeilis sitä sähkö-mtb:tä, kun kuulemma niin äärihauskaa. Ajoin 50km palttiarallaa 20km/h keskarilla. Tonnin verran nousua.

Fillariksi löytyi Trek Rail 7 Gen2. Tämmöinen kait https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/py%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/s%C3%A4hk%C3%B6avusteiset-maastopy%C3%B6r%C3%A4t/rail/rail-7-gen-2/p/35035/

- Koko L oli ehkä vähän pieni mulle, mutta XL sitten ois saattanut olla suuri. Trekin viime vuosien geot ei ole oikein istuneet.
- Alusta vaikutti vähän kovalta ja jäykkähän oloinenhan se tuo Domain on Foxin jälkeen. Ei hirveästi jaksanut säätää kuitenkaan vaan keskityin ajamiseen.
- Ilman sähköavustusta tai isoon ylämäkeen Ecolla pyörä tuntuu tosiaan tahmealta ja raskaalta.
- Tour tuntui maastoon sopivimmalta ja avustus luonnollisemmalta. Helppo oli ajaa matalalla sykkeellä sitä 25km/h ja tuo tuntui kohtalaisen siististi katkaisevan avustuksen eikä tuntunut että se loppuu ns. seinään.
- eMTB:llä noustaan sitten raivolla tunturiin ja onhan se tietyllä tavalla hauskaa.
- Toisaalta taas kohtalaisen tylsää vaan jyrätä kaikista juurista sun muista yli ja porskuttaa 20-22km/h tosi kovaan ylämäkeen.
- Alamäessä pyörä tuntuu perkeleen raskaalta ja elottomalta käsitellä eikä se yllättänyt. Esim. pyörää ei pysty samalla tavalla kevyesti hypyttämään juurien yms. yli.
- Sama sitten oikeasti kunnon teknisissä jumppapaikoissa pyörän raskas käsiteltävyys haittasi ja vei fiilistä. Olisi ehkä vaan pitänyt avustuksen voimalla mennä läpi, mutta noissa kohti avustus tuntui olevan lähinnä haitaksi, kun luomuilija latasi reidestä sopivasti voimaa seuraavan kiven ylitykseen ja tykkää jumpata.

- Nelimäntä Shimanot tuntui tässä pyörässä ihan paskoilta, kun ne omassa on tosi hyvät.

Joo, seuraavana päivänä lenkki omalla luomulla jonka paino n. puolet ton painosta ja on se niin paljon kevyempi käsitellä eikä ylämäissäkään suuremmin harmittanut. Ei tule minusta ainakaan tämän reissun perusteella sähkö-mtb:n omistajaa, kun tilaa ei ole toiselle täpärille tässä kohtaa ja kotipolut on paljon tasaisempia.

Seuraavaksi voisi koittaa ns. kevytsähkäriä eli jotain Orbea Rise tyylistä.

PS. Ei tarvitse sitten herneitä vedellä henkeen, vaikka itse sähkö-mtb:stä tykkäisikin.

Chat GPT
04.08.2023, 21.43
Onhan se niin että ensin pyörän on istuttava käyttäjälleen ja sen jälkeen voi katsella onko se sähkö vai luomu. Lopullinen valinta sitten sen mukaan kumpi tuntuu hauskemmalta tai ottaa molemmat.

Itselleni jo väärät gripit tekee hyvästäkin pyörästä lähes kelvottoman.

Santtu75
04.08.2023, 21.53
Nuo vuokraamojen pyörät on monasti hieman huonosti huollettuja suhteessa siihen mitä ne saisivat olla, vähän onnessaan aina minkä kuntoinen pyörä tulee saatua.
Itselläni menee ainakin aina jokunen aika että "opin" ajamaan pyörällä jolla en ole ikinä ajanut, ja tuossa kyseisessä tapauksessa oppimiseen voisi olettaa menevän hieman pidempikin aika jos/kun joutuu opettelemaan hieman erilaista ajotyyliäkin aikaisempaan nähden.

F. Kotlerburg
04.08.2023, 22.09
Olen näissä kotimaastoissa aina joskus ajanut porukassa, jossa sähköpyöriä ja ei ole ollut ongelmia pysyä letkassa, joten sekin hillitsee eMTB:n hankintaa. Kevyt käsiteltävyys viehättää liikaa.

Föhn
04.08.2023, 22.31
Itse hämmästyin sitä että kuinka paljon sähköfillari vaatii polkemista sen yli 25km/h verrattuna maantie pyörään. Käytössä joku ekomoodi ja siitä seuraava asetus. Kuvittelin sen olevan varsin lupsakkaa touhua mutta silloinhan joutui perkele tosissaan polkemaan. Tasaisella maantie fillarissa vapaaratas rallattelee enemmän sähkärin vieressä jos nopeus pysyisi samana. Kun taas mäissä joutuu pukkaa jo reittä peliin. Noin äkkiseltään en kuvitellut erojen tasamaastossa olevan suuria.

Santtu75
04.08.2023, 22.47
Itse hämmästyin sitä että kuinka paljon sähköfillari vaatii polkemista sen yli 25km/h verrattuna maantie pyörään. Käytössä joku ekomoodi ja siitä seuraava asetus. Kuvittelin sen olevan varsin lupsakkaa touhua mutta silloinhan joutui perkele tosissaan polkemaan. Tasaisella maantie fillarissa vapaaratas rallattelee enemmän sähkärin vieressä jos nopeus pysyisi samana. Kun taas mäissä joutuu pukkaa jo reittä peliin. Noin äkkiseltään en kuvitellut erojen tasamaastossa olevan suuria.

Oliko "sähkis" kuitenkin maantiepyörän sähköavusteinen versio?

Chat GPT
05.08.2023, 08.37
Eihän toki sähkis sovi kaikille ja siihenkin sisälle pääsy ottaa aikansa. Kipinä kyllä löytyy tai sitten ei.

Kaikki säädöt pitää kyllä saada kohdalleen jotta kaikki pelaa niin kuin itse haluaa. Etenkin avustuksen säädöt kun saa juuri kohdalleen itsellensä niin pyörän painokin ikään kuin katoaa jonnekin ajaessa…vaikka omakin fillari painaa 25 kg en ikinä ajattele että pyörä olisi jotenkin raskas…vaikka sitähän se vaakan lukeman perusteella todellakin on.

Kun kaikki on kohdallaan on ajaminen juuri sitä sopivan ihanaa kärsimystä mitä maastopyöräily voi parhaimmillaan olla. Sitten kun ei enää jaksa niin napsauttaa vaan yhden pykälän avustusta lisää niin pääsee vielä omin avuin kotiin.

jalkkis
05.08.2023, 10.35
"Perus" -sähköpyörät (siis nämä +20kg) ovat omanlaisiaan. Mulla on Cuben halpismaasturi, joka painaa 23kg ajokunnossa. Tankkerihan se on ja ihan eri fiilis on sillä ajella kuin luomulla.

Mutta sillä on paikkansa, enimmäkseen talvipyöränä. On sillä käyty Hki-Porvoo-Hki, ilman akkua toki :)

jalkkis
05.08.2023, 10.36
Piti vielä sanomani, että olis kyllä kiva testata kevyttä sähkömaantiepyörää. Ei vaan jaksa hakeutua sellaisen tykö...

F. Kotlerburg
05.08.2023, 10.48
Vaikea uskoa, että se paino häviää mihinkään avustuksia säätämällä, kun se häiritsi eniten siellä missä avustusta ei ole tai sitä ei tarvitse.

Mielestäni aika eri lajeja ajaa sähköllä maastolla vs. luomu.

F. Kotlerburg
05.08.2023, 12.39
Nuo vuokraamojen pyörät on monasti hieman huonosti huollettuja suhteessa siihen mitä ne saisivat olla, vähän onnessaan aina minkä kuntoinen pyörä tulee saatua.

Tuo tuntui kyllä olevan viimeisen päälle iskussa. Jarrut tuntui vähän oudoilta omiin verrattuna, mutta kuitenkin toimivat. Vaihteissa ei kertakaikkiaan mitään sanomista eikä muussakaan pyörän kunnossa.

YocceT
05.08.2023, 12.43
Vaikea uskoa, että se paino häviää mihinkään avustuksia säätämällä, kun se häiritsi eniten siellä missä avustusta ei ole tai sitä ei tarvitse.

Sähköavustuksella ja asetuksilla voi kompensoida lisäpainon tuomaa vastusta, mutta ei ketteryyttä ja käsiteltävyyttä.

YocceT
05.08.2023, 12.45
Piti vielä sanomani, että olis kyllä kiva testata kevyttä sähkömaantiepyörää. Ei vaan jaksa hakeutua sellaisen tykö...

Pitäisi joo.. siinäkin suurin hyöty mielestäni tulisi ylämäissä, tasamaalla ja myötäisellä maantiepyörän kaltainen kevytkulkuinen pyörä menee niin vähällä yli avustusrajan, ettei siitä avustuksesta liene isompaa iloa.

Chat GPT
05.08.2023, 13.10

Mulla oli vähän aikaa myös Orbea Rise joka on viitisen kiloa kevyempi kuin nykyinen mutta jostain syystä pidän nykyisestä enemmän. Eron painossa huomasi ehkä noin 10 minuutin ajan aina kuin vaihtoi pyörästä toiseen, sitten siihen jotenkin tottui. Sama päti aina molempiin suuntiin.

Luultavasti sähkö ei ole vaan sun juttu mutta kannattaa tietysti testata kevyempääkin jos mahdollista.

F. Kotlerburg
05.08.2023, 13.19
Niin oletus on, että Rise tuntuu yhtälailla painavalta.

Hower
05.08.2023, 13.53
Ainoa kokemus sähkömaasturista mulla kesän Vuokatin/Pöllyvaaran ajoista. Olihan siinä semmoinen hyökkäämisen tunne kun juurakkoista polkua painoi jyrkkään ylämäkeen, joka vielä vietti sivulle. Piti sitä ketterän käsiteltävyyden puutetta kompensoida moottorivoimalla, silmät kiinni ja vauhdilla eteenpäin. En kaatunut. No, olisi nuo reitit minulla jääneet ajamatta luomupyörällä, sen verran jyrkkää maastoa.
Sähköpyörä voisi olla mun juttu, mutta lähinnä vierastin noita uberkapeita metsäpolkuja, joissa rouhitaan mäntyjen juurakot tuhannen pllun päreiksi. Ei se kikkailu niillä taida olla mun juttu, mieluummin leveämmällä uralla.

MRe
06.08.2023, 10.52
Mä olen varmaan puujalka, mutta en kyllä ajaessa huomaa eroa sähkärin tai luomun käsittelyssä ja ajan noita ristiin viikottain.

Veikkaan, että se johtuu siitä, etten osaa kikkailla millään pyörällä, vaan kaikki ajaminen on renkaat maassa.

F. Kotlerburg
06.08.2023, 11.37
Normaali aktiivinen maastoajo ei kyllä ole mitään kikkailua. Nykyäänhän se toki on monelle sitä satulassa tököttämistä ja kaiken päin ajamista. Siksi hiihtokeskusten polut tasataan jne.

Hower
06.08.2023, 12.15
Normaali aktiivinen maastoajo ei kyllä ole mitään kikkailua. Nykyäänhän se toki on monelle sitä satulassa tököttämistä ja kaiken päin ajamista.
Selvä.
Itselleni joku Vuokatin Pöllyvaaran lammen rannassa olevan roimasti veteen viettävä juurakkoinen ja muhkurainen polku vaati kikkailua ja pahimmassa paikassa taluttamista.
Sanoinkin, että mieluummin ajelen selkeämmillä reiteillä. "sitä satulassa tököttämistä ja kaiken päin ajamista" - noin kai sitten kun tiedät.

F. Kotlerburg
06.08.2023, 12.20
Maastoajo ei ole selkeästi sun juttu. Ei se silti tee siitä kikkailua tms.

Pointti on että sakki änkeää itselleen liian vaikeille reiteille, kun ajotaitoa ei ole kuin siihen satulassa tököttämiseen. Syötteellä jouduttiin jo yksi reitti sulkemaan tämän takia, kun vahinkoja sattui liikaa. Siinä ei ole mitään väärää että pysyy leveämmillä baanoilla.

Hower
06.08.2023, 12.36
Maastoajo ei ole selkeästi sun juttu. Ei se silti tee siitä kikkailua tms.
Pointti on että sakki änkeää itselleen liian vaikeille reiteille. Syötteellä jouduttiin jo yksi reitti sulkemaan tämän takia, kun vahinkoja sattui liikaa.
Ilmeisesti sananvalintani "kikkailu" taas kerran meni ihan vituiksi ja aiheutti jossain päin ärtymystä ja viisastelun tarvetta.
Yritetään nyt korjata: änkesin itseni liian vaikealle reitille, joka mun puutteellisella taitotasolla vaikutti semmoiselta, jossa tarvitaan jonkinmoisia trial-taitoja. Voit nyt tietysti sanoa, että trialajossa ei harrasteta kikkailua. Ihan sama.

F. Kotlerburg
06.08.2023, 12.39
Enemmän se oli tuohon Mre:n kirjoitukseen suunnattu kuin sinun, mutta toki se on nykytyyli vetää herneet nenään aina kaikesta.

MRe
06.08.2023, 13.45
Mulle kikkailu tarkoittaa bunny-hopeja, paikallaan hypyyttämistä ja ylipäätään renkaat ilmassa ajamista. On niitä sitten ilmassa yksi tai kaksi. Keulan saan nostettua, niin että pääsen normaalista puunrungosta yli, jos vain keskiön korkeus antaa periksi, mutta esimerkiksi paikka, mikä viettää alaspäin ja pitäisi nostaa keulaa, jää mulla ajamatta. Esimerkiksi joku ojan ylitys, missä oja on leveämpi kuin pyörän akseliväli.

Mutta ne paikat mitkä ajan, voin ajaa yhtä helposti sähkärillä kuin luomulla. Ja kääntäen, ne mitkä jää ajamatta, jää ajamatta molemmilla. Poislukien tekniset nousut, mitkä menee sähkärillä helpommin. Mutta ei se sähkärikään niistä kelviä tee. Sen huomasi kun vaihtui sähkäri toiseen. Puolenkymmentä lenkkiä sai ajaa, ennen kuin uudella pääsi siitä mistä vanhalla mentiin. Vaikka uudessa oli loivempi geo ja enemmän joustoa,

Santtu75
06.08.2023, 14.54
Itse "löytänyt" maastopyöräilyn myös vähän varttuneemmalla iällä, tuossa noin 10v. sitten hieman vajaa 40:nä (etsin silloin uutta harrastusta siinä vaiheessa noin 20v. kestäneellä voimailuharrastukselle johon aloin osoittamaan kiinnostuksen hiipumisen merkkejä), koitin muutaman vuoden "oppia" tykkäämään maastopyöräilystä mutta en oikein saanut kunnollista innostuskipinää asiaan vaan oli kuitenkin hieman sellaista "pakkopullaa" kun jotain tekemistä muka piti keksiä, homma jäikin sitten muutamaksi vuodeksi tauolle kunnes 2018 tuli hankittua ensimmäinen sähköavusteinen maastopyörä (joita sittemmin tullutkin hankittua ihan liian monta, mutta se on toinen tarina se) ja se olikin sitten "rakkautta ensi silmäyksellä" ja nykypäivänä oikeastaan ainoa oikea harrastukseni ja käyn ajamassa sen mitä erittäin runsas työnteko antaa mahdollisuuksia, ja useita pikku lomia tehnyt ihan sillä ajatuksella mistäpäin Suomea löytyy hyviä ajomaastoja (ja kun työskentelen osan vuodesta levin matkailukeskuksessa, niin sitä tukikohtana pitäen on tullut noita eri lapin kohteitakin kierrettyä katsastamassa).
Katson että tänäpäivänä pystyn kohtuullisen haastavahkoa reittiä ajamaan, mutta tosiaan kun harrastus alkanut vanhalla iällä, niin sama kuin MRe:llä, ajot tapahtuvat 99%:sti kaksi rengasta maassa pysyen, eli arvioin pyöriä kyseisistä lähtökohdista katsoen ja varmasti sitten henkilö jonka ajosuoritteessa runsaasti esteiden yli "hyppelyitä" yms. arvioi pyöriä toiusesta näkökulmasta.

Tuo F. Gotlerbur;n linkkaama/käyttämä Trek:n Rail 7:n on aika samassa painoluokassa (24kg) kuin tuo oma Cuben stereo hybrid joten aika hyvin osaan painon osalta tuon trek:n mieltää.
Jos vaikapa trekn:n valikoimasta katsotaan saman tasoista "luomua" mikä tuo Rail 7:n on niin painoa on luokkaa 15kg (kevyempääkin löytyy, mutta niin löytyy myös Trekin sähkiksistäkin) mutta vertailuna samaa tasoluokkaa olevat pyörät.
Painoeroa tosiaan on ja paljon, mutta itse mietin että kuinka iso asia tuo lopulta on, itselläni myös Focuksen Raven2 etujousitettu fazuan tekniikalla oleva "kevytsähkis" joka painaa noin 16kg. ja jos itse mietin omaa ajokäytöstä näillä kahdella pyörällä joilla päinoeroa se noin 8kg. niin enemmän siinä on ero täysjousto/etujousto ja täysteho/"kevytteho", asiaissa kuin tuossa 8kg. painoerossa. Sitten taas jos tuota Fazuan ravenia vertaa noihin kahteen etujoustosähkikseeni (molemmat noin 20kg luokassa) joihin painoeroa on sellainen 4kg. niin kyllä sen painoeron osittain huomaan, mutt tuo 4kg ei enään niin merkittävä ole että se jotenkin isomman vaihtaisi omaan ajokäyttäytymistä maastossa.

Mutta kuten jo useastikkin sanottu, saman lajin kaksi hieman erilaista versiota joita ei pidäkkään aivan suoraan verrata keskenään vaan vaativat hieman erilaista lähetymistapaa, ja kyllä se vaatii myö sen oman totuttautumis/tutustumisajan pyörään millä ei ole ikinä ajanut, etenkin jos jos ero on niin iso kuin luomu/sähköavusteisilla kuitenkin on.

Itse uskoisin että itselläni oli aikoinaabn helpommin omaksuttavissa sähköavsuteisen ajaminen, kun luomulla kuitenkin suhteellisen vähän kilometrejä, kuin sellaisella joka ajanut paljon luomulla ennen sähköavusteisen kokeiluja.

Rydman
07.08.2023, 10.43
Itsekin ajelin parikymmentä vuotta täysjoustolla, joka painoi luokkaa 12kg. Siitä sitten 25kg sähkötäpäri alle, enkä huomannut, että pyörä olisi jotenkin painava käsitellä (paitsi nostaessa). Sarvet tuntui leveältä ja jousitus kovin pehmeältä (kun edellisessä joustoa oli 60mm ja uudessa 150mm), mutta paino oli niitä harvoja asioita jotka eivät tuntuneet merkittävästi eroavan. Tosin ajan myös pääosin renkaat maassa, bunnyhoppia ei ole tullut kunnolla treenattua vaikka maastopyöräilyä on tullut kokonaisuutena ajettua jo kohta 30 vuotta. Kyllä se nyt onnistuu, mutten edes yritä vaikeissa paikoissa ja kovissa vauhdeissa tai yli 30cm esteille. Varmaan väärin harrastettu ja pitäis siirtyä asfaltille :rolleyes:

Paljon voi olla kiinni pyörän geometriasta ja ajotyylistä, että miltä se pyörä tuntuu alla, oli sähkö tai ei. Itselle sähkö toi ihan uuden innon veivaamiseen, suurin ero ylämäissä jotka muuttui siitä sykkeet tapissa naama irvessä veivaamisesta hauskaksi erikoiskokeeksi. Kaikille ei välttämättä sovi, varsinkin jos tuppaa pomppimaan jäniksen lailla pitkin metsiä.

Chat GPT
07.08.2023, 11.01
+ 1

Olen selittänyt itselleni tuon painon katoamisen näin: Siihen tottuu nopeasti ja kun lisäksi voimaa on aina riittävästi käytettävissä niin ajaessa paino vain tuntuu katoavan jonnekin.

F. Kotlerburg
07.08.2023, 11.10
Varmaan väärin harrastettu ja pitäis siirtyä asfaltille :rolleyes:

Suosittelisin sauvakävelyyn siirtymistä :rolleyes: