PDA

Näytä tavallinen näkymä : XC vs Trail keskuspuistotyyliseen maastoon

Dejavu
18.05.2023, 09.36
Moi

HT tarkoitus hankkia, ajot pääsääntöisesti Helsingin keskuspuiston alueella. Sekalaista lenkki-ajoa, keskuspuiston polkuja jne.

Mietinnässä kona kahuna tai honzo / orbea laufey H30

Pääsääntöisesti aika tasaista maastoa, joten kahuna varmaan sen osalta ok eikä hissitolpallekkaan taida olla tarvetta tässä ympäristössä.

Lähinnä siis pohdinnassa head tube angle 68 vs 66,5 sekä jousitus 100mm vs 120mm.

Välillä ois mukava ajaa myös kovaa, eikä olla välttämättä koko ajan poluilla.

Onko kahuna riittävä 100mm joustolla kepun poluilla rymistelyyn? Jos valitsen honzon, kärsiikö ns normi gravelreiteilä ajo merkittävästi?

Sambolo
18.05.2023, 12.01
Nää on aika henkoht mieltymyksiä, millä tykkää ajella missäkin ja miten. Omasta mielestä keskuspuiston pätkät on jopa suhteellisen teknistä juurakko kivikkoineen, vähän toki riippuen minne sielä hakeutuu. Ilman dropperia en itse pyörää maastoon hommaisi enää ikinä, se lisää mukavuutta monella tapaa. Varmaan rengastuksellakin voi pelata aika paljon maasto vs gravel sopivuudessa.

Benny
18.05.2023, 15.47
^
Samaa mieltä.

Ainaki helsingin keskuspuisto on yksi perkeleen juurakko koko metsä. Poislukien nuo uudet sorastetut pätkät, niin jäykkäperällä ajaminen siellä on joka tapauksessa hanurista :)

Noista varmaan Honzo tai orbea. Sopivalla rengastuksella siitä saa hiekkatiellekkin mukavan ajaa.

Bndit
18.05.2023, 16.09
Ostin just tota Laufeyta vastaavan Trekin Roscoen ja on kyllä erittäin monipuolinen pyörä. Voi tykittää alamäkipolut kun täysjousitetulla ja rennon ajoasennon takia erittäin mukava pyörä ajella vaan pyöräteitä/arkiajoa.

harald
18.05.2023, 22.03
Keskuspuistossa paras HT on läski, tai sitten täpäri. Kokeilin kaikenlaisia komboja ja fiksuin on mielestäni läski. Jos kesäksi keventää haluaa, niin kevyempi keula ja 29" kiekko eteen.

Marsusram
18.05.2023, 23.26
100mm keulassa pitäisi keskuspuiston kuluneessa juurakossa olla joka joustomilli smuuttisti käytössä.
120mm keulassa ei vaadita ihan niin hyvää toimivuutta. Konan keulat eivät niin huippuja ole, joten ottaisin pitemmän.
Osan joustosta voi korvata alempipaineisella tubeless rengastuksella, mutta se tekee siirtymillä etenemisen tahmeammaksi.

yksinteoin
19.05.2023, 21.15
Keskuspuisto ei tosiaankaan ole sitten pääsääntöisesti mitään helppoa tai tasaista flow-polkua, vaan kyllä siellä tarvetta sekä kunnon keulalle että hissitolpalle. Paljon lyhyitä jyrkkiä laskuja/nousuja, paljon kivikkoa ja juurakkoa.

Tarjotuista vaihtoehdoista suosittelisin Honzoa tai Laufeyta, mutta toki rengastuksen voi vaihtaa rullaavampaan xc-renkaaseen jos haluaa ajaa siirtymiä kovaa.

Runtumaister
20.05.2023, 12.26
BTW. tuossa Kahunassa ja Honzossa on sit sama keula, eli Kahunaan saa helposti lisättyä joustomatkaa 100 millistä aina 150 milliin vaihtamatta keulaa. Itse lisäsin aiempaan kahunaan 20 milliä joustoa ja se oli sopiva kyseiseen pyörään.

Uuno1
24.05.2023, 15.19
Ehkä tärkeämpi on rengastus: jos jäykkäperällä meinaa HKP:n juurihoitotärinöihin mennä niin suosittelen 2.-4.6":ta varsinkin taakse, jos meinaa että ajo on mukavaa.
Nuo juuret ovat myös märkinä pirun liukkaat ja 90* ajolinjoja niitä vastaan ei ole aina tarjolla, itse en ainakaan sinne lähtisi millään kuorimallisilla XC-nakeilla.

Kaverin Orbea Laufey rullaa tuolla semiplussalla mukavasti juurakoissa ja rengastus + geometria jotenkin syö tärinää ihan kuin olisi minitäpärillä matkassa.

Bndit
24.05.2023, 19.24
Just ajelin Roscoella kepun kautta lounaalle Teurastamolle tänään ja kyllä tuollainen all mountain HT on just sitä mitä ajattelinkin sen olevan, herkku. Alamäet voi pommittaa kun täpärillä ja ajoasennon takia erittäin kiva pyöräteillä ja etenkin stadissa. Vaihdoin alkuperäiset 2.6 renkaat vähän paremmin rullaaviin 2.4:siin niin menee erittäin mukavasti edelleen maastossa, mutta kivempi polkea muualla ja vastatuuleen.

fsn7000
24.05.2023, 22.03
Itselläni on Kahuna. Asensin siihen hissitolpan melko nopeasti kun satulan perhana tuntui aina olevan edessä.

Helsingin keskuspuisto ei ole niin tuttu, mutta pk-seudun reitit muuten joten ehkä jotain samaa ja toistan myös että ei ne ihan niin helppoja ja tasaisia ole. Pitkälle noilla kaikilla kyllä pärjäät, myös Kahunalla. Olen ajellut paljonkin Trailmapin oransseja ja punaisia pätkiä ilman suurempia ongelmia. Ehkä ne pääsisi nopeammin ja helpommin paremmalla maastopyörällä mutta en ole osannut miettiä, hyvällä fiiliksellä aina.

Itse en osaa sanoa tuohon ajettavuuden eroon muuta kuin että tuo Kahuna on kyllä viimeisen päälle ajaa kun koko on oikea. Siltikin, vaikka ei kaduta kun sen verran hyvä pyörä ja hauska laji, mutta omassa tapauksessa olisi ehkä ollut järkevämpi ostaa suoraan Honzo. Ei vaan arvannut miten noihin teknisempiin kohtiin on jäänyt koukkuun ja olisi säästynyt hissitolpan vaivalta (mikä on kyllä ehdoton) ja joustoa olisi vissiin vähän nykyistä enemmän. Toki itsellä on erikseen gravel-pyörä tasaisempiin reitteihin mikä vaikuttaa Kahunan käyttöön.

Dejavu
16.06.2023, 22.20
Noniin, Honzo tuli hommattua, nyt vajaa 200km tykitelty keskuspuiston poluilla. Joutuu kyllä tosiaan jäykkäperällä ajaa 90% ajasta polkimilta satula alhaalla. Tuntuu, että pyörä rajoittaa liikaa tekemistä. Eli täpäriin vaihto edessä. Onko suosituksia, millainen fillari sopisi hyvin joustomatkan puolesta? Canyonilta katsellut 2023 neuronia, jossa geo päivitetty. 66 HTA mun mielestä passeli keskuspuistoon, kun pääosin tasaista, laskut ja nousut lyhyitä ja korkeuserot pieniä. Spectral houkuttais kans, jos kävis parkkeja ajelee myös, mut alumiininen varmaan aika traktori ja helvetin painava, pelkästään keskuspuiston poluille. Ja joustomatka varmaan överi tonne, syö tehoa polkemiselta. Vai olisiko kuitenkin lux trail..

Neuron 7 2023 varmaan monipuolisin, Spectral silloin, jos myös parkkihommia.

Katsellut myös stumpjumperin alumiini comppia rungon takia, mut og osat ei vakuuta.

Late_h
16.06.2023, 22.59
Noniin, Honzo tuli hommattua, nyt vajaa 200km tykitelty keskuspuiston poluilla. Joutuu kyllä tosiaan jäykkäperällä ajaa 90% ajasta polkimilta satula alhaalla. Tuntuu, että pyörä rajoittaa liikaa tekemistä. Eli täpäriin vaihto edessä. Onko suosituksia, millainen fillari sopisi hyvin joustomatkan puolesta? Canyonilta katsellut 2023 neuronia, jossa geo päivitetty. 66 HTA mun mielestä passeli keskuspuistoon, kun pääosin tasaista, laskut ja nousut lyhyitä ja korkeuserot pieniä. Spectral houkuttais kans, jos kävis parkkeja ajelee myös, mut alumiininen varmaan aika traktori ja helvetin painava, pelkästään keskuspuiston poluille. Ja joustomatka varmaan överi tonne, syö tehoa polkemiselta. Vai olisiko kuitenkin lux trail..

Neuron 7 2023 varmaan monipuolisin, Spectral silloin, jos myös parkkihommia.

Katsellut myös stumpjumperin alumiini comppia rungon takia, mut og osat ei vakuuta.

Rahanarvoinen vinkki: jatka vielä Honzolla tykittelyä tämä kausi ja käy samalla koeajamassa kivijaloista esim. juuri Stumpjumperin lyhyempi ja pidempijoustoisia kaikessa rauhassa niin alkaa muodostua kuva siitä mitä joustomatkat ym. vaikuttaa todellisuudessa. En lähtisi vielä 200km ajon ja nettikirjoitusten perusteella heti tilaamaan uutta. Jos kuitenkin tilaisin niin yhden pyörän taktiikalla ottaisin ehdottomasti Spectralin kaltaisen pidempijoustoisen.

JohnnyBuzz
17.06.2023, 02.43
200 km on kyllä aika vähän siihen, että pyörästä olisi vielä ottanut kaikki irti. Käy ajamassa eri polkuja ja testaile rauhassa.

Bndit
17.06.2023, 09.23
Näyttää fillarihomma lähtevän mainiosti lapasesta :D. Tekstistäsi ei käy selville oletko jo kokeillut bikeparkkia, mutta jos et niin siihen jää sitten kerralla koukkuun :D Jos meinaat pärjätä yhdellä pyörällä niin just joku Spectraali tai joku muu poljettava enduropyörä on varmaan ok, en tiedä sitten miten viihdyttävä se on helpossa maastossa. Tai jätät HT:een myös, kaksi pyörää on parempi kun yksi…

bike futurist
17.06.2023, 10.41
en ole varma tämän hetken tilanteesta, mutta ainakin pre-korre -aikoihin oli monella pyöräkaupalla demopyöriä. Kannattaa käydä kokeilemassa muutamaa erilaista, pitää silmät auki alennuksien varalta ja selailla fillaritoriakin

Benny
17.06.2023, 12.40
Mä oon ajanu 131/150mm joustavalla Evolinkillä kaiken 125km maastolenkeistä aina hissimäkeen. Hyvin on pärjänny jokapaikassa, vaikka eihän se tietenkään parkki ajoon ole optimaalinen työkalu :D

Benny
17.06.2023, 12.46
Jos sen pitkäjoustoisen täpärin optimoi parkki ajoon (kiekot, kumit, insertit) se ei ole enään lenkkipyöränä mukavimmasta päästä ajaa.

Jeltsar
17.06.2023, 12.56
Hyviä vinkkejä. Yksi voisi olla myös trail-pyörä ja siihen kahdet kiekot eri rengastuksella: kevyemmät polkuajoon, jytäkämmät parkkiin. Jollain 130-140mm ajaa varsin hyvin parkissakin, toki kompromissi se olisi.

Dejavu
17.06.2023, 14.11
Kiitos vinkeistä. En ole kunnon bikeparkissa vielä ajanut pyörällä, nuorempana kylläkin motocross hommia, joten sitäkautta jotain kokemusta, miten hauskaa ja koukuttavaa se voi olla.

Stumppia olen käynyt jo testaamassa. Stumpin evoa voisi käydä kans kokeilemassa, että miten radikaali ero on poljettavuudessa perus stumpin ja evon välillä.

Spectralin 29 versio on kyllä varmasti aika hyvä all mountain fillari, joka ois varmasti kompromissi. Harmi vaan, kun noita ei pääse oikein kovin helposti testaamaan.

Mutta jatketaan toistaiseksi Honzolla. Jäykkäperässäkin paljon hyvää, ehkä kehittyy kuskina alussa paremmin, kun joutuu valitsemaan ajolinjat tarkemmin jne. Ja ajoasento on pakostakin agressiivisempi, kun ajaa paljon polkimilta, kun takajousitus pitää kompensoida nostamalla perse penkistä. Keskuspuiston polkuajoon kyllä varmasti 120-130mm joustomatka on riittävä. Spectralin 125 versio ehkä optimi tai se stumpin comppi tai vastaava.

Onko kenelläkään omaa kokemusta miten spectralin 29 ja 125 eroaa poljettavuudessa ja ylöspäin mentäessä? Onko ylimääräisestä joustomatkasta varsinaisesti haittaa? En myöskään halua pyörää, joka menettää täysin kosketuspinnan polkuun ja vaimentaa kaiken, menee homma tylsäksi silloin.

Täytyy vaan käydä koeajoilla mahdollisimman paljon ja sen jälkeen pohtia mihin omat ajot tulee painottumaan. Mielellään menisin aluksi yhden pyörän taktiikalla ja jos parkkihommat alkaa enemmän kiinnostaa, niin sitten ehkä siihen täysin oma pyöränsä.

kauris
17.06.2023, 18.43
Ei yt izzokaan huono olisi. Itsellä tosin erikseen sitten myös parkkipyörä mutta Izzo on se joka lähtee polkuajoon. Ja ajan sillä ihan reilusti (pahoistakin paikoista), kun olen tottunut ne samat linjat vetämään silloin kun alla oli tää 180 joustava parkkipyörä tai sitä edeltävä edellisen mallisarjan Spectral. Okei tällä parkkipyörällä harjoitellut kaikista isoimmat dropit (kun ollaan selvästi yli metrissä) kyllä izzolla kierrän mutta muutoin kivikkojuurakkopoluilla alamäissäkin saa painaa ihan vauhdilla.

Dejavu
17.06.2023, 21.09
Ei yt izzokaan huono olisi. Itsellä tosin erikseen sitten myös parkkipyörä mutta Izzo on se joka lähtee polkuajoon. Ja ajan sillä ihan reilusti (pahoistakin paikoista), kun olen tottunut ne samat linjat vetämään silloin kun alla oli tää 180 joustava parkkipyörä tai sitä edeltävä edellisen mallisarjan Spectral. Okei tällä parkkipyörällä harjoitellut kaikista isoimmat dropit (kun ollaan selvästi yli metrissä) kyllä izzolla kierrän mutta muutoin kivikkojuurakkopoluilla alamäissäkin saa painaa ihan vauhdilla.

Onko jälleenmyyjää Suomessa vai tilattava jostain? Oon kuullut tosta ja kehuttu selvästi. Myös nukepfoofit ja Vituksen pyörät korvamerkitty, mut taitaa nää kaikki merkit olla vaan tilattavissa..?

JohnnyBuzz
17.06.2023, 22.12

Izzo ois varmasti erinomainen vaihtis etelän poluille. Tuollainen lyhytjoustoinen ja kyvykäs pyörä on oikein hauska ajaa eikä häviä pidemmän jouston pyörälle kuin pahimmissa paikoissa. Itellä ei kans tulis mieleen dropata jostain metristã omalla 120 mm joustavalla pyörällã. Tai no, jos ois hyvä ländi, niin sit ehkä.
:D Ehkä sinä ois kuitenkin kiekot vähän turhan kovilla, nin ei vittis.

tchegge_
17.06.2023, 23.27
Se tietysti alkup. kysyjän kannattaa huomioida ettei takajousto 'niin' maata mullistava ole. Yhtälailla pitää satulaa laskea ja persettä nostaa täpärilläkin teknisemmissä paikoissa. Ei ihan niin paljoa kuin jäykkäperäisellä toki, ja mukavampihan se on.

Crossipyörämäistä fiilistä joutuu hakea sähköpyörien maailmasta. Niillä voi sitten ryskää enemmän päin maastoa. Lihasvehkeillä mennään aina enemmän sen maaston mukana.

Tai näin mä ainakin muistelen aikaa milloin oli vielä se täpäri. [emoji846]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

kauris
17.06.2023, 23.42
Onko jälleenmyyjää Suomessa vai tilattava jostain? Oon kuullut tosta ja kehuttu selvästi. Myös nukepfoofit ja Vituksen pyörät korvamerkitty, mut taitaa nää kaikki merkit olla vaan tilattavissa..?

Ei ole Suomessa myyjää eikä huoltoa tai muuta palvelua. Saksalainen postimyyntifirma mutta tunnettu ja pitkään toiminut sellainen. Canyoniin verrattuna toki vähän tuntemattomampi ja Canyonilla on Suomessa työntekijöitä ja mm takuuhuoltoon lähettäminen onnistuu esim pääkaupunkiseudulla olevan toimipisteen kautta.

Edit. Nuke ja vitus tosiaan tilauspyöriä myös. Niiden kohdalla kannattaa varmistaa alvi ja tullikuviot koska ovat brittimerkkejä (wiggle ja crc nettifirmojen merkkejä). Mutta niissä saattaa olla nykyään hinnoissa nuo jo huomioitu. Ainakin wigglestä ostetuilla nukeprooffin polkimilla oli.

stumpe
18.06.2023, 00.14
Se tietysti alkup. kysyjän kannattaa huomioida ettei takajousto 'niin' maata mullistava ole. Yhtälailla pitää satulaa laskea ja persettä nostaa täpärilläkin teknisemmissä paikoissa. Ei ihan niin paljoa kuin jäykkäperäisellä toki, ja mukavampihan se on.

On se aika mullistava jos kunto keskinkertainen, kuten mulla, säästää kuskia paljon teknisemmässä maastossa. Ehkä jopa suurin hyöty? Ylämäet helpottuu kun parempi pito takasella. Alamäkeen voi lähettää huolettomammin.

Jos ajan helppoja polkuja niin silloin tuo ht ja täpärin ero on aika pieni.

Enkä ala tähän määrittelemään mikä on teknistä ja mikä helppoa, saa jokainen päättää itse. :D

Dejavu
19.06.2023, 09.37
Vois käydä testaamassa parkkiajoa esim nuuksiossa. Ekat kerrat varmaan ok käydä ihan jäykkäperällä tutustumassa reitteihin jne? Hyppylinjat toki jättää tolla välistä.

Marsusram
19.06.2023, 12.44
^^Ylämäet ja pomppuiset kohdat pystyy täpärillä polkemaan kun takarenkaan kontakti pintaan säilyy paremmin.
Putkelle noustessa kuitenkin jäykkäperä on tehokkaampi.
Paremmuus nousuissa riippuu siis siitä onko veivaaja vai runttaaja.

Sambolo
19.06.2023, 13.36
Vois käydä testaamassa parkkiajoa esim nuuksiossa. Ekat kerrat varmaan ok käydä ihan jäykkäperällä tutustumassa reitteihin jne? Hyppylinjat toki jättää tolla välistä.
Kyllä hooteellakin hyppää jne.

kauris
19.06.2023, 14.01
Nuuksiossa voi ajaa suurimman osan reiteistä jäykkäperällä. Keisari deehoon isot alku- ja loppuhyppyri toki ehkä kiertäen mutta kaikki muut radat voi ajaa. Toki Forestin ja Furyn kivikot eivät enää ole miellyttäviä kuten ei monen pitkäjoustoisen täpärikuskinkaan mielestä ole. Itse olen ajanut samaiset pätkät testimielessä vanhalla 110 mm vain edestä joustavalla Grand Canyonilla jossa keulakulma ym oli selvästi nykymalleja vielä jyrkempi.

Kuminauha
20.06.2023, 09.13
Eihän niissä hyppyreissä mitään joustoa tarvii ellei tuu lakimiehelle asiaa. Toki jotkut hypyt on alastuloiltaan aika huck to flät tyyppisiä.

M A
20.06.2023, 17.06
Täpärillä on kivempi jättää vajaaks, mutta jäykkäperällä on kyllä hyvä hyppiä, ja opetella hyppimään. Enemmän kivikoissa ja juurakoissa kaipaa takajousitusta kuin hyvin rakennetuissa hypyissä tasaisella alastulolla :)

On se aika mullistava jos kunto keskinkertainen, kuten mulla, säästää kuskia paljon teknisemmässä maastossa. Ehkä jopa suurin hyöty? Ylämäet helpottuu kun parempi pito takasella. Alamäkeen voi lähettää huolettomammin.

Jos ajan helppoja polkuja niin silloin tuo ht ja täpärin ero on aika pieni.

Enkä ala tähän määrittelemään mikä on teknistä ja mikä helppoa, saa jokainen päättää itse. :D

Täysin samat fiilikset kun nyt tuli pitkästä aikaa ajettua täpäreillä kun sellaista olen hommaamassa. Oikein yllätyin miten lähellä coil-iskarilla varustettu Occam oli polkutehokkuudessa Laufeytä. Trail-jäykkäperällä menee kyllä melkein mikä vaan paikka, mutta moderni täpäri säästää kummasti energiaa polkuajossa. Samoin pahimmat kivikko-juurakkoalamäet on kyllä kaukana mun mukavuusalueesta, vaikka aika lujaa niitäkin saa jäykkäperällä pommittaa. Samoin bikeparkeissa kaikki jarrupatit ja kivikot on aika kuluttavia jäykkäperällä vs. täysjousto, mutta kyllä siellä pärjää.

Jätän kyllä Laufeyn jo tilatun Spessun rinnalle toistaiseksi. Eihän sitä tiedä vaikka hetken pitkäjoustoisella ajettuaan kaipaa taas kovatarakkajumppaa vastapainoksi :rolleyes:

viljosiilo
17.12.2023, 11.54
Mikäs se olisi "hauskin" pyörä tuonne talvisille flow poluille Kepussa? Olen kadehtien ohikulkiessani noita polkuja useasti katsellut, mutten ole gravelilla sinne (vielä) tohtinut poiketa.

Ajatuksissa on ollut joku leveämpää rengasta ottava jäykkäperä. Nuo polut vaikuttaa sen verran tasaisilta, että täpäriä tuolla tuskin "tarvitsisi"? Toisaalta olisihan se varmaan kiva, jos esim. sillä merkityllä sorastetulla reitillä muinakin vuodenaikoina pääsisi mukavasti ajelemaan ja satunnaisesti vaikka Sipoonkorvenkin poluilla. Mikään juurakkoryskytys, hyppiminen ja dropit ei lähtökohtaisesti kiinnosta. Enemmän hakusessa olisi vauhti, flow ja suhteellisen ketterä kiipeäminen.

Budjetissa kiinnostaisi etenkin hinta/laatusuhde, kipuraja voisi olla kahdessa tonnissa, mutta ottaen huomioon rajattu käyttö ei haittaisi, jos olisi reilustikin tuon alle. Käytetytkin kiinnostaisi, kun vaan tietäisi millaista alkaisi kyttäilemään.

Olisiko tuolla ajelevilla näkemyksiä ja kokemuksia?

Steve Baggy
17.12.2023, 12.21
Osta joku kohtalaisen loivalla keulakulmalla varustettu XC-jäykkäperä. Scott Scale 2023 mallia, Cannondale Scalpel HT tai BMC Twostroke. Spessun Epic menee kalliiksi.

https://www.alltricks.com/F-11947-velos-complets-vtt/P-2031358-cannondale_scalpel_ht_carbon_4_hardtail_mtb_shiman o_deore_xt_12s_29___acid_red_2023

Bndit
17.12.2023, 16.30
Mikäs se olisi "hauskin" pyörä tuonne talvisille flow poluille Kepussa? Olen kadehtien ohikulkiessani noita polkuja useasti katsellut, mutten ole gravelilla sinne (vielä) tohtinut poiketa.

Ajatuksissa on ollut joku leveämpää rengasta ottava jäykkäperä. Nuo polut vaikuttaa sen verran tasaisilta, että täpäriä tuolla tuskin "tarvitsisi"? Toisaalta olisihan se varmaan kiva, jos esim. sillä merkityllä sorastetulla reitillä muinakin vuodenaikoina pääsisi mukavasti ajelemaan ja satunnaisesti vaikka Sipoonkorvenkin poluilla. Mikään juurakkoryskytys, hyppiminen ja dropit ei lähtökohtaisesti kiinnosta. Enemmän hakusessa olisi vauhti, flow ja suhteellisen ketterä kiipeäminen.

Budjetissa kiinnostaisi etenkin hinta/laatusuhde, kipuraja voisi olla kahdessa tonnissa, mutta ottaen huomioon rajattu käyttö ei haittaisi, jos olisi reilustikin tuon alle. Käytetytkin kiinnostaisi, kun vaan tietäisi millaista alkaisi kyttäilemään.

Olisiko tuolla ajelevilla näkemyksiä ja kokemuksia?

Itse olen ajellut nyt kesän Roscoe 7:lla ja pidän siitä erittäin paljon. Mainio hinta/hauskuus-suhde, etenkin näillä tarjoushinnoilla: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/trek-roscoe-7-teal/ Mukavaa vaihtelua täysjoustoille, erittäin hyvä geo. En ole talvella ajellut mutta kesällä kepun ja sipoonkorven juurakoissa :D

Marsusram
17.12.2023, 17.24
^Lyhyemmälläkin joustolla pärjää jos se on hyvin tuunattu, mutta tuollainen on paikallisilla poluilla hyvin toimiva.

Pari vastaavaa hiukan eri mausteilla.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-honzo-2023/
https://www.ridemore.fi/devinci-kobain-deore-11s-navy

Bndit
17.12.2023, 17.46
Kobain oli itselläkin listalla, mutta kaatui väriin :D

pturunen
17.12.2023, 19.32
"Hauskin" on subjektiivinen juttu. Toisille hauskin voi olla jäykkäperä, joillekin läski ja kolmannelle jotain muuta. HT:lla ajamisen hauskuus riippuu monesta muustakin asiasta kuin geometriasta ja renkaista. Kestääkö selkä ja polvet jäykkäperän rytyytystä, miten paljon haluat esim. ajaa seisten vs. istuen jne. Mulla on ollut erilaisia jäykkäperiä vuodesta -93, joten tiedän hyvin mistä niissä on kyse. Itse en koskaan enää aja sellaisella maastoa. Keskuspuiston tyyliseen maastoon ideaali on minun kriteereillä joku lyhytjoustoinen (takajoustoa sellaiset 120-130mm ja keula vastaavasti 10 mm enemmän) trail- tai muodikkaasti downcountrypyörä. Ja jos on fyysisesti valmistajan runkokokojen välillä, niin valitse tuohon ajoon pienempi.

viljosiilo
17.12.2023, 19.57
Kiitos kaikille ehdotuksista! Täytyy vielä pohtia omia tarpeita, mutta pienen perehtymisen jälkeen tuntuu, että tuollainen Honzon tai Kobainin tyylinen olisi ajoasennoltaan lähempänä mieleistä kuin kisaisemmat XC-pyörät kuten Scalpel (joka tosin muuten vaikuttaisi mukavan ketterältä). Honzoa olen aiemmin hieman sillä silmällä katsellutkin, mutta sen paino hinnat alkaen -mallina vähän arveluttaa. Toisaalta en tiedä saako Honzo DL:lle lisähinnalla (n. 600 e) riittävästi vastinetta osien puolesta.

Hauskuus toki on subjektiivista ja siksi käytin lainausmerkkejä. Ykkösprioriteetti olisi siis kuitenkin sopivuus noille lumen tasoittamille lumibaanoille, jotka nyt ei varmaan jousitukselta ihan mahdottomia vaadi.

Steve Baggy
17.12.2023, 20.33
Orbea Laufeyta saa monesta paikkaa nyt edullisesti. Cykelkraftilla H10 1250€ noin esimerkkinä.

Jeltsar
18.12.2023, 12.27
Läskipyörä hissitolpalla on aika hauska laite talvella tampatuille poluille kun joustoa ei juurikaan tarvii. Lisäksi on ainakin toimintavarma. Minusta pelkällä hissitolpalla saa riittävästi hauskuus-kerrointa talvella, tarvittaessa sitten joustokeula kaveriksi. Em. Roscoe tms. plussajäykkis varmasti myös hyvä vaihtoehto, ehkä vähän ketterämpi kuin läski.

velib
18.12.2023, 13.39
Hissitolppa lisää ehdottomasti hauskuutta lumen tasaamillakin poluilla, jos mennään yhtään alamäkeen. En jättäisi laskuista pois moderneja XC-jäykkiksiäkään, joustoa ei kuitenkaan talvella tarvitse paljon, eikä se todennäköisesti toimikaan kovin hyvin pakkasilla. Omassa XC-jäykkäperässä keulakulma on 69,5 astetta, ja sen sanoisin olevan itselleni vähän turhan jyrkkä vauhdikkaampaan polkuajoon (varsinkin ilman hissitolppaa), mutta joku 68 asteen keula menisi jo mainiosti. Pehmeämmillä keleillä ajelen jäykällä läskillä, mutta jos polut on tampattu riittävän hyvin niin mieluummin tulee lähdettyä täpärillä poluille. Plussapyörä isonappulaisilla renkailla voisi myös olla hyvä vaihtoehto, toki vauhtia joutuu polkemaan vähän enemmän, mutta ison nappulan pito lumessa on mukavaa :)

Keväällä, kun tampatut polut jäätyvät ränneiksi, on mahtavaa ajella niitä nastarenkailla. Täpärissä onkin nastat oikeastaan koko talven, vaikka harvoin niitä polulla tarvitsee ennen kuin suunnilleen maaliskuussa. Tämä siis Tampereella, Helsingissä taitaa kevät tulla hieman aiemmin.

harald
18.12.2023, 14.00
Jos mahdollisimman usein haluaa poluille niin läskipyörä nastarenkain on se joka ei jätä tekosyitä lähtemättömyyteen. Hissitolppa tosi hyvä.

Bndit
18.12.2023, 15.30
Läskipyörä hissitolpalla on aika hauska laite talvella tampatuille poluille kun joustoa ei juurikaan tarvii. Lisäksi on ainakin toimintavarma. Minusta pelkällä hissitolpalla saa riittävästi hauskuus-kerrointa talvella, tarvittaessa sitten joustokeula
kaveriksi. Em. Roscoe tms. plussajäykkis varmasti myös hyvä vaihtoehto, ehkä vähän ketterämpi kuin läski.
Roscoe ei ole enää plussa vaan 29”

paaton
27.01.2024, 19.54
Käyttääkö kukaan xc pyörässä jyrkkiä stemmejä? Nuohan näyttävät olevan aika yleisesti käytössä isojen poikien kisoissa. Helpottaa kai jyrkkien mäkien nousemista.

Tuli mieleen noissa kepun jyrkissä nyppylöissä. Putkelta ajo ei vaan onnistu, vaikka pitoa olisikin. Penkistä ei oikein näillä reisillä jerkku riitä.

https://www.tradeinn.com/f/13743/137436118/fsa-mtb-sl-k-stem.jpg

Teemu
28.01.2024, 22.34
No juu.
Mulla on Epic Evossa 70mm -17 asteinen stemmi ja tanko 0mm nousulla. Tykkään kyllä tuon antamasta ajoasennosta. Siirtymillä pääsee riittävän matalaksi ja ylämäissä helpottaa just pidon kanssa. En ole kokenut tuota alamäissäkään ongelmaksi, kun hissitolpan kanssa painoa saa kuitenkin helposti siirretty taakse, enkä nyt muutenkaan mitään enskarallia aja. Vielä tuolla on yksi 5mm avaruudetin alla ja kevään tullen pitänee testata senkin poistamista.

https://pic.useful.fi/_vs6Fdrx4.jpg

paaton
28.01.2024, 23.45
Tuo pitää kyllä kokeilla. Ei onneksi ole isokaan homma ulkoisilla vedoilla.

Katselin, että scotilta saa jo -40deg hyttiäkin jota nino schutter ja muut käyttävät.

https://www.scott-sports.com/global/en/product/syncros-fraser-ic-sl-wc--40-integrated-cockpit?

Eikä se otb herkkyyskään taida ihan suoraan lisääntyä? Vipuvarsi lyhenee?

Teemu
29.01.2024, 16.06
Nuo -25 asteiset ja sitäkin jyrkemmät on kyllä aika rajuja. En tuota -17 enempää kyllä ole laittamassa, mutta tuo on hyvä. Mahdolliset otb:t ei ole kyllä stemmistä johtuneet, vaan jostain muusta. 120mm jousto ja loivahko keulakulma kyllä silti imevät isommat töyssyt, vaikka ohjaamo alhaalla onkin. Ongelmaksi muodostuu kaatumisissa ohjaamon osuminen vaakaputkeen, kun Spessussa ei ole mitään stopparia. Ilmeisesti esim. Trekissa ja Orbeassa joku knockblock-systeemi on.

paaton
29.01.2024, 16.20
Mondrakerissa on onneksi myös jonkinlainen stoppari.

elasto
29.01.2024, 20.27
Mulla oli myös -17° stemmi edellisessä xc-jäykkäperässä. Oliskohan ollut 70 tai 80 millinen. Kyllä sillä ainakin siirtymillä pääsi vähän matalampaan ajoasentoon. Maastossa ehkä tuntu vähän hassulta jossain tosi teknisissä ja jyrkissä laskuissa, mutta kyllä sillä ajamaan pystyi.

paaton
29.01.2024, 21.44
Ei mulla tuo matalaksi meno ole ongelma nytkään. Mietin vaan miten se vaikuttaisi noihin mäkien nousuihin. Tarttee testata joskus jos jaksaa.

Suht matalallahan tuo tanko mondrakerissa on muutenkin. Taisi olla 7cm droppia satulasta, vaikka tangossa on vähän nostoa.

Vähän meinaa myös oikea käsi puutua pidempään ajaessa ja joutuu ajelemaan välllä ranteet tangon päällä. Mistähän tuokin taas johtuu. Ehkä kokeilen kääntää jarrukahvoja vähän enemmän alaspäin...

Niin ja vähän tämän ketjun aiheeseenkin. Pojalle tuli se orbea laufey. On kyllä harvinaisen tyytyväinen pyörään. Kyllä tuollainen laite on se paras valinta keskuspuistoon pienellä budjetilla.

Steve Baggy
29.01.2024, 23.09
Mikä siinä noustessa tulee ongelmaksi? Keuliminen? Millainen pyörä kyseessä?

paaton
29.01.2024, 23.54
Mikä siinä noustessa tulee ongelmaksi? Keuliminen? Millainen pyörä kyseessä?

Mondraker f podium.

Enkä minä tiedä onko siinä ongelmaa. Hyvin se penkistä kiipeää.

Varmaan joo keuliminen. Ahterin pitää vaan automaattisesti penkissä kun mäki jyrkkenee. Ei oikein voi samalla tapaa runtata mitä gravellilla.Täytyy vähän funtsia tuota seuraavalla kerralla ajaessa.

Mutta siis just gravellilla voi kiskoa alaotteelta sellaisia lyhyitä jyrkkiä nyppylöitä tosi kovilla tehoilla ja rengas puree alustaan tautisella paineella.

Steve Baggy
30.01.2024, 00.06
Joo, tunnistan ajatuksen. Maastopyörällä se ei ihan varmaan samalla tavalla tule toimimaan jo geometriasyistä. Akseliväli on pitkä ja kuski enemmän pyörän ”sisällä” kuin päällä. Omissa toki vielä tota Mondrakeriakin pidempi. Sulla ei hissitolppaa ollut? Satulan pudottaminen pois haitolla voi helpottaa sitä putkelta ajamista.

stenu
30.01.2024, 08.06
Mondraker f podium.

Enkä minä tiedä onko siinä ongelmaa. Hyvin se penkistä kiipeää.

Varmaan joo keuliminen. Ahterin pitää vaan automaattisesti penkissä kun mäki jyrkkenee. Ei oikein voi samalla tapaa runtata mitä gravellilla.Täytyy vähän funtsia tuota seuraavalla kerralla ajaessa.

Mutta siis just gravellilla voi kiskoa alaotteelta sellaisia lyhyitä jyrkkiä nyppylöitä tosi kovilla tehoilla ja rengas puree alustaan tautisella paineella.

Seuraavan kerran, kun törmätään Kepussa, laitan sut kokeilemaan mun museogeo-mtb:tä, vaikka onnettomana teräslutterona se onkin vastaan kaikkia mahdollisia sun ideologioita (:)). Sen kanssa ei ole mitään ongelmaa ajaa putkelta. Satula on riittävän takana ja satulan ja stongan välissä on tarpeeksi tilaa. Yhtään pitemmälti joustavan joustokeulan kanssa n. 73/71-asteinen geo on tietenkin varsin ankea nykypyöriin verrattuna, mutta täysjäykässä kaksysissä aivan mainio Kepun mtb-reitin tyyppiseen maastoon, missä ylä- ja alamäet on lyhyitä töppyröitä ja missä ei ole kovin teknisiä pätkiä, jyrkkiä laskuja tai droppeja yms.

Nykymaastureissa putkelta ajamista tosiaan helpottaa, kun tiputtaa satulan pois tieltä. Nykygeoissa on paljon hyvää, mutta usein satulat on vaan yksinkertaisesti liian edessä ja satulan ja stongan väli liian lyhyt, jotta putkelta-ajamisasennon saisi luontevaksi. Tangon laskeminen alemmas voi jopa hankaloittaa putkelta ajamista entisestään.

Kun se mun maasturi on vielä kaiken lisäksi yksivaihteinen, niin sillä itseasiassa ajetaan lähes kaikki mäet putkelta ja täysjäykkänä aika paljon muutenkin, varsinkin kesällä, kun on röykkysempää. Ajamisen rytmi on erilainen ja Kepussa vaihdepyöräkuskien perässä ajamisessa hankalinta on se, että ne tulee ylämäissä selkä edellä vastaan. Jos edellä ajaa joku, joutuu ennen ylämäkeä hidastelemaan sen verran, että jää 5-10 m väliä ennen nyppylän alkua ja sit nyppylän päällä olet kuitenkin kiinni edellä ajavan takarenkaassa.

Tohon gravel vs. mtb -pitoasiaan sen verran, että putkelta pystyy ajamaan ylämäet isommalla vaihteella ja isommalla vaihteella rengas sutaisee vähemmän herkästi kuin pienemmällä vaihteella. Tuonkin huomaa mainiosti, kun ajaa sinkulalla vaihdekuskin perässä. Ylämäissä se ”stiplu” useimmiten kuitenkin syntyy siitä, että takapyörä sutasee ja vauhti tyssää siihen.

paaton
30.01.2024, 08.13
Ei siitä gravellia saa, eikä ole tarkoituskaan, mutta ehkä tuossa tosiaan on syy pro äijien stemmeihin.

Hissitolppa täytyy ilman muuta kokeilla kanssa. Satulan nokka voi tosiaan hyvinkin olla edessä.

Pidempi reach taitaisi jeesata tähänkin. L-koko olisi ollut varmaan fiksumpi ostos.

Steve Baggy
30.01.2024, 09.56
Museogeomaastureissa satula on usein niin takana, lähes taka-akselin päällä että jyrkkää ylämäkeen ne yrittää heittää kuskin selälleen. Tätä sitten kompensoidaan painamalla nenää stemmiin, joilloin voimantuotto jaloista ei ole ahtaaksi menevän lonkkakulman vuoksi oikein optimaalista. Jousitetun pyörän runnominen putkelta aiheuttaa toki jousitukseen elämistä, joka syö sekin tehoa, että melko turhaa verrata omenoita ja päärynöitä muutenkaan.

Helppohan tuo hissitolpan vaikutus on kokeilla pudottamalla manuaalisesti tolppa alas ennen nousua ja kokeilla ajaa satula alhaalla.

Omassa täysjoustossa on reachia 492mm. Hyvin mahtuu ajamaan putkelta, vaikka ei satulaa aina jaksa pudottaakaan alas. Vaikeampaa se on tuolla toisella museogeo-mtb:llä, kun polvet hakkaa tankoon.

pturunen
30.01.2024, 10.41
Yleensä lasken hissitolppaa sentin pari, jolloin pitoa voi käydä satulata ottamassa esim. pehmeän alustan kanssa. Muuten mahtuu hyvin rouhimaan seisoen.

stenu
30.01.2024, 11.09
Ei siitä gravellia saa, eikä ole tarkoituskaan, mutta ehkä tuossa tosiaan on syy pro äijien stemmeihin.

Hissitolppa täytyy ilman muuta kokeilla kanssa. Satulan nokka voi tosiaan hyvinkin olla edessä.

Pidempi reach taitaisi jeesata tähänkin. L-koko olisi ollut varmaan fiksumpi ostos.

Mun mielestä omia tekemisiään ei kannata ihan kauheesti verrata pro-äijiin ellei ole itsekin sellainen. Mutta jos nyt silti miettii vaikka Pidcockia, joka polkee putkelta keskimääräistä WC-kuskia enemmän ja tyypillisesti iskee ylämäkiin, niin satula-tanko-droppia ei ole mitenkään erityisen paljon ja satula on tuupattu kiskoilla niin taakse kuin menee. Siltikin Pidcockinkin asento putkelta on melkolailla lantio edessä, tanko navassa tyyppinen ja sellaisesta asennosta tehokkaasti polkeminen vaatii ihan älytöntä corea. Sitä en ole huomannut tulla koskaan seuranneeksi, että iskeekö se ylämäkeen satula ylhäällä vai alhaalla, mutta veikkaisin, että satulan tiputtaminen kesken ylämäen ei toimi.

Isompi runko voisi mahdollisesti olla parempi jossain mielessä, mutta vastaavasti huonompi jossain toisessa. Se kannattaa muistaa, että näissä asioissa ei koskaan ole pelkkiä plussia. On vain plussia ja miinuksia.

Sinkulalla maastossa ajaminen opettaa ihan oikeasti ajamaan ylämäet tehokkaasti ja niin, että liikevoima säilyy. Momentum on kaikki kaikessa lyhyissä töppyröissä. Esimerkiksi meidän Emma ei ollut koskaan mitenkään erityisen taitava maastokuski, mutta teinarina muutama sinkulan (https://live.staticflickr.com/6152/6174876640_d75b174094_h.jpg) päällä vietetty vuosi johti siihen, että se oli ylämäissä lyömätön. Mitskut ja ikäisekseen hyvät Tahko-sijoitukset syntyi käytännössä siitä.

Mä oon wanha ja varovaisesti ajeleva höpö-äijä. En viitti enää tässä iässä ottaa turhia riskejä, koska luut paranee hitaasti ja ajelen sen verran turvallisen tuntuisilla nopeuksilla, että en koe tarttevani syndejä. Mulla on selkeesti huonompi kunto kuin sulla ja pyörä, joka kaiken nykytietämyksen pitäisi olla hitaampi ja silti lauantai-iltaisen Strava tutkailun perusteella me ajellaan itseasiassa aika samoja vauhteja kepussa. Joku yhtälössä mättää. Sen takia mun mielipide on se, että höpö-äijiin vertaaminen saattaa ehkä joskus toimia jopa pro-äijiin vertaamista paremmin.

(On kyllä ollut kiva törmätä poluilla suhun poikasi kanssa. Mulla ihan saakelin hyviä muistoja niiltä ajoilta, kun tytöt oli muksuja ja teinejä. Sitten Focus Ladies -aikoina Emma ajoi jo lenkit Ahlroosin perässä, enkä enää pysynyt kyydissä. Harmi vaan, että homma meni sitten vähän överiksi, vaikka yritin toppuutellakin ja siitä seurasi lopulta kaikennäköistä ei-toivottua murhetta.)

Joo mä lopetan tähän :) :)

https://live.staticflickr.com/5656/20944533700_d14a9c8420_k.jpg

paaton
30.01.2024, 11.44
Niin ei se dropin määrä mitään merkkaa. Erilaiset mittasuhteet kuskeilla.

Enkä osta teräs sinkulaa, vaikka se vauhtia kasvattaisikin :)

Steve Baggy
30.01.2024, 12.05
Mutta noin yleisesti niin enemmän se on aina ajotekniikasta kuin pyörästä kiinni. Vähän turhan usein nykyään näkee, että jo valmiiksi haetaan pieni vaihde päälle ja vatkataan satulasta pienenkin nyppylän kohdalla, vaikka ne menisi helpommin kun ottaisi vauhtia ja runttaisi putkelta.

Toki on sellaisiakin ja niin jyrkkiä paikkoja, että niitä ei vaan voi tuolla tavalla ajaa, kun pito ei riitä. Silloin pitää vääntää satulasta. Esim. Syötteellä se Syötteen kierroksen "seinä" siellä Pärjänjokivarressa on ajettavissa satulasta rauhassa pyörittämällä. Voimalla yrittämällä itsellä ainakin homma tyssää sutimiseen ihan heti. Siinä on kyllä kiviä ja muutakin ikävää.

paaton
30.01.2024, 12.35
Mutta noin yleisesti niin enemmän se on aina ajotekniikasta kuin pyörästä kiinni. Vähän turhan usein nykyään näkee, että jo valmiiksi haetaan pieni vaihde päälle ja vatkataan satulasta pienenkin nyppylän kohdalla, vaikka ne menisi helpommin kun ottaisi vauhtia ja runttaisi putkelta.

Toki on sellaisiakin ja niin jyrkkiä paikkoja, että niitä ei vaan voi tuolla tavalla ajaa, kun pito ei riitä. Silloin pitää vääntää satulasta. Esim. Syötteellä se Syötteen kierroksen "seinä" siellä Pärjänjokivarressa on ajettavissa satulasta rauhassa pyörittämällä. Voimalla yrittämällä itsellä ainakin homma tyssää sutimiseen ihan heti. Siinä on kyllä kiviä ja muutakin ikävää.

Tuotahan sitä pitää juuri koettaa, vaikka penkistä kihnuttaminen kivaa onkin.

Eikä mulla pienimpiäkään harhaluuloja omasta maastoajamisen osaamisesta. Tiedän kyllä ilman stenun stravastalkkaustakin, että hän on taitavampi kuski.

Steve Baggy
30.01.2024, 12.38
Jep, pointti olikin, että pyörän muokkaamisen ja sitä kautta mahdollisesti muiden ominaisuuksien heikentämisen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota tilanteen tunnistamiseen ja ajotekniikkaan.

Kyllä se siitä sitten lähtee, kun kokemusta ja osaamista karttuu.

Sitten se pyörä niin täysjousto, peräjäykkä ja täysin jäykkä vaatii kaikki vähän erilaista tekemistä. Kannattaa opetella ajamaan sellaisella pyörällä kuin aikoo ajaa.

paaton
30.01.2024, 12.51
Niin tuota just yritin alkuun kysellä, eli onko porukka käyttänyt xc pyörissä droppi stemmejä ja mitä vaikutuksia sillä on ajoon.

Jos fillari ei tykkää nakella sen enempää nokan yli, niin ei se välttämättä mitään heikennä. Paino eturenkaalle on kai vaan plussaa.

Mut siis testataan kun ehtii. Ei se kovin monen minuutin juttu ole.

Steve Baggy
30.01.2024, 12.53
Paino eturenkaalle on kai vaan plussaa.

On ja ei. Se on sitten pois sieltä takarenkaalta, jonka sutimiseen ainakin itsellä keskimäärin se nouseminen pysähtyy.

Mutta joo kannattaa kokeilla, jos se ei tee ajoasennosta muuten epämiellyttävää. Matalaksihan nuo prot sen asennon haluaa aerodynaamikan vuoksi ja siksikin käyttävät tuollaisia stemmejä. Nyt tietenkin polut on sileät niin toimii, mutta toimiiko sitten juurakkopainissa. Kuskista ja pyörästä kiinni. Lopetan nyt tähän, kun oma pyörä on muutenkin trailikalustoa niin en osaa tuohon sanoa sen enempää.

Jeltsar
30.01.2024, 15.24
Mun mielestä omia tekemisiään ei kannata ihan kauheesti verrata pro-äijiin ellei ole itsekin sellainen. Mutta jos nyt silti miettii vaikka Pidcockia, joka polkee putkelta keskimääräistä WC-kuskia enemmän ja tyypillisesti iskee ylämäkiin, niin satula-tanko-droppia ei ole mitenkään erityisen paljon ja satula on tuupattu kiskoilla niin taakse kuin menee. Siltikin Pidcockinkin asento putkelta on melkolailla lantio edessä, tanko navassa tyyppinen ja sellaisesta asennosta tehokkaasti polkeminen vaatii ihan älytöntä corea. Sitä en ole huomannut tulla koskaan seuranneeksi, että iskeekö se ylämäkeen satula ylhäällä vai alhaalla, mutta veikkaisin, että satulan tiputtaminen kesken ylämäen ei toimi.

Tätä vähän ihmettelin enkä minäkään muista nähneeni kenenkään kisoissa tiputtavan satulaa ylämäessä putkelta ajaessa. BMCllahän on se automaattinen dropperi mikä tippuu napista ilmanpaineella eikä tarvitse istumalla laskea alas mutten sitäkään ole nähnyt ylämäessä alhaalla.

kauris
30.01.2024, 16.44
Mä olen itse asiassa huomannut uusimman täpärini (yt izzo) kanssa, jossa on suht jyrkkä satulaputken kulma, että seisaaltaan polkiessa ylämäkeen satula hipookin hieman häiritsevästi reisiin. Jos satulan olisi laskenut alas, niin se ei olisi ns. putkelta polkiessa tiellä. Eli se ei olekaan vain ne alamäet jolloin satulan hissitolpan avulla pois tieltä siirtäminen voisi olla hyödyllistä. Mutta koska sitä ei seisaaltaan alas minulla saa ja muutoinkin tuntuis hölmöltä ensin istahtaa just mäen alkaessa (eikä sitä edes muista) niin yläasennossahan se toki on seisaalleen noustessa. En sitä normaalisti maastossa rymytessä ehkä huomaa mutta jos joskus ajaa ihan kaduilla / hiekkateillä ja kerrankin pistää jousituksen lukkoon ja aikoo ajaa pidemmän ylämäen seisaaltaan niin satulan läsnäolon edessä ylhäällä havaitsee. Vanhemman mallin maastureissa tai maantiepyörässä se loivempi satulaputken kulma kenties tekee sen ettei asia samalla lailla vaivaa. Jalkojen välissä on silloin varmaan enintään se satulan kapein kärkiosa mutta olisko tuon Izzon kanssa sitten jo se satulan takaosan leveämpi kohta.

pturunen
31.01.2024, 14.02
Tuon takia laskenkin sitä satulaa vähän ennen kiipeämistä. Stenu sen hyvin sanoikin, että aina on plussia ja miinuksia. Itse en ole hyvin jyrkän satulaputken kulman ystävä juuri tuosta kauriksen (vai kauriin?) mainitsemasta syystä.

velib
31.01.2024, 14.41
Pohdiskelin tätä eilen lenkillä, ja oman täpärini asteen verran (heh) vanhentunut geometria tuntui toimivan tuossa mielessä hyvin. Satulan nokka ehkä hipoi kiivetessä reisiä, mutta ei häiritsevästi, enkä ole tuota koskaan ennen huomannut. Ja nytkin vain kun kiinnitin siihen erikseen huomiota. Pyörä on siis 2020 Kona Hei Hei CR, keula 67,5 astetta ja satulaputki 75. Ehkä tuota ei ole kiire päivittää sen yhden asteen takia, kun muilta osin geometria samanlainen kuin uusissa XC/DC täpäreissä.

Alunperin tässä ketjussa puhuttiin lähinnä jäykkäperistä, mutta sanoisin että metsään tuollainen n. 120mm joustava XC/DC/trail -täpäri on monelle se paras vaihtoehto. Alamäkitouhut ja pururatalenkit sitten erikseen. Jos lähipolut sattuu olemaan kivetöntä ja juuretonta neulaspolkua, niin sitten ehkä jäykkäperä. Tämä siis kovasti yleistäen, saahan sitä jäykkäperälläkin kivikot ajella, mutta mukavaa se ei ole.

paaton
31.01.2024, 14.49
Niin kyllä minä tykkään paljon tuosta mondraker f-podiumista. Näissä alkaa olla jo aika loivaa kulmaa ja loivenee entisestään uudessa mallissa. Hinta vaan alkaa karata lapasesta.

Steve Baggy
31.01.2024, 15.32
Mä olen itse asiassa huomannut uusimman täpärini (yt izzo) kanssa, jossa on suht jyrkkä satulaputken kulma, että seisaaltaan polkiessa ylämäkeen satula hipookin hieman häiritsevästi reisiin.
Mä en oo Izzossa tälläistä huomannut. Toki se reisi voi satulan kärkeen osua, mutta ei häiritse. Satula on kiskoissa kyllä melko takana ja pyörä XL-kokoa.

R2D2
23.04.2024, 15.21
BTW. tuossa Kahunassa ja Honzossa on sit sama keula, eli Kahunaan saa helposti lisättyä joustomatkaa 100 millistä aina 150 milliin vaihtamatta keulaa. Itse lisäsin aiempaan kahunaan 20 milliä joustoa ja se oli sopiva kyseiseen pyörään.

R2D2
23.04.2024, 15.23
Kuis toi onnistuu et sais Kahunaan tuon 120 joustomatkan ?
T. Arto

R2D2
23.04.2024, 15.33
Kuin tuon Kahunankeulan joustoo saa lisättyä ?

M A
23.04.2024, 15.56
Niin tämähän ei ole mikään pyörähuollon chatbot, joten samaa asiaa ei kannata kysyä kolmeen kertaan 10 min sisään.

Pyörähuollossa voivat vaihtaa pidemmän jousen nykyisen tilalle.

Halutessasi voit myös rock shoxin manualista etsiä sopivan varaosan numeron ja tehdä työn itse, youtubesta löytyy varmasti videoita aiheesta.
Kannattaa ehkä aluksi katsoa ohjevideo ja sitten punnita tekeekö itse. Ei rakettitiedettä, vaan ihan perus ropaamista, mutta työkaluja, öljyjä ja rasvaa tuo vaatii :)

Edit. Tämän perusteella (https://www.youtube.com/watch?v=oy2YUDm1wBo&ab_channel=DowntoRideMTB) ei edes välttämättä tarvitse uutta ilmajousta, riittää että ottaa yhden spacerin pois. Osaava huoltoliike tietää mitä tehdä.

kauris
19.06.2024, 08.36
Spessu on julkaissut uuden täysjousto xc-"Siiselin". Tällä on kuulemma haettu kisakireeseen kuituiseen huippumallin verrattuna alumiinirungolla ja vähän leppoisammalla ajosennolla edullisempaa ja silti kohtalaisen kevyttä, suurelle yleisölle käyttökelpoisempaa pyörää.
Äkkiseltään ei ihan pöllöltä vaikuttava lyhytjoustoinen täpäri. https://www.pinkbike.com/news/first-ride-specialized-chisel-fs-aluminum-done-light.html

edit. Jaa tän ketjun aloituksessa johdateltiin keskustelu takajäykkiin. Taidan laittaa tän saman viestin tuonne down country keskusteluketjuun. Sopinee paremmin sinne. On kuitenkin xc:n ja dc:n rajamailla.

premier
20.06.2024, 15.45
Itselläni juuri samanlainen jäykkäperäpohdinta keskuspuiston maisemiin. Jos ajatuksena on kuitenkin joskus kävästä kavereiden kanssa parkissakin kokeilemassa, niin kannattaako tää jäykistelyvaihe jättää suoraan väliin ja hommaa joku trail-täpäri?

OJ
20.06.2024, 19.15
Jos pitää olla yksi pyorä vähän kaikkeen, niin vähän järeämmällä trailipyorällä kyl menee ihan OK parkissakin. Noin niinkuin mun mielestä. Ite ostin Rocky Altituden parkkihommiin, mutta se menee polullakin aika hyvin, ei tosin XC kisaan tarvitse sillä lähteä rypistelemään.

EDIT: Tämä parkkinoviisin vinkkelistä. Konkarit korjatkoon.

kauris
20.06.2024, 22.01
Ns. Down country täpäri (Yt izzo, Transition spur, Trek top fuel, Santa cruz Tallboy jne) olis mun mielestä sellainen vielä erittäin hyvin poljettava pyörä jolla kuitenkin ajaisi satunnaisesti kokeillen mielellään parkissakin suurinta osaa radoista. Niillä uskaltaa jo hieman hyppiäkin ja n. 130 mm laadukas jousitus tasoittaa kivasti röykytystä. Myös geometria on siihenkin hyvä. Ja siis päätarkoitus jos on kuitenkin yleiskäytössä eli ei parkissa. Ainoastaan parkkiratojen kovavauhtisimpaan isoon kivikkoon ja korkeimpiin droppeihin ei ole asiaa mutta ei niille radoille tarvii mennä. Toki näitä dc-pyöriä vielä paremmin parkkiinkin sopiii sitten ns. trailipyörät (140-150 joustomatkallaan) mutta aavistus aina poljettavuus kärsii jouston ja painon lisääntyessä. Rengastus vaikuttaa myös erittäin paljon. Xc- ja dc-pyörissä on vakiona rullaavampaa kumia, trailipyörissä hieman isompinappulaisempaa, parkkipyörissä sitten paitsi pehmeää ja isonappulaista niin myös rakenteeltaan vahvempaa rengasta painon ja rullaavuuden kustannuksella. Ja näitähän saa tietty kaupasta.

M A
21.06.2024, 10.28
140mm trailpyörällä parkin ajaminen on erilaista kuin 200mm joustavalla dh-pyörällä. Jälkimmäisiä voi vuokrata jos haluaa kokeilla, mutta trailpyörällä tai vaikka 100mm xc-pyörällä pärjää toki siinä missä parkin ulkopuolellakin mäissä.

M A
21.06.2024, 11.12
Tämän päivän xco-radat alkaa olla sellaisia, että monelta harrastelijalta jäisi ne ajamatta enskapyörälläkin
https://youtu.be/d4M3zB3vyFc?feature=shared

WarElephantSixSixSix
21.06.2024, 23.32
Tämän päivän xco-radat alkaa olla sellaisia, että monelta harrastelijalta jäisi ne ajamatta enskapyörälläkin
https://youtu.be/d4M3zB3vyFc?feature=shared

Jep. Noita nykypäivän ratoja kun katsoo, niin alkaa olemaan xc-pyörässä takajousto ja hissitolppa ihan perusteltuja :D

paaton
28.09.2024, 15.33
Mä kyllä haluun maasturin, jossa on kaapelit vedetty sisäisesti ja mieluusti sähköllä kaikki mitä saa.

F-podiumista on yksi kaapelin läpivientisuojista rikki ja tuohan imee kuravettä rungon sisään litroittain. Sitten kun tuohon podiumiin on viellä rakennettu alalaakerin päälle kuppi, johon vesi jää aina seisomaan, niin laakeria saa puhdistella suht ahkeraan.

Hyvänä puolena keskiö on yhtä alumiiniklönttiä, eli vesi ei sisäkautta keskiöön pääse, mutta tuon vuoksi taas runkoa ei ole ihan helppo tyhjennellä. Ilman keulan irrotusta kaikkea ei kyllä pois saa satulaputken kautta.

Eli minä kyllä ymmärrän täysin tätä uutta muotia, jossa runkoon ei enää porailla ylimääräisiä reikiä ja tuki vaijereille jää pois kokonaan. Uretaanimassalla kaikki kolot tukkoon saakeli.

stenu
28.09.2024, 16.14
^ Ehkä joku keksii jossain vaiheessa sellaisen ratkaisun, missä kaikki letkut ja vaijerit kulkee rungon ulkopuolella. Kuulemma semmonenkin voisi olla mahdollista.. :D

paaton
28.09.2024, 16.59
^ Ehkä joku keksii jossain vaiheessa sellaisen ratkaisun, missä kaikki letkut ja vaijerit kulkee rungon ulkopuolella. Kuulemma semmonenkin voisi olla mahdollista.. :D

Tsiisus sitä pesusavottaa. Ei vaan tahdo.

Nyt onneksi kepussa on sellaisia 50cm syviä järviä. Noista kun ajaa vauhdilla läpi, niin edes osa mudasta ja kävyistä jää sinne.

Lämminvesiletku ulos on muuten parhautta. Fillari tietysti puhdistuu hyvin, mutta samalla voi esipestä kaikki päällä olevat kamatkin. Nyt kun kelit alkaa kylmenemään, on se lämmin vesi pesun aikana muutenkin aika kivaa.