Näytä tavallinen näkymä : Passeli touring pyörä?
SimeonPhil
13.05.2023, 14.08
Vähäisellä, noin 3v ajokokemuksella ns tavallisella pyörällä, uskaltaudun kuitenkin ensimmäistä kertaa kirjoittamaan ja kyselemään täällä siitäkin huolimatta että olen vihreämpi kuin vihrein aloittelija :p
Olen kesäisin viimeiset noin 3 kesää pyöräillyt ja nyt viime kesänä noin 1.500 km. Nyt ammoin hankkimani 7-vaihteinen Cresent kaipaisi pävitystä. Tykkään kovin pyörästä, se on simppeli ja yksikertainen jne, mutta nyt tavoitteet on hieman toiset ja ajatuksena siintää Euroopan tiet ja polut. Minulla ei ole tuttavia jotka harrastaa pyöräilyä eikä paikkakunnallani ole suurempaa tai asiantuntevampaa fillariliikettä josta saisin myyntimiehen puheita parempaa tietoa, joka sekin on varmaan ihan OK mutta ei riitä. Netissa fillariliikkeet kertovat omaa laaja aja hyvää sekä monimuotoista tarnaansa, mutta kovin teoreettisesta näkökulmasta.
Nyt siis kyselekin arvoisalta raadilta käytäntöön ja käyttöön perustuvaa tietoa: haussa on asiallinen, edukasta ja simppeli touring pyörä jolla voipi koluta niin maanteitä kuin eteen sattuvia mahdollisia polkujakin. Reisussa ollaan, tai tullaan olemaan viikko tahi kaksi kerrallaan. Varsinaiset maastohommat rajaan mieluusti ulkopuolelle, ainakin tässä vaiheessa, joten puhtaasti matkapyörä on hakusessa jossa lastinkantokyky olisi aloittelevalle kohtuullinen. Millaista pyörää/mallia jne tällaiselle aloittelijalle voipi suositella kohtuullisessa hintaluokassa (mies, ikä 58, paino 85, pituus 183, normaali kuntoinen)?
Edukas on aika laaja käsite.
Budjetti pelkälle pyörälle helpottaa vihjeiden antamista.
SimeonPhil
13.05.2023, 15.49
Pelkän pyörän hinta saisi olla max 1000-1200 euron luokkaa, on vahva toivomus.
Tätä oon pitänyt osalistan perusteella aika järkevänä edullisena retkipyöränä.
https://www.bike-discount.de/en/cube-travel-mirrorred-n-black
SimeonPhil
13.05.2023, 16.32
Täänks, pitää tsekata tuo.
Miten nämä gravel pyörät ja matkat? Esim tässä ainakin pyörän ostaneiden mukaan olisi ihan OK kampe?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/715619/Baana-Noux-gravelpyora-M-52-cm
Itsellä ei ole oikein käsitystä tai ymmärrystä miksi gravel pyörä ei sopisi matkapyöräksi, kuten eräs kauppias sanoi, ja miksi gravel pyörään ei vosi laittaa suoraa tankoa?
navajokoira
13.05.2023, 17.59
Gravel-pyöriä on monenlaisia, toiset enemmän reissuun ja toiset enemmän kisailuun. Tuo Baana on varmasti ihan hyvä pyörä, mutta se on jo valmiiksi 500€ kalliimpi kuin ilmoittamasi budjetti ja touring-käyttöön tarvitsisi ainakin pienemmän eturattaan, tarakan, mahdollisesti lokarit ja laukut (jos ei jo ole).
Tässä vaiheessa kysyisin myös että kiinnostaako siellä Euroopassa Suomea mäkisempi maasto?
edit. Suoran tangon laittamisesta käyrätankoisena ostettuun pyörään, voi olla että ajoasennosta tulee huono, mutta budjettimielessä tulee taas jännää koska tarviset suoraan tankoon erilaiset vaihtajavivut ja jarrukahvat. Sitten voitkin miettiä sopivatko ostamasi osat yhteen alkuperäisen vaihtajan ja jarrujen kanssa vai joudutko nyt vaihtamaan nekin, ja sitten osaisitko itse tehdä tuon vaihdon esim. tuon Baanan hydraulisten jarrujen kanssa vai joutuisitko ostamaan työtä…
SimeonPhil
13.05.2023, 18.42
Näin on että tuossa ajateltu budjetti hieman liikkuu.... Täytyy nyt tutkia budjettia uudellen kun saa hieman hahmotettua tilanteita ja erilaisia vaihtoehtoja. Tuo 1200 eur siis pelkän pyörän: lokasuojat, tavaratelineet, polkimet yms yms sitten sen päälle. Mutta selvää on että mainittu 1200 eur lienee kohtuu 'napakka'.
En ole niin innostunut ainakaan Suomea suuremmista mäistä ;-) en ainakaan näin ensialkuun. Matkaan on kova hinku mutta haastavammat tiestöt/reitit saavat odottaa hieman kunnon ja tekniikan ym. kokemuksen kohentumista. Tässä ollaan poljettu vasta sen 3 vuotta, joten 2-3 kpl noin viikon-kahden reissua olisi ihan kiva. Suomessa on varmaan upea matkata eikä se Suomireissaaminenkaan ole poissuljettu, mutta Euroopassa kuitenkin kivampi :)
Ekaa ulkomaanreissua olen pohtinut "Tallinna-Tallinna reittiä" jossa piipahdetaan kaikkien Baltianmaiden rajojen sisällä. Lienee sen noin 1000 km mitä olen hieman hamotellut, mutta liekö liian haastava? Saattaa olla, joten on hahmotelty reitti niin että voi helposti jättää jotakin pois. Aikaa parisen viikkoa itse reissuun, siirtymät Hesaan ja takaksin sitten junalla.
bike futurist
14.05.2023, 23.42
Ei kait passeli touring pyöriä tehnyt vaan laskutus ja myynti reskontra ohjelmistoja jos en väärin muista
Touringia ja bikepackingiäkin monenmoista, jotkut raahaa omaisuutta ja jotkut "luottokortti/hammasharja" linjalla joten mitään ei voi yleistää. Itse hankkisin juuri tuollaisen Baana tyyppisen edullisen gravelin yleisretkeilyyn.
SimeonPhil
15.05.2023, 04.03
Ei kait passeli touring pyöriä tehnyt vaan laskutus ja myynti reskontra ohjelmistoja jos en väärin muista
Kiitos asiallisesta kommentista ;-) mutta tiedoksi, että passeli on adjektiivi joka tarkoittaa sopivaa tai oikeanlaista. Ko ohjelmisto jota tarkoittanet, on ePasseli eivätkä ne ole kaksi erillistä ohjelmaa.
navajokoira
15.05.2023, 09.54
Mä sanoisin että tossa Puskiksen linkkaamassa Cubessa on aika lyömätön hinta-laatusuhde jos kaipaa perinteistä touring-pyörää. Mutta kuten nure sanoi, retkeillä voi monin eri tavoin, eikä touring-pyörä välttämättä ole paras vaihtoehto. Ts. jos mieli tekee gravel-pyörää niin siitä vaan; sellaisella itsekin pääasiassa retkeilen.
Mutta sen sanoisin että jos suunnittelet tangon vaihtamista suoraksi, niin ei käyrätankoisen muotipyörän ostaminen ei ole kustannustehokas vaihtoehto. Eikä ainakaan kannata maksaa käyrätankoisesta pyörästä jossa on nestelevarit, koska siinä menee sen pyörän todennäköisesti kalleimmat yksittäiset osat haaskuun. Esimerkiksi Larunpyörän Active-sarjasta löytyisi Baanaa vastaavia ilman nestelevareita ja satasia halvemmalla. Ja myös valmiiksi suoratankoisena. Joku Pelago Hanko Outback olisi varmaan myös ihan varteenotettava tässä sarjassa, vaikkei toki vaihteisto-osiltaan ihan näille halpamerkeille pärjää.
Tottakai halvemmaksi tulee hankkia valmiiksi suoralla tangolla varustettu muttei noin päin vaihtaminen niin kallista kuin toistapäin varsinkaan jos ei ole nestejarrut jotka nekään ei ole ongelmat, rahalla sittä kyllä selviää.
Gambinamiäs
15.05.2023, 13.48
Kannattaa varmaan lukea tämä ihan tuore ketju vähän aihetta sivuten: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?64479-Apua-ter%C3%A4srunkoisen-yleispy%C3%B6r%C3%A4n-valintaan-(-1500%E2%82%AC)-hybridi-vai-gravel
SimeonPhil
17.05.2023, 00.27
Mä sanoisin että tossa Puskiksen linkkaamassa Cubessa on aika lyömätön hinta-laatusuhde jos kaipaa perinteistä touring-pyörää.
Mulla kun on painoa sen 110kg, fillari 15kg ja kuorma ääl, niin 140kg raja napsahtaa kyllä..... Lienee teräsrunkoinen se mun seuraava pyörä.
Miten nuo vaihteisto reissussa? Ilmeiseti gravel-pyörissä on jotakin 1x10 likimain jokaisessa, niin riittääkö sellainen? Olen kuullut kun fiksut puhuu että enemmän vaihteita on aina parempi, mutta eikös jyst joku 1x? ole simppelimpi kuin vaikkapa 2x tai 3x ja vähemmän rikkoontumisen mahdollisuuksia.
Mulla kun on painoa sen 110kg, fillari 15kg ja kuorma ääl, niin 140kg raja napsahtaa kyllä..... Lienee teräsrunkoinen se mun seuraava pyörä.
En tiedä tuleeko ne ongelmat rungossa tai runkomateriaalissa ekana vastaan, vai onko eka asia kiekot. Mistään ei varmaan vaan saa valmista pyörää 36 pinnaisilla ja huolellisesti kasatuilla kiekoilla. Katsoin mielenkiinnosta, että mitä joissain muissa pyörissä sanottiin painorajoista. Stevensin alumiininen retkipyörä 130kg, Salsa Journeyer ei tietoa, Surly long haul trucker pelkkä lasti 136kg (mutta onko tää 26'' kiekoille?), Kona Sutra 150kg, Tout Terrain Silkroad 180kg (heh budjetti pomppaa). Yksi ihan hyvä mahdollisuus voisi myös olla peräkärryn (bob yak/ibex) tai peräpyörän (extrawheel) käyttäminen.
Miten nuo vaihteisto reissussa? Ilmeiseti gravel-pyörissä on jotakin 1x10 likimain jokaisessa, niin riittääkö sellainen? Olen kuullut kun fiksut puhuu että enemmän vaihteita on aina parempi, mutta eikös jyst joku 1x? ole simppelimpi kuin vaikkapa 2x tai 3x ja vähemmän rikkoontumisen mahdollisuuksia.
Nää riippuu mieltymyksistä ja tottumuksesta. Ite aloitin retkipyöräilyn yksivaihteisella ja ajoin monta vuotta pelkillä yksivaihteisilla, niin 9,10,11-vaihteisissakin tuntuu olevan ihan riittävästi. Kun en koe tarvetta polkea alamäessä lisää vauhtia 40km/h jälkeen, niin en tarvitse 40-piikkistä tai isompaa eturatasta. Aina ei voi polkea tietyllä voimantuotolla optimikadenssilla, mutta sitten voi polkea optimikadenssilla vähän hitaammin tai vähän väärällä kadenssilla. Ei oo itelle niin tarkkaa. Moni muu on eri mieltä.
Yksi seikka noissa useampi vaihteisissa se että ei tule niin suuria hyppäyksiä rattaalta toiselle, 11 on aivan riittävä ja vielä suht edellinen verrattuna 12/13 vaihteisiin. Tietenkin onhan 2 rattainen edessä myös vaihtoehto.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.