Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ketjut ja niiden liittäminen eri menetelmillä

Konani
09.05.2023, 20.32
Aloittelija korjaajan kysymys:
Yritin etsiä palstalta vastausta yksinkertaiseen kysymykseen ketjujen liittämistä eri "systeemeillä" mutta en saanut selkeää vastausta asiaan.

Eli jos sinulla on esim. ketju jossa on tappiliitäntä voiko sen korvata Missing Link liittimellä?
Shimanon Quick Link liitäntä on mielestäni hankalahko saada paikalleen. Missing Link helppo ja kätevä.

Pitääkö nuo liittimet olla merkkikohtaisia, Shimano- Shimano etc. ? Vai onko merkillä väliä. Elikkä käykö esim KMC:n (tai jonkun muun) liitin Shimanoon.

Kanuuna
09.05.2023, 20.42
Pikaliittimet on nykypäivän parasta. Yleensä paketissa lukee, mihin lukkoa suositellaan; vaihdemäärä, merkit, …
Monesti Shimano ja Sram suosittelevat omiaan, mutta vaikkapa KMC ja YBN taitavat käydä muihinkin merkkeihin. Itse olen menestyksekkäästi käyttänyt ihan sekaisin kaikkia saman vaihdemäärän liittimiä.
Toiset ovat kertakäyttöisiä, paketin mukaan, toiset monikäyttöisiä. Olen käyttänyt myös kertakäyttöisiä uudelleen, mutta voihan se liitin heiketä tai saada hiusmurtumaa irroituksessa.

Konani
09.05.2023, 20.49
Juu...mutta kun itsellä olisi pari käyttämätöntä ketjua (8speed) joissa on tappiliitäntä, voiko sen huoletta korvata pikaliittimellä?

jalkkis
09.05.2023, 20.56
Juu...mutta kun itsellä olisi pari käyttämätöntä ketjua (8speed) joissa on tappiliitäntä, voiko sen huoletta korvata pikaliittimellä?Voi, 8speed ketjuun tarkoitetulla pikaliittimellä.

Konani
09.05.2023, 20.57
Kiitos...tämä selvittikin asian.

J3K
09.05.2023, 21.02
Pikaliittimet on nykypäivän parasta. Yleensä paketissa lukee, mihin lukkoa suositellaan; vaihdemäärä, merkit, …
Monesti Shimano ja Sram suosittelevat omiaan, mutta vaikkapa KMC ja YBN taitavat käydä muihinkin merkkeihin. Itse olen menestyksekkäästi käyttänyt ihan sekaisin kaikkia saman vaihdemäärän liittimiä.
Toiset ovat kertakäyttöisiä, paketin mukaan, toiset monikäyttöisiä. Olen käyttänyt myös kertakäyttöisiä uudelleen, mutta voihan se liitin heiketä tai saada hiusmurtumaa irroituksessa.

Itsekin käytän ohjeista huolimatta joitakin useamman kerran ja pidän satulalaukussa varalla toista. Se ei vaan lohduta siinä vaiheessa kun kassit kilahtavat tankoon...

maalinni
09.05.2023, 22.42
Ite olen käyttänyt surutta ketjun eliniän, ei ole ollut ongelmia.

maalinni
09.05.2023, 22.43
^ siis irroitellut surutta ketjun eliniän eli varmaan ainakin kymmeniä irroituksia, kun kierräntän ketjuja.

paaton
09.05.2023, 22.56
Shimanon pikaliitin on paras ja herättää luottamusta. Ne KMC:n ajatuksen voimalla kiinnittyvät eivät sitä tee.

Shimanon liitin menee tosi helposti paikalleen, kun laitat sen liittimen ensin huulille, sitten pyöräytät liittimen chainstayn yläpuolella ja napautat kämmenellä terävästi poljinta. Naps.

nure
09.05.2023, 23.47
KMC ainakin toimii hyvin muidenkin valmistajien ketjujen kanssa. Yleensä aina ketjun valmistajan lukkoa käytän ensiasennukseen mutta jos tarvii uuden niin KMC on ollut valinta ilman ongelmia ja helposti kiinnittyvä.

Hääppönen
10.05.2023, 09.05
Itsekin käytän ohjeista huolimatta joitakin useamman kerran ja pidän satulalaukussa varalla toista. Se ei vaan lohduta siinä vaiheessa kun kassit kilahtavat tankoon...

Ajeletko aina putkelta?

Situm
10.05.2023, 10.20
Ajeletko aina putkelta?
Silloin ne menevät poikki, ei tasaisessa maastossa. Nyt menossa julma kestotesti XX1 ketjuilla, yli 10.000km takana ilman pesua, vain rätillä ulkopuolinen pyyhkäisy ja holmenkolin lube extremeä satunnaisen epäsäännöllisesti. Edellinen katkesi 9 000km kohdalla jyrkässä kallionousussa ja silloin ketjun oma pikaliitin antoi periksi. Mutta ei varsinaisesti kovin yleinen vaiva:)

Hääppönen
10.05.2023, 10.27
Kysymykseni liittyi kassien kohtaloon. Samaa mieltä pikaliittimen kestävyydestä. Ajettuja kilometrejä kohden todella, todella vähän ongelmia.

jalkkis
10.05.2023, 10.35
KMC ainakin toimii hyvin muidenkin valmistajien ketjujen kanssa. Yleensä aina ketjun valmistajan lukkoa käytän ensiasennukseen mutta jos tarvii uuden niin KMC on ollut valinta ilman ongelmia ja helposti kiinnittyvä.

Tähän varaus. On tuntuma että mun Missing Linkit napsuvat vähänkin käytettyjä, riippumatta ketjusta. Ja pääasiassa ketju on ollut simppaa, kmc:tä tai sramia.

Kiva se on käyttää, eikä mulla ole ollut kertaakaan epävarmuutta, että pysyykö se kiinni. Tosin ajankin murto-osan himosotkijoiden kilsoista. Mutta joku 6-8tkm per lukko olen ajanut.

Benny
10.05.2023, 11.41
Silloin ne menevät poikki, ei tasaisessa maastossa. Nyt menossa julma kestotesti XX1 ketjuilla, yli 10.000km takana ilman pesua, vain rätillä ulkopuolinen pyyhkäisy ja holmenkolin lube extremeä satunnaisen epäsäännöllisesti. Edellinen katkesi 9 000km kohdalla jyrkässä kallionousussa ja silloin ketjun oma pikaliitin antoi periksi. Mutta ei varsinaisesti kovin yleinen vaiva:)

Ihan mielenkiinnosta, niin minkälaista ajoa ollut ja paljon on venymää ketjussa?

nure
10.05.2023, 12.24
Jalkkis, kaikki mahdollinen voi hajota, jopa paitsi metrinen ratakiskon pätkä. Kyllä lenkki"pakissa" varalukko ja jotkin pihdit aina mukana varmuuden vuoksi.

J3K
10.05.2023, 18.42
Ajeletko aina putkelta?

Todella vähän, mutta kuvittelisin että runtatessa on otollisimmat olosuhteet katkoa ketju vrt. smoothiin pyöritykseen.

https://www.youtube.com/watch?v=EmKb67Yy0t0

Pari havainnollistavaa otosta löysin. No, kohta taas uudet ketjut ja lukko.

jalkkis
10.05.2023, 19.22
Jalkkis, kaikki mahdollinen voi hajota, jopa paitsi metrinen ratakiskon pätkä. Kyllä lenkki"pakissa" varalukko ja jotkin pihdit aina mukana varmuuden vuoksi.Juu toki. On mullakin varalukko matkassa.

Situm
10.05.2023, 21.18
Ihan mielenkiinnosta, niin minkälaista ajoa ollut ja paljon on venymää ketjussa? Läskipyörällä kaikkea mahdollista asfaltista enskatyyppiseen höntsäilyyn, en oo nyt mitannu venymää, täytyykin tsekata

arctic biker
14.05.2023, 18.40

Onko Holmenkollenia taas saatavilla ?

Rytky
08.11.2023, 10.51
2x11 maantiepyörässä havaittua.
Sain syksyllä uuden pyörän käyttöön ja tehtaan jäljiltä ultegra etuvaihtaja laahasi/rahisi hieman isoimmilla vaihteilla ajettaessa.
Kokemuksesta tiedän, kuinka vaikea se etuvaihtaja on saada kohdilleen, niin en tehnyt asialle mitään.
Tilasin 12spd KMC kultaketjun, ja asensin sen paikalleen. Ajelin, ja se etuvaihtajan rahina hävisi.
Jälkikäteen vasta huomasin, että aijjaa, mun pyörä onkin 11spd Ultegraa, luulin sitä 12spd, mutta näin ei ollutkaan.
No tästä oppineena taidan jatkossa käyttää 12spd ketjuja pyörässäni, missä on 11spd voimansiirto.
12spd ketju on ulkomitaltaam kapeampi, siitä se rahinan häviäminen johtuu.

jalkkis
08.11.2023, 18.19
2x11 maantiepyörässä havaittua.
Sain syksyllä uuden pyörän käyttöön ja tehtaan jäljiltä ultegra etuvaihtaja laahasi/rahisi hieman isoimmilla vaihteilla ajettaessa.
Kokemuksesta tiedän, kuinka vaikea se etuvaihtaja on saada kohdilleen, niin en tehnyt asialle mitään.
Tilasin 12spd KMC kultaketjun, ja asensin sen paikalleen. Ajelin, ja se etuvaihtajan rahina hävisi.
Jälkikäteen vasta huomasin, että aijjaa, mun pyörä onkin 11spd Ultegraa, luulin sitä 12spd, mutta näin ei ollutkaan.
No tästä oppineena taidan jatkossa käyttää 12spd ketjuja pyörässäni, missä on 11spd voimansiirto.
12spd ketju on ulkomitaltaam kapeampi, siitä se rahinan häviäminen johtuu.

Mulla ei rahise 2x11 Ultegran etuvaihtaja 11sp ketjuilla. Paitsi ihan ristiin ajettaessa. Säätäminen on toki oma taiteenlajinsa mutta onnistuu, kun seuraa tarkasti ohjeita.